Inloggen
DORDRECHT - ID 1771


Kroniekberichten

Datum 25 november 1899
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Alblasserdam, 25 november. Heden ging bij Scheepswerf J. Smit Czn te Alblasserdam het schroefstoomschip DORDRECHT tewater, gebouwd voor de Stoomvaart Mij “de Maas” (Phs. van Ommeren) te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Hoek van Holland, 14 oktober. Het stoomschip DORDRECHT, op reis van Rotterdam naar Tampico met cokes, is bij ducdalf No. 1 in aanvaring gekomen met het Engelse stoomschip PETERBO en is op de zuidwal aan de grond gezet. Bij de aanvaring is een vlet geraakt, welke is gekapseisd. Daarbij is een opvarende verdronken.
(opm: de DORDRECHT werd naderhand vlot gesleept en is op 15 oktober te Rotterdam teruggekeerd voor herstel)

RN 151002
Vlissingen, 15 oktober. Heden is alhier bij de werf ‘De Schelde’ de kiel gelegd van de torpedoboot SPHYNX.

Afbeelding
Datum 03 januari 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 januari. Volgens uit Londen ontvangen telegram is het stoomschip DORDRECHT van Pensacola naar Bremen, te Bermuda binnengelopen met brand in de bunker en in de lading; het heeft de deklast overboord geworpen.

Afbeelding
Datum 11 januari 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 januari. Het s.s. DORDRECHT, dat met brand in de kolenbunkers te Bermuda binnenliep, zal na borgstelling voor de verleende hulp de 15e dezer de reis kunnen voortzetten. (opm: zie NRC 160103)

Afbeelding
Datum 16 januari 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bermuda, 2 januari. Het Nederlandse s.s. DORDRECHT, van Pensacola naar Bremen, liep hier heden binnen met brand in de lading van het voorruim. Deze werd veroorzaakt doorhet verhitten van het schot tussen de stookplaats en de lading. Een deel der lading wordt gelost en het ruim zal verder vol water en stoom worden gezet.

Afbeelding
Datum 30 januari 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

De DORDRECHT is gisteren na herstel vertrokken van Bermuda naar Bremen.

Afbeelding
Datum 15 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 12 mei. Het van Montrose hier aangekomen Nederlandse stoomschip DORDRECHT is met aanvaringsschade in het dok van Blohm & Voss gegaan om gerepareerd te worden.

Afbeelding
Datum 18 mei 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Hamburg, 16 mei. De reparatiën aan het stoomschip DORDRECHT zijn gereed en het is thans weder in lading gelegd.

Afbeelding
Datum 13 september 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 13 september. Het uitgaande s.s. DORDRECHT is hedenmorgen tijdens mist bij Vlaardingen in aanvaring geweest met een naar zee vertrekkend stoomschip, waarschijnlijk de MARIE GLAESER. De DORDRECFHT kreeg schade aan het voorschip. Omtrent schade aan het andere stoomschip is niets bekend.

Afbeelding
Datum 26 september 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 25 september. Volgens een uit Elseneur ontvangen telegram is het van Wiborg naar Hull bestemde Nederlandse stoomschip DORDRECHT op de rede aldaar gebracht. Het heeft op de Drogden aan de grond gezeten.

Afbeelding
Datum 28 september 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 26 september. Heden wordt het stoomschip DORDRECHT, dat lek alhier aankwam, door duikers onderzocht. Waarschijnlijk kan het lek worden gestopt en de reis naar Hull voortgezet.

Afbeelding
Datum 30 september 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 28 september. Volgens telegram uit Elseneur zijn duikers er in geslaagd het lek van het stoomschip DORDRECHT te dichten. Na deze voorlopige reparatie werd het stoomschip zeewaardig verklaard en zette het de reis naar Hull voort.

Afbeelding
Datum 22 juni 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 juni. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT is met defecte machine van de Tyne te Hamburg aangekomen. (opm: zie ook NRC 230610, 240610 en 010710)

Afbeelding
Datum 23 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 juni. Uit Hamburg wordt gemeld dat de schade aan het stoomschip DORDRECHT geschat wordt op GBP 400, en dat er inschrijvingen voor die reparaties worden aangevraagd.

Afbeelding
Datum 24 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 23 juni. De schade aan de machine van het stoomschip DORDRECHT is volgens nadere berichten geschat op Duitse mark 3.400.

Afbeelding
Datum 01 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 29 juni. Het stoomschip DORDRECHT heeft aan de werf van Blohm & Voss gerepareerd, en is vanmiddag in ballast naar Newcastle vertrokken.

Afbeelding
Datum 01 maart 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 26 februari. Het van Pensacola alhier aangekomen stoomschip DORDRECHT heeft slecht weer doorstaan. De gezagvoerder gelooft een gedeelte deklast te hebben verloren.

Afbeelding
Datum 20 juli 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 juli. Volgens bij Lloyd ontvangen telegram werd te Rio de Janeiro een draadloos telegram van het reeds vermelde stoomschip HOLLANDIA ontvangen, waarin werd vermeld, dat men een schroefblad had verloren, doch verwachtte hedenavond 18 juli, 7 uur te Rio de Janeiro te zullen aankomen.

