Inloggen
F.H. VON LINDERN - ID 2150


Kroniekberichten

Datum 17 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 mei. Zaterdag 17 mei om half vier uur namiddag zal van de werf van de Nederlandsche Maatschappij voor Scheepsbouw en Dokken onder directie van de heren C. en J. von Lindern, aan de overzijde van het IJ te water worden gelaten, het nieuw gebouwd ijzeren barkschip F.H. VON LINDERN. Het zal gevoerd worden door kapt. C. Spaanderman.

Afbeelding
Datum 06 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 5 juli. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het schip F.H. VON LINDERN, kapt. Spaanderman, heden te North Shields van Amsterdam gearriveerd. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 17 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 juli. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip F.H. VON LINDERN, kapt. Spaanderman, 16 juli van Newcastle naar Atjeh vertrokken.

Afbeelding
Datum 10 januari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 9 januari. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het ijzeren barkschip F.H. VON LINDERN te Atjeh gearriveerd.

Afbeelding
Datum 22 juni 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia,16 mei. Sedert het bericht van de 2e dezer bleef de markt onveranderd flauw en ging er bijna niets om. Naar Nederland kwam de Factorij aan de markt met 8.000 picols koffie, die door een klein schip tot NLG 40 werden aangenomen en waarop het begon aan te leggen. Een dergelijke hoeveelheid is nog voor een ander schip disponibel. In andere richtingen kwamen geen afdoeningen tot stand, daar er noch naar het Kanaal, noch naar Amerika of Australië enig vraag bestond.
De laatste bevrachtingen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 75 huiden, NLG 20 tin NLG 50 thee, naar Amsterdam, en zaksuiker tot geheime koers naar Liverpool; stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 65 koffie, NLG 50 tabak, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, naar Amsterdam en FFR 20 tin, FFR 120 indigo naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK en F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 01 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 mei. Vrachten blijven stil. Om uit de nieuwe oogst te laden werden enige biedingen gedaan, doch te laag om tot zaken te leiden. Het Nederlandse stoomschip BATAVIA nam koffie tot NLG 65, tin NLG 20, huiden NLG 75, krossok NLG 40, indigo NLG 90 à 120, suiker tot geheime vracht naar Rotterdam, thee tot Sh.35/- per 40 cub.ft. naar Londen en suiker tot geheime vracht, en kopra tot NLG 60 per ton naar Marseille, te Padang in te nemen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK en F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 06 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 mei. Vrachten. Sedert het bericht van de 16e dezer bleef de toestand onveranderd, ofschoon de vooruitzichten enigszins gunstiger zijn. Grote partijen suiker zijn in de laatste veertien dagen tot steeds stijgende prijzen verkocht en reeds enige kleine partijen werden naar de afscheepplaatsen afgevoerd. De oogst belooft overvloedig te zullen zijn doch het begin van de grote afscheep kan niet voor einde juni tegemoet worden gezien. Naar Nederland kwam een partij particuliere koffie aan de markt, die tot NLG 40 door een schip werd aangenomen, dat daarop begon aan te leggen. (opm: zie hieronder NOACH VI) De raming van de Gouvernements koffieoogst is verre beneden die van verleden jaar, en, daar nog bijna geen product is afgevoerd, bleef de Factory uit de markt. Naar Het Kanaal, Amerika en Australië vonden geen transactiën plaats en bestaat geen vraag. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip SOENDA NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 75 huiden, NLG 50 thee, NLG 120 indigo naar Amsterdam en FFR 75 huiden, FFR 120 indigo naar Marseille; NOACH VI ligt aan, NLG 40 voor 20.000 pikols particuliere koffie naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN en JUPITER.

Afbeelding
Datum 13 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 juni. Vrachten bijna zonder afdoeningen. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip ZEELAND koffie NLG 90 en NLG 65, tabak NLG 45, indigo NLG 120 en NLG 90, huiden NLG 75, rijst NLG 40 per last, kinabast NLG 17,50 per m3 naar Rotterdam, en thee Sh.35/- à 40/- per 40 cub.ft. naar Londen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, BERTHA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER en SLAMAT.

