Inloggen
HUNZE IX - ID 2954


Kroniekberichten

Datum 23 maart 1861
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Advertentie. Tot diepe droefheid van mij en mijne verder betrekkingen overleed op 15 januari j.l. in de ouderdom van 37 jaren, op de Westkust van Afrika, mijn hartelijk geliefde echtgenoot; G. Kuiper Hz, voerende het schonerbrikschip COMPAGNIE.
Groningen, 21 maart 1861                            U.F.C. Kuiper, geb. Meurs
Enige kennisgeving

Afbeelding
Datum 14 december 1861
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Mr. J.W. Quintus, notaris te Groningen, zal op dinsdag 7 januari 1862, des avonds te 7 uur te koop aanbieden: 1/4 deel in het schoonerbrikschip COMPAGNIE, groot 159 ton of 84 lasten, in 1856 (opm: 1857) nieuw uitgehaald, laatst gevoerd door wijlen kapitein G. Kuiper, onder directie van Van der Wouden en Luber te Amsterdam, thans liggende te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 02 februari 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Holyhead, 29 januari. Het Nederlandse schip COMPAGNIE, kapt. Donema, van Bahia naar de Clyde, is alhier lek binnengelopen.

Afbeelding
Datum 04 februari 1864
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Holyhead, 29 januari. Het schip COMPAGNIE, kapt. Donema, van Bahia naar de Clyde, is alhier lek binnengelopen.

Afbeelding
Datum 06 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 3 januari. Het stoomschip HUNZE IX, kapt. Reitsma, van Bremen, heeft gisteren tevergeefs getracht naar Groningen op te varen. De lading zal thans van hier per spoor derwaarts worden vervoerd.

Afbeelding
Datum 22 maart 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 maart. Volgens de Weser Zeitung is eergisteren op het te Hamburg liggende Nederlandse stoomschip HUNZE IX een buis van de stoomketel gesprongen en zou de kapitein daarbij omgekomen zijn (opm: zie volgend bericht).

Afbeelding
Datum 23 maart 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 maart. Het stoomschip HUNZE IX, varende van Groningen op Hamburg, lag in de nacht van zaterdag op zondag aldaar gereed om de volgende ochtend naar Groningen te vertrekken. Tegen 3 uur zouden nog enige goederen geladen worden. Kapt. D. Reitsma deelde het volk mede, dat hij nog een half uurtje naar de kooi ging, waarna men begon de goederen te laden. Te dien einde werd de stoomlier in beweging gesteld. Ten gevolge van de grote hitte sprongen enige buizen, die door de kajuit liepen en onder diens kooi, waardoor in een ogenblik de kleine ruimte vol stoom kwam. De ongelukkige kapitein, bijna blind door de stoom, kon de deur niet open krijgen, zodat het geruime tijd duurde, voor hij naar buiten was gebracht. Onder een vreselijk lijden is de heer Reitsma zondagavond overleden.

Afbeelding
Datum 03 januari 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 31 december 1895. Het stoomschip HUNZE IX is ten gevolge van ijsgang alhier in aanvaring geweest en heeft daardoor schade bekomen. Het zal naar Groningen worden gesleept om te repareren.

Afbeelding
Datum 27 maart 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 26 maart. Te Eemshorn is gestrand de Duitse bark EMANUEL, kapt. Muhlman, van Papenburg naar Danzig (opm: Gdansk). Het volk is met het stoomschip HUNZE IX hier aangebracht. (opm: vergelijk schrijfwijze naam van de kapitein, van het schip en van het scheepstype met PGC 280398)

