Inloggen
HILVERSUM - ID 2839


Kroniekberichten

Datum 11 maart 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 maart. Het stoomschip ISLE DE FRANCE, dat onlangs in eigendom is overgegaan aan de nieuwe Stoomvaart Maatschappij Oostzee alhier, zal worden herdoopt in
HILVERSUM, terwijl het stoomschip FALCON, dat behoudens onderzoek door experts als tweede stoomschip door genoemde maatschappij is aangekocht, de naam zal krijgen van BUSSUM. De FALCON is een stoomschip van 1209 ton bruto, van de Thompson Steam Ship Co Ltd te Sunderland en gebouwd in 1883.

Afbeelding
Datum 25 maart 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 maart. Nadat door experts, belast met het onderzoek van het Engelse stoomschip FALCON een gunstig rapport was uitgebracht, is het genoemde stoomschip overgegaan naar de onlangs hier opgerichte Stoomvaart Maatschappij Oostzee, directie de heren Vinke & Co alhier, en herdoopt in BUSSUM, zodat de koopvaardijvloot van Amsterdam weer met twee schepen is vermeerderd, namelijk de stoomschepen HILVERSUM en BUSSUM. Eerstgenoemd stoomschip vertrekt in de loop dezer week met een lading steenkool van Newport naar de Oostzee.

Afbeelding
Datum 31 mei 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 28 mei. Het Nederlandse stoomschip HILVERSUM, van Amsterdam komende, is bij het binnenkomen van het dok te Grangemouth tegen den kaaimuur aangelopen, ten gevolge waarvan verscheidene platen aan bakboordszijde werden verbogen en een boegplaat en drie spanten zijn gebroken.

Afbeelding
Datum 11 september 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 september. Volgens alhier ontvangen telegram is het Nederlandse stoomschip HILVERSUM, van Grimsby naar Ystad, heden Skagen gepasseerd. De kapitein signaleerde de opvarenden van het schip MARIA uit Emden, te hebben gered.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Warnemünde, 18 oktober. Gisternamiddag is het Nederlandse stoomschip HILVERSUM, van Wyborg met planken naar Dordrecht, bij stormachtig weder 4 mijlen N.W. van Warnemünde geankerd en vroeg door middel van seinvlaggen een arts die met de grote loodsboot aan boord werd gebracht. De HILVERSUM had met slecht weer te kampen gehad en daardoor reeds ¼ deel van de nogal zware deklast verloren, tengevolge waarvan het schip zware slagzijde had gekregen. Om daarin te voorzien en het schip weder gelijklastig te brengen, was men onder de Deense kust geankerd en had de bootsman toen het ongeluk door uit te glijden, met de rechterarm tussen de kamraderen van de lier te geraken, waardoor dat lichaamsdeel ernstig werd gewond, zodat heelkundige hulp nodig was. Door het overgaan der lading was ook de roerketting gebroken die men moest herstellen.

Afbeelding
Datum 02 december 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 december. Het Nederlandse stoomschip HILVERSUM, hier gisteren van Hudiksvall aangekomen, heeft op de reis met veel slecht weer te kampen gehad. Door een zware stortzee werd nogal dekschade aangericht, terwijl ook een deel van de deklast verloren ging.