Afbeelding
Datum 23 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 juni. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de toestand van de markt onveranderd. De onbevrachte vloot nam aanmerkelijk toe, doch een aantal van de aangekomen schepen zijn bestemd om voor reders rekening te laden of reeds in Europa retour bevracht. Het afscheepseizoen zal echter wel niet voor de eerste helft van juli een aanvang nemen. Naar Nederland accepteerde een schip een kleine hoeveelheid arak tot NLG 90 en begon aan te leggen. Afdoeningen zijn bijna niet te vermelden, daar er noch naar Het Kanaal, Amerika of Australië enige vraag bestond. Tegen het einde dezer maand zal er te Padang een koffie-veiling gehouden worden en is het mogelijk, dat daarna enige vraag voor scheepsruimte naar New York zal ontstaan. Het Nederlandse stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX boekte NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 75 huiden, NLG 40 gom damar naar Amsterdam, en FFR 40 gom damar, FFR 120 indigo, GBP 2.5/- voor suiker naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN en JAN VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 28 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juni. Vrachten zonder afdoeningen. Er zijn veel schepen aangekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND boekte koffie NLG 65, huiden NLG 75, indigo NLG 120 en NLG 90 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime conditiën naar Port Said voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN en JAN VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 juli. Sedert ons bericht van 27 passato bleef de markt zonder levendigheid en bestond er bijna geen vraag, terwijl de onbevrachte vloot weder enigszins vermeerderde. Naar Nederland was geen product aan de markt en bestaat er volgens mededelingen van de Factory voorlopig nog geen behoefte aan ruimte voor Gouvernements-koffie. Naar Het Kanaal kwamen een paar afdoeningen tot stand en begonnen enige in Europa bevrachte bodems te laden, doch afschepers houden zich nog zeer teruggetrokken. Voor de meeste verkopen van suiker uit deze oogst schijnt door kopers in Europa voor scheepsruimte gezorgd te worden, waardoor exporteurs niet vrij zijn in hun bewegingen, hetgeen niet zonder invloed op onze vrachtenmarkt zal blijven, vooral daar de naburige havens alle goed van ruimte voorzien zijn en de vloot hier dagelijks vermeerdert. Hoger dan GBP 2 is hier momenteel niet te maken, terwijl echter de vraag zeer gering is. Naar Amerika werden een paar schepen opgenomen voor koffie uit de jongste Padang-veiling naar New York en is thans in de behoefte voorzien. In andere richtingen ging niets om. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES MARIE NLG 65 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, NLG 60 tabak naar Amsterdam, en suiker tot GBP 2.5/- naar Marseille voor order; stoomschip SOERABAJA NLG 65 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Rotterdam en suiker tot geheime prijs naar Marseille; KINDERDIJK GBP 2 voor suiker naar Het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juli. Vrachten. Er is meer leven, nu men algemeen begint af te schepen. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen kwamen tot stand: stoomschip UTRECHT koffie en huiden tot NLG 75, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, suiker Sh.45/-, tin FFr 20 per ton naar Marseille, en thee tot Sh.40/- en 35/- per 40 cub.ft. naar Londen. De BERTHA heeft tot NLG 90 per last arak aangenomen en ligt in lading naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juli. Vrachten. Sedert het bericht van de 11e dezer bleef de flauwe stemming onzer markt zich handhaven, terwijl de onbevrachte vloot weer aanzienlijk vermeerderde en de behoefte verre overtreft. Naar Nederland was noch de Factory noch particuliere lading aan de markt. Op 1 augustus a.s. verzoekt te Factory aanbieding van scheepsruimte voor de overvoer van koffie van Menado, Amoerang en Belang naar Amsterdam en moeten de schepen vóór 15 augustus op een van de plaatsen van Java disponibel zijn. Op ultimo juni waren aanwezig op de drie plaatsen 12.555 pikols (opm: koffie), in de binnenlandse pakhuizen 5.755 pikols en werden tot ultimo september 2.795 pikols aldaar verwacht, zodat totaal 21.105 pikols over te voeren zouden zijn. De Factory verbindt zich echter voor geen bepaalde hoeveelheid, terwijl de vervrachter niet meer behoeft te nemen dan het schip laden kan en mag eventuele wanruimte slechts op een van de plaatsen van Celebes worden opgevuld. Alleen op houten schepen wordt gereflecteerd, doch is de Factory niet aan de laagste inschrijver verbonden. Naar Het Kanaal bestond weinig vraag en behalve enige schepen die, onder charter in Europa gesloten, begonnen te laden, is er slechts een afdoening tot Sh.37/6 te vermelden. Naar Amerika noch naar Australië ging iets om. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS HENDRIK NLG 65 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin naar Amsterdam, en Sh.45/- per ton suiker, Sh.60/- per ton kopra van Padang, FFr 120 per ton indigo naar Marseille; stoomschip VOORWAARTS dezelfde koersen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 08 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 juli. Vrachten. Bijna geen nieuwe charters werden afgesloten bij steeds toenemende scheepsruimte. Van de Nederlandse schepen werd alleen bevracht het stoomschip SAMARANG koffie NLG 75, huiden NLG 75, indigo NLG 120, rijst NLG 40 per last naar Rotterdam, en suiker NLG 50 per last Marseille optie Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 11 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Vrachten. Sedert het bericht van 25 juli valt er weinig belangrijks over de markt te rapporteren. Naar Nederland werd geen particuliere lading geboden en was ook de Factorij niet in de markt voor Java-koffie. Zij hield echter de 1e dezer een inschrijving voor de overvoer van de Menado-koffie naar Amsterdam, en ontving van 21 schepen aanbiedingen, afwisselende van NLG 44,87½ tot NLG 80. Hiervan werd alleen de NOACH III tot NLG 48,50 opgenomen van Menado, Amoerang en Belang. Naar Het Kanaal werd bijna niets afgedaan. Verscheidene schepen arriveerden onder charter uit Europa en zijn thans ladende, en een paar schepen werden tot Sh.35/- en Sh.32/6 bevracht. Er heerst echter grote lusteloosheid en bestaat er bijna geen vraag. Naar Amerika noch naar Australië ging iets om. Met uitzondering van bovengenoemde NOACH III was de enige bevrachting van een Nederlands schip het stoomschip PRINS FREDERIK NLG 75 koffie, NLG 45 tabak, NLG 120 indigo, NLG 40 rijst naar Amsterdam, en Sh.45/- per ton suiker, FFr 75 huiden naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 22 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustus. Vrachten. Er gaat bijna niets om bij een bovenmatig groot aanbod van scheepsruimte. Er vond slechts één afsluiting van een Nederlands schip plaats: het stoomschip NOORDHOLLAND NLG 75 koffie en huiden, NLG 40 rijst, alles per last, NLG 50 per last en Sh.40/- per ton suiker naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET Iii, THORBECKE III en MARIA.

Afbeelding
Datum 25 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 augustus. Vrachten. De toestand van de markt bleef sedert het laatste bericht van de 8e dezer onveranderd en was er geen verbetering te bespeuren. Het aantal schepen vermeerderde weer en, hoewel bijna alle reeds voor arrivement bevracht, oefenen zij toch op de markt grote invloed uit. Naar Nederland is een klein partijtje koffie van particulieren in de markt, doch overigens is bijlading zeer schaars. De Factorij kondigde de 10e dezer een inschrijving op 15 dezer aan voor de overvoer van 40.000 pikols koffie van de Noordkust naar Rotterdam, doch niet meer dan 20.000 pikols aan één schip gevende. Er werden 26 schepen aangeboden tot cijfers lopende van NLG 42 tot NLG 23,87½ per last, en werden de BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL tot NLG 23,87½ en de NOACH II tot NLG 25 opgenomen, beide met 20.000 pikols naar Rotterdam. De toestand is voor de overblijvende schepen verre van rooskleurig, want het is niet onwaarschijnlijk dat de Factorij geen verdere ruimte zal behoeven. De oogst is begroot op plm. 614.000 pikols; hiervan moeten gereserveerd worden voor de contracten met de boten plm. 400.000, voor verkoop in Indië 100.000 en voor legkoffie 30.000 pikols, zodat er na aftrek van de opgenomen ruimte slechts plm. 50.000 pikols overblijft, terwijl de regering haar wens kenbaar maakte, dat de koffie langer opgeschuurd moest blijven in Indië, zodat zonder hoge noodzakelijkheid van gebrek aan pakhuisruimte er vooreerst geen verscheep te verwachten is. Voor Het Kanaal bestond er enige vraag, doch tot lagere cijfers dan het laatste bericht vermeldde. Naar Amerika noch naar Australië bestond vraag en vonden geen transacties plaats.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen waren, behalve bovengenoemde twee schepen met Factorijkoffie, het stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, NLG 50 suiker, naar Amsterdam; stoomschip NOORD-BRABAND NLG 75 koffie en huiden. NLG 40 rijst naar Rotterdam en NLG 50 suiker naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. Er is iets meer vraag, maar niet in verhouding tot de steeds aangroeiende beschikbare scheepsruimte. Tot stand kwamen de volgende bevrachtingen voor Nederlandse schepen: NICOLAAS BEETS suiker tot Sh.30/- per ton, THORBECKE V idem te Samarang te laden, THORBECKE VI idem te Soerabaja te laden, alle drie naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, THORBECKE III en GRAAFSTROOM.

Afbeelding
Datum 08 april 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 7 april. Volgens ontvangen telegram is het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, kapt. Spaanderman, van Java, 29 maart van Falmouth vertrokken 7 april te Landscrona gearriveerd.

