Inloggen
LEONORA - ID 3689


Kroniekberichten

Datum 01 september 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 31 augustus. Van de werf der heren Richardson, Duck & Co te Stockton on Tees is dezer dagen te water gelaten een stoomschip, groot 4000 tons, hetwelk door de heer Jos. de Poorter te Rotterdam is aangekocht. Dit stoomschip zal met machines der nieuwste vinding voorzien worden en einde september in de vaart komen. Het zal de naam LEONORA voeren.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 oktober. Heden werd te Stockton on Tees proefgevaren met het nieuwe stalen stoomschip LEONORA, kapt. G. Lutz, gebouwd door de heren Richardson, Duck & Co voor rekening van de Maatschappij s.s. Leonora, directeur de heer Jos. de Poorter. Het is lang 315 voet, breed 43 voet en hol 19.3 voet, en laadt 4.000 ton. De machine is vervaardigd door de heren Blair & Co. Machine en schip hebben bij de proeftocht uitstekend voldaan.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 oktober. Het nieuw gebouwde stoomschip LEONORA vertrok heden van Shields naar Constantinopel (opm: Istanbul).

Afbeelding
Datum 03 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam 2 december. Het nieuw in Engeland van staal gebouwde door de reder Jos. de Poorter aangekochte, stoomschip LEONORA, kapt. G. Lutz, arriveerde gisteren te Rotterdam van Novorossisk met ruim 4000 ton graan en zaden op diepgang 19’6”.

Afbeelding
Datum 16 februari 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hansweert, 15 februari. Het stoomschip LEONORA, van Antwerpen naar Duitsland, bekwam in het kanaal alhier lekkage, vermoedelijk zijn er nagels gesprongen, de boot ligt bij de spoorbrug te Vlake, er zijn enige pompers aan boord.

Afbeelding
Datum 13 maart 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 maart. Volgens bij de reder ontvangen telegram uit Ottavos Punta de Guia, passeerde gisteren aldaar het Nederlandse stoomschip LEONORA, van Cardiff naar Genua. Het stoomschip had zwaar stormweer ondervonden en enige schade aan dek en in de kajuit geleden.

Afbeelding
Datum 26 februari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 25 februari. Van de heer Jos. de Poorter, agent van de Port Arthur–Rotterdam Lijn, ontvingen wij de volgende mededeling: Het Nederlandse stoomschip LEONORA vertrok heden van Port Arthur als eerste schip van de Port Arthur–Rotterdam lijn, waarvan een geregelde dienst is te verwachten, dewijl het stoomschip DRUMFELL, groot 3.500 ton, de 5e maart van daar naar Rotterdam vertrekt en gevolgd zal worden door het stoomschip DRUMMELZIER, groot ongeveer 5.000 ton, dat 25 maart van daar naar Rotterdam zal vertrekken.

Afbeelding
Datum 17 november 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 15 november. Het Nederlandse stoomschip LEONORA, hier aangekomen van Galveston, rapporteert veel slecht weer te hebben gehad waardoor het enige schade beliep.

Afbeelding
Datum 09 mei 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 mei. Zaterdag j.l. (opm: 6 mei), toen het s.s. LEONORA in het IJ werd gesleept, brak voor Loods D aan de Handelskade de sleeptros, ten gevolge waarvan de LEONORA naar de wal liep en 6 palen vernielde. Door de stoot ontstond een gat in de boeg; een schroefblad brak.

Afbeelding
Datum 12 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 11 januari. Het Nederlandse stoomschip LEONORA, van Buenos Ayres naar Rotterdam, arriveerde de 10e dezer te St. Vincent en heeft, na kolen ingenomen te hebben, de reis voortgezet

Afbeelding
Datum 08 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 april. Het stoomschip LEONORA, van Huelva naar Newport News, heeft te St. Michael’s (opm: San Miguel) kolen ingenomen en heden de reis vervolgd.

