Inloggen
THORBECKE III - ID 17787


Kroniekberichten

Datum 30 april 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Ransdorp, 27 april. Heden liep van de werf van de heer A.H. Meursing te Nieuwendam met goed gevolg te water het schip THORBECKE III, hetwelk gevoerd zal worden door kapt. Appel, voor rekening van de bouwmeester. De inhoud van dit vaartuig bedraagt 913 gemeten tonnen en het zal getuigd worden als bark.

Afbeelding
Datum 03 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 november. Vrachten. In de lusteloze stemming kwam sedert het laatste bericht geen verandering. Voor Nederland kwamen enige kleine partijen suiker ter markt en werd NLG 20 besteed. Factorij-koffie blijft voorlopig onverkrijgbaar en gaat de afscheep naar de ladende schepen zeer langzaam. Naar het Kanaal werd GBP 1.10/- en voor kleine schepen GBP 1.12/6 geboden. Voor Amerika wordt geen ruimte gevraagd. Naar Australië wordt een schip gezocht, doch zijn offertes te laag om tot accepteren te animeren. Kustvrachten bleven zonder afdoeningen.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KENNEMERLAND ligt aan NLG 20 suiker van Samarang naar Amsterdam; KANAGAWA NLG 65 huiden, NLG 35 tabak NLG 25 suiker, NLG 65 à NLG 85 arak naar Rotterdam (schip reeds beladen, werd reeds twee maanden geleden afgemaakt, nu eerst gepubliceerd), NOACH II NLG 20 suiker van Cheribon naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, MARIE EN ELISABETH, SAMARANG, JUPITER, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 12 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 december. Vrachten. De voorraad geschikte scheepsruimte neemt af, maar aangezien de vraag zeer stil is, heeft er nog geen werkelijke verbetering in de koersen plaats gehad. Voor grote schepen blijft het moeilijk om lading te krijgen. Sedert ons laatste overzicht was er niets bevracht.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, MARIE EN ELISABETH, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, JUPITER, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 19 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 december. De vrachtenmarkt bleef sedert de laatste veertien dagen lusteloos gestemd en er zijn zeer weinig afdoeningen te vermelden. Naar Neder;and werd suiker tot NLG 17,50 à NLG 20,- afgedaan. Factorij-koffie ging weder lager, doordien voor 8.900 picols NLG 17,50 geaccepteerd werd. Naar het Kanaal werd GBP 1.15/- voor stroopsuiker, uitgeleverd gewicht, geaccepteerd; een klein scheepje zou wellicht GBP 1.15/- voor droge suikenr kunnen bedingen. Voor Amerika werd geen ruimte gezocht. Naar Melbourne werd GBP 1.2/6 geboden. Stoomschepen hebben zeer veel moeite om lading bijeen te krijgen; ook daarvoor gingen koersen weder lager. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: MARIE EN ELISABETH NLG 20 Factorij-koffie en suiker naar Rotterdam; AMSTEL NLG 17,50 voor 8.900 picols Factorij-koffie, en URANIA NLG 20 suiker, liggen aan, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 55 Factorij-koffie, NLG 60 particuliere koffie, NLG 50 tabak, NLG 70 thee NLG 35 tin, naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, NLG 70 thee NLG 35 tin, naar Amsterdam; JUPITER naar het Kanaal voor order GBP 1.15/- voor 11.000 picols suiker naar U.K. of continent (Bordeaux-Hamburg) en GBP 2,- indien Kopenhagen of Landscrona.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 26 januari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 december. De toestand der vrachtenmarkt heeft geen merkbare verandering ondergaan. Daar de vraag stil bleef, waren de afdoeningen beperkt en koersen varieerden naar mate van conditiën. Slechts werd opgenomen de Nederlandse JOHANNA naar Amsterdam NLG 20 suiker en koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, DELIANA, LIBERAAL, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 02 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 december. De vrachten bleven onveranderd lusteloos en lading wordt iedere dag schaarser. Op ´t ogenblik bestaat er bijna geen vraag naar scheepsruimte. Naar Nederland werd door opvullende schepen NLG 17,50 voor suiker van Samarang geaccepteerd. Naar het Kanaal werd stroopsuiker tot GBP 1.10-/ aangeboden, maar zonder afdoening. Voor Amerika werd alhier een scheepje opgenomen, te laden te Macassar. Kustvrachten bleven zonder afdoening. Stoomschepen ondervinden ook het schaarser worden van lading. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: BARON VAN PALLANDT GBP 1.2/6 voor suiker naar Melbourne, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG Sh.18/3 naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATAVIER, UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III en JOHANNES.