Afbeelding
Datum 11 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Vanwege de Stoomvaart-Maatschappij Oostzee, te Amsterdam, wordt, krachtens de machtiging, de 21e juli van het vorige jaar door de aandeelhouders gegeven, de inschrijving opengesteld, tegen de koers van 110%, met storting op uiterlijk 30 april, op 500 aandelen van NLG 1000, vormende de tweede ( nog ongeplaatste) helft van het aandelenkapitaal dat tegenwoordig in zijn geheel NLG 1 miljoen gedraagt. De maatschappij is, gelijk in een op de uitgifte betrekking hebbend prospectus herinnerd wordt, in het voorjaar van 1897 opgericht met een kapitaal van 5 ton, waarvan voorlopig NLG 250.000 werd uitgegeven. De exploitatie werd begonnen met de stoomschepen HILVERSUM en BUSSUM, welke laatste boot einde maart 1898 verging en vervangen werd door het nieuw gebouwd schip LEERSUM. Dank zij de volledige verzekering die door de maatschappij op al haar schepen wordt toegepast, leed zij door het ongeval met de BUSSUM geen verlies. Omstreeks het midden van 1898 gaf de maatschappij de tweede helft van haar toenmalig aandelenkapitaal uit, waarna zij bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij een derde schip bestelde, dat in mei 1899 onder de naam HEELSUM in de vaart gebracht werd; In 1899 werden door de directie andermaal twee nieuwe boten besteld, die in april en mei van dit jaar moeten worden opgeleverd en onder de namen OOTMARSUM en LOPPERSUM zee zullen kiezen. Alsdan zal de vloot van de maatschappij bestaan uit de stoomschepen: HILVERSUM, groot 2100 ton, LEERSUM, 2300 ton, HEELSUM 2300 ton, OOTMARSUM 3200 ton en LOPPERSUM 2850 ton. Na afschrijving van alle oprichtingskosten en vorming van een reservefonds van ongeveer NLG 32.000, is aan dividenden uitgekeerd over het eerste boekjaar 4½ % en over het tweede 6%, terwijl het over het derde (1899) een dividend van ten minste 8 % uitgekeerd en ongeveer NLG 35.000 gedeeltelijk op de schepen afgeschreven en gedeeltelijk in het reservefonds gestort zal kunnen worden. In ronde cijfers beloopt de over 1899 behaalde winst NLG 84.500. De maatschappij heeft geen obligatie te haren laste. Zij had op 1 januari 1900 geen andere schuld dan een van NLG 132.500 bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, rentende 5% en opeisbaar in vijf jaarlijkse termijnen ieder van NLG 26.500, waarop eerstdaags de eerste termijn zal betaald worden. De vooruitzichten van de onderneming laten zich bij voortduring gunstig aanzien. Wanneer dan ook de nu bestelde boten in de vaart zijn gebracht, mag verwacht worden dat de vrachten door haar vijf werkelijk flinke schepen te besommen, een zodanig cijfer zullen bereiken, dat de aandeelhouders op een zeer goed dividend mogen blijven rekenen. Door het eigenaardig, niet eenzijdig karakter van de vrachtvaart op de Oostzee en de Engelse kolenhavens, heeft de maatschappij veel minder dan andere ondernemingen tegenspoed door dalende vrachten te duchten. Daarbij is de exploitatie zeer weinig kostbaar, vooral daar het materiaal van de eerste klasse is en op de hoogte van de tijd. De waarde van de vloot zal dus bij voltooiing zowel uit een oogpunt van exploitatie als van boekwaarde aanzienlijk zijn. Overeenkomstig artikel 16 van de statuten komt uit de winsten in de eerste plaats 5% aan de aandeelhouders toe, waarna zij nog aanspraak hebben op 75% van de overblijvende winst. Bij de inschrijving hebben de bestaande aandeelhouders recht van voorkeur in verhouding van 1 nieuw voor 1 oud aandeel.

Afbeelding
Datum 23 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 januari. Het stoomschip HILVERSUM, van Bilbao naar Middlesbro, dat met water in het ruim te Portland binnenliep, is onderzocht. Men is bezig de lading te verwerken. Er zijn stoompompen in het voorruim gezet.

Afbeelding
Datum 25 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Weymouth, 22 januari. Het Nederlandse stoomschip HILVERSUM werd onderzocht en men hoopt het stoomschip morgen zo ver te kunnen gereed hebben, dat het de reis naar Middlesbro zal kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 25 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 januari. Het stoomschip HILVERSUM zal, na het voorruim leeggepompt en de lading herstuwd te hebben, begeleid door een sleepboot, van Portland naar Middlesbro vertrekken.

Afbeelding
Datum 25 november 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 22 november. Hedennamiddag ongeveer 3 uren had op de rivier voor de Handelskade een aanvaring plaats tussen het stoomschip HILVERSUM, komende van Rafsö, bestemd naar deze gemeente, en een ijzeren aakschip geladen met hout, komende van Duitsland. Laatstgenoemd vaartuig bekwam ernstige schade aan de boeg, en moest om zinken te voorkomen onder de Zwijndrechtse wal aan de grond worden gezet. Ook de HILVERSUM werd aan de boeg beschadigd.

Afbeelding
Datum 26 maart 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 maart. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse stoomschip HILVERSUM, dat de 23ste dezer van Rufisque (Senegal) naar Marseille is vertrokken, aldaar uit zee teruggekeerd met gebroken krukas.

Afbeelding
Datum 01 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 maart. Uit Dakar wordt aan Lloyd’s geseind, dat het stoomschip HILVERSUM onderzocht is en werd aanbevolen de gebroken krukas te verwisselen. Het stoomschip zal naar Dakar worden gesleept om nader onderzocht te worden.