Afbeelding
Datum 23 november 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 22 november. Het Nederlandse stoomschip LEONORA arriveerde gisteren van Swansea te Philadelphia.

Afbeelding
Datum 12 december 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 december. Het Nederlandse stoomschip LEONORA, vertrok de 1e dezer van Philadelphia naar Newport (Mon.) met een lading Amerikaanse stalen scheepsplaten. Dit is reeds de derde lading scheepsplaten die door genoemd stoomschip van Amerika naar Engeland wordt vervoerd en maakt deel uit van een partij van 40.000 ton, die volgens contract in Engeland moeten worden geleverd.

Afbeelding
Datum 08 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Norfolk, Va, 25 januari. Het Nederlandse stoomschip LEONORA, de 21e dezer van Glasgow hier aangekomen, heeft zwaar stormweder ondervonden, waardoor het enige geringe schade leed. De gezagvoerder heeft protest genoteerd.

Afbeelding
Datum 03 januari 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Pensacha, 18 december (opm: 1901). Het Nederlandse stoomschip LEONORA werd hier aan de steiger liggende, aangevaren door een geladen lichter, waardoor een der platen werd ingedrukt en meer andere beschadigd werden. De schade, begroot op DLR $ 2000, zal hier tijdelijk worden gerepareerd; te Liverpool zal het stoomschip in het dok worden gezet.

Afbeelding
Datum 16 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 december. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip LEONORA, van Fleetwood naar Cardiff, te Holyhead binnengelopen, achter de ankers drijvende. Het stoomschip bevindt zich in gevaarlijke positie.

Afbeelding
Datum 17 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Volgens telegram van Lloyd’s ligt het Nederlandse stoomschip LEONORA thans veilig geankerd ter rede. Van schade, indien deze bestaat, kan nog niets worden vermeld.
Later bericht: Het stoomschip LEONORA heeft de grond geraakt; men vreest voor schade aan de machine. Assistentie werd verleend door de bemanning der reddingsboot.

Afbeelding
Datum 18 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Holyhead, 15 december. Voor de assistentie door de stoomreddingsboot verleend aan het Nederlandse stoomschip LEONORA wordt vanwege de reddingsboot GBP 150 gevorderd. De gezagvoerder vond het bedrag te hoog.

Afbeelding
Datum 18 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 december. Volgens ontvangen telegram uit Holyhead wordt het stoomschip LEONORA heden onderzocht en zal heden beslist worden of het de reis naar Cardiff zal kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 22 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Holyhead, 17 december. Het stoomschip LEONORA werd heden door experts en een duiker onderzocht. Het duikerrapport is bevredigend. Enige reparaties aan de machine zijn echter nodig, voordat het schip kan vertrekken.

Afbeelding
Datum 22 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 december. Het Nederlandse stoomschip LEONORA is gisteren na volbrachte reparatie aan de machine van Holyhead naar Cardiff vertrokken.

Afbeelding
Datum 19 november 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 november. De gezagvoerder van het stoomschip LEONORA, gisterenmorgen van Decido in de Poortershaven aangekomen, heeft op de 13e november in de Golf van Biscaye vreselijk stormweer doorstaan, waardoor de echtgenote van de kapitein en vijf man der equipage armen- en benenkwetsuren hebben gekregen. Het schip zelf is zwaar beschadigd. De kajuit heeft vol water gestaan en alles daarin werd vernield.

