Inloggen
LOTOS - ID 3795


Kroniekberichten

Datum 18 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Soerabaija direct ligt te Rotterdam in lading het nieuw gebouwd Nederlands ijzeren barkschip LOTOS, kapt. I. G. Wiebenga. Spoedige expeditie.
Adres de cargadoors Kuyper van Dam & Smeer en Vroege & De Wijs.
(opm: eerste reis.)

Afbeelding
Datum 22 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Slikkerveer, 20 februari. Heden werd met het beste gevolg te water gelaten het ijzeren barkschip LOTOS, gebouwd door de heren Bothof & Gravestein voor rekening van de heren Koning & Van Delden te Rotterdam en bestemd voor de grote vaart. Het schip heeft van alle verenigingen de eerste klasse en bovendien de ster van Veritas en Lloyd. Het zal gevoerd worden door kapt. J.G. Wiebenga.
(opm: zie ook SH 040483)

Afbeelding
Datum 22 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Soerabaya direct ligt te Rotterdam in lading het nieuw gebouwd Nederlands ijzeren barkschip LOTOS, kapt. I.G. Wiebenga. Spoedige expeditie.
Adres de cargadoors Kuyper van Dam & Smeer, Vroege & De Wijs, te Rotterdam en
Canne & Balwé, te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 04 april 1883
Krant SH - Soerabaijasch Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 februari. Een “hoezee” uit honderden kelen daverde gistermiddag tot ongeveer half vier langs de boorden van de Maas, bij het te water laten van het ijzeren barkschip LOTOS, dat op de werf van de weduwe J. Smit Fzn. te Slikkerveer door de scheepsbouwmeesters Bothof en Gravestein voor rekening van de heren Koning en Van Delden was gebouwd. Een “hoezee” voor de bouwmeesters, wier werk daar zo vlot van stapel liep, maar niet minder voor de Nederlandse scheepsbouwkunst, eenmaal de eerste in Europa, altijd nog een eerste rang bekledende.
Was het wonder, dat we instemden met dien juichkreet welke een belofte voor de toekomst scheen in te houden? De stoom schijnt de wind zijn adem te ontnemen, tot de zeilen slap hangen langs de masten van onze schepen, die in de dokken liggen te verteren zonder vracht, zonder hoop, zonder winsten af te werpen voor hun reders; de concurrentie is niet vol te houden luidt de klacht; de zeilschepen hebben afgedaan en ... zie daar een ondernemende rederij, die een geheel nieuw schip van stapel laat lopen en met de beste verwachtingen in de vaart brengt.
Zij die verwachtingen wel gegrond? Enige maanden geleden gaven we, als bewijs hoe in het buitenland vele rederijen met haar zeilschepen uitmuntende zaken maken, een opgaaf van de winsten, die enkele Duitse rederijen nog weten te behalen; voor sommigen bedroegen die winsten tot 25 % netto in het jaar; maar om dat cijfer te behalen is ondernemingsgeest, energie, wakkerheid en vlijt nodig. Een rederij, die steeds op haar hoede is, waar vrachten voor haar te maken zijn, moet – ook al is zij een Nederlandse – nog in die winsten kunnen delen. Hopen wij dat het de rederij van de heren Koning en Van Delden moet haar LOTOS gegeven zal zijn de waarheid daarvan te bewijzen.
Zelden zagen wij ranker, sierlijker vaartuig dan de LOTOS, zoals ze zich daar bij onze aankomst te Slikkerveer reeds op de werf vertoonde. De firma Smit had voor het tochtje daarheen de [ .... ] die vrolijk met vlaggen en wimpels versierd, te ruim twee uren bij ’t Oude Hoofd alhier van wal stak met een honderdtal genodigden, dames en heren aan boord, om te Slikkerveer het altijd belangwekkende schouwspel bij te wonen.
Een fris windje streelde de wangen, stoeide met de lokken en dreigde bij wijlen de hoeden een kleine luchtvaart te doen ondernemen, maar slaagde er bij het merendeel van de dames toch niet in, om ze te verdrijven van het dek, dat zelden een vrolijker, opgewekter gezelschap stroomopwaarts zal hebben gedragen. In een half uurtje was het tochtje afgelegd, de laatste toebereidselen werden gemaakt en nauwelijks dreunde de slag, die ’t laatste beletsel moest wegnemen, of de LOTOS zette zich in beweging, gleed langzaam en gelijkmatig de stroom in en dook met haar kop in de golven, als maakte zij haar compliment aan de talloze werklieden, die haar in ’t leven hadden geroepen en haar met daverend gejuich nastaarden.
Het fraaie schip dat een lengte heeft van 50 meter, bij een breedte van 10.90 meter, en een holte van 7 meter, meet +/- 900 registertonnen en is een meesterstuk van de werf, die reeds zovele grote schepen van stapel deed lopen, maar in de LOTOS haar eerste ijzeren schip afleverde; en alle aanwezigen verenigden zich in de wens aan de reders, dat de LOTOS al haar reizen zo gelukkig en voorspoedig mocht volbrengen, als deze eerste kennismaking met haar element, waarboven zij zich thans zo sierlijk verheft als de bevallige bloem, welker naam zij draagt.
Over een kleine drie weken krijgen we het schip aan de Boompjes voor de wal om bevracht te worden naar Indië.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 augustus. Volgens ontvangen berichten zijn voor of op de 14e dezer te Soerabaja aangekomen de schepen LOTOS, kapt. Wiebenga, van Rotterdam, en SOERABAYA, kapt. Haasnoot, van Newcastle.

Afbeelding
Datum 06 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 september. Volgens ontvangen telegrammen is het schip VOORLICHTER, kapt. Sipkes, heden met een volle lading van Pasaroean naar Middelburg vertrokken. Er werden door de Factorij bevracht het schip LOTOS voor een volle lading mede naar Middelburg en het schip SOERABAJA voor 11.000 picols met bestemming naar Dordrecht.

Afbeelding
Datum 14 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 13 maart. Heden had de proeftocht plaats van het stoomschip ORANJE NASSAU, het eerste van de drie stoomschepen van de Koninklijke West-Indische Maildienst. Het vaartuig was om 7 uur in zee en om 12.30 in de sluis te IJmuiden terug. Alles voldeed uitstekend. De vaart van het schip en het vermogen der werktuigen overtroffen de stoutste verwachtingen. Het weer was gunstig. Wind en zee waren juist voldoende om de goede nautische hoedanigheden van het vaartuig te doen uitkomen. Gedurende de gehele proeftocht werd steeds met volle kracht gewerkt. Met een stoomspanning van 75 Engelse ponden per vierkante duim werd verkregen een vermogen van 856 pk. De vaart bedroeg daarbij 11½ mijl. Alle aanwezigen roemden deze uitkomsten.
Aan boord bevonden zich de heren Tindal, Scholten en Kip, directeuren en commissarissen van de Koninklijke West-Indische Maildienst, de heer Fenenga, belast met het toezicht, Lloyds engineer surveyor, en de directie van de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen, aan wier inrichting het goed geslaagde werk is uitgevoerd naar het ontwerp van de heer J.C. Ceuvel, die vertegenwoordigd was door zijn zoon.
NRC 140384
Vlissingen, 13 maart. Bij Dungeness is beloodst een Nederlandse bark naar Vlissingen, vermoedelijk de LOTOS.

Afbeelding
Datum 11 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 september. Volgens een heden ontvangen telegram is het barkschip LOTOS, kapt. Wiebenga, de 9e september behouden te Batavia aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 september. Vrachten. Er komen steeds vele schepen aan maar de vrachten houden zich goed staande op de vorige cijfers, zijnde lagere noteringen een gevolg van extra assurantiepremie.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen waren: stoomschip UTRECHT koffie NLG 90, huiden NLG 110, tabak NLG 70, indigo NLG 110, tin NLG 30 per ton naar Rotterdam; MERAPI volle lading Gouvernements-koffie NLG 50 per last naar Amsterdam; SLAMAT volle lading koffie NLG 50 per last voor Gouvernements- en NLG 50 voor particuliere rekening naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, HELENA, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, PRINS HENDRIK, NEREUS, MARIE, EENDRAGT, VOORLICHTER, NACHTEGAAL, MARY, SINDORO, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, SMEROE, NOACH V, KOSMOPOLIET III en LOTOS.

Afbeelding
Datum 05 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 september. De vrachten naar Het Kanaal houden zich op Sh.50/- niveau goed staande met vooruitzicht op hogere cijfers wanneer er meer product disponibel komt. Lagere cijfers worden door hogere assurantiepremie gecompenseerd. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen waren als volgt: stoomschip SAMARANG koffie tot NLG 90, huiden NLG 110, tabak NLG 70, tin NLG 30 per last naar Rotterdam, en naar Marseille suiker FFR. 50 en kopra Sh.70/- per ton; stoomschip PRINSES MARIE koffie tot NLG 95, huiden NLG 115, kaneel NLG 125 per last van de Zuidkust, huiden NLG 110 en tabak NLG 70 van de Noordkust, naar Amsterdam; BURGEMEESTER SCHORER 25.000 pikols Gouvernements-koffie tot NLG 50 per last naar Middelburg, en ligt in lading.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NEERLANDS VLAG, HELENA, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, PRINS HENDRIK, NEREUS, MARIE, EENDRAGT,
VOORLICHTER, NACHTEGAAL, MARY, SINDORO, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, SMEROE, NOACH V, KOSMOPOLIET III, LOTOS, MARIA en BAARN.

