Inloggen
EEMSTROOM - ID 1928


Kroniekberichten

Datum 01 mei 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam werd aan de scheepsbouwmeesters Carmichael, Maclean & Co te Greenock de bouw opgedragen van een nieuw stalen schroefstoomschip van ca. 1250 ton, dat vermoedelijk de naam zal krijgen van VECHTSTROOM. Het stoomschip zal met 10 maanden worden geleverd. Het wordt 234 voet lang, 33 voet breed en 17½ voet hol en krijgt 5 waterdichte schotten. De machine zal een vermogen ontwikkelen van 1400 I.P.K, waarmede het stoomschip bij een diepgang van 14 voet een 16-mijls vaart kan worden gegeven. (opm: het schip werd EEMSTROOM genoemd en een vaart van 16 mijl is rijkelijk overdreven)

Afbeelding
Datum 07 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Londen, 5 juni. De 31e mei werd te Greenock te water gelaten het door de firma Carmichael, MacLean & Co voor rekening van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij gebouwde stoomschip EEMSTROOM. Het is lang 235 voet, breed 35 voet en 17 voet hol, en heeft een draagvermogen van 1000 ton en metende bruto ongeveer 1300 ton. (opm: dit dient te zijn 1300 ton draagvermogen en ongeveer 1000 ton bruto). Het stoomschip is in de hoogste klasse van Bureau Veritas opgenomen. De machines, vervaardigd door de firma Muir & Houston, zijn van het triple-expansiesysteem.

Afbeelding
Datum 09 januari 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 8 januari. Gisterenmiddag omstreeks 18.00 uur, toen vier schepen voor de stad geankerd lagen om te dokken, werden plotseling alle schepen heen en weer geslingerd. Het Duitse stoomschip CERES, van Rotterdam, werd van zijn ankers geslagen en kwam in tamelijk snelle vaart voor de steven gedreven van het Nederlandse stoomschip EEMSTROOM, kapt. Voss, eveneens van Rotterdam. Een botsing had plaats. De CERES werd in de stuurboordszijde getroffen en bekwam een gat van 4 meter hoog en 3 voet breed. De CERES kwam vervolgens in aanvaring met het Engelse stoomschip JOHN JOHNASON. De CERES begon dadelijk te zinken doch kon door sleepboten aan de grond worden gezet. De EEMSTROOM bekwam lichte averij.

Afbeelding
Datum 24 februari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 23 februari. Het van Bristol naar Amsterdam bestemde, te Avonmouth aangekomen, stoomschip EEMSTROOM heeft aldaar tegen de pier gestoten, waardoor enige schroefbladen braken.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 augustus. Het Franse zeilschip BERTHE EMILE, van Tréport hier aangekomen, is op 30 juli in het Cumberland basin in aanvaring geweest met het Nederlandse stoomschip EEMSTROOM, waardoor de BERTHE EMILE lekkage bekwam en de verschansing beschadigd werd.

Afbeelding
Datum 04 januari 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 3 januari. Volgens telegram uit Southampton is het van Amsterdam naar Bristol bestemde Nederlandse stoomschip EEMSTROOM met defecte machine aldaar binnengelopen en gaat in het droogdok. De hoofdinjectiekraan is defect.

Afbeelding
Datum 05 januari 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Southampton, 3 januari. Na een klein gedeelte lading gelost te hebben gaat het s.s. EEMSTROOM in het dok.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 6 augustus. Volgens een arrest van het Hooggerechtshof moet de rederij van het stoomschip EEMSTROOM tot een bedrag van hoogstens GBP 8424.12.10d betalen exclusief interest voor de schade, veroorzaakt door de aanvaring op 26 februari met het stoomschip NAVARRE. Voorts deelt het Hof mede dat alle betrokkenen hun schade-eisen moeten inzenden voor of op 29 oktober a.s.

Afbeelding
Datum 09 augustus 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 9 augustus. Tijdens dikke mist is zaterdagavond het stoomschip EEMSTROOM bij het verlaten van de nieuwe sluis tegen een meerstoel aangevaren, waardoor schip en stoel beschadigd werden. De EEMSTROOM zette de reis voort. De schade aan de meerstoel wordt begroot op NLG 900.