Afbeelding
Datum 28 december 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Aan het verslag der Stoomvaart Mij ‘Leonora’ over het 11e boekjaar is ontleend: De bate der exploitatierekening der beide stoomschepen toont gunstiger cijfers dan het vorige boekjaar. De toestand van de vrachtenmarkt was over het algemeen iets gunstiger. Bovendien waren er geen reparatieuitgaven die niet door assurantie werden gedekt. Uit de Verlies- en Winstrekening blijkt dat de exploitatie van de s.s. LEONORA en LAURA een bate opleveren van NLG 54976. Daartegenover algemene onkosten enz. NLG 4794, en voorts in mindering het saldo van de interestrekening ad NLG 21544 en voor de onderlinge verzekering NLG 1204. Uiteindelijk werd voorgesteld een dividend van 3% over het gereduceerde kapitaal.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 augustus. Het gisteren van Rivadeo binnengekomen s.s. LEONORA, bestemd voor boei 12, heeft op de hoogte van stopboei III het daaraan liggende Rijnschip RAAB KÄRCHER 9 aangevaren, met het gevolg dat dit om zinken te voorkomen in de Parkhaven moest worden gesleept en op het droge gezet.

Afbeelding
Datum 23 januari 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 23 januari. Het Nederlandse stoomschip LEONORA, van Newport naar Algiers, is met schade aan de boten en meer andere averij door stormweer, te Gibraltar aangekomen.

Afbeelding
Datum 28 juli 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 juli. Het Nederlandse stoomschip LEONORA, dat met gebroken staartas (opm: schroefas) en met verlies van de schroef te St. Nazaire werd binnengesleept, zal door de Nederlandse sleepboot MAAS van daar naar Rotterdam worden gesleept. Gisterenavond vertrok de MAAS om 07.00 uur van Dungeness naar St. Nazaire.

Afbeelding
Datum 31 juli 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 31 juli. Hedenmiddag te 12.00 uur arriveerde in de Nieuwe Waterweg de sleepboot MAAS met op sleeptouw het stoomschip LEONORA, dat naar Poortershaven werd verder gesleept.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 31 juli. Donderdagavond arriveerde de Nederlandse sleepboot MAAS van Dungeness te St. Nazaire om het Nederlandse stoomschip LEONORA vandaar naar Poortershaven te slepen.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 augustus. Wij vernemen, dat het stoomschip LEONORA, door de sleepboot MAAS naar Poortershaven gesleept, bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij zal repareren. Heden vertrok het van Poortershaven naar genoemde werf.

Afbeelding
Datum 20 maart 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Southampton, 18 maart. Het Nederlandse stoomschip LEONORA, van Bona naar Rotterdam heeft heden het Engelse stoomschip ALCHYMIST, van Algiers naar Salzaete (opm: waarschijnlijk Zelzate, België) bestemd, met gescheurde cilinder en gebroken grote as naar de rede alhier gesleept. Na gebunkerd te hebben zette de LEONORA de reis voort. (opm: zie ook NRC 020410)

Afbeelding
Datum 02 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Southampton, 1 april. De lading is uit het stoomschip ALCHYMIST, dat door het Nederlandse schip LEONORA hier werd binnengesleept, gelost. Gisteren is het voor reparatie in het dok geplaatst.

Afbeelding
Datum 18 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 17 juni. Op de 15e maart werd het met teer van Algiers naar Salmete bestemde stoomschip ALCHYMIST door het Nederlandse stoomschip LEONORA in de Golf van Biscaye met defecte cilinder en machine aangetroffen. Op sleeptouw genomen bracht de LEONORA de ALCHYMIST op de rede van Southampton. Het Admiraliteitshof, deze zaak behandelende bepaalde de waarde van de ALCHYMIST op GBP 2.920 en het bergloon op GBP 500.

Afbeelding
Datum 30 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bremen, 29 juni. Het Nederlandse stoomschip LEONORA heeft gerepareerd en is heden van hier vertrokken.

Afbeelding
Datum 17 december 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 december. Hedenmorgen heeft op de Maas een aanvaring plaats gehad tussen het naar de Waalhaven gaande Nederlandse stoomschip LEONORA en het van Hull komende Engelse stoomschip WHITBY ABBEY, ten gevolge waarvan de LEONORA schade aan de steven bekwam. Het stoomschip vertrok naar de werf van Wilton om te repareren. De WHITBY ABBEY bekwam slechts lichte schade en kan zonder te repareren weer naar Hull vertrekken.

