Inloggen
ANTONIA - ID 17062


Kroniekberichten

Datum 02 december 1876
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 november. Het barkschip, groot 800 Java lasten, dat door de firma Meursing en Huygens op de werf Concordia op risico is gebouwd en in mei jl. te water werd gelaten, zal thans in de vaart worden gebracht onder rederij van de heer J. Veth, de naam ANTONIA dragen en gevoerd worden door kapt. G. Bona.

Afbeelding
Datum 26 april 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Soerabaija, direct, ligt te Amsterdam in lading het nieuw gebouwd Nederlands barkschip ANTONIA, 1.000 tonnen, 3/3 L. 1.1 en A.1 Nederlandsche Vereeniging, A.1 Lloyds, kapt. G. Bona. Sluit bepaald 30 april. Adres te Amsterdam bij de cargadoors De Vries & Co. en te Rotterdam bij Vroege & De Wijs.

Afbeelding
Datum 14 september 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Vrachten. Ook gedurende de laatste veertien dagen bleef de stemming onveranderd treurig. Lading voor Nederland is zeer moeilijk verkrijgbaar en werd voor suiker NLG 60,- à 62 ½ geboden. De Factorij kondigde de 1e dezer een inschrijving aan, tegen 6 dezer, waarvoor de schepen 3 september disponibel moeten zijn. Het resultaat daarvan was dat opgenomen werden de Nederlandse schepen: ALBLASSERWAARD à NLG 80,- voor 16.000 pikols naar Rotterdam. DELIANE à NLG 80,- voor 16.000 pikols naar Rotterdam. STAD MIDDELBURG à NLG 80,- voor het gehele schip naar Rotterdam. THORBECKE à NLG 69,96 voor het gehele schip naar Amsterdam. NOACH II à NLG 69,96 voor 15.000 pikols van Batavia naar Schiedam. AUGUSTE à NLG 84,88 voor 8.000 pikols naar Amsterdam. MERAPI à NLG 71,48 voor het gehele schip naar Amsterdam; stomer CONRAD, NLG 95,- suiker, NLG 100,- koffie en tabak, naar Amsterdam, BATO NLG 67,50 Factorij koffie, van Tjilitjap naar Dordrecht; stomer DRENTHE NLG 100,- factorij en particulier koffie naar Rotterdam; naar Marseille stomer STAD HAARLEM, FFr 100,- per ton van de kust.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: PHILIPS VAN MARNIX, EMMA, ANTOINETTE, MAARTEN VAN ROSSEM, MINISTER FRANSEN V.D. PUTTE, CORNELIA, ’S-GRAVENHAGE, PROFESSOR V.D. BOON, ANTONIA; In lading hier en op de kust naar Nederland: de URANIA accepteerde NLG 130,- voor arak.

