Inloggen
MATHILDA - ID 4146


Kroniekberichten

Datum 25 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Antwerpen, 24 januari. Het schip VIJF GEBROEDERS, met erts geladen van Antwerpen naar Pruisen bestemd, is bij Saaftinge gezonken. De opvarenden werden allen gered door de sleepboot LEOPOLD II. Op de Westerschelde zijn gedurende de storm van gisternacht en gisterochtend gestrand aan het schor vóór Othene de Engelse stoomboot OLYMPIA, leeg van Antwerpen gekomen, na alhier op de rede een anker en 75 vadem ketting verloren te hebben; aan het schor vóór de Eendrachtspolder de Deense driemast schoener EMMA, kapt. Bager, van Antwerpen in ballast naar Kopenhagen. Een Deens jacht, naam onbekend, werd tijdens de storm door de Belgische sleepboot CHAMPIGNON op sleeptouw genomen en van deze rede naar Antwerpen gebracht. Op de Suikerplaat dwars van Ellewoutsdijk, zijn twee barken gestrand, één waarvan gistermiddag is afgesleept en naar Antwerpen vertrokken, naam en natie onbekend, en de tweede is nog zittende, zijnde de Engelse bark CASPIAN, kapt. Dolb, van Doboy naar Antwerpen met hout, welk schip water maakt. Aan de Z. Bevelandse wal, in het vaarwater Everingen, zit de Italiaanse bark SI, van welke het volk aldaar aan de wal is gekomen. De Duitse schoener LOUISE, kapt. Jungbloed, van Plymouth naar Hamburg met pijpaarde, is gestrand op het vaste strand bij de Noordpier (opm: bij IJmuiden). Het volk is gered. De kapitein sloeg gisteren overboord.

Afbeelding
Datum 05 februari 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. Het Italiaanse barkschip SI, te Finale bij Genua gebouwd in 1870, thans te Ellewoutsdijk gestrand liggende, wordt aanstaande vrijdag 8 februari, namiddags 2 uur, publiek verkocht.
Adres de heren Kennedy & Hunter te Antwerpen of hun vertegenwoordiger P. Smith, consulair agent te Vlissingen.

Afbeelding
Datum 14 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Naar men verneemt is de koper van de te Ellewoutsdijk gestrande Italiaanse bark SI, vanwege het bestuur der waterkering bij deurwaardersexploot aangemaand onverwijld over te gaan tot verwijdering van gemeld schip onder de verplichting alle schade te vergoeden die door vertraging en opruiming aan de zeewering mocht ontstaan.

Afbeelding
Datum 27 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlissingen, 26 februari. De Italiaanse bark SI, 24 januari bij Ellewoutsdijk gestrand en sedert verkocht, is heden afgesleept en hier in het dok gebracht.

Afbeelding
Datum 27 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het wrak van het onlangs te Ellewoutsdijk gestrande Italiaanse barkschip SI is heden afgesleept naar Vlissingen in de haven, om te worden gebracht naar Middelburg, waar het door de kopers zal worden gesloopt. Door de overheid wordt echter bezwaar gemaakt om het schip het kanaal te laten passeren, daar men wegens de wrakke toestand waarin het verkeert, bevreesd is, dat het zal zinken, waardoor de vaart door het kanaal zou worden gestremd.

Afbeelding
Datum 09 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 januari. Volgens een telegram is het schip MATHILDA, kapt. Niemann, van Newcastle te Atjeh aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 16 mei 1885
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Samarang, 15 mei. Door de Nederlandse brik MATHILDE werd gister alhier op de rede aangebracht het lijk van de gezagvoerder van dat vaartuig, kapt. Niemann. Bij vertrek van Batavia was hij nog volkomen gezond; tussen Pekalongan en Samarang stierf hij, naar gezegd wordt, ten gevolge van hevige koortsen. Het lijk is heden alhier ter aarde besteld.

Afbeelding
Datum 26 mei 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 april. Sedert het bericht van 8 dezer bleef de toestand van de markt onveranderd en de beschikbare tonnemaat nagenoeg stationair. Naar Nederland ging wederom niets om, en naar Het Kanaal voor order is slechts één afdoening te vermelden, n.l. die van een klein schip in de roes voor coprah van Macassar en Gorontalo. In alle andere richtingen kwamen geen bevrachtingen tot stand en bestaat ook geen vraag.
De laatste bevrachting van een Nederlands schip is: stoomschip PRINSES WILHELMINA: koffie NLG 65, tabak NLG 60, huiden NLG 75, indigo NLG 120, tin NLG 20 per last naar Amsterdam, en FFR 120 indigo en FFR 40 gom damar naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA, BERTHA, KOSMOPOLIET III, MINA, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK en MATHILDA.

Afbeelding
Datum 04 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 26 mei. Het Nederlandse schip MATHILDA, van hier naar Sumanap, is te Samarang binnengelopen, zijnde de gezagvoerder overleden.

Afbeelding
Datum 29 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 december. Vrachten. Sedert het bericht van 15 dezer was de markt zeer flauw en ging er bijna niets om, terwijl de onbevrachte vloot enigszins vermeerderde. Naar Nederland kreeg een groot schip 6000 picols Factorijkoffie tot de laatst betaalde koers, en begon aan te leggen. Naar Kanaal begonnen enige in Europa bevrachte bodems te laden en werd een passend schip opgenomen voor zaksuiker tot geheime vracht; er bestaat echter weinig vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: AMSTERDAM NLG 30 voor 6000 picols Factorijkoffie, NLG 20 krossoks, NLG 70 kapok, NLG 75 huiden, naar Amsterdam; stoomschip SOENDA NLG 80 koffie, NLG 50 rijst, NLG 55 tabak, naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 50 rijst, naar Amsterdam, en Ffrs. 80 koffie en suiker tot geheime koers naar Marseille; stoomschip GELDERLAND idem.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A. H. VAN TIENHOVEN SR. en MELATI; de CALIFORNIA en MATHILDA lossen te Bandjermassin.