Afbeelding
Datum 08 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht van 20 september bleef de markt vast gestemd en bestond er nogal vraag. Naar Nederland gaf de Factorij een gedeeltelijke lading aan verschillende schepen tot de laatst betaalde koers, doch is thans weer uit de markt. Naar het Kanaal werden wederom enige bodems opgenomen tot Sh.50/- voor eerste klasse schepen, terwijl voor andere de extra assurantie-premie van de vrac ht werd afgetrokken. Men zoekt nog enige ruimte in deze richting. Zoals verwacht werd, ontstond er na afloop van de Padang-veiling enige vraag naar laadruimte voor New York en werd naar deze destinatie een schip bevracht, dat, na aftrek van de extra premie GBP 2.0/- voor koffie bedong. In de ogenblikkelijke behoefte is thans voorzien. Naar Australië of Auckland vonden geen transactiën plaats en er bestaat ook geen vraag. De laatste bevrachtingen voor Nederlandse schepen zijn: NACHTEGAAL en SINDORO 15.000 picols Factorij-koffie à NLG 50 naar Amsterdam en liggen aan; MARY en VOORLICHTER 15.000 picols Factorij-koffie à NLG 50 naar Rotterdam en liggen aan; stoomschip NEDERLAND EN ORANJE koffie NLG 85, huiden NLG 110, tabak NLG 67,50 en suiker tot geheime koers naar Amsterdam; naar het Kanaal voor orders SMEROE GBP 2.3/6 suiker van de Noordkust.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NEERLANDS VLAG, HELENA, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, PRINS HENDRIK, NEREUS, MARIE, EENDRAGT, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, LOTOS, MARIA, BAARN, NIEUWE WATERWEG II en NOACH VI, en de stoomschepen NOORD-HOLLAND, PRINS HENDRIK, VOORWAARTS, NOORD-BRABAND en C. FELLINGER.

Afbeelding
Datum 26 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 oktober. Vrachten. Wegens het verspringen der mails sedert het bericht van de 4e dezer loopt dit overzicht over een tijdvak van 17 dagen. De toestand der markt bleef vast, terwijl de onbevrachte vloot enigszins verminderde, doch ook de vraag minder levendig was.
Naar Nederland nam de Factorij een schip op voor een volle lading koffie tot de laatst betaalde koers, doch is thans weer uit de markt. Naar het Kanaal werden enige eerste klasse schepen tot Sh.50/- bevracht, doch bevrachters schijnen thans in hun ogenblikkelijke behoeften voorzien te hebben. Naar Cádiz voor orders kwam een lading aardnoten in de markt, die tot GBP 3./- door een passend scheepje werd geaccepteerd. Ook naar Perzië werd een lading suiker aangeboden en aangenomen voor NLG 1,50 per pikol. Naar Amerika ging niets om en bestaat ook geen vraag. Naar Australië werd een schip bevracht om suiker te laden met bestemming naar Melbourne tot Sh.22/6, zijnde Sh.5/- beneden de laatste afdoening. Naar Auckland liggen twee schepen in lading, die elders vóór aankomst werden afgesloten. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: L.R. KOOLEMANS BEIJNEN NLG 50 volle lading Factorij-koffie van de Noordkust naar Rotterdam; stoomschip VOORWAARTS NLG 90 koffie, NLG 70 thee en tabak, NLG 110 huiden naar Amsterdam; stoomschip NOORD-BRABAND NLG 90 koffie, NLG 70 rijst, NLG 70 tabak, NLG 30 tin naar Rotterdam en Sh.70/- per ton kopra naar Marseille; BAARN GBP 2./- suiker van de Noordkust naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: HELENA, NEREUS, MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, LOTOS, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, JUPITER en TJERIMAI.

Afbeelding
Datum 04 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 oktober. De vrachten houden zich goed staande, alleen grote en minder goede schepen bedingen lagere koersen. Aan Nederlandse schepen werden bevracht: stoomschip LIMBURG naar Rotterdam koffie NLG 90, rijst en tabak NLG 70 per last, en naar Marseille suiker tot FFrs 50 per ton; stoomschip C. FELLINGER naar Amsterdam koffie NLG 85, tabak NLG 67,50, huiden NLG 110 per last, naar Port Said voor order suiker tot geheime vracht. De NEREUS laadt suiker op Java en coprah te Padang voor reders rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, LOTOS, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, JUPITER, TJERIMAI en THORBECKE IV.

Afbeelding
Datum 08 december 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 november. Vrachten. De stemming onzer markt was sedert ons vorige bericht iets flauwer; de afdoeningen van grotere en niet geheel eerste klasse schepen tot lagere koersen werkten terug op biedingen voor puike handige schepen en waren de koersen daardoor zeer ongeregeld. De onbevrachte vloot bleef stationair en aangezien het grootste gedeelte van de oogst nog verscheept moet worden, bestaat er alle kans op verbetering. Naar Nederland bleef de Factorij uit de markt en schijnt zij voorlopig geen of weinig koffie disponibel te krijgen. Particuliere lading blijft schaars en voor het weinige aangeboden is voldoende ruimte aanwezig in de door de Factorij gedeeltelijk beladen schepen. De koersen verbeteren er natuurlijk niet op en werd er reeds koffie tot NLG 40, suiker tot NLG 20 en tabak tot NLG 25 aangenomen. Naar het Kanaal kwamen enige bevrachtingen tot stand tot koersen, afwisselend van Sh.40/- tot Sh.50/-, naar evenredigheid van de grootte, de klasse en de ouderdom van de bevrachte bodems. Naar Amerika werd niets afgedaan en bestaat ook geen vraag. Naar Australië wordt tonnenmaat gezocht, doch de geboden koers leidde nog niet tot zaken. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: LOTOS koffie tot NLG 50 en NLG 45 naar Amsterdam, en ligt aan; stoomschip PRINS FREDERIK NLG 90 koffie, NLG 70 tabak, NLG 110 huiden, NLG 70 rijst, NLG 30 tin naar Amsterdam en Ffrs120 indigo, Ffrs 90 gom damar, FFrs 40 tin naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, JOHANNA, NOACH V, KOSMOPOLIET III, MARIA, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, JUPITER, TJERIMAI, BESTEVAER en THORBECKE IV.

Afbeelding
Datum 01 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 november. In vrachten gaat weinig om. De rates naar het Kanaal varieren van Sh.47/6 tot Sh.40/- naar gelang van grootte en klasse van schepen. Het Nederlandse stoomschip GELDERLAND boekte koffie tot NLG 90, tabak en rijst tot NLG 70 per last naar Rotterdam. De LOTOS, koffie en rijst tot NLG 50 per last, ligt in lading naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NIEUWE WATERWEG II, NOACH VI, TJERIMAI, THORBECKE IV, BESTEVAER en CONSTANTIA.

Afbeelding
Datum 09 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 januari. Volgens een telegram is het barkschip LOTOS, kapt. J.G. Wiebenga, op 8 januari van Soerabaja naar Nederland vertrokken.

Afbeelding
Datum 16 januari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 december. Vrachten zonder zaken. Het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE laadt koffie en huiden tot NLG 75 naar Amsterdam en suiker tot Sh.30/- per ton. Het Nederlandse stoomschip SAMARANG rijst tot NLG 40, koffie en huiden NLG 75, tabak (krossoks) NLG 40 per last naar Rotterdam en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: CORNELIA, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, GRAAFSTROOM, GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER, PRINSES WILHELMINA, JOHAN THEODOOR, LOTOS en SMEROE.

Afbeelding
Datum 01 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 december. Vrachten. Sedert het bericht van 16 dezer bleef de markt zeer flauw en ging er ten gevolge der feestdagen zeer weinig om. De onbevrachte vloot bleef stationair en overtreft nog verre de behoefte. Naar Nederland begonnen twee schepen aan te leggen, geholpen door een partijtje gouvernements koffie. Particuliere lading wordt weinig aangeboden, en wacht men met de afscheep van de opgeschuurde veilingskoffie zo lang mogelijk, in de hoop dat de voorgestelde vermindering der uitgaande rechten binnen korte tijd haar beslag zal krijgen. Naar het Kanaal werden een paar schepen bevracht op de basis van Sh.32/6 voor droge suiker, en werd een schip opgenomen voor zaksuiker tot Sh.21/3 per ton netto ingenomen gewicht. Er bestaat nog enige vraag naar scheepsruimte voor deze beide soorten van suiker. Naar Australië bestond geen vraag en zijn geen afsluitingen te vermelden.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlandse CORNELIA NLG 30,- voor 7.500 picols gouvernementskoffie, ligt aan naar Rotterdam, en NOACH IV dito naar Amsterdam; stoomboot VOORWAARTS NLG 75,- koffie, NLG 75,-- huiden, NLG 45,- tabak, NLG 20,- tin, naar Amsterdam, en Ffrs. 20,- tin, suiker tot Sh.30/- naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: INSULINDE, GRAAFSTROOM, GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER, PRINSES WILHELMINA, LOTOS, JOHAN THEODOR, en BURGEMEESTER SCHORER.