Afbeelding
Datum 30 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 april. Volgens telegram van Lloyd’ vorderen de werkzaamheden aan het Nederlandse stoomschip HILVERSUM, dat met gebroken krukas uit zee terugkeerde, bevredigend en zal het op de 10e mei de reis kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 12 mei 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 mei. Het Nederlandse stoomschip HILVERSUM is de 9e dezer na volbrachte reparatie van Dakar naar Marseille vertrokken.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 22 oktober. Het van Archangel hier aangekomen stoomschip HILVERSUM moest wegens gebrek aan kolen van de deklast stoken.

Afbeelding
Datum 26 januari 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Oporto, 19 januari. Bij het de rivier opstomen is het Nederlandse s.s. HILVERSUM uit zijn roer gelopen en moest een anker laten vallen. Later de rivier weder opvarende moest het anker met ketting op de baar achter gelaten worden.

Afbeelding
Datum 22 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 18 mei. De aanvaring van het stoomschip HILVERSUM met het stoomschip ARES had tijdens zware mist nabij Trelleborg plaats. De HILVERSUM ligt nog op de rede en eerst moet het gat in de boeg gedicht worden voordat de reis kan voortgezet worden.

Afbeelding
Datum 24 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 21 mei. Gisteren lag het stoomschip HILVERSUM nog hier en zal waarschijnlijk na het gerechtelijk verhoor zonder te repareren naar Zaandam vertrekken.

Afbeelding
Datum 25 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 22 mei. Het stoomschip HILVERSUM zal, volgens nadere berichten, alhier repareren voordat de reis wordt voortgezet.

Afbeelding
Datum 27 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 23 mei. Het Nederlandse stoomschip HILVERSUM is naar Refshaleöen gehaald en zal aldaar na lossing van de deklast in het droogdok gaan om te repareren.

Afbeelding
Datum 18 juni 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Kopenhagen 18 juni. Het stoomschip HILVERSUM is na herstel heden van hier vertrokken naar Zaandam.

Afbeelding
Datum 19 juni 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 juni. Volgens telegram uit Kopenhagen heeft het stoomschip HILVERSUM gerepareerd en de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 5 augustus. Het s.s. HILVERSUM van Ornskjoldvik naar Zaandam verkreeg door stormweer slagzijde en verloor veel van de deklast.

Afbeelding
Datum 17 december 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

South Shields, 17 december. Volgens een telegram uit Shields is het Ned. s.s. HILVERSUM, liggende gedeeltelijk beladen met kolen op de Pelaw Main boeien, hedenmorgen 5,30 uur van zijn meeringen losgebroken en op de rivier aan de grond geraakt. Het maakt geen water.
Later: Volgens een nader telegranm uit Shields is het s.s. HILVERSUM ogenschijnlijk zonder schade weer vlotgekomen.

Afbeelding
Datum 09 januari 1908
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 8 januari. Volgens telegram uit Shields is het Nederlandse s.s. HILVERSUM van Blyth naar Italië bestemd met defecte machine uit zee teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 28 november 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 27 november. Het s.s. HILVERSUM, van Rafsö naar Zaandam, kwam heden met zware bakboordslagzij alhier aan. Het schip had zwaar stormweer doorstaan, waardoor een gedeelte deklast verloren ging en de brug en de scheepsboten werden ingeslagen.