Afbeelding
Datum 21 december 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Dierenbescherming.
Aan het uittreksel uit de rapporten van de inspecteurs van de Sophia-Vereeniging tot bescherming van Dieren te Amsterdam over de maand november wordt het volgende ontleend: De aanvoer van paarden uit Engeland voor het abattoir bestemd, bedroeg gedurende dit tijdvak 505 stuks, 310 hiervan arriveerden aan de De Ruyterkade met de stoomschepen MASCOTTE en 180 kwamen aan de Handelskade aan met de stoomschepen AMSTEL- RIJN- EEM- EN ZAANSTROOM, LIBERTY, HEBBLE, WHARFE, AIRE, GALDER en GANNET, terwijl er bij exceptie 15 stuks in de Rietlanden mede uit het stoomschip EEMSTROOM debarkeerden. Het totaal van de sterfgevallen (19) gedurende de reizen was ditmaal bijzonder hoog terwijl nog 12 dieren bij aankomst moesten worden afgemaakt. In hoofdzaak was deze treurige toestand in het leven geroepen door de buitengewoon zware stormen waarmee de schepen te kampen hadden, die op 26 en 27 dezer Engelse havens verlieten; zo bedroegen de vertragingen van de Leith en Goole boten 12 en die van de Hull boten zelfs 36 uren.

Afbeelding
Datum 27 juni 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Zeeliedenstaking. Zoals gisteren gemeld is, staken de havenarbeiders, leden van „Recht en Plicht", te Amsterdam thans ook. De onmiddellijke aanleiding tot deze staking is de noodzakelijkheid om op boten te werken, die in verband met de zeeliedenstaking „besmet" zijn. De staking loopt echter ook om de volgende eisen:
1e. verhoging van het uurloon van 25 tot 30 cts.;
2e. verhoging van het loon voor nacht- en zondagsarbeid in verhouding daarmede;
3e. bepaling van het vast minimumloon van NLG 16,50 per week.
De cargadoors hebben destijds hierop geen antwoord gezonden, omdat zij zijn aangesloten bij de Vereeniging van Werkgevers op Scheepvaartgebied en gezamenlijk wilden blijven optreden. Deze vereniging antwoordde niet, omdat zij alle betrekkingen met „Recht en Plicht" verbroken heeft.
Ook de contract-werklieden hebben de arbeid gestaakt; zij verspelen hierdoor een bedrag, dat varieert van 30 tot 40 gulden. Alleen aan de Kon. West Ind. Maildienst en aan de Holl. Stoomboot Mij. werd gisteren door contractwerklieden gewerkt. Naar schatting werken er ongeveer 3.000 bootwerkers in de Amsterdamse haven, volgens het bestuur van „Recht en Plicht" kan veilig worden aangenomen, dat er thans 2.500 in staking zijn. Door een vergadering van Amsterdamse voerlieden is een motie aangenomen, waarin wordt besloten dat, indien mocht blijken dat de medewerking van de kant van de voerlieden noodzakelijk is, zij aan de zeeliedenstaking niet zal worden onthouden, zodra het bestuur het sein geeft.
Aan de Holl. Stoomboot Mij. wordt gewerkt door niet tot „Recht en Plicht" behorende werklieden. De directie deelde mede, dat de geregelde Vaart voor de gehele week verzekerd is. Heden vertrok de AMSTELSTROOM naar Hull en woensdag de IJSTROOM naar Londen, vrijdag de EEMSTROOM naar Leeds en de SCHELDESTROOM naar Glasgow en zaterdag de MAASSTROOM naar Londen. Volgens het „Hbld." bestaat het voornemen bij de directeuren om, indien niet spoedig een oplossing van het conflict verkregen wordt, een algemene uitsluiting te proclameren.
De stand van zaken was gisteren beter te Glasgow, maar elders, met name te Liverpool, Hull, Goole en Grangemouth, slechter. Drie schepen van Ellerman Line zijn door de bemanningen verlaten en moeten in de dokken te Liverpool blijven liggen, terwijl de bootwerkers weigeren ze te laden. Het werk in de dokken te Grangemouth staat eveneens stil, verschillende schepen liggen er zonder bemanning. De toestand is het slechtst aan de Humber, waar 13 stoomschepen ongelost liggen. Tenminste 70.000 zakken met aardappelen en kisten met fruit zijn niet gelost kunnen worden. De spoorboot DOUGLAS is te Hull aangekomen met een grote lading boter uit Kopenhagen voor Manchester, die men niet van boord kan krijgen. De grootste opwinding heerst te Hull, waar duizenden stakers de straten vullen en honderden stakers de dokken posten en ook de nacht daar hebben doorgebracht. De politie is belangrijk versterkt.

