Inloggen
KATENDRECHT - ID 3394


Kroniekberichten

Datum 09 april 1900
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip KATENDRECHT is heden aangekomen te Rotterdam van Alblasserdam in ballast. (opm: op 10 april, gesleept door de ZWARTE ZEE, vertrokken van de Nieuwe Waterweg naar Wallsend voor inbouw van de machine.

Afbeelding
Datum 11 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 april. Heden vertrok uit de Nieuwe Waterweg naar Newcastle het stoomschip KATENDRECHT, gesleept door de Nederlandse sleepboot ZWARTE ZEE voor inbouw van machine en ketels.

Afbeelding
Datum 15 mei 1900
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden heeft het stoomschip KATENDRECHT proef gestoomd en opgeleverd en is daarna direct van Newcastle vertrokken naar Stockholm.

Afbeelding
Datum 11 juni 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sundsvall, 6 juni. Het Zweedse stoomschip MARY LOHDEN werd de 3e dezer, in de fjord voor anker liggende, door het van Stockholm komende Nederlandse stoomschip KATENDRECHT aangevaren, waarbij van beide schepen boegplaten gebroken werden.

Afbeelding
Datum 29 september 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brunswick, Ga, 17 september. Het Nederlandse stoomschip KATENDRECHT is 12 dezer bij het vertrek uit de North River Dock, Sapelo Sound, met de schroef onklaar geraakt van een ketting, die aan een boei was verbonden. De ketting werd rondom de as gewonden, waardoor de machine stil bleef staan. Voordat het stoomschip ten anker kon komen, geraakte het in de zachte modder aan de grond. De 14e werd de ketting door een duiker van de schroefas verwijderd. Nadat het stoomschip vlot kwam, werd het onderzocht, zeewaardig verklaard en vertrok 17 dezer van Darien naar Hull.

Afbeelding
Datum 01 februari 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 30 januari. Het van Mobile binnengekomen Nederlandse s.s. KATENDRECHT heeft met zwaar stormweer te kampen gehad, waardoor een gedeelte van de deklast verloren is gegaan en het schip ook enige dekschade bekwam.

Afbeelding
Datum 23 mei 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 mei. Hedenochtend te ongeveer 4.00 uur heeft op de rivier bij Schiedam een aanvaring plaats gehad tussen het uitgaande stoomschip VITTORIA (ex-MAASDAM) en het inkomende stoomschip KATENDRECHT. Beide schepen liepen belangrijke averij op. De VITTORIA keerde met een groot gat in de zijde terug en ligt nu aan de Parkkade. Van de KATENDRECHT is de boeg ingedrukt. Dit stoomschip ligt thans in de Schiehaven.

Afbeelding
Datum 18 juli 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 juli. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip KATENDRECHT, van Soroka (opm: Belomorsk, Witte Zee) naar Londen, te Tromsö na stranding binnengelopen. Na onderzoek door duikers werd en lichte schade bevonden, doch het schip werd goedgekeurd en kon de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Barry, 5 augustus. De gezagvoerder van het stoomschip KATENDRECHT, van Londen hier aangekomen, rapporteert in de Witte Zee op klippen aan de grond te hebben gezeten, waardoor de bodem is beschadigd. Het zal heden in het Barry Graving Dock gaan om de schade te herstellen. (opm: zie NRC 180702)

Afbeelding
Datum 08 augustus 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Barry, 5 augustus. Het Nederlandse stoomschip KATENDRECHT is hier in het droogdok gezet om enige schade aan de bodem te repareren, hebbende in de Witte Zee op rotsen gestoten.

Afbeelding
Datum 09 februari 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 4 februari. Het Nederlandse stoomschip KATENDRECHT is in het Roath-dok gebracht om enige schade aan de kluis en plaat aan bakboordsboeg te repareren.

Afbeelding
Datum 18 december 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Calais 15 december. Het Nederlandse stoomschip KATENDRECHT is hier aangekomen met pitchpine van Pensacola met verlies van een deel van de deklast.

Afbeelding
Datum 17 juli 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 juli. Het s.s. KATENDRECHT, gisteren van Zaandam naar zee vertrokken, kwam in aanvaring met de nieuwe Hembrug waarvan een peiler werd beschadigd. Het stoomschip kreeg een lek aan het achterschip, zodat het naar hier moest worden teruggesleept om te dokken.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 18 oktober. Het stoomschip KATENDRECHT, van Haukipudas naar Rotterdam, is gisterenavond voorgaats van de Waterweg in aanvaring geweest met de aldaar gestationeerde loodsstoomboot ROTTERDAM, waardoor dit vaartuig averij bekwam aan stuurboord achter de machinekamer tot aan de waterlijn en buiten dienst moest worden gesteld. Zij ligt thans in de Waterweg geankerd. De KATENDRECHT stoomde naar Rotterdam op.

Afbeelding
Datum 14 mei 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 14 mei. Volgens een telegram uit Rosario is het Nederlandse stoomschip KATENDRECHT in de rivier aan de grond gevaren. Het vlotbrengen is aangenomen op basis ‘no cure no pay’ voor een bedrag van GBP 400.

