Inloggen
MACASSAR - ID 3883


Kroniekberichten

Datum 25 mei 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 25 mei. Van de scheepstimmerwerf der heren Raylton Dixon & Co. te Middlesbro’ on Tees is met goed gevolg te water gelaten het voor de alhier gevestigde Stoomvaartmaatschappij Insulinde nieuw gebouwde schroefstoomschip MACASSAR, groot ongeveer 2.300 bruto of 1800 netto tonnen, met een draagvermogen van 3.300 tonnen en voorzien van 1.250 ipk; het zal gevoerd worden door kapt. J. de Ridder. Dit is het eerste van de vier, naar een zelfde bestek voor gezegde maatschappij in aanbouw zijnde schepen, met welke zij, tezamen met het reeds in de vaart zijnde stoomschip C. FELLINGER, groot 2.800 tonnen draagvermogen en met machines van 800 pk, in juli van het aanstaande jaar een maandelijkse vaart tussen hier en Java zal beginnen. Binnen enige dagen zal haar alhier gebouwd wordend stoomschip KONING WILLEM III te water gaan, gevolgd over vier weken door het te Middelsbro’ in aanbouw zijnde stoomschip PADANG en eindelijk weder alhier het stoomschip NEDERLAND EN ORANJE.

Afbeelding
Datum 31 mei 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Door aandeelhouders van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde werd heden te Amsterdam onder voorzitterschap van de heer C. Fellinger, president-commissaris, een algemene vergadering gehouden tot het uitbrengen van het eerste jaarlijks verslag.
Aanwezig waren 18 aandeelhouders, vertegenwoordigende 610 aandelen en tezamen gerechtigd tot het uitbrengen van 90 stemmen.
De exploitatie heeft zich bepaald tot een reis van het stoomschip C. FELLINGER, dat de 2e maart 1882 via Londen en Pauillac naar Batavia vertrok en de 23e juli vandaar terugkeerde. De volgende reis van hetzelfde stoomschip werd aanvaard de 20e augustus 1882 en eindigde op de dag van binnenkomst, de 13e januari 1883. Deze reis komt alzo op de exploitatierekening over het volgende jaar.
De uitkomsten van een eerste reis van de C. FELLINGER en van een enige reis met het stoomschip AMSTERDAM blijven voor rekening van de eerste deelhebbers van de Maatschappij, die als zodanig sedert zijn uitgetreden.
De uitvracht van de enige reis van de C. FELLINGER was redelijk, doch de retourvracht mager, omdat in mei en juni, toen het schip op Java was, de producten van de oude oogst gescheept en die van de nieuwe nog niet ter verscheping voorhanden waren.
Van die reis is hierdoor slechts een saldo van NLG 3.838,02 overgebleven. Bovendien vertoont de balans en winst- en verliesrekening een post van NLG 30.097,66 aan gekweekte renten van de op prolongatie uitgezette stortingen van de aandeelhouders.
De onkostenrekening ad. NLG 10.091,97 is geheel, die voor oprichting en emissie van het maatschappelijk kapitaal drievijfde van het meubilair 30 % afgeschreven. De balanswaarde van de C. FELLINGER is na een kleine afschrijving van NLG 2.207 op het bedrag van aankoop gebleven.
Verder komen op de rekening voor twee stortingen van NLG 87.500, waarvoor de stoomschepen KONING WILLEM III en NEDERLAND EN ORANJE belast zijn veertien dagen na hun herstelling (opm: mogelijk is bedoeld: aflevering) bij de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen, ingevolge contract.
Behalve deze twee stoomschepen zijn voor de Maatschappij in aanbouw bij de heren Raylton Dixon & Co., te Middlesbrough on Tees, twee stoomschepen aan welke de namen MACASSAR en PADANG gegeven zijn. Al deze schepen hebben een inhoud van 2.300 bruto of 1.800 netto ton, met een draagvermogen van ongeveer 3.300 ton, worden voorzien van compound stoommachines van plm. 250 nominaal of 1.250 epk. De termijnen van aflevering waren gesteld: voor het eerste schip in Engeland binnen elf, voor het tweede binnen twaalf maanden; voor de twee schepen bij de Koninklijke Fabriek, het eerste op 31 mei en het tweede op 31 juli 1883.
In de tijdige aflevering van al de vier schepen is de directie echter zeer teleurgesteld, zodat de voorgenomen maandelijkse vaart niet in mei van dit jaar is kunnen beginnen, doch daarmede nog ongeveer twee maanden gewacht zal moeten worden. De MACASSAR werd 24 dezer te Middlesbro’ te water gelaten en zal begin juli gereed zijn. De PADANG volgt een maand later. De KONING WILLEM III zal in het begin van juni alhier te water gaan, doch eerst einde augustus afgeleverd worden, terwijl van de NEDERLAND EN ORANJE nog niets met juistheid te zeggen valt.
Voor het onderhouden van een geregelde maandelijkse dienst op Java zal nog een zesde stoomschip nodig zijn, tot aanschaffing waarvan de directie voornemens is te zijner tijd voorstellen te doen.
Het verslag bevat verder enige mededelingen omtrent hetgeen aan de samenstelling van de Maatschappij in haar tegenwoordige vorm is voorafgegaan, waarvan later een uittreksel zal worden medegedeeld.
Naar aanleiding van dit verslag werd door een van de aandeelhouders gevraagd: 1e. of er geen boete bedongen is voor te late aflevering van de stoomschepen; 2e. of voortaan niet een percentsgewijze afschrijving jaarlijks plaats zal hebben. Het antwoord van de voorzitter luidde, dat aan de aannemers in Engeland geen boete als voorwaarde was opgelegd, evenmin als dit het geval is geweest bij hun aannemingen voor de Rotterdamsche Lloyd. Aan de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen is een boete van NLG 1.000 voor iedere week te late levering bij contract gesteld. Wat de percentsgewijze afschrijving betreft, daaromtrent behelzen de statuten geen voorschriften.
Nadat nog dezelfde aandeelhouder op de wenselijkheid van geregelde afschrijvingen in het vervolg nader aangedrongen had, werd de vergadering gesloten.

