Inloggen
LUTGERDINA - ID 3813


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-10-22 / 1927-09-25 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1900
Nat. Official Number: 5651 GRON 1900
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Werf voortgezet in Farmsum ( Delfzijl)

Scheepsbouwer: Johannes Berg, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1900-05-01
Technical Data

Gross Tonnage: 160.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.84 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.89 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.10 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.14 Meters Depth, moulded
Draught: 1.92 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 1927 gemotoriseerd: 2tew 2 cil 100 Pk Callesen Aabenraa Type (x)

Datum 00-00-1930
Type: Rebuilt
Omschrijving: 1930 verbouwd.

Datum 00-00-1951
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1951 gehermotoriseerd: 4tew 5 cil 120 Pk Deutz Type (x)

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-10-22 LUTGERDINA
Manager: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rein Landstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJRM
Additional info: In de Wad- en Sontvaart. Aankoopprijs Hfl. 18.000,--

Date/Name Ship 1927-09-24 LUTGERDINA
Manager: J. Koster Hendrikzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Koster Hendrikzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PJRM

Date/Name Ship 1927-09-25 ADELE
Manager: J.B. Schepers, Haren/Ems, Germany
Eigenaar: J.B. Schepers, Haren/Ems, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / Germany
Callsign: KQSV

Date/Name Ship 1930-07-18 ANNI LINA
Manager: Adolf P. Heitmann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Adolf P. Heitmann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KQSV
Additional info: Call sign 1934: DIKV

Ship Events Data

1900-00-00: In 1900 gebouwd als binnenvaartschip "RUIT HORA" van Johanna Maria Crusio, weduwe van Thomas Haagenaars, winkelierster te Bergen op Zoom en op 01-05-1900 bij het Kadaster teboekgesteld met brandmerk 5651 GRON 1900. Op 31-05-1900 voor de eerst keer gemeten te Amsterdam. Meetnummer: A302N. Werf: Johan Berg, Sappemeer. Lengte: 32 m 60 cm, breedte: 6 m 14 cm, waterverplaatsing: 260,433 ton. Eigenaar: Wed. M. Hagenaars, domicilie: Bergen op Zoom. Op 03-04-1906 genoemd "ZES GEBROEDERS", het schip is dan voor HFl. 9.500,-- gekocht door de firma. E. & C. Maathuis te Wildervank. Pas in 10-1918 als "LUTGERDINA" in de Wad- en Sontvaart.
1923-11-00: NRC 11.11.1923: Terschelling, 10 november. Hedenmiddag strandde hier in de Noordergronden het klipperschip LUTGERDINA, kapitein R. Landstra. Geladen met balken, bestemd voor Deventer. De reddingsboot “Brandaris” en de bergingsboten “Texel” en “Hornrif” voeren ter assistentie uit. Vrouw en kinderen van de kapitein werden door de “Brandaris“ gered. Het schip is door de bergingsboten hier binnengebracht. Door het zware stooten is de “Lutgerdina” zwaar lek geworden.
In het NRC van 10.01.1924 staat de behandeling van de Raad voor de Scheepvaart: Inzake de stranding van het klipperaakschip Lutgerdina: De Raad is van oordeel, dat de schipper van de Lutgerdina niet verstandig heeft gehandeld door het Noordgat te willen binnenzeilen. Hij had in een uur tijds in het Stortemelk geweest, had daar een loods kunnen krijgen en had in elk geval, ook al zou zulks niet het geval zijn geweest, niets er mee verloren. Het Stortemelk is verlicht en de schipper wist dat het Noordgat niet beloodst wordt. Hij besloot om het Noordgat in te gaan, maar bij heeft zich in ernstige mate vergist. Hij is te laag gekomen en hij heeft dat niet bemerkt. Zijn verklaring dat hij recht voorgaans was dus in het vaarwater, toen het schip stootte, is ten eenenmals onaannemeiijk.
1927-04-29: Op 29.04.1927 als LUTGERDINA, zijnde een zeilaakschip, groot 440.17 m3, liggende te Groningen, door H. Mulder, beëdigd scheepsmeter te Groningen, en ten verzoeke van Rein Landstra, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk: 305 Z GRON 1927. (Opm.: De aanwezige merken 5651 GRON 1900 zijn verwijderd.) Het schip wordt dan omschreven als: zeilaakschip, groot 440.17 m3, met 1 dek, 2 masten, volkslogies voor en achter, kajuit achter. Het merk wordt aangebracht op het achterschip in de deklijst van voorkant van de roef, bakboorzijde.
1927-09-24: Op 24-09-1927 bij Scheepswerf Koster te Groningen ingeruild op de nieuwe LUTGERDINA.
1956-08-00: Final Fate:
25.08.1956 onderweg met een lading erts van Aabenraa naar Schwelgern bij het binnenlopen van de Wesermonding in zwaar weer zware schade opgelopen aan het dekhuis. Door de bemanning verlaten en daarna gezonken bij ton Q.

Afbeeldingen


Omschrijving: Akte verkoop 24-09-1927.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown