Inloggen
HENRIETTE HAASMANN - ID 2794


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1900-06-00 / 1907-08-00

Identification Data

Bouwjaar: 1868
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: William Doxford, Pallion, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 24
Launch Date: 1868-06-06
Delivery Date: 1868-06-19
Technical Data

Gross Tonnage: 740.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 703.00 Gross tonnage
 
Length 1: 178.0 Feet (British) Registered
Beam: 29.8 Feet (British) Registered
Depth: 19.1 Feet (British) Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1868-06-19 DOXFORD
Manager: Horatio N. Hughes, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Horatio N. Hughes, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: HDLR
Additional info: Off.nr. 60073

Date/Name Ship 1875-00-00 DOXFORD
Manager: Ralph Watts Leyland, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: Ralph Watts Leyland, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Callsign: HDLR

Date/Name Ship 1900-06-00 HENRIETTE HAASMANN
Manager: Indische Handels Compagnie, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: Indische Handels Compagnie, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: THDR

Date/Name Ship 1907-08-00 IDA
Manager: Oluf J.O. Borgen, Kristiansand, Norway
Eigenaar: A/S Bark Ida, Kristiansand, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiansand / Norway
Callsign: WHLB

Ship Events Data

1900-06-00: Verkocht
AH 010700
Amsterdam, 30 juni. Het te Liverpool thuisbehorende ijzeren barkschip DOXFORD, groot 709 ton, thans liggende te Duinkerken, is verkocht aan de Indische Handels Compagnie te Batavia en zal door genoemde maatschappij onder Nederlands-Indische vlag in de vaart worden gebracht onder de naam HENRIETTE HAASMANN en gevoerd worden door kapt. J. Bier. De HENRIETTE HAASMANN is bevracht van Cardiff naar Java.
1903-03-00: Additional info
AH 100303
Londen, 9 maart. Het Nederlandse barkschip HENRIETTE HAASMANN, kapt. Bier, van Samarang naar New-York, waarop reeds herverzekering werd gesloten tot 4 pCt., heeft behouden de bestemming bereikt.
1906-01-00: Additional info
SH 270106
Op hoop van zegen. Wie een bezoek brengt aan de rede, zal daar de Nederlandse bark HENRIETTE HAASMANN zien liggen, die een heel aardig voorkomen heeft, doch volstrekt onzeewaardig is. Van deskundige zijde vernemen wij, dat het schip enige jaren onder water heeft gelegen en thans weder in de vaart is gebracht. Reeds enige jaren geleden moet bij het roestkrabben door de wand van het schip heen gekrabt zijn. Er werd toen een lap op geplaatst. De toenmalige havenmeester alhier weigerde een certificaat van zeewaardigheid af te geven , waarop de HENRIETTE HAASMANN naar Batavia zeilde en daar een certificaat wist machtig te worden. De drijvende doodkist moet zo zwak zijn, dat men met een stuk bamboe een gat door de wand kan stoten. Het is haast onbegrijpelijk, dat de gezagvoerder hierin berust. Een onderzoek van overheidswege achten wij dringend nodig. (opm: zie BH 300106)

BH 300106
Men moet met “deskundige voorlichters” waarmee tegenwoordig nogal druk geschermd wordt, blijkbaar wat voorzichtig zijn. Want het Soerabaijasch Handelsblad van j.l. zaterdag is er lelijk ingelopen. De HENRIETTE HAASMANN is inderdaad een heel oud schip, doch nog volkomen zeewaardig. Lloyd’s Register bijvoorbeeld geeft aan dat het bijzonder zwaar gebouwd is en in de eerste klasse is ingeschreven, voorts, dat het twee jaar geleden pas onderworpen is aan de special survey, en ieder jaar kreeg het bovendien een certificaat van zeewaardigheid, waarvan het laatste eerst zes maanden oud is. Het schip vaart dus niet “op hoop van zegen”, Het zou dit trouwens niet kunnen, waar het niet eens verzekerd is. Dat er wel eens een der ijzeren platen verwisseld moest worden, is volstrekt geen bewijs van onzeewaardigheid; dit overkomt elk schip op zijn beurt.
1907-08-00: Sale/Verkoop
NRC 100807
Rotterdam, 9 augustus. De Nederlandse bark HENRIETTE HAASMANN, groot bruto 740 ton en netto 703 ton, in 1868 van ijzer gebouwd, is voor GBP 1900 verkocht aan T.D. Borgen & Sons te Christiansand. Deze bark, thans onder Nederlandse vlag varend voor de Indische Handelscompagnie te Batavia, is op reis van Batavia naar Amsterdam en zal aldaar na het gewone bodemonderzoek overgenomen en dan herdoopt worden en de naam IDA voeren. Kapt. Tobiassen zal als gezagvoerder optreden.
1909-10-11: Final Fate: Stranded

Op reis van Pensacola naar Buenos Aires is de IDA op 11 oktober 1909 gestrand op Middleground, Key West. Het schip werd vlot gebracht, afgekeurd en verkocht, waarschijnlijk voor sloop.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Bier, J.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De HENRIETTE HAASMANN, lossend op de rede van mogelijk Soerabaija
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend
Bronnen

Jaar: 2018
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Lloyd´s Registers
Appropriation Books
Mercantile Navy Lists 1868-1900
WSS werflijst van Doxford
Lloyd's Casualty Returns IV-1909