Afbeelding
Datum 16 mei 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 mei. Het stoomschip KATENDRECHT is gisteren vlotgekomen en heeft de reis naar Buenos Aires voortgezet.

Afbeelding
Datum 09 december 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 december. Het stoomschip KATENDRECHT, van Hamburg te Mobile aangekomen, heeft nabij Mobile aan de grond gezeten en bekwam dientengevolge lichte schade.

Afbeelding
Datum 24 mei 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bremen, 23 mei. Het van Pensacola, laatst van Antwerpen hier aangekomen Nederlandse stoomschip KATENDRECHT, geraakte bij het meren in de houthaven hier, met de steiger in aanvaring, waardoor aan die steiger schade werd veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 06 februari 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 4 februari. Met schade aan de beplating is het stoomschip KATENDRECHT naar de werf van Blohm & Voss gebracht. Aan het voorschip aan stuurboordzijde moeten enige platen deels vernieuwd en deels gestrekt worden.

Afbeelding
Datum 11 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Solombal, Archangel, 9 juni. Het Rotterdamse stoomschip KATENDRECHT geraakte buiten het kanaal aan de grond. Na 20 uren vastgezeten te hebben werd het schip onbeschadigd vlot gesleept en is nu ladende.

Afbeelding
Datum 24 november 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 22 november. Van het gisteren binnengekomen stoomschip KATENDRECHT is de 2e stuurman Zaalberg overboord gevallen en verdronken.

Afbeelding
Datum 17 mei 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 15 mei. Het Nederlandse stoomschip KATENDRECHT, 2.155 ton netto en 1.364 ton bruto, van de Stoomvaart Mij. “De Maas” (Ph. van Ommeren) alhier, in 1900 bij Jan Smit Czn. te Alblasserdam gebouwd, is door de makelaar A. Schippers naar Noorwegen verkocht.