Afbeelding
Datum 13 juli 1883
Krant JB - Javabode

Advertentie. Stoomvaart-Maatschappj Insulinde. Opening van de geregelde maildienst voor passagiers en lading tussen Amsterdam en Nederlands-Indië, zullende ook Macassar worden aangedaan.
De dienst zal worden verricht door de volgende stomers, vertrekkende van Amsterdam:
C. FELLINGER, 2.003 tons, de 31e juli a.s.
MACASSAR, 2.500 tons, de 31e augustus a.s.
PADANG, 2.500 tons, de 30e september a.s.
KONING WILLEM III, 2.500 tons, de 31e oktober a.s.
NEDERLAND EN ORANJE, 2.500 tons, de 30 november a.s.
Voor het bespreken van passage en vracht, gelieve men zich te wenden tot de agenten J.F. van Leeuwen, te Padang, Batavia, Samarang, Soerabaija en Macassar.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 6 augustus. Heden arriveerde te Ymuiden het stoomschip MACASSAR, kapt. De Ridder, zijnde het eerste stoomschip voor rekening van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde in Engeland gebouwd.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 augustus. Het stoomschip MACASSAR, het eerste nieuwe stoomschip der Maatschappij Insulinde, vertrekt morgen van de Handelskade naar Batavia. Het wordt gevoerd door kapt. De Ridder.

Afbeelding
Datum 01 september 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 augustus. Het stoomschip MACASSAR, kapt. de Ridder, van Amsterdam naar Batavia, is te Londen op de rivier ten anker liggende door het Engelse stoomschip JAPANESE aangevaren en kreeg daardoor twee platen en een kettingkluis beschadigd.