RN 200711
Londen, 18 juli. Berichten van de Baar van Archangel ontvangen, gedateerd 9 juli, melden dat het stoomschip DORDRECHT uit Rotterdam, op de Mudjuya Baar vastraakte, maar met assistentie van sleepboten vlot kwam en buiten de Baar voor anker ging. Het schip is nagezien en zeewaardig bevonden.

Afbeelding
Datum 13 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 januari. Uit Delfzijl wordt ons geseind, dat het alhier thuis behorende stoomschip DORDRECHT met zwaar beschadigd voorschip aldaar op de rede is gekomen. Het was waarschijnlijk in aanvaring geweest. Bij de rederij van het stoomschip alhier is niet anders bekend geworden dan dat de aanvaring heeft plaats gehad met een onbekend gebleven zeilschip.

Afbeelding
Datum 14 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 13 januari. Het te Rotterdam thuis behorende stoomschip DORDRECHT, dat heden met zwaar beschadigd voorschip alhier binnenliep, bekwam deze averij hedenmorgen te half vier door aanvaring in de Noordzee ter hoogte van het Borkumer vuurschip met een onbekend gebleven groot zeilschip. De aanvaring had plaats aan bakboordzijde, waardoor een groot gat ontstond. De bootsman, die in de kooi lag te slapen, werd dood gedrukt tussen de spanten, terwijl de donkeyman benen en ribben werden stuk gedrukt. Het lijk van de bootsman kon heden nog niet verwijderd worden. De DORDRECHT vertrok gisteravond in ballast van Hamburg en had bestemming naar Engeland (Newcastle).

Afbeelding
Datum 15 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 15 januari. Het alhier binnengekomen stoomschip DORDRECHT zal aan de werf van de firma Berg & Co. voorlopig repareren en dan gaat het stoomschip naar Rotterdam om te dokken. Wij vernemen verder dat de verongelukte bootsman uit de spanten, waarin hij bekneld zat, is gezaagd. De donkeyman is naar het ziekenhuis te Groningen gebracht.

Afbeelding
Datum 17 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

South Shields, 15 januari. Heden is de te Duinkerken thuis behorende en met salpeter van Iquique naar Hamburg bestemde bark ANTOINETTE de Tyne binnengelopen. Het galjoensbeeld was weggeslagen; de boegspriet ontzet; twee platen aan stuurboord boeg boven de kluis beschadigd, enz. Volgens rapport is het schip verschenen vrijdag met het te Rotterdam thuis behorende stoomschip DORDRECHT in aanvaring geweest.
(Het galjoensbeeld van de ANTOINETTE is op de DORDRECHT gevonden.)

Afbeelding
Datum 23 januari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 22 januari. Na afloop van de voorlopige reparatie is het stoomschip DORDRECHT heden van hier vertrokken naar Rotterdam, om aldaar te dokken.
(opm: zie ook NRC 130112, 140112, 150112 en 170112, verder AH 010212, NRC 100212)

Afbeelding
Datum 23 januari 1912
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 23 januari. Door de ZW wind is het ijs, dat zich aan onze kust samengepakt had, weggedreven naar de Oost Friese kust. Het vaarwater in de haven is wederom voor het verkeer geopend. Het stoomschip DORDRECHT, dat alhier een voorlopige reparatie ondergaan heeft, kon derhalve zonder veel moeite naar Rotterdam vertrekken.

Afbeelding
Datum 01 februari 1912
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
Hedenmiddag behandelde de Raad voor Scheepvaart de zaak van de aanvaring op 13 januari jl. nabij het buiten Elbe-vuurschip van het stoomschip DORDRECHT, kapitein D. Visser te Schiermonnikoog. Het schip is het eigendom van de Rederij Stoomvaart Maatschappij “De Maas" te Rotterdam. Na voorlezing van de scheepsverklaring, die door de vier getuigen werd bevestigd, werd als eerste getuige gehoord kapitein D. Visser. Hij verklaart, dat de DORDRECHT 2.151 bruto registerton bedraagt. Hij was gedurende 2 jaren en 3 maanden kapitein van het schip. Op de 12e januari ‘s middags omstreeks twee uur werd vertrokken van Hamburg. Het schip had ballast aan boord. Er viel een fijne motregen, de wind was oostelijk tot OZO. Des avonds om half negen werd voorbij Cuxhaven gestoomd en bij het Elbe vuurschip No. 1 koers gezet naar Jaro. Aan het eind van de hondenwacht was het schip 59 mijlen van de “Elbe 1" verwijderd. ‘s Morgens vroeg was het zicht niet mooi. Vóór het vertrek was de stoomfluit nog beproefd; deze was in orde, evenals de klok en de misthoorn. ‘s Nachts om vier uur vijftien minuten had de kapitein de wacht overgegeven aan de eerste stuurman. Hij had reeds naar beneden gefloten, dat wat langzamer gelopen moest worden. Toen hij was gaan rusten hoorde hij de stoomfluit voortdurend gaan en van andere schepen werden geen signalen vernomen. Om 4 uur 55 minuten geschiedde de aanvaring. De kapitein vloog toen aan dek en van het aangevaren zeilschip ANTOINETTE zag hij de voormast en het voortuig. Het was toen tamelijk mistig. De lantaarns waren ‘s middags omstreeks vier uur opgestoken. Aan boord waren geen wissellantaarns voorhanden. De lantaarns brandden wel twee nachten lang. Terstond na de aanvaring heeft de kapitein laten stoppen, toen hij op de brug kwam. Dek 1 werd leeggepompt. De bootsman van de DORDRECHT raakte in zijn kooi, die onder het lichtschip midscheeps was gelegen, bekneld. Binnendoor kon men er niet bij om hem te redden; de man werd later levenloos uit zijn hut gehaald. De donkeyman beliep kneuzingen, doch zijn toestand was niet levensgevaarlijk.