Afbeelding
Datum 28 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 28 maart. Zaterdagmiddag zijn alhier aangebracht door de kapitein van de stoomboot HUNZE IX de geredde schepelingen van het Duitse brikschip EMMANUEL, kapitein Meulman, dat van Emden met cokes bestemd was naar de Oostzee en in de Ooster-Eems (Eemshorn) is gestrand en wrak geworden. De equipage bestond uit 7 personen, die reeds 24 uren in de mast een toevlucht hadden gezocht voor het woedend element. Een woord van lof voor de kapitein Stutvoet en verdere bemanning van de stoomboot HUNZE IX.
De stoomsleepboot WODAN, kapitein Homan, is gisteren van hier naar de strandingsplaats vertrokken en heeft een gedeelte van de inventaris, nog op het dek aanwezig, bestaande o.a. in zes koperen lantaarns en enig nieuw touwwerk, hier aangebracht. De EMMANUEL was reeds ten dele van de verschansing ontdaan en geheel als wrak te beschouwen.
De sleepboot ALBERT, kwam hier met de geborgen tuigage en zeilen van het gestrande schip EMMANUEL, kapitein Meulman, aan.
(opm: de juiste naam van de brik was IMMANUEL; de naam van de kapitein was Carl C. Müllmann en het schip was eigendom van Schulte & Bruns in Papenburg)

Afbeelding
Datum 29 maart 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 29 maart. Omtrent het gisteren door ons opgenomen bericht uit Delfzijl betreffende de redding van de bemanning van de gestrande brik EMMANUEL (opm: IMMANUEL) wordt ons nog het volgende medegedeeld:
Zaterdagmorgen (opm: 26 maart) te 09.30 uur kreeg men op de HUNZE IX bij het binnenstomen der Eems het wrak van de brik in ‘t gezicht. Hij lag geheel onder water. Een driemast schoener, die in de nabijheid vertoefde, zette de noodvlag op. Bij het praaien werd van daar bericht, dat de gehele bemanning van de brik nog aan boord was en in het want vertoefde, waar ze reeds 36 uren had gezeten. Er woei een harde oost-noordooster storm, de zee stond zeer hoog, onder hevige sneeuw- en hagelbuien. Dit bemoeilijkte de redding zeer. De kleine jol met 3 personen bemand deed twee vergeefse pogingen tot redding. Eindelijk te half één ankerde de stoomboot in de nabijheid van het wrak, waarop de jol opnieuw in zee werd gelaten, bemand met de stuurman A.B. Schaap en de matrozen H. Harmenson en Thomas van Dijk, die met veel moeite het wrak naderden en een lijn aan de schipbreukelingen wisten toe te werpen. Vier man van de equipage werden met deze tocht gered, waarop de jol terugkeerde om te trachten de andere drie personen te redden, wat eindelijk met veel moeite gelukte. Dit waren de kapitein, de stuurman en de bootsman. Met de redding ging ruim 3 uren heen. De geredden waren totaal uitgeput en verkleumd. Indien hun toestand nog enige uren had geduurd, waren ze bepaald verloren geweest. Ere aan de moedige redders, die niet schroomden bij dit vreselijke weder hun leven te wagen.
De vorige dag – zo had de kapitein verhaald – was de stoomboot KAISER WILHELM II, van Borkum komende, hun gepasseerd, terwijl de brik de noodvlag ophad en er door de schepelingen alle moeite gedaan was om zich te doen opmerken.
De geredde manschappen waren gisteren hier te Groningen, waar zij zich bij de Duitse consul om verder hulp vervoegden.

Afbeelding
Datum 10 maart 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 8 maart. Het stoomschip HUNZE IX geraakte bij het Zoll kanaal in aanvaring met de sleepboot J. HARMS, die daardoor enige schade bekwam. De schade aan eerstgenoemd stoomschip is onbeduidend.

Afbeelding
Datum 10 maart 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 8 maart. Het afvarend stoomschip HUNZE IX, kapitein Stutvoet, is gisteren namiddag in aanvaring geweest met de te Altona thuisbehorende sleepboot J. HARMS, die daardoor schade aan bakboordszijde bekwam. De HUNZE IX bekwam enige onbeduidende averij aan de steven.

Afbeelding
Datum 10 maart 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 9 maart. Het Nederlandse stoomschip HUNZE IX, van Hamburg naar Groningen, en de Engelse schoener EDWARD WINDUS, van Port Madoc naar Harburg, zijn te Cuxhaven met elkander in aanvaring geweest. Eerstgenoemd schip leed geen schade. De schoener heeft de boegspriet en de kluiverboom verloren en zal naar Harburg worden gesleept.

