Inloggen
GROEN VAN PRINSTERER - ID 17769


Kroniekberichten

Datum 23 juli 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juli. Heden liep alhier (opm: Charlois) van de werf van de firma J. Smit Cz. met het beste gevolg te water het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, groot plm. 780 gemeten ton, gebouwd voor rekening van de heren Voorhoeve & Jelier te Rotterdam en zullende gevoerd worden door kapt. J.E. de Jong.

Afbeelding
Datum 21 september 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 20 september. Volgens heden bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht is het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. De Jong, de 19e dezer te Newcastle gearriveerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 13 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht van Batavia, is het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. De Jong, 22 februari jl. met een lading steenkolen behouden van Newcastle te Atchin aangekomen na een voorspoedige reis van 119 dagen.

Afbeelding
Datum 28 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 juli. Volgens bij de rederij ontvangen telegram uit Singapore is het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. De Jong, bevracht van Bangkok naar Hongkong.

Afbeelding
Datum 09 september 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 4 augustus. Het Nederlandse schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. De Jong, is bevracht om te Bangkok rijst te gaan laden naar Hong Kong.

Afbeelding
Datum 18 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 december. Vrachten. Sedert het bericht van 6 dezer hadden er afdoeningen tot hoger cijfers dan de laatst vermelde plaats en werd voor suiker naar Nederland NLG 50,- à 55,- betaald. De vraag voor ruimte is echter gering. Factory koffie van de Noordkust blijft nog onverkrijgbaar. Voor een volle lading koffie van Pangool werd NLG 65,- aangelegd. Naar het Kanaal werd tot GBP 2,7,6 à 2,10/- afgedaan, en bestaat voor handige schepen enige vraag. Voor Amerika en Australië wordt geen ruimte gezocht. Schepen voor rijst van Saigon naar Java genieten enige vraag, doch ten gevolge der lage biedingen zonder resultaat. Stoomschepen hebben zeer veel moeite de benodigde lading bijeen te krijgen.
De laatste afdoeningen zijn: Nederlandse IJMUIDEN ligt aan, NLG 52½ à 55,- voor suiker van Soerabaya en Probolingo; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL ligt aan, NLG 50,- suiker, NLG 65,- peper en huiden, NLG 47½ koffie, NLG 17½ tin; PAULINE CONST. ELEONORE NLG 65,- vol koffie van Pangool, alle naar Amsterdam; NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 50,- suiker van Pekalongan; CORNELIS SMIT NLG 50,- suiker van de Kust; DORDRECHT II ligt aan, NLG 55,- suiker,
Onbevrachte schepen op Java behalve die met de vorige mail vermeld: HOEK VAN HOLLAND, NOACH III, UTRECHT, GROEN VAN PRINSTERER, ROTTERDAM en JOHANNA MARGARETHA.

Afbeelding
Datum 10 februari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 januari. Vrachten. Over onze markt is niet veel belangrijks mede te delen, slechts weinig bevrachtingen hadden plaats en blijft de disponibele ruimte overvloedig. Geen afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA MARIA, JAN VAN HAAFTEN, MARY, WATERLOO, KITTY JAVA PACKET, BESTEVAER, HOEK VAN HOLLAND, NOACH III, UTRECHT, ROTTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JOHANNA EN MARGARETHA, MARIE, NOACH IV, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, GIJSBERTUS HERMANUS, NICOLAAS WITSEN, stomer JAVA, KINDERDIJK, NOORDZEEKANAAL.

Afbeelding
Datum 24 maart 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. In de laatste veertien dagen waren de afdoeningen weder zeer beperkt; weinig lading wordt aangeboden en houden koersen zich nauwelijks staande. De afsluitingen zijn: Nederlandse KITTY naar Amsterdam NLG 52,50 voor suiker in de Oosthoek, NLG 60,- voor koffie te Tjilatjap; Nederlandse stomer CELEBES naar het Nieuwediep, NLG 90,- à 95,- voor tabak, NLG 85,- voor koffie, NLG 22,50 particulier tin; Nederlandse JOHANNA MARIA en PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL accepteerden NLG 50,- voor suiker en NLG 75,- voor huiden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: UTRECHT, ROTTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, MARIE, NICOLAAS WITSEN, ANNA EN SOPHIA, ANTJE, PROFESSOR SIMON THOMAS, HENDRIKA, ZES GEZUSTERS, JOHANNA, ALBLASSERDAM, SLIEDRECHT, BALI en JACATRA.

Afbeelding
Datum 30 maart 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 februari. Vrachten. Er is ook ditmaal geen verbetering in de markt te berichten, die trouwens ook vooreerst wel niet zal komen, daar het product zo goed als verscheept is, en de toestand in alle naburige havens even treurig blijft. Naar Nederland wordt voor suiker gaarne NLG 50,- geaccepteerd. Factorij koffie is moeilijk verkrijgbaar. Naar het Kanaal werd tot GBP 2-06-00 en naar Amerika tot GBP 2-02-06 afgesloten, doch voor beide destinaties bestaat ogenblikkelijk hoegenaamd geen vraag. Naar Australië wordt enige ruimte gezocht, doch tot zeer lage cijfers. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoening naar Nederland is het Nederlandse schip KINDERDIJK, NLG 50,- voor suiker en NLG 42½ voor tabak. Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: UTRECHT, ROTTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, MARIE, NICOLAAS WITSEN, ANNA EN SOPHIA, ANTJE, PROFESSOR SIMON THOMAS, ZES GEZUSTERS, JOHANNA, ALBLASSERDAM, SLIEDRECHT, BALI, L.J. ENTHOVEN, HENDRIKA en JACATRA.
NRC 310378
Het stoomschip ANNA, gevoerd wordende door kapt. A. Korsten, van Antwerpen komende met een lading suiker, harst en terpentijn, is gisteren avond ten ongeveer 5¼ ure in de Scheepmakershaven door een onbekende oorzaak lek geworden, en, ondanks onmiddellijk lossen en pompen, binnen een kwartier tijds geheel gezonken.
Het gezonken vaartuig levert voor de scheepvaart echter geen belemmering op, daar het buiten het vaarwater ligt.