Afbeelding
Datum 02 april 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Stoomvaart Maatschappij ‘Oostzee’.
Op de heden plaats gehad hebbende jaarlijkse algemene vergadering werden de balans en de winst- en verliesrekening over 1909 goedgekeurd. De aftredende commissaris, de heer W. Rauwenhoff, werd als zodanig herkozen.
Wederom, aldus vangt de directie haar jaarverslag aan, ligt een slecht jaar achter ons, het negende, waarin het niet dan met uiterste inspanning gelukte de exploitatie zonder verlies af te sluiten. Wij hebben het gehele jaar wederom te kampen gehad met enorm lage vrachten, vooral de winter van 1908 op 1909 was méér dan bedroevend. De houtvrachten van de Witte Zee en de Oostzee bewogen zich ook op een zo laag peil, als zelden tevoren het geval is geweest; eerst in september werd hier een verbetering merkbaar, doch toen spoedde het seizoen ten einde en konden wij slechts met een paar boten van de betere vrachten, die toen verkrijgbaar waren profiteren. Buitendien brak een werkstaking in Zweden uit in juli, hetgeen ook veel meer ruimte op de markt bracht voor ladingen van plaatsen waar geen werkstaking was, zodat daar de vrachtenmarkt zeer gedrukt werd. De prijzen van de steenkolen waren laag, doch vermocht dit slechts weinig uitwerking te hebben op de resultaten van de reizen.
Tot onze spijt bleven wij ook niet verschoond van averijen, vooral het stoomschip HEELSUM werd zeer getroffen en had een oponthoud van 6 weken, gedurende welke tijd hetzelve te Cardiff in reparatie lag om de schade, bekomen door het aan de grond zitten bij het uitgaan van de haven van Mesane in de Witte Zee, te herstellen; dit was juist in het midden van het seizoen, in de maanden juli en augustus. Verschillende nadelige saldi van averijen, alsmede de kosten van survey van het stoomschip HILVERSUM ten bedrage van NLG 10.586 werden op de exploitatierekening afgeschreven.
De invoering van de Schepenwet had plaats op 1 oktober. Verschillende nieuwe voorschriften en verplichtingen worden aan de rederijen daarin opgelegd, hetgeen een niet onaanzienlijke uitbreiding van de onkosten met zich brengt. Om de zéér lage prijzen, waarvoor nu schepen te verkrijgen waren, werd besloten de vloot met nog een schip te vermeerderen. Juist voor het eindigen van dit boekjaar werd aangekocht het stoomschip SNEL, 2.150 ton d.w. ladend, gebouwd in 1902, dus nog geen 8 jaren oud. Het onderzoek heeft echter eerst plaats gevonden in januari jl., zodat eerst in het volgende jaarverslag de aankoop van deze boot op de balans verschijnt. De directie kan reeds meedelen dat het schip in alle opzichten gebleken is in goede staat te zijn, zodat het geaccepteerd en onder de naam van ROSSUM in de vaart werd gebracht. De aankoopprijs bedroeg NLG 125.400 netto.
De exploitatierekening wijst een voordelig saldo aan van NLG 97.102 (v.j. NLG 156.486) en na aftrek van alle exploitatie- en beheerkosten, alsmede van de renten op obligaties enz. sluit de winst- en verliesrekening met een batig saldo van NLG 45.425 (v.j. NLG 110.058). Ingevolge art. 16 van de statuten is door commissarissen bepaald een bedrag van NLG 45.000 (v.j. NLG 90.000) te bestemmen voor afschrijving op de stoomschepen en het saldo ad. NLG 425 op nieuwe rekening over te brengen. In het preadvies van commissarissen aan heren aandeelhouders betreffende de balans en de winst- en verliesrekening van de vennootschap over het boekjaar 1909 wordt nog opgemerkt, dat tot hun leedwezen aan aandeelhouders ditmaal geen voorstel kan worden gedaan tot uitkering van dividend. Wij betreuren met onze directie, zeggen commissarissen verder, de ongunstige financiële resultaten van het afgelopen boekjaar, welke hoofd zakelijk moesten worden toegeschreven aan de zeer lage vrachten, gepaard aan het geldelijk nadeel, veroorzaakt door meer dan gewoon oponthoud hetwelk een vijftal stoomschepen, ten gevolge van noodzakelijke herstellingen, na bekomen averijen ondervond. Waar enige leden van ons college in de gelegenheid waren, door voortdurende aanraking met de directie de gang van zaken gade te slaan, is het ons een genoegen te constateren dat, niettegenstaande de ontmoedigende omstandigheden, waaronder door de directie is gewerkt, door haar de belangen van de Maatschappij steeds met dezelfde ijver en zaakkennis zijn behartigd.

Afbeelding
Datum 28 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 28 november. Het naar Newport uitgaande stoomschip HILVERSUM is gisteren bij Maassluis door een defect aan het stuurgerei aan de grond gevaren, doch kwam ‘s avonds met assistentie van de sleepboot KEVER weer vlot en werd naar Rotterdam teruggesleept om te repareren.

Afbeelding
Datum 31 januari 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bayonne, 25 januari. Het Nederlandse stoomschip HILVERSUM, heden van Sunderland alhier aangekomen, rapporteert nabij Hull in aanvaring te zijn geweest met de Engelse schoener PHANTON, naar Hartlepool bestemd.
De schoener PHANTON uit South Shields, van Lowestoft in ballast naar Hartlepool, werd 20 dezer met verlies van boegspriet en beschadigde voorsteven door de Engelse sleepboot ROMAN te Yarmouth binnengebracht.

