Inloggen
MELATI - ID 4196


Kroniekberichten

Datum 18 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam – Soerabaija. Het eerste klasse nieuw gebouwd ijzeren barkschip MELATI, expeditie februari. Adres de cargadoors Kuyper, Van Dam & Smeer, en Vroege & De Wijs.

Afbeelding
Datum 14 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam-Soerabaija. Het eerste klasse nieuw gebouwd ijzeren barkschip MELATI, kapt. N.N. (opm: wordt kapt. T. Sipkes), expeditie februari. Uitmuntende inrichtingen voor passagiers.
Adres de cargadoors Kuyper, Van Dam & Smeer en Vroege & De Wijs. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 06 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. Het Nederlandse schip MELATI is gisteren van Shields (River Tyne) vertrokken, naar Rotterdam, gesleept wordende.

Afbeelding
Datum 06 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Heden arriveerde in de Nieuwe Waterweg het schip MELATI, kapt. Sipkes, van Newcastle, gesleept door de sleepboot ZUID HOLLAND. (opm: zie NRC 200285)

Afbeelding
Datum 20 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 februari. Het door de firma Koning & Van Delden in de vaart gebrachte nieuwe barkschip MELATI ligt thans aan de Prins Hendrikkade op Fijenoord, reeds grotendeels beladen met bestemming naar Soerabaja.
Zoals door ons reeds werd vermeld, is het schip te Scotswood aan de Tyne gebouwd en is deze fraaie bodem een belangrijke aanwinst voor de sedert de laatste jaren zozeer verminderde Nederlandse zeilvloot.
Het fraaie, van ijzer gebouwde, schip, met stalen masten, boegspriet, stengen en ra’s, verenigt met soliditeit de fraaiste vorm, die men redelijkerwijze van een voor lading gebouwd schip kan verwachten.
De netheid van afwerking zowel van het schip als het beschotwerk van kajuit en hutten, wordt door deskundigen ten zeerste geprezen. Vooronder de bak bevindt zich het verblijf der equipage, terwijl in de geheel van ijzer en sierlijk gebouwde hut zich de kombuis, zeilkooi en het verblijf der stuurlieden bevinden, die ieder in afzonderlijke hutten zeer comfortabel gehuisvest zijn. Onder de campagne in de sierlijke voor- en achterkajuit, in ruime en luchtige hutten, is gelegenheid voor achttien passagiers. Ook ontbreekt de gelegenheid tot baden niet, daar een flinke badkamer zich achter in de kajuit bevindt. Een sierlijk buffet met wit marmeren blad vormt het fraaie en degelijke beschotwerk, bestaande uit peppel- en mahoniehout, een goed geheel.
Het dek van het schip, dat geheel ledig staan kan, is van zwaar teakhout.
Men berekent, dat de MELATI, die onder bevel van de kapt. Wiebenga weldra de reis naar Soerabaja zal aanvaarden, met ruim 1.700 deadweight, een diepgang zal hebben van 19 Engelse voeten, waardoor het een zeer passend schip is voor de Nieuwe Waterweg, dewijl het met volle lading voor Rotterdam kan komen, en ruim 950 last koffie van Java kan aanbrengen. Het is een verblijdend verschijnsel dat de lust om zeilschepen te bouwen in de laatste tijd weder is toegenomen en dat daarmede door verscheidene rederijen uitstekende resultaten verkregen werden.

Afbeelding
Datum 12 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 april. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Klinkhamer, van Rotterdam naar Soerabaja, met verlies van voor- en grote steng te Lissabon binnen gelopen.

Afbeelding
Datum 13 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lissabon, 11 april. Het Nederlandse schip MELATI is hier binnen gelopen met verlies van voorsteng en groot marssera’s met al het daaraan behorende tuig.

Afbeelding
Datum 24 april 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lissabon, 15 april. De Nederlandse bark MELATI, van Rotterdam naar Soerabaja, hier met gedeeltelijk verlies van tuig aangekomen, is door experts van het Tribunal of Commerce nagezien. Er is aanvraag gedaan tot het leveren van het verlorene.