Afbeelding
Datum 11 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Swansea, 7 januari. Het Nederlandse stoomschip LEONORA is gisteren binnenkomend in aanvaring gekomen met het aan de kade gemeerd liggende Franse stoomschip GERMAINE. Laatstgenoemd stoomschip werd tegen het Engelse stoomschip SEGONTIAN gedreven. Van de GERMAINE werden verscheidene platen ingedrukt. De LEONORA en de SEGONTIAN zijn licht beschadigd.

Afbeelding
Datum 30 december 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Nantes, 24 december. Na onderzoek is het reeds gemelde Rotterdamse stoomschip LEONORA onzeewaardig verklaard. Dokken is noodzakelijk.

Afbeelding
Datum 24 januari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 januari. Het gisteren van St. Nazaire hier aangekomen stoomschip LEONORA was een dag over tijd en heeft zeer slecht weer doorstaan. Het stuurgerei op het achterschip is weggeslagen.

Afbeelding
Datum 02 maart 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Toen het stoomschip LEONORA, gezagvoerder H.A. Prins, rederij Jos. de Poorter te Rotterdam, in de nacht van 13 december (1912) de Nieuwe Waterweg verliet met bestemming naar St. Nazaire, kwam dit in aanraking met een gasboei.
Deze aanvaring werd gisteren voor de Raad behandeld. Het onderzoek liep over de vraag of het ongeval te wijten was aan de schuld van de eerste stuurman J.B. Geyl.
De loods had het schip reeds verlaten. Even nadat men door de pieren heen was, kwam de heer Geyl, volgens diens verklaring, op de brug, om de kapitein te spreken over een brand, die onder de ketel had plaats gehad. Op de brug waren de kapitein, de uitkijk en de roerganger. Het was pikdonker op de brug. Vermoedelijk is de kapitein na het gesprek naar beneden gegaan, maar gemerkt heeft hij het niet. Hoe dit zij, hij had de dienst op de brug nog niet overgenomen, en de kapitein heeft hem ook niets gezegd. Bovendien had de kapitein hem ook de wacht niet mogen toevertrouwen, want hij had 36 uren achtereen gestaan. Terwijl de kapitein weg was, zag hij de gasboei en bemerkte, dat het schip naar de boei opdwong. Hij gaf toen bevel hard bakboord uit op te draaien, maar de boei kon niet meer ontweken worden. Volgens de stuurman was de roerganger een slechte roerganger. Er werd door één van de leden van de Raad op gewezen, dat het beter ware geweest wanneer de stuurman stuurboord gegeven had.
De kapitein, de heer H.A. Prins, verklaarde, dat de stuurman die bewuste nacht geen dienst heeft gehad; bij het laden van de steenkolen behoefde geen stuurman tegenwoordig te zijn. De kapitein zegt, dat hij na het vertrek van de loods het schip buiten gebracht heeft. Toen de stuurman op de brug kwam, heeft deze aan de kapitein nog gevraagd welke de twee vuren waren, die gezien werden. Getuige antwoordde: Het een is van een medeligger, het andere van de gasboei. Toen getuige de brug verliet, zei hij tot de stuurman: „Denk er om, ik ga de koersen afzetten; zoals het schip nu gaat, is het goed". Wanneer de richting was gevolgd die het schip had, zou men de boei aan stuurboord gepasseerd zijn. Getuige's vaste overtuiging is, dat de stuurman wist en begreep, dat hij de wacht had. De stuurman had zelfs last gegeven, dat de uitkijk op de brug zou komen. Wat de oorzaak van de aanvaring is geweest, slecht sturen of het verwisselen van roerganger, wat op het ogenblik van de aanvaring geschiedde, weet getuige niet. Eén van de leden van de Raad maakte de opmerking, dat het beter was geweest als de kapitein niet vóór het passeren van de gasboei van de brug was gegaan. De kapitein beweerde, dat de roerganger een bevaren man was, maar wel eens onoplettend was. Over zijn gewezen stuurman verklaarde de kapitein ontevreden te zijn; z.i. was de stuurman onoplettend. De uitspraak van de Raad volgt later.