Afbeelding
Datum 26 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten. De markt is zeer vast en een goede vraag naar schepen bleef bestaan. Naar Nederland ging niets om, daar de Factory niet aan de markt was en particulier goed niet werd aangeboden. Naar het Kanaal werden verscheidene schepen opgenomen en rezen de vrachten van GBP 2.10 tot GBP 3. Door het binnenkomen van vele bevrachte stomers is in de ogenblikkelijke behoefte voorzien en werkt het feit, dat stomers grif tot Sh.50/- en zelfs lager te verkrijgen zijn, een opname van zeilschepen tot hogere cijfers zeer tegen. Naar Amerika werd wederom meer besteed dan het cijfer, in ons laatste bericht vermeld, en zou nog een schip van middelbare grootte tot GBP 3 opgenomen kunnen worden. Naar Australië werd nog steeds GBP 1.2/6 tot GBP 1.5/- geboden, doch niets afgedaan. Bevrachtingen van Nederlandse schepen werden niet gemeld.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE IV, BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, TELANAK en TJERIMAI, en stoomschepen PRINS ALEXANDER, UTRECHT, MACASSAR en CONRAD.

Afbeelding
Datum 29 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 januari. Het stoomschip MACASSAR, zaterdagmiddag van Java te IJmuiden binnen gekomen, kon eerst hedenochtend door de lage waterstand opstomen.

Afbeelding
Datum 24 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In het tweede jaarverslag van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde wordt o.a. het volgende medegedeeld: De balans en winst- en verliesrekening wijst geen dividend aan.
In het afgelopen jaar toch werden geen andere reizen volbracht dan de 3e, 4e en 5e reis door het stoomschip C. FELLINGER.
Gecombineerd lieten deze drie reizen een overschot van NLG 23.186,78.
In het krediet van de winst- en verliesrekening komt voor een bedrag van NLG 32.505,28, saldo van de intrestrekening. Deze rekening werd gecrediteerd voor gekweekte prolongatierenten en belast voor renten, verschuldigd tot ultimo december 1883, wegens een voorschot op het provenu van de obligatie-lening (waarvan de stortingen tegen 2 januari 1884 werden ingewacht) en op de nog verschuldigde laatste betalingstermijn van de twee stoomschepen, vervaardigd en geleverd door de Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen. Deze termijn, die, volgens contract van aanneming, moet worden voldaan na de zogenaamde garantietermijn, komt met NLG 181.798,53 voor op de kredietzijde van de balans.Het stoomschip JACATRA, in aanbouw, staat debet wegens de 1e termijn van betaling, volgens contract, aan de bouwmeesters voldaan.
De 5 in de vaart zijnde schepen paraisseren voor hunne volle boekwaarde met
NLG 2.571.717,99½. Dat bedrag vertegenwoordigt de kostprijs van de C. FELLINGER bij aankoop --- voor verbetering daaraan bestede gelden waren ten vorige jare afgeschreven of zijn nu in de reisrekeningen als onkosten geboekt ---- en van de schepen MACASSAR, PADANG, KONING WILLEM III en NEDERLAND EN ORANJE de som welke die bodems gekost hebben van aanbouw, uitrusting, enz. tot gereed liggende op hun laadplaats alhier en zulks met inbegrip van volledige inventarissen en waardeloze machinedelen, waaronder voor ieder schip: een naaf met 4 schroefbladen, een krukas, een schroefas, enz.
Tegenover dit hoofd van rekening staat een rekening van herstellingen en vernieuwingen ad NLG 23.500.
Van het totaal van de verkregen baten ad NLG 55.702.16 werd voorgesteld af te trekken: in de eerste plaats het saldo der oprichtingskosten ad NLG 16.733,16½, waardoor dit hoofd in het vervolg geheel uit onze boeken verdwijnt, vervolgens enige afschrijvingen op huis, meubelen, etc. van NLG 629,48, NLG 451,02½ en NLG 356,80, en eindelijk nog enige kleine afschrijvingen, tezamen ad NLG 551,69.
Blijft dan over een bedrag van NLG 37.000,-.
Hierna wordt voorgesteld de verdeling als volgt te doen geschieden:
Te boeken in het krediet der rekening voor herstelling en vernieuwing NLG 23.500, zijnde 15 percent over de waarde der ketels en 5 percent over de waarde van het casco en de machines van de C. FELLINGER, en de dan overblijvende NLG 13.500 aan te nemen als netto winstsaldo.Hiervan ingevolge artikel 29 van de statuten, ten bate van het reservefonds te brengen ten minste 10 percent of NLG 1350. Het overige, ten bedrage van NLG 12.150, als onverdeelde winst over te boeken op het jaar 1884.