Afbeelding
Datum 02 juni 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 juni. Volgens een telegram is het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Klinkhamer, de 31e mei van Lissabon naar Soerabaja vertrokken.

Afbeelding
Datum 10 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 9 september. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Klinkhamer, laatst van Lissabon, vóór of op 7 september te Soerabaja gearriveerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 september. Vrachten. Er is wat meer omgegaan. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip LIMBURG koffie tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en copra Sh.50/- per ton naar Marseille; stoomschip GELDERLAND koffie en huiden tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam en suiker Sh.35/- per ton naar Marseille; FRANCISCA Sh.35/- per ton naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATI en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 september. Vrachten. In het begin van de laatste veertien dagen vertoonde de markt meer levendigheid en werd voor een paar ijzeren schepen iets hoger betaald, doch spoedig verflauwde de stemming weer en bestaat er thans weinig vraag. Voor Nederland bleef de Factorij uit de markt en was er geen particuliere lading genoeg om met aanleggen te kunnen beginnen. Naar het Kanaal hadden enige afdoeningen plaats tot verschillende koersen; voor ijzeren schepen werd iets hoger besteed. Op het ogenblik is de vraag gering. Naar Amerika of Australië bestond geen vraag, doch tegen het einde dezer maand, na afloop van de Padang-koffieveiling zal er voor de eerstgenoemde destinatie wellicht ruimte nodig zijn. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 75 koffie, NLG 40 rijst, NLG 75 huiden naar Amsterdam; stoomschip MADURA NLG 75 koffie, NLG 40 rijst, NLG 20 tin naar Amsterdam en Ffrs. 75 koffie, Sh.45/- suiker naar Marseille; THORBECKE GBP 1.10/- suiker van de Noordkust naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATI, ANTONIA, en JOHANNA EN MARIA.

Afbeelding
Datum 04 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 oktober. Vrachten. Sedert het bericht van 19 september bleef onze markt onveranderd en de onbevrachte vloot nagenoeg stationair. Naar Nederland ging niets om. Naar het Kanaal werden enige schepen opgenomen tot koersen, lopende van Sh.25/- tot Sh.35/- naar gelang van de klasse van de bevrachte schepen. Er bestaat thans nog enige vraag en wordt voor eerste klasse houten schepen Sh.30/- à Sh.32/6 geboden. Na afloop van de Padang-koffieveiling werd er een handig schip bevracht voor koffie van Padang naar New York tot Sh.30/-. Een ander scheepje zal nog wel spoedig benodigd zijn. Naar Australië hadden geen transacties plaats. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: de stoomschepen PRINS ALEXANDER en PRINSES AMALIA NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 40 rijst, NLG 20 tin naar Amsterdam, en Sh.35/- suiker naar Marseille. De SLAMAT laadt suiker voor reders rekening. De ANTONIA GBP 1/10/- voor suiker van de Noordkust naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, JOHANNA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 18 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 oktober. Vrachten. Er is vrij veel omgegaan; de laatste afsluiting voor een Nederlands schip was stoomschip BATAVIA koffie tot NLG 65, huiden NLG 75, rijst NLG 40 per last naar Rotterdam, en suiker tot Sh.35/- per ton naar Marseille.-
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, JOHANNA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS, GROEN VAN PRINSTERER, GEBR. SMIT en GEZUSTERS VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 01 december 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 oktober. De vrachten tonen geen verandering aan. Het Nederlandse schip GROEN VAN PRINSTERER laadt koffie van Batavia en Padang tot Sh.30/- per ton naar New York. Het stoomschip PRINSES AMALIA neemt koffie tot NLG 75 en rijst tot NLG 40 per last, en suiker tot Sh.40/- per ton naar Amsterdam en koffie tot Ffrs. 75 per ton naar Marseille, en het stoomschip ZEELAND koffie en huiden tot NLG 75 en rijst NLG 40 per last naar Rotterdam en koffie Ffrs. 75 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS. GEBR. SMIT en GEZUSTERS VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 15 december 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 november. Vrachten. Er hebben verschillende afdoeningen plaats gehad naar gelang van de grootte en klasse van de schepen. Het Nederlandse stoomschip SOENDA laadt koffie en huiden tot NLG 75, tabak NLG 60, suiker NLG 50 en tin NLG 20 per last naar Amsterdam, en suiker Sh.35/- per ton naar Marseille; het stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX koffie en huiden NLG 75, tabak NLG 60 en suiker NLG 50 per last naar Amsterdam, en suiker Sh.35/- per ton naar Marseille; het stoomschip ZUID-HOLLAND koffie en huiden NLG 75, tin NLG 20, en rijst NLG 40 per last naar Rotterdam en suiker Sh.35/- per ton naar Marseille. De Nederlandse zeilschepen WILLEM EGGERTS en GEZUSTERS VAN HAAFTEN zijn opgenomen tot Sh.27/6, en A.H. VAN TIENHOVEN SR. tot Sh.22/6, alle drie met suiker naar Het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, GRAAFSTROOM, BATAVIER, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, GEBR. SMIT, VOORLICHTER en CALIFORNIA.