Afbeelding
Datum 20 juni 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Zeeliedenstaking. Van de Kon. Ned. Stoomboot Mij. zijn gisteren te Amsterdam binnengevallen de stoomschepen NEREUS, DIANA, NIOBE, IRIS en AURORA; van de Holl. Stoomboot Mij. de IJSTROOM en de AMSTELSTROOM; van de Maatschappij Oostzee de HILVERSUM. Het merendeel van de bemanningen van al deze schepen heeft zich, voor zover de monsterrol dit toelaat, bij de stakers aangesloten.
Hoewel zaterdag jl. door het stakingscomité de staking van de zeelieden officieel door aanplakbiljetten werd kenbaar gemaakt, heeft dit te Delfzijl op de gang van zaken geen invloed gehad. Alleen van het Nederlandse stoomschip NOORD-HOLLAND weigerden drie matrozen, welke nog voor 9 reizen gemonsterd waren, mee te gaan. Direct zijn deze door andere vervangen. De boot vertrok dan ook zonder oponthoud gisteren naar Hull. Noch bij de andere schepen, noch bij het transportbedrijf bestaat neiging aan de staking mee te doen.
De bond der zeelieden constateert, dat meer dan 180 Engelse schepen in verschillende havens van het Verenigd Koninkrijk stilliggen.

Afbeelding
Datum 23 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De zeeliedenstaking te Amsterdam (woensdag, 21 juni).
De bootwerkers te Amsterdam hebben zich thans daadwerkelijk in het conflict van de zeelieden gemengd en met toepassing van hun "besmettings"-theorie geweigerd werk te verrichten.
Dinsdagmorgen moest met de lossing van de HOLLANDIA van de Hollandsche Lloyd door bootwerkers begonnen worden. De donkey-ketel, die de stoom voor de winchen levert, was in plaats van door zeelieden door een machinist gestooktober De bootwerkers weigerden met die besmette stoom ter werken en geen man liet zich voor de HOLLANDIA besteken. Alleen de vaste z.g. contractarbeiders zijn thans aan boord bezig.
Ook de RIJNLAND van de Lloyd heeft nog geen zee gekozen.
De HILVERSUM van de Maatschappij Oostzee kwam binnen. De bemanning van deze houtboot sloot zich dadelijk bij de stakers aan. De ROTTERDAM van de Am. Petr. Co. kan wegens gebrek aan zeelieden niet naar Amerika vertrekken.
De posten van de zeelieden vangen telkens mensen van buiten op, die komen monsteren. Zij worden dan naar het kantoor van de zeeliedenbond gebracht en vervolgens naar hun woonplaatsen teruggezonden. Ook de vier mensen van de "Koninklijke", die zaterdagavond aangehouden zijn, gingen "huis toe". Onder hen bevond zich een timmerman, wie NLG 78 gage per maand geboden was.
Het aantal stakende zeelieden bedroeg dinsdagmorgen 365.
Van bootwerkerszijde wordt bericht, dat de HOLLANDIA van de Hollandsche-Lloyd (Zuid-Amerika-Lijn) gelost wordt. De bootwerkers-vereniging "Recht en Plicht" is van mening, dat de actie van de zeelieden er zo gunstig voor staat, dat steunen voor daadwerkelijk ingrijpen van de bootwerkers nog niet geboden is. "Recht een Plicht", als organisatie houdt daarom vast aan het besluit van zondag om vooralsnog de bootwerkers buiten de strijd te houden. Wat gisteren intussen gebeurd is, moet derhalve als een daad van directe actie, buiten de organisatie om, beschouwd worden.
De zeelieden delen mede, dat ongeveer 50 zeelieden van het gisteren binnengelopen stoomschip VONDEL van de Maatschappij "Nederland" toegezegd hebben, zich bij de staking te zullen aansluiten.
Van de zijde van de directie worden echter geen moeilijkheden gevreesd. Men heeft nl. aan de "Nederland" nog 27 Duitsers in reserve, die bereid zijn te monsteren.
Hiertoe wordt echter niet overgegaan, voordat de "Nederland" behoefte aan scheepsvolk heeft.