Afbeelding
Datum 18 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brake, 10 april. Voor het Seeamt alhier werd behandeld de aanvaring van de kaan MARIE LUCIE op 17 november l.l. (opm: 1898) door het Ned. s.s. HUNZE IX. De kaan zonk kort na de aanvaring. Wegens niet aanwezig zijn der getuigen werd de zaak verdaagd.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Brake, 21 oktober. Het Seeamt behandelde heden de zaak der aanvaring van het Nederlandse s.s. HUNZE IX met de tjalk ETJE (opm: NRC 251099 noemt de tjalk EELTJE) en de kaan MARIE LUCIE, welke op 27 november 1898 plaatsvond op de Weser. De schuld van de aanvaring werd gelegd bij de schipper van de ETJE. De HUNZE IX werd geheel vrijgesproken.

Afbeelding
Datum 18 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 16 februari. Het stoomschip HUNZE IX, bestemd van hier naar Hamburg, is met verlies van de schroef te Hamburg aangekomen.

Afbeelding
Datum 19 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 16 februari. Het stoomschip HUNZE IX, van Groningen, was reeds twee dagen op de rivier bezig naar Hamburg op te komen en verloor bij Nienstedten (opm: ter hoogte van Blankenese) in het ijs de schroef. Het werd door de sleepboot HECTOR op sleeptouw genomen en naar Hamburg opgesleept.

Afbeelding
Datum 14 maart 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 maart. Volgens telegram van Lloyd’s uit Hamburg is het Nederlandse stoomschip HUNZE IX, van daar uitgaande, te Brokdorf aan de grond gevaren.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 26 augustus. Het stoomschip HUNZE IX, van Groningen naar Hamburg, is in het Eemskanaal lek geworden. Van de lading wordt in een lichter gelost.

Afbeelding
Datum 30 december 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 27 december. Het stoomschip HUNZE IX, hier aangekomen van Groningen, is bij het 3de vuurschip voor Cuxhaven in aanvaring geweest met de sleepboot FAIRPLAY I en bekwam daardoor schade aan enige platen aan bakboordzijde. Van de FAIRPLAY I werd de voorsteven gebroken.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 9 oktober. Het heden van Hamburg alhier aangekomen stoomschip HUNZE IX, dat vroeger steeds Bremen aanliep, zal in den vervolge laatstgenoemde plaats niet meer aandoen.

Afbeelding
Datum 02 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Delfzijl, 30 november. Het stoomschip HUNZE IX, van Hamburg alhier gearriveerd, verloor bij Cuxhaven een anker en 30 vaam ketting.

Afbeelding
Datum 09 januari 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 8 januari. De kaptein van het s.s. HUNZE IX rapporteert dat het Borkumer vuurschip is weggeslagen en nergens te zien is.

Afbeelding
Datum 21 juli 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 juli. Volgens een uit Hamburg ontvangen telegram is het naar Groningen bestemde Nederlandse stoomschip HUNZE IX op de Beneden-Elve in aanvaring geweest en dientengevolgde met ingedrukte platen teruggekeerd. Een expertise zal gehouden worden.

Afbeelding
Datum 23 juli 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 20 juli. Het gisterenavond van hier naar Wiborg vertrokken Duitse stoomschip SUOMI is nabij Brunsbüttel met het naar Groningen bestemde Nederlandse stoomschip HUNZE IX in aanvaring geweest. De SUOMI heeft schade aan de boegplaten, terwijl de voorsteven geheel verbogen is. Van de HUNZE IX zijn verscheidene hekplaten doorstoten. Beide stoomschepen zijn naar hier teruggekeerd om onderzocht en gerepareerd te worden.

Afbeelding
Datum 24 juli 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 22 juli. De HUNZE IX is voor onderzoek en reparatiën in het dok opgenomen.

Afbeelding
Datum 28 juli 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 26 juli. Een expertise over het stoomschip HUNZE IX is gehouden. Vier hekplaten moeten worden vernieuwd.

Afbeelding
Datum 30 juli 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 27 juli. De reparatiën aan het stoomschip HUNZE IX zijn gereed. Na weder belading is dit stoomschip weder naar Groningen vertrokken.