Afbeelding
Datum 15 december 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 december. Volgens een particulier bericht is het ijzeren barkschip MELATI, kapt. Klinkhamer, te Samarang bezig een lading suiker in te nemen naar Het Kanaal voor order.

Afbeelding
Datum 04 januari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 21 december. Sedert het bericht van 18 november bleef de markt onveranderd flauw, terwijl de onbevrachte vloot, ofschoon niet groot, toch verre de vraag overtrof. Naar Nederland ging niets om. De schepen die begonnen aan te leggen, hadden zeer veel moeite om bijlading te vinden. Naar Het Kanaal zijn slechts een paar bevrachtingen te vermelden tot de laatst betaalde koers voor kleine eerste klasse schepen. De voorraad droge suiker is thans nagenoeg geheel verscheept en zal er nu wel spoedig enige vraag naar scheepsruimte voor zaksuiker komen. Naar Amerika werd voor een partij suiker een schip tot geheime vracht opgenomen, doch voor Australië bleek geen vraag bestaan. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES MARIE NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin naar Amsterdam; stoomschip CONRAD idem en sh. 35/- suker naar Marseille; stoomschip UTRECHT NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 45 tabak naar Rotterdam en Sh. 35/- suiker naar Marseille. De MELATI laadt suiker voor bevrachters rekening naar Het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: CORNELIA, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, GRAAFSTROOM, BATAVIER, GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER en PRINSES WILHELMINA.

Afbeelding
Datum 08 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 7 december. Volgens bij de rederij ontvangen bericht arriveerde het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van den Bosch, vóór de 7e december van Cardiff te Anjer . Door zware verhitting van de uit kolen bestaande lading werd de gezagvoerder genoodzaakt 120 ton kolen overboord te werpen.

Afbeelding
Datum 13 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 december. Vrachten. Sedert het bericht van 1 dezer was de markt tamelijk lusteloos en zijn er slechts weinige afdoeningen tot stand gekomen, terwijl de onbevrachte vloot nagenoeg onveranderd bleef. Naar Nederland ging niets om, daar noch de Factorij, noch particulieren in de markt waren. Naar het Kanaal werden enige schepen tot Sh.30/- en Sh.32/6 bevracht , doch er bestond weinig vraag. Het eerste schip in dit seizoen werd tot geheime koers voor een lading stroopsuiker opgenomen. Naar Amerika werd een handig schip afgesloten voor suiker tot Sh.32/6 naar Hampton Roads voor orders. In de behoefte voor scheepsruimte naar Australië of Auckland, waarvan in het laatste bericht melding werd gemaakt, is nog niet voorzien; een elders bevracht schip arriveerde en begon te laden met bestemming naar Australië. Naar China is een elders gecharterde boot suiker ladende, en werd een schip opgenomen om oliekoeken te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen AMSTERDAM, A. H. VAN TIENHOVEN SR., MELATI en CALIFORNIA (lost te Bandjermassin).

