Inloggen
HERMINA - ID 2817


Kroniekberichten

Datum 08 oktober 1900
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Het Engelse stoomschip ALBATROSS is voor GBP 5.900 verkocht aan en gerepareerd door Clover, Clayton & Co te Birkenhead. Thans verkocht voor GBP 12.800 (NLG 150.000) aan Jos. de Poorter te Rotterdam. Het schip wordt herdoopt in HERMINA. (opm: zie NRC 101000)

Afbeelding
Datum 14 oktober 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 oktober. Het stalen stoomschip HERMINA, ex ALBATROSS, gebouwd in 1899 en aangekocht door de heer Jos. De Poorter te Rotterdam, heeft heden met gunstig gevolg proeftocht gedaan is is onmiddellijk daarna van Liverpool naar Swansea vertrokken.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Caen, 25 oktober. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, de 23e dezer alhier van Swansea aangekomen, heeft zwaar stormweer ondervonden. De zee spoelde over dek en het water kwam in de kajuit. Bij het peilen der pompen vond men 10 voet water. (opm: zie RN 081000)

Afbeelding
Datum 08 januari 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip HERMINA, van hier naar King’s Lynn met stukgoed, door het Nederlandse stoomschip KORTENAER te Lowestoft binnengesleept met verlies van roer.

Afbeelding
Datum 10 januari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 januari. De lading van het stoomschip HERMINA, van Rotterdam naar King’s Lynn, dat te Lowestoft met schade werd binnengesleept, zal daar worden gelost en de lading zal naar de bestemming worden vervoerd. Het stoomschip zal te Lowestoft in het dok de schade herstellen, waarna het de dienst Rotterdam – King’s Lynn zal hervatten.

Afbeelding
Datum 15 januari 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

London, 11 januari. Volgens bericht uit Lowestoft van heden is de kop van het roer van het s.s. HERMINA gebroken. Het roer wordt naar Craggs gezonden om er een stuk aan te lassen.

Afbeelding
Datum 21 januari 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 januari. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, vertrok na volbrachte reparatie van Lowestoft naar Kingslynn om daar voor Rotterdam te laden.

Afbeelding
Datum 08 mei 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

London, 6 mei. Voor de verleende assistentie door het s.s. KORTENAER aan het Nederlandse s.s. HERMINA op 6 januari jongstleden, dat het roer en de voorsteven had beschadigd op de reis van Rotterdam naar King’s Lynn en door de KORTENAER te Lowestoft werd binnengebracht na een sleepreis van elf uur, is door het gerechtshof GBP 1200 aan eigenaren en opvarenden van de KORTENAER toegekend. (opm: zie NRC 080102)

Afbeelding
Datum 21 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 december. Het stoomschip HERMINA is vlot gesleept en thans in het dok te Kings Lynn. De kapitein vermoedt dat er schade belopen is.

Afbeelding
Datum 23 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Rotterdam 22 december. Het stoomschip HERMINA is in het dok te Kings Lynn onderzocht en heeft een bewijs van zeewaardigheid ontvangen. Morgenochtend vertrekt dit stoomschip van daar naar hier.

Afbeelding
Datum 02 januari 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 28 december. Uit Rotterdam wordt geseind dat de bodem van het s.s. HERMINA over een lengte van 40 vt. zwaar ontzet is. Verder is er schade aan 20 platen, zaathout, 19 vloerplaten en 21 spanten. De reparaties worden voor GBP 1093 uitgevoerd.

Afbeelding
Datum 23 februari 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 februari. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, op reis van Kings Lynn naar Rotterdam, is heden na het breken van de stuurketting te Hoek van Holland in aanvaring gekomen met de stoomhopper ROSSUM. De hopper is met ingedrukte bakboordsboeg aan de Zuidwal omhoog gezet om zinken te voorkomen.