Afbeelding
Datum 24 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 mei. Vrachten. De markt was iets levendiger en bestond er enigszins meer vraag, doch in de laatste weken ging er bijna niets om. Naar Nederland werden een paar schepen aangelegd, het ene met arak en tabak tot koersen beneden de laatste afdoeningen, het andere met koffie tot de vigerende koers. Naar Amsterdam voor orders werden een tweetal schepen opgenomen voor suiker tot de vracht van GBP 1.15/-, terwijl naar Lissabon voor orders GBP 1.12/6 besteed werd. Naar Amerika kwam van Padang een partij koffie aan de marekt, waarvoor een passende bodem opgenomen werd tot GBP 2.5/-.
Naar Australië kwamen geen charters tot stand en bestaat ook geen vraag.
Kustvrachten. Het vervoer van 6.000 tons steenkolen van Bandjermassin naar Soerabaija en Passaroean werd bij inschrijving tot NLG 6,22 per ton aangenomen.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: GEBROEDERS SMIT naar Amsterdam koffie NLG 45, tabak NLG 30, ligt aan; stoomschip PRINS HENDRIK naar Amsterdam koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110; stoomschip NOORD-BRABAND naar Rotterdam dezelfde koersen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA en GRAAFSTROOM en de stoomschepen VOORWAARTS, PRINS FREDERIK, LIMBURG en MACASSAR.

Afbeelding
Datum 15 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Vrachten. De markt blijft stil en er hebben bijna geen afslutingen plaats bij toenemende scheepsruimte. Nederlandse stoomschepen MACASSAR koffie tot NLG 85, tabak NLG 67,50, huiden NLG 110 per last, en PRINS FREDERIK koffie tot NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110, thee NLG 75, tin NLG 40 per last, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER en INSULINDE.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 1 augustus. Het Nederlandse stoomschip MACASSAR, van Batavia alhier binnen, is 30 juli in het Engelse Kanaal in aanvaring geweest met een Engels stoomschip en heeft daardoor schade aan stuurboord geleden.

Afbeelding
Datum 08 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Aden, 5 januari. Het stoomschip MACASSAR, van Java naar Amsterdam, is hier aangekomen met een gescheurde lagedrukzuiger.

Afbeelding
Datum 08 januari 1885
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 6 januari. Het stoomschip MACASSAR, kapt. J. de Ridder, van Batavia herwaarts, arriveerde te Aden met een klein gebrek aan de cilinder en zou vermoedelijk de 10e dezer de reis weer voortzetten.

Afbeelding
Datum 13 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam 12 januari. Het Nederlandse stoomschip MACASSAR, van Batavia herwaarts, vertrok 11 dezer van Aden, na gedane herstelling aan de machine.

Afbeelding
Datum 14 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 december. De vrachten blijven flauw, daar het met de afscheep slechts langzaam vordert. Er is echter niet veel ruimte beschikbaar. Het Nederlandse stoomschip MACASSAR boekte koffie tot NLG 85, huiden NLG 110, rijst NLG 70, tabak NLG 67,50 per last en suiker tot geheime prijs, naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, TJERIMAI, THORBECKE IV, BESTEVAER, CONSTANTIA en MINA.