Afbeelding
Datum 15 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 11 december. Volgens bericht van kapt. Bos van het Nederlandse schip MELATI ontdekte men de 23e november, dat de lading steenkolen broeiende was en werd er 120 ton lading overboord geworpen. Acht dagen later werd weer broeiing waargenomen en had men de verhitte kolen verwerkt. De kapitein gelooft niet, dat het schip schade heeft bekomen.

Afbeelding
Datum 23 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 14 januari. Het Nederlandse barkschip MELATI heeft door de verhitting der kolenlading geen schade geleden.

Afbeelding
Datum 29 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 maart. Volgens particulier bericht is het Nederlandse driemast clipperschip MELATI, kapt. Van den Bosch, heden van Soerabaja naar Dordrecht vertrokken.

Afbeelding
Datum 26 november 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 november. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van de Bos, van Rotterdam naar Java, de 23e dezer ’s ochtends 04.00 uur bij Dungeness gepasseerd. Heeft de loods aan land gezet.

Afbeelding
Datum 15 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 14 maart. Volgens bij de rederij ontvangen bericht arriveerde het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van den Bos, de 10. maart van Rotterdam te Batavia. Alles wel.

Afbeelding
Datum 09 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 mei. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip MELATI, kapt. Van de Bos, 8 mei van Semarang naar New York vertrokken.

Afbeelding
Datum 30 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 29 september. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van den Bos, van Semarang te New York.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 29 september. Kapt. Van den Bos, gezagvoerder van het Nederlandse ijzeren barkschip MELATI, van Semarang met een lading suiker hier aangekomen, rapporteert bij Kaap de Goede Hoop zware westelijke stormen gehad te hebben.

Afbeelding
Datum 05 december 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Maassluis. 3 december. Volgens rapport van een stoomschip was tussen Scheveningen en Monster kruisende het schip MELATI, kapt. Van den Bos, van New York naar Rotterdam. De sleepboot WODAN had de ganse dag tevergeefs naar het barkschip uitgekeken.

Afbeelding
Datum 20 december 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Nieuwe Diep, 17 december. Aan het strand achter de vuurtoren van Eierland, is heden opgevischt een reddingboei, waarop stond: MELATI-Rotterdam. Het barkschip MELATI arriveerde de 4e december van New-York te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 14 juni 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 juni. Volgens bericht van de rederij is het Nederlandse schip MELATI, kapt. van den Bos, van hier naar Java, de 12e juni te Cheribon aangekomen.

Afbeelding
Datum 12 juli 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juli. Volgens particulier bericht is het schip MELATI, kapt. Van den Bos, bevracht van Java naar Holland voor 20.000 picols gouvernementskoffie tegen F 45,-.

Afbeelding
Datum 12 november 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 november. Volgens redersbericht is het barkschip MELATI, de 19e september van Pasaroeang naar Rotterdam vertrokken, eerst de 30e september Anjer gepasseerd, daar het schip in de Java Zee voortdurend tegen westenwind met regen te kampen had.

Afbeelding
Datum 01 februari 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 31 januari. Het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. P. van den Bos, is door het breken van het anker tegen de plaat nabij Dirksland aan de grond gekomen en heeft assistentie van de sleepboot ZUID-HOLLAND.

Afbeelding
Datum 05 februari 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 1 februari. Het Nederlandse schip MELATI, nabij Dirksland aan de grond geraakt, is heden nacht met hoog water vlot gekomen en nabij het baken van de Pieter geankerd.

Afbeelding
Datum 02 mei 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 april. Volgens brief dd. 24 dezer van kapt. P. van den Bos, voerende het barkschip MELATI, van Rotterdam naar Soerabaya, was hij kruisende op de hoogte van Lizard, zijnde van de Wolfrots door Z.W. stormen teruggedreven. Schip en equipage bevonden zich in de beste staat.