Afbeelding
Datum 22 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 februari. In vrachten is zo goed als niets omgegaan. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND werd bevracht naar Rotterdam met koffie tot NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 90, indigo NLG 120, tabak NLG 55, krossoks NLG 45 per last, naar Marseille koffie Ffrs 80 per ton en suiker tot geheime vracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BANDA, MATHILDA en KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 08 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 maart. Vrachten. Sedert het bericht van 23 februari was er weinig verandering in de markt te bespeuren. De onbevrachte vloot nam enigszins af en heerste er een weinig meer vraag. Naar Nederland werden een paar handige schepen opgenomen voor koffie en rijst, terwijl een ander vaartuig, welks vorig charter verbroken werd, een partij arak accepteerde en daarop begon aan te leggen. Bijlading is echter uiterst schaars. Naar het Kanaal voor orders ging bijna niets om en is slechts een paar bevrachtingen van droge en natte suiker te vermelden tot Sh.21/3 à 32/6; over het algemeen bestaat er weinig vraag. Naar Amerika zijn geen afdoeningen te berichten, doch zou een klein schip waarschijnlijk wel te plaatsen zijn voor koffie, van hier en Padang naar New York. Naar Australië werd een handige bodem afgesloten tot Sh.22/6 voor suiker en naar Auckland zou een dergelijk vaartuig emplooi kunnen vinden tot Sh.25/-. De laatste bevrachtingenvan Nederlandse schepen zijn: MATHILDA (het vorige charter werd verbroken) NLG 50 voor arak, ligt aan; stoomschip PRINS FREDERIK NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 55 tabak, NLG 20 tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BANDA en KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 15 juni 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Het Nederlandse barkschip MATHILDA, kapt. Voss, vertrok volgens bij de rederij ontvangen bericht, vóór of op de 10e juni van Batavia naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 29 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 januari. De Nederlandse bark MATHILDA van de heer August Köpcke, die hedenmiddag verhaalde van het droogdok naar Oud Delfshaven, is door een zware bui zodanig overgeheld, dat de drie masten een weinig boven het dek afbraken en overboord gingen. Men is thans bezig de vleet van het schip (opm: tuig) te klaren en zal daarna in de Middenkous halen.

Afbeelding
Datum 31 januari 1888
Krant HAD - Haarlemsch Dagblad

Zaterdagmiddag zou het barkschip MATHILDA, dat in het dok onder Charlois gekoperd had, vandaar naar de werf der heren Gebr. van de Wetering te Oude Delftshaven gesleept worden, toen het schip, dat niet geballast was, door het aanzetten der sleepboten, zodanig begon te werken, dat het op het punt stond om te slaan. Alle drie de masten braken echter gelijk af, waardoor het schip weer recht kwam; ware het omgeslagen, dat had dit ongeval zeker vele mensen het leven kunnen kosten, daar een groot aantal werklieden in het schip werkzaam waren en tegelijk de overtocht naar de scheepstimmerwerf mede maakten.
Gelukkig liep het nu zonder persoonlijke ongelukken af, maar de schade voor de rederij zal belangrijk zijn.

Afbeelding
Datum 02 februari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 januari. Het Nederlandse schip MATHILDE was tijdens het ongeluk hier op de rivier niet verzekerd. Het bedrag der schade, door het breken der masten veroorzaakt, wordt geschat op NLG 1.200,-.

Afbeelding
Datum 07 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 maart. Het Nederlandse schip MATHILDA, kapt. Vos, is heden van Rotterdam te Cardiff aangekomen om aldaar te latden voor Amboina en Ternate.

Afbeelding
Datum 04 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 april. Volgens telegram uit Londen vertrok het Nederlandse barkschip MATHILDA, kapt. Voss, de 1e april van Penarth naar Java.

Afbeelding
Datum 08 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 juni. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip MATHILDA, kapt. Voss, van Cardiff naar de Molukken vertrokken, door de equipage op zee verlaten. Deze werd gered en is te New York aangekomen. (Het Nederlandse barkschip MATHILDA, ex SI, groot 556 ton, gebouwd in 1870 te Finale in Italië, reder de heer August Köpcke te Rotterdam, vertrok 1 september van Penarth naar Amboina en werd de 21e april gepraaid op 07º NB 27º WL).

Afbeelding
Datum 21 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 8 juni. Het Nederlandse barkschip MATHILDA, kapt. Voss, van Cardiff naar Amboina met kolen werd de 19e mei op12º07’ ZB 34º29’ WL (opm: op 160’ OZO van Aracaju) met veel water in het ruim aangetroffen door het van Santos (Brazilië) herwaarts bestemde stoomschip TENIERS. De MATHILDA vertrok de 1e april van Cardiff en had met geen stormachtig weer, doch wel met moeilijke zeeën te kampen, waardoor het schip zwaar werkte en daar er 6 voet water in het ruim stond, besloot men het te verlaten. Dewijl het een gevaar voor de scheepvaart daarstelde, werd het schip voor en achter in brand gestoken en was het des avonds in vlammen gehuld.

Afbeelding