Afbeelding
Datum 08 juli 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Internationale staking aan de havens. Te Rotterdam.
Hedenmorgen zijn alhier 70 Duitsers aangekomen om te monsteren en de plaatsen van de stakers in te nemen op de Hollandse stoomschepen, die vandaag zee kozen.
Voor de Holland-Amerika-Lijn zijn uit Nieuwediep 9 bevaren mannen aangekomen.
De bemanning van het stoomschip CAMPANELLO heeft geweigerd, voor de oude gage te monsteren.
Te Amsterdam. Ten opzichte van de zeeliedenstaking was hedenmorgen te Amsterdam de toestand geheel onveranderd. Er komen geregeld schepen binnen en er vertrekken er even geregeld. Heden zou van de Maatschappij Nederland de VONDEL vertrekken, en vanavond zal de MAASSTROOM naar Londen en de SCHELDESTROOM naar Plymouth uitvaren. Beide schepen zijn van de Hollandsche Stoombootmaatschappij, van welke de RIJNSTROOM, de EEMSTROOM en de VECHTSTROOM maandag resp. naar Hull, Schotland en Bristol vertrekken.
Men wenst regelmatige aanvoer van werkwilligen uit het buitenland.
Op Kattenburg blijft het intussen rustig. Wel zijn er nog troepen gelegen, maar in de kazerne is nog slechts één compagnie met drie officieren geconsigneerd.
Ook in de Houthaven, waar slechts enkelen doorwerken, is alles kalm.
De drie bewoners van Kattenburg, die gearresteerd werden, verdacht van het lossen van revolverschoten op politie en militairen, zijn naar het huis van bewaring overgebracht. Er is bovendien een vierde verdachte gearresteerd.
De Amsterdamse bestuurdersbond heeft heden besloten, met de S.D.A.P. een protestbeweging op touw te zetten tegen het optreden van politie en militairen op Kattenburg in de nacht van woensdag op donderdag. Dinsdagavond wordt dientengevolge in het Paleis voor Volksvlijt een grote openbare protestvergadering gehouden.

Afbeelding
Datum 10 juli 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Internationale staking aan de haven. Te Rotterdam. De toestand in de haven hier is onveranderd.
Te Amsterdam. Toen gisterochtend omstreeks half vijf de ALSTER de haven wilde verlaten, met bestemming naar Hamburg, werd de kapitein, toen hij tegenover de Handelskade het stoomschip RIJNSTROOM passeerde, van daar af plotseling gesommeerd te stoppen, waaraan onmiddellijk voldaan werd. De soldaat, die de sommatie had gedaan, verzocht de kapitein aan wal te komen. Deze antwoordde, dat zulks onmogelijk was, waarop de soldaat enige malen met scherp vuurde. Niemand werd gewond. De ALSTER zette haar tocht voort.
Hedenmorgen hebben de directie van de scheepvaartmaatschappijen met het bestuur van de Vereniging van Werkgevers op scheepvaartgebied vergaderd naar aanleiding van de door Minister Talma aangeboden bemiddeling.
Het resultaat van de bijeenkomst is, naar wij vernemen, dat een conferentie van partijen, om door tussenkomst van de Minister overleg te plegen, niet uitgesloten.
Heden zijn van Amsterdam vertrokken de EEMSTROOM en de RIJNSTROOM van de Hollandsche Stoombootmaatschappij.
Bij de Kon. Ned. Stoombootmaatschappij werken thans 250 man.
Hedenmorgen is de Newcastle-boot GRANIT van de firma Hudig en Veder te Amsterdam aangekomen. De vaste 26 man was door de stakers verboden het schip te lossen.
Recht en Plicht stond wel toe, dat de contractarbeiders aan het werk gingen aan de GLANMIRE, hedenmorgen van Schotland aangekomen aan het adres van de firma D. Burger en Zoon. Dit schip wordt dan ook gelost. De firma D. Burger en Zoon is niet lid van de Vereniging van Werkgevers op scheepvaartgebied en de werklieden, die tot dusver werkten voor 25 cent per uur, doet dit thans voor 34 cent per ton, ofschoon laatstgenoemd tarief minder voordelig is. Zij voldoen hierdoor echter aan de gestelde looneisen.
Op de GRAIGVAR, een boot van Bombay, die door de firma Ruys en Co. gelost moet worden, hebben een tiental Chinese zeelieden geweigerd in de lading te werken, terwijl de stokers bij het lossen geen stoom wilden geven.
Zaterdag en zondag zijn nog binnengekomen de stoomboten CARINA, voor de firma Scheuer, PETERSEN voor Sincke en Co. en BESTEVAER voor Van Es en Van Ommeren. Op de boten wordt niet gewerkt.
De schuitenvoerderstaking is geheel een solidariteitsstaking; zij gaat niet om bepaald geformuleerde eisen. Er zijn ongeveer 4.000 schuitenvoerders die staken; alleen aan de Wester-suikerraffinaderij, de suikerraffinaderij van Spakler en aan het Vriesseveem werken er nog gezamenlijk een veertigtal.

