Inloggen
KAAP HOORN - ID 3346

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1985
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 8411695
Nat. Official Number: 5461 Z GRON 1985
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: Gearless
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: B.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 358
Launch Date: 1984-11-28
Delivery Date: 1985-02-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 956
Power Unit: kW
Eng. additional info: MWM Nr. 232.08.04990.04.991 Type TBD444L6 (230x320) 750 rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1861.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1024.00 Net tonnage
Deadweight: 3030.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 91.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 86.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 11.41 Meters Breadth, extreme
Depth: 6.02 Meters Depth, moulded
Draught: 4.852 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1985-02-15 KAAP HOORN
Manager: B.V. Scheepvaartbedrijf 'Poseidon', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: C.V. Zee- & Kustvaartrederij Kaap Transport, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: N.V. Scheepswerf Waterhuizen, J. Pattje, J. Boiten (Groningen) en J.E. Brust (Leek)
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFJG
Additional info: Aanv. IERSE ZEE (Noordlijn). Aandeelhouder ook genoemd Mr. A.G. de Ouden Investments B.V., Leek

Date/Name Ship 1988-01-27 LAURA HELENA
Manager: Hartmann Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G., Leer, German Federal Republic
Eigenaar: Supership Maritime Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3TP2

Date/Name Ship 1992-00-00 KARLA D
Manager: Coral Springs Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Eigenaar: Coral Springs Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3TP2

Date/Name Ship 1997-11-00 LOFOU
Manager: Athena Marine Co. Ltd.
Eigenaar: Afran Zenith Shipping Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3TP2

Date/Name Ship 2004-04-00 HATICE N
Manager: Naiboglu Denizcilik ve Ticaret, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Eastern Progress Inc., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8B2986

Date/Name Ship 2005-12-00 HATICE N
Manager: Naiboglu Denizcilik ve Ticaret, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Anmar Shipping & Trading N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJQH

Date/Name Ship 2008-02-00 HATICE N
Manager: Munamar Denizcilik Ticaret Ltd., Istanbul, Turkey
Eigenaar: Merve Shipping Co. Ltd., Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HKU9

Date/Name Ship 2013-07-00 HATICE N
Manager: GN Denizcilik Ve Acentelik Ltd., Istanbul, Turkey
Eigenaar: Merve Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HKU9

Date/Name Ship 2015-01-00 LADY ALEV
Manager: GN Denizcilik Ve Acentelik Ltd., Istanbul, Turkey
Eigenaar: Alev Shipping & Trading S.A., Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EIR6

Ship Events Data

1985-02-15: Op 15-02-1985 als "Kaap Hoorn", zijnde een motorvrachtschip, metende 1861 bruto tonnage volgens zeemeetbrief afgegeven te Rijswijk no 21844 d.d. 14-02-1985, liggende te Waterhuizen, door M. Alberts, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 5461 Z GRON 1985 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het zijschot van het dekhuis op kampanjedek 8.00 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas en 1.45 m. uit dek.
1985-03-05: NvhN 05-03-1985: Ms. Kaap Hoorn overgedragen. Waterhuizen — Na een proefvaart op de Eems is het m.s. Kaap Hoorn door Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje in Waterhuizen overgedragen aan de rederij Kaap Transport te Delfzijl. Het is het eerste Nederlandse nieuwbouwschip in de 2000 GT klasse dat volgens de nieuwe bemanningseisen, zoals door minister Smit-Kroes zijn voorgesteld, naar zee vertrekt. Het schip vaart in charter voor het bevrachtingskantoor Poseidon BV. te Delfzijl. Het schip is 91.12 meter lang en 11.30 meter breed, de diepte tot hoofddek is 6 meter. Het 3035 ton dw. metende schip is uitgerust met een 1350 Pk M. W. M. dieselmotor. Het schip is gebouwd voor World Wide Trade en vertrok inmiddels voor zijn eerste reis naar IJsland. Bij de Scheepwerf Pattje is de kiel gelegd voor een supply schip voor de offshore industrie, welke; tot een van de grootste (totaal geïnstalleerd vermogen 12.000 pk) in zijn klasse zal gaan behoren.
1990-04-27: NvhH 27.04.1990: Scheepswerf Pattje wil schadevergoeding voor mislopen premie. Den Haag/Waterhuizen: De B.V. Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje in Waterhuizen wil alsnog een schadeloosstelling van de minister van Verkeer en Waterstaat. Het bedrijf vindt dat een aanvraag in het kader van de Investering Premie Zeescheepvaart (IPZ) onterecht geweigerd is. Volgens Pattje had de minister eind 1987 geen strengere voorwaarden moeten verbinden aan de IZP aanvraag, waardoor de door haar gebouwde platbodem de KAAP HOORN buiten de boot viel. Pattje liep daarmee de IPZ van negen ton mis. Gisteren stonden Pattje en haar beide vennoten C.V. Zee-en Kustvaartrederij Kaaptransport in Leek en Kaaptransport Invest B.V. uit Berkel en Rodenrijs tegenover een vertegenwoordiger van de minister bij de afdelingrechtspraak van de Raad van State. De afdeling boog zich over het beroep van Pattje en haar beide vennoten tegen de weigering. Overigens vaart de KAAP HOORN nu onder Cypriotische vlag. Het werd in 1988 verkocht.
1990-08-23: NvhH 23.08.1990: Investeringspremie schip definitief van de baan. Den Haag/Hoogezand-Sappemeer. Scheepswerf Waterhuizen J. Pattje in Waterhuizen en Zee en kustvaartrederij Kaaptransport in Leek krijgen definitief geen investeringspremie voor het motorschip KAAP HOORN een schip met een lage kruiplijn. De afdeling rechtspraak van de Raad van State in Den Haag heeft een beroep van scheepswerf en rederij tegen afwijzing van de premie op grond van het besluit investeringspremie Zeescheepvaart 1984 verworpen.
2017-09-26: Final Fate:
Op 26-09-2017 overgedragen aan Aliağa Denizcilik Gemi Söküm Ve Geri Dön. Ltd. te Aliağa om gesloopt te worden. (28-09-2017 op het strand gezet.)

Afbeeldingen


Omschrijving: KAAP HOORN gaat op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: KAAP HOORN gaat op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: KAAP HOORN op 04-06-1985.
Gemaakt door: Zee, T. van der (Teun)

Omschrijving: KAAP HOORN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: LOFOU op 28-04-1998 op de Eems.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: LOFOU op 28-04-1998 op de Eems.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: HATICE N
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Kade