Afbeelding
Datum 04 maart 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Vervolgens deed de Raad uitspraak betreffende het varen tegen de gasboei van de Nieuwe Waterweg op 13 januari van het stoomschip LEONORA (gezagvoerder H.A. Prins; rederij: Jos. de Poorter, beide te Rotterdam). De Raad is van oordeel dat de 1e stuurman J.B. Geyl voor het ongeval aansprakelijk is en dit een gevolg is van zijn onoplettendheid. De stuurman trachtte zich te verontschuldigen met de bewering, dat hij niet de wacht had, daar de kapitein, na het commando van de loods te hebben overgenomen en de brug te hebben verlaten, hem de wacht niet had overgegeven.
De Raad aanvaardt echter ten volle de waarheid van de mededeling van de gezagvoerder, dat deze bij het verlaten van de brug tot de 1e stuurman heeft gezegd „te moeten sturen, zoals hij ging" en de Raad kan niet de juistheid aannemen van de uiterst onwaarschijnlijke bewering van de 1e stuurman, dat hij niet eens bemerkt heeft, dat de kapitein van de brug was gegaan. En waar nu vaststaat, dat de kapitein gemelde woorden gezegd heeft en verder, dat de 1e stuurman wist, dat hij alleen met de roerganger was en dat de 2e stuurman eerst om half acht de wacht zou krijgen, volgt hieruit, dat de 1e stuurman de wacht vervulde. De 1e stuurman had er derhalve op moeten letten, dat het schip te dicht bij de lichtboei kwam, wellicht van het minder nauwkeurig sturen van de roerganger, die juist op dat ogenblik zijn roerganger had afgelost. De nodige oplettendheid, die een eerste eis is voor een goed stuurman, heeft de 1e stuurman niet gehad. Bovendien was zijn manoeuvre om B.B. (nieuw commando) te geven, onjuist, want daardoor ging de achterzijde van het schip S.B. uit en raakte de boei; had de 1e stuurman, toen de voorsteven van het schip voorbij de boei was, hard S.B. roer gegeven, dan was het schip vermoedelijk van de boei vrij gebleven. Wegens het veroorzaken door zijn daad en nalatigheid straft de Raad J.B. Geyl met de straf van berisping.

Afbeelding
Datum 20 juni 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 19 juni. Het Nederlandse stoomschip LEONORA, groot bruto 2.563 en netto 1.627 registerton, in 1895 door de firma Messrs. Richardson Duck & Co. te Stockton gebouwd en 1908 het derde survey gepasseerd, is naar Japan verkocht. De hoofdafmetingen van dit stoomschip zijn: Lang 315, breed 43 en hol 21 voet 1 duim. De machines hebben cilinders van 23”, 37” en 61“ diameter. De slag is 42 Engelse duim.

Afbeelding
Datum 11 september 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Newcastle, 8 september. Gerapporteerd wordt dat het Nederlandse stoomschip LEONORA op 5 september bij haar vertrek naar St. Nazaire in aanvaring is geweest met de stoomschepen EDMUND HUGO STINNES 4 en BIRTLEY, die gemeerd lagen bij de Pelaw Main Coal Company. Van schade wordt niets gemeld.