Afbeelding
Datum 31 juli 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam – Staking in de haven.
Het aantal stakende zeelieden heeft zich weer aanzienlijk uitgebreid, doordien het stoomschip ZEELANDIA van de Kon. Holl. Lloyd. met een bemanning van omstreeks 150 koppen is binnengevallen, en ook deze bemanning besloten was zich bij de stakers aan te sluiten. Heden in de namiddag zou zij met het (bestuur van de Zeemansbond een vergadering houden, doch dit bestuur twijfelde er niet aan, of ook deze mannen zouden weigeren opnieuw te monsteren. In het laatst van de vorige week is de bemanning van de FRISIA, ongeveer 100 man, van dezelfde maatschappij, de gelederen van de stakers komen versterken, zodat hun aantal nog altijd groter wordt. Sinds de opheffing van de bootwerkersstaking en andere stakingen, wordt van militaire maatregelen minder gemerkt. De meeste detachementen zijn naar hun garnizoenen terug (vandaag vertrok dat van het 1ste reg. infanterie). Alleen de aanwezigheid van de marechaussee herinnert er nog aan, dat alles in de haven nog niet zijn normale gang gaat.
De vertrekken van stoomschepen van de verschillende maatschappijen hebben met volkomen regelmaat plaats. Als bewijs, dat de scheepvaart geen feitelijke storing ondervindt, kan dienen, dat gisteren en heden een groot aantal schepen zijn binnengevallen, nl. de JUNO van de Kon. Ned. Stoomboot Mij., de SCHELDESTROOM, van de Holl. Stoomb. Mij., de CALDER (Goole), de FLORES (Maatschappij Nederland); de NIOBE (K.N.S.M.), de GRANGEMOUTH, de IJSTROOM (Holl. Stoomb. Mij.). Vertrokken zijn de GRANIT naar Newcastle, de MAASSTROOM naar Londen, de ARIE naar Goole, de HARALD naar West Hartlepool, de EEMSTROOM naar Leith en de NEREUS naar Esbjerg. Het besteken van de bootwerkers verliep overal normaal.

Afbeelding
Datum 06 januari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 3 januari. Het naar Grangemouth vertrokken stoomschip EEMSTROOM keerde met lekke ballasttank naar hier terug doch zette later, na reparatie, opnieuw de reis voort.