Afbeelding
Datum 09 april 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 februari. Vrachten. De toestand onzer markt blijft als laatst bericht werd en bepalen de afsluitingen zich tot het Nederlandse schip NICOLAAS WITSEN: NLG 50,- suiker en NLG 57,50 koffie, te Tjilatjap te laden naar Amsterdam. In lading hier en op de kust: Nederlandse JOHANNA MARIA, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL accepteerde NLG 50,- voor suiker en NLG 75,- voor huiden, JOHANNA EN MARGARETHA, GIJSBERTUS HERMANUS, NIEUWE WATERWEG II, WESTERSCHELDE, BALI en MARIE.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: Nederlandse UTRECHT, ROTTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, ANNA EN SOPHIA, ANTJE, PROFESSOR SIMON THOMAS, HENDRIKA, ZES GEZUSTERS, JOHANNA, ALBLASSERDAM, SLIEDRECHT, JACATRA, en L.J. ENTHOVEN.

Afbeelding
Datum 07 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 juli. Vrachten. De afgelopen 14 dagen hebben geen verandering gebracht. De vraag blijft voor de tijd van ’t jaar bijzonder klein, en maakt de dagelijkse vermeerdering van disponibele ruimte de vooruitzichten voor een spoedige verbetering meer dan twijfelachtig. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden: stomer CELEBES NLG 30,- tin, NLG 65,- à 80,- koffie, NLG 75,- tabak en thee, NLG 100,- indigo, naar Nederland; JOSEPH NLG 80,- koffie, te Menado te laden naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN en MR. J. VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 september. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht uit Batavia, is het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. De Jong, bevracht naar Sydney.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. Vrachten. De afsluitingen blijver zeer beperkt en daar de aanwezige scheepsruimte de tegenwoordige behoefte ver overtreft, zijn koersen flauw. Heden wordt door de Factorij een inschrijving gehouden voor de overvoer van koffie en tin van Java naar Nederland, waarvoor de schepen op de 31e dezer gereed moeten zijn. Slechts één afdoening van een Nederlands schip kwam tot stand: KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 70,- thee, NLG 65,- koffie, NLG 30,- Factorij tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J.ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN. MR. J. VAN LENNEP, LUIT.GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, KERSBERGEN, THORBECKE II, CORNELIA, ANTJE en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 augustus. Vrachten. Wegens de beperkte vraag is er nog weinig vooruitgang in de afdoeningen te melden en werden lager koersen geaccepteerd; daar de disponibele ruimte steeds zeer overvloedig blijft, bestaat er geen vooruitzicht op een spoedige verbetering. Er zijn geen afsluitingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, A. & W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, en NOACH II.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 september. Vrachten. De stemming der markt is verder achteruit gegaan en zijn de ons vorig bericht genoteerde cijfers voor het Kanaal niet meer te bedingen. Voor schepen van hoogstens 6 à 700 ton werd GBP 1-12-06 tot 1,5 aangelegd, doch is die koers zelfs niet meer coulant te verkrijgen. Opnieuw heeft een afdoening plaats gehad van een op speculatie gecharterd schip, waarvan de ligdagen waren ingegaan, en ging die charterpartij tot GBP 1,5 in andere handen over. Voortdurend wordt suiker gekocht door Engelse reders, die daarmede hun schepen, in de Brits Indische werkeloos liggende, beladen. Voor Nederland is tot heden niets in de markt en kan men zelfs geen bod uitlokken. De Factory kondigt heden een inschrijving aan, te houden op 7 dezer, voor de overvoer van hoogstens 17.000 picols koffie of minder, te laden te Pangool en Patitjan naar Rotterdam of Dordrecht, met bepaling dat schepen uiterlijk 15 dezer rechtstreeks naar één der laadhavens moeten vertrekken. De toestand is meer dan treurig, en nu men tot zulke enorm lage cijfers naar het Kanaal schepen van iedere grootte verkrijgen kan, is het niet te voorzien hoe de grote vrachtzoekende bodems emplooi zullen vinden. Naar Amerika bestaat na de hierin vermelde afdoeningen niet de minste vraag meer. Naar San Francisco zoekt men nog steeds ruimte tot GBP 1,-. Naar Australië is nu en dan een scheepje te plaatsen tot 20 shillings naar Sydney en 22 shillings 6 pence à 25 shillings naar Melbourne. Naar de Perzische Golf wordt NLG 1,40 per netto picol suiker voor de heen en terugreis geboden. Kustvrachten zijn niet in de markt. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stomer PRINSES AMALIA NLG 35 tin, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, naar Amsterdam, A. EN W.C. NLG 70 arak, NLG 67,50 huiden, NLG 42,50 suiker, naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA en NOACH II.