Afbeelding
Datum 07 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdamse rederijen in 1915.
Aan het overzicht dat de Scheepvaart geeft van de staat van de rederijen in Nederland, ontlenen wij het volgende voor wat Rotterdam betreft: De Holland Amerika Lijn heeft een overeenkomst getroffen, waardoor een groot gedeelte van het kapitaal, dat zich in Duitse handen bevond, in Nederlandse terugkwam. Om te voorkomen, dat deze aandelen wederom in buitenlands bezit zouden geraken, werd opgericht de N.V. Gemeenschappelijk Eigendom van aandelen Holland Amerika Lijn met een kapitaal van NLG 7.125.000, waarvan geplaatst NLG 3.185.000. Van de in aanbouw zijnde schepen kwam er nog geen gereed. Aangekocht werden de vrachtboten EEMDIJK (6.180), MAASDIJK (6.065) en POELDIJK (4.226), waarvan eerstgenoemde op een mijn liep en verloren ging. Het stoomschip POTSDAM (12.522) werd naar het buitenland verkocht. Vele schepen werden gecharterd, terwijl een aantal schepen in de La Platavaart gebezigd werden.
Voor de Rotterdamsche Lloyd zijn thans in aanbouw een mailschip van 9.600 ton en 5 vrachtboten van 7.050 ton, waarvan de SITOBONDO (7.057) reeds te water is gelaten. Het stoomschip BENGALEN (2.676) werd verkocht. De in het vorig jaar opgerichte N.V. Algemeene Stoomvaart Mij. (Wambersie & Zoon) was niet gelukkig. Doordien haar schepen in time-charter voeren, profiteerde zij niet van de hoge vrachten, terwijl het derde stoomschip, dat in aanbouw was, de VAN STIRUM (3.284) nooit geleverd is, doch door het Engelse gouvernement is gerekwireerd terwijl het dezer dagen is getorpedeerd.
De Nederlandsche Stoomvaart Mij. Oceaan kocht de stoomschepen VEGHTSTROOM (1.339) en ELVE (899) aan.
De Nederlandsche Lloyd en Scheepvaart- en Steenkolen Mij. hadden het verlies van twee schepen te betreuren, die op mijnen liepen, nl. de SCHIELAND (1.106) en OLANDA (2.138).
In de vaart kwamen de GAASTERLAND (1.091), DIRKSLAND (1.858), MIDSLAND (1.085) en SCHOKLAND (1.113). In aanbouw zijn nog de OOSTERLAND (1.200), ST. JANSLAND (1.900), ST. PHILIPSLAND (2.000), HOOGLAND (1.300) en een stoomschip van 1.900 ton, waarvan de OOSTERLAND en HOOGLAND reeds te water zijn gelaten. Verkocht werd het stoomschip OTTOLAND (1.574).
De firma Phs. Van Ommeren bracht de tankstomer BARENDRECHT (3.704) in de vaart, kocht het stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.037) aan en verkocht de stoomschepen KATENDRECHT (2.155) en DORDRECHT (2.151). Thans is in aanbouw de tankmotor PENDRECHT (1.500).
De firma P.A. van Es & Co. bracht in de vaart het stoomschip BERNISSE (951) en bestelde de stoomschepen ELVE (950) en AMSTEL (800). Zij verkocht het stoomschip ELVE (899), terwijl de AMSTEL (853) op een mijn liep.
Het stoomschip BATAVIER I (1.013) van de Scheepvaart Mij. v/h Smith & Co. kwam gereed, terwijl zij het stoomschip HOLLANDER (759) verkocht. Dit schip werd onder de naam OTIS TARDA in de vaart gebracht door de nieuwe rederij L. & L. Pieters, die nog het stoomschip OTIS TETRAX (800) in aanbouw heeft.
De American Petroleum Company verloor het stoomschip CHESTER (2.568).
De Noord-Nederlandsche Scheepvaart Mij. verkocht haar stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.036) en liquideerde.
Evenzo de Stoomvaart Mij. Tromp, die haar stoomschepen HEEMSKERCK (2.183), KORTENAER (2.151) en TROMP (2.751) verkocht. De onder dezelfde directie staande N.V. Kolen- en Scheepvaart Kantoor verkocht haar enige schip, de JAN BLOCKX (1.366) en liquideerde eveneens.
Voorts liquideerde de Stoomvaart Mij. Sophie H, die haar stoomschip SOPHIE H (2.930) verkocht en werd het enige stoomschip van Karl Schroers Stoomvaart Mij. de KARL SCHROERS (1.871) verkocht.
De nieuw opgerichte Dordtsche Stoomschip Mij., waarbij de Rotterdamse firma P.W. Louwman geïnteresseerd is, kocht het stoomschip WOUDRICHEM (4.015) aan, terwijl genoemde firma haar stoomschip LOUISE (2.045) verkocht.
De rederijen onder directie van Wm. Ruys & Zonen verkochten de stoomschepen AMELAND (2.554), MARKEN (2.587) en WALCHEREN (3.531). De turbinestomer TURBINIA (3.164) kwam in de vaart, terwijl nog 2 stoomschepen van 3.550 en één van 4.200 ton in aanbouw zijn.
De N.V. Furness' Scheepvaart- en Agentuur Mij. verkocht de stoomschepen VRIJBERGEN (4.226), ZEVENBERGEN (3.121) en STEENBERGEN (3.735) terwijl haar stoomschip ALBERGEN (1.777) verloren ging. Zij bestelde 3 stoomschepen van 4.700 ton.
De rederijen onder directie van Jos. de Poorter verkochten de stoomschepen THEODORA (859), LAURA (3.154) en JOHANNA (1.120), terwijl het stoomschip JOSEPHINA (1.295) werd, verbeurd verklaard. De nieuwe stoomschepen LEONORA (1.155) en FOLMINA (1.158) kwamen in de vaart, waarvan laatstgenoemd echter weer verkocht werd. Thans zijn nog 4 stoomschepen in aanbouw.
De firma Gebr. Van Uden verkocht het stoomschip VEERHAVEN (2.509), doch kocht een ander, dat dezelfde naam ontving (3.003), aan. Thans zijn nog 11 stoomschepen in aanbouw, nl. 4 van 3.550 ton, 1 van 2.500 ton, 1 van 1.900 ton, 3 van 1.400 ton, 1 van 800 ton en 1 van 700 ton.
De N.V. Houtvaart verkocht haar stoomschip RIJN (1.285), terwijl het stoomschip NOORD (1.250) voor haar werd te water gelaten en een nieuw stoomschip RIJN (2.030) in aanbouw is.
De Mij. Zeevaart verkocht het stoomschip CALLISTO (3.521) en bestelde een stoomschip van 3.550 ton.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij., die haar stoomschip POOLSTER (2.060) verkocht, bracht in de vaart de stoomschepen BELLATRIX (3.525), PROCYON, THUBAN (elk 3.566), ALCOR en ALGENIB (elk 3.551). Het stoomschip ALPHARD (3.550) werd te water gelaten en 2 schepen van resp. 3.550 en 4.700 ton zijn in aanbouw.
Solleveld, Van der Meer en T.H. van Hattum's Stoomvaart Mij. verkocht de stoomschepen KINDERDIJK (2.180) en POELDIJK (2.205), terwijl zij de stoomschepen RIJNDIJK (3.557) en MAASDIJK (3.556) in de vaart bracht. Dezer dagen zonk het stoomschip ELLEWOUTSDIJK (2.223) doordien het op een mijn liep.
Het stoomschip KATWIJK (2.040) van Erhardt en Dekkers werd getorpedeerd; het stoomschip NAALDWIJK (2.000) is in aanbouw.
De Overzeesche Vrachtvaart Mij. bestelde een stoomschip van 615 ton, terwijl het stoomschip HAMBORN (1.229) van de N.V. Handels- en Transport Mij. Vulcaan werd opgebracht. Een definitieve beslissing betreffende de verbeurdverklaring is nog niet genomen. De nieuwe zee-rederij van W. Van Driel's Stoomboot- en Transportondernemingen bestelde 6 schepen van verschillende afmetingen, waarvan de WILLEM VAN DRIEL SR. (2.521) reeds in de vaart kwam.

Afbeelding