Afbeelding
Datum 09 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 januari. Vrachten. Sedert het vorige bericht is er in de markt weinig verandering gekomen. De koersen naar alle havens blijven laag en wordt het moeilijk om lading te krijgen, vooral voor grote schepen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip OVERIJSEL naar Rotterdam NLG 60 koffie, NLG 50 tabak, NLG 35 particuliere tin, NLG 70 thee. Stoomschip KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep: NLG 35 particuliere tin, NLG 65 koffie, NLG 70 thee.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III, JOHANNES en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 16 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia 11 januari. Vrachten. Wanneer men de in het afgelopen jaar betaalde koersen nagaat en die cijfers vergelijkt met die van 1877, dan ontwaart men dat het jaar 1878 een voortzetting is geweest van de lusteloze stemming, welke reeds in de helft van 1877 op onze markt heerste en de hoop, dat bij het binnenkomen van de nieuwe oogst die stemming vaster zou worden, werd niet verwezenlijkt. Dat de vraag gering was en de grote vloot enorm drukte, kan men zien uit de betaalde cijfers. Van januari tot eind mei werd voor suiker naar het Kanaal voor orders GBP 2.10/-, GBP 2.7/6, GBP 2.5/-, GBP 2.2/6 en GBP 2.- besteed, terwijl in juli met moeite GBP 2.2/6 te verkrijgen was, welke koers in augustus reeds tot GBP 1.7/6 terugging. In september en oktober, dus in volle afscheeptijd, zag men afdoeningen tot GBP 1.7/6 à GBP 1.10/- vermeld, en bleef het laatste cijfer tot einde december ongeveer stationair. Verscheidene schepen van groot charter moesten zich echter tot die koersen met een gedeeltelijke lading vergenoegen en deden daardoor dus de kleinere, voor de gewenste hoeveelheid product geschikte bodems veen nadeel. Bovendien werden verscheidene schepen, in Brits Indië geen emplooi kunnende vinden, door de reders naar Java beorderd om hier voor hun rekening suiker te laden. Wanneer men door enige vraag naar kleinere schepen vermoedde, dat de markt iets vaster zou worden, was men wegens enorme concurrentie van Singapore en China wel verplicht tot de hier roulerende koersen aan te nemen om te voorkomen, dat charters van daar werden afgesloten. De Nederlandse reder zal het jaar 1878 ook niet spoedig uit het geheugen gaan. Was er vorige jaren reeds een voorkeur voor de afscheep naar het Kanaal voor orders boven een directe zending naar Nederland merkbaar, in het afgelopen jaar heeft zich die preferentie zeer doen gevoelen; andere partijen dan restantjes werden daarheen bijna niet afgezonden. In augustus, september en het laatste gedeelte van het jaar werden er enkele partijtjes aangeboden en men mag gerust aannemen, dat vooral in de laatste maand de enorm lage vrachtkoers tot de afscheep de hoofdaanleiding is geweest. Van januari tot eind mei betaalde men voor suiker NLG 50, NLG 52,50, NLG 47,50, NLG 50 in augustus, NLG 50 à NLG 47,50 in september, NLG 42,50 voor kleine partijen, in november en december NLG 25, NLG 22,50 NLG 20, en zelfs NLG 15.
De Factorij besteedde van januari tot eind mei NLG 55, NLG 50, NLG 52,50, NLG 55, en NLG 52,50 voor 8.500 picols koffie van de Noordkust, en hield de 12e augustus de eerste inschrijving, waarbij van 37 inschrijvers 13 werden opgenomen voor 8.500 picols tot NLG 45 en NLG 49,50 Noordkust en tot NLG 49,80 à NLG 54,80 Zuidkust. Deze naar omstandigheden nog hoge cijfers werden onbedingbaar, toen de 18e september uit 35 inschrijvers de MAIBIT opgenomen werd tot NLG 34,99 voor 17.000 picols koffie van de Zuidkust, zodat 2 oktober - de derde en laatste inschrijving – van 44 inschrijvers 7 schepen bevracht werden tot NLG 22,50 à NLG 29,95 voor 15.000 picols koffie. Na die inschrijving kon voor 15.000 picols hoogstens NLG 25, later NLG 22,50 en NLG 20 bedongen worden en was in december niet meer verkrijgbaar dan 8.500 picols koffie tot NLG 17,50. Van de Zuidkust werd tot einde mei NLG 60 à NLG 55 besteed, in de laatste maanden NLG 30 à NLG 25 bedongen.
Men kan zich gemakkelijk begrijpen, hoe de lage stemming van de Factorij op het weinig overig product voor Nederland influeerde. Tabak van januari tot mei afgescheept tot NLG 42,50 à NLG 47,50, bedong in de laatste maanden NLG 17,50 à NLG 12,50. Huiden vóór mei tot NLG 75, werden nu tot NLG 35 à NLG 30 gaarne aangenomen. Arak bedong NLG 85, thans NLG 50 à NLG 60.
Stoomschepen hebben het gehele jaar door zeer veel moeite gehad om volle ladingen bijeen te krijgen. De betaalde koersen waren natuurlijk evenredig aan de treurige cijfers voor zeilschepen. Koffie liep van NLG 85 tot NLG 55, tabak van NLG 90 tot NLG 50. Naar Marseille werd GBP 2.10/- en Ffrs. 80 à Ffrs 70 geaccepteerd voor suiker en koffie.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KOSMOPOLIET III ligt aan naar Nederland, NLG 22,50 Factorij koffie van Tjilatjap; MAARTEN VAN ROSSEM GBP 1.0 stroopsuiker van de kust naar het Kanaal, INDIA PACKET GBP 0.18/9 suiker van Tagal naar Sydney in Australië.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, SAMARANG, BURGEMEESTER SCHORER, JACOB ROGGEVEEN, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, THORBECKE III, JOHANNES en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 23 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 januari, In de toestand onzer vrachtenmarkt is geen verbetering gekomen. Daar de vraag flauw blijft en koersen laag zijn, waren de afsluitingen beperkt. De volgende van Nederlandse schepen zijn op te geven: JACOB ROGGEVEEN naar Amsterdam NLG 17,50 Factorij koffie in de Oosthoek, en SAMARANG naar New York, conditiën geheim.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, DELIANE, ELECTRA, THORBECKE III, BURGEMEESTER SCHORER, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, JOHANNES en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 02 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 januari. Vrachten. Onze markt bleef gedurende de laatste acht dagen stil, maar er heerste enige vraag naar kleine schepen, welke echter schaars zijn. De Factorij slaagde weder om tot NLG 17,50 ruimte voor 8.900 picols koffie machtig te worden. Een partij van 12.000 picols suiker, alhier te laden, werd tot NLG 20 aangenomen. Naar het Kanaal bestaat enige vraag, doch zijn biedingen te laag om tot afdoeningen te geraken. Stoomschepen hebben zeer veel moeite de nodige lading bijeen te krijgen. De laatste afdoening is het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie, NLG 70 thee, en NLG 50 tabak naar Nieuwediep.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, BURGEMEESTER SCHORER, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, JOHANNES, NOACH IV, DORDRECHT II,
FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 09 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 februari. Omtrent vrachten is weder niet veel bijzonders mede te delen. Producten tot verscheping worden schaars, waardoor het zowel voor zeil- als voor stoomschepen moeilijk wordt om lading te krijgen. De enige afsluiting van een Nederlands schip is DELIANA NLG 20 koffie en suiker naar Nederland, in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, BURGEMEESTER SCHORER, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, JOHANNES, NOACH IV, DORDRECHT II,
FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 20 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 februari. Onze vrachtenmarkt is iets vaster en de berichten uit naburige havens worden ook wat gunstiger. De vraag naar kleine schepen blijft bestaan, maar de geoffreerde koersen leiden nog niet tot afdoeningen. Naar Nederland werd NLG 5 hoger dan de laatste afdoening betaald voor 22.000 picols Factorij-koffie en suiker, en men zou een grotere rijzing gezien hebben, had niet de concurrentie tussen de grote schepen, waaruit de Nederlandse vloot thans grotendeels bestaat, haar verijdelt. Naar het Kanaal en Amerika, zowel van Java als van Java en Padang, blijft ruimte gevraagd. Naar Australië zou een handig scheepje te plaatsen zijn. Zout van Sumanap naar de Zuidkust werd tot NLG 12,80 en NLG 11 per kojang geaccepteerd. Het vervoer van 1.000 ton steenkolen van Onrust of Soerabaija naar Tontoli werd bij inschrijving tot NLG 9,80 aangenomen. Stoomschepen ondervinden nog steeds veel moeite om lading bijeen te krijgen en koersen bleven onveranderd.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen waren: AMPHITRITE naar Amsterdam NLG 17,50 koffie en suiker, NLG 30 à NLG 35 huiden; GEBR. VAN DER BEEK NLG 62,50 arak en UTRECHT NLG 50 arak, NLG 20 suiker, beide naar Rotterdam; BURGEMEESTER SCHORER NLG 22,50 Factorij-suiker en koffie naar Rotterdam; REGINA MARIS naar het Kanaal GBP 1.5/- van Batavia.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, NOACH IV, DORDRECHT II, FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 02 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 februari. Het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Appel, is bevracht van Sumanap naar Samarang.

Afbeelding
Datum 21 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Soerabaija, 9 maart. Vrachten. Gecharterd zijn de volgende Nederlandse schepen: THORBECKE III een zoutvracht van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koijang; EMMA krijgt voor een zoutvracht van Sumanap naar de Zuidkust NLG 11,-, de ERASMUS krijgt een zelfde vracht. Het Nederlandse stoomschip MADURA ligt aan voor Nederland tabak à NLG 50, koffie à NLG 65.

Afbeelding
Datum 25 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 april. Vrachten. Sedert het laatse bericht was er iets meer leven in de markt te bespeuren en werd voor enige restanten product ruimte opgenomen. Naar Nederland besteedde de Factorij NLG 30 voor 20.000 picols koffie van Noord- en Zuidkust (opm: van Java). Naar het Kanaal werd wegens te lage biedingen niets afgedaan. Voor Amerika wordt ruimte gerzocht voor koffie van hier en Padang naar New York. In kustvrachten ging niets om. Voor stoomschepen werd door het ruimer aanwezig zijn van tabak NLG 60 à NLG 65 bedongen. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: NOACH IV ligt aan NLG 25 suiker, NLG 40 huiden van de kust; stoomschip GELDERLAND NLG 55 koffie, NLG 55 à NLG 60 tabak, NLG 35 tin; de JOHANNA EN MARGARETHA ligt aan NLG 30 voor 20.000 picols Factorij-koffie van Soerabaija, Passaroean, Panaroekan, Batavia en Tjilatjap, alle drie naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, ALCMARIA VICTRIX, JAN VAN HAAFTEN, BATOE BASSIE, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUIS en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 01 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 april. De toestand der scheepsvrachten bleef onveranderd en bij gebrek aan producten ter verscheping hebben er slechts zeer enkele afdoeningen tot stand kunnen komen. De Nederlandse NOACH IV heeft koffie en suiker tot NLG 25 en NLG 27,50, tin tot NLG 17,50 en huiden tot NLG 40 geaccepteerd, maar nog geen volle lading bekomen. Het stoomschip GELDERLAND NLG 55 en NLG 60 koffie, NLG 55 à NLG 60 tabak, NLG 35 tin, en JOHANNA EN MARGARETHA NLG 30 voor Factorij-koffie, en tin tot ¼e van dit vrachtcijfer, alle drie naar Rotterdam. De AMSTEL, naar Nederland, heeft ettelijke maanden in lading gelegen en toen koffie aangenomen tot NLG 17,50 en NLG 20, kapok en cassia tot NLG 50, huiden tot NLG 35, en suiker tot NLG 15.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, ALCMARIA VICTRIX, JAN VAN HAAFTEN, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUIS en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 05 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 mei. Vrachten. Gedurende de laatste dagen bleef het stil. Wel bestaat er enige vraag, maar de geschikte ruimte ontbreekt en de geboden koersen zijn te laag om tot afdoeningen te geraken. Naar Nederland werd niets afgedaan. Op 23 april boden zich voor de overvoer van de restant lading der JOSEPH, bestaande uit plm. 9730 balen koffie, 1158 schuitjes tin, en 1600 bossen rotting naar Schiedam aan het Nederlandse schip A.H. VAN TIENHOVEN SR tot NLG 60 per last met garantie einde juni Java te verlaten, en het Engelse schip BRITISH CROWN NLG 55 per last, welke offertes geweigerd werden. Na te vergeefs naar een geschikt Nederlands schip gezocht te hebben, dat, evenals de BRITISH CROWN dadelijk zou kunnen laden en geen verdere bijlading nodig had om te vertrekken, waardoor de risico wegens het aandoen van meerdere laadhavens vermeden werd, werd besloten de BRITISH CROWN op te nemen tot NLG 50 per last naar Schiedam; de belading is reeds begonnen. Voor het Kanaal wordt ruimte gezocht voor 1000 tons suiker, 10.000 picols stroopsuiker uit de Oosthoek, en voor de overvoer der lading ex-ZEMINDAR (pl.m. 580 tons suiker) en ex-MAURITIUS (pl.m. 18.000 picols suiker). Voor Amerika zijn pl.m. 14.000 picols koffie en licht goed van Padang naar New York in de markt. Voor Australië bestaat geen vraag.
Kustvrachten: De 26e april werd bij inschrijving aan een kuster gegund de overvoer van Bandjermassing van 900 tons steenkolen naar Muntok tot NLG 12,90, 300 tons naar Palembang tot NLG 14,90 en 400 tons naar Moearah Kompeh tot NLG 19,90 per ton, het laden buiten de bank te Bandjermassing geschiedt voor rekening van het schip.
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip CELEBES NLG 65 koffie en tabak, NLG 75 thee, NLG 35 tin, naar Amsterdam; ALCMARIA VICTRIX GBP 2.- koffie, GBP 2.10 licht goed, van Batavia, Anjer en Padang naar New York.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, JAN VAN HAAFTEN, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUIS, THORBECKE III, BETSY EN ARNOLD en TWEE GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 19 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 mei. Vrachten. Sedert ons vorige bericht bleef de markt onveranderd en zijn er slechts een paar afdoeningen te vermelden. De onbevrachte vloot vermeerderde zeer, vooral wat de Nederlandse schepen betreft, waarvan de vroeger aangenomen zout- of andere tussenreizen aflopen. Het gebrek aan lading voor Nederland en de onzekerheid of er uit de nieuwe oogst dadelijk deze destinatie zal worden afgescheept, maken de vooruitzichten voor een verbetering der koersen daarheen twijfelachtig. Naar Nederland werd voor 9.000 picols Factorij-koffie van de Noordkust NLG 30 bedongen, terwijl hetzelfde cijfer verkregen werd voor een partij suiker en tabak. Naar het Kanaal blijft enige vraag bestaan. De ladingen ex-MAURITIUS en ex-ZAMINDAR werden door buitenlandse schepen genomen. Voor Amerika blijft ruimte voor koffie van Padang gezocht. Voor Australië bestaat geen vraag. Kustvrachten bleven zonder afdoening. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: THORBECKE III NLG 30 koffie, suiker en tabak, NLG 37,50 à NLG 40 huiden, NLG 40 damar, van Indramaijoe naar Amsterdam; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 70 tabak, NLG 65 koffie, NLG 75 thee, naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 60 à 70 tabak, NLG 60 à 65 koffie, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, JAN VAN HAAFTEN, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, TWEE GEZUSTERS, BESTEVAER, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, EMMA, SLIEDRECHT en DORDRECHT II.