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Vrachten. Onze markt bleef nagenoeg geheel in dezelfde lusteloze toestand verkeren, als in ons vorig bericht gemeld werd; voor de tijd van ’t jaar is de vraag zeer beperkt, terwijl de ongeschikte grootte van de meeste vrachtzoekende schepen oorzaak is, dat de belangrijke hoeveelheid disponibele ruimte nog geen noemenswaardige vermindering ondergaan heeft. Vooral voor Nederland is het moeilijk om lading te vinden en vullen de derwaarts bestemde schepen zeer langzaam op. Er zijn geen afsluitingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Vrachten. Afloop der inschrijving voor de overvoer van 17.000 picols of minder koffie van Pangool en Patjitan naar Rotterdam of Dordrecht, gehouden door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij alhier op 7 september; MEDEA Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; ADMIRAAL DE RUYTER, Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 50, levering Rotterdam of Dordrecht voor scheepsrekening; VIER GEBROEDERS Rotterdam NLG 55; CORNELIA (kapt. Leclerq) Rotterdam NLG 53,59, Dordrecht NLG 53,49; ELISABETH Rotterdam NLG 37,80, Dordrecht NLG 37,80; THORBECKE Rotterdam NLG 40,98, Dordrecht NLG 41,50; FERDINAND EN LOUISE Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50; JAN PIETERSZ. KOEN Rotterdam NLG 48,74, Dordrecht NLG 48,74; L.J. ENTHOVEN Rotterdam NLG 38,50, Dordrecht NLG 38,50; KERSBERGEN Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50, na inname koffie en suiker op Noordkust; NOACH V Rotterdam NLG 65, Dordrecht NLG 65; SINDORO Rotterdam NLG 45,80, Dordrecht NLG 46,40; MERAPI Rotterdam NLG 39,89, Dordrecht NLG 39,89; THORBECKE II Rotterdam NLG 47,50, Dordrecht NLG 47,50; GROEN VAN PRINSTERER Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; NESTOR Rotterdam NLG 49,99; PRESIDENT TRAKRANEN Rotterdam NLG 54,90, Dordrecht NLG 54,90, voor 8.500 picols; ANTONIA Rotterdam NLG 41,91, Dordrecht NLG 41,91, voor 8.500 picols; SCHIEDAM Rotterdam NLG 43, Dordrecht NLG 43, voor 6.500 picols; MAIBIT Rotterdam NLG 34,99, Dordrecht NLG 34,99; TELANAK Rotterdam NLG 38,90, Dordrecht NLG 40,40; HENDRIKA Rotterdam NLG 48,20, Dordrecht NLG 48,20; JOHANNA EN WILLEM Rotterdam NLG 42, Dordrecht NLG 42; MINA Rotterdam NLG 49,76, Dordrecht NLG 49,76; CORNELIA (kapt. Van Benten) Rotterdam NLG 52,49, Dordrecht NLG 52,49; AMSTERDAM Rotterdam NLG 40, Dordrecht NLG 40; MAASSLUIS Rotterdam NLG 52,40, Dordrecht NLG 52,40, voor 8.500 picols of vol NLG 39,40; ONRUST Rotterdam NLG 40,50, Dordrecht NLG 40,50; GEBRS. VAN DER BEEK Rotterdam NLG 42,40, Dordrecht NLG 42,40; OCEAAN Rotterdam NLG 59, Dordrecht NLG 59, voor 4.000 picols; NOACH II Rotterdam NLG 52,75, Dordrecht NLG 52,75; INDUSTRIE Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; KOSMOPOLIET III Rotterdam NLG 52,50, Dordrecht NLG 52,50; ANTJE Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 52,50 voor 8.500 picols; UTRECHT Rotterdam NLG 49,99, Dordrecht NLG 49,99. Totaal inschrijvers 35 schepen, waarvan werd opgenomen Nederlandse MAIBIT à NLG 34,90 voor 17.000 picols naar Dordrecht.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 september. Vrachten. De markt bleef in dezelfde treurige toestand. Voor Nederland is hoegenaamd geen lading, en zal het voor ladende schepen uiterst moeilijk zijn een vol schip te bekomen. Dat die pogingen om toch spoedig en vol te kunnen vertrekken, zeer nadelig op de koersen influenceren, behoeft nauwelijks gezegd te worden. Een andere nadelige werking op de vrachten werd teweeg gebracht door de opname van de MAIBIT, bij de inschrijving van 7 dezer, tot NLG 34,99 voor 17.000 picols Factory-koffie van Pangool en Patjitan naar Dordrecht. Deze bodem was de laagste uit de 35 inschrijvers. Naar Kanaal bestond enige vraag voor handige schepen en werd GBP 1-10-00 à 1-12-06 betaald, doch wordt er weinig lading aangeboden. Naar Amerika hadden een paar afdoeningen plaats; de laatste wordt wordt geheim gehouden, men zegt dat het cijfer GBP 1-10-00 is. Naar San Francisco werd GBP 1-02-06 betaald. Naar Australië hadden enige afdoeningen plaats tot GBP 1-02-06 naar Melbourne; naar Sydney wordt GBP 0-17-06 geboden. Naar de Perzische Golf werden een paar scheepjes opgenomen. Kustvrachten bleven stil. Stoomschepen ondervinden evenals de zeilschepen grote moeilijkheid in het bijeenkrijgen van lading. Slechts één afdoening van een Nederland schip valt te melden: het stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 70 thee, NLG 65 koffie, naar Nieuwediep.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAASSLUIS, SLIEDRECHT, JOHANNA, MINA, VICE-ADMRIAAL MAY, OTTOLINA, NOACH V, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, ELISABETH, GEBRS. VAN DER BEEK, L.J. ENTHOVEN, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, KANAGAWA, HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, JAN PIETERSZ. KOEN, LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELENAK, JOHANNA EN WILLEM, THORBECKE II, CORNELIA, AMSTEL, SINDORO, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, MEDEA, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE en ALBLASSERWAARD.

Afbeelding
Datum 14 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram uit Sydney, is het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. De Jong, bevracht naar Java.