Afbeelding
Datum 29 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Zoals reeds met een enkel woord kort vóór het afdrukken van ons vorig nummer kon gemeld worden, is er hedennacht te ruim 1 ½ uur brand uitgebroken in het ijzeren barkschip F. H. VON LINDERN, aan de Boompjes liggende. Dit in 1883 nieuw gebouwde ijzeren schip van 1.000 register ton lag in lading naar Java en had reeds een groot gedeelte van de lading in. In het voorschip lag de lading reeds tot aan het bovendek gestuwd, grotendeels bestaande uit kisten lucifers en garen, terwijl in het benedenschip briketten, teer en andere zeer brandbare stoffen een goed deel van de lading uitmaakten. Omdat voor de ambtenaren van de belastingen de luiken gesloten waren, kwam er bij de ontdekking slechts enige rook uit het ruim tevoorschijn, doch de brand had toen binnenin reeds zo hevig gewoed, dat te twee uren de verf van het schip bij de fokkemast buiten boord reeds verbrand was. Bij het openen van de luiken bleek de brand in het voorschip het ergste te zijn, doch door de hitte en de dikke rook was de omvang er van niet na te gaan. Achtereenvolgens gaven handspuiten en vijf stoomspuiten, waaronder drie drijvende, water door de drie luiken en door verschillende in het dek gekapte gaten. Deze grote massa water maakte dat tegen zes uren in de ochtend de brand als geblust kon worden beschouwd. De brand moet zijn ontstaan in het tussendek bij het voorluik; de lading is aldaar voor een groot gedeelte verbrand en ook de verdere lading heeft grote waterschade, daar het schip tot bijna aan het tussendek vol water was gepompt. Ook het schip zelf heeft belangrijke schade belopen door het kromtrekken van ijzeren dekbalken en buitenhuidsplaten bij de fokkemast, terwijl over het gehele voorschip het dek vernield is. Na de blussing werden de goederen in het voortussendek uit elkander gehaald, ten einde de laatste nog brandende gedeelten te kunnen blussen, zodat er te half tien geen rook meer was te zien. Door het gloeiend worden van de buitenhuidsplaten was het schip aan bakboord op de hoogte van de fokkemast lek gesprongen en daar het voorschip door het ingepompte water een paar meten diep was komen te liggen, werd na de blussing dadelijk aangevangen met het weer leegpompen van het schip.

Afbeelding
Datum 31 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 juli. Het schip F.H. VON LINDERN, is zo mogelijk (opm: zo ver als men kon) ledig gepompt en naar de Handelsinrichtingen te Fijenoord verhaald, om in één van de loodsen aldaar de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Belangrijke verkoping van diverse goederen, door vuur of water beschadigd, afkomstig van het Nederlandse barkschip F.H. VON LINDERN, en bestemd geweest naar Java, als: 58 kisten garens, 71 kisten manufacturen, 5 kisten zeep, diverse partijen gegoten ijzeren pannen, 200 vaten cement, 279 blikken verf, 19 vaatjes menie, 86 vaten zinkwit, 200 vaten aluin, 194 tobben staal, 38 kisten glazen dakpannen, 5 vaten lijm, 75 vaten zwavel, 200 vaatjes boter.
De verkoop zal geschieden op 12 augustus a.s. des morgens ten 10 ure, in loods 3, Spoorweghaven, en vanaf hedenmorgen zijn de notitiën kosteloos verkrijgbaar ten kantore der cargadoors Kuyper, Van Dam & Smeer.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 augustus. De beschadigde geloste lading goederen uit het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN hebben in publieke veiling NLG 16.000 opgebracht. Het schip is nog niet in het dok.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 augustus. Een tweede veiling van beschadigd geloste goederen uit het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN heeft heden circa NLG 7.600 opgebracht.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De derde veiling van beschadigd geloste goederen uit het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN heeft heden NLG 7.840 opgebracht.

Afbeelding
Datum 09 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 september. De laatste veiling beschadigde goederen, gelost uit het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, heeft heden NLG 3.300 opgebracht.

Afbeelding
Datum 30 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dover, 28 december. De gezagvoerder en equipage van het schoenerschip COMMERCE, van Sunderland naar Weymouth bestemd, werd hier geland door het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, kapt Swart, van Rotterdam naar Batavia bestemd. De gezagvoerder van de COMMERCE, welke in aanvaring was met de F.H.VON LINDERN verklaarde aan boord van de Nederlandse bark overgesprongen te zijn met zijn equipage. Hij was van mening dat zijn schip spoedig zou zinken. De F.H.VON LINDERN had bij Dungeness twee ankers en kettingen laten slippen en werd met gebroken spil en verbrijzelde boot door de sleepboot WANDERER hier in de haven gesleept. Er werd geen akkoord gemaakt. Volgens een ander bericht verloor de F.H.VON LINDERN slechts bakboordsanker en ketting.

Afbeelding
Datum 06 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 januari. Volgens particulier bericht is op het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, van Rotterdam naar Batavia, dat in aanvaring was met het Engelse schip COMMERCE, te Dover beslag gelegd.

Afbeelding
Datum 04 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 1 februari. Door het Admiraliteitshof is uitspraak gedaan inzake het sleeploon van het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, van Rotterdam naar Java, met schade te Dover binnengesleept, en is aan de sleepboot GBP 2.500 voor sleeploon toegekend. De waarde van schip, vracht en lading was tezamen begroot op GBP 25.000.

Afbeelding
Datum 13 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 februari. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, van Dover vertrokken naar Java.

Afbeelding
Datum 04 juni 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 3 juni. Het barkschip F.H. VON LINDERN, kapt. Swart, arriveerde vóór de 3e juni van Rotterdam via Dover ter rede van Batavia.

Afbeelding
Datum 05 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 juni. Vrachten met enkele afdoeningen met toenemende beschikbare scheepsruimte. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn de stoomschepen GELDERLAND en BATAVIA: NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo, NLG 50 thee, per last, beide naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM en F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 14 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 juni. Vrachten. Sedert het bericht van 28 mei bleef de markt zeer flauw gestemd, bestond er zeer weinig vraag en nam de onbevrachte vloot aanzienlijk toe. Naar Nederland kwamen enige partijen arak aan de markt, waarvoor een passend schip wordt gezocht. Naar het Kanaal bestond geen vraag en werd slechts een klein schip voor stroopsuiker bevracht; verscheidene in Europa voor het nieuwe seizoen bevrachte schepen zijn aangekomen en liggen op orders te wachten. Naar de Verenigde Staten zijn geen afdoeningen te vermelden en wordt ook geen scheepsruimte gezocht. Naar Australië ging niets om. Naar Auckland werd een handig schip gevraagd om in de aanvang van het nieuwe seizoen te laden. De laatste bevrachting is de Nederlandse stoomboot CONRAD NLG 80,- koffie, NLG 90,- huiden, NLG 55,- tabak, NLG 50,- thee, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, THORBECKE V, CONSTANTIA en AMICITIA.

Afbeelding
Datum 24 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juni. De vrachten zijn zonder zaken bij toenemende disponibele scheepsruimte. Het Nederlandse stoomschip ZEELAND bedong naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 90, indigo NLG 120 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, THORBECKE V, CONSTANTIA, AMICITIA, ANNA ALEIDA en THORBECKE VII.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 juli. Schepen komen in grote getale aan, verschillende reeds onder elders afgeloten charters, maar nu de suikerafvoer ten gevolge van de jongste regels zoveel vertraging ondervond, heeft men met de afscheep nog niet recht kunnen beginnen en zijn er nog geen afsluitingen tot stand gekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND bedong naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, AMICITIA, ANNA ALEIDA, THORBECKE VII, SMEROE, BAARN, SLAMAT, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, JAN VAN HAAFTEN, NOACH VI en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 juli. De zich op de kust bevindende schepen zijn meest allen onder elders gesloten charter; op de plaats worden geen afdoeningen vermeld. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip SOERABAYA naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, tin NLG 25 per last, en naar Marseille tin Ffrs. 25 per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, SMEROE, THORBECKE VII, NOACH V, BAARN, SLAMAT, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, JOHANNA en CONCORDIA.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, bevracht van Java naar het Kanaal voor order tot 30 shillings.

