|
Raad voor de Scheepvaart. Gisteren heeft de Raad voor de Scheepvaart een onderzoek ingesteld naar de zaak van het stranden op 14 april jl. op de baar bij Rabat van het stoomschip HERMINA, rederij Jos. de Poorter te Rotterdam. Gehoord werd eerst de kapitein N.H. Kuiper. Deze verklaarde, dat het schip een lading cement en hout bestemd voor Rabat, inhad. Bij Rabat lag het schip voor en achter 11 voet. Voor Rabat is de HERMINA 24 uur blijven wachten op een loods. Men kan hier alleen bij hoog water binnen komen. Het vaarwater verandert steeds, telkens moet met het lood gezocht worden. Dit heeft de loods ook thans gedaan; daarom heeft getuige niet gelood. Deze loods kende getuige van een vorige gelegenheid. Met goed weer kan men voor Rabat in lichters lossen buiten de haven. De vorige keer dat getuige Rabat aandeed, heeft zijn schip er ook gestoten op de baar, maar is er overheen gekomen. Op de baar staat 7½ voet water. Toen getuige aan de loods vroeg of hij binnen kon komen, antwoordde deze bevestigend; volgens hem was de diepgang niet te groot. Getuige deelde mee dat elk schip daar stoot; toen de HERMINA voor de baar kwam, zaten er al drie andere schepen op. Er werd nu met een tamelijke vaart dwars op de baar aangestoomd, met de bedoeling er overheen te komen. Aan de zeezijde loopt door de baar geen geul, wel aan de landzijde. Het schip stootte tweemaal, begon af te vallen en kwam toen met het voorschip vast te liggen dwars in de geul aan de landzijde. Later is het door de zee op het strand gezet. Getuige deelde mee, dat het schip nog steeds vastzit en aan een Franse maatschappij verkocht is voor 40.000 francs. Deze maatschappij heeft nog 3 andere van de daar gestrande schepen gekocht. De lading is gelost, beschadigd door het lekken van de dekken. Getuige’s orders luidden, om naar binnen te varen. Getuige had een voet minder willen laden dan geschied is. De machinist Heuser verklaarde dat hij ingevolge door de telegraaf overgebrachte order, de machines op volle kracht vooruit heeft gezet. Na enige tijd gevoelde hij het schip stoten. Toen het vastzat, heeft hij nog geruime tijd met de machine gemanoeuvreerd om het los te krijgen. Gedurende 10 weken heeft getuige dit nog steeds gedaan, maar vergeefs. De Raad zal later uitspraak doen.
|