Afbeelding
Datum 02 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft gisteren behandeld de aanvaring op 13 januari jl. nabij het buiten Elbevuurschip tussen het van Hamburg komende stoomschip DORDRECHT van de Stoomvaart Mij. “De Maas” te Rotterdam en een zeilschip, dat later gebleken is ANTOINETTE te heten en dat deze aanvaring te Shields gerapporteerd heeft. De kapitein D. Visser, als eerste getuige gehoord, bevestigde de scheepsverklaring, waaraan wij het volgende ontlenen:
De DORDRECHT voer in ballast, en maakt dan volle vaart 10 mijl. Bij het Elbe-vuurschip I had ze koers naar Yaro gezet; op het ogenblik van de aanvaring was ze 59 mijl NNW van het vuurschip verwijderd. Het was mottig en een weinig heiig; er werden mistsignalen gegeven. Reeds op de rivier waren de lantaarns aangestoken. Des nachts om 4 uur heeft de kapitein de wacht overgegeven, doch is nog enige tijd op de brug gebleven, het schip liep toen minder vaart omdat de vuren schoongemaakt moesten worden. De kapitein is kort voor de aanvaring naar de kaartenkamer gegaan; toen hij echter enige tijd gelegen had, schrikte hij op doordat de stuurman schreeuwde: “hard bakboord". De kapitein vloog naar de brug en kwam daar op het ogenblik, dat de aanvaring plaats had. Aan bakboord zag hij op één streek een zeilschip; het volgende ogenblik botsten de schepen. De stoomfluit van de DORDRECHT had voortdurend signalen gegeven. Vóór de aanvaring lag het roer van de DORDRECHT hard stuurboord. Voordat er achteruit geslagen kon worden, zaten de schepen reeds op elkaar. Van het zeilschip was een groene lantaarn gezien. De DORDRECHT beliep ernstige schade. Het opperdek was van voren aan bakboord gespleten; de huid vertoonde een grote, diepe scheur. Onmiddellijk is een tank leeggepompt om die scheur geheel boven de waterlijn te brengen, wat gelukte. Het schip heeft geen water gemaakt. De bootsman W. Koolman Is dood gevonden in zijn hut, waarvan de deur rond gebogen en plat geknepen was. Het lijk heeft men eerst twee dagen later te voorschijn kunnen brengen. Door een van de poorten kon men eerst slechts zijn hand bereiken; men voelde dat die stijf en koud was. De donkeyman was zwaar, maar niet dodelijk gewond.
De kapitein heeft onmiddellijk de boten tot op de reling laten strijken. Na de aanvaring is gestopt; het anker kon niet gepresenteerd worden, omdat het door de aanvaring uitgelopen was. Op het ogenblik van de aanvaring liep de DORDRECHT 4 á 5½ mijl. Voor de aanvaring zijn van de tegenligger geen mistsignalen gehoord. Het zeilschip had alle zeilen bij; dat het zeer veel vaart liep, blijkt uit het grote gat, dat in de DORDRECHT gestoten is.
Aan de veel te grote vaart van het zeilschip bij dikke mist en vrij stijve bries schrijft de bemanning van de DORDRECHT de aanvaring toe.
De kapitein, nader gehoord, zei nog, dat de DORDRECHT op het ogenblik van de aanvaring 5 à 6 mijl gelopen heeft. De president noemde dit bij mist een bedenkelijke vaart. De kapitein verklaarde nog, dat de lantaarns van 4 uur 's middags gebrand hadden. Er is een verwisselstel aan boord. Wanneer blijkt, dat ze minder helder worden, worden ze voorzien. De president meende, dat het dan al te laat is. Getuige merkte op, dat de lantaarns helder brandden. Het aanvarende schip was een viermastschip. Getuige was van 's middags 2 uur af aan dek geweest. Hij kwam te laat op de brug om nog iets te doen. De telegraaf stond op volle kracht, doch het schip liep minder, omdat er minder stoom stond, daar men in de machinekamer bezig was de vuren schoon te maken.
De stuurman, vervolgens gehoord, schat de gelopen vaart op 4 of 5 mijl. Dit acht hij een matige vaart. De ANTOINETTE zag hij het eerst op 3 streken aan bakboord.
Er waren slechts 3 man op wacht. Als de lantaarns moesten verwisseld worden, zou het nodig zijn, dat de uitkijk de andere lantaarns haalde. De kapitein verklaart nog in de kaartenkamer te zijn gegaan om wat te rusten. Dit heeft hij de stuurman gezegd. De stuurman zegt het zo te hebben opgevat, dat de kapitein op de brug was. Hij gevoelde zich echter de verantwoordelijke persoon. Verder verklaart hij nog de ANTOINETTE het eerst op een scheepslengte afstand gezien te hebben. Hij heeft het heklicht na de aanvaring zien verdwijnen; dit was groen. Op zijn roepen kreeg hij van de ANTOINETTE geen antwoord.
De tweede machinist verklaarde, dat de stoom uit zichzelf gezakt was sinds 4 uur tot een drukking van 125 pond. Daarna is hij op 110 gezakt toen de afsluiting op ¼ dichtgedraaid was omdat de vuren moesten worden schoongemaakt. De kapitein had hem door de spreekbuis gewaarschuwd, dat er aanstonds zachter gedraaid moest worden, waarop getuige had geantwoord, dat de stoom al gezakt was; dit was dus op de brug bekend. De schroef maakte op het ogenblik van de aanvaring 66 omwentelingen per minuut.
Tenslotte werd gehoord de matroos Van Leeuwen, die uitkijk op de bak had. Hij vertoont een dokterscertificaat van verleden week, dat zijn ogen en oren goed zijn. Om 5 uur had hij de bak moeten verlaten om de roerganger af te lossen. Hij is echter op zijn hoogst twee minuten vroeger van de bak gegaan. Juist toen hij midscheeps kwam had de aanvaring plaats. De glazen hadden toen nog niet geslagen. Nadat de verhoren afgelopen waren gaf de inspecteur voor de scheepvaart, de heer Schaap, als zijn mening te kennen, dat de aanvaring werkelijk veroorzaakt is door het teveel vaart lopen van de ANTOINETTE bij dikke mist en duisternis, al zijn er ook op de DORDRECHT fouten gemaakt en al is er wel iets op aan te merken, dat de telegraaf van de DORDRECHT op volle kracht heeft gestaan. De betekenis van dit laatste wordt echter minder ernstig door de afspraak tussen brug en machinekamer in verband met het gezakt zijn van de stoomdrukking.
Het onderzoek werd daarna voorlopig gesloten.