Afbeelding
Datum 17 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. De vrachten zijn stil bij tot dusverre nog zeer geringe vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA naar Amsterdam voor koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last; stoomschip DRENTHE naar Rotterdam koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en krossoks NLG 45 per last. De BATAVIER laadt voor bevrachters rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, THORBECKE VII, SMEROE, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, CONCORDIA, JOHANNA, THORBECKE VI, KERSBERGEN, THORBECKE, THORBECKE II, INSULINDE, THORBECKE III en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht vertrok het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, de 8e oktober van Java naar het Kanaal voor orders.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 september. Vrachten zijn met beperkte vraag in de laatste dagen. De Nederlandse stoomschepen SOENDA en PRINSES WILHELMINA bedongen beide koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, en thee NLG 50 per last naar Amsterdam, en peper Ffrs. 65 per ton naar Genua; de SOENDA laadt mede tin naar Amsterdam tot NLG 30 per last. De EMMA laadt te Macasser naar Amsterdam koffie en paarlmoerschelpen tot NLG 45 en copra NLG 50 per last. De BATAVIER maakt Sh.32/6, de F.H. VON LINDERN en de THORBECKE VII Sh.35/- per ton, alle drie met suiker naar het Kanaal voor orders. De NOACH V voor 20.000 pikols gouvernementskoffie naar Dordrecht NLG 40 per last. Naar Rotterdam laden het stoomschip SOERABAYA koffie tot NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50 en zwarte peper NLG 65 per last, en de THORBECKE IV rijst tot NLG 32 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OOSTENBURG, GRAAFSTROOM, THORBECKE II, NACHTEGAAL en KRIMPEN AAN DE LEK.

Afbeelding
Datum 05 februari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 februari. Het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, kapt. J. Swart, is volgens particulier bericht de 4e februari, na een reis van 117 dagen van Java te Falmouth aangekomen voor orders.

Afbeelding
Datum 26 februari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 februari. Het schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, heeft order bekomen om te Greenock de lading suiker te lossen.

Afbeelding
Datum 06 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 april. Volgens telegram uit Londen vertrok het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, de 4e dezer van Greenock naar Cardiff om aldaar kolen te laden voor Onrust (opm: eilandje bij Batavia)

Afbeelding
Datum 05 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is gisteren het schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, met steenkolen van Cardiff naar Onrust, Straat Sunda gepasseerd.

Afbeelding
Datum 06 september 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 september. Volgens een door de reder ontvangen telegram is het fregatschip WILLEMINA CORNELIA, kapt. H. De Jonge, heden van Samarang naar Bangkok vertrokken om een lading rijst in te nemen en het schip INSULINDE, kapt. Spaanderman, bevracht van Bangkok naar het Kanaal voor order met rijst tegen 32 sh.06 p, na ontlossing der kolen te Macassar en Soerabaya.
Volgens ontvangen telegram uit Batavia is het schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, bevracht naar het Kanaal voor orders tot 35 shilling met een lading suiker.
Het barkschip LOTOS, kapt. L. Klinkhamer, vertrok heden van Liverpool met een gedeelte lading zout als ballast naar Dordrecht en Rotterdam, om na ontlossing alhier een lading stukgoed in te nemen naar Soerabaya en Samarang.
Het barkschip MARIA, kapt. A. Markwardt was 4 augustus j.l zeilklaar te Gorontalo naar Rotterdam direct met een volle lading producten tegen een vracht van NLG 50,- per last, tarief Nederlandsche Handel Maatschappij.

Afbeelding
Datum 10 november 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 november. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, heden van Java vertrokken naar het Kanaal voor orders.

Afbeelding
Datum 03 april 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 april. Volgens bij de reder ontvangen telegram is het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, van Java te Falmouth gearriveerd voor orders. Alles wel.

Afbeelding
Datum 04 april 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 2 april. De lading suiker, aangebracht van Passaroean per F.H. VON LINDERN, kapt. Zwart, alhier voor orders binnen, is geconsigneerd aan A. van Hoboken & Co. te Rotterdam, en order bekomen naar Greenock.

Afbeelding
Datum 09 april 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 6 april. Het schip F.H. VON LINDERN is heden van hier naar Falmouth vertrokken.

Afbeelding
Datum 17 april 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 april. Het schip F.H. VON LINDERN arriveerde heden van Java te Greenock.

Afbeelding
Datum 23 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 mei. De lading kolen van het schip THORBECKE VI is aan de Kaap de Goede Hoop geheel afgekeurd, en die bestemd was voor Soerabaja en Kema (opm: zuidkust Minahassa) zal vervangen worden door die van het schip F.H. VON LINDERN, thans in Greenock liggende.

Afbeelding
Datum 28 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 27 december. Volgens bij de reders ontvangen telegram is het ijzeren barkschip F.H. VON LINDERN de 23e novembber l.l. te Kema (Celebes) gearriveerd om aldaar 600 ton steenkolen te lossen en met het restant naar Soerabaja te verzeilen.

Afbeelding
Datum 14 maart 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Schepen in lading

Rotterdam, 11 maart. Het schip F.H. VON LINDERN, kapt. D. Huibrechts, ligt te Soerabaja in lading naar Nederland.

Afbeelding
Datum 10 juni 1890
Krant JB - Javabode

Heden is van Batavia naar Amsterdam vertrokken de Nederlandse bark F.H. VON LINDERN, kapt. D. Huibrechts. (opm: het begin van de reis, die fataal zou eindigen, zie NRC 211090)