Afbeelding
Datum 06 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 februari. Volgens een telegram uit Londen is het stoomschip MACASSAR, van Java naar Amsterdam, met verlies van ankers en kettingen te Gibraltar binnengelopen.

Afbeelding
Datum 06 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 maart. Het stoomschip MACASSAR, kapt. De Ridder, vertrok hedenmorgen naar Batavia na aan de Stadsbok te hebben opgenomen een stoomboot van 27 ton, die als drijvende brandspuit voor rekening van het Departement van Koloniën naar Soerabaija wordt gezonden.

Afbeelding
Datum 07 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

In de buitengewone algemene vergadering der Stoomvaartmaatschappij Insulinde, te houden op 18 dezer, zullen de volgende financiële voorstellen en daarmede in verband staande wijziging in de statuten worden behandeld.
De vergadering besluit :
1º. Het nominale bedrag van elk thans uitgegeven aandeel van NLG 1.000 te verminderen tot op NLG 500, zodat het gezamenlijk bedrag der thans uitgegeven aandelen wordt verminderd van NLG 2.400.000 op 1.200.000.
2º. Uit te geven voor een bedrag van NLG 500.000 aan preferente aandelen en wel 2.090 aandelen ten bedrage van NLG 250 elk.
3º. De sub 1º. bedoelde aandelen voortaan aan te duiden door de letter A en die sub 2º. bedoeld door letter B.
4º. De winstverdeling te wijzigen in dier voege, dat de 10 procent over het tegenwoordige nominale kapitaal, zijnde dus NLG 240.000, thans ter uitkering aan de aandeelhouders bestemd, in de eerste plaats en tot op een bedrag van ten hoogste NLG 50.000 wordt aangewend tot betaling van dividend aan de houders der aandelen B, terwijl hetgeen daarna nog mocht overblijven tot op NLG 120.000 zal worden gebezigd tot uitkering van dividend aan de houders van aandelen A ; het daarna nog overblijvende (dus ten hoogste NLG 70.000) wordt voor de helft bestemd ter uitkering aan de houders der aandelen A en voor de wederhelft ter uitkering aan de houders der aandelen B.
5º. Ter toepassing van artikel XVI der akte van oprichting en ter bepaling van het stemrecht in de algemene vergadering, vier aandelen B gelijk te stellen met een aandeel A.
6º. Directeuren te machtigen de Koninklijke bewilliging aan te vragen op de wijzigingen, die de akte van oprichting ten gevolge der besluiten sub 1º à 5º zal moeten ondergaan en de vereiste notariële akte van wijziging te passeren.
In de toelichting komt het volgende voor :
Toen wij in oktober 1883 aan de algemene vergadering het voorstel deden tot uitschrijving van de obligatie- lening, meenden wij geen hoger cijfer dan NLG 900.000 te mogen aanraden, omdat wij geen meerdere lasten van rentes en aflossing op onze Maatschappij wensen te leggen dan hoog nodig schenen. Later is echter gebleken, dat toenmaals de zuinigheid de wijsheid heeft bedrogen.
Wij konden echter destijds, dat is bij de aanvang van onze geregelde exploitatie, niet voorzien dan niet alleen de toen reeds matige retourvrachten geen stand zouden houden, maar dat een zodanige malaise in de vrachtenmarkt over de gehele wereld - en niet het minst op Java - vooral voor stoomschepen zou intreden, als nimmer te voren was geweest. De meeste der afgelegde reizen lieten bij die retourvrachten - zij waren gemiddeld 50 procent beneden de ramingen volgens de in 1882 bestaande vrachtkoersen - verlies.
In de kasverlegenheid werd tijdelijk voorzien door een voorschot van NLG 150.000, doch het met vlottende schuld werken mag noch kan bestendigd blijven. Daarenboven met het oog op onze balans, afgesloten op ultimo december 1884 en op noodzakelijke belangrijke afschrijving op het materieel, in overeenstemming met de tegenwoordig aanzienlijk gewijzigde waarde daarvan, moesten wij op een afdoende regeling van onze financiële toestand bedacht zijn.
Naar aanleiding van ingewonnen informaties naar de tegenwoordige prijs van deugdzaam en goed afgewerkt materieel, gelijk onze Maatschappij bezit, vermenen wij, dat de kostprijs van haar zes stoomschepen, wanneer die nu nieuw gebouwd en uitgerust zouden