Afbeelding
Datum 28 november 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 26 november. Het stoomschip HERMINA, dat zaterdag hier in ballast uitging met bestemming Kings Lynn, keerde hier hedenmiddag terug. Door stormweer kon het schip niet verder komen dan het Terschellinger vuurschip en werd ten slotte genoodzaakt door gebrek aan steenkolen weder naar binnen te gaan. Volgens hier ontvangen berichten waren er ook steekbouten van de ketel defect geraakt, die nu gerepareerd worden. Bij handzaam weer wordt de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 15 februari 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

South Shields, 12 februari. Door de hevige ZO storm dreef het Engelse stoomschip EGLANTINE dwars in de stroom, juist toen het Spaanse stoomschip ACHECOLANDA opsleepte, en dit laatste kwam, bij de poging om de EGLANTINE te vermijden, in aanvaring met het aan de boeien liggende Nederlandse stoomschip HERMINA De sleeptros van het Spaanse stoomschip brak waardoor het in botsing kwam met het Eng. stoomschip PONDO, dat op zijn beurt in aanvaring kwam met de EGLANTINE. Alleen de PONDO heeft nogal zware schade bekomen en is lek, maar de scheepspompen kunnen het indringende water bijhouden. De HERMINA kreeg lichte schade aan de boeg, doch vertrok heden met kolen naar Portsmouth.

Afbeelding
Datum 21 april 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Rotterdam, geen datum. In haar verslag over 1908 zegt de directie van de Holland-Gulf Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam (de firma Jos. de Poorter) o.a. dat zij bij het overleggen van de rekeningen en bescheiden van 1908 slechts kan zeggen, dat dit jaar een nooit gekende verlaging in vrachten heeft meegebracht. Vrachten van 3/9 van Bilbao naar Rotterdam, 5/- van Odessa en 4/- van de Middellandse Zeehavens, daaraan had men zeker nooit kunnen denken. Toen de vracht van Odessa wat opliep en wij er van wilden profiteren, kwam er een overvloed van schepen in de graanhavens, zodat de FOLMINA bijna twee maanden in lading was, waardoor de kleine verbetering in vracht in verlies verkeerde. De MARIA en FOLMINA voeren beide vast in het Kanaal van Kherson en leden daardoor averij. De kleine boten hadden een beter resultaat, doch ook de vrachten voor deze schepen werden door de algemene malaise gedrukt. De exploitatierekening van de vier stoomschepen leverde een bate van NLG 12.390 (v.j. NLG 158.753). Na afschrijving van NLG 1.673 schade stoomschip ALWINA en na andere reserveringen en onkosten, bedraagt het nadelig saldo NLG 55.183. De vier stoomschepen (opm: ALWINA, FOLMINA, HERMINA en MARIA) lopen onveranderd te boek met NLG 1.301.501. (opm: bekort)

Afbeelding
Datum 29 oktober 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 28 oktober. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, van Kings Lynn naar Dieppe, is met beschadigd stuurgerei te Harwich binnengebracht.

Afbeelding
Datum 02 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 februari. Hedenochtend plm. 6 uur is het naar Kings Lynn uitgaande stoomschip HERMINA in aanvaring geraakt met het schip VROUW ARENDJE. De HERMINA, die boven en op de waterlijn is beschadigd, is in het dok van Wilton’s werf opgenomen.

Afbeelding
Datum 02 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 februari. Hedenmorgen is het klipperschip VROUW ARENDJE, schipper W. Van der Vaart, na het verlaten van de Maashaven ter hoogte van de Parkhaven op de rivier alhier in aanvaring gekomen met het uitgaande stoomschip HERMINA. Het klipperschip kreeg een grot gat in het voorschip en is de Leuvehaven in gesleept, terwijl schipper W. van der Vaart door de schok tegen het dek sloeg en aan het hoofd werd verwond. De 11 jarige G. van der Vaart sloeg door de schok overboord en kwam in een langszij liggende roeiboot terecht. De jongen was bewusteloos en is met een hoofdwond naar het ziekenhuis gebracht.