Afbeelding
Datum 21 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 19 oktober. Storm, hoge zee. Gisterenavond bevond zich het barkschip F.H. VON LINDERN, kapt. D. Huibrechts, van Batavia naar Amsterdam bestemd, benoorden de pieren in de branding, doch werd teruggestormd en is heden nacht bij Zandvoort op strand geraakt. De reddingboot van daar heeft te vergeefs getracht het schip te bereiken en is omgeslagen. Heden morgen is de reddingboot van hier, door 6 paarden getrokken, naar de strandingsplaats gegaan.
Volgens een later bericht is de reddingboot bij het schip en tracht de equipage van boord te krijgen.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 oktober. Volgens bericht uit Zandvoort werden heden 14 blazerschuiten, beladen met kapok en gom, uit het schip F.H. VON LINDERN gelost en naar IJmuiden vervoerd. Het water gaat met eb en vloed in het schip op en neer.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 19 oktober. In de afgelopen nacht is hier bij stormweer gestrand het schip F.H. VON LINDERN, kapt. D. Huibrechts, met een lading stukgoederen van Batavia naar Amsterdam bestemd. De reddingboot van Zandvoort deed drie vergeefse pogingen het schip te bereiken en sloeg de laatste maal om, ten gevolge waarvan één der bemanning verdronk, terwijl de overigen gelukkig behouden door de branding heen het strand bereikten. Aan de IJmuider reddingboot gelukte het daarna de gehele uit 17 personen bestaande equipage van de VON LINDERN te redden en aan wal te brengen. Een van hen had ‘s nachts te voren zijn been gebroken. Het schip is waarschijnlijk verloren, doch zal de lading, ter waarde van circa een millioen gulden, vermoedelijk geheel kunnen worden geborgen.
Van den 20sten. Het schip was hedenmorgen door de hevige branding niet te bereiken. Men veronderstelt dat het water in heeft, daar het veel dieper ligt dan gisteren. Er zal heden een contract worden gemaakt om de lading, bestaande uit arak, kapok, huiden, tin en tabak te bergen. Het weder is gunstig.
Volgens rapport van de kapitein bevond zich het schip de 18e dezer 9 uur voorm. op 8 vadem water dwars van IJmuiden en seinde het voortdurend om een loods, die echter niet kwam opdagen. Er werd daarna naar het westen afgehouden en werd besloten, daar het weer handzaam was, weder naar IJmuiden aan te houden en nog eens te trachten een loods te bekomen, doch deze kwam niet uit. Plotseling werd het schip door een hevigen N.W.-storm en hoge zeeën belopen, en trachtte men toen zonder loods binnen te komen. In een bui werden echter bijna alle zeilen vernield en kwamen zware stortzeeën over, waardoor alle brassen en touwen onklaar raakten en het schip niet meer te manouvreren was. Men liet toen beide ankers vallen. Een uur later braken de ankerkettingen en het spil, waardoor het schip op strand geraakte.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Bij de stranding van het barkschip F.H. VON LINDERN was de reddingsboot uit Zandvoort reeds des nachts om 2 uur aan het strand en om 3 uur in zee, daarna om ongeveer 5 uur. De derde tocht werd onder -nomen om half acht. Bij die tocht sloeg de boot om.
De bemanning heeft ongeveer 25 minuten nodig gehad om aan strand te komen. De reddingsboot van IJmuiden ging eerst in zee toen het water reeds ruim 2 uur gevallen was en de wind lang zo hevig niet was als om ongeveer half acht.
Dat de reddingsboot van IJmuiden getracht zou hebben met vuurpijlen het schip te bereiken is onjuist. Dat is alleen geschied door het bestuur der reddingsboot van Zandvoort die 5 vuurpijlen heeft afgeschoten.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 21 oktober. Er is met de Bergingsmaatschappij, onder directie van de heer G. Dirkzwager Mzn. te Maassluis een contract gesloten voor het bergen der lading van het bij Zandvoort gestrande Nederlandse schip F.H. VON LINDERN, van Java, te leveren te Amsterdam tegen 10 pct. der netto waarde, en voor het afbrengen van het schip tegen 15 pct. der waarde van hetzelve in beschadigden staat (onder goedkeuring van assuradeuren van het casco), te leveren te Amsterdam of Rotterdam, naar keuze van de reder.
Dewijl het schip in Engeland is verzekerd wordt een expert van Lloyd te Zandvoort verwacht. Er staat 18 voet water in het ruim. De tweede stuurman is aan boord geweest en heeft de klederen der equipage en enige instrumenten van daar gehaald. De zee is geheel bedaard en het weder met de Z.O. wind zeer gunstig om te bergen. Onder meer lading zijn er 9760 schuitjes tin in het schip. Het stoomschip NEPTUNUS vertrok heden nacht met 10 blazerschuiten en stoompompen van Maassluis naar het gestrande barkschip.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 22 oktober. Men is druk bezig met lossen uit het gestrande barkschip F.H. VON LINDERN. Vele vaartuigen liggen langszijde. Het weder is fraai, de zee kalm. De gezagvoerder en de reder zijn aan boord van het gestrande vaartuig. Gisteren zijn gelost ongeveer 700 balen kapok, 1050 huiden en 13 kisten gom damar. Heden is een stoompomp aan boord geplaatst, doch deze heeft nog niet gewerkt.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zandvoort, 21 oktober. Gisteren zijn uit de F.H. VON LINDERN gelost 1 baal tabak, 1 kist met chineesche lantaarns, 77 kisten gom damar, 713 balen kapok. De stoompomp heeft de gehele nacht gewerkt. Het water mindert.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 24 oktober. Gisteren werden uit het gestrande barkschip F.H. VON LINDERN gelost 880 schuitjes tin en 112 balen kapok. Een sleepboot brengt de schuiten, waarin de lading wordt overgebracht, naar IJmuiden.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 23 oktober. Verscheidene blazerschuiten met lading uit het schip F.H. VON LINDERN zijn hier aangekomen. Twee lichters zijn naar Amsterdam opgevaren. De derde lichter met arak, kapok en gom damar, is hedenmorgen naar Amsterdam opgevaren. Tien takelaars zijn naar Zandvoort vertrokken om het schip af te tuigen.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 25 oktober. Gisteren werden uit het gestrande barkschip F.H. VON LINDERN gelost 1400 huiden en 231 balen kapok. Er staat nog veel water in het schip. De stoompomp werkt aanhoudend door. Met het bergen van de tuigage is een begin gemaakt.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 25 oktober. Het gestrande schip F.H. VON LINDERN is wegens het slechte weder en de hoge zee door de bergers verlaten en is het ogenschijnlijk hoger opgeslagen.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 oktober. Volgens bij de reder ontvangen bericht van Zandvoort ten 6 ure 47 minuten namiddag was het schip F.H. VON LINDERN met de voorsteven naar de wal gedraaid. De kluiverboom is weggeslagen, het schip werkt vreselijk, vele zeeën lopen over het schip heen, zodat de stoompomp niet kan werken. Door het werken van het schip gaan de masten een voet op en neer. Het water staat gelijk met het tussendek. Men heeft heden niet kunnen lossen.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 25 oktober. Wegens het slechte weder kunnen er heden geen vaartuigen langszijde van het schip F.H. VON LINDERN komen om lading over te nemen. In het geheel zijn thans gelost: 1853 balen kapok, 17 balen tabak, 1263 huiden, 100 kisten gom damar, 893 broden tin, 13 balen rotting, 2 balen cubeben, 1 kist lantaarns.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 25 oktober. Het schip F.H. VON LINDERN is gisteren circa 180 voet hoger op strand geraakt, zodat het thans binnen de bank zit en de positie verbeterd is. De kluiverboom is weggeslagen.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 28 oktober. Volgens bericht is schipper Niemann die aan boord van de F.H. VON LINDERN was achtergebleven, van boord gehaald. Twee vaten arak en 60 balen tabak en kapok die op het dek gewerkt waren zijn door de hoge zee eraf geslagen en aan strand gedreven en zullen vermoedelijk aldaar publiek worden verkocht. Bij gewoon laag water zit het dek gelijk met het water, van meerdere schade aan het schip is niets te bespeuren.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 27 oktober. Het schip F.H. VON LINDERN is heden weer een weinig meer naar het strand geslagen en zit nu meer beschermd tegen de zware zeeën.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 28 oktober. De zesde lichter, beladen met 1403 huiden, 34 balen kapok, 1 baal rotting en 1 baal tabak ex-F.H. VON LINDERN, is heden ochtend opgevaren naar Amsterdam. Er werd heden ochtend niet gelost. Toen de beambten der Bergings Maatschappij heden aan boord van de F.H. VON LINDERN kwamen, bleek dat in de laatste storm alle hutten van dek geslagen en alles wat zich los aan dek bevond overboord gespoeld is. De stoompomp en stoomketel is stuk geslagen. Het schip heeft, voor zover zichtbaar, niet geleden. Het zit vol water. Morgen zal een andere pomp worden opgesteld om het water uit het schip te pompen alvorens met de verdere berging der lading weer een aanvang kan worden gemaakt.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zandvoort, 26 oktober. Wegens het onstuimige weder heeft men gisteren niets van het schip F.H. VON LINDERN kunnen lossen. Het schip werkt vreselijk, vele zeeën lopen er over heen, zodat de stoompomp niet kan werken. Het water staat gelijk met het tussendek. De kapitein trachtte aan boord te komen, maar daar de boot vol water sloeg kon men het schip niet bereiken.
Van den 27sten. Hedenmorgen was de toestand van het schip ogenschijnlijk dezelfde; het was niet te bereiken. Wind N.W.
Uit IJmuiden meldt men van heden: Het achterschip zit tot het dek in het water. De hut bij het roer is weggeslagen, zo ook de grote luiken. De lading drijft uit het schip.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 29 oktober. De lading van het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN bestond uit: Van Soerabaya: 1209 runderhuiden, 1085 buffelhuiden, adres Nederlandsche Handel Maatschappij; 1820 balen rotting, 982 balen gezuiverde en ongezuiverde kapok, order; 2171 runder en 83 buffelhuiden, 836 balen rotting, 694 balen krossok, 320 balen gezuiverde en 971 balen ongezuiverde kapok, adres van Eeghen & Co.
Van Batavia: 9746 schuitjes tin, adres Nederlandsche Handel Maatschappij; 250 leggers arak, 1000 kophouten, adres Deichmann & vom Rath; 120 leggers arak, 480 kophouten 2 zakken cubeben, 155 pakken kapok, adres van Eeghen & Co.; 6 leggers arak, 24 kophouten, order; 1 legger arak, 4 kophouten, order; 299 balen gebogen rotting, 500 balen ongebogen rotting, 100 k. gom damar, adres van Heeckeren & Co.; 1 kist lantaarn, order.