Afbeelding
Datum 10 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 januari. Vrachten zo goed als zonder zaken.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: INSULINDE, GRAAFSTROOM, GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER, PRINSES WILHELMINA, JOHAN THEODOR, LOTOS en BURGEMEESTER SCHORER.

Afbeelding
Datum 12 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia 13 januari. Vrachten. De loop der vrachten in het afgelopen jaar is zeker voor de rederijen niet aanmoedigend geweest, en was er zelden een jaar, waarin volstrekt geen verbetering was waar te nemen; want, kon men in het eerst half jaar moeilijk een verhoging der koersen verwachten, omdat in dat tijdvak de lading meestal schaars is, zelfs tegen het begin van het nieuwe afscheepseizoen was zij niet van belang. Steeds was de onbevrachte vloot groter dan de vraag, en werd deze laatste nog beperkt doordien verscheidene vooruit bevrachte bodems juist in het begin van het seizoen binnenvielen, terwijl de toestand in de naburige markten, als: Singapore, China, Australië, van dien aard was, dat de Java-markt van daar geen steun kon verwachten, en dus alles medewerkte om de koersen hier op en laag peil te doen blijven. De mindere oogsten deden ook wel hun invloed gelden, doch zal men dit wat de suiker betreft eerst in dit eerst halfjaar bemerken, terwijl de mindere koffieoogst slechts van invloed was op de Hollandse schepen, waarvan de meesten wegens leeftijd en klasse niet voldeden aan de bepalingen der assuradeuren, en dus alleen tegen vergoeding der extrapremie voor suiker zouden hebben kunnen dienen. Daar echter de basis reeds zo laag was, bleek na aftrek der extra-assurantie het cijfer zeker niet aannemelijk en influenceerde hun tonnenmaat dan ook niet erg op de gehele voor suiker aangeboden hoeveelheid. De schepen voor Nederland wensende te laden, troffen het zeer slecht. De gouvernementsoogst was op de helft van dien van vroegere jaren begroot, en ook de particuliere koffie was verre van overvloedig. Na afscheep van de oude oogst, waarvoor het nog gelukte NLG 45,- à NLG 40,- te bekomen, schoot er voor de liggende schepen niets anders over dan af te wachten, welke hoeveelheid gouvernementskoffie ter verscheep per zeilgelegenheid aan de markt zou komen. Op 15 augustus bood de Factorij gelegenheid aan om voor 2 bodems 40.000 picols koffie te kunnen verkrijgen, en was het resultaat der 26 inschrijvers dat zij tot NLG 23,87½ en NLG 25,- ruimte verkreeg. Reeds op 1 augustus was voor Menado koffie ruimte verkregen tot NLG 48,50. Eerst in oktober was de Factorij weder in staat om met behulp van 25.000 picols aan 3 schepen het aanleggen mogelijk te maken, terwijl zij in het begin van dit jaar tussen 2 bodems 15.000 picols legkoffie kon verdelen. Particuliere lading bleef voor zeilschepen zeer schaars, en de vrachtcijfers werden steeds minder. Arak daalde van NLG 100,- op NLG 60,-. Naar het Kanaal bleven koersen nagenoeg gelijk. In het eerste halfjaar werd afwisselend Sh.35/-, Sh.32/6 à Sh.30/- besteed, zonder echter enige levendigheid. Het nieuwe seizoen opende met Sh.42/6, doch waren de afdoeningen slechts zeer gering. Een maand later was het cijfer dan ook reeds op Sh.35/- à Sh.30/- teruggelopen, tot welke koersen tot het einde van het jaar ruimte werd verkregen. De afscheep ging zeer vlug daar op het einde oktober reeds een miljoen picols suiker meer was verladen dan in vorige jaren, en daar de oogst een miljoen picols minder bedragen zal, bestaat er niet veel kans op verbetering vóór het nieuwe seizoen. Naar Amerika daalden de cijfers voor koffie van Sh.40/- tot Sh.30/- per ton en werd zelfs suiker tot Sh.20/- geaccepteerd. Voor een gedeelte koffie uit de laatste Padang-veiling werd ruimte opgenomen tot Sh.25/- per ton. Voor Australië werd het gehele jaar alhier niets opgenomen. Het enigste beladen schip werd in Australië bevracht. In januari werd voor Auckland een klein schip genomen tot Sh.25/-, doch sedert dien bestond ook voor die bestemming geen vraag. Naar de Perzische Golf werd geen ruimte gezocht, doch naar China werd voortdurend suiker afgescheept, meestal met de geregelde verbinding der Nederlands-Indische Stoomvaart Maatschappij. Stoomboten hebben rijkelijk hun deel van de slechte toestand gehad met uitzondering van een paar maanden waarin Sh.45/- werd betaald, moesten de geregelde lijners zich met Sh.25/-, Sh.32/6 en Sh.35/- voor suiker tevreden stellen, en er was geen voldoende andere lading om dit product tot die cijfers te kunnen weigeren. Koffie, hetwelk in 1884 tot NLG 90,- verkregen werd, daalde februari maart wegens de concurrentie van vreemde boten tot NLG 50,-, kwam spoedig weder op NLG 65,- à 75,-, en bleef ongeveer daarop tot heden staan. Rijst moest NLG 40,- en later tot NLG 30,- worden geaccepteerd. Vreemde boten werden weinig bevracht, voor zover ons bekend was de hoogste koers Sh.47/6 per ton en werd later tot Sh.25/- afgescheept.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlandse stoomboot PRINS FREDERIK NLG 75,- koffie, NLG 75,- huiden, NLG 45,- tabak, NLG 20,- tin, naar Amsterdam; stoomboot KONINGIN EMMA NLG 75,- koffie, NLG 75,- huiden, NLG 20,- tin, naar Amsterdam, en Ffrs. 75,- koffie, Ffrs. 20,- tin naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: INSULINDE, GRAAFSTROOM, GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER, PRINSES WILHELMINA, LOTOS, JOHAN THEODOR, en BURGEMEESTER SCHORER.

Afbeelding
Datum 28 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 januari. Vrachten. Sedert ons bericht van 13 dezer kwam enig meer leven in onze markt en bestond er wat meer vraag. Naar Holland ging niets om. Naar Kanaal v. O. werden wederom een paar schepen bevracht voor droge suiker tot GBP 1.6/3 en GBP 1.7/6 naar gelang van het aantal laadplaatsen en werd er een bodem opgenomen voor zaksuiker tot GBP 1.1/3 per ton netto ingenomen gewicht. Een klein schip werd afgesloten voor een som in de roes, doch krijgt slechts een gedeeltelijke lading. Naar Amerika bedong een klein vaartuig GBP 1.10/- voor koffie van Pasoeroean en moet te Padang opvullen met cassia tot GBP 2.2/6 naar New York. Een groot schip werd afgedaan tot GBP 1.5/- voor zaksuiker naar New York direct. Naar Montreal werd scheepsruimte opgenomen tot GBP 1.10/- voor suiker, te Batavia te laden. In andere richtingen vonden geen transacties plaats en bestond ook geen vraag. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlandse PRINSES WILHELMINA NLG 75,- koffie, NLG 45,- tabak, NLG 20,- tin naar Amsterdam, en suiker tot geheime koers naar Marseille, JOHAN THEODOR GBP 1.7/6 van 3 plaatsen uit de Oosthoek naar het Kanaal voor order; Nederlandse GRAAFSTROOM GBP 1.5/- per ton netto ingenomen gewicht zaksuiker naar New York.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: INSULINDE, GEBROEDERS SMIT, PRINSES WILHELMINA, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, en SOPHIA.

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 februari. Vrachten. Er was weinig vraag naar scheepsruimte en slechts enkele afdoeningen zijn tot stand gekomen. Het Nederlandse stoomschip NOORD-BRABAND laadt rijst tot NLG 40, tabak NLG 45, krossoks NLG 40, huiden NLG 75 per last en suiker tot geheime vracht naar Rotterdam en thee sh. 30/- per kubieke voet naar Engeland; de INSULINDE stroopsuiker, vracht en bestemming geheim.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER, PRINSES WILHELMINA, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER en SOPHIA.

Afbeelding
Datum 24 maart 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 februari. Vrachten nagenoeg zonder afdoeningen. Het Nederlandse stoomschip LIMBURG laadt koffie en huiden NLG 75, tabak NLG 45, krossoks NLG 40, rijst NLG 40, specerijen NLG 90, indigo NLG 120 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, PRINSES WILHELMINA, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER en EENDRAGT.