Afbeelding
Datum 06 september 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 september. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, zaterdag van hier naar zee vertrokken, is op de rivier alhier, ter hoogte van Delfshaven, in aanvaring geweest met het daar liggende Rijnschip PRINS VAN NASSAU V, geladen met ijzererts. Laatstgenoemd schip kreeg een groot gat in het voorschip onder de waterlijn en is door sleepboten naar de Waalhaven gesleept, waar de stoompomp ‘Hercules’ het heeft drijvende gehouden en een deel van de lading in lichters werd overgebracht. Na voorlopig te zijn hersteld, kan het schip de reis naar de Rijn aanvaarden. De HERMINA bekwam ogenschijnlijk geen schade en zette de reis voort.

Afbeelding
Datum 01 november 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 21 oktober. Het stoomschip HERMINA, met stukgoed van Rotterdam naar Kings Lynn, is alhier door de sleepboten ATLAS en HERCULES als bijlegger binnengebracht. Het stoomschip was in de Noordzee met gebroken roer aangetroffen door het Russische stoomschip KURGAN, die het tot het Schulpegat bracht, waar het door de beide sleepboten werd overgenomen.
— Rotterdam, 31 oktober. Het stoomschip l HERMINA zal door L. Smit & Co. naar Kings Lynn worden gesleept.

Afbeelding
Datum 03 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 november. Het stoomschip HERMINA (zie Avondblad 31 okt.) zal te Nieuwediep repareren en daarna de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 07 november 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

HERMINA. Rotterdam, 7 november. Voor het stoomschip HERMINA, dat thans in het dok te Nieuwediep ligt, is alhier een nieuw roer gemaakt. Van hier uit is het per sleepboot IDA binnendoor te Nieuwediep aangebracht. Met het aanzetten van dat roer is reeds een aanvang gemaakt en hoogstwaarschijnlijk zal het stoomschip morgen het dok verlaten. Of het stoomschip direct de reis naar Kings Lynn zal kunnen voortzetten is nog niet bekend. De scheepvaartinspectie moet eerst toestemming verlenen.

Afbeelding
Datum 09 november 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 8 november. Het stoomschip HERMINA (zie Avondblad D 7 nov.) is heden na reparatie aan het roer naar Kings Lynn vertrokken.

Afbeelding
Datum 24 januari 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 22 januari. Het hedenmorgen naar Kings Lynn vertrokken stoomschip HERMINA keerde uit zee terug met gesprongen vlampijpen, gesleept door de sleepboot ROTTERDAM. Het schip zal aan de Handelsinrichtingen te Poortershaven repareren.

Afbeelding
Datum 25 januari 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 23 januari. Het stoomschip HERMINA heeft gerepareerd en is weer vertrokken.

Afbeelding
Datum 20 september 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 september. Volgens telegram uit Lynn heeft het Nederlandse stoomschip HERMINA, heden van Rotterdam aldaar aangekomen, in de nacht van 16 op 17 september op de hoogte van de Nieuwe Waterweg lichte schade belopen aan bakboordzijde door aanvaring met een onbekend gebleven schip.

Afbeelding
Datum 22 september 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De schade aan het stoomschip HERMINA wordt te Kings Lynn hersteld. Hedenavond keert het stoomschip naar Rotterdam terug.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 5 oktober. Het uitgaande stoomschip TEESSIDER is hedennacht, terwijl het ter hoogte van de Poortershaven geankerd lag wegens mist, aangevaren door de stoomschepen HERMINA en GWENT, eveneens uitgaande. De TEESSIDER beliep daarbij averij aan de voorsteven en de HERMINA kreeg een gat in de zijde; beide keerden terug naar Rotterdam. De GWENT, die ook nog in aanvaring kwam met het naar zee vertrekkende stoomschip MAAS, zette ogenschijnlijk onbeschadigd de reis naar Cardiff voort, doch het stoomschip MAAS moest wegens de bekomen schade aan het voorschip de reis onderbreken en terugkeren naar Rotterdam.
6 oktober. De TEESSIDER is opgenomen in het gemeentedok te Rotterdam. De HERMINA ligt aan de werf van Wilton.