Afbeelding
Datum 06 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. Heden is het Nederlandse stoomschip DORDRECHT, dat voor enige tijd met het zeilschip ANTOINETTE in aanvaring is geweest, alhier in het dok van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij opgenomen om te worden onderzocht en te repareren. Naar wij verder vernemen is het stoomschip nogal belangrijk beschadigd.

Afbeelding
Datum 10 februari 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Aanvaring DORDRECHT en ANTOINETTE.
In de nacht van 23 januari werd bij het Buiten-Elbe vuurschip het stoomschip DORDRECHT, rederij Stoomvaartmaatschappij De Maas te Rotterdam, kapitein D. Visser, aangevaren door het Franse barkschip ANTOINETTE. De bootsman van de DORDRECHT werd in zijn hut dood gevonden, een donkeyman was zwaar gekwetst. De Raad constateert in zijn uitspraak dat van de ANTOINETTE generlei gegevens omtrent de aanvaring verkregen konden worden. Doch ook zonder deze gegevens staat het vast dat de ANTOINETTE in het duister, bij mistig weer sneller dan met de in die omstandigheden voorgeschreven matige vaart heeft gelopen. Ook de DORDRECHT echter heeft aanzienlijk sneller dan 4 à 5 zeemijlen gelopen. Om dit te bemantelen Is in het dek-journaal geradeerd, en in het machinekamer-journaal iets bijgeschreven over het schoonmaken van vuren, waardoor de stoomdrukking verminderd zou zijn geweest zodat het schip, al stond de telegraaf op volle kracht, inderdaad niet met zijn grootste vaart zou hebben gelopen. Doordat de beide schepen te veel vaart hadden, kon de aanvaring niet meer door welke manoeuvre ook worden voorkomen, toen zij elkander zagen. Streng te veroordelen is de wijze waarop op de DORDRECHT uitkijk is gehouden. De gezagvoerder liet de dienst aan dek over aan 3 man, terwijl er minstens vier moeten zijn. Het gevolg was dat bij het verwisselen van de functies van uitkijk op de bak en roerganger het schip enige ogenblikken zonder uitkijk was. De eerste stuurman droeg de verantwoordelijkheid voor de gelopen vaart; tot zijn verontschuldiging is slechts aan te voeren dat hij niet anders deed dan zijn kapitein vóór hem.

Afbeelding
Datum 11 juni 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 10 juni. Volgens telegram uit Hamburg is het van Methil komende Nederlandse stoomschip DORDRECHT bij Blankenese aan de grond geraakt. Assistentie is gezonden.

Afbeelding
Datum 11 juni 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 11 juni. Het stoomschip DORDRECHT arriveerde heden van Newcastle te Hamburg.

Afbeelding
Datum 12 juni 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juni. In het avondblad van 11 juni deelden wij reeds mee, dat het stoomschip DORDRECHT nabij Blankenese aan de grond geraakt, te Hamburg was aangekomen. Uit Londen wordt ons geseind, dat het stoomschip DORDRECHT, na gelicht te zijn was vlot gekomen en dat het naar Hamburg is gesleept.

Afbeelding
Datum 14 juni 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 13 juni. Het stoomschip DORDRECHT, dat nabij Blankenese aan de grond heeft gezeten, is in een dok onderzocht en volkomen onbeschadigd bevonden.

Afbeelding
Datum 27 juni 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 25 juni. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT is in de Indiahafen in aanvaring geweest met de Noorse bark TRAFALGAR, waardoor van dit schip de tuigage beschadigd werd. Van de DORDRECHT is de commandobrug en het hekwerk beschadigd.