Afbeelding
Datum 28 maart 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 ferbruari. Vrachten. Sedert het bericht van 10 dezer bleef de markt nagenoeg onveranderd en was de vraag zeer beperkt. De onbevrachte vloot bleef stationair, daar de opgenomen tonnenmaat in evenredigheid stond tot die der aangekomen schepen. Naar Holland bleef de factorij uit de markt, terwijl particuliere lading bijna niet te verkrijgen is. Naar het Kanaal werden een paar schepen bevracht met droge suiker tot Sh.27/6, en twee bodems opgenomen voor zaksuiker tot Sh.25/- per ton netto ingenomen gewicht en beperkt zich de vraag tot scheepsruimte voor dit laatste artikel. Naar Amerika en Australië ging niets om en bestond ook geen vraag.
Kustvracht. Het vervoer van 500 ton kolen van Soerabaija naar Dobo werd bij inschrijving aangenomen tot NLG 18,- per ton.
De laatste bevrachting is: Nederlandse stomer MADURA NLG 75,- koffie, NLG 75,- huiden, NLG 45,- tabak, NLG 40,- rijst, NLG 20,- tin, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: Nederlandse GEBROEDERS SMIT, LOTOS, PRINSES WILHELMINA, BURGEMEESTER SCHORER, en EENDRAGT.

Afbeelding
Datum 07 april 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 maart. Vrachten zo goed als zonder zaken. Bevracht werden de volgende Nederlandse schepen: het stoomschip GELDERLAND: koffie NLG 75, tabak NLG 45, krossoks NLG 40, tin NLG 20 per last naar Nederland en suiker tot geheime prijs naar Marseille en Nederland; stoomschip PRINS ALEXANDER: koffie NLG 75, tabak NLG 50, tin NLG 20 per last naar Amsterdam, en tin Ffrs 20 per ton en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, PRINSES WILHELMINA, BURGEMEESTER SCHORER en EENDRAGT.

Afbeelding
Datum 10 april 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 maart. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen kwam er geen verandering in de vrachtenmarkt. De vloot vermeerderde enigszins, doch de vraag was zeer beperkt. Naar Nederland zijn enige kleine partijen koffie in de markt, doch daar de afscheep eerst tegen einde april en begin mei verlangd wordt, kwam er nog geen afdoening tot stand. Naar het Kanaal werden een paar bodems bevracht voor stroopsuiker tot Sh.22/6 en voor droge suiker tot Sh.27/6, en bestaat er voor beide soorten nog enige vraag. Voor Amerika en Austrtalië werd niets opgenomen. De laatste bevrachtingen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 75 koffie, NLG 74 huiden, NLG 50 tabak en NLG 20 tin, alles naar Amsterdam, en stoomschip BATAVIA idem naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, PRINSES WILHELMINA, BURGEMEESTER SCHORER, EENDRAGT en SOPHIA.

Afbeelding
Datum 21 april 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 maart. Vrachten zonder noemenswaardige omzet. De Nederlandse PRINSES WILHELMINA heeft particuliere koffie tot NLG 35 per last aangenomen naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, EENDRAGT, SOPHIA en NEREUS.

Afbeelding
Datum 04 mei 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 maart. Vrachten nagenoeg zonder afdoeningen. Het Nederlandse stoomschip ZEELAND laadt koffie NLG 75, tabak NLG 45, krossoks NLG 40, per last naar Rotterdam, en het stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX koffie NLG 75 en tabak NLG 50 per last naar Amsterdam
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA en NEREUS.

Afbeelding
Datum 18 mei 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 april. Vrachten. Het Nederlandse stoomschip SUMATRA laadt koffie NLG 75 en tabak NLG 50 per last naar Amsterdam
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, SINDORO en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 01 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 mei. Vrachten. Ten gevolge van het verspringen der mails is er thans slechts over een tijdperk van 10 dagen te rapporteren.
De toestand der markt bleef sedert het laatste bericht onveranderd, terwijl de onbevrachte vloot enigszins verminderde. Naar Nederland werd geen lading voor zeilschepen aangeboden. Naar het Kanaal werd een klein schip bevracht voor stroopsuiker tot Sh.18/9 (tengevolge van extra assurantiepremie), doch bestaat overigens geen vraag. Naar Amerika is men in onderhandeling met een handige bodem voor koffie en lichtgoed van Padang. Naar Australië zijn geen afdoeningen te vermelden. De laatste bevrachting is het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE NLG 75 koffie, NLG 45 tabak, NLG 20, tin, naar Amsterdam, en fr. 40 gom damar, fr. 120 indigo, fr. 20 tin, naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, SINDORO, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 01 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 april. Vrachten zonder nieuwe afdoeningen. Het Nederlandse stoomschip SOERABAJA laadt voor Rotterdam koffie en huiden NLG 80, tabak NLG 55, thee NL 50 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, SINDORO en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 15 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 mei. Vrachten. De laatste bevrachting van een Nederlands schip is het stoomschip UTRECHT koffie NLG 75, tabak NLG 55, indigo NLG 120, thee NLG 55 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, SINDORO, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR en ZWERVER.

Afbeelding
Datum 16 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 mei. In steenkolen vonden geen transacties plaats en bestond geen vraag. Nieuwe aanvoeren zijn niet te vermelden. Vrachten. Sedert het laatste bericht van 1 dezer kwam er geen verandering in de toestand der markt en bleef er zeer weinig vraag bestaan.
Naar Holland kwam er geen lading aan de markt. Naar Kanaal voor order werd een handig scheepje opgenomen voor een restant stroopsuiker, doch is thans geen scheepsruimte meer benodigd. Naar Amerika leidden de gevoerd zijnde onderhandelingen tot een gewenst resultaat, en werd een passend vaartuig bevracht voor koffie van Padang tot Sh.30/-, lichtgoed tot Sh.40/- en Sh.45/-. Een grotere bodem bedong voor een dergelijk emplooi GBP 1150 in de roes, ligdagen niet te tellen vóór 1 juli a.s., datum waarop de lagere uitgaande rechten op koffie worden verwacht in te gaan. Vraag bestaat thans niet meer. Naar Australië kwamen geen afdoeningen tot stand. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip PRINS HENDRIK koffie NLG 80, huiden NLG 90, tabak NLG 55, tin NLG 20 naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, SINDORO, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, WILLEMINA CORNELIA, stoomschip DRENTHE, stoomschip PRINS FREDERIK, stoomschip SAMARANG.

Afbeelding
Datum 13 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 juni. Vrachten zonder afdoeningen. Het Nederlands stoomschip SAMARANG laadt koffie NLG 85 en NLG 80, tabak NLG 60 en huiden NLG 95 per last, thee Sh.30/- en Sh.35/- per 40 kub.voet naar Nederland, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, WILLEMINA CORNELIA en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 16 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 29 mei was er geen verbetering in onze markt te bespeuren en ging er bijna niets om. Naar Nederland werd een handig scheepje bevracht voor koffie tot Sh.35/- naar Amsterdam. Naar het Kanaal voor order en naar Amerika vonden geen transacties plaats en zijn ook geen afdoeningen te vermelden. Naar Australië bestond weder, nadat er in ruim anderhalf jaar niets in deze richting gedaan was, vraag naar scheepsruimte en werd een passend schip tot Sh.20/- voor suiker opgenomen. Het Nederlands stoomschip KONINGIN EMMA laadt koffie NLG 80 en NLG 80, tabak NLG 55 en huiden NLG 90 per last naar Amsterdam, en coprah à Sh.50/- naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP en AMICITIA.

Afbeelding
Datum 27 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 juni. De afdoeningen bepaalden zich tot het Nederlands stoomschip NOORD-BRABAND koffie NLG 80, tabak NLG 55 huiden NLG 90 à 95, thee NLG 50 naar Nederland en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA en THORBECKE V.