Afbeelding
Datum 22 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juni. Vrachten. Gedurende de laatste 14 dagen was de stemming zeer lusteloos en is alleen de opname van enige ruimte voor gouvernements-koffie naar Nederland te vermelden tot NLG 30 per last. Voor het Kanaal, Amerika of Australië bestaat geen vraag. Kustvrachten zonder afdoeningen. De overvoer van 600 tons kolen naar Singkei en 300 tons naar Telok Betong werd aan de laagste inschrijver gegund tot NLG 20,40 per ton. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: EMMA NLG 30 voor 13.000 picols Factorij-koffie van Tjilatjap naar Rotterdam; BESTEVAER NLG 30 Factorij-koffie, NLG 30 suiker, NLG 40 huiden, NLG 35 thee van Cheribon en Batavia naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 voor koffie, NLG 70 tabak, NLG 100 indigo naar Amsterdam; KINDERDIJK NLG 30 voor 16.000 picols Factorij-koffie van de Noordkust en uit de Oosthoek naar Rotterdam; stoomschip OVERIJSSEL NLG 60 voor koffie, NLG 60 à 70 tabak, NLG 90 indigo en huiden, NLG 86 à 90 specerijen naar Rotterdam; stoomschip ARIADNE ligt aan tot NLG 60 voor koffie naar Rotterdam; JAN VAN HAAFTEN 16.000 picols Factorij-koffie tot NLG 30 en tin tot 1/4e van dit vrachtcijfer op de Noordkust naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG, TROMP en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip GROEN VAN PRINSTEREN, kapt. De Jong, te Soerabaija aangekomen met een lading steenkolen van Sydney. De gezagvoerder heeft aangenomen een zoutvracht van Sumanap naar Tjilatjap en vandaar ene volle lading koffie naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 04 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 april. Volgens particulier telegram van Falmouth is het schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. De Jong, van Tjilatjap naar Rotterdam, Lizard gepasseerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 05 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Openbare verkoping. De notarissen Lorié en Droogleever Fortuijn, residerende te Rotterdam, zijn voornemens op dinsdag 6 april 1880, des namiddags ten 2 ure, in het Notarishuis aan de Geldersche Kade aldaar te verkopen:
- 2/80e in het barkschip GROEN VAN PRINSTERER,
- 1/20e in het klipperschip UTRECHT,
- 1/40e in het klipperfregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE,
- 1/40e in het fregatschip ’s-GRAVENHAGE.
De notitiën zijn verkrijgbaar ten kantore van de genoemde notarissen te Rotterdam aan de Geldersche Kade No.11.

Afbeelding
Datum 07 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Publieke verkopingen in het notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dinsdag 6 april:
- 2/80 aandeel in het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, groot 871 tonnen, kapt. J.E. de Jong, boekhouders de heren Voorhoeve & Jelier, te Rotterdam, op reis van Java naar Nederland. Voor NLG.3700 opgehouden.
- 1/20 aandeel in het klipperschip UTRECHT, groot 1.933 tonnen, kapt. F. Nannings, boekhouders de heren Voorhoeve & Jelier, te Rotterdam, bevracht door het Ministerie van Koloniën met steenkolen van Newcastle naar Atjeh. Onder deze koop is begrepen een evenredig aandeel in 3/40 in dit schip aan de gezamenlijke reders toebehorende. Voor NLG. 5.000 opgehouden.
- 1/40 aandeel in het klipperschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, groot 1.203 tonnen, kapt. Osterräth, boekhouders de heren F.H. Leeuwen & Co. te Rotterdam, op reis van Java naar Nederland. Voor NLG. 1.000 opgehouden.
- 1/40 aandeel in het fregatschip ’s-GRAVENHAGE, groot 1.861 tonnen, kapt. W. Albers, boekhouders de heren F.H. Leeuwen & Co., te Rotterdam, liggende te Rio Janeiro. Onder deze koop is begrepen een evenredig aandeel in 1/40 in dit schip aan de gezamenlijke reders toebehorende. Voor NLG. 900 verkocht.

Afbeelding
Datum 13 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juni Volgens particulier bericht is het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duin, de 12e juni te Shields aangekomen. Alles is wel aan boord.

Afbeelding
Datum 06 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 juli. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht uit North Shields, is het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, de 4e juli van daar naar Atjeh vertrokken.

Afbeelding
Datum 20 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 december. Volgens telegrafisch bericht van Batavia is het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, de 6de december van Newcastle te Atjeh aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 januari. Volgens particulier bericht zal het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, na het lossen van de uitgaande lading steenkolen te Atjeh en Penang, op laatstgenoemde plaats laden, direct naar Londen.

Afbeelding
Datum 25 september 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gravesend, 23 september. De schoener REAPER, bestemd naar Boulogne, geraakte bij het afzeilen van Gravesend Reach onklaar met de bark GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duin, van Penang, die aan de boeien lag, waardoor deze de kroonbalken verloor en enige schade leed aan de verschansing. De schoener brak het buitenkluiverstampstag en leed schade aan de stuurboordverschansing.

Afbeelding
Datum 22 april 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 21 april. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, heden te San Francisco van Londen gearriveerd, alles wel.

Afbeelding
Datum 07 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 6 november. De GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, is volgens bij de rederij ontvangen telegram 6 november te Falmouth van San Francisco gearriveerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 26 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Queenstown, 24 november. Het Nederlandse schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duin, van San Francisco naar Falmouth en bestemd naar Limerick is hier met schade aan de grote mast, rondhout en verlies van zeilen, binnengelopen.

Afbeelding
Datum 29 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 november. Volgens particulier bericht heeft het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, te Queenstown binnengelopen op de reis van San Francisco via Falmouth naar Limmerick geen schade aan de grote mast, doch alleen aan de grote steng en enige averij aan de zeilen.

Afbeelding
Datum 31 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 december. Het Nederlandse schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn van San Francisco, laatst van Queenstown naar Limmerick, is met verlies van zeilen uit zee teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 01 januari 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 december. Volgens telegram uit Londen is het schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, den 17den december van Queenstown naar Limerick vertrokken, uit zee te Queenstown teruggekomen. Schade onbekend.

Afbeelding
Datum 03 januari 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Queenstown, 29 december. Het van San Francisco naar Limerick bestemde, doch uit zee teruggekomen schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. H. van Duyn, had de zeilen verloren.

Afbeelding
Datum 16 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 januari. Volgens een telegram is het schip GROEN VAN PRINSTERER heden te Limerick aangekomen.

Afbeelding
Datum 09 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 maart. Volgens een telegram is het schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duyn, hedenochtend van Limerick te Cardiff aangekomen.