Afbeelding
Datum 22 september 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 augustus. Vrachten. Sedert het laatste bericht werd uitgegeven zijn er vele gecharterde en vrachtzoekende schepen aangekomen. Van eerstgenoemden ontvingen de meesten orders tot laden, terwijl van de laatste enkele werden opgenomen, naar het Kanaal v.o. GBP 3,-, welke koers echter op het ogenblik niet gemakkelijk te bedingen is. De afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn de volgende: stomer DRENTHE naar Rotterdam NLG 100,- factorij en particuliere koffie; naar Nederland accepteerden URANIA NLG 130,- voor arak; NICOLETTE 16.000 picols Factorij koffie à NLG 80,-; JACOB ROGGEVEEN, 7.500 picols Factorij koffie à NLG 78,-, EMMA, 8.000 picols Factorij koffie à NLG 77,50, MAARTEN VAN ROSSEM, 8.000 picols Factorij koffie à NLG 77,50; PROFESSOR V.D. BOON MESCH, 8.000 picols Factorij koffie à NLG 77,50; AMPHITRITE, 16.000 picols koffie à NLG 71,50.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: PHILIPS VAN MARNIX, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, ANTOINETTE, CORNELIA, ’S-GRAVENHAGE en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 27 september 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 augustus. Vrachten. Sedert het laatste bericht gingen koersen weder lager en bleef het getal onbevrachte schepen groter dan de behoefte. Suiker komt overvloedig genoeg binnen, doch schijnen de Europese invoeringen exporteurs af te schrikken nu reeds flink te verschepen. Buitendien doen de enorme flauwe berichten van de naburige havens in India en China hun invloed gelden en worden koersen op Java, door lagere aanbiedingen uit den vreemde, daardoor zeer gedrukt. Naar het Kanaal is met moeite GBP 2.12/6 te verkrijgen en worden zelfs lagere afdoeningen gemeld. Voor Nederland is zeer weinig vraag en zijn schepen genegen tot NLG 57,50 voor suiker af te sluiten. Koersen voor Gouvernements koffie gingen lager, doordien de Factorij zich bij de laatste uitschrijving goed voorzien heeft, en moeten schepen, welke thans wensen af te sluiten, zich met mindere cijfers tevreden stellen. Ruimte voor Amerika en Australië blijft ongevraagd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stomer CELEBES NLG 100,- koffie en tabak, NLG 120,- indigo, NLG 50,- particuliere tin naar Amsterdam; ANTONIA NLG 60,- suiker, NLG 77,50 factorij koffie naar Amsterdam.
In lading hier en op de kust, naar Nederland: CORNELIA à NLG 77,50, AMSTERDAM en AMSTEL à NLG 75,-, elk voor 8.000 picols Factorij koffie.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP en MINA.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 augustus. Tengevolge van beperkte vraag en veel disponibele ruimte zijn vrachtkoersen lager gegaan. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: ANTONIA naar Amsterdam NLG 60,- voor suiker, NLG 77,50 voor Factorij koffie; THORBECKE II naar Amsterdam NLG 75,- voor Factorij koffie, NLG 60,- particuliere koffie, NLG 57,50 rijst, NLG 57,50 suiker, te Samarang en Indramaijoe te laden; ANTOINETTE naar Amsterdam NLG 75,- voor Factorij koffie, NLG 57,50 voor suiker, te Samarang te laden; MR. JACOB VAN LENNEP naar Amsterdam NLG 72,50 voor Factorij koffie te Batavia, NLG 57,50 voor suiker te Tagal, ALCMARIA VICTRIX naar Rotterdam NLG 72,50 voor Factorij koffie te Tagal.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: PHILIPS VAN MARNIX, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, ’s-GRAVENHAGE, MINA, SINDORO en GEBROEDERS SMIT.