Afbeelding
Datum 18 maart 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 17 maart. Volgens een door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het barkschip MELATI, kapt. P. van den Bos, van Samarang, laatst van Lissabon, naar Ystad, te Scilly met verlies van verschansing en andere schade.

NRC 180391
De torpedoboot van klein model No. XXII, die dezer dagen te Vlissingen met goed gevolg haar officiële proeftocht heeft volbracht, is naar 's Rijks werf te Amsterdam overgebracht, waar zij in de 1e klasse van de reserve zal worden opgenomen.

Afbeelding
Datum 27 maart 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 24 maart. Het Nederlandse ijzeren barkschip MELATI, kapt. Van den Bos, van Java bestemd naar Ystad, hier van Scilly binnengesleept, heeft de verschansing en stutten tussen het voor en grote want verloren, benevens de rustijzers. Het grote want is gebroken en de kajuit werd vol water gezet. Deze schade werd veroorzaakt door de hevige storm van 9 en 10 maart.

Afbeelding
Datum 31 maart 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 30 maart. De schade aan het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van den Bos, van Java naar Ystad, kan zonder lossen gerepareerd worden. Het schip heeft slagzij en veel water over gehad. Bij opening van het grootluik bleek de lading, voor zover zichtbaar, onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 21 mei 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ystad, 16 mei. De lading suiker van het schip MELATI (opm: zie o.a. NRC 270391) is belangrijk beschadigd door bij Scilly-eiland aan de grond gezeten te hebben.

Afbeelding
Datum 12 juni 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Ystad, 9 juni. De geloste beschadigde lading suiker uit het schip MELATI, van Java, zal de 20e dezer publiek verkocht worden.

Afbeelding
Datum 18 augustus 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 augustus. Volgens bij de Scheepvaart-Maatschappij Zuid-Holland ontvangen telegram is het barkschip MELATI, kapt. Van den Bos, heden te North Shields aangekomen.

Afbeelding
Datum 06 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 november. Het schip (opm: bark) MELATI, kapt. P. van de Bos, van Shields naar Soerabaya, is te Bahia binnengelopen met verhitte lading. Het moet gedeeltelijk lossen.

Afbeelding
Datum 16 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 november. Volgens telegram, bij de Scheepvaart Maatschappij Zuid-Holland ontvangen uit Bahia van kapt. Van den Bos, gezagvoerder van het barkschip MELATI, van Shields naar Soerabaya, had hij nog 400 ton kolen gelost, doch moest hij door de toenemende warmte de gehele lading spoedig lossen.

Afbeelding
Datum 17 november 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 november. Het Nederlandse schip MELATI, van Shields naar Soerabaya, met brand in de lading te Bahia binnen, moet dezelve geheel lossen.

Afbeelding
Datum 24 december 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 22 december. Van de scheepvaartmaatschappij Zuid-Holland ontving men het volgend bericht. De te Bahia geloste kolen uit het schip MELATI zijn aldaar verkocht als ongeschikt voor verder vervoer. Het schip vertrok in ballast naar Java om aldaar voor Europa te laden.

Afbeelding
Datum 01 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 juni. Volgens van Lloyd's ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse ijzeren barkschip MELATI, kapt. van de Bos, van Samarang naar Het Kanaal, te Port Elisabeth met verlies van verschansing en alles van dek geslagen.

Afbeelding
Datum 01 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 juni. Volgens bij de scheepvaart Zuid-Holland ontvangen telegram van de gezagvoerder van het schip MELATI, te Port Elisabeth binnen, bevindt de equipage zich volkomen wel.

Afbeelding
Datum 02 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Port Elisabeth, 30 juni. Het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van de Bos, van Samarang naar Het Kanaal, liep hier binnen met verlies van verschansing en stutten, weggeslagen boten en andere losse zaken, van dek overboord verloren.

Afbeelding
Datum 08 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 6 juli. Volgens telegram van Port Elisabeth is het barkschip MELATI van Java naar Het Kanaal, en aldaar met schade binnen, bezig een deel van de lading te lossen om te worden onderzocht.