Afbeelding
Datum 22 april 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De OLANDA. Hedennacht omstreeks half twee kwamen te Rotterdam uit Grimsby aan de stomers KURKHAM ABBEY en PROFESSOR BUYS. Het eerste schip had aan boord de kapitein J. Piscare van het Nederlandse stoomschip OLANDA, dat zondagmorgen op een mijn gelopen en gezonken was; de tweede boot bracht acht leden van de bemanning van dit stoomschip aan. Omtrent het gebeurde vernamen wij het volgende: Zondagmorgen omstreeks half negen liep het stoomschip OLANDA, dat met steenkolen geladen van Seaham naar Rotterdam op weg was, op een mijn. Onder ruim 2 had een geweldige ontploffing plaats; de luiken werden in de lucht geslingerd en het schip werd onder de steenkolen bedolven. Het water stroomde in het ruim en kwam door een van de schotten in de machinekamer. De kapitein pleegde overleg met de machinist en men besloot te trachten het schip al pompende boven water te houden. Dit bleek echter onmogelijk. Het schip zonk steeds dieper, waarop de kapitein gelastte dat de reddingboten zouden worden in orde gemaakt. Ten einde overlading te voorkomen, zou de bemanning slechts het hoognodige meenemen. De kapitein had intussen de scheepspapieren en instrumenten in veiligheid gebracht. In de boten laadde men zeilen en een Nederlandse vlag. Toen men eindelijk in de boten weg roeide, zag met het schip langzaam over bakboordzijde zinken.
De zeilen werden gehesen en spoedig wapperde de Nederlandse vlag in top. Om 4 uur 's middags werden de boten door de trawler ONWARD bemerkt. Deze haalde dadelijk zijn netten binnen en nam de schipbreukelingen aan boord. Hierop zette de trawler koers naar Grimsby, waar de zeelieden van de OLANDA aan wal werden gebracht. Zij zijn allen vol waardering over de goede behandeling, welke zij aan boord van de ONWARD en op reis van Grimsby naar Rotterdam hebben ondervonden. Elf leden van de bemanning hebben zich op de EEMSTROOM ingescheept, welke naar Amsterdam is vertrokken.

Afbeelding
Datum 18 februari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 18 februari. Het stoomschip EEMSTROOM van Hull, heeft op zee op een wrak gestoten en daardoor alle schroefbladen gebroken. Het schip is hier binnengesleept door de sleepboot GOUWZEE. Van hier is het stoomschip naar Amsterdam gesleept door de sleepboten MAASSLUIS en PERNIS.

Afbeelding
Datum 23 februari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 21 februari. Het stoomschip EEMSTROOM vertrok gisteravond naar Hull na in Amsterdam een nieuwe schroef te hebben gekregen. (opm: zie ook RN 180216)

Afbeelding
Datum 02 mei 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 23 april. Het Nederlandsche stoomschip EEMSTROOM, van Hull naar Amsterdam met kolen en stukgoed, heeft 15 april in het Albert Dock te Hull brand in ruim I, waarin katoen en katoenen garens, gehad. Het vuur was spoedig geblust. Een gedeelte van het dek werd door de hitte verbogen en van twee balken is de verf afgebrand. Omtrent schade aan de lading is niets bekend.

Afbeelding
Datum 01 juli 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De WAALSTROOM op een mijn gelopen.
Hedennacht is het stoomschip EEMSTROOM van Hull te IJmuiden aangekomen met de kapitein en 12 opvarenden van de WAALSTROOM aan boord. Dit stoomschip was van Swansea met een lading stukgoederen op weg, toen het dinsdagmiddag bij het Shipwash-vuurschip op een mijn stiet en binnen 20 minuten zonk. De bemanning kon zich nog redden in twee reddingboten en werd na enige ogenblikken door twee te hulp gestoomde Engelse patrouillevaartuigen opgenomen en te Lowestoft aan land gebracht. De kapitein kon met uitzondering van het journaal alle scheepspapieren redden. De overige (9) leden van de bemanning zullen met een ander stoomschip over Rotterdam de thuisreis aanvaarden.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De ZEELAND.
Men seint ons uit IJmuiden: Van de 18 opvarenden van het dezer dagen door een Duitse duikboot in de grond geboorde stoomschip ZEELAND zijn gisteravond twaalf van Hull aangekomen met het Nederlandse stoomschip EEMSTROOM. Wij vernamen dat het stoomschip ZEELAND met een lading kolen van Methil naar Rouen onderweg was en dinsdagavond ongeveer kwart voor 7 op negen mijl afstand van de Schotse kust door een Duitse duikboot werd aangehouden. Na onderzoek van de papieren, kreeg de bemanning 10 minuten tijd om het schip te verlaten. Door enige matrozen van de duikboot werden in de ruimen enige bommen neergelegd, doch wijl deze bij de ontploffing het schip niet dadelijk deden zinken, werden van de duikboot af nog 14 schoten op het stoomschip afgegeven, waarna het ondersteboven viel en zonk. De opvarenden werden met hun boten door de duikboot op sleeptouw genomen, doch enige tijd daarna weer losgelaten, toen nl. de duikboot opnieuw jacht ging maken op een ander schip. De schipbreukelingen werden echter gelukkig opgemerkt door de atoomtrawler AGNES uit North Shields, die de mensen aan boord en de boten op sleeptouw nam. Na aankomst in South Shields reisden de schipbreukelingen via Newcastle naar Hull, om van daar naar het vaderland terug te keren. Tenslotte deelde men ons nog mee, dat men een nummer niet op de duikboot had kunnen ontdekken. Het bericht van de Kölnische Zeitung als zou de ZEELAND op een mijn gelopen zijn, blijkt dus ook door deze mededelingen een Zeitungsente of te wel een praatje. Het Hbl. deelt nog mee, dat de schipbreukelingen riepen over de behandeling aan boord van de stoomkorder uit North Shields die hen opnam. De maaltijd, welke voor de vissers gereed stond, werd dadelijk ter beschikking van de door emotie en angst vermoeide Nederlanders gesteld. De gezagvoerder, kapitein Piscaer, twee stuurlieden en de machinisten zouden met een Abbeyboot naar Rotterdam scheep gaan.