Afbeelding
Datum 18 maart 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 17 maart. Het van Groningen te Hamburg aangekomen Nederlandse stoomschip HUNZE IX heeft door het ijs schade belopen. Om te repareren is het in het droogdok geplaatst.

Afbeelding
Datum 19 maart 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 17 maart. Na onderzoek moeten er van het stoomschip HUNZE IX vier boegplaten vernieuwd worden. De reparatie zal drie dagen in beslag nemen.

Afbeelding
Datum 14 mei 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 mei. Het van Groningen komende Nederlandse schip HUNZE IX is volgens een telegram uit Hamburg, daar gesleept wordende, aangekomen. Voornoemd stoomschip had op de Beneden Elbe de schroef verloren.

Afbeelding
Datum 17 mei 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 13 mei. Het stoomschip HUNZE IX is heden in het dok geplaatst voor een nieuwe schroef.

Afbeelding
Datum 18 mei 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 17 mei. Aan het Nederlandse stoomschip HUNZE IX is een nieuwe schroef gezet. Daarna is het bij een loods gemeerd om lading in te nemen.

Afbeelding
Datum 24 februari 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 24 februari. Kapitein Woudsma van de HUNZE IX, gisteren van Hamburg te Delfzijl binnengekomen, rapporteert zeer slecht weer op zee te hebben gehad. Hoewel vier dagen over de gewone tijd arriverende, had de kapitein nochtans niet gedacht binnen te komen. Volgens zijn mededeling zitten op de Elbe drie grote zeilschepen, waarvan één een viermastschip, geladen met salpeter, aan de grond. Ze zitten zo hoog op het strand geslagen, dat het aan talrijke aanwezige sleepboten niet gelukken zal ze af te brengen.

Afbeelding
Datum 15 april 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Advertentie. Groningen Rotterdam Stoomboot Mij.
Geregelde stoomvaart verbindingen per stoomschip HUNZE IX, iedere dinsdag van Groningen naar Hamburg.
Dinsdag om de 14 dagen van Groningen naar Bremen.
Eerstvolgende afvaart op 18 april 1911.
Iedere vrijdag van Hamburg naar Groningen.
Zaterdag om de 13 dagen van Bremen naar Groningen.
Eerstvolgende afvaart op 22 april 1911.
Voor vracht en inlichtingen wende men zich tot de Gron. Rott. Stbt. Mij., Groningen en de agenten Heinrich Söder te Hamburg, Hermann Kimme, Bremen.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 31 juli. Het Nederlandse stoomschip HUNZE IX heeft alhier 2 platen vernieuwd en is naar Groningen vertrokken.

Afbeelding
Datum 16 juli 1914
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 16 juli. Van hier is heden vertrokken gesleept door de vrachtboot HUNZE IX, met bestemming naar Hamburg, het nieuwe kotterschip CACHEU, tot de bestemming gevoerd door kapt J. Boer van Groningen, Het schip is gebouwd op de werf van de heer J. Drewes te Gideon, vaart onder Duitse vlag en is voor rekening van een Hamburger firma.

Afbeelding
Datum 08 april 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 6 april. Het te Groningen thuis behorende stoomschip HUNZE IX, dat in gewone omstandigheden op Hamburg v.v. vaart, zou van hier in ballast naar Amsterdam vertrekken om in de wilde vaart te gaan varen. Er rezen moeilijkheden bij de uitklaring. Het schip vertrok thans weer naar Groningen.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 4 oktober. Het te Groningen thuis behorende stoomschip HUNZE IX, kapt. W. Woudsma, voorheen in geregelde vaart van Groningen naar Hamburg v.v., vertrok heden naar Rotterdam, om vandaar in de vaart te gaan op Groot-Brittannië.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 oktober. Het stoomschip HUNZE IX zal, alvorens onder Noorse vlag te worden gebracht (wat einde dezer maand zal plaats hebben) een paar reizen op Londen maken.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 13 oktober. Het Nederlandse stoomschip HUNZE IX is verkocht aan de firma A. Salomonson te Kopervik.

Afbeelding
Datum 15 november 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 13 november. Het naar Noorwegen verkochte stoomschip HUNZE IX is verdoopt in SKUTEFJORD.

Afbeelding