Afbeelding
Datum 17 april 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 17 april. Het Nederlandse stoomschip HERMINA is op de baar bij Rabat gestrand De positie is gevaarlijk.

Afbeelding
Datum 23 april 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 april. Volgens alhier ontvangen bericht geraakte het stoomschip HERMINA (zie Avondblad 17 april) binnen de baar van Rabat vast op zandgrond. De positie is echter niet gevaarlijk. Voor het vlot brengen zal moeten worden gewacht tot het eerste springtij op 25 à 26 dezer.

Afbeelding
Datum 28 april 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 25 april. Van de lading per stoomschip HERMINA (zie Ochtendblad 23 april) werd tot heden 250 ton gelost. Drie sleepboten hebben gisteren tevergeefs getracht het stoomschip vlot te brengen. De bergingswerkzaamheden worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 15 mei 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 10 mei. De gezagvoerder van het stoomschip HERMINA rapporteert dat een bergingscontract werd gemaakt op de voet van “no cure no pay". Werklieden zijn bezig met het lossen van lading.

Afbeelding
Datum 17 mei 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 14 mei. Pogingen om het stoomschip HERMINA vlot te brengen zijn door de berger opgegeven, daar het beschikbare sleeptuig niet sterk genoeg is en het havenbestuur zonder opgave van redenen weigert trossen te verschaffen.

Afbeelding
Datum 10 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 6 juni. De voor het stoomschip HERMINA bestemde bergingsmaterialen zijn hier van Gibraltar aangekomen; er worden maatregelen genomen om ze zo spoedig mogelijk in gebruik te nemen.

Afbeelding
Datum 11 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 8 juni.
Ankers zijn uitgebracht van het stoomschip HERMINA; arbeiders graven een geul in het zand rond het schip. De werkzaamheden worden voortgezet met hulp van de havenautoriteiten.

Afbeelding
Datum 16 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 12 juni. De positie van het stoomschip HERMINA is 200 voet veranderd en de boeg vijf punten zeewaarts gebracht. Het water is vallend, wat zeer ontmoedigend werkt. Morgen zal nogmaals een poging worden gedaan om het schip vlot te brengen.

Afbeelding
Datum 18 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 15 juni. Het stoomschip HERMINA ligt nu met de kop zeewaarts, de werkzaamheden zijn gestaakt wegens het afnemen van de getijden; men doet alles en is hoopvol gestemd om het schip het volgend getij vlot te brengen. De bemanning wordt naar huis gezonden om de onkosten geringer te maken, alleen de kapitein en twee inlandse wachtslieden blijven ter plaatse. De bodem van het schip is midscheeps opgezet, verschillende stutten in het ruim zijn gebroken en spanten aan stuurboord verbogen.

Afbeelding
Datum 24 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 20 juni. Bij nader onderzoek is de schade van het stoomschip HERMINA ernstiger gebleken dan eerst is opgegeven. De stoomketel is defect, vele stoompijpen zijn lek en de pompverbindingen gebroken.

Afbeelding
Datum 25 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 24 juni. Het stoomschip HERMINA zal met een zeer hoog springtij waarschijnlijk vlot komen. Maar de toestand van het schip in acht nemende, zullen verdere onkosten niet gerechtvaardigd zijn. Men stelt voor het stoomschip te verkopen en het in handen van de agenten te geven.

Afbeelding
Datum 01 juli 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rabat, 26 juni. Het getij is nu beter dan verwacht werd, zodat men heden en zo nodig ook morgen weer pogingen zal doen om het stoomschip HERMINA vlot te brengen.
Rabat, 28 juni. De pogingen om het stoomschip HERMINA vlot te brengen zijn niet geslaagd.

Afbeelding
Datum 14 juli 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 14 juli. Naar wij vernemen is het Nederlandse stoomschip HERMINA, nabij Rabat gestrand, geabandonneerd en voor 40.000 francs ten voordele van belanghebbenden verkocht aan de firma Mazella. De gezagvoerder van de HERMINA is thans op de thuisreis.