Afbeelding
Datum 15 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 november. Het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. H. van Duijn, is volgens een telegram 2 november jongstleden te Poelo Bras (Atjeh) aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 23 maart 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. Op de 15e april 1884, des voormiddags te 11½ uur, zal ter terechtzitting van de arrondissementsrechtbank, te Amsterdam, (eerste kamer), zitting houdende in het Paleis van Justitie, aan de Prinsengracht bij de Leidschestraat aldaar, bij gerechtelijke uitwinning aan de meestbiedende en hoogstmijnende worden verkocht een schip, zijnde een overdekt tjalkschip, genaamd GEZIENA AFIENA, lang 13 meter 87 centimeter, wijd 4 meter 9 centimeter, hol 1 meter 97 centimeter en alzo gemeten op 111 tonnen, varende onder Nederlandse vlag en in de Nederlanden thuis behorende, door de eigenaar Martinus Vinkenburg, als schipper bevaren wordende, liggende hetzelve te Amsterdam, in de Binnen-Amstel, bij de Kerkstraat.
Zijnde hetzelve schip en toebehoren in executoriaal beslag genomen, ten verzoeke van: Jan Douwe Romkes, van beroep houthandelaar, wonende te Sappemeer; Heit Muller & Compagnie, houthandelaar te Papenburg; Jacob Jans Zuiderweg, van beroep landbouwer, wonende te Zuidwending, gemeente Veendam en Barteld Gosses van der Werf, van beroep scheepsbouwmeester, wonende te Veendam, allen ten deze handelende zonder beroep en woonplaats gekozen hebbende ten kantore van de advocaat en procureur mr. W.F. van Leeuwen, aan de Keizersgracht bij de Reguliersgracht No. 738, die als procureur voor de rekwiranten op de vervolging van deze verkoop occupeert, mitsgaders uit krachte van de in executoriale vorm uitgegeven grosse van een behoorlijk geregistreerde akte op de 18e oktober 1878, voor mr. Gerardus Baart de la Faille, notaris in het arrondissement Winschoten, provincie Groningen, ter standplaats Veendam, in tegenwoordigheid van getuigen, ten behoeve van de rekwiranten verleden. De veilconditiën zijn gedeponeerd ter griffie van opgemelde rechtbank en mede in te zien ten kantore van de ondergetekende procureur.
Amsterdam, 21 maart 1884, W.F. van Leeuwen (opm: een binnenvaartschip).
NRC 240384
Rotterdam, 22 maart. De lading suiker aangebracht te Falmouth per Nederlands schip HEBE, kapt. Boelens, van Nickerie, is bestemd voor de Colonial Company te Londen.
NRC 250384
Antwerpen, 24 maart. De gehele lading pitchpine uit het op de Suikerplaat gestrande schip CASPIAN, met uitzondering van 18 balken, is geborgen en herwaarts gebracht.
NRC 260384
Batavia, 20 februari. Vrachten. Er is zeer weinig omgegaan, zoals de volgende afdoening aantoont. Naar Rotterdam het Nederlandse stoomschip BATAVIA koffie tot NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II, BANDA, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL en MARTINA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 08 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 maart. De vrachten blijven stil, ofschoon de stemming enigszins vaster is. Er vallen geen bevrachtingen van Nederlandse schepen te vermelden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA en JACOBUS JOHANNES.

Afbeelding
Datum 13 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 maart. Sedert het bericht van de 27e februari bleef de toestand van de vrachtenmarkt nagenoeg onveranderd en de onbevrachte vloot stationair. Naar Nederland werd wederom niets afgedaan; de Factorij is niet in de markt, doch door particulieren worden ongeveer 18.000 pikols koffie ter verscheping aangeboden tot NLG 30. Hoewel dit cijfer laag is, vermoedt men, dat binnenkort een afdoening tot stand zal komen, daar de toekomst geen verbetering in uitzicht stelt en het liggen wachten dus niet lonend zou zijn. Wanneer de betrekkelijk grote vloot onder Nederlandse vlag niet vermindert – en de koersen naar den vreemde zijn van dien aard, dat op een afzet daarheen voorlopig geen kans bestaat – dan zijn de vooruitzichten op flinke vrachten voor koffie uit de nieuwe oogst verre van schitterend en gelooft men niet, dat de koersen van het laatste seizoen bedongen zullen kunnen worden.
Naar het Kanaal heerst een weinig meer vraag en werden voor een passend eerste-klasse schip Sh.5/- meer besteed dan de laatst betaalde koersen. In deze richting worden tot matige prijzen nog een paar schepen gezocht. Naar Amerika noch naar Australië kwamen afdoeningen tot stand; naar New York blijft echter nog vraag bestaan en zal wel iets vermeerderen na afloop der in de volgende week te Padang plaats hebbende koffieveiling, welke echter slechts uit plm. 16.000 pikol bestaan zal, terwijl naar Australië de markt zeer lusteloos is en men in deze richting binnen kort geen verbetering tegemoet ziet.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschepen SOENDA en CONRAD naar Amsterdam elk NLG 90 koffie en NLG 110 huiden, stoomschip ZUID-HOLLAND naar Rotterdam NLG 90 koffie, NLG 110 huiden en NLG 40 suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES en NEERLANDS VLAG, en de stoomschepen KONINGIN EMMA en NEDERLAND EN ORANJE.

Afbeelding
Datum 23 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 maart. Vrachten. Er gaat weinig om, wijl men thans weinig haast met de afscheep maakt. Het stoomschip ZUID-HOLLAN D boekte nog bij naar Rotterdam tabak tot NLG 70, indigo NLG 120 en tin tot NLG 40 per last. Naar Amsterdam DORDRECHT II voor een volle lading koffie van Pasoeroean tot NLG 30 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES en NEERLANDS VLAG.