Afbeelding
Datum 19 november 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 17 november. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT, van Hamburg, is gisteren in aanvaring geweest met het uitgaande Spaanse stoomschip JUNIO, naar Lissabon, bij het inkomen van de Tyne. Beide schepen verkregen schade aan de boeg, de JUNIO keerde terug. Volgens een telegram uit South Shields is de steven van het stoomschip JUNIO dat met het stoomschip DORDRECHT in aanvaring was, beschadigd. De DORDRECHT kreeg behalve een beschadigde steven nog zo ernstige andere averij dat het nog juist bijtijds de haven kon bereiken.

Afbeelding
Datum 21 november 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

South Shields, 17 november. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT dat inkomende in aanvaring is geweest met het Spaanse stoomschip JUNIO is in het droogdok gezet voor een onderzoek; boegplaten, enz. aan stuurboordzijde zijn belangrijk beschadigd, van de ballast waterlijn tot beneden.

Afbeelding
Datum 22 november 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

South Shields, 20 november. Het reeds gemelde Rotterdamse stoomschip DORDRECHT, opgenomen in Smith's East Pontoon Dock te North Shields met ernstige aanvaring-schade, zal aldaar repareren.

Afbeelding
Datum 04 april 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 1 april. Het Nederlandse stoomschip DORDRECHT is bij het vertrek van hier in aanvaring gekomen met een donkey, die beschadigd werd. Bij Altona moest het stoomschip uitwijken, waardoor het tegen enige palen stootte, die eveneens beschadigd werden. Het stoomschip zette ogenschijnlijk onbeschadigd de reis voort. (De DORDRECHT is 2 april te Rotterdam aangekomen. Red.)

Afbeelding
Datum 04 januari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 januari. De Nederlandsche Elevator Mij. alhier is met twee elevators begonnen met de lossing van het stoomschip DORDRECHT, met een lading graan van Noord-Amerika alhier aangekomen. Twee andere elevators worden over enkele weken in bedrijf gesteld. Zoals wij gemeld hebben zijn in het geheel 12 elevators in aanbouw, doch wegens de tegenwoordige geringe graanaanvoeren zullen de binnenkort ter aflevering komende machines wel buiten gebruik moeten blijven totdat de aanvoer van granen weer normaal is geworden. Naar wij vernemen, worden door genoemde Maatschappij, nog verschillende schepen met graan gedurende de maand januari alhier verwacht, zodat voor de eerste vier machines voorlopig nog geregeld emplooi zal zijn.

Afbeelding
Datum 04 april 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Gisteren bevonden zich aan het hoofdbureau van politie twee Duitsers, die als stow-away met de DORDRECHT uit Las Palmas te IJmuiden waren aangekomen. De DORDRECHT, toebehorende aan de Maatschappij „De Maas" te Rotterdam, kwam uit Rosario. De gezagvoerder vermoedde, dat de Duitsers uit Las Palmas ontsnapt waren en deed van het geval aangifte bij de politie. Ook al zouden de Duitsers uit de krijgsgevangenschap ontsnapt zijn, dan is op hen in dit geval slechts de vreemdelingenwet van toepassing en zullen zij, wanneer zij over geen voldoende gelden beschikken, over de grenzen worden gezet.

Afbeelding
Datum 02 juni 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 1 juni. Het stoomschip DORDRECHT, van de Stoomvaart Mij. “De Maas” alhier is verkocht naar Noorwegen.

Afbeelding
Datum 02 juni 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Het stalen stoomschip DORDRECHT van de Stoomvaart Mij. „De Maas" in 1899 gebouwd bij de scheepswerf v/h Jan Smit Czn. te Alblasserdam, is door de makelaar Arie Schippers naar Noorwegen verkocht.

Afbeelding
Datum 07 juli 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 6 juli. Het Nederlandsche stoomschip DORDRECHT werd, volgens Fairplay, verkocht voor 35.500 Pond Sterling.

Afbeelding
Datum 08 september 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