Afbeelding
Datum 15 september 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Nantes, 11 september. Het Nederlandse stoomschip LEONORA is met lichte schade aan de steven alhier aangekomen. Het is te Newcastle met de kade in aanvaring geweest. Niet alleen dat de steven is beschadigd, maar ook een dekplaat is gebroken. Tevens rapporteerde de gezagvoerder dat de schroef tegen de kade van Newcastle heeft geslagen. Een onderzoek moet plaats vinden.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 oktober. Hedenochtend werd geseind dat het stoomschip LEONORA de reis van St. Nazaire naar Poortershaven had voortgezet. Echter een volgend telegram deelde mee dat de LEONORA met nog meerdere stoomschepen door slecht weer werd opgehouden.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 29 oktober. Volgens telegram uit Nantes is het met ijzererts geladen Nederlands stoomschip LEONORA bij de haven aldaar gestrand. Het schip zit op zand en grint, de positie is blootgesteld, doch niet gevaarlijk. Het weer is slecht.
Later bericht. Het stoomschip LEONORA is zonder assistentie vlot gekomen. Het schip zal drijvend worden nagezien, alvorens de reis voort te zetten.
30 oktober. De LEONORA is te middernacht van St, Nazaire naar Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 03 november 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 2 november. Het binnenkomende stoomschip LEONORA, raakte even boven de schutsluis aan de grond, doch is met assistentie van de sleepboot IDA vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 03 november 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. In de hedenmiddag door de Raad gehouden zitting werd een onderzoek ingesteld naar het aan de grond lopen op de Tyne op 5 september jl. van het stoomschip LEONORA, kapt. J. de Kok, rederij Jos. de Poorter, beiden te Rotterdam. De gezagvoerder J. de Kok als getuige gehoord, deelt mee dat hij de 5e september te 2.40 nm. de Tyne afstomende bij de Newcastle brug, ten gevolge van het uit het roer lopen van het schip, aan de grond geraakte doch kort daarna met behulp van een sleepboot en het werken van de machine weer vlot kwam en verder de rivier afstoomde. Te 4 uur liep het schip wederom uit het roer en geraakte uit het vaarwater, niettegenstaande de hulp van de sleepboot, die hij in dienst had. Het schip schuurde met de voorsteven langs het aan de boeien liggende Engelse stoomschip BIRTLEY, wat dientengevolge ernstige schade beliep; verscheidene platen waren gedeukt; van de LEONORA werd de voorsteven verbogen. Toen de gezagvoerder zag, dat er gevaar voor aanvaring was, heeft hij de ankers geworpen, maar het heeft de aanvaring niet kunnen voorkomen. Nadat het schip vrij gekomen was van de BIRTLEY en bezig was zijn ankers in te hieuwen en te klaren van de kettingen van de boeien waaraan de BIRTLEY gemeerd was, kwam hij in aanraking met de schroef van het Duitse stoomschip EDMOND HUGO STINNES dat beschadigd werd. Het schip zwaaide toen rond en kwam langszijde genoemd Duits schip te liggen, waardoor de brug beschadigd werd. Enige tijd daarna geraakte het schip vrij en werd de reis verder zonder ongelukken vervolgd. (De zitting duurt voort.) (opm: voor vervolg zie AH 041113)

Afbeelding
Datum 04 november 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. (Vervolg LEONORA.)
De 1e stuurman T. Jonker was tijdens het vastlopen en bij de aanvaring op de bak. Hij bevestigde verder in hoofdzaak de verklaringen van de gezagvoerder. Na de aanvaring heeft men de pompen gepeild en bevonden dat het schip geen water maakte en werd de reis verder zonder ongelukken vervolgd. De 1e machinist A. de Man deelt mee dat het schip de 5e september te 2 u.40 uit het dok te Newcastle vertrok met een volle lading steenkolen. De rivier afstomende werd met afwisselende krachten gestoomd en tijdens en na het aan de grond lopen en de aanvaring werd volle kracht achteruit gedraaid. Hij kan zich echter niet herinneren dat er volle kracht vooruit gedraaid werd. De kapitein beweert dat het schip tijdens het afvaren meest volle kracht gestoomd heeft en goed te sturen was. De lampenist J. Pals en de roerganger H.B. van Steenbergen werden nog gehoord. Hiermee wordt het onderzoek in deze zaak gesloten en zal de Raad later beslissen en uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 12 november 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad heeft uitspraak gedaan in de zaak van het aan de grond lopen op de Tyne op 5 september 1913 van het stoomschip LEONORA, kapitein J. de Kok, rederij Jos. de Poorter, beiden te Rotterdam. De Raad is van oordeel dat de ongevallen aan de LEONORA overkomen, niet het gevolg zijn van verkeerde manoeuvres van gezagvoerder of loods, maar dat de oorzaak gezocht moet worden in de invloed van de stroom op het schip. Op sommige plekken toch is de invloed van de stroom op het schip in nauwe en bochtige vaarwaters als de Tyne veranderlijk en daardoor kan het voorkomen, gelijk in het onderhavige geval is geschied, dat het schip door de stroom wordt gegrepen en uit het roer loopt. De Raad meent dan ook, dat de kapitein van de LEONORA in deze geen blaam treffen kan.
Het gebruiken van twee sleepboten komt de Raad niet noodzakelijk voor, al zou het de veilige vaart op rivieren als de Tyne vermeerderen. Immers zelfs dan, wanneer het schip volle kracht loopt, wat bij de vaart tegen de stroom op vaak noodzakelijk is, zullen de sleepboten niet altijd zodanige hulp kunnen bieden om een ongeval als de LEONORA heeft getroffen te voorkomen.