worden --- zoals zij gebouwd en uitgerust zijn – te moeten aannemen als volgt :
C. FELLINGER à GBP 22.500; MACASSAR, PADANG, KONING WILLEM III,
NEDERLAND EN ORANJE, ieder à GBP 35.000; JACATRA à GBP 40.000;
totaal NLG 2.430.000.
Dit bedrag stellend tegenover de waarde waarvoor de zes stoomschepen in onze boeken staan, zijnde de kostprijs ad NLG 3.131.401,37, blijkt daaruit een tegenwoordig mindere prijs van NLG 701.401,37.
Daarenboven dient echter wegens slijtage bij het gebruik dat van deze schepen reeds is gemaakt, de waarde nog verminderd te worden in de verhouding van 5 procent per jaar over de evenredige waarde van schip en machines en 15 procent over die der ketels, waaruit een verdere waardevermindering voortspruit van NLG 272.000.
Naar die gegevens dus, om aan de werkelijkheid van de tegenwoordige toestand getrouw te zijn, op het materieel te worden afgeschreven het aanzienlijk bedrag van NLG 973.401,37.
Met het saldo verlies op ultimo december 1884 ad NLG 207.346 en enkele afschrijvingen op huis, meubilair enz., stelt de directie voor in ronde som NLG 1.200.000 af te schrijven.
Door zodanig bedrag af te schrijven van het maatschappelijk kapitaal ad NLG 2.400.000 en dit te reduceren op 50 procent, wordt de nominale waarde der aandelen van NLG 1000 verminderd op NLG 500.
Om met kans op welslagen de exploitaties te kunnen voortzetten, is het nodig dat de vlottende schuld van NLG 150.000, die toenmaals slechts voor een beperkte termijn is aangegaan, gekweten worde en dat nu voorzien worde in het gebrek aan bedrijfskapitaal.
Wij stellen daarom voor : naast de halvering van het tegenwoordige kapitaal een kapitaalsuitbreiding met NLG 500.000, verdeeld in 2.000 preferente aandelen, ieder ad NLG 250. Daaruit zal dan een bedrag van NLG 350.000 voor bedrijfskapitaal overblijven, hetgeen wij niet overdreven, doch zeker voldoende achten.
Het actief der Maatschappij zal dan met NLG 350.000 worden vermeerderd, en de schuld met NLG 150.000 verminderd, hetgeen wij ook voor de tegenwoordige aandeelhouders van groot belang rekenen.
De winstverdeling stellen wij voor, te wijzigen in voege als sub. 4º. Is aangegeven.
Aan houders van preferente aandelen wordt daarbij een belangrijke voorsprong gegeven, wij achten dit nodig ten einde met de plaatsing van NLG 500.000 te slagen.
De tegenwoordige aandeelhouders brengen daardoor een groot offer, maar zij zullen door in de nieuwe uitgifte deel te nemen, in verhouding van het belang dat zij bij het oorspronkelijke aandelen kapitaal hebben, evenredig zelve het voorrecht genieten dat aan de preferente aandelen verzekerd wordt.
Liquidatie in de tegenwoordige hoogst ongunstige omstandigheden, wat betreft de gedeprecieerde verkoopwaarde van stoomschepen, achten wij de heilloos en vooral met het oog op de obligatielening, de vlottende schuld, enz., zoude daarvan slechts deceptie voor aandeelhouders kunnen verwacht worden.
Uit de balans blijkt, dat het totaal verlies op 31 december 1884 bedraagt als volgt: op 11 reizen in 1884 NLG 168.165. Interestrekening NLG 41.381.
Afschrijving, kosten van uitgifte 5 procent lening NLG 34.800, te samen NLG 244.346, te verminderen reserve NLG 1350, fonds van herstellingen en vernieuwingen NLG 23.500 en onverdeelde winst NLG 12.150, te samen NLG 37.000, dus verlies op 31 december
jongstleden NLG 207.346.
Dit nettoverlies over het gehele tijdperk der exploitatie bedraagt ongeveer 8 7/10 procent over het maatschappelijk kapitaal.
Daarentegen zijn de kosten van oprichting ad NLG 37.726 en die van emissie van de 5 procent obligatielening ad NLG 34.800 geheel afgeschreven, reeds NLG 45.000 rente van die lening, vóór 1 juli 1884 en 1 januari 1885, betaald of voor betaling gereserveerd.
Met het oog op de voorstellen tot belangrijke afschrijving op de activa en de reorganisatie en versterking der geldmiddelen, zijn nu geen afschrijvingen op het materieel enz. geboekt.