Afbeelding
Datum 31 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 12 dezer kwam er enige vraag naar scheepsruimte, doch hebben de afdoeningen zich nog slechts tot een paar bepaald. De onbevrachte vloot is vermeerderd, doch is beneden het cijfer hetwelk in vorige jaren in het begin van het afscheepseizoen op Java aanwezig was. De suikeroogst begint geregeld binnen te komen en wanneer de kooplust wat verlevendigt, zal men spoedig tot flinkere afscheep kunnen overgaan. Naar Nederland ging niets om. De Factorij komt voorlopig nog niet in de markt wegens gebrek aan product, terwijl de gouvernements-koffie langzaam binnenkomt. Er is een partij particuliere koffie ter verscheep gereed, doch werd nog geen passende ruimte daarvoor gevonden. Naar Kanaal bestaat enige vraag. Hoewel niet op hoge koersen werd gerekend, had men toch hogere vracht verwacht dan het cijfer waartoe een hier liggend schip door de reder werd afgesloten en influenceerde deze transactie natuurlijk op de gevoerde onderhandelingen alhier. Toch werd nog iets meer bedongen en werd het eerste schip in de open markt alhier tot Sh.27/6 voor suiker opgenomen. Naar Amerika bestaat momenteel geen vraag, doch in de eerste dagen van de volgende maand wordt te Padang een koffieveiling gehouden, waarna wellicht enige ruimte zal kunnen worden geplaatst. Naar Australië heerst geen vraag, doch voor suiker naar Auckland werden twee handige schepen opgenomen en zal tegen september wellicht nog enige ruimte benodigd zijn. De laatste bevrachting is: Nederlands stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 juli. Vrachten flauw en er zijn slechts enkele afdoeningen tot stand gekomen. De laatste bevrachting van een Nederlands schip was het stoomschip LIMBURG koffie NLG 80, huiden NLG 90, damar NLG 40, indigo NLG 120, tin NLG 20 per last, coprah Sh.50/- per ton, suiker tot geheime vracht naar Nederland, en coprah Sh.50/- per ton en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 juli. Vrachten. Sedert ons laatste bericht van de 26e van de vorige maand was onze markt enigszins flauwer en is slechts een afdoening te vermelden. De onbevrachte vloot nam nog in belangrijkheid toe, doch de vraag was niet geproportioneerd aan de beschikbare ruimte. Naar Nederland werd niets afgedaan. Naar Kanaal bestond een zeer beperkte vraag en is dan ook slechts een afdoening te vermelden tot een lagere koers wegens extra assurantie premie. Naar Amerika werd nog geen scheepsruimte geplaatst; doch zal wel spoedig enige vraag ontstaan. Naar Australië bestond ook geen vraag. De laatste bevrachting is naar Marseille en Nederland: Nederlands PRINS VAN ORANJE NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo, NLG 20 tin naar Amsterdam FF 120 indigo, FF 20 tin en suiker tot geheime koers naar Marseille.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MEESTER JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, JUPITER, MINA en MERAPI.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 juli. Vrachten. De volgende afdoeningen voor Nederlandse schepen kwamen tot stand: stoomschip NOORD-HOLLAND koffie NLG 80, huiden NLG 90, indigo NLG 120, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille en Nederland, en stoomschip MADURA koffie NLG 80, huiden NLG 90, tabak NLG 55 en suiker tot geheime vracht naar Amsterdam. De JOHANNA EN MARGARETHA neemt de te Menado aanwezige foffie tot NLG 50 per last naar Rotterdam en de MARIE EN JULIE een volle lading Gouvernementskoffie, op Java’s Noordkust in te nemen, tot NLG 30 per kast naar Middelburg.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, MR. JACOB VAN LENNEP, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, JUPITER, MINA, MERAPI, THORBECKE en SINDORO.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 juli. Vrachten. Sedert het bericht van 19 dezer was de markt enigszins levendiger, doch wegens nieuwe arrivementen verminderde de onbevrachte vloot niet. Naar Nederland werd een vreemd schip opgenomen voor koffie en rijst tot GBP 1.7/6 per ton. De Factorij nam een klein schip op voor een volle lading koffie tot NLG 30 met bestemming naar Middelburg. Kort daarop kwam zij in de markt met 20.000 pikol koffie, welke hoeveelheid aan twee schepen werd aangeboden en door hen tot NLG 30 geaccepteerd, waarop deze begonnen aan te leggen. Het particulier product is echter nog schaars en zal het ongetwijfeld veel moeite kosten de volle lading bijeen te krijgen. Er schijnt, volgens de tegenwoordige begroting van de oogst, ongeveer 120.000 pikol koffie tot einde maart aanstaande voor verscheping met zeilschepen disponibel te zullen komen en is het waarschijnlijk dat dit kwantum over zoveel mogelijk schepen zal verdeeld worden, waardoor de vooruitzichten, voor zover een belading naar Nederland betreft, er niet op zouden verbeteren. Voorlopig is de Factorij weer uit de markt. Voor de overvoer van de koffie uit de Menado-oogst werd scheepsruimte opgenomen tot NLG 50 per last. De oogst wordt geraamd op 22.700 pikols. Voor het Kanaal voor order was de vraag iets levendiger en hadden enige afdoeningen plaats tot Sh.25/- per ton, waartoe nog enige ruimte te plaatsen zou zijn. Voor koffie uit de laatste Padangveiling werden een paar schepen opgenomen naar Amerika tot Sh.25/- per ton, en is thans in de behoefte voorzien. Naar Australië ging niets om en bestond geen vraag. Voor Auckland zou een schip te plaatsen zijn, te beladen in september.
Kustvrachten. Voor zout van Sumanap naar de noordkust werd ruimte opgenomen tot NLG 8,50 per kojang. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands MEESTER JACOB VAN LENNEP NLG 30 voor 10.000 pikol Factorij koffie naar Schiedam, ligt aan; LOTOS idem; Duits MARIE BERG GBP 1.7/6 per ton, volle lading particuliere koffie en rijst naar Amsterdam; Nederlands stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 45 thee, NLG 20 tin, naar Amsterdam en FFrs. 20 tin, FFrs. 120 indigo, suiker tot geheime koers naar Marseille. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, AMICITIA, THORBECKE V, THORBECKE VII, MINA, MERAPI, THORBECKE, SINDORO en JACOBA.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. Wiebenga, heden van Java naar Nederland vertrokken.

Afbeelding
Datum 27 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 november. Vrachten. Er is weinig vraag naar scheepsruimte terwijl er ook slechts weinig schepen aangeboden worden. De laatste afdoeningen zijn: Nederlandse stoomboot VOORWAARTS suiker 40/- per ton, koffie NLG 80,-, tabak en rijst NLG 50,-,huiden NLG 90,- per last, naar Amsterdam; stoomboot ZUID-HOLLAND koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, rijst NLG 50,-, tabak NLG 55,-, krossoks NLG 45,- per last, naar Rotterdam, en koffie fr. 80,-, huiden fr. 95,-, suiker 40/- per ton, naar Marseille; KINDERDIJK 32/6 per ton, LOTOS idem.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse BERTHA.

Afbeelding
Datum 28 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 27 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram arriveerde het barkschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, de 26e dezer van hier te Semarang.

Afbeelding
Datum 18 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 maart. Volgens rederijbericht is het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. Wiebenga, heden, de 17e maart, van Batavia vertrokken naar Engeland.

Afbeelding
Datum 22 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 juni. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram passeerde het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, van Batavia naar Londen, vóór 13 juni Ascension.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 augustus. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram passeerde het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, van Batavia naar Londen, de 2e augustus Kaap Lezard.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 3 augustus. Volgens van de reder ontvangen bericht arriveerde het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, van Batavia naar Londen, de 2e augustus Falmouth.

Afbeelding
Datum 15 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 14 augustus. Volgens van de reder ontvangen bericht arriveerde het barkschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, van Batavia, laatst van Falmouth, de 13e augustus te Liverpool.

Afbeelding
Datum 05 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 september. Het barkschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, is met een gedeelte lading zout van Liverpool naar Dordt en Rotterdam vertrokken en zal daar laden naar Semarang en Soerabaja.

Afbeelding
Datum 06 september 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 september. Volgens een door de reder ontvangen telegram is het fregatschip WILLEMINA CORNELIA, kapt. H. De Jonge, heden van Samarang naar Bangkok vertrokken om een lading rijst in te nemen en het schip INSULINDE, kapt. Spaanderman, bevracht van Bangkok naar het Kanaal voor order met rijst tegen 32 sh.06 p, na ontlossing der kolen te Macassar en Soerabaya.
Volgens ontvangen telegram uit Batavia is het schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, bevracht naar het Kanaal voor orders tot 35 shilling met een lading suiker.
Het barkschip LOTOS, kapt. L. Klinkhamer, vertrok heden van Liverpool met een gedeelte lading zout als ballast naar Dordrecht en Rotterdam, om na ontlossing alhier een lading stukgoed in te nemen naar Soerabaya en Samarang.
Het barkschip MARIA, kapt. A. Markwardt was 4 augustus j.l zeilklaar te Gorontalo naar Rotterdam direct met een volle lading producten tegen een vracht van NLG 50,- per last, tarief Nederlandsche Handel Maatschappij.

Afbeelding
Datum 18 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 17 september. Het Nederlandse schip LOTOS, kapt. Klinkhamer, van Liverpool naar Dordrecht, is bij Dungeness van loods voorzien.

Afbeelding
Datum 19 september 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 17 september. Het schip LOTOS, kapt. Klinkhamer, van Liverpool naar Dordrecht, is heden bij Dungeness geloodst.

Afbeelding
Datum 21 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 20 september. Volgens rapport van Hoek van Holland, werd het Nederlandse driemastschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, van Liverpool naar Dordt, heden namiddag half vier de Goeree ingesleept.

Afbeelding
Datum 02 april 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 april. Volgens van de reder ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, voor de 1e april van Rotterdam te Banjoewangi aangekomen.