Afbeelding
Datum 21 januari 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart stelde gisteren nog een onderzoek in betreffende het aan de grond lopen te St. Nazaire op 29 oktober jl. van het stoomschip LEONORA, rederij Jos. de Poorter te Rotterdam. Het schip was op de thuisreis. De kapitein, H. de Kok, als getuige gehoord, verklaart dat hij wegens slecht weer ten anker ging. Voordat hij naar beneden ging, werd gepeild en gaf hij de 2e stuurman order, geleidelijk te peilen en te loden. Ook had hij hem gezegd, dat het tweede anker klaar lag om te vallen. Het zicht was helder. De stuurman en twee matrozen waren aan dek. 's Morgens 07.30 uur boven gekomen, zag hij dat het schip omstreeks een halve mijl was afgedreven en wel naar de bank aan stuurboord van het schip. Toen het vast zat, werd geen peiling genomen. Gewacht werd op hoog water en toen kwam het schip vlot, zonder enige schade te hebben belopen. De 2e stuurman was gedagvaard, maar is niet verschenen. De matroos H.B. Steenbergen verklaart, dat hij met een andere matroos en de 2e stuurman op de brug wacht had, o.a. om te zien dat het schip niet verdreef. Er waren wat schepen in de buurt. Aan de vuren kon hij niets merken; hij heeft ook niet opgemerkt dat het schip afdreef. De stuurman was aan dek en had een paar keer peilingen genomen. Van het vastraken van het schip heeft getuige niets gevoeld. De matroos J.C. Giesen verklaart, dat hij, die nacht de wacht hebbende, gepeild heeft, terwijl het schip ten anker lag. Hij had niet gelood, hoewel het lood aanwezig was; er was hem geen order toe gegeven. Door de stuurman was enige malen gepeild. Maar intussen raakte het schip vast; ook deze getuige zegt er niets van bemerkt te hebben. De wacht was juist afgelopen. De beide matrozen verzekeren, dat zij in geen enkel opzicht hun plicht hadden verwaarloosd. Het onderzoek in deze zaak wordt geschorst. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 18 februari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 17 februari. Het stoomschip LEONORA van de Stoomvaart Maatschappij Leonora (Jos de Poorter) alhier groot 2.563 ton bruto en 1.627 ton netto, in 1895 bij Richardson, Duck & Co. te Stockton gebouwd, is naar Japan verkocht. Het vertrekt 18 dezer via Engeland (Cardiff) derwaarts.