De Nederlandse grote scheepvaart, januari - juli 1915. De volgende interessante bijzonderheden zijn ontleend aan een belangrijk artikel in Het Nederlandsche Zeewezen:
Van de veranderingen, die in diverse Nederlandse rederijen hebben plaats gehad, brengen wij in alfabetische volgorde de volgende in herinnering: Het te Newcastle voor de Algemeene Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam gebouwde stoomschip VAN STIRUM kwam gereed, doch werd door de Engelse admiraliteit overgenomen; de American Petroleum Company te Rotterdam verloor het stoomschip CHESTER, dat in de Atlantische Oceaan wrak werd; de firma P.A. Van Es & Co. te Rotterdam verloor het stoomschip AMSTEL, dat op een mijn liep en zonk. Het stoomschip ELVE werd verkocht aan Meyer en Co's Scheepvaart Maatschappij te Amsterdam. Het nieuw gebouwde stoomschip BERNISSE kwam in de vaart. In aanbouw werden gegeven te Fijenoord een stoomschip, zusterschip van de BERNISSE, aflevering april 1916 en bij Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf te Rotterdam, een stoomschip van 1.200 ton, aflevering juli 1916, dat AMSTEL zal worden genaamd; de N.V. Furness Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij te Rotterdam verkocht het stoomschip VRIJBERGEN aan de Holland Amerika Lijn en het stoomschip ZEVENBERGEN aan de firma Gebr. Van Uden, aldaar. Het stoomschip ALBERGEN is in de Noord Amerikaanse wateren vergaan; de Holland Amerika Lijn te Rotterdam heeft drie stoomschepen aangekocht, n.l. het Griekse stoomschip OCEANOS, het Engelse stoomschip SOUTHERN en het Nederlandse stoomschip VRIJBERGEN, bovengenoemd, die resp. werden herdoopt in EEMDIJK, MAASDIJK en POELDIJK; de Hollandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam verkocht het stoomschip VEGHTSTROOM aan Meyer en Co’s Scheepvaart Maatschappij, aldaar. Het stoomschip ZAANSTROOM werd door een Duits marineschip naar Zeebrugge opgebracht en later door het Prijzenhof te Hamburg verbeurd verklaard. Het nieuwgebouwde stoomschip BERKELSTROOM kwam in de vaart; de Java-China-Japan-Lijn te Amsterdam kreeg het nieuwgebouwde stoomschip TJISONDARI in de vaart. Het stoomschip TJIMAHI is nabij Hongkong gestrand en wrak geworden; de Kon. Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, verloor het stoomschip MEDEA dat werd getorpedeerd, het stoomschip FLORA, dat strandde en wrak werd en het stoomschip CERES dat op een mijn liep of werd getorpedeerd. In aanbouw werden gegeven bij Rijkée & Co. te Rotterdam, drie stoomschepen van 2.000 ton, aflevering einde 1916 of begin 1917. De Maatschappij opende een dienst op Marokko. De dienst op Havre werd voorlopig gestaakt; de Kon. Paketvaart Maatschappij te Amsterdam kreeg de nieuwgebouwde stoomschepen ROGGEVEEN en MIJER in de vaart. De in aanbouw zijnde stoomschepen BARENTSZ, BOULONGAN en SIBERG werden te water gelaten, terwijl verder nog in aanbouw is het stoomschip OMBILIN; de Kon. West-Indische Maildienst te Amsterdam, verloor het stoomschip PRINS MAURITS, dat zonk. Het nieuwgebouwde stoomschip ECUADOR kwam aan de Kon. Mij. „De Schelde" gereed. De stoomschepen COLOMBIA en VENEZUELA werden te Amsterdam te water gelaten. De eerste boot, in dienst van deze rederij is kort geleden via het Panamakanaal van Chili te Amsterdam aangekomen; de firma P.W. Louwman te Rotterdam, kwam door aankoop in het bezit van het Duitse stoomschip PAWELL, dat herdoopt werd in WOUDRICHEM; de N.V. Maatschappij Houtvaart te Rotterdam verkocht het stoomschip RIJN naar Noorwegen; de Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij te 's-Gravenhage kreeg de nieuwgebouwde tankboot LARA in de vaart. Te Bolnes zijn nog twee tankboten in aanbouw. De tanklichter FRIESLAND werd naar Londen verkocht; het voor de Nederlandsche Lloyd te Rotterdam nieuwgebouwde stoomschip DIRKSLAND kwam gereed; Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam verkocht het stoomschip POOLSTER aan Gebr. van Uden aldaar;
Bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij zijn 5 stoomschepen in aanbouw; de firma Ph. Van Ommeren te Rotterdam kwam in het bezit van de nieuwgebouwde motorboot BARENDRECHT; de Overzeesche Vrachtvaart Maatschappij te Rotterdam heeft een te Hardinxveld op stapel staand stoomschip van 1.100 ton aangekocht, hetwelk ZEERAAF wordt genaamd; voor de firma Jos. de Poorter te Rotterdam zijn in aanbouw de stoomschepen FOLMINA en LEONORA, welk laatste in mei te water werd gelaten. Verder werd nog in aanbouw gegeven een stoomschip van 850 ton; de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam bestelde bij de Kon. Maatschappij „De Schelde” een stoomschip van 10.000 laadvermogen, type „Buitenzorg". De in aanbouw zijnde vrachtboot BUITENZORG werd te water gelaten; de firma Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam, gaf aan de Rotterd. Droogdok Maatschappij een stoomschip van 6.200 laadvermogen in aanbouw, aflevering 1917; voor de Scheepvaart Maatschappij v/h Smit & Co. te Rotterdam kwam het nieuwgebouwde stoomschip BATAVIER I in de vaart; de Scheepvaart- en Steenkolen Maatschappij te Rotterdam verloor het stoomschip SCHIELAND, dat na een ontploffing zonk, evenals het stoomschip OLANDA, dat op een mijn is gelopen. Het nieuwgebouwde stoomschip GAASTERLAND kwam in de vaart. In aanbouw zijn nog te Capelle aan de IJssel het stoomschip SCHOKLAND (1.300 ton), te Alblasserdam het stoomschip ST. JANSLAND (3.000 ton); voorts werden nog in aanbouw gegeven te Rotterdam een stoomschip van 3.200 ton, te Schiedam een stoomschip van 3.000 ton, aflevering begin 1916; voor Solleveld, Van der Meer en Van Hattum’s Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam, kwamen de nieuwgebouwde stoomschepen RIJNDIJK en MAASDIJK in de vaart. Het stoomschip KINDERDIJK werd naar Noorwegen verkocht; de Stoomboot Maatschappij Hillegersberg te Rotterdam kreeg het nieuwgebouwde stoomschip LARENBERG in de vaart; de Stoomvaart Maatschappij Leonora te Rotterdam verkocht het stoomschip LAURA naar Amerika; van de Stoomvaart Maatschappij De Maas te Rotterdam werd het stoomschip DORDRECHT naar Noorwegen verkocht; de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam bestelde bij de Rotterd. Droogdok Maatschappij een stoomschip van 9.650 ton laadvermogen, oplevering einde 1916. Het te Fijenoord in aanbouw zijnde stoomschip wordt BINTANG genaamd. Aldaar werd nog een stoomschip in aanbouw gegeven van 10.000 ton d.w. Bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij werd nog een vrachtboot besteld. De aldaar gebouwde mailboot JAN PIETERSZOON COEN kwam gereed; de Stoomvaart Maatschappij Oostzee te Amsterdam, bestelde bij A. Vuijk & Zn. te Capelle aan de IJssel een stoomschip van circa 3.000 ton, oplevering midden 1916; de Stoomvaart Maatschappij Rotterdam te Rotterdam verkocht het stoomschip MARKEN naar Noorwegen; de Stoomvaart Maatschappij Triton te Rotterdam verkocht het stoomschip AMELAND naar Kopenhagen; de Stoomvaart Maatschappij Tromp te Rotterdam verkocht de stoomschepen HEEMSKERCK en KORTENAER naar Noorwegen; de firma Gebr. Van Uden te Rotterdam verkocht het stoomschip VEERHAVEN naar Kopenhagen.
Het door van Van Nievelt, Goudriaan & Co. aangekochte stoomschip POOLSTER werd tot hogere prijs weer verkocht naar Noorwegen. Het van Furness Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij aangekochte stoomschip ZEVENBERGEN werd herdoopt in VEERHAVEN.
In aanbouw werden gegeven te Rotterdam een stoomschip van 6.200 ton laadvermogen, aflevering 1917, te Krimpen aan de Lek een stoomschip van 2.200 ton, aflevering midden 1916; de Maatschappij Zeevaart te Rotterdam, gaf te Rotterdam een stoomschip van 2.600 ton laadvermogen in aanbouw.
Beleeft de Nederlandse grote scheepvaart als gevolg van de oorlog thans een goede tijd, niet is dit het geval met de Nederlandse zeehavens, die er min of meer vereenzaamd bleven uitzien. Het meest nog gevoelt de haven van Rotterdam de druk van de tegenwoordige toestand, aangewezen als zij voor het grootste deel is op het transitoverkeer met het uitgestrekte achterland.