Afbeelding
Datum 18 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 april. Vrachten. Sedert het bericht van 6 dezer bleef de stemming der markt onveranderd flauw en bestond er weinig vraag, terwijl ook de onbevrachte vloot stationair bleef. Naar Nederland is enig licht goed in de markt, doch blijft zwaar te ontbreken. Naar Kanaal voor orders werd een groot schip bevracht voor copra, deels los, deels in zakken; de andere hieronder vermelde afdoeningen werden in Europa afgesloten. Naar Amerika werden twee schepen bevracht voor suiker in kranjangs naar Montreal, en is hiermede in de behoefte voorzien. Voor Australië zijn geen transacties te vermelden en werd ook geen scheepsruimte gezocht. Een elders bevrachte boot arriveerde en begon te laden.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlandse stoomschepen BURGEMEESTER DEN TEX en KONINGIN EMMA NLG 85 voor koffie, NLG 65 tabak, NLG 35 tin, NLG 120 indigo, NLG 95 huiden, naar Amsterdam, en Ffrs. 80 peper, Ffrs. 65 gom damar, naar Genua; Nederlands stoomschip BORNEO gemengde lading tot geheime vrachten naar Nederland via Genua; Nederlands zeilschip LOTOS stroopsuiker à |GBP 0.37/6 idem, naar Kanaal voor orders.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 augustus. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram vertrok het schip LOTOS de 2e juli van Banjoewangi naar New York.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 oktober. Volgens door ons van de reder ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. Klinkhamer, de 29e oktober van Java te New York aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 13 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 december. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip LOTOS, kapt. Klinkhamer, de 10e dezer met een lading petroleum van New York naar Java vertrokken.

Afbeelding
Datum 14 april 1890
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Anjer, 14 april. Het Nederlandse schip (opm: bark) LOTOS, komende van New York met petroleum, is hier ten anker gekomen. Het heeft in de cycloon van 28 maart drie stengen verloren. De kapitein L. Klinkhamer werd door een overslaande golf tegen het dek geslagen en stierf drie dagen later, een matroos werd over boord gespoeld. (opm: de LOTOS arriveerde op 23 april ter rede van Batavia, zie ook JB 210690)

Afbeelding
Datum 01 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 mei. Betreffende de zeeramp, waardoor het Nederlandse fregatschip LOTOS, kapt. L. Klinkhamer, door de op 27 maart l.l. in de Indische Oceaan gewoed hebbende orkaan gedeeltelijk mastloos werd, ontvingen wij door de welwillendheid der directie van de Scheepvaart Maatschappij Zuid-Holland een extract uit het journaal van gemeld schip, waaraan wij het volgende ontlenen. Het schip bevond zich op de reis van New-York met lading naar Batavia en was donderdag 27 maart in goede staat zeilende op 18º 11` ZB, en 103º 58`O.L.:
Achtermiddagwacht, behoudens koers NtO, wind ZO, barometer 29/50. Aanvankelijk bramzeilskoelte met volle verstopte lucht, aannemende wind tot stijve marszeilskoelte en hoge door elkaar lopende zee van ’t NO en ZO, zwaar stampend schip, namen successievelijk alle lichte zeilen, bramzeilen, bovenkruiszeil en voorbovenmarszeil in, zomede het grootzeil, wind en zee hand over hand toenemende, af en toe lichte regen, aanhoudend veel water op en over dek.
Platvoetwacht, behouden koers NtO, wind ZO, barometer 29/52.
Toestanden als voren vermeld, wind overgaande tot stormvlagen, liepen voor de fok onder en grootbovenmarszeil met zonsondergang paars en geel uitziende lucht, zware door elkaar lopende zee van ’t NO en ZO geweldig werkend schip.
Eerste wacht, behouden koers NNW, wind ZO, middernacht, barometer 29/30.
Stormvlagen met opwerkende hevige regenvlagen, namen ten 10 uur het onderkruiszeil en grootbovenmarszeil in, hielden een paar streken uit de koers ten einde de zware zee en het vele water opnemen enigszins te vermijden, dreigend uitziende lucht.
Hondenwacht, behouden koers NWtN, wind ZO. Wind en zee aan hevigheid en hoogte zo mogelijk nog toenemende, maakten ten 2 uur met moeite de fok vast, bleven alzo doorlenzen (opm: voor wind en zee weglopen) voor de enkele ondertopzeilen en voorstengestagzeil.
Dagwacht. Op de dagwacht aanvankelijk voor de wind gelensd als voren vermeld, totdat met het aanbreken van de dag (tijd niet goed te constateren) het schip door een zware zee, welke het stuurrad en stuurhuis verbrijzelde, onder de wind over bakboord werd opgedreven en door de geweldige persing van de orkaan plat op zijde bleef liggen, beide ondertopzeilen en voorstengestagzeil werden in minder als geen tijd van de ra’s weggevaagd. Desniettemin bleef het schip tot halverwege de voorhut en grote luiken onder water bedolven, waarop de bakboordboot en barrangs (opm: barangs=bagage) van de voorhut door de zee werden meegevoerd en het volkslogies door het begeven der lijdeur met water werd gevuld, zodat mede al de zich daarin bevindende goederen door de zee werden verzwolgen.
Waren intussen met alle man in de weer het roer te lassen (opm: sjorren) en de grote luiken zoveel doenlijk voor openwerken te vrijwaren, welke laatste bezigheid door ons werd bevonden tot de onmogelijkheden te behoren. Besloten derhalve na kort beraad tot algemeen behoud van schip en lading, daar de orkaan met alle kracht woedde en doortastte en het schip meer en meer over zijde begon te hellen, de stengen te kappen, wat te loefwaarts- of aan stuurboordzijde moest worden bewerkstelligd door de pardoens af te hakken, dewijl aan bakboordzijde het schip tot aan de wegwijzers (opm: lange smalle lat waarin gaten waardoor vallen van het lopend tuig zijn geschoren) onder water lag. Waarop circa 7 uur 30 minuten de gehele voor- en grote top aan lij of naar bakboordzijde over boord viel, brekende de top van de fokkenmast even boven de mars af, de gehele kluiverboom met het daaraan verbondene medenemende. Groot marssteng brak boven het ezelshoofd, waardoor ondertopzeilra bleef hangen, desniettemin werd de bovengrietjesteng en ra medegenomen, waarop het schip enigszins begon te rijzen. Barometer tekende p. m. 8 uur 28/50.
Voormiddagwacht. Waren met alle man bezig om de grote luiken, waarvan de persennings begonnen los te slaan, te sjorren met touwwerk, wat met levensgevaar gepaard ging, en het roer beter te bevestigen, dat andermaal begon los te werken.
Daar de gekapte rondhouten nog aan lij met het schip waren verbonden, werd door de zee het ondereind van de grote marssteng aan dek teruggeslagen, welke op grote luiken en dek met geweld begon te beuken, lasten (opm: sjorden) deze met veel moeite aan de grote mast.
Daarmede bezig zijnde kwam er een zware breker over het achterschip rollen, welke de op de hut gesjorde sloep, kompassen en al het daar aanwezige medenam, de kajuitskappen verbrijzelde en de kajuit met water vulde. De gezagvoerder werd mede van de hut aan dek geworpen met het ongelukkige gevolg dat wij hem zwaar gewond moesten opnemen en in veiligheid brengen.
Bevonden rechterbeen even boven de knie zwaar gekneusd of gebroken, rechterarm ontzet en diepe wond in ’t achterhoofd, bovendien klaagde de gezagvoerder over inwendige pijn, raakte kort daarna bewusteloos.
Tegenover het woeden der orkaan waren wij thans machteloos, kunnende niet verhinderen dat grote- en fokkenra door het afbreken der top van de fokkenmast op zijn eind waaiden, met stuurboordnokken omhoog door het breken der toppeneinden lopers en dat de daaraan vastgemaakte zeilen losraakten, aan flarden sloegen en van de ra’s verdwenen, zomede al de zeilen welke aan bezaansmast en ra’s waren verbonden werden door de orkaan medegevoerd. De kruis- zowel als grote- en fokkenra sloegen op een verschrikkelijke manier heen en weer door het breken der brassen, om deze te genaken (opm: in bedwang te krijgen) ging met levensgevaar gepaard.
Veronderstelden dat des middags van vrijdag 28 maart het centrum van de orkaan in onze nabijheid passeerde, hetwelk wij afleidden uit een kleine verpozing en het zich vertonen van vogels.
Barometer tekende als toen 27/98, konden de tijd aan boord niet goed bepalen bij gebrek aan gegevens daar de klok stil stond; evenmin de windrichting, daar beide kompassen, zowel stuur- als peilkompas, waren verdwenen. Zee verbazend hoog, wild, kokende door elkaar lopend, gezichtskring zeer eng, vermoedelijk een scheepslengte. De 2e stuurman door kneuzingen mede buiten dienst.
Achtermiddagwacht, barometer ten 4 uur 28/25. Vrijdag 28 maart het 108e etmaal in zee.
Veronderstelden dat de wind na de voorgemelde verpozing, wat ongeveer 10 of 15 m (opm: minuten) aanhield, zuidelijker was gelopen dat wij opmaakten uit het rollen der zee welke meer op de lij of bakboord boeg werkte. Daar de ra’s , wel te verstaan fokken-, grote- en kruisraas door het breken der brassen en toppeneinden aan zichzelf en aan het andermaal invallen te ongeveer 12 uur 30 minuten der verschrikkelijke orkaan waren overgelaten veroorzaakten deze veel averij alvorens te zijn gesjord zodat allereerst de ra-band van fokkenra en de fokkenstagen braken, waarop het bezaanstag en kruispardoens volgden, lasten (opm: sjorden) die eindelijk met levensgevaar aan bakboordzijde aan de onderwanten, waarvan mede zowel voor als achter een paar hoofdtouwen waren gebroken.
Platvoetwacht, ten 8 uur, barometer 28/40. Met invallende duisternis braken de gaffelgaarden, waarop kort daarna de gaffel aan het dek viel met de nok buiten boord, blijvende in de binnenhanger hangen.
Groot ondertopzeilra raakte mede los, welke na een paar slingeringen zonder andere schade te veroorzaken over boord viel aan.
Onder al die bedrijven bleef het schip steeds zwaar over zijde liggen, komende de reling aan lij niet boven water en de grote luiken slechts zelden, door de verschrikkelijke persing van wind veronderstelden, vrij dat er veel water naar beneden drong.
Eerste wacht, barometer 29/10. De nacht vond ons mede met alle gezonden wakende aan dek, nemende de wind aanmerkelijk af op de eerste wacht.
Hondenwacht, barometer 29/10. Wind overgaande te middernacht tot geweldige regen, dreven nu vermoedelijk om de west of NW.
Dagwacht, barometer 29/15. Brachten met het aanbreken van de dag een presenning in het bezaanswant, waarop het schip enigszins begon bij te leggen, waren daarna de gehele voormiddag van zaterdag 29 maart in de weer met ons van het nog langs de zijde drijvende tuig en rondhout te bevrijden door alles te kappen wat niet kon worden vermeden.
Voormiddagwacht bevonden de voorpiek tot aan koebrugsbalken met water gevuld, niettegenstaande de boegluiken steeds gesloten ofschoon aan bakboord zijde aldoor onder water waren geweest, zomede de achterkap waar veel water was ingedrongen, zodat
voorlopig kon worden geconstateerd dat alle zeilen nat waren, zomede enige provisies.
Peilden 9 dm. water bij de pomp.
Bedekte dreigend uitziende lucht in ’t West, geen waarneming, bevonden de wind noordelijk met hoge door elkaar lopende zee. Vreselijk zwaar slingerend schip, matige koelte.
Barometer des middags 29/15
Na het bedaren der orkaan werd onder noodtuig, dat met veel krachtinspanning der equipage werd vervaardigd, waarbij voornamelijk de scheepstimmerman Gardiniets belangrijke diensten bewees, de reis meest met flauwe koelte en hoge verwarde zee voortgezet. Bij het onderzoeken van de voorpiek bleek, dat ontzaglijk veel proviand, voornamelijk vlees en spek, door het stuk slaan en bersten der vaten, bedorven was. De 1e
april overleed kapt. Klinkhamer aan de gevolgen zijner door de noodlottige val bekomen dijbreuk en andere verwondingen. Het lijk werd gekist en de volgende dag op de gebruikelijke wijze over boord gezet. De 16e april werd het anker geworpen door stilte en stroom daartoe genoodzaakt bij Anjer en kwam men na veel sukkelen de 23e april bij de Groote Kombuis. Aldaar ten anker liggende werd het schip door een sleepbootje op sleeptouw genomen, die het op de rede van Batavia sleepte, waar het ten anker kwam.
De opperstuurman D. Greven had het bevel over het schip, tijdens de bedlegerigheid en na het overlijden van de gezagvoerder, op zich genomen.