Afbeelding
Datum 02 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 december. Het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Appel, van Batavia herwaarts, is gisteren bij Dungeness beloodst; alles wel.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 september. In de stemming van de vrachtenmarkt kwam geen verbetering. Hoewel enige charters te melden zijn, is de vraag naar scheepsruimte over het geheel genomen slechts uiterst gering. Naar Nederland werd voor 22.000 picol factorij koffie weer NLG 50 besteed en voor een kleine partij particuliere suiker NLG 42½ . Naar het Kanaal werd voor een paar handige schepen respectievelijk voor rijst en suiker GBP 2.10 betaald. Naar Amerika kwamen twee charters voor koffie van Java en Padang naar New York tot stand tot GBP 2.10/-. Naar Australië is een schip opgenomen tot GBP 1.5/- en wordt voor kleine schepen GBP 1.10/- geboden.
Kustvrachten. Door het Gouvernement werd de 21e augustus een inschrijving gehouden voor overvoer van Onrust van 300 ton steenkolen naar Moerah Kompeh en 500 ton naar Muntok en werden de laagste biedingen respectievelijk van NLG 14,85 en NLG 8,99 per ton aangenomen. De 11e september zal een uitbesteding gehouden worden voor het transport van Soerabaija van 360 ton kolen naar Grissee en van pl.m. 700 ton naar Dobo.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: PRINSES MARIE, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 40 tin, NLG 80 thee, NLG 100 specerijen naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE, Ffrs. 95 suiker naar Marseille, NLG 87,50 en NLG 92,50 koffie, tot het laatste cijfer op de Zuidkust te laden, naar Nederland; AARDENBURG GBP 2.10, N.N. GBP 2.10/- koffie van Paasaroean en Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ALBLASSERWAARD, NOACH IV, AARDENBURG, INSULINDE, en L.R KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER en THORBECKE III.
(opm: N.N. is de naam van een Nederlands schip)

Afbeelding
Datum 14 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 september. Vrachten onveranderd en in dalende stemming met zeer weinig vraag naar scheepsruimte en meer beschikbare ruimte. Er werden geen Nederlandse schepen bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, INSULINDE, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, ANTONIA en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 15 september. Voor rijst van Bangkok naar Java werd een charter gesloten op geheim gehouden voorwaarden. Stoomschepen genoten weder enige meerdere aandacht. Een vreemde boot, met steenkolen van Australië gearriveerd, zal suiker laden naar Port Said voor orders onder een elders gesloten charter, naar men verneemt tot GBB 3.15/- per ton.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip MADURA NLG 90 koffie NLG 40 tin, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, naar Amsterdam, en ANTONIA GBP 2.7/6 voor suiker van de Oosthoek naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, INSULINDE, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten onveranderd, ofschoon de scheepsruimte belangrijk is toegenomen. Er werd slechts één schip genomen, namelijk de Nederlandse INSULINDE tot NLG 50 voor een volle lading koffie van de Zuidkust naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 september. Gedurende de jongste dagen kenmerkte de stemming onzer vrachtenmarkt zich door ongestadigheid; er zijn afdoeningen te melden naar het Kanaal tot koersen lopende van GBP 2 tot 2.10, waarbij echter rekening gehouden werd met de capaciteit der schepen. Naar Nederland blijft de vraag uiterst beperkt, vooral van particuliere zijde. De Factory betaalde NLG 50 voor een volle lading koffie van de Zuidkust en NLG 47½ voor 20.000 picols van de Noordkust, terwijl een partij suiker NLG 47½ bedong en voor arak NLG 90 werd aangelegd. Naar het Kanaal werden weer enige schepen opgenomen; in het begin werd op GBP 2.10/- gehouden, maar nadat door een groot schip GBP 2 was geaccepteerd werd door een ander iets kleiner schip GBP 2.2/6 aangenomen. Voor een zeer handig scheepje werd nog GBP 2.10/- bedongen, doch voor schepen van matige grootte wordt nu nog slechts GBP 2.5/- geboden. Naar Amerika werd een schip bevracht voor koffie tot GBP 2.7/6 naar New York. Naar Australië kwamen charters tot stand tot GBP 1.6/- en verdere ruimte blijft te plaatsen. Kustvrachten zonder omzet van betekenis; van Soerabaija wordt de afdoening gemeld van een paar schepen voor rijst van Saigon naar Java. Voor suiker naar Marseille werd Ffrs. 100 besteed. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: ALBLASSERWAARD ligt aan, NLG 47½ suiker, NLG 90 arak en NOACH IV ligt aan, NLG 47½, 20.000 picols factory koffie, NLG 47½ suiker, beide naar Rotterdam. Nederlands stoomschip VOORWAARTS, Ffrs. 100 suiker en koffie naar Marseille, NLG 90 koffie, NLG 40 tin, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden naar Nederland. KINDERDIJK GBP 1.6/- voor suiker naar Melbourne.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: L.R. KOOLEMANS BEUNEN, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP, SOERABAIJA, NOACH III en SMEROE.

Afbeelding
Datum 13 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 oktober. Vrachten nagenoeg onveranderd, maar er ging nogal veel om. Er werden drie Nederlandse schepen bevracht: MERAPI NLG 47,50 en arak NLG 85, en L.R. KOOLEMANS BEIJNEN NLG 47,50 voor 8.000 picols koffie, beide naar Amsterdam. BESTEVAER tot geheime conditiën naar de Perzische Golf.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: THORBECKE I, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP, NOACH III en SMEROE.