Afbeelding
Datum 11 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Blackwall, 5 november. Gisteravond 7 uur heeft een uitgaand stoomschip, vermoedelijk de EEMSTROOM, uit Amsterdam, bij Blackwall Point de zeillichter FREDA, eigenaar H.A. Cunis, in de grond gevaren. Twee kinderen van de kapitein van de lichter zijn verdronken. De schade van de EEMSTROOM, die de reis voortzette, is onbekend.

Afbeelding
Datum 16 februari 1917
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Nederland en de oorlog. De verscherpte duikbootoorlog.
De stoomschepen EEMSTROOM en IJSTROOM van de Hollandsche Stoomboot Mij. zijn gisteren te IJmuiden binnengekomen en hebben de reis op de Noordzee zonder moeilijkheden volbracht. Het stoomschip HERMINA uit Rotterdam, uitgaand, heeft te IJmuiden vastgemaakt en wacht op toestemming om de reis naar Noorwegen te kunnen maken.

Afbeelding
Datum 02 juli 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Vaart op Engeland.
De vaart met schepen onder Nederlandse vlag naar en van Engeland zal worden hervat. De stoomschepen EEMSTROOM en IJSTROOM van de Hollandsche Stoomboot Mij. te Amsterdam, liggen reeds in lading. Naar wij vernemen, heeft de Duitse regering de vaart toegestaan.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Lading van gerequireerde schepen.
De Zondag hier te lande uit Engeland aangekomen MARKELO en EEMSTROOM hebben hoofdzakelijk de ladingen van de door Engeland gerequireerde RHEA en TELLUS meegebracht. De lading van de MARKELO bestaat voornamelijk uit koffie, wijnen, amandelen, kurkafval enz., terwijl de EEMSTROOM wijn, hars, terpentijn, kurkafval, kurkpapier en stukgoederen, waaronder textielgoederen, aan boord heeft.
Al deze goederen zijn geadresseerd aan de firma Hudig, Veder & Co. te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 02 september 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Lading van door Engeland gerequireerde schepen.
Gisteren arriveerde te Amsterdam het stoomschip EEMSTROOM van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij, inhoudende van het stoomschip LOMBOK 3.000 kisten thee, alsmede koffie; van het stoomschip THALIA kurk en van het stoomschip TELLUS wijn en kurk.

Afbeelding
Datum 09 september 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Nederland en de oorlog. Koffie.
Deze week zijn met de stoomschepen MAASSTROOM en EEMSTROOM van de Hollandsche Stoomboot Maatschappij, ongeveer 9.000 balen koffie, afkomstig uit het stoomschip LOMBOK van Londen te Amsterdam aangevoerd. Gedurende de laatste maand zijn totaal circa 45.000 balen koffie uit de door Engeland opgevorderde Nederlandse stoomschepen LOMBOK, RHEA, THALIA en DANAE in ons land aangekomen. Deze hoeveelheid kan gedurende ruim vier maanden in de behoefte van het tegenwoordige rantsoen voorzien. In de Amerikaanse havens Charleston, New York, Newport-News en Norfolk liggen totaal 104.543 balen koffie, afkomstig uit de door Amerika in die havens gerequireerde Nederlandse stoomschepen ADONIS, ZEELANDIA, GORONTALO, TERNATE en CELEBES. De kans, dat ook deze hoeveelheid naar hier zal worden verscheept wordt zeer gering geacht.

Afbeelding