Afbeelding
Datum 09 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 31 mei. Aan boord van het stoomschip MACASSAR is op de reis van Nederland naar Java brand ontstaan. Bij aankomst te Samarang bleek, dat schip en lading enige schade door de brand hadden geleden. (Red. het schip vertrok de 11e juni weer van Moulmain (Burma) naar Port Said voor order.

Afbeelding
Datum 29 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 27 juli. Het stoomschip MACASSAR, van Rangoon naar Amsterdam, arriveerde heden te Suez en moet één dag quarantaine houden.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Portsmouth, 26 augustus. Het stoomschip MACASSAR, van Liverpool naar Amsterdam, is hier om kolen binnen gelopen. Bij het ten anker komen brak de ketting, waardoor het anker verloren werd. Een duiker werd aangenomen om het anker weer te vinden.

Afbeelding
Datum 07 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Op last van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde te Amsterdam, zullen, indien niet vóór die tijd uit de hand verkocht, in Lloyds Captains Room, Royal Exchange, London E.C., Engeland, woensdag 30 juni 1886, te half drie uren, worden geveild de volgende prachtige ijzeren schroefstoomboten als:
- JACATRA, 2.437 tons gross 1.754 tons net register; gebouwd in 1884; geclassificeerd 100 AI; machines triple expansion van 300 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.300, en lopende 10 knopen 314 x 37,9 x 25,9.
- MACASSAR, 2.293 tons gross, 1.507 tons net register; gebouwd in 1883, geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; lopende 10 knopen, 300 x 36,9 x 25,9.
- PADANG, 2.295 tons gross, 1.511 tons net register; gebouwd in 1883; geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; lopende 10 knopen; 300 x 36,9 x 25,9.
- KONING WILLEM III, 2.199 tons gross 1.502 tons net register; gebouwd in 1883 en geclassificeerd 100 AI; compound machines van 250 paardenkracht nominaal; draagvermogen 3.100 tons; en lopende 10 knopen; 300 x 36,9 x 25,9.
- C. FELLINGER, 2.013 tons gross, 1.390 tons net register; gebouwd in 1879; geclassificeerd 100 AI; compound machines van 200 paardenkracht nominaal; draagvermogen 2.800 tons en lopende 9½ knopen; 286 x 35 x 24,2.
Al de bovengenoemde stoomboten - vier van welke gebouwd werden voor rekening der tegenwoordige eigenaars, onder hun onmiddellijk opzicht, zonder op kosten te zien - zullen bij onderzoek bevonden worden te zijn in ieder opzicht in uitstekende orde, en kunnen, desgeëist, onderzocht worden wat de machinerieën aangaat. Ze zijn zorgvuldig nagezien en gerepareerd voor een aanzienlijk kostenbedrag. Ze zijn van al het nodige overvloedig voorzien en geheel gereed om uit te stomen. De eerste vier hebben slechts drie of vier reizen naar Java en terug gemaakt. Zij zijn alle ingericht voor passagiers (respectievelijk van 12 tot 21), en hebben inrichtingen voor waterballast, 4 stoomlieren, ankerspillen enz. Zij kunnen bezichtigd worden te Amsterdam, waar ze thans zijn liggende. Toegangsbiljetten, lijsten van de inventaris en verdere bijzonderheden zijn te verkrijgen bij C.W. Kellock and Co., makelaars, Walmer Buildings, Water-Street Liverpool, en 72 Cornhill, London, England.