Afbeelding
Datum 01 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 31 oktober. Heden nacht is een stoompomp naar het schip F.H. VON LINDERN gebracht. Men hoopt heden met pompen een aanvang te kunnen nemen.

Afbeelding
Datum 02 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 1 november. Gisteren voormiddag is een nieuwe stoompomp op het gestrande barkschip F.H. VON LINDERN geplaatst en werd het bergen der tuigage voortgezet. Gisteravond en heden nacht bij laagwater is steeds gepompt geworden. Heden ochtend is men begonnen met het bergen der aangespoelde balen kapok.

Afbeelding
Datum 04 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 1 november. Bij de Salvage Association is bericht ontvangen uit Zandvoort, dat de positie van het gestrande schip F.H. VON LINDERN onveranderd was, en de pomp niet in staat het binnendringende water te doen verminderen. Drie krachtige pompen zijn besteld.

Afbeelding
Datum 04 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 3 november. De positie van het schip F.H. VON LINDERN is onveranderd.
De grote ra en bramsteng zijn neergenomen. Men hoopt hedenochtend met de werkzaamheden te kunnen beginnen.

Afbeelding
Datum 04 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

IJmuiden, 3 november. Heden is alhier een blazer gearriveerd met zeilen, touwwerk en scheepsartikelen van het schip F.H. VON LINDERN. Heden ochtend is het bergingsvaartuig STIER naar het schip gebracht met stoompompen, om met vallend water te trachten hetzelve leeg te pompen ten einde de berging der lading te kunnen hervatten. Takelaars zijn aan het werk om het tuig neer te nemen.

Afbeelding
Datum 05 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 4 november. Gisteren is aan boord van het schip F.H. VON LINDERN niet gepompt kunnen worden, daar het water niet genoeg gevallen was. Wanneer het water heden niet voldoende valt, zal men trachten op de luikhoofden een kisting aan te brengen.

Afbeelding
Datum 06 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 5 november. Volgens bericht uit Zandvoort is het schip F.H. VON LINDERN leeggepompt en drijvende.

Afbeelding
Datum 07 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 6 november. Volgens bericht uit Maassluis kan een stoompomp het ruim droog houden van het gestrande schip F.H. VON LINDERN. Met het lossen der lading kan men reeds aanvangen. Vijf beladen blazerschuiten vertrokken naar IJmuiden. Ankers en staaltrossen zijn uitgebracht en de afbrenging is afhankelijk van het weder.

Afbeelding
Datum 08 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 7 november. Vier vaartuigen met lading uit het schip F.H. VON LINDERN zijn alhier aangekomen. Het schip kan zeer gemakkelijk lens gehouden worden en maakt genoegzaam geen water.

Afbeelding
Datum 11 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 9 november. Heden zijn 7 blazerschuiten met lading van het schip F.H. VON LINDERN alhier aangekomen. Men heeft een anker met stalen tros uitgebracht om het schip in dezelfde positie te houden.
Heden is een lichter naar Amsterdam gevaren met de navolgende goederen :
52 balen kapok, 40 dito tabak, 27 vaten arak, 1097 bossen rotting, 3 schuitjes tin en 931 huiden.

Afbeelding
Datum 13 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

IJmuiden, 12 november. Voortdurend komen hier nog vaartuigen aan met lading uit het schip F.H. VON LINDERN. Eén stoompomp is in staat het schip lens te houden.
Enige botters met arak, tin en huiden zijn deze middag gearriveerd.
De werkzaamheden aan boord worden vertraagd door het vele zand, hetwelk in het schip is binnengedrongen.

Afbeelding
Datum 16 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 14 november. Volgens bericht bij de Salvage Association ontvangen, zijn tot de 11e
november geborgen en geland uit het gestrande schip (opm: bark) F.H. VON LINDERN, 2540 balen kapok, 185 balen tabak, 896 blokken tin, 4150 huiden, 1585 bos rotting en 106 vaten arak.
Het bergen der lading wordt door het in het ruim verzamelde zand zeer bemoeilijkt. Ook zijn er enige gaten in het schip.

Afbeelding
Datum 16 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 15 november. Een lichter met 225 balen kapok, 64 bl. tin en 50 leggers arak uit het schip F.H. VON LINDERN is heden naar Amsterdam opgevaren.
De blazer W.R. 92 heeft bij het van boord komen op de buitenbank gestoten en het roer verloren. De NEPTUNUS nam dit met arak geladen vaartuig op sleeptouw en bracht het hier binnen.