Afbeelding
Datum 15 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 juli. Volgens telegram uit Port Elisabeth van 12 dezer, worden de kosten van de reparatie van het aldaar met schade binnengelopen Nederlandse schip MELATI, kapt. Van den Bos, van Java naar Het Kanaal, op GBP 1.100 begroot en kan deze in 25 dagen gereed zijn. De kosten van de tijdelijke reparatie worden op GBP 330 begroot en kunnen in 14 dagen zijn volbracht. Indien het schip te Port Elisabeth niet repareren kan, zal het naar Kaapstad vertrekken. Een deel van de lading is gelost, doch heeft slechts geringe schade.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Port Elisabeth. Er is akkoord gemaakt voor GBP 1.075 om de reparatie aan het schip MELATI uit te voeren. Ongeveer 180 ton lading zijn geland, en er is nader onderzoek door de experts aanbevolen om meer te lossen, teneinde de onderste laag van de lading te kunnen nazien.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Port Elisabeth 18 juli. Men is bezig met de reparatie aan het hier met schade binnengelopen schip MELATI, kapitein Van der Bos, van Samarang naar Het Kanaal bestemd.

Afbeelding
Datum 06 september 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Port Elisabeth, 2 september. Het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van de Bos, van Java naar Het Kanaal, is heden na volbrachte reparatie, van hier vertrokken. De gezamenlijke kosten van schip en lading hebben ongeveer GBP 2.400 belopen. De kosten van de reparatie waren ongeveer GBP 1.100. Van de lading werd niets verkocht.

Afbeelding
Datum 03 december 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 december. Het Nederlandse schip MELATI, van Batavia te Queenstown binnen, heeft order bekomen voor Liverpool.

Afbeelding
Datum 08 december 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 december. Volgens bij de Scheepvaart Maatschappij Zuid-Holland ontvangen telegram van kapt. v.d. Bos (opm: P. van den Bos) in dato 6 december, was het schip MELATI, te Liverpool op de rivier liggende, op drift geraakt. Er werd assistentie van een sleepboot aangenomen, waarbij drie platen van het schip werden ingedrukt en de ankerstok brak. Het schip wordt nu in het dok gebracht.

Afbeelding
Datum 18 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 14 januari. Door het Admiraliteitshof werd heden de zaak behandeld der assistentie, door de sleepboot KINGFISHER verleend aan het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van den Bos, van Samarang komende. Dit schip werd in de nacht van 5 december l.l. op de rivier de Mersey voor Liverpool, toen het tijdens een orkaanachtige storm van de ankers op drift geraakte, door de assistentie van de KINGFISHER voor aandrijving met een ander schip behoed. De MELATI en de kostbare lading werd tezamen op een waarde van GBP 19.800 geschat. Aan de KINGFISHER werd GBP 1.200 voor de assistentie toegewezen.

Afbeelding
Datum 06 juni 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 3 juni. Volgens een van Lloyd’s ontvangen telegram is het schip MELATI, kapt. H. van Duyn, van Newport naar Anjer, met brand in de lading te Simonsstad binnengelopen.

Afbeelding
Datum 08 juni 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 6 juni. Het schip MELATI, kapt. Van Duyn, met verhitte lading te Simonstown binnengelopen, is nagezien en experts hebben aanbevolen de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 01 juli 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 juni. Volgens telegram uit Kaapstad wordt bij eventuele verkoop der lading van het Nederlandse schip MELATI aanbevolen het voor GBP 250 naar Kaapstad te laten slepen, daar te Simonsbaai geen goede markt voor de kolen is. Er is echter nog geen besluit genomen en men wacht verdere orders.

Afbeelding
Datum 10 juli 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Kaapstad, 21 juni. Het schip MELATI, kapt. Van Duyn, van Newport naar Anjer, de 2e juni met verhitte lading in de Simonsbaai binnengelopen, is bezig die te lossen. Dat gedeelte, dat gelost moet worden, is voor 10 sh. per ton langszijde van het schip verkocht.