Afbeelding
Datum 24 juli 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
Gisteren heeft de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek ingesteld naar de zaak van het stranden op 14 april jl. op de baar bij Rabat van het stoomschip HERMINA, rederij Jos. de Poorter te Rotterdam. Gehoord werd eerst de kapitein N.H. Kuiper. Deze verklaarde, dat het schip een lading cement en hout bestemd voor Rabat, inhad. Bij Rabat lag het schip voor en achter 11 voet. Voor Rabat is de HERMINA 24 uur blijven wachten op een loods. Men kan hier alleen bij hoog water binnen komen. Het vaarwater verandert steeds, telkens moet met het lood gezocht worden. Dit heeft de loods ook thans gedaan; daarom heeft getuige niet gelood. Deze loods kende getuige van een vorige gelegenheid. Met goed weer kan men voor Rabat in lichters lossen buiten de haven. De vorige keer dat getuige Rabat aandeed, heeft zijn schip er ook gestoten op de baar, maar is er overheen gekomen. Op de baar staat 7½ voet water. Toen getuige aan de loods vroeg of hij binnen kon komen, antwoordde deze bevestigend; volgens hem was de diepgang niet te groot. Getuige deelde mee dat elk schip daar stoot; toen de HERMINA voor de baar kwam, zaten er al drie andere schepen op. Er werd nu met een tamelijke vaart dwars op de baar aangestoomd, met de bedoeling er overheen te komen. Aan de zeezijde loopt door de baar geen geul, wel aan de landzijde. Het schip stootte tweemaal, begon af te vallen en kwam toen met het voorschip vast te liggen dwars in de geul aan de landzijde. Later is het door de zee op het strand gezet. Getuige deelde mee, dat het schip nog steeds vastzit en aan een Franse maatschappij verkocht is voor 40.000 francs. Deze maatschappij heeft nog 3 andere van de daar gestrande schepen gekocht. De lading is gelost, beschadigd door het lekken van de dekken. Getuige’s orders luidden, om naar binnen te varen.
Getuige had een voet minder willen laden dan geschied is. De machinist Heuser verklaarde dat hij ingevolge door de telegraaf overgebrachte order, de machines op volle kracht vooruit heeft gezet. Na enige tijd gevoelde hij het schip stoten. Toen het vastzat, heeft hij nog geruime tijd met de machine gemanoeuvreerd om het los te krijgen. Gedurende 10 weken heeft getuige dit nog steeds gedaan, maar vergeefs. De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 29 juli 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad heeft gisteren uitspraak gedaan in de zaak betreffende het op 18 april 1914 stranden op de baar van Rabat van het stoomschip HERMINA. De stranding van de HERMINA moet, naar 's Raads oordeel, worden toegeschreven aan het op de baar stoten en het daarop gevolgde dwarsvallen van het schip. De gezagvoerder kan geen blaam treffen nu hij, waar hij orders had deze haven aan te doen, de aanwijzingen van de loods heeft gevolgd, die onmiddellijk voor hij aan boord kwam, het vaarwater had gepeild en verzekerde, dat er geen gevaar bestond binnen te lopen. Uit het relaas van de scheepsramp, aan de HERMINA overkomen, blijkt echter, gelijk ook de zeilaanwijzingen aanduiden, dat het binnenlopen van de haven van Rabat gevaarlijk is en de kans op stranding groot.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rabat, 27 juli. Het stoomschip HERMINA, 17 april op de baar alhier gestrand, is gistermiddag vlot gebracht. Het stoomschip ligt nu alhier in de rivier ten anker.

Afbeelding
Datum 07 september 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rabat, 23 augustus. Het Nederlandse stoomschip HERMINA, dat na stranding aan de firma Guillier & Verdier was verkocht en later nadat het vlot was gebracht weer verkocht werd aan de firma Paul Castanic te Oran, zou voor zekere reparaties naar Oran worden geëscorteerd, doch juist voor de aankomst te Mehdva sprongen enige vlampijpen. Voordat het de reis kan voortzetten moet er worden gerepareerd.

Afbeelding