Afbeelding
Datum 28 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 maart. Vrachten. In de toestand van de markt is sedert ons laatste bericht geen verandering gekomen en ook de onbevrachte vloot is niet noemenswaardig toegenomen. De verwachting, uitgedrukt in ons vorig bericht, dat men spoedig een afdoening naar Nederland zou te vermelden hebben, heeft zich verwezenlijkt, want een Nederlands schip accepteerde een volle lading particuliere koffie naar Amsterdam tot NLG 30. Op het ogenblijk is er nog een klein partijtje koffie aan de markt, doch geen voldoende bijlading verkrijgbaar om aanleiding tot aanleggen van een schip te geven. Naar het Kanaal werd een groot schip opgenomen voor zaksuiker tot GBP 1.10/- en bestaat er in die richting nog wel enige vraag, doch tot lage vrachten. Zoals men vermoedde, kwam er na afloop der Padang-veiling weer vraag voor ruimte naar Amerika, doch tot onze spijt moet men ook in die rechting een verlaging mededelen. De koers toch, waarvoor een schip werd opgenomen, geeft een verschil aan van Sh.15/- per ton met de laatste afdoening. Daar de opgenomen bodem – waarvan de expeditie einde mei zal plaats hebben en die een goed gedeelte licht goed bekomt – aan alle eisen voor deze destinatie, waarvoor men zeer kieskeurig is, voldoet, moet het lage cijfer nog meer betreurd worden. Naar Auckland N.Z. werden buitenaf een paar schepen opgenomen om hier suiker te laden. Naar Australië wordt ruimte gezocht voor suiker naar Melbourne; reflectanten spreken van GBP 1./- doch geven wellicht iets hoger.
De laatste bevrachting voor Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam stoomschip PRINS ALEXANDER koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110, indigo NLG 120. Naar New York GROEN VAN PRINSTERER koffie GBP 2.5/- licht goed van Batavia en Padang GBP 2.15/-.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES, NEERLANDS VLAG en HELENE, en de stoomschepen KONINGIN EMMA, SUMATRA, SOERABAIA, C. FELLINGER en UTRECHT.

Afbeelding
Datum 16 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 november. Het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, is vrijdagochtend 14 november behouden van Padang te New York gearriveerd.

Afbeelding
Datum 21 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 april. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, de 19e april van hier te Cardiff aangekomen.

Afbeelding
Datum 06 mei 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 mei. Het schip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, is 5 mei van Cardiff vertrokken met bestemming Onrust (opm: Javazee).

Afbeelding
Datum 02 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 juni. Vrachten. Ook heden is geen verandering in onze vrachtenmarkt te vermelden en werd er gedurende de laatste veertien dagen niets afgedaan. Voor Nederland is op het ogenblik niets in de markt. Voor suiker naar Het Kanaal zou een handig schip GBP 2 kunnen bedingen. Naar Amerika is geen scheepsruimte te plaatsen. Voor Australië kan een klein schip bevracht worden, maar wegens het langzame binnenkomen van de suikers ten gevolge van de voortdurende regens wensen afschepers met de opname nog te wachten. Kustvrachten zonder afdoeningen.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG, TROMP, GROEN VAN PRINSTERER, ERASMUS en ZES GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 augustus. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht werd het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, van Cardiff naar Batavia, de 11e juni gepraaid op 03°30’ NB 19°30’ WL door het schip CORONA, kapt. Pedersen, te Marseille aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 juli. Vrachten, De aankomst van verschillende, thans lossende schepen en het grote gebrek aan beschikbaar product hebben de vooruitzichten op een verbetering van vrachten niet doen toenemen. Het Nederlandse stoomschip PRINS VAN ORANJE nam koffie en tabak tot NLG 65, specerijen in kisten NLG 85 en NLG 90 wanneer in vaten, NLG 80 voor huiden, NLG 100 voor indigo en NLG 65 voor thee, naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., MARY, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, STAD MIDDELBURG, TROMP, GROEN VAN PRINSTERER, ERASMUS, ZES GEZUSTERS en MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 juli. Vrachten. De markt bleef sedert het laatste bericht onveranderd. Door het drogere weer wordt de suikerafvoer begunstigd, en kan daarom binnen kort een levendiger toon tegemoet gezien worden. Naar Nederland werd suiker en koffie van de Noordkust tot NLG 30 en koffie van de Zuidkust tot NLG 35 verscheept. Op het ogenblik is er geen product in de markt. Naar Het Kanaal blijft enige vraag bestaan, maar vernam men nog geen afdoeningen. Voor koffie van Padang naar Amerika werd GBP 2 à 2.5/-, voor licht goed GBP 2.10/- besteed. Voor Australië bestaat nog geen vraag. In kustvrachten accepteerde de BETSY EN ARNOLD zout tot NLG 9 per koyang naar Samarang. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn SLIEDRECHT NLG 30 voor koffie en suiker van Tagal, Cheribon en Batavia naar Amsterdam, en GROEN VAN PRINSTERER NLG 35 vol koffie van Tjilatjap naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., MARY, FERDINAND EN LOUIS, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE en NOORDZEE-KANAAL.

Afbeelding
Datum 26 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 september. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram passeerde het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, van Cardiff naar Onrust, de 24e september Anjer.

Afbeelding
Datum 04 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 oktober. Vrachten. Sedert het bericht van 19 september bleef onze markt onveranderd en de onbevrachte vloot nagenoeg stationair. Naar Nederland ging niets om. Naar het Kanaal werden enige schepen opgenomen tot koersen, lopende van Sh.25/- tot Sh.35/- naar gelang van de klasse van de bevrachte schepen. Er bestaat thans nog enige vraag en wordt voor eerste klasse houten schepen Sh.30/- à Sh.32/6 geboden. Na afloop van de Padang-koffieveiling werd er een handig schip bevracht voor koffie van Padang naar New York tot Sh.30/-. Een ander scheepje zal nog wel spoedig benodigd zijn. Naar Australië hadden geen transacties plaats. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: de stoomschepen PRINS ALEXANDER en PRINSES AMALIA NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 40 rijst, NLG 20 tin naar Amsterdam, en Sh.35/- suiker naar Marseille. De SLAMAT laadt suiker voor reders rekening. De ANTONIA GBP 1/10/- voor suiker van de Noordkust naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, JOHANNA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 18 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 oktober. Vrachten. Er is vrij veel omgegaan; de laatste afsluiting voor een Nederlands schip was stoomschip BATAVIA koffie tot NLG 65, huiden NLG 75, rijst NLG 40 per last naar Rotterdam, en suiker tot Sh.35/- per ton naar Marseille.-
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, JOHANNA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS, GROEN VAN PRINSTERER, GEBR. SMIT en GEZUSTERS VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 01 december 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 oktober. De vrachten tonen geen verandering aan. Het Nederlandse schip GROEN VAN PRINSTERER laadt koffie van Batavia en Padang tot Sh.30/- per ton naar New York. Het stoomschip PRINSES AMALIA neemt koffie tot NLG 75 en rijst tot NLG 40 per last, en suiker tot Sh.40/- per ton naar Amsterdam en koffie tot Ffrs. 75 per ton naar Marseille, en het stoomschip ZEELAND koffie en huiden tot NLG 75 en rijst NLG 40 per last naar Rotterdam en koffie Ffrs. 75 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS. GEBR. SMIT en GEZUSTERS VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 22 december 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 december. Volgens een telegrafisch bericht vertrok het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. Van Duijn, de 19e december van Padang naar New York.