Afbeelding
Datum 16 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 oktober. Sedert het bericht van 28 passato (opm: vorige = september) bleef de markt in een weinig bevredigende stemming verkeren. Tot aan het einde der vorige week behielden de koersen een dalende richting; gedurende de laatste dagen is weer iets meer vraag en uit hoofde ook verscheidene schepen naar vreemde havens zullen verzeilen, over het algemeen meer vastheid waar te nemen, doch de noteringen van voor de daling werden nog niet weer opnieuw bereikt. Naar Nederland werd van particuliere zijde iets meer goed, in hoofdzaak suiker, aangeboden, zodat een paar schepen, door de factorij aan enige kleine partijen koffie geholpen, een ander door wat arak aan te nemen, konden aanleggen. Naar het Kanaal kwamen enige afdoeningen tot stand tot GBP 2.7/6 voor rijst en GBP 2.5/- voor suiker. Twee schepen bedongen nog GBP 2.10/-, moesten echter, hoewel tegen een extra vracht, respectievelijk de optie Middellandse en Baltische Zee toestaan. Naar Amerika zijn twee charters te vermelden; een groot gedeelte der jongste te Padang geveilde koffie schijnt echter weer voor Amerikaanse rekening gekocht te zijn; zodat spoedig weer vraag naar die destinatie tegemoet mag worden gezien. Naar Australië werd een schip bevracht tot GBP 1.2/6 naar Sydney, verdere ruimte blijft te plaatsen. Kustvrachten vertoonden weer meer levendigheid; voor rijst van Saigon naar Java werd dollar 0.25 besteed en zou deze koers verder te bedingen zijn. Stoomschepen. Voor suiker naar Marseille per boten der geregelde lijnen werd opnieuw betaald frank 100.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 75 tabak, naar Amsterdam; SOERABAIJA ligt aan NLG 45 voor 6.000 picols factorij koffie, NLG 40 suiker, naar Rotterdam, THORBECKE I, GBP 2.5/- suiker in een haven te laden; THORBECKE III, GBP 2.5/- suiker van Samarang, STER DER HOOP, dollar 0,25 voor rijst van Saigon naar Java.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: KERSBERGEN, THORBECKE II, Mr. JACOB VAN LENNEP, NOACH III, SMEROE, JAN VAN HAAFTEN, NIEUWE WATERWEG II, A EN W.C, en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 03 april 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 april. Het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Appel, 14 maart van Batavia te Falmouth aangekomen, heeft order gekregen naar Frankrijk.

Afbeelding
Datum 12 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 8 oktober. De vaste stemming bleef aanhouden; de vraag naar scheepsruimte nam toe en opnieuw valt een vooruitgang van koersen te constateren. Dat slechts weinig afdoeningen te vermelden zijn, ligt dan ook uitsluitend aan de aanwezigheid van disponibele schepen, waaraan juist behoefte bestaat; nog lossende of nog zeilende genieten minder attentie. Intussen is, bij gebrek aan arrivementen, de onbevrachte vloot zeer gedund, zodat aangenomen mag worden dat de tegenwoordige noteringen zo niet verbeteren, dan toch vermoedelijk zich voorlopig staande zullen houden. Ook in naburige havens is de stemming, die altijd min of meer op hier terug werkt, goed; te Manilla ontstond enige meerdere vraag en te Singapore schijnt gebrek aan passende schepen te bestaan. Naar Nederland werd een schip gezocht voor een lading suiker van Samarang naar Rotterdam, waarvoor door afschepers NLG 75 geboden werd. De conditie was echter dadelijke desponibelstelling van het vaartuig en kon voor deze vracht alleen in aanmerking komen, de ANTONIA die juist in ballast van Timor te Soerabaija was gearriveerd. De Factorij slaagde te zelfde tijd nog in de opname van een schip voor een volle lading koffie van de Noordkust naar Rotterdam tot NLG 65. Naar het Kanaal heerste goede vraag voor scheepsruimte en werd een vrachtcijfer bereikt van GBP 3.7.6., een cijfer dat sedert november 1879, niet in onze vrachtbrieven heeft mogen staan. Door gebrek aan disponibele eerste klas schepen, konden afschepers overgehaald worden ook enige van lagere klasse op te nemen, doch betalen deze meer assurantie premie in de vorm van een evenredig mindere vracht. Naar Amerika kwam een charter tot stand voor suiker, doch de scheepsnaam werd nog niet bekend. Voor de koffie uit september Padang veiling, die bestaan heeft uit 41.000 picols, zal vermoedelijk spoedig ruimte nodig zijn. Naar Australië heeft een afdoening plaats gehad voor suiker tot GBP 1.15.0 naar Sydney. In kustvrachten is niets omgegaan. De enige afdoening van een Nederlands schip is: MADURA NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SINDORO, GRAAFSTROOM, Mr JACOB VAN LENNEP, L.R. KOOLEMANS BEYNEN, THORBECKE III, NOACH IV en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 22 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 oktober. Voor Nederland heeft men hogere vrachten besteed, terwijl ook voor het Kanaal en andere bestemmingen passende schepen slechts tot vastere koersen te bekomen zijn. Het Nederlands schip MR. JACOB VAN LENNEP boekte een volle lading koffie tot NLG 70, de L.R. KOOLEMANS BEYNEN een dito van de zuidkust (opm: van Java) tot NLG 80 per last naar Amsterdam en de GRAAFSTROOM 26.000 picols koffie tot NLG 70 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SINDORO, THORBECKE III, NOACH IV, IJMUIDEN, THORBECKE II en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 30 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. Gedurende de laatste veertien dagen bleef de markt zeer vast gestemd, en is een verdere vooruitgang in de koersen te berichten. De aanwezige onbevrachte vloot verminderde zeer, en waren de arrivementen zeer gering. Naar Nederland werd van de Factorij een hogere koers bedongen, en sloten vier schepen tot NLG 70 voor koffie van de Noordkust en NLG 80 van de Zuidkust af. Een partij suiker van particulieren werd tot NLG 75 geaccepteerd. Naar het Kanaal bleef goede vraag bestaan en werd GBP 3.10/- voor suiker betaald, tot welk cijfer nog ruimte te plaatsen zou zijn. Voor koffie van Java en Padang naar Amerika wordt ruimte gezocht. Voor een gedeelte van de laatste Padang veiling had een bevrachting tot GBP 3 plaats. Naar Australië blijft gelegenheid gevraagd, doch biedingen zijn niet in verhouding tot de koersen voor andere bestemmingen te maken. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, naar Amsterdam: NOACH IV
NLG 75 voor 10.000 picols suiker, en NLG 70 voor 15.000 picols koffie, van Samarang naar Rotterdam; SINDORO en THORBECKE III GBP 3.10/- voor suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; IJMUIDEN, THORBECKE II, NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, stoomschip VOORWAARTS.

Afbeelding
Datum 06 april 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 4 april. De lading van het van Java aangekomen schip THORBECKE III, kapt. Bleeker, te Cadix voor order, is naar Liverpool verkocht.

Afbeelding
Datum 12 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 oktober. Vrachten. De stemming blijft flauw, daar zowel door stoom- als zeilschepen ruimschoots in de behoefte voorzien wordt. De door de Factory gedeeltelijk beladen schepen hebben grote moeite hun lading te completeren. Afgesloten werden voor Nederlandse schepen: JUPITER en DORDRECHT II elk NLG 55 voor een volle lading koffie naar Amsterdam, MARY vult op met tabak tot NLG 30 en suiker voor reders rekening naar Rotterdam. De volgende Nederlandse schepen, slechts voor een gedeelte van hun ruimte met gouverments producten beladen wordende, zoeken nog bijlading: GEBROEDERS VAN DER BEEK, KOSMOPOLIET III, JAN VAN HAAFTEN, SALATIGA, CORNELIA, GEBROEDERS SMIT, MAASNYMPH, MAIBIT, OTTOLINA, NOACH V, NOACH VI, AMSTERDAM, THORBECKTE, SMEROE, DELIANE en KANAGAWA.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR, LICHTSTRAAL, BESTEVAER, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 25 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 oktober. Vrachten. Er is zeer weinig omgegaan, terwijl de beschikbare scheepsruimte aangroeit. Nederlandse schepen: stoomschip, PRINSES MARIE NLG 90 voor koffie, NLG 85 suiker en tabak, NLG 110 huiden en NLG 120 voor indigo per last naar Rotterdam, frank 85 voor suiker per ton naar Marseille; BESTEVAER een volle lading koffie van de Zuidkust tot NLG 60 per last naar Schiedam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, ZWERVER, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 28 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. Vrachten. Hoewel het overzicht ditmaal, tengevolge van de wijziging in de vertrekdatum der mails, over een langer tijdperk loopt dan gewoonlijk, is het aantal afdoeningen dat te vermelden is, toch slechts beperkt; in de positie van vrachten kwam geen verbetering, en ofschoon voor een ogenblik verondersteld kon worden dat meer vraag ophanden was, kan nu, bij sluiting, slechts geconstateerd worden dat de stemming flauw is en de koersen zich eerder in een dalende richting bewegen dan omgekeerd. Het aantal onbevrachte schepen is tengevolge van nieuwe arrivementen weer toegenomen. Naar Nederland blijft de Factory de enige bevrachter; maar gaat zeer langzaam te werk en nam sedert uitgifte van het vorig bericht slechts een schip op. Particuliere lading wordt wel is waar iets ruimer aangeboden, maar de te bedingen koersen zijn zo laag dat alleen als bijlading daarvan gebruik zou kunnen worden gemaakt. Naar het Kanaal kwamen wel is waar weer enkele afdoeningen tot stand, en scheen het zelfs een ogenblik als of zich eindelijk behoefte aan scheepsruimte zou doen gevoelen, door dat voor een schip van meer dan bepaald handige capaciteit de koers van GBP 2.5/- in een haven te laden, verkregen werd, doch bij sluiting is de vraag weer zo goed als uitgestorven en valt niet te ontkennen dat in een achteruitgaande richting, veld gewonnen wordt. Naar Amerika is, om op Java te laden, niets omgegaan. Een te Padang liggend scheepje werd echter opgenomen tot GBP 2.10/- voor koffie van daar naar New York. Naar Australië werd GBP 1.2/6- voor suiker te lossen te Sydney geaccepteerd; voor Melbourne bestaat enige vraag tot GBP 1.5/-
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: ANTONIA GBP 2.2/6 voor suiker naar het Kanaal, stoomschip C. FELLINGER NLG 70 à 80 voor koffie, NLG 60 voor tabak, NLG 90 huiden, NLG 30 tin naar Amsterdam, suiker en koffie tot verschillende koersen naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, ZWERVER, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV, CALIFORNIE, stoomschip PRINSES WILHELMINA, stoomschip C. FELLINGER, stoomschip PRINS FREDERIK.