Afbeelding
Datum 18 juni 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 juni. Volgens bericht uit Batavia is het gedeeltelijk masteloos barkschip LOTOS geheel gelost. De ondermasten, het roer en de onderra’s zullen te Batavia gerepareerd worden, terwijl het tuig en verder rondhout vanuit Rotterdam derwaarts zal worden gezonden.

Afbeelding
Datum 21 juni 1890
Krant JB - Javabode

Advertentie. LOTOS. Op dinsdag de 1e juli 1890, tot des namiddags 12 uur, zal ten kantore van de Internationale Crediet en Handelsvereeniging Rotterdam te Batavia, een inschrijving worden gehouden voor de reparatie van het Nederlandse schip LOTOS, bestaande in het leveren en aanbrengen van de ontbrekende rondhouten, zeilen, tuig en inventaris enz, waarvan nadere specificatie en inlichtingen, zomede de voorwaarden ten kantore bovengemeld ter inzage zijn. De reparatiën moeten geschieden ten genoege van de door de resident van Batavia benoemde commissie van experts. Het schip ligt bij het eiland Amsterdam. De ondergetekende behoudt zich voor de al of niet toewijzing een bedenktijd van vijf dagen, gedurende welke termijn de inschrijvers aan hunne aanbiedingen gehouden zijn.
Batavia, 21 juni 1890, Agenten van het schip LOTOS, Internationale Crediet en Handels-Vereeniging Rotterdam, Ayel Holst.

Afbeelding
Datum 25 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 mei. Vrachten. Sedert het bericht van 10 dezer was de stemming van de markt iets beter en bestond er enige vraag naar scheepsruimte om in de aanvang van het nieuwe seizoen te laden. Naar Nederland werd een klein schip opgenomen tot een bevredigend vrachtcijfer, doch bestaat thans geen vraag meer. Naar Kanaal Voor orders werd een schip bevracht voor stroopsuiker tot geheime koers. Er heerst echter nog geen vraag naar tonnenmaat voor suiker uit de nieuwe oogst. Naar Amerika worden onderhandelingen gevoerd voor een lading producten van Padang en zoekt men een schip om in juli suiker te laden van Java. Naar Australië wordt een stoomschip beladen en zou ook een zeilschip te plaatsen zijn voor juli/augustus-belading voor suiker. Naar Port Said voor orders werd een stoomschip met suiker geëxpedieerd. Naar Hongkong werd insgelijks een stoomschip beladen met suiker. De laatste bevrachtingen zijn: MACASSAR NLG 11.500 ineens voor diverse producten naar Rotterdam; stoomschip BATAVIA NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 65 tabak naar Rotterdam en FFR 80 peper naar Marseille; PRINS VAN ORANJE NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 65 tabak naar Amsterdam en FFR 80 peper 40/- per 20 cwt copra in zakken naar Genua.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAEL, LOTOS, NOACH IV en KHERSONESE.

Afbeelding
Datum 08 juli 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen ging er wederom weinig om. Vraag voor spoedige belading bestaat er niet en zal het zeer moeilijk zijn om voor disponibele schepen dadelijk emplooi te vinden. Naar Nederland werd niets afgedaan en bestaat ook geen behoefte. Naar Kanaal voor order werd de bevrachting bekend van een hier liggend schip dat in Europa werd afgesloten tot geheime koers, om in de tweede helft van juni suiker uit de nieuwe oogst te laden. Meer scheepsruimte om tegen dat tijdstip te laden wordt echter momenteel niet gezocht. Een ander schip werd insgelijks in Europa bevracht om copra te laden te Makassar. Naar Amerika werd een groot schip opgenomen om te Padang voor New York te laden, doch er bestaat thans geen vraag meer. Naar Australië wordt scheepsruimte gezocht om in juli/ augustus te laden, doch zijn geen bevrachtingen te vermelden. De laatste bevrachtingen zijn : Nederlandse stoomschepen MERAPI NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst naar Rotterdam en 30/- per ton suiker naar Marseille; BURGEMEESTER DEN TEX NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst naar Amsterdam en 35/- per ton suiker 40/- per ton van 12 cwt copra in zakken naar Genua; Zweeds ADOLF laadt copra te Makassar voor bevrachters rekening naar Kanaal voor order. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAEL, LOTOS, ARDJOENO en INSULINDE.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 juli. De inschrijving voor de reparatiekosten van het Nederlandse schip (opm: bark) LOTOS had de 1e juli plaats. Een aanbieding had plaats, doch heeft de gezagvoerder geen beslissing genomen.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juli. Vrachten. De laatste 14 dagen kenmerkten zich door een voortdurende lusteloosheid. Naar Nederland werd een schip aangelegd, doch is er weinig zwaar goed verkrijgbaar en moest een partij daarvan tot lage vracht worden aangenomen. Tengevolge van de kleine koffie-oogst verwacht men slechts weinig afdoeningen dit jaar naar die richting; de nieuwe koffie-aanvoeren worden tot nog toe per stoomschip verscheept. Naar Kanaal voor orders is een schip, voor zijn aankomst hier, in Europa afgesloten om suiker te laden. Naar Amerika zoekt men nog een scheepje om te Batavia en Padang koffie naar New York te laden. Naar Australië had geen afdoening plaats. Naar Port-Said v.o. laadt een stoomschip suiker. De laatste bevrachtingen zijn Nederlandse schepen: stoomschip BROMO NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Holland via Marseille; stoomschip PRINSES MARIE idem naar Holland via Genua; ARDJOENO NLG 55 huiden, NLG 40 koffie, NLG 95 kapok, NLG 50 cassia, naar Holland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOTOS, INSULINDE, TJERIMAI (te Macassar).

Afbeelding
Datum 26 augustus 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 24 juli. De reparatiekosten van het Nederlandse schip LOTOS worden op ruim NLG 56.000 begroot.