Afbeelding
Datum 17 juli 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 16 juli. Het Nederlandse stoomschip HILVERSUM, heden van Archangel aangekomen, is door het uit het roer lopen bij het binnenkomen in de grote schutsluis tegen het hardstenen contrefort gelopen. Het stoomschip bekwam een groot gat aan stuurboord voorsteven boven de waterlijn. Het sluishoofd bleef ogenschijnlijk onbeschadigd. Het stoomschip is naar Amsterdam opgestoomd.

Afbeelding
Datum 07 februari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 6 februari. Het stoomschip HILVERSUM is in het Toeleidingkanaal op de stoomhopper KAMELEON gelopen, waardoor deze schade kreeg aan de boeg .

Afbeelding
Datum 02 maart 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Hierna diende de aanvaring tussen het stoomschip HILVERSUM, gezagvoerder J.H. Jongman, rederij de Stoomvaart Maatschappij ‘Oostzee’ te Amsterdam, en de hopper KAMELEON. De aanvaring geschiedde in de nacht van 5 februari nabij IJmuiden. De HILVERSUM was met waterballast van Rotterdam vertrokken, met bestemming naar Amsterdam. Het was volgens de heer Jongman helder weer, nu en dan een beetje buiig. Er waren met inbegrip van de kapitein vier man op de bak.
(opm: De juiste bezetting volgens verslag van de Raad v.d. Scheepvaart is: Op de brug waren de kapitein, de loods en de 2e stuurman; de 1e stuurman met 3 man waren op de bak).
Bij het binnenkomen van IJmuiden werd er volgens een sein gespuid, maar dat er met twee sluizen gespuid werd, wordt en was niet aangegeven. Plotseling werd het schip naar de noordkant gedreven. De machine werd dadelijk gestopt en er werd “hard stuurboord" gegeven. Niettemin liep het schip tegen de stoel aan. Daarop werd ‘hard bakboord roer!" en „zachtaan vooruit !" gegeven en toen bleek dat het schip ook nu nog niet vrij zou lopen, werd “volle kracht" achteruit geslagen. Toch kon dit alles niet voorkomen, dat men in aanraking kwam met de hopper, die half buiten, half binnen de glooiing, doch buiten het vaarwater lag. De gemaakte averij was niet groot. Ook in deze zaak zal later de uitspraak volgen.

Afbeelding
Datum 04 maart 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Uitspraken. In de gistermiddag gehouden zitting van de Raad voor de Scheepvaart werd uitspraak gedaan, betreffende de aanvaring op 5 februari nabij IJmuiden, tussen het stoomschip HILVERSUM (gezagvoerder J.H. Jongman, rederij: Stoomvaart Mij. ‘Oostzee’, beide te Amsterdam) en de hopper KAMELEON.
Naar het oordeel van de Raad is het ongeval een gevolg van de bui en van het spuien; het slechts met ballast beladen schip, dat zeer geringe vaart had en dus ook weinig naar het roer luisterde, was uiteraard aan de invloed van de rukwind en het spuien zeer onderhevig.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Door de Raad werd de volgende uitspraak gedaan:
Uitspraak betreffende het aan de grond lopen in de Zuidelijke Lofoden op 28 september van het stoomschip HILVERSUM, kapt. J.H. Jongman; rederij: Stoomvaart Maatschappij ‘Oostzee’, beiden te Amsterdam. De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van het aan het stoomschip HILVERSUM overkomen ongeval gelegen is in het invallen van een regenbui en de daardoor veroorzaakte belemmering van het zicht op het ogenblik, dat men in het nauwe bochtige vaarwater het geleidelicht, waarop van koers veranderd moest worden, had moeten zien. Daardoor heeft men op de gis moeten sturen, is even buiten het vaarwater geraakt en langs de grond geschuurd.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1917
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad deed gisteren uitspraak betreffende het vergaan van het stoomschip HILVERSUM. De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van de ramp is te wijten aan de ontploffing van een mijn. De reddingsmiddelen waren, voor zover is te beoordelen, goed in orde; dat desniettegenstaande 6 leden van de bemanning zijn omgekomen, is een gevolg van het buitengewoon snelle zinken van de HILVERSUM. De Raad merkt intussen op, dat het gewenst is in de tegenwoordige tijdsomstandigheden steeds in de gedeelten van de zee, waar mijnen verwacht kunnen worden, een uitkijk op het voorschip te hebben, hieraan nochtans toevoegende, dat allerminst is gebleken, dat de onderhavige scheepsramp zou zijn voorkomen, indien dergelijke uitkijk aanwezig was geweest.

Afbeelding