Inloggen
K.A. NIEMANN - ID 3342


Kroniekberichten

Datum 18 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 17 juli. Heden arriveerde in de Nieuwe Waterweg het stoomschip K.A. NIEMANN, terug van een proeftocht.

Afbeelding
Datum 18 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 juli. Heden werd in tegenwoordigheid van de directie van de Nieuwe Afrikaansche Handelsvennootschap alhier en vele belangstellenden een proeftocht gehouden met het stoomschip K.A. NIEMANN.
Het schip, lang 142, breed 22 en hol 12 voet werd voor rekening van bovengenoemde vennootschap gebouwd door de heer H.J. Bonn te Katendrecht, binnen de gestelde termijn afgeleverd en had op deze proeftocht reeds 3/4 van zijn lading in.
De machines, compound systeem met oppervlak condensatie, cilinders 19 en 35 en 22 Eng. duim. slag, werden vervaardigd in de fabriek van de Maatschappij De Maas te Delftshaven en ontwikkelden een indicateur vermogen van 250 pk.
Schip en machines beantwoordden volkomen aan de gestelde eisen en werden dan ook terstond door heren eigenaars geaccepteerd.
Zondag a.s. vertrekt het stoomschip naar de kust van Afrika.

Afbeelding
Datum 21 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 juli. Heden vertrok uit de Nieuwe Waterweg naar Banana het stoomschip K.A. NIEMANN, kapt. Duijvenbode. (opm: eerste reis).

Afbeelding
Datum 30 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 juli. Volgens een particulier bericht is het stoomschip K.A. NIEMANN, kapt. Duijvenbode, 29 juli Madeira gepasseerd.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 oktober. Volgens ontvangen telegram is het stoomschip K.A. NIEMANN, kapt. Van Duivenbode, te Banana aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 30 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Onze voornaamste factorijen vallen nu in het gebied van de nieuwe vrije Congo-staat.
Behalve verschillende grote en kleine kustvaartuigen, lieten wij hier (opm: Rotterdam) nog een stoomboot bouwen voor de dienst van onze verschillende factorijen. Deze boot, op de balans vermeld onder het hoofd “stoomboten en schepen, hier in administratie” gaven wij de naam K.A. NIEMANN. Wij wilden daarmede een welverdiende hulde brengen aan de nagedachtenis van de verdienstelijke man, die gedurende vele jaren de belangen onzer vennootschap, het laatst als hoofd van de Zuiderafdeling, zo ijverig waarnam.
De stoomboot AFRIKAAN, kapt. J. Vernes, maakte het afgelopen jaar vier reizen uit en thuis. De exploitatie liet een avans van NLG 32.131,34, dat wij op “stoomboten en schepen in administratie” afschreven.
De zuivere winst over het jaar 1884 bedroeg NLG 102.443,70.
De vergadering van aandeelhouders hechtte aan de balans en de winst- en verliesrekening haar goedkeuring en stelde het dividend vast op 5 pct.
(opm: uittreksel uit verslag over 1884 en de aandeelhouders-vergadering van de Nieuwe Afrikaansche Handelsvereeniging te Rotterdam).

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant JB - Javabode

De PRINSES WILHELMINA, door de wereldberoemde John Elder & Co. te Glasgow gebouwd, had een machinefundatie, die zo zwak geconstrueerd bleek te zijn, dat men verplicht was de gehele machine uit het schip te nemen en deze fundatie te vernieuwen.
Het schroefstoomschip 1e klasse DE RUYTER, na in alle opzichten op de proeftochten te hebben voldaan, heeft op de reis naar Indië averij aan de machine gehad en zal nu te Soerabaija een, zo men zegt, vrij belangrijke reparatie ondergaan.
Daarentegen zijn lichtpunten, dat de LEERDAM en de ZAANDAM reeds jarenlang een zware dienst verrichten tot volle tevredenheid van de reders, en dat de SMIT zelfs zonder afdoende proeftocht naar Java werd gezonden en zonder oponthoud de reis in 42 dagen volbracht. De K.A. NIEMANN doet nu reeds bijna twee jaar dienst op de Westkust van Afrika zonder dat men de minste klacht verneemt. De stoomschepen STELLA, JUPITER, ALBLASSERDAM, ECHO INO, SATURNUS, HOLLANDIA, ERASMUS, ARY SCHEFFER, IBERIA, BILLITON en AMSTELSTROOM hebben alle gedurende de jaren, dat zij in dienst zijn, geen aanleiding gegeven tot een ernstige klacht. Ook de BATAVIA, SOERABAIJA, NEDERLAND EN ORANJE, KONING WILLEM III, geregeld in de vaart of geweest zijn op Oost-Indië, en de ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, in de vaart op West-Indië, geven evenmin aanleiding tot klachten. (opm: passage uit een ingezonden brief, waarin een industrieel opkomt voor de aanbouw van schepen voor de Koninklijke Marine op particuliere Nederlandse werven)

Afbeelding
Datum 29 september 1896
Krant JDF - Journal de Fécamp
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het vergaan van de NIÉMAN
De drenkelingen van het stoomschip NIÉMAN (opm: K.A. NIEMANN, zie JDF 270996), waarvan we in ons laatste nummer het vergaan hebben gemeld, zijn j.l. zondag naar Engeland gerepatrieerd door de zorgen van de heer M.A. Constantin, vice-consul van Engeland.
Het is vrijdagavond, tegen tien uur, door een plotselinge windvlaag dat de NIÉMAN plotseling onbestuurbaar werd, gevolgd door een geweldige golf. Meteen had de kapitein alle boten laten strijken tot de sloep EVOLUTION zich aan de kapitein beschikbaar stelde.
De vissersschepen uit Fécamp hadden tenslotte de kritieke situatie van de NIÉMAN gezien, en het is door een van hen, de ÉTOILE-DE-LA-MER, dat het nieuws van het vergaan het eerst in onze plaats bekend geworden is.
Jongstleden zondag namen de drenkelingen om 11.11 uur plaats in de trein om naar Le Havre te vertrekken, van waar zij met een paketboot naar Newcastle zijn gerepatrieerd.

Afbeelding