Afbeelding
Datum 02 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Onze Londense correspondent schrijft ons van gisterenavond:
De veiling van de stomers van de Stoomvaart-Maatschappij Insulinde had hedenmiddag een vrij belangrijk aantal kopers naar de Captain’s Room in Lloyds gelokt, waar de firma C.W. Kellock & Son, van Londen en Liverpool, te kwart voor drie uur de verkoop inleidde met een welsprekend woord ten gunste van de te veilen artikelen, nl. de stoomschepen JACATRA, MACASSAR, KONING WILLEM III en C. FELLINGER, daar het vijfde vaartuig, de PADANG, reeds voor GBP 19.000 uit de hand was verkocht. Voor de KONING WILLEM III en de C. FELLINGER kwam geen voldoend bod, maar, bij levendige kooplust, werd voor de JACATRA GBP 24.500, voor de MACASSAR GBP 17.000 bedongen. Koopster van beiden was de makelaarsfirma Smith Sundius & Co. uit Gracechurch-street, alhier, voor rekening van derden. Naar de heer Kellock mij verzekerde, acht hij de sommen, voor de JACATRA en de MACASSAR besteed, zeer bevredigend, wanneer men de tegenwoordige gedruktheid in de stoomvaart in het oog houdt. (opm: zie NRC 030786)

Afbeelding
Datum 03 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte stoomschepen. Amsterdam, 2 juli. Het alhier verkochte stoomschip PADANG is door de Deutsche Dampfschifffahrt Gesellschaft Kosmos te Hamburg aangekocht. Het zal nu DENDERAH genaamd en in de vaart worden gebracht tussen Hamburg en de westkust van Zuid-Amerika. De te Londen geveilde Nederlandse stoomschepen JACATRA en MACASSAR zijn aangekocht door de Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G. te Hamburg.

Afbeelding
Datum 08 juli 1886
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 5 juli. De directie van de Hamburg-Amerikanische Packetfahrt Gesellschaft deelt mede dat de door haar te Londen aangekochte stoomschepen JACATRA en MACASSAR tot een prijs zijn verkregen, het ene iets boven en het andere ver beneden de helft van de oorspronkelijk kostende prijs. Beide zullen in de vaart gebracht worden in de West-Indische lijn in de plaats van twee andere stoomschepen, welke daar thans voor worden gebezigd en die dan bestemd worden voor de dienst tussen Stettin en New York. De stoomschepen MORAVIA en BOHEMIA, welke daar thans op varen, zullen dan weder in de vaart gebracht worden naar New York.

Afbeelding
Datum 23 mei 1898
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Hamburg, 22 mei. Gisteren zijn alhier verkocht de stoomschepen SLAVONIA (ex Ned. MACASSAR) en GOTHIA (ex Ned. JACATRA)

Afbeelding
Datum 31 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Alderney, 29 mei. Het Duitse stoomschip LEROS is volgens rapport tijdens dikke mist op de Tasse de la Frette-rotsen, noordwest van Borhou, gestrand en zal hoogstwaarschijnlijk wrak worden. De opvarenden, 27 personen, zijn gered. De mist is nog niet opgeklaard. Het Duitse stoomschip LEROS behoort aan de Deutsche Levante Linie, is in 1883 gebouwd en te Hamburg verzekerd voor 210.000 mark. De later ontvangen rapporten zijn iets gunstiger dan de eerste. (opm: de LEROS is de ex-Nederlandse MACASSAR).

Afbeelding