Inloggen
NOORDSTER - ID 17776


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-00-00 / 1919-09-22 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1885
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Werfnummer:
Delivery Date: 1885-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 87.00 Gross tonnage
Net Tonnage 2: 72.00 Net tonnage
 
Length 1: 22.50 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.10 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.11 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1917
Type: Conversion
Omschrijving: In 1917 bij A.C. van Dam, Vlaardingen omgebouwd voor de vrachtvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-00-00 NOORDSTER
Manager: firma C. van der Burg & Zonen , Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: firma C. van der Burg & Zonen , Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign: PNCB

Ship Events Data

1885-00-00: In 1885 gebouwd als houten zeillogger "Noordster" - VL 77 van H. Scheuk. IN 1917 omgebouwd voor de vrachtvaart.
1919-09-20: Final Fate: Stranded

Op 15-09-1919 v Newcastle n Treport. Op 20-09-1919 op de rede van Gravelines gestrand en wrak geslagen. Was 15 september vertrokken van Newcastle met bestemming Gravelines . Aanvankelijk goed weer tot op 19 september het weer verslechterde met harde NW wind. Op de hondenwacht brak bij het halzen een klamp waardoor het grootzeil oversloeg en geheel scheurde. Het z.g. viszeil werd aangeslagen en de reis vervolgd. In de voormiddag werd het weer kalmer en er werd koers gezet op de Franse kust. Om ongeveer 13.30 bereikte men de rede van Gravelines. Het was 8.30 HW geweest, men hield op en neer met de loodsvlag in top er kwam echter geen loods. De wind was nog NW met buien, maar redelijk weer. 14.30 uur werd er in 5 vadem water geankerd. Voor SB anker met 25 vaam ketting. Om 16.30 brak de ankerketting, men zette de gereedliggende zeilen om uit de wal te blijven, maar het schip verlijerde naar de wal waarop het BB anker werd gepresenteerd met 25 vaam ketting op ongeveer 3 mijl uit de wal. Het anker hield niet en krabbend dreef men naar de wal, waarop men om 18.00 stootte bewesten Gravelines. Toen de “Noordster” met rijzend water niet vlot kwam, nam men de hulp aan van een motorboot die begon te slepen zonder resultaat. Door het werpen van een gedeelte van de lading kolen trachtte men het schip te lichten, doch het bleef zitten. s `Avonds werd het weer slechter en door het stoten maakte het veel water. Verblijf aan boord werd nu te gevaarlijk om 22.00 uur is de bemanning overgestapt op de motorboot die hen te Gravelines aan de wal bracht.

Algemene informatie

1918

VC 120118
De vrachtvaart-logger „NOORDSTER*, kapitein C. Schouten (opm. K. Schouten), van de firma C. v. d. Borg en Zonen, alhier, vertrok gisteren naar Rotterdam om te gaan laden voor Zweden.
DMB 260118
Rotterdam, 26 januari. Vertrokken het zeilschip NOORSTER, Schouten naar Kopenhagen.
RN 310118
Rotterdam, 30 januari. Het zeilschip NOORSTER, kapt. Schouten, van Rotterdam naar Kopenhagen, passeerde 29 januari des namiddags 3 uur het lichtschip Doggersbank Noord.
DMB 240318
Rotterdam, 23 maart. Aangekomen NOORSTER, Schouten van Gotenburg met zinkerts.
DT 130418
Nieuwe Waterweg, 13 april. Uitgezeild NOORSTER, Schouten naar Hamburg.
SV 150418
Nieuwe Waterweg, 14 april. Terug uit zee NOORSTER, Schouten.
NVC 170418
Nieuwe Waterweg. Vertrokken, 13 april: NOORSTER, K. Schouten, naar Haugesund. Keerde de volgende dag wegens tegenwind terug.
AH 200418
Maassluis, 20 april. Vertrokken NOORSTER, Schouten naar Haugesund.
DMB 270418
Gepraaid Doggerbank Noord, 27 april, 11.45 uur, het zeilschip NOORSTER, Schouten naar Haugesund.
DT 290518
Nieuwe Waterweg, 29 mei. Binnengekomen NOORSTER, Schouten van Drammen.
NVC 210818
Nieuwe Waterweg, 20 augustus. Uitgezeild NOORSTER, K. Schouten naar Gotenburg.
SI 121118
Rotterdam, 16 oktober. Aangekomen NOORSTER, Schouten van Sarpsborg.