Afbeelding
Datum 20 juli 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 28 juni. Het Nederlandse barkschip MELATI, kapt. Van Duyn, van Newport naar Anjer, te Simonsbaai met verhitte lading binnen, is bezig met lossen; 500 ton zijn reeds geland. De 30e juni zou een onderzoek plaats vinden, om te beslissen welke hoeveelheid nog nodig is om te lossen. Tot heden is de hitte in de kolen niet verminderd.

Afbeelding
Datum 26 juli 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 5 juli. De lading van de Nederlandse bark MELATI is weder onderzocht en vertoont geen verhitting meer. Het schip vertrekt met de overige lading, ongeveer 700 ton, naar Java.

Afbeelding
Datum 06 juli 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 juli. Het Nederlandse schip (opm: bark) MELATI, kapt. H. van Duyn, van Passaroean naar Amsterdam, is in aanvaring geweest met het vuurschip ROYAL SOVEREIGN. Van schade wordt niets gemeld.

Afbeelding
Datum 11 juli 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 9 juli. Het Nederlandse schip MELATI, kapitein Catlander, van Semarang naar Azoren v.o. (opm: voor orders), is met schoon dek (opm: alles weggeslagen) en andere schade te Kaapstad binnengelopen.

Afbeelding
Datum 13 juli 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juli. Volgens telegram van Lloyd’s is het te Kaapstad binnengelopen Nederlandse schip MELATI lek en de lading beschadigd. De omvang der schade kan nog niet worden opgegeven.

Afbeelding
Datum 16 juli 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 juli. Volgens particulier bericht uit Kaapstad, zal de lading van het schip MELATI, kapitein W. Catlander, op order van experts worden gelost.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 15 juli. De Nederlandse bark MELATI, van Semarang naar de Azoren, voor orders, hier de 9e dezer met schade binnengelopen, heeft op het Kaapse Rif zwaar stormweder doorstaan, waardoor alles van dek werd geslagen en vele zeilen verloren gingen en het roer beschadigd werd. De gezagvoerder rapporteerde dat het schip lek is en de lading beschadigd. Een onderzoek heeft plaats gehad, waarna het schip in het dok wordt gebracht. (opm: zie PGC 120896)

Afbeelding
Datum 11 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 22 juli. Volgens mening der surveyors is het tot op heden niet nodig iets van de lading van de MELATI te lossen of het schip te dokken.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 22 juli. Het hier lek en met schade binnengebrachte Nederlandse schip MELATI (opm: zie PGC 070896), kapt. W. Catlender, is door experts nagezien en zal niet van de lading hoeven lossen of te dokken.

Afbeelding
Datum 25 november 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 november. Volgens alhier ontvangen particulier bericht heeft het Nederlandse schip MELATI, van Java te Ponta Delgado (opm: waarschijnlijk Ponta Delgada, Madeira) aangekomen, op rotsen gestoten. De kapitein rapporteerde echter dat het schip dicht is.

Afbeelding
Datum 13 februari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

(Geen plaats of datum) Volgens Fairplay is de Nederlandse ijzeren bark MELATI, 1127 register ton, in 1885 gebouwd, door bemiddeling van de heren C.W. Kellock & Co te Liverpool aan een rederij aldaar verkocht. Het schip lag reeds te Liverpool.

Afbeelding
Datum 15 februari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 12 februari. Volgens Fairplay is de Nederlandse ijzeren bark MELATI, 1127 reg. tons, in 1885 gebouwd, door bemiddeling van de heren C.W. Kellock & Co, te Liverpool aan een rederij aldaar verkocht. Het schip lag reeds in Liverpool.

Afbeelding
Datum 06 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Liverpool, 4 april. Het Engelse barkschip CLWYD, ex Nederlands barkschip MELATI, op 30 maart van Hong Kong naar Callao vertrokken, is 1 dezer gestrand en wordt vermoedelijk wrak. De bemanning werd gered en is op de Pratas (opm: Pratas Rif, 20º40’ N.B. 116º47’ O.L.), Chinese Zee, geland. (opm: zie volgend bericht)

Afbeelding