Afbeelding
Datum 08 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 november. Vrachten. Op de plaats is er al zeer weinig omgegaan, zoals door de volgende afsluitingen aangetoond wordt: Nederlands, stoomschip, PRINSES WILHELMINA NLG 90 voor koffie, NLG 80 thee, NLG 110 huiden per last; ZWERVER heeft arak tot NLG 95 per last aangenomen, en ligt verder in lading, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV, CALIFORNIE, BATAVIER, THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 20 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten met enige meerdere afdoeningen doch tot steeds lagere cijfers. Nederlands THORBECKE IV suiker tot 37/6 per ton naar het Kanaal voor orders; NOACH II neemt 8.000 picols gouvernements koffie hier en te Bantam tot NLG 35 per last naar Nederland; CALIFORNIE naar Sydney suiker tot 20/- per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, NOACH IV, PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 25 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 november. Vrachten. Gedurende de laatst verlopen veertien dagen vervolgde onze markt, zoals trouwens werd bevreesd, de dalende beweging, waarvan wij reeds in het bericht van 8 dezer melding maakten, en werd opnieuw tot lagere koersen afgedaan. Hoewel het niettegenstaande dit, niet aan transacties ontbroken heeft en ook door verzeilen naar vreemde havens enige schepen uit de markt genomen werden, is de onbevrachte vloot toch niet verminderd, daar zij door nieuwe arrivementen werd aangevuld. Naar Nederland gelukte het een afdoening tot stand te brengen, doch bij grote concurrentie en de geringe hoeveelheid beschikbaar product, niet dan met grote moeite en tot lage koers. De Factory maakte sedert enige tijd geen offertes meer en was slechts te vinden voor koffie als bijlading tot NLG 25; nu dezer dagen heeft de president zich echter laten overhalen enige duizenden picols tot NLG 35 af te staan, die toen tot basis voor bovenbedoelde afdoening hebben gestrekt. Licht goed blijft schaars en is ook slechts tot lage cijfers verkrijgbaar. Naar het Kanaal werd afgedaan tot GBP 1.17/6 doch is dat cijfer thans niet meer te bedingen; men biedt nog slechts GBP 1.15/- nu bekend geworden is dat in Europa voor een hier liggend schip GBP 1.12/6 de Oostzee optie inclusief, geaccepteerd werd. Naar Amerika is nog altijd een kleine lading suiker aan de markt en bij de achteruitgang der koersen naar het Kanaal mag aangenomen worden, dat binnenkort liefhebbers daarvoor zullen komen opdagen ook al is geen sprake van verhoging van het primitief geboden cijfer en dat toen te laag gevonden werd. Voor koffie en licht goed van Padang naar New York werd weer een klein schip opgenomen tot GBP 2.2/6 voor de koffie. Naar Australië kwamen enige geforceerde afdoeningen tot stand en ondergingen koersen in die richting derhalve ook een daling; laatstelijk werd GBP 1/- voor suiker naar Melbourne geaccepteerd. Naar de Perzische Golf werden 2 schepen opgenomen; hoewel hierdoor voorlopig in de behoefte is voorzien, kan mogelijk nog een derde schip van matige grootte daarheen geplaatst worden. In kustvrachten is wederom niets omgegaan.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KINDERDIJK, NOACH IV, elk GBP 1.17/6 voor suiker. PADISTRAH laadt voor bevrachters rekening. In Europa afgesloten, alle naar het Kanaal. Nederlands, stoomschip PRINS VAN ORANJE koffie NLG 90, tin NLG 40 naar Amsterdam, koffie frank 90, tin frank 40 naar Marseille; stoomschip DRENTHE koffie NLG 85 naar Rotterdam en frank 85 naar Marseille;
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, stoomschip MADURA.

Afbeelding
Datum 03 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 november. Vrachten. Scheepsruimte neemt voortdurend toe, terwijl meest alle afschepers zich van gelegenheid van hun producten hebben verzekerd. De enkele afgesloten charters tonen een snelle verlaging van de vrachtenmarkt aan en zullen vele schepen in ballast elders hun heil moeten zoeken. Bevrachtingen van Nederlandse schepen kwamen niet tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, KERSBERGEN, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN en SLIEDRECHT.

Afbeelding
Datum 13 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 februari. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram uit Batavia, was de THORBECKE III lek op de rede terug gekomen na te hebben gestoten.

Afbeelding
Datum 14 februari 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 februari. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het schip THORBECKE III, kapt. J. Appel, van Java herwaarts, lek op de rede van Batavia teruggekomen, hebbende gestoten. Men was bezig de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 23 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 maart. Volgens een telegram uit Batavia van 20 dezer, heeft het schip THORBECKE III te Onrust gedokt, en is gebleken dat de loze kiel en gedeelte van de voorkiel weg zijn en de koperen huid op verschillende plaatsen is afgeschuurd. Het schip moet breeuwen en nieuw koperen, de reparatiekosten zijn op NLG 35.000 begroot.

Afbeelding
Datum 29 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 21 februari. De THORBECKE III ligt nog te Tandjong Priok en is zwaar lek. Er zijn zeilen onder het schip doorgehaald en een stoompomp is aan boord. Een deel der zwaar beschadigde lading zal morgen publiek verkocht worden.

Afbeelding
Datum 04 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 28 februari. Het schip THORBECKE III heeft de lading gelost en er zijn ongeveer 5.000 balen rijst en koffie zwaar beschadigd. De beschadigde lading zal in publieke veiling worden verkocht.

Afbeelding
Datum 05 april 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 28 februari. Het schip THORBECKE III, kapt. J. Appel, heeft de lading gelost; ongeveer 5.000 balen rijst en koffie zijn zwaar beschadigd. Zij zullen in publieke veiling verkocht worden.

Afbeelding
Datum 12 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 7 april. Het Nederlandse barkschip THORBECKE III, ligt nu te Onrust en wacht om in het gouvernementsdok te worden opgenomen. Er zit nu een oorlogsstoomschip in. Het schip is nog zwaar lek en wordt door de stoompomp lens gehouden.

Afbeelding
Datum 29 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 28 februari. Door het Franse schip MAGELLAN, te Vlissingen gepasseerd naar Antwerpen, wordt gerapporteerd de 22e februari op 20 mijl bezuiden de Sorlings gepraaid te hebben een Nederlands schip tonende P.T.Q.S., zijnde deTHORBECKE III, welk schip een man overboord verloren had. Het schip THORBECKE III, kapt. Brukert (opm: W.T. Buckert) vertrok 14 februari van IJmuiden naar Java.