Afbeelding
Datum 02 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 augustus. Vrachten. Al is de onbevrachte vloot kleiner dan gewoonlijk in dit seizoen, er is nog geen verbetering in de vrachtenmarkt op te merken. Naar Nederland werd een schip bevracht voor diverse producten van de noordkust van Celebes. Naar het Kanaal v.o. is een handig schip afgesloten, om suiker te laden. Naar Amerika wordt 1 stomer met suiker beladen. Naar Australië heerst op dit ogenblik geen vraag. Naar Port Said v.o. worden 3 stomers met suiker beladen. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip DRENTHE NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Rotterdam; stoomschip PRINSES WILHELMINA idem, naar Amsterdam; INSULINDE NLG 34.000 ineens voor een lading diverse producten van Noord-Celebes naar Rotterdam of Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOTOS, ANTONIA, THORBECKE VII, KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 september. Vrachten. Er is wat meer vraag voor Europa. Het Nederlandse stoomschip ZEELAND bedong voor koffie NLG 70, huiden NLG 85, rijst NLG 50, indigo NLG 100, tabak NLG 60, peper NLG 70 per last, suiker sh.45/- per ton, naar Rotterdam, en peper FFR 70, damar FFR 60, indigo FFR 100, huiden FFR 90, koffie FFR 70, suiker sh 40/- per ton, naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOTOS en GEERTRUIDA GERARDA.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 september. Vrachten. Hoewel in de laatste veertien dagen naar alle richtingen weinig is omgegaan, bleven de vrachtkoersen stationair.
Naar Kanaal voor orders werd een ijzeren schip opgenomen, terwijl er nog enige vraag bestaat voor ijzeren schepen. De laatste bevrachtingen zijn:
Ned. stoomschip GELDERLAND 45/- coprah per ton van 12 cwt, NLG 25 tin, NLG 50 rijst, naar Holland via Marseille; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 70 koffie, NLG 85 huiden, NLG 50 rijst, naar Holland via Genua; AMICITIA 32/6 suiker in krandj. met ééne reductie.
Lossende onbevrachte schepen: Ned. LOTOS, GEERTRUDA GERARDA, THORBECKE VI, JOHANNA, ANNA ALEIDA.

Afbeelding
Datum 04 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 oktober. Vrachten onveranderd, maar er is iets meer vraag naar scheepsruimte. De laatste bevrachting van een Nederlands schip is het stoomschip GELDERLAND: koffie NLG 75 per last naar Nederland en koffie FFR. 75, suiker GBP 45/- en coprah GBP 45/- per ton naar Marseille. Het Nederlandse schip LOTOS is onbevracht.

Afbeelding
Datum 09 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 oktober. Vrachten. In de laatste veertien dagen viel er in de toestand der markt geen verandering waar te nemen. Handige 1e klasse zeilschepen zijn echter schaars en ofschoon er, wel is waar, geen dringende vraag naar bestaat zouden thans vrij goede vrachten bedongen kunnen worden voor coprah naar Lissabon v.o. en koffie naar New- York. Naar Nederland ging niets om. Naar Kanaal v.o. bestaat nog enige vraag naar ijzeren schepen ; een enkel houten schip werd opgenomen. Naar Lissabon v. o. kunnen twee schepen geplaatst worden om op Java en te Padang coprah te laden. Naar Amerika wordt een schip van middelmatige grootte gezocht voor een lading koffie en lichte goederen van Batavia en Padang naar New-York. Naar Australië ging niets om.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip BATAVIA NLG 70 koffie, NLG 50 rijst, NLG 85 huiden, naar Holland via Marseille ; stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 70 koffie, NLG 85 huiden, NLG 50 rijst, NLG 65 peper, naar Holland via Genua ; Nederlands schip GEZUSTERS VAN HAAFTEN.
Het Nederlandse schip LOTOS is nog onbevracht, evenals het Noorse schip NOACH VI.

Afbeelding
Datum 25 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Hoewel de beschikbare tonnenruimte, vooral van eerste klasse schepen van middelmatige grootte, schaars blijft, valt er in de vrachtkoersen geen noemenswaardige verbetering waar te nemen. Sedert het vorig bericht was er geen vraag naar scheepsruimte voor Nederland. Naar Kanaal voor order bestaat enige vraag om suiker te laden voor een haven in het Verenigd Koninkrijk of op het vasteland met de Sont en Oostzee opties tegen de gewone vrachtverhogingen. Naar Lissabon v.o. werd een schip voor een lading copra bevracht en is een tweede schip voor hetzelfde emplooi te plaatsen. Naar Amerika werd niets afgedaan, doch is de vracht voor een schip van ongeveer 1000 tonnen register om te Batavia en Padang koffie en lichte goederen voor New York te laden, nog aan de markt. De Australische markt is verlaten. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands MERAPI NLG 70 koffie, NLG 85 rijst, naar Nederland via Marseille; BURGEMEESTER DEN TEX NLG 70 koffie, NLG 85 huiden, NLG 45 rijst, NLG 30? tabak naar Nederland via Genua.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOTOS en THORBECKE IV.

Afbeelding
Datum 07 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. Naar ijzeren schepen blijft goede vraag bestaan en zijn de vrachtkoersen in de laatste 14 dagen belangrijk vaster geworden. Naar Nederland ging niets om, terwijl met het oog op de aanstaande opening van nieuwe stoomvaartlijnen voor zeilschepen de vooruitzichten weinig aanmoedigend zijn. Naar het Kanaal v.o. (opm: voor orders) is de stemming zeer vast voor ijzeren schepen. Twee zodanige schepen bedongen een hogere koers en blijft er nog goede vraag bestaan. Naar Lissabon v.o. werd een op Java disponibel schip opgenomen om op de Cocos-eilanden copra te laden; voor hetzelfde artikel wordt een schip gezocht om op Java te laden. Naar Amerika werd een groot schip bevracht om te Padang koffie en lichte goederen te laden, terwijl een tweede schip gezocht wordt om te Makassar, Batavia en Padang te laden. Naar Australië bestaat geen vraag. Naar Port Said v.o. laden Engels ss QUEEN MARGARET, QUEEN VICTORIA en MALVERN suiker voor bevrachters rekening. De laatste bevrachtingen zijn : Nederlands ss ZUID-HOLLAND, koffie NLG 70, huiden NLG 85, tabak NLG 50, rijst NLG 45 naar Nederland via Marseille; KONINGIN EMMA, koffie NLG 70, huiden NLG 85, tabak NLG 50, rijst NLG 45 naar Nederland via Genua; LOTOS (ijzer) en Duits SOLIDE, suiker in kranjangs 35/- naar het Kanaal v.o.; Noors ESTER, een volle lading copra van de Cocos-eilanden GBP 1450, naar Lissabon v.o.; NOACH 6, koffie en lichte goederen van Padang naar New York voor GBP 2600. Engels ss. OSWESTRY laadt suiker naar Amerika, ss. LANCELOT en Japans METSU MARU laden suiker voor bevrachters rekening naar Hongkong. Lossende en onbevrachte schepen : Nederlands THORBECKE IV, NACHTEGAAL, Duits EUROPA, Engels LOANDA, SALADIN, Oostenrijks NEMIRNA. Amerikaans SAMUEL SKOLFIELD 2ND, SACHEM, ANTIOCH, Noors ILOS.

Afbeelding
Datum 23 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 december. Het Nederlandse schip LOTOS, kapt. Greven, heeft de reparatie geëindigd. De kosten bedragen circa NLG 90.000. Volgens bij de Scheepvaart-Maatschappij Zuid-Holland ontvangen bericht is het schip van Java vertrokken naar het Kanaal voor orders.

Afbeelding
Datum 04 februari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 februari. Volgens particulier bericht was het Nederlandse schip (opm: bark) LOTOS, kapt. D. Greven, van Pekalongan naar het Kanaal voor order, op 31 december bij Anjer kruisende met harde westenwind.

Afbeelding
Datum 24 december 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 december. Het schip NOACH IV, thans op Java, is bevracht voor een kustreis naar Priaman. Het schip NOACH V zal op Java laden met bestemming Nederland.
Het schip LOTOS, van Barry naar Java, is gecharterd voor een retourlading naar het Kanaal voor order.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 21 augustus. Volgens hier ontvangen bericht is het schip LOTOS, kapt. Greven, bevracht van Montreal, alwaar dit schip 21 juli van Samarang arriveerde, naar het Verenigd Koninkrijk voor 45 shilling per standaard en voor 51 shilling, indien naar 2 havens.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 oktober. Het schip LOTOS, kapt. D. Greeven, is bevracht van Sharpnes naar Brisbane.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 8 september. Het schip LOTOS, kapt. D. Greven, ligt aan met koffie naar Amsterdam. Het schip JEANNETTE FRANÇOISE, kapt. R. Bleeker, is bevracht van Java naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 11 april 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 10 april. Volgens particulier bericht was het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. D. Greven, van Java komende, de 9e april om 5 uur namiddag bij Eastbourne, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, bestemd naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 23 april 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 21 april. Het hier liggende ijzeren Nederlandse fregatschip LOTOS, 1212 register tons, gebouwd in 1885, is verkocht naar Finland. Het schip zal onder Russische vlag in de vaart worden gebracht.

Afbeelding