Afbeelding
Datum 19 februari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 18 februari. Het stoomschip LEONORA is verkocht aan de firma Kumakischi Usui te Kobe. (opm: zie RN 180314)

Afbeelding
Datum 20 maart 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. In de hedenmiddag door de Raad gehouden zitting werd het onderzoek voortgezet betreffende het aan de grond drijven te St. Nazaire op 29 oktober jl. van het stoomschip LEONORA, gezagvoerder H. de Kok, rederij Jos. de Poorter te Rotterdam.
Uit het op 20 januari jl. ingestelde onderzoek werden als getuigen gehoord de gezagvoerder H. de Kok en de matrozen H.B. Steenbergen en J.C. Giesen en bleek dat men op 29 oktober, zijnde op de thuisreis, ten anker ging op de buiten rede van St. Nazaire, wegens slecht weer. Toen de kapitein van dek ging had hij order gegeven aan de 2e stuurman J.H. v.d. Woude, die met twee matrozen de wacht had, om gedurig te peilen en te loden, om te zien of het schip niet verdreef. Bij het aan dek komen, te 7.30 uur de volgende morgen, zag de gezagvoerder dat het schip omstreeks een halve mijl was afgedreven naar de bank aan stuurboord en vast zat. Met het volgende hoog water kwam het schip vlot zonder enige schade te hebben belopen. Geen van de drie getuigen heeft iets van het vastraken gevoeld. De 2e stuurman J.H. van der Woude werd buiten ede gehoord, omdat dient te worden uitgemaakt of het ongeval ook te wijten is aan een daad of nalatigheid zijnerzijds.
Getuige deelt mee dat hij op de 29e oktober 's morgens te 4 uur op wacht kwam. Hij heeft direct peilingen van de verschillende vuren genomen en in de kaart afgezet; toen te 5.45 uur het schip voor de eb zwaaide heeft hij naar de ankerketting gekeken; deze stond steeds stijf vooruit. Hij heeft toen weer peilingen genomen en bevond dat het schip niet van plaats was veranderd. Het was ruw weer, afwisselend dik van regen en helder. Door te loden bemerkte men te 7.30 uur dat het schip aan de grond zat. Hij is toen van dek gegaan en de 1e stuurman heeft peilingen genomen. Getuige is van oordeel dat het anker over de kop is gegaan en dientengevolge is afgedreven.
Er was 45 vadem ketting gestoken; het verschil tussen hoog en laag water bedraagt 14 voet. Hij is overtuigd, dat hij in geen geval schuld aan het ongeval kan hebben, hij heeft alles gedaan wat nodig was, alleen heeft hij nagelaten om te loden. Hierna werd het onderzoek in deze zaak gesloten; uitspraak volgt later.

Afbeelding
Datum 20 maart 1914
Krant HND - Het Nieuws van den Dag
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 19 maart. Het naar Japan verkochte Nederlandse stoomschip LEONORA, 13 maart van Penarth naar Port Said vertrokken, signaleerde heden bij het passeren van Sagres, dat het handstuurgerei over boord was geslagen en de kajuit vol water stond, doch dat overigens alles wel aan boord was.

Afbeelding
Datum 07 april 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Door de Raad werd de volgende uitspraak gedaan betreffende het aan de grond drijven te St. Nazaire op 29 oktober jl. van het stoomschip LEONORA uit Rotterdam. De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van de scheepsramp, aan de LEONORA overkomen, toegeschreven moet worden aan het verdrijven van het schip; vermoedelijk is bij het kenteren van het getij het anker over de kop geslagen en heeft niet meer gehouden, zonder dat dit door de wacht hebbenden is opgemerkt. De LEONORA is toen afgedreven, waarbij echter de verandering in de peilingen slechts zeer gering geweest kan zijn, gelet op de plaats, waar het schip is vastgelopen. Zulks strekt ter verontschuldiging voor de wachthebbende stuurman Van der Woude en acht de Raad geen termen aanwezig op hem een strafmaatregel toe te passen. Wel meent de Raad, dat het lood gebruikt had moeten worden, toen de LEONORA rondgezwaaid was om te kunnen constateren, dat het schip niet drijvende was.

Afbeelding