Afbeelding
Datum 26 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 juni. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Buckert, voor 23 dezer, van Amsterdam te Semarang aangekomen.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 juni. Vrachten. Ons laatste bericht was van de 14e dezer. De algemene toestand van de markt is sedert enigszins verbeterd. De vraag werd iets levendiger. doch de onbevrachte vloot vermeerderde. Naar Nederland werd een in alle opzichten aan de eisen der bevrachters beantwoordend schip voor een lading koffie en rijst opgenomen tot een hogere vracht dan de laatst betaalde. Voor de eerste partij gouvernements-koffie uit het nieuwe seizoen werd door de Factorij een schip opgenomen tot NLG 50, doch schijnt de afvoer nog niet genoeg te zijn om met bevrachtingen te kunnen doorgaan. Naar het Kanaal ging nog niets om, doch zullen wel spoedig enige afdoeningen tot stand komen. Naar Amerika werd een schip opgenomen om te Padang koffie en licht goed te laden voor New York tot GBP 2.2/6 voor koffie. Voor Australië bestaat enige vraag, doch de gedane biedingen konden nog niet tot afsluiten leiden. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: AMSTEL NLG 50 voor een volle lading Factorij-koffie naar Amsterdam; stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 90 koffie, NLG 75 thee, NLG 110 huiden, en suiker tot geheime koers naar Amsterdam. FFrs 120 indigo. FFrs 90 gom damar naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER, INSULINDE, THORBECKE V en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 juli. Vrachten. Bij meer vraag naar ruimte waren afdoeningen vrij talrijk, de stemming is vast. Bevracht werden de Nederlandse schepen: naar Amsterdam stoomschip GELDERLAND koffie NLG 90, huiden NLG 110, tin NLG 40, indigo NLG 120 per last, en naar Marseille voor order suiker tot Sh.50/- per ton; stoomschip PADANG koffie NLG 85, suiker NLG 45, huiden NLG 110, thee NLG 75, indigo NLG 120 per last; THORBECKE V een volle lading gouvernements-koffie van de Noordkust tot NLG 50, en van de Zuidkust tot NLG 60 per last; naar Schiedam GRAAFSTROOM idem NLG 50 van de Noordkust en NLG 60 van de Zuidkust.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, CONSTANTIA, BATAVIER, NOACH III, JOHANNA, THORBECKE III, INSULINDE, en L.R. KOOLEMANS BEIJNEN.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 juli. Nu er meer suiker binnenkomt, is de vraag naar scheepsruimte toegenomen en hebben er verscheidene afdoeningen plaats gehad. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: naar Dordrecht JAN VAN HAAFTEN 25.000 pikols Gouvernements-koffie NLG 50 per last, en vult verder op; naar Middelburg ANTONIA volle lading Gouvernements-koffie NLG 50 per last; naar Rotterdam stoomschip BATAVIA koffie NLG 90, huiden NLG 110, indigo NLG 120, thee NLG 70 per last; suiker Sh.50/- of in verhouding hoger, wanneer naar Engeland; naar Amsterdam PRINSES AMALIA koffie NLG 90, huiden NLG 110, indigo NLG 120 per last, suiker GBP 2.10/- per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAIBIT, NEERLANDS VLAG, MAASNYMPH, BURGEMEESTER SCHORER, HELENA, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER, INSULINDE, THORBECKE III, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, THORBECKE I, PRINS HENDRIK, CORNELIA, AMSTERDAM, MERAPI, SLAMAT en NEREUS.

Afbeelding
Datum 08 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 augustus. Vrachten. Ofschoon men niet kan zeggen dat er op het ogenblik veel vraag bestaat, wordt er toch meer leven verwacht wanneer het produkt ruimer binnenkomt. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: naar Rotterdam stoomschip ZEELAND, koffie NLG 95, huiden NLG 115, thee NLG 80 per last, alles van de Zuidkust, en naar de Middelllandse Zee voor order suiker Sh.50/- per ton; naar Middelburg INSULINDE 25.000 pikols Gouvernements-koffie NLG 50, en ligt in lading.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, HELENA, CONSTANTIA, JOHANNA, THORBECKE III, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, THORBECKE I, PRINS HENDRIK, CORNELIA, AMSTERDAM, MERAPI, SLAMAT en NEREUS.

Afbeelding
Datum 13 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 augustus. Vrachten. De flauwe stemming, in het bericht van 26 juli vermeld, bleef ook gedurende de laatste 14 dagen voortduren. Er bestond wel is waar enige meerdere vraag, doch in geen verhouding tot de onbevrachte vloot, die wederom met enige bodems vermeerderde. Naar Nederland kwam de Factorij weer aan de markt, gaf een gedeeltelijke lading aan een groot schip, dat daarop aanlegde, en nam een andere bodem op voor een volle lading koffie; beide bevrachtingen vonden tot de laatst betaalde koers plaats. Zij is thans weer voorlopig uit de markt. Particuliere lading blijft schaars; voor een partij arak werd weer NLG 100 bedongen. Naar het Kanaal werden een paar vaartuigen afgesloten op de basis van de vorige afdoeningen, doch verminderd met de extra assurantie-premie. Naar het zich laat aanzien, mag men binnenkort weer meer vraag in deze richting verwachten. Voor Amerika werd niets opgenomen, doch naar Australië tot de laatst betaalde koers een schip afgedaan en bestaat nog wel enige vraag. Naar Auckland werden een paar scheepjes opgenomen, doch schijnt thans in de behoefte voorzien te zijn.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: THORBECKE III NLG 50 volle lading Factorij-koffie naar Nederland; JOHANNA ligt aan, NLG 100 arak; JOHANNA EN MARGARETHA NLG 75, laadt koffie te Menado; stoomschip CONRAD NLG 90 koffie, NLG 120 indigo, NLG 110 huiden, alle naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, HELENA, CONSTANTIA, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, THORBECKE I, PRINS HENDRIK, CORNELIA, AMSTERDAM, MERAPI, SLAMAT, NEREUS, MARIE en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 11 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Vrachten. Sedert het bericht van 25 juli valt er weinig belangrijks over de markt te rapporteren. Naar Nederland werd geen particuliere lading geboden en was ook de Factorij niet in de markt voor Java-koffie. Zij hield echter de 1e dezer een inschrijving voor de overvoer van de Menado-koffie naar Amsterdam, en ontving van 21 schepen aanbiedingen, afwisselende van NLG 44,87½ tot NLG 80. Hiervan werd alleen de NOACH III tot NLG 48,50 opgenomen van Menado, Amoerang en Belang. Naar Het Kanaal werd bijna niets afgedaan. Verscheidene schepen arriveerden onder charter uit Europa en zijn thans ladende, en een paar schepen werden tot Sh.35/- en Sh.32/6 bevracht. Er heerst echter grote lusteloosheid en bestaat er bijna geen vraag. Naar Amerika noch naar Australië ging iets om. Met uitzondering van bovengenoemde NOACH III was de enige bevrachting van een Nederlands schip het stoomschip PRINS FREDERIK NLG 75 koffie, NLG 45 tabak, NLG 120 indigo, NLG 40 rijst naar Amsterdam, en Sh.45/- per ton suiker, FFr 75 huiden naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 22 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustus. Vrachten. Er gaat bijna niets om bij een bovenmatig groot aanbod van scheepsruimte. Er vond slechts één afsluiting van een Nederlands schip plaats: het stoomschip NOORDHOLLAND NLG 75 koffie en huiden, NLG 40 rijst, alles per last, NLG 50 per last en Sh.40/- per ton suiker naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET Iii, THORBECKE III en MARIA.

Afbeelding
Datum 25 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 augustus. Vrachten. De toestand van de markt bleef sedert het laatste bericht van de 8e dezer onveranderd en was er geen verbetering te bespeuren. Het aantal schepen vermeerderde weer en, hoewel bijna alle reeds voor arrivement bevracht, oefenen zij toch op de markt grote invloed uit. Naar Nederland is een klein partijtje koffie van particulieren in de markt, doch overigens is bijlading zeer schaars. De Factorij kondigde de 10e dezer een inschrijving op 15 dezer aan voor de overvoer van 40.000 pikols koffie van de Noordkust naar Rotterdam, doch niet meer dan 20.000 pikols aan één schip gevende. Er werden 26 schepen aangeboden tot cijfers lopende van NLG 42 tot NLG 23,87½ per last, en werden de BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL tot NLG 23,87½ en de NOACH II tot NLG 25 opgenomen, beide met 20.000 pikols naar Rotterdam. De toestand is voor de overblijvende schepen verre van rooskleurig, want het is niet onwaarschijnlijk dat de Factorij geen verdere ruimte zal behoeven. De oogst is begroot op plm. 614.000 pikols; hiervan moeten gereserveerd worden voor de contracten met de boten plm. 400.000, voor verkoop in Indië 100.000 en voor legkoffie 30.000 pikols, zodat er na aftrek van de opgenomen ruimte slechts plm. 50.000 pikols overblijft, terwijl de regering haar wens kenbaar maakte, dat de koffie langer opgeschuurd moest blijven in Indië, zodat zonder hoge noodzakelijkheid van gebrek aan pakhuisruimte er vooreerst geen verscheep te verwachten is. Voor Het Kanaal bestond er enige vraag, doch tot lagere cijfers dan het laatste bericht vermeldde. Naar Amerika noch naar Australië bestond vraag en vonden geen transacties plaats.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen waren, behalve bovengenoemde twee schepen met Factorijkoffie, het stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, NLG 50 suiker, naar Amsterdam; stoomschip NOORD-BRABAND NLG 75 koffie en huiden. NLG 40 rijst naar Rotterdam en NLG 50 suiker naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. Er is iets meer vraag, maar niet in verhouding tot de steeds aangroeiende beschikbare scheepsruimte. Tot stand kwamen de volgende bevrachtingen voor Nederlandse schepen: NICOLAAS BEETS suiker tot Sh.30/- per ton, THORBECKE V idem te Samarang te laden, THORBECKE VI idem te Soerabaja te laden, alle drie naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, THORBECKE III en GRAAFSTROOM.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 augustus. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. T. Koster, van Cardiff naar Soerabaja, vóór 2 augustus te Banjoewangie aangekomen.