Afbeelding
Datum 07 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdamse rederijen in 1915.
Aan het overzicht dat de Scheepvaart geeft van de staat van de rederijen in Nederland, ontlenen wij het volgende voor wat Rotterdam betreft: De Holland Amerika Lijn heeft een overeenkomst getroffen, waardoor een groot gedeelte van het kapitaal, dat zich in Duitse handen bevond, in Nederlandse terugkwam. Om te voorkomen, dat deze aandelen wederom in buitenlands bezit zouden geraken, werd opgericht de N.V. Gemeenschappelijk Eigendom van aandelen Holland Amerika Lijn met een kapitaal van NLG 7.125.000, waarvan geplaatst NLG 3.185.000. Van de in aanbouw zijnde schepen kwam er nog geen gereed. Aangekocht werden de vrachtboten EEMDIJK (6.180), MAASDIJK (6.065) en POELDIJK (4.226), waarvan eerstgenoemde op een mijn liep en verloren ging. Het stoomschip POTSDAM (12.522) werd naar het buitenland verkocht. Vele schepen werden gecharterd, terwijl een aantal schepen in de La Platavaart gebezigd werden.
Voor de Rotterdamsche Lloyd zijn thans in aanbouw een mailschip van 9.600 ton en 5 vrachtboten van 7.050 ton, waarvan de SITOBONDO (7.057) reeds te water is gelaten. Het stoomschip BENGALEN (2.676) werd verkocht. De in het vorig jaar opgerichte N.V. Algemeene Stoomvaart Mij. (Wambersie & Zoon) was niet gelukkig. Doordien haar schepen in time-charter voeren, profiteerde zij niet van de hoge vrachten, terwijl het derde stoomschip, dat in aanbouw was, de VAN STIRUM (3.284) nooit geleverd is, doch door het Engelse gouvernement is gerekwireerd terwijl het dezer dagen is getorpedeerd.
De Nederlandsche Stoomvaart Mij. Oceaan kocht de stoomschepen VEGHTSTROOM (1.339) en ELVE (899) aan.
De Nederlandsche Lloyd en Scheepvaart- en Steenkolen Mij. hadden het verlies van twee schepen te betreuren, die op mijnen liepen, nl. de SCHIELAND (1.106) en OLANDA (2.138).
In de vaart kwamen de GAASTERLAND (1.091), DIRKSLAND (1.858), MIDSLAND (1.085) en SCHOKLAND (1.113). In aanbouw zijn nog de OOSTERLAND (1.200), ST. JANSLAND (1.900), ST. PHILIPSLAND (2.000), HOOGLAND (1.300) en een stoomschip van 1.900 ton, waarvan de OOSTERLAND en HOOGLAND reeds te water zijn gelaten. Verkocht werd het stoomschip OTTOLAND (1.574).
De firma Phs. Van Ommeren bracht de tankstomer BARENDRECHT (3.704) in de vaart, kocht het stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.037) aan en verkocht de stoomschepen KATENDRECHT (2.155) en DORDRECHT (2.151). Thans is in aanbouw de tankmotor PENDRECHT (1.500).
De firma P.A. van Es & Co. bracht in de vaart het stoomschip BERNISSE (951) en bestelde de stoomschepen ELVE (950) en AMSTEL (800). Zij verkocht het stoomschip ELVE (899), terwijl de AMSTEL (853) op een mijn liep.
Het stoomschip BATAVIER I (1.013) van de Scheepvaart Mij. v/h Smith & Co. kwam gereed, terwijl zij het stoomschip HOLLANDER (759) verkocht. Dit schip werd onder de naam OTIS TARDA in de vaart gebracht door de nieuwe rederij L. & L. Pieters, die nog het stoomschip OTIS TETRAX (800) in aanbouw heeft.
De American Petroleum Company verloor het stoomschip CHESTER (2.568).
De Noord-Nederlandsche Scheepvaart Mij. verkocht haar stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.036) en liquideerde.
Evenzo de Stoomvaart Mij. Tromp, die haar stoomschepen HEEMSKERCK (2.183), KORTENAER (2.151) en TROMP (2.751) verkocht. De onder dezelfde directie staande N.V. Kolen- en Scheepvaart Kantoor verkocht haar enige schip, de JAN BLOCKX (1.366) en liquideerde eveneens.
Voorts liquideerde de Stoomvaart Mij. Sophie H, die haar stoomschip SOPHIE H (2.930) verkocht en werd het enige stoomschip van Karl Schroers Stoomvaart Mij. de KARL SCHROERS (1.871) verkocht.
De nieuw opgerichte Dordtsche Stoomschip Mij., waarbij de Rotterdamse firma P.W. Louwman geïnteresseerd is, kocht het stoomschip WOUDRICHEM (4.015) aan, terwijl genoemde firma haar stoomschip LOUISE (2.045) verkocht.
De rederijen onder directie van Wm. Ruys & Zonen verkochten de stoomschepen AMELAND (2.554), MARKEN (2.587) en WALCHEREN (3.531). De turbinestomer TURBINIA (3.164) kwam in de vaart, terwijl nog 2 stoomschepen van 3.550 en één van 4.200 ton in aanbouw zijn.
De N.V. Furness' Scheepvaart- en Agentuur Mij. verkocht de stoomschepen VRIJBERGEN (4.226), ZEVENBERGEN (3.121) en STEENBERGEN (3.735) terwijl haar stoomschip ALBERGEN (1.777) verloren ging. Zij bestelde 3 stoomschepen van 4.700 ton.
De rederijen onder directie van Jos. de Poorter verkochten de stoomschepen THEODORA (859), LAURA (3.154) en JOHANNA (1.120), terwijl het stoomschip JOSEPHINA (1.295) werd, verbeurd verklaard. De nieuwe stoomschepen LEONORA (1.155) en FOLMINA (1.158) kwamen in de vaart, waarvan laatstgenoemd echter weer verkocht werd. Thans zijn nog 4 stoomschepen in aanbouw.
De firma Gebr. Van Uden verkocht het stoomschip VEERHAVEN (2.509), doch kocht een ander, dat dezelfde naam ontving (3.003), aan. Thans zijn nog 11 stoomschepen in aanbouw, nl. 4 van 3.550 ton, 1 van 2.500 ton, 1 van 1.900 ton, 3 van 1.400 ton, 1 van 800 ton en 1 van 700 ton.
De N.V. Houtvaart verkocht haar stoomschip RIJN (1.285), terwijl het stoomschip NOORD (1.250) voor haar werd te water gelaten en een nieuw stoomschip RIJN (2.030) in aanbouw is.
De Mij. Zeevaart verkocht het stoomschip CALLISTO (3.521) en bestelde een stoomschip van 3.550 ton.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij., die haar stoomschip POOLSTER (2.060) verkocht, bracht in de vaart de stoomschepen BELLATRIX (3.525), PROCYON, THUBAN (elk 3.566), ALCOR en ALGENIB (elk 3.551). Het stoomschip ALPHARD (3.550) werd te water gelaten en 2 schepen van resp. 3.550 en 4.700 ton zijn in aanbouw.
Solleveld, Van der Meer en T.H. van Hattum's Stoomvaart Mij. verkocht de stoomschepen KINDERDIJK (2.180) en POELDIJK (2.205), terwijl zij de stoomschepen RIJNDIJK (3.557) en MAASDIJK (3.556) in de vaart bracht. Dezer dagen zonk het stoomschip ELLEWOUTSDIJK (2.223) doordien het op een mijn liep.
Het stoomschip KATWIJK (2.040) van Erhardt en Dekkers werd getorpedeerd; het stoomschip NAALDWIJK (2.000) is in aanbouw.
De Overzeesche Vrachtvaart Mij. bestelde een stoomschip van 615 ton, terwijl het stoomschip HAMBORN (1.229) van de N.V. Handels- en Transport Mij. Vulcaan werd opgebracht. Een definitieve beslissing betreffende de verbeurdverklaring is nog niet genomen. De nieuwe zee-rederij van W. Van Driel's Stoomboot- en Transportondernemingen bestelde 6 schepen van verschillende afmetingen, waarvan de WILLEM VAN DRIEL SR. (2.521) reeds in de vaart kwam.

Afbeelding