1919

NVC 290119
Hull, 27 januari. Aangekomen NOORSTER, K. Schouten, vertrok 22 januari van Rotterdam.
AH 300119
Hull, 26 januari. Aangekomen NOORDSTER, vrachtlogger van Rotterdam.
SI 110219
Hull, 4 februari. Vertrokken NOORSTER, Schouten naar St. Valery.
NVC 190219
St. Valery, 12 februari. Aangekomen NOORSTER, K. Schouten van Hull.
SI 250319
Calais, 17 maart. Aangekomen NOORSTER, Schouten van Newcastle.
NVC 020419
Shields, 26 maart. Uitgezeild NOORSTER, K. Schouten naar Calais.
SI 150419
Newcastle, 10 april. Aangekomen NOORSTER, Schouten van Calais.
NVC 260419
Shields, 18 april. Uitgezeild NOORSTER, K. Schouten naar Calais.
NVC 140519
Seaham, 7 mei. Aangekomen NOORSTER, K. Schouten van Calais.
NVC 210519
Seaham, 12 mei. Uitgezeild NOORSTER, K. Schouten naar Calais.
NVC 180619
Seaham, 11 juni. Aangekomen NOORSTER, K. Schouten (opm. om te laden voor) naar Calais.
NVC 160719
Charlestown, 10 juli. Aangekomen NOORSTER, K. Schouten van Calais.


DCOU 230719
Vlissingen, 20 juli. Gepasseerd NOORDSTER, (vrachtl.) van Charlestown naar Antwerpen.
NVC 230719
Vlissingen, 20 juli. Gepasseerd NOORSTER, K. Schouten van Charlestown.
NVC 220819
Vlissingen, 19 augustus. Gepasseerd NOORSTER, K. Schouten naar Kopenhagen.
DMB 010919
Vlissingen, 31 augustus. Gepasseerd NOORDSTER, (vrachtlogger) naar Newcastle.
NVC 020919
Vlissingen, 31 augustus. Gepasseerd NOORSTER, K. Schouten van Antwerpen naar Newcastle.
NVC 090919
Newcastle, 5 september. Aangekomen NOORSTER, K. Schouten van Antwerpen, vertrok 31 augustus.
NVC 230919
Newcastle, 12 september. Uitgezeild NOORSTER, K. Schouten naar Gravelines.
DMB 230919
Een Nederlandse schoener vergaan. De Nederlandsche schoener NOORDSTER, van de Tyne naar Gravelines met een lading kolen, is bij de ingang van laatstgenoemde haven gestrand en met de lading als totaal verlies te beschouwen. De bemanning is vermoedelijk gered, daar het telegram geen melding maakt van persoonlijke ongelukken. De schoener NOORDSTER, verleden jaar gebouwd, was 214 bruto tons groot en behoorde aan de Scheepvaart Mij.. Sas van Gent te Rotterdam. (opm: de laatste zin is misleidend want het betreft de 87 tons vrachtlogger, zie volgend bericht)

NVC 260919
Vrachtlogger gestrand. De vrachtlogger NOORDSTER, kapitein K. Schouten, van de firma C. van der Burg & Zonen te Vlaardingen, welke met steenkolen op reis was van Newcastle naar Gravelines, is bij de ingang van laatstgenoemde haven maandag laatst leden gestrand. Het volk is gered, maar schip en lading zijn totaal verloren.
DMB 241119
Overzicht vergane en verloren schepen.
Nederlandse zeilschepen, 2 schepen, 87 bruto ton *)
*) Motorboot MICHELINA, in juni bij Kaap Passaro ten gevolge van een ontploffing gezonken; zeilschip NOORDSTER 22 september bij Gravelines vergaan. (opm: 1 schip 87 bruto ton)

 

Bronnen

Jaar: 1918
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NVC = Nieuwe Vlaardingsche Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
VC = Vlaardingsche Courant
SI = Scheepvaart Index
SV = Scheepvaart