Afbeelding
Datum 04 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 september. Volgens een telegram zijn de Nederlandse schepen THORBECKE, THORBECKE II, THORBECKE III, THORBECKE IV, THORBECKE V, THORBECKE VI en THORBECKE VII bevracht op Java, de eerste twee naar Amsterdam, de laatste vijf naar het Kanaal voor order.

Afbeelding
Datum 08 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 augustus. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen kwam er weinig verandering in de markt; de vraag bleef beperkt en nieuwe arrivementen vulden de door bevrachting open gekomen plaatsen aan. Wegens het niet tijdig gereed zijn van een van de opgenomen bodems kon de Factorij aan nog een schip 10.000 pikol koffie voor Nederland geven tot de laatst betaalde koers van NLG 30 per last. Particuliere lading is nog zeer schaars. Naar Kanaal bleef enige vraag bestaan en besteedde men voor handige houten schepen Sh.25/-, welk cijfer echter ook door twee grotere ijzeren bodems werd geaccepteerd. Voor ruimte naar Amerika bestond geen vraag, evenmin naar Australië, doch voor Auckland werd een bodem tot Sh.17/6 per ton geladen. De laatste bevrachtingen zijn: naar Marseille en Nederland: Nederlands stoomschip GELDERLAND, koffie NLG 80, huiden NLG 90, naar Amsterdam, suiker tot geheime vracht naar Marseille; naar Kanaal voor order. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER SCHORER, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN AAN DE LEK, THORBECKE II, ZWERVER, THORBECKE V, THORBECKE VII, MINA, MERAPI, THORBECKE, SINDORO, JACOBA, WILLEMINA CORNELIA, BAARN en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 19 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 augustus. Vrachten met enige vraag, maar lage cijfers. Bevrachtingen van Nederlandse schepen: de GEBROEDERS SMIT heeft arak geladen tot NLG 60 en NLG 50, benevens licht goed tot verschillende vrachtcijfers, de THORBECKE, 10.000 picols Gouvernements-koffie à NLG 30, ligt aan, de NEREUS arak NLG 40, en ligt in lading, alle naar Amsterdam. Het stoomschip BATAVIA koffie NLG 80, indigo NG 120, tin NLG 20 per last, naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille. De KRIMPEN A/D LEK laadt suiker tot Sh. 26/3 per ton naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BURGEMEESTER SCHORER, THORBECKE IV, THORBECKE II, ZWERVER, THORBECKE V, THORBECKE VII, MINA, MERAPI, SINDORO, JACOBA, WILLEMINA CORNELIA, BAARN, AMSTERDAM, THORBECKE III, THORBECKE VI en CONCORDIA.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 augustus. Vrachten. De markt toont nog weinig leven en konden slechts enkele afdoeningen tot stand gebracht worden. Het Nederlandse stoomschip ZEELAND boekt koffie NLG 80, huiden NLG 95, tin NLG 20, indigo NLG 120 per last, en thee Sh.35/- per 40 kub.voet naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille. Het Nederlandse stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX koffie NLG 80, huiden NLG 90, tin NLG 20 naar Amsterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BURGEMEESTER SCHORER, ZWERVER, THORBECKE V, THORBECKE VII, BAARN, THORBECKE III, AMSTERDAM, THORBECKE VI, DELIANA en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Sedert het bericht van 21 augustus heerste er groter levendigheid in onze markt en ten gevolge van verscheidene afdoeningen verminderde de onbevrachte vloot zeer sterk. Naar Nederland werd niets afgedaan, daar de factory uit de markt bleef en er geen particuliere lading werd aangeboden. Naar Kanaal bestond levendige vraag en valt een kleine rijzing in vrachten te constateren, daar men voor prima schepen coulant 27/6 betaalde. Tot dit cijfer zou dan ook meer scheepsruimte te plaatsen zijn. Lagere afdoeningen waren te wijten aan extra assurantie. Naar Amerika kwam een lading suiker in de markt, waarvoor een handig schip tot 22/6 werd opgenomen. Naar Australië bestond geen vraag, en hadden geen bevrachtingen plaats. Kustvrachten. Voor zout van Sumanap naar Batavia werd scheepsruimte opgenomen tot NLG 9½ per koyang.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip SUMATRA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 50 rijst, naar Amsterdam; THORBECKE VII, THORBECKE V, BAARN, THORBECKE III en THORBECKE VI GBP1.7/6 idem, alle naar Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BURGEMEESTER SCHORER, ZWERVER, DELIANA en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 08 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Johan Fredrik von Glahn, makelaar, zal op maandag 21 februari 1887 des namiddags ten 3 uur precies, in het lokaal de Brakke Grond te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, bij opbod en afslag presenteren te verkopen het extra welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd FRIESLAND, laatst gevoerd door kapt. B. van Smeden. Volgens meetbrief groot 1788,59 m³ of 631,37 tonnen (netto); met deszelfs complete inventaris, breder bij biljetten omschreven. Het schip ligt aan de werf van de heer Van Leeuwen te Middelburg en is dagelijks te bezichtigen. Nadere informaties bij bovengenoemde makelaar en bij de cargadoors Canne & Balwé.
Onmiddellijk daarna zal door de makelaars J.F. von Glahn en J.J.L. Bruinier bij opbod en afslag geveild worden een 1/16 aandeel in het barkschip THORBECKE III, varende onder het boekhouderschap van de heer A.H. Meursing te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 22 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Geveilde schepen te Amsterdam op 21 februari:
- het barkschip FRIESLAND, groot 631 ton, gebouwd in 1858: opgehouden voor NLG 5.000.
- 1/16e aandeel in het barkschip THORBECKE III, groot 915 ton gebouwd in 1878: voor NLG 2.400 verkocht.

Afbeelding
Datum 22 februari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 februari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, van Java naar Falmouth, aldaar aangekomen.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, vóór 5 augustus van Cardiff te Batavia aangekomen.

Afbeelding
Datum 17 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. De vrachten zijn stil bij tot dusverre nog zeer geringe vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA naar Amsterdam voor koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last; stoomschip DRENTHE naar Rotterdam koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en krossoks NLG 45 per last. De BATAVIER laadt voor bevrachters rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, THORBECKE VII, SMEROE, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, CONCORDIA, JOHANNA, THORBECKE VI, KERSBERGEN, THORBECKE, THORBECKE II, INSULINDE, THORBECKE III en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 oktober. Het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster zal morgen van Java naar het Kanaal vertrekken voor order.

Afbeelding
Datum 15 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 14 januari. Volgens telegram uit Londen is het Nderlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, van Java, heden te Falmouth voor orders gearriveerd.

Afbeelding
Datum 28 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 27 januari. De lading suiker, per Nederlands schip THORBECKE III aangekomen te Falmouth, werd gisteren verkocht naar Londen.

Afbeelding
Datum 07 februari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 februari. Volgens ontvangen telegram vertrok het Nederlandse barkschip THORBECKE III, kapt. Koster, van Batavia te Falmouth binnen om orders, heden van daar naar Londen om de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 24 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 april. Volgens van de reder ontvangen bericht is het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, zaterdag 21 april van Cardiff naar Java vertrokken en niet 15 april zoals vroeger vermeld.

Afbeelding
Datum 29 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 juli. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, van Cardiff naar Batavia, heden Anjer gepasseerd.

Afbeelding
Datum 01 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 juli. Vrachten zijn minder vast bij beperkte vraag en een steeds toenemend aanbod aan scheepsruimte. De laatste afsluitingen zijn: Nederlandse stomer BURGEMEESTER DEN TEX, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, tin NLG 30,-, thee en rijst NLG 50,- per last naar Amsterdam; stomer BATAVIA, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, indigo NLG 120,- per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse TJERIMAI, EMMA, ANNA ALEIDA, BATAVIER, AMICITIA, OOSTENBURG, CONCORDIA, THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 oktober. Volgens een van de rederij ontvangen bericht vertrok het schip THORBECKE III, kapt. Koster, op 10 oktober van Tjilatjap naar Lissabon of Cadiz, voor order.

Afbeelding
Datum 31 januari 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Volgens van de reder ontvangen bericht is het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, heden van Tjilatjap te Lissabon aangekomen. Alles wel aan boord. Het heeft order bekomen voor Marseille.

Afbeelding
Datum 05 februari 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 februari. Het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, van Java te Lissabon binnen, heden van daar naar Marseille vertrokken, zal na lossing van daar naar Cardiff vertrekken om kolen te laden voor Java.