Afbeelding
Datum 17 november 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 14 november. De lossing van het gestrande schip F.H. VON LINDERN gaat geregeld, doch door indringend zand langzaam. Bij goed weder is de lossing dinsdag beeindigd, ook tin en arak. Het schip is gisteren 2 streken met den kop zeewaarts gedraaid, doch de bodem is zeer beschadigd, zoodat afslepen niet zonder risico zijn zal.

Afbeelding
Datum 18 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 17 november. Gisteren zijn drie en heden ochtend twee vaartuigen met lading van het schip F.H. VON LINDERN alhier aangekomen, Het water gaat in het schip op en neer. Op het tin ligt circa ¾ meter zand. Het tin zal nu door duikers worden geborgen.

Afbeelding
Datum 19 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 november. Morgen zal men, door het zand weg te zuigen, een begin maken met het bergen der tin, waarvan nog ongeveer 8000 schuitjes aan boord zijn van de F.H. VON LINDERN. De berging daarvan wordt door het vele zand in het vaartuig zeer bemoeilijkt. Deskundigen beweren, dat het schip zodanig beschadigd is, dat het niet zal kunnen worden afgebracht.
IJmuiden, 18 november. Heden ging de twaalfde beladen lichter met de volgende goederen, uit het schip F.H. VON LINDERN aangebracht, van hier naar Amsterdam: 294 balen kapok, 92 leggers arak, 426 bundels rotting en een ledige araklegger.

Afbeelding
Datum 23 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 november. Volgens bij de rederij ontvangen telegram van de gezagvoerder van het schip F.H. VON LINDERN, heden namiddag te 1 uur ontvangen, is de grote mast over boord. Het schip ligt aan stuurboordzijde over. Zeeën lopen er over heen.

Afbeelding
Datum 24 november 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 november. Ruim 1000 blokken tin zijn gisteren geborgen uit het schip F.H. VON LINDERN. Het zand is zeer hinderlijk bij het werken, doch verwacht men genoegzaam al het tin te kunnen bergen. Wat het schip zelf betreft, is het niet zeker of het kan worden afgebracht.

Afbeelding
Datum 30 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 28 november. Heden zijn hier aangebracht uit het schip F.H. VON LINDERN, 185 balen tin, 27 balen kapok en 10 leggers arak.

Afbeelding
Datum 02 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 1 december. Zaterdagavond (opm: 29 november) en zondagochtend is met alle pompen getracht de F.H. VON LINDERN ledig te pompen, doch verminderde het water zo weinig, dat het schip door experts wrak werd verklaard. De berging van tin wordt door duikers voortgezet.

Afbeelding
Datum 03 december 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 30 november. De sleepboot NEPTUNUS en het bergingsvaartuig STIER zijn hier van het schip F.H. VON LINDERN teruggekomen. Het schip is wrak. Ankers en kettingen worden geborgen en herwaarts gebracht. Nog zijn alhier enige leggers arak aangebracht.

Afbeelding
Datum 03 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 2 december. Een blazerschuit met 132 balen tin, 3 leggers arak en enige stukken ketting, afkomstig van het schip F.H. VON LINDERN, is alhier aangekomen. Heden ging weer een lichter van hier naar Amsterdam, beladen met 1261 blokken tin, 44 balen kapok, 30 leggers arak en 3 ledige leggers, geborgen uit het schip F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 12 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Publieke verkoping. J. Herm. Schröder, Lloyds agent te Amsterdam, zal publiek verkopen, ten overstaan van de deurwaarder Van Arnken, op woensdag 17 december 1890, 's middags 12 uur in Badhotel Driehuizen te Zandvoort, het Nederlands ijzeren barkschip F.H. VON LINDERN, netto 985 register tons, gebouwd in 1884, zoals hetzelve op het strand is zittende nabij Zandvoort, echter zonder de alsnog inhebbende lading. Tevens zal alsdan verkocht worden dat gedeelte van de inventaris van genoemd schip, hetwelk te Zandvoort is liggende. Nadere informaties zijn te bekomen bij de heer J. Herm. Schröder, Lloyds agent te Amsterdam, Herengracht 473 en bij genoemde deurwaarder te Haarlem.

Afbeelding
Datum 13 december 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 11 december. Het gestrande schip F.H. VON LINDERN zal de 17e dezer te Zandvoort publiek worden verkocht.

Afbeelding
Datum 20 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 19 december. Op het wrak van de F.H. VON LINDERN zijn de werkzaamheden tot het voorjaar gestaakt. Een lichter, beladen met 348 blokken tin, 5 leggers arak, een ledige legger en 140 bossen rotting, zal zo spoedig als mogelijk is, van hier naar Amsterdam vertrekken.

Afbeelding
Datum 20 december 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 17 december. De alhier geborgen inventaris van het gestrande Nederlandse schip F.H. VON LINDERN heeft heden in veiling NLG 374 opgebracht (opm: zie NRC 311290)

Afbeelding
Datum 31 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 30 december. De inventaris van het gestrand schip F.H. VON LINDERN heeft hier heden in publieke veiling NGL 724,30 opgebracht (opm: vergelijk PGC 201290: de inventaris was gedeeltelijk te Zandvoort, gedeeltelijk te IJmuiden aangebracht.