Afbeelding
Datum 08 mei 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 7 mei. Volgens particulier bericht arriveerde het barkschip GROEN VAN PRINSTERER, kapt. H. van Duyn, 6 mei van Padang te New York. Alles wel.

Afbeelding
Datum 28 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen te Rotterdam. Het Nederlandse barkschip GROEN VAN PRINSTERER, groot 871 ton en gebouwd in 1876, is uit de hand verkocht aan de heer C.M. van Vessum te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 21 juni 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip DELI (ex-GROEN VAN PRINSTERER), kapt. Van Duijn, de 6e februari van Dover vertrokken, vóór 20 juni te Atjeh aangekomen.

Afbeelding
Datum 17 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 september. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip DELI (ex GROEN VAN PRINSTERER), kapt. van Duijn, van New Castle met steenkolen naar Atjeh bestemd, na daar gelost te hebben, Straat Sunda gepasserd naar Kedendong om aldaar met hout gedeeltelijk beladen te worden.

Afbeelding
Datum 02 mei 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 mei. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het barkschip DELI, kapt. Van Duyn, de 1e mei van Newcastle naar Java vertrokken.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 juli. Vrachten. In aansluiting met het bericht van 22 juni valt thans slechts te vermelden, dat de markt lusteloos bleef en er bijna niets omging, terwijl het aantal onbevrachte schepen enigszins verminderde. Naar Holland kwam de Factory in de markt met 20.000 picols koffie, en nam daarvoor het Nederlands schip MELATI, dat verder zal aanleggen; momenteel is zij weder uit de markt; particuliere lading blijft schaars. Naar Kanaal v.o. kwamen geen afdoeningen tot stand; de hieronder genoemde schepen werden allen in Europa bevracht; vraag voor spoedige belading bestaat er niet. Naar Port Said v.o. begonnen weder enige stoomschepen voor bevrachters rekening te laden. Naar Amerika ging niets om, doch kan spoedig enige vraag voor scheepsruimte, om te Padang te laden, verwacht worden. Naar Australië werd niets afgedaan en wordt ook geen tonnenmaat gezocht. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 85,- koffie, NLG 65,- tabak, NLG 95,- huiden, naar Amsterdam, en FFRs. 85,-- koffie, FFRs. 80,- peper, naar Genua; stoomschip CELEBES gemengde lading tot geheime vrachten naar Holland via Genua; stoomschip SOERABAJA NLG 85,- koffie, NLG 95,- huiden, NLG 120,- indigo, naar Rotterdam, en FFRs. 85,- koffie, FFRs. 95,- huiden, FFRs. 55,- suiker, naar Marseille; Nederlandse ANNA ALEIDA laadt voor Sh.33/9 suiker uit de nieuwe oogst voor bevrachters rekening naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NELLY EN HELENA, DELI, CORNELIA en AMICITIA.

Afbeelding
Datum 01 september 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 juli. Vrachten. Het aanbod van scheepsruimte neemt toe, maar de vraag niet, want ofschoon de afvoer van suiker thans wat meer vordert, is er nog niet veel ter verscheping beschikbaar, terwijl een aantal stoomschepen het eerst moeten beladen worden. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip ZEELAND koffie NLG 85, huiden NLG 95, indigo NLG 120, zwarte peper NLG 80, tin NLG 35 per last, naar Rotterdam en koffie FFR 85, huiden FFR 95, indigo FFR 120, zwarte peper FFR 80, tin FFR 35, rijst FFR 50 per ton, naar Marseille; stoomschip PRINSES AMALIA koffie NLG 85, tabak NLG 65, huiden NLG 95, indigo NLG 120 per last, naar Amsterdam en koffie FFR 85, zwarte peper FFR 80 per ton, naar Genua; stoomschip BORNEO gemengde lading tot geheime vracht naar Amsterdam. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands DELI, ANNA ALEIDA, CORNELIA, MARIA, SLAMAT, THORBECKE VI, en NOACH III.

Afbeelding
Datum 03 september 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia,3 augustus. Vrachten. Sedert het laatste bericht van 20 juli bleef de vrachtenmarkt flauw en ging er weinig om, terwijl de onbevrachte vloot weer vermeerderde. Naar Nederland werd een schip opgenomen voor een volle lading rijst, maar er bestond overigens geen vraag. Naar Het Kanaal voor order werd een op Java liggend schip in Europa afgesloten voor suiker uit de nieuwe oogst, doch er bestaat voorts geen vraag naar scheepsruimte voor dadelijke belading. Een vóór aankomst bevracht schip begon te laden. Naar Port Said voor order zijn verscheidene stomers ladende. Naar Amerika werd een klein schip bevracht voor een lading lichtgoed van Padang en begon een stoomboot een lading suiker in te nemen. Op het ogenblik zou waarschijnlijk een schip te plaatsen zijn voor suiker om in september te laden. Naar Australië werden twee stomers en een zeilschip voor rekening van bevrachters beladen en wordt nog enige ruimte gezocht voor september-belading. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands THORBECKE VII, NLG 32 voor een volle lading rijst naar Amsterdam. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands DELI, CORNELIA, NOACH III, THORBECKE VI, SLAMAT, NIL DESPERANDUM en BAARN.