Afbeelding
Datum 02 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 februari. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, van Java, laatst van Lissabon, heden met verlies van zeilen te Marseille aangekomen.

Afbeelding
Datum 03 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Marseille, 1 maart. Het Nederlandse schip THORBECKE III, kapt. Koster, alhier aangekomen van Java, heeft in de Middellandse Zee veel slecht weder gehad en maakt een weinig meer water dan gewoonlijk.

Afbeelding
Datum 29 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

De THORBECKE III, van Marseille naar Cardiff, arriveerde de 22e mei te Gibraltar.

Afbeelding
Datum 25 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 24 juli. Heden is het schip THORBECKE III van hier naar Java vertrokken.

Afbeelding
Datum 14 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten. Sedert het bericht van 2 dezer bleef de markt flauw; er bestond wel enige vraag, doch passende schepen ontbreken. Naar Nederland ging niets om van Java, doch werd een klein schip bevracht van Gorontalo en Kwandang naar Amsterdam. Naar Kanaal voor order kwam een afdoening tot stand tot een cijfer, hoger dan tot dusverre betaald werd, doch kan die koers niet als normaal beschouwd worden, aangezien alleen bijzondere omstandigheden het mogelijk maakten die vracht te bedingen. Er zouden nog een paar schepen tot lagere koers te plaatsen zijn. Naar Amerika wordt scheepsruimte gezocht voor suiker, doch zou ogenblikkelijk slechts Sh.27/6 à 30/- voor 1e klasse schepen verkrijgbaar zijn. Naar Australië werden een paar bodems opgenomen voor suiker tot Sh.22/6 en zoekt men tot deze vracht nog meer tonnenmaat. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip SOERABAIJA NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Rotterdam en FFR 85 koffie, FFR 95 huiden naar Marseille; stoomschip PRINS FREDERIK NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Amsterdam en FFR 85 peper naar Genua; Nederlands KRIMPEN AAN DE LEK Sh.37/6 en KERSBERGEN Sh.30/- voor suiker in kranjangs, allen naar Kanaal voor order; Nederlands CORNELIA Sh.22/6 suiker in kranjangs naar Australië. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE III en SENIOR.

Afbeelding
Datum 01 maart 1890
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 maart. Gisteren is hier het telegrafisch bericht gekomen, dat weder één van de THORBECKE’s averij heeft gekregen. Het schip is lek te Banjoewangie binnengelopen. Nadere bijzonderheden schijnen hier nog niet bekend te zijn. (opm: de THORBECKE III, zie PGC 030390 en JB 230690)

Afbeelding
Datum 03 maart 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 februari. Het schip (opm: bark) THORBECKE III, kapt. T. Koster, van Passaroeang naar Sydney, is lek uit zee naar Banjoewangie teruggekeerd. Volgens een van de rederij ontvangen bericht is het schip THORBECKE III lek uit zee naar Banjoewangie teruggekeerd na een orkaan te hebben doorstaan, waarin het zeilen verloor en van de lading overboord heeft moeten werpen.

Afbeelding
Datum 07 maart 1890
Krant JB - Javabode

Het barkschip THORBECKE III, kapt. Coster (opm: T. Koster), waarvan wij een week geleden het met averij binnenlopen te Banjoewangie meldden, was met een lading stroopsuiker op weg naar Australië, toen het door een orkaan werd geteisterd en na het verlies van masten en tuig genoodzaakt was de naastbijzijnde rede op te zoeken. Waarschijnlijk zal het van Banjoewangie naar Soerabaja worden gesleept om te repareren.

Afbeelding
Datum 12 maart 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 maart. Volgens een telegram uit Londen is het schip THORBECKE III, kapt. T. Koster, lek en met verlies van zeilen uit zee naar Banjoewangie teruggekeerd en te Soerabaja binnengesleept, waar het zal worden nagezien. Men heeft enige lading overboord geworpen.

Afbeelding
Datum 20 april 1890
Krant VCO - Vlissingsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De schepen die de naam THORBECKE dragen, schijnen al zeer ongelukkig te zijn. Werden er kort na elkaar twee met die naam totaal wrak, een derde werd in het gezicht van Amsterdam in de grond gestoomd. Nu weer is het de (opm: bark) THORBECKE III, kapt. T. Koster, die kort geleden met een lading stroopsuiker naar Australië vertrokken, in de Indische Oceaan door een orkaan belopen werd, zodat het met verlies van masten en tuig verplicht was naar de naast bijzijnde rede te stevenen. Het liep te Banjoewangie totaal ontredderd binnen en zal wel naar Soerabaija gesleept moeten worden om te repareren.

Afbeelding
Datum 21 april 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 maart. Het Nederlandse schip (opm: bark) THORBECKE III is te Soerabaja aangekomen en door experts nagezien, die bevolen hebben de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 03 mei 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 april. Het barkschip THORBECKE III, kapt. T. Koster, is door experts te Soerabaija nagezien, die voorschreven om in het onderruim een diagonale versterking aan te brengen en het schip te dokken, breeuwen en koperen. De kosten dezer reparatiën worden op NLG 20.000 geschat. De rederij gaf orders om de voorgeschreven herstellingen uit te voeren.

Afbeelding
Datum 05 mei 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 1 april. Van de lading suiker van het schip (opm: bark) THORBECKE III, kapt. T. Koster, waren 3500 zakken gedeeltelijk ledig en 70 geheel ledig, doch zover thans kan worden beoordeeld is de lading niet door zeewater beschadigd.

Afbeelding
Datum 23 juni 1890
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Bodemerij wordt aangevraagd door kapt. F. Koster, gezagvoerder van het Nederlandse barkschip THORBECKE III, op gemeld schip, deszelfs lading en de vrachtpenningen. De lading bestaat uit stroopsuiker, wegende plus minus achttien duizend vijf honderd pikols. De inschrijfbiljetten worden ingewacht vóór of op de dertigste juni a.s. ten 12 ure voormiddags, ten kantore van notaris H. J. Hartevelt alhier, als wanneer door gemelde notaris, ten diens overstaan en ten diens kantore, die biljetten zullen worden geopend. De voorwaarden aan deze inschrijving verbonden, liggen ter inzage ten kantore van notaris H. J. Hartevelt alhier, en kunnen nadere informatiën worden ingewonnen bij de kapitein in het hotel Des Indes alhier, of bij zijne agenten Martin Greig & Co.
Soerabaja, 19 juni 1890.

Afbeelding
Datum 26 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 16 juni. Het Nederlandse barkschip THORBECKE III, hier met schade binnen, heeft de reparatie volbracht en is begonnen de geloste lading weder in te nemen.

Afbeelding
Datum 31 juli 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 26 juni. Er wordt voor het Nederlandse schip (opm: bark) THORBECKE III bodemerij gevraagd. Inschrijvingen worden te Soerabaija ingewacht tot 30 dezer.

Afbeelding
Datum 02 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 augustus. De reder (opm: A.H. Meursing, Amsterdam) van het Nederlandse schip (opm: bark) THORBECKE III heeft een crediet geopend ten einde de averij-uitgaven te betalen. Het schip vervolgt de reis naar Sydney.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Volgens particulier bericht is het schip THORBECKE III, kapt. Koster, bevracht van New York, alwaar het zich thans bevindt, naar Java.

Afbeelding
Datum 17 mei 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 18 april. Het Nederlandse schip THORBECKE III zal hier beladen worden met een gemengde lading, bestemd naar Londen.

Afbeelding
Datum 13 april 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam,11 april. Het Nederlandse barkschip THORBECKE III, dat hier reeds geruime tijd in het Oosterdok ligt, is naar Noorwegen verkocht voor NLG 28.000.

Afbeelding
Datum 17 april 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 14 april. Het Nederlandse schip THORBECKE III is naar Noorwegen verkocht voor NLG 28.000.

Afbeelding
Datum 23 april 1894
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 20 april. Het onlangs naar Noorwegen verkochte schip THORBECKE III is heden herdoopt en wordt onder de naam LOUISE in de vaart gebracht.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

De Finse bark LOUIS (kapitein Jansson) is op 15 oktober in positie 28 mijl van Texel
(53º24’ N.B. 4º13’ O.L.) zwaar lek verlaten na aanvaring met de Russische bark CONCORDIA (opm: waarschijnlijk de ex Nederlandse CONCORDIA) Het schip was onderweg van Brake naar Mobile met een lading cokes. De opvarenden zijn gered door het Deense schip J.C. LA COUR en op 16 oktober geland te Esbjerg.
Het diep in het water liggende verlaten schip is op 17 oktober gezien in pos. 26 mijl Westnoordwest van Terschelling Bank Lichtschip door het Nederlandse schip PROFESSOR BUYS. (opm: De bark LOUIS is de ex Nederlandse THORBECKE III)

Afbeelding