Afbeelding
Datum 03 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Ingezonden stuk. De stranding van het stoomschip LERO. Mijnheer de redacteur ! Vergun mij in uw geëerd blad een woord van protest uit te spreken tegen de verkeerde meningen, die zowel te Rotterdam als elders de ronde schijnen te doen, betreffende de handelingen van onze vissers aan boord van het gestrande stoomschip LERO. Ook in een van uw bladen toch lazen wij onder de zeeberichten, als ware het stoomschip LERO overrompeld door het Goereese strandvolk, dat de werkzaamheden van de Berging-Maatschappij wilde beletten. Menigeen zou uit zo'n bericht geneigd zijn te gaan geloven aan strandroof en daarbij onze vredelievende vissersbevolking bijna op één lijn plaatsen met de woeste Atjehers die voor een jaar of wat de NISERO plunderden, of met de Chinese zeerovers in de Chinese Zee. Tegen zulke mogelijke aantijgingen nu wil ik protesteren.
Zie hier hoe de zaak is: Het was hier bekend, dat l.l. zaterdag een stoomschip strandde. Onze vissers, dezelfde die eertijds in combinatie met de Berging-Maatschappij gestrande schepen bergden, gingen reeds zondag naar buiten om redding en hulp te verlenen. Eerst in de nacht van zondag op maandag konden zij het gestrande schip naderen, hetwelk zij toen verlaten en onbeheerd in de Noordzee vonden. Dadelijk gingen de vissers de lading uit het schip, dat inmiddels gebroken was, bergen in hun vaartuigen, waarvan er weldra een 35-tal aanwezig waren. Dit werd voortgezet tot dinsdagmiddag, toen het water verdere werkzaamheden belette. Intussen had de Berging-Maatschappij weer contract gemaakt, natuurlijk weer hopende op de samenwerking met de vissers, om de lading en het schip (?) te bergen en toen nu woensdag onze bergers weer aan boord kwamen, werden hun de verdere werkzaamheden belet, waarop zij naar binnen zeilden. Intussen was het grootste deel van de lading geborgen, want er waren 72 blazers met goederen aan wal. (En dit voeg ik hiertussen: te Goeree en Stellendam zijn veel meer goederen, dan de N.R.C. opgaf.). Of de Berging-Maatschappij nu al zoveel aan de wal zou hebben, betwijfel ik, als ik doe opmerken, dat er af en toe niet meer dan twee kleine vaartuigjes langszijde lagen, terwijl de Berging-Maatschappij daarenboven over geen duikers heeft te beschikken, zoals de vissers. Dat onze vissers dus in deze zaak zo handelend zijn opgetreden, daarmee is de betrokken assurantie niet weinig gebaat. Nu toch zijn er een massa kostbare goederen droog aan de wal gebracht, wat anders door de gebrekkige hulpmiddelen van de Berging-Maatschappij ten enenmale niet mogelijk zou geweest zijn. Nu toch zal het grootste deel van de lading niet verloren gaan, waarop in deze tijd van het jaar met ijsgang zeer veel kans was. Nu toch zal de afloop van deze strandingszaak niet dezelfde zijn als die van de F.H. VON LINDERN, welk schip door de gebrekkige maatregelen der Berging-Maatschappij is verloren gegaan volgens verklaring van de vertegenwoordiger van de Berging-Maatschappij aan een van ons. De heer Nieman toch zei: Als ik mijn oude clubje van Goeree en Ouddorp had gehad, zouden het schip en de gehele lading in behouden haven zijn geweest. Hoe die zaak nu staat weet ieder. Naar aanleiding van het bovenstaande durf ik dus de gegronde hoop uitspreken, dat de handelwijze van onze vissers niet verkeerd worde uitgelegd; want men bedenke slechts dat deze strandingskwestie het gevolg is van de willekeurigheden van de Berging-Maatschappij tegen onze vissers inzake de berging van de schepen YOXFORD, ROCKHURST e.a.
U edele bij voorbaat dankend, heb ik de eer te zijn, namens alle vissers, Uw dienstwillige dienaar, J. Troost.
Goedereede, 31 januari 1891.

Afbeelding
Datum 11 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 10 februari. De 10e december van het vorige jaar werd men door de koude verhinderd door duikers het tin te bergen uit het gestrande schip F.H. VON LINDERN.
Hiermede wordt thans weer een begin gemaakt door de Berging-Maatschappij en zal nu door middel van een afzonderlijk daarvoor bij de Werf Conrad te Haarlem vervaardigde centrifugaal het zand, vermengd met rotting en kapok, verwijderd worden, om daarna het tin op te brengen. Het schip, zoals vroeger vermeld was, is niet verkocht.
In het geheel zijn thans door de Berging-Maatschappij geborgen: 3.404 pakken kapok, 230 balen tabak, 1.747 bos rotting, 4.173 huiden, 100 kisten gom damar, 2.584 blokken tin, 371 leggers arak, 6 ledige leggers, 2 balen cubeben (opm: Cubeben-peper komt in Indonesië en Sri Lanka voor),1 kist lantaarns en diverse inventaris.

Afbeelding
Datum 12 februari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 9 februari. Heden is men weder begonnen met het lossen van tin uit het gestrande barkschip F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 13 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 11 februari. De werkzaamheden tot het opduiken van tin uit het wrak van de F.H. VON LINDERN zullen dezer dagen worden hervat. Een blazer met werktuigen en machines is hier van Maassluis gearriveerd. De werktuigen worden hier aan boord van een bom opgesteld.

Afbeelding
Datum 19 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 17 februari. Een stoomzandzuiger ligt geheel gemonteerd gereed om met de eerste gunstige gelegenheid naar het schip F.H. VON LINDERN te vertrekken.

Afbeelding
Datum 20 februari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 18 februari. Een stoomzandzuiger ligt geheel gemonteerd gereed om naar het schip F.H. VON LINDERN te vertrekken.

Afbeelding
Datum 21 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 20 februari. Heden middag is van hier naar het wrak van de F.H. VON LINDERN gesleept het bomschip Katwijk 35, waarop aan boord zich bevinden de nodige werktuigen en een zandzuigmachine, waarmede de werkzaamheden tot het opduiken van het tin zullen hervat worden. Bedoelde zandzuigmachine is speciaal voor dit doel ingericht.

Afbeelding
Datum 01 maart 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 28 februari. De hervatte werkzaamheden tot bergen van het tin uit het wrak van de F.H. VON LINDERN ondervonden de afgelopen weken veel vertraging doordat de losse kapok, rotting enz, vermengd met zand, in de buizen van de stoomzandzuiger drong en deze herhaalde malen daardoor in het ongerede geraakte. Eerst heden slaagde men erin, schuitjes tin aan dek te brengen. Een tweede duiker zal nu aan het werk worden gesteld.

Afbeelding
Datum 17 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 16 april. Heden zijn alhier aangebracht 450 blokken tin, gelost uit de F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 21 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 19 april. 500 blokken tin zijn gelost uit de F.H. VON LINDERN en hier aangebracht.

Afbeelding
Datum 22 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 21 april. Uit het schip F.H. VON LINDERN zijn 206 blokken tin gelost en hier aangebracht.

Afbeelding
Datum 25 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 24 april. Uit de F.H. VON LINDERN zijn 400 blokken tin gelost en hier aangebracht.

Afbeelding
Datum 30 april 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 28 april. Van de F.H. VON LINDERN, zijn 215 blokken tin gelost en hier aangebracht, terwijl naar raming nog plusminus 5000 blokken aan boord zijn.

Afbeelding
Datum 07 mei 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 5 mei. Door de blazerschuit MAASSLUIS 126 zijn hier aangebracht 513 blokken tin uit het schip F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 09 mei 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 8 mei. Op 6 mei zijn 155 en op 7 mei 211 blokken tin uit de F.H. VON LINDERN geborgen.

Afbeelding
Datum 23 mei 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 22 mei. Uit het wrak van de F.H. VON LINDERN zijn 127 blokken tin geborgen.

Afbeelding
Datum 30 mei 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 29 mei. Een lichter, beladen met 450 schuitjes tin uit het wrak van de F.H. VON LINDERN zal heden naar hier opvaren.

Afbeelding
Datum 09 juni 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 8 juni. Alhier zijn 480 blokken tin aangebracht uit het wrak van de F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 24 juli 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 23 juli. Alhier zijn aangebracht 500 schuitjes tin, geborgen uit het wrak van het schip F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 30 juli 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 juli. Alhier zijn weder aangebracht 450 blokken tin, afkomstig uit de F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 augustus. Er zijn weder 486 blokken tin uit het schip F.H. VON LINDERN aangebracht, terwijl gisteren weder 12 blokken werden geborgen.

Afbeelding
Datum 23 september 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 22 september. Het wrak met de inhebbende lading van het Nederlandse schip F.H. VON LINDERN is heden voor NLG 348 verkocht aan Corn. Keur alhier.

Afbeelding