Afbeelding
Datum 15 september 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 augustus. Het Nederlandse schip DELI, kapt. H. van Duijn, is bevracht van Madura met zout naar Priaman (opm: ten noord-westen van Padang) en Padang.

Afbeelding
Datum 13 maart 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 maart. Volgens particulier bericht is het barkschip DELI, kapt. H. van Duijn, van Moulmain met een lading hout naar het Kanaal voor order vertrokken.

Afbeelding
Datum 21 mei 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 mei. Volgens telegram uit Londen is het barkschip DELI, kapt. H. van Duijn, van Moulmain naar Sunderland, te East London binnengesleept, lek en met overgeworpen lading. Het moet lossen.

Afbeelding
Datum 22 mei 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 mei. De lading van het lek en met overgeworpen lading te East London binnengesleepte schip (opm: bark) DELI, kapt. H. van Duijn, bestaat uit teakhout.

Afbeelding
Datum 19 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

East London, 21 mei. Het Nederlandse barkschip DELI, van Moulmain naar Sunderland met teak, werd hier de 17e mei door de sleepboot TREVOSE lek binnengesleept. De lading was overgezeild (opm: men bedoelt hier waarschijnlijk ‘overgegaan’) en waren boten, verschansing en zeilen zwaar beschadigd en de tweede stuurman overboord geslagen en verdronken. Het heeft eerst de sleepboot van Kowie in dienst genomen, omdat het bij de Kowie slecht weer heeft gehad. Het schip zal gelicht worden om over de baar te komen.

Afbeelding
Datum 27 juni 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

East London, 31 mei. Het lossen van het Nederlandse barkschip DELI, van Rangoon, vordert goed en zal het schip morgen voldoende gelicht zijn om in de rivier te komen.

Afbeelding
Datum 04 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

East London, 7 juni. Het hier lek binnengelopen barkschip DELI, kapt. H. van Duin, van Moulmain naar het Kanaal, werd de 2e juni, diepgaande 15 voet, langs zijde van de werf gesleept. Bij onderzoek bevond men dat het schip, hoewel de lading voor een derde gelost was, nog steeds water maakte. De gehele lading zal nu gelost moeten worden, waarmede men verwacht de 14e juni gereed te zijn.

Afbeelding
Datum 08 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 juli. Volgens particulier telegrafisch bericht uit Oost-Londen, is het schip (opm: bark) DELI, kapt. H. van Duin, door experts nagezien, die rapporteren dat het belangrijke schade heeft en zwaar schijnt te hebben gewerkt. Vele bouten en nagels zijn ontzet, de verschansing en reling beschadigd. Het schip zal gebreeuwd en nieuw gekoperd, het tuig nagezien en gerepareerd moeten worden. De reparatiën, die vermoedelijk de waarde van het schip zullen overtreffen, kunnen hier niet geschieden.

Afbeelding
Datum 11 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

East-London, 14 juni. Het barkschip DELI, kapt. H. van Duin, lag 14 voet 3 duim toen het over de baar werd gesleept en heeft over het zand geschuurd bij het binnenkomen. De gezagvoerder meent dat het schip daardoor schade geleden heeft. Men betwijfelt zulks echter, omdat het schip minder water maakt dan vroeger. De lossing vordert slechts langzaam.

Afbeelding
Datum 19 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

East London, 15 juli. Lloyds agent te East London telegrafeert om order, ten einde de belangen van de ontvangers der lading per schip (opm: bark) DELI, van Rangoon naar het Kanaal en hier lek binnen, te kunnen waarnemen.

Afbeelding
Datum 24 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

East London, 28 juni. De lading van het hier lek binnengelopen schip (opm: bark) DELI, kapt. H. van Duin, van Rangoon naar het Kanaal bestemd, is in goede staat gelost, behalve de blokken, die men heeft moeten doorzagen, dewijl zij te lang waren om uit de luiken gelost te worden.

Afbeelding
Datum 25 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 juli. Betreffende het Nederlandse schip (opm: bark) DELI wordt uit Oost-Londen d.d. 17e dezer gemeld, dat, aangezien de reparaties aldaar niet kunnen geschieden, het schip, alvorens naar Kaapstad gesleept te kunnen worden, toch een voorlopige reparatie zou moeten ondergaan, die op GBP 485 wordt begroot. Verder worden de kosten voor herstellingen aan zeilen, tuig enz. begroot op GBP 250 en zou het sleeploon GBP 1500 bedragen. Voor het dokken te Kaapstad wordt GBP 85 gevraagd en voor dokhuur GBP 22 per dag.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 augustus. In zake het Nederlands schip (opm: bark) DELI is uit East London van de kapitein het volgende telegram ontvangen:
Rapportbegroting reparatie door deskundigen opgemaakt, benoemd door de consul te Kaapstad luidt als volgt: Voorlopige reparatie, kielen, ontkoperen, kalfaten, zeilen boten, touwwerk, sleeploon GBP 2735. Reparatie Kaapstad, dokken, ontdokken, dokhuur, tachtig dagen, verbouten, vernagelen, koperen, overige reparatie, drie maanden volksgage, kostgeld GBP 5337.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 21 augustus. De gezagvoerder van het Nederlands schip (bark) DELI, seint uit Kaapstad, dat bij de consul geen inschrijvingen voor de reparaties zijn ingekomen.
Hij is door de consul gemachtigd het schip te verkopen. Betreffende de lading wacht men orders.

Afbeelding
Datum 02 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 31 augustus. Volgens telegram uit Kaapstad, dato 29 augustus, is het Nederlands schip (opm: bark) DELI aldaar voor GBP 413 verkocht.

Afbeelding