Afbeelding
Datum 02 februari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 1 februari. Het Nederlandse schip ANTONIA, kapt. Bona, gebouwd bij de heren Meursing en Huygens, verliet 16 oktober Probolingo, deed 24 dito Batavia aan en arriveerde, na zware stormen doorstaan te hebben voor het Kanaal, na een reis van 98 dagen te IJmuiden en volbracht de reis uit en thuis in negen maanden, met aandoening van vier havens op Java.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 juli. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt nagenoeg onveranderd. Voor Nederland werd nog geen product aangeboden. Naar Australië werd een scheepje van 180 tons opgenomen om te Adelaide en Melbourne te lossen tot GBP 1,2,6 en GBP 1,5. In kustvrachten bleef het onveranderd stil. Slechts één afdoening van een Nederlands schip valt te melden, t.w. stomer OVERIJSSEL NLG 35,- tin, NLG 80,- tabak, NLG 77,50 particuliere koffie, NLG 65,- Factory koffie naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR, V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C. HENDRIKS, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA en NESTOR.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 juli. Vrachten. Onze vrachtenmarkt verkeert op het ogenblik in een geheel exceptionele toestand. Wegens het late binnenkomen der producten is de vraag voor dadelijke behoefte uiterst beperkt, terwijl de buitengewone grote hoeveelheid beschikbare ruimte afladers zeer laag stemt. Onder die omstandigheden zijn de afsluitingen tot nog toe van weinig betekenis en hebben wij geen bevrachtingen van Nederlandse schepen op te geven.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISBETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIA, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W .C., HENDRIKA, KENNMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 07 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 juli. Vrachten. De afgelopen 14 dagen hebben geen verandering gebracht. De vraag blijft voor de tijd van ’t jaar bijzonder klein, en maakt de dagelijkse vermeerdering van disponibele ruimte de vooruitzichten voor een spoedige verbetering meer dan twijfelachtig. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden: stomer CELEBES NLG 30,- tin, NLG 65,- à 80,- koffie, NLG 75,- tabak en thee, NLG 100,- indigo, naar Nederland; JOSEPH NLG 80,- koffie, te Menado te laden naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN en MR. J. VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. Vrachten. De afsluitingen blijver zeer beperkt en daar de aanwezige scheepsruimte de tegenwoordige behoefte ver overtreft, zijn koersen flauw. Heden wordt door de Factorij een inschrijving gehouden voor de overvoer van koffie en tin van Java naar Nederland, waarvoor de schepen op de 31e dezer gereed moeten zijn. Slechts één afdoening van een Nederlands schip kwam tot stand: KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 70,- thee, NLG 65,- koffie, NLG 30,- Factorij tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J.ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN. MR. J. VAN LENNEP, LUIT.GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, KERSBERGEN, THORBECKE II, CORNELIA, ANTJE en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 25 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 21 augustus. Vrachten. Naar het Kanaal v.o. wordt nu en dan gelegenheid gezocht. Tot GBP 1.7/6,- zou een eerste klasse schip van circa 500 ton te plaatsen zijn. Intussen werd reeds een op speculatie gecharterd schip ad GBP 2,5, waarvan de legdagen waren ingegaan, overgedaan tot GBP 1.16/-. Er schijnen nog verscheidene grote schepen onder Engelse vlag van naburige havens onderweg te zijn naar Java om voor reders rekening te laden. Naar Amerika bestaat weinig vraag. Naar San Francisco is men genegen te charteren, mits niet hoger dan 20shillings. Naar Sydney wordt 20 schillings en naar Melbourne 22 shillings 6 pence besteed. In kustvrachten is het zeer stil. Door de Factorij der N.H.M. zijn van 37 aangeboden schepen de volgende 13 aangenomen voor 8.500 picols: OCEAAN voor NLG 48,89 Noordkust naar Amsterdam; INDIA voor NLG 49,- Noordkust naar Middelburg; MAASNYMPH voor NLG 49,- Noordkust naar Rotterdam; ANTONIA voor NLG 48,94. PRESIDENT TRAKRANEN voor NLG 47,40 en CATHARINA voor NLG 47,24, alle drie Noordkust naar Amsterdam; SCHIEDAM voor NLG 54,80 Zuidkust naar Schiedam; ADMIRAAL DE RUIJTER voor NLG 49,40 Noordkust naar Amsterdam; YHOEK voor NLG 49,80 Zuidkust naar Rotterdam; PRINSES AMALIA voor NLG 45,-, MR. J. VAN LENNEP voor NLG 49,55 en KERSBERGEN voor NLG 49,75, alle drie Noordkust naar Amsterdam; ANTJE voor NLG 49,50 Noordkust naar Rotterdam. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland: SUSANNA JOHANNA, 1.500 ton, NLG 17½ arak, NLG 47½ suiker, NLG 70,- huiden, naar Rotterdam. Naar Kanaal v.o.: Nederlandse PETRONELLA, 252 ton, GBP 640,- in full rijst van Kokos-eilanden, geredde lading ex gestrand schip ROBERT PORTNER. Naar Marseille: Nederlands stoomschip STAD AMSTERDAM, 1.778 ton, FFR 70,- te Samarang te laden.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Vrachten. Afloop der inschrijving voor de overvoer van 17.000 picols of minder koffie van Pangool en Patjitan naar Rotterdam of Dordrecht, gehouden door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij alhier op 7 september; MEDEA Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; ADMIRAAL DE RUYTER, Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 50, levering Rotterdam of Dordrecht voor scheepsrekening; VIER GEBROEDERS Rotterdam NLG 55; CORNELIA (kapt. Leclerq) Rotterdam NLG 53,59, Dordrecht NLG 53,49; ELISABETH Rotterdam NLG 37,80, Dordrecht NLG 37,80; THORBECKE Rotterdam NLG 40,98, Dordrecht NLG 41,50; FERDINAND EN LOUISE Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50; JAN PIETERSZ. KOEN Rotterdam NLG 48,74, Dordrecht NLG 48,74; L.J. ENTHOVEN Rotterdam NLG 38,50, Dordrecht NLG 38,50; KERSBERGEN Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50, na inname koffie en suiker op Noordkust; NOACH V Rotterdam NLG 65, Dordrecht NLG 65; SINDORO Rotterdam NLG 45,80, Dordrecht NLG 46,40; MERAPI Rotterdam NLG 39,89, Dordrecht NLG 39,89; THORBECKE II Rotterdam NLG 47,