Inloggen
ARGO III - ID 17937


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-02-22 / 1927-06-23 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1911
IMO nummer: 5383378
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. van der Meer, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1911-05-25
Delivery Date: 1911-06-13
Technical Data

Gross Tonnage: 105.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 lasts
 
Length 1: 24.37 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.97 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1927
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Weer omgebouwd voor de vrachtvaart (116 / 103) en gemotoriseerd: Hirschberg i Slesw, Maschinenbau A.G. vorm Starke & Hoffmann 2 tew 2 Cyl 50 rpk

Datum 00-00-1937
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd 4 t.e.w 3 Cyl Deutsche Werke Kiel AG 100 rpk

Datum 00-00-1953
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd in Rendsburg nu 169brt/98nrt/ 250 dwt L X B X H. 33.72 X 6.62 X 2.97m

Datum 00-00-1963
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij de H.C. Christensens Staal Skibsværft in Marstal verbouwd en gemoderniseerd o.a. nieuw stuurhuis. Tevens een nieuwe hoofmotor: 2tew 3 cyl. 210 Pk Alpha-Diesel (230x400) (129 brt 60nrt / 270 dwt )

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-02-22 ARGO III
Manager: Scheepvaart Maatschappij Argo, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaart Maatschappij Argo, Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: NFTP
Additional info: Rederij Zeillogger Argo III (P. Zevenberger)

Date/Name Ship 1927-06-23 CLAUS
Manager: Claus Speck, Rendsburg, Germany
Eigenaar: Claus Speck, Rendsburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RGPT
Additional info: Call sign in 1934: DJCT

Date/Name Ship 1952-05-12 CLAUS
Manager: Wwe Henriette Speck & J. Speck, Rendsburg, German Federal Republic
Eigenaar: Wwe Henriette Speck & J. Speck, Rendsburg, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / German Federal Republic
Callsign: DGFJ

Date/Name Ship 1957-04-06 VOLO
Manager: Faxe P/R, (H. Ramussen), Fakse Ladeplads, Denmark
Eigenaar: Faxe P/R, (H. Ramussen), Fakse Ladeplads, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Fakse Ladeplads / Denmark
Callsign: OWHZ
Additional info: 07-05-1957 hernoemd.

Date/Name Ship 1972-04-04 VOLO
Manager: Fru Grethe N. Rasmussen. P/R, Fakse Ladeplads, Denmark
Eigenaar: Fru Grethe N. Rasmussen. P/R, Fakse Ladeplads, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Fakse Ladeplads / Denmark
Callsign: OWHZ
Additional info: In 03-1977 geen P/R meer.

Date/Name Ship 1977-06-00 VOLO
Manager: Arne Manly PR, Rødvig, Denmark
Eigenaar: Arne Manly PR, Rødvig, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Fakse Ladeplads / Denmark
Callsign: OWHZ

Date/Name Ship 1979-11-00 VOLO
Manager: P/R Grenå, Grenaa, Denmark
Eigenaar: P/R Grenå, Grenaa, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Grenaa / Denmark
Callsign: OWHZ

Date/Name Ship 1981-00-00 VOLO
Manager: PR Willi Ib Sørensen, Humlebæk, Denmark
Eigenaar: PR Willi Ib Sørensen, Humlebæk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Humlebæk / Denmark
Callsign: OWHZ

Ship Events Data

1911-00-00: In 1911 gebouw als visserijlogger "Bertha" (VL204) van P.J. van Gelderen. In 1918 bij Gebr. v.d. Windt te Vlaardingen omgebouwd tot vrachtlogger. In 1919 van Christiania naar Raamsdonkveer, 6 okt te Rotterdam ( verkocht)
In 1920 uit de vrachtvaart en retour visserij als "Argo III" ( IJM-293) Schipper v Beelen reder Zeevisscherij-Mij Argo , IJmuiden) In februari 1925 “Noord-Brabant ”(KW 108) van Visscherij Maatschappij Vooruitgang , IJmuiden.
1919-01-04: De 4 zeilloggers (Argo I, II. III en IV) zijn 4 januari 1919 en bloc verkocht aan de Bataafsche Visscherij. Mij te IJmuiden.
1945-05-00: In 05-1945 Claus “X Schiff” No 2347 ( Duits geallieerden register)
1985-00-00: Naar Leeuwarden verkocht om te worden omgebouwd als 3 mast schoener voor de Chartervaart. Nu “Volo Nevanco” Leeuwarden.

Van het internet: Sterke Yerke. Berging 1985. Het vlot Sterke Yerke III ligt nog steeds op ongeveer 150 meter voor de kust van Washikemba. Het zal geborgen moeten worden. Althans dat is de mening van initiatief nemer Henk van Dam. Hij vat het plan op om met schipper Jitze Grondsma een coaster te kopen, De Volo. Een vrachtschip van 20 meter lang. In het vrachtruim zouden dan nieuwe buizen mee genomen kunnen worden naar Bonaire. De coaster krijgt een nieuwe naam Volo Nevanco. Nevanco is de naam van de nieuwe sponsor, die het project ondersteund. Het nieuws wordt in Leeuwarden tijdens een persconferentie kenbaar gemaakt. De plannen omvatten dat de Volo Nevanco vanuit Leeuwarden naar Bonaire zal varen om daar met behulp van de Bonairianen het vlot Sterke Yerke III alsnog 6 jaar na de stranding op 15 december 1979 te lichten.
In augustus 1985 vaart de Volo Nevanco uit Leeuwarden richting Harlingen om daar de Noordzee te bereiken. De bemanning bestaat uit Henk van Dam, Jitze Grondsma, Liesbeth Ket, Chris Schweigmann, Anneke Dolstra en Wouter de Haan.
In oktober doen ze Gran Canaria aan waar Frits Riemersma en Simon Kingma aan boord stappen. In november 1985 vertrekt de Volo Nevanco om de Atlantische Oceaan over te steken richting de Caribian. Drie weken later komt de Volo Nevanco aan te Kralendijk op het eiland Bonaire.
2001-00-00: LR 2001 laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. Verder nog onbekend.

Afbeeldingen


Omschrijving: CLAUS
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: VOLO
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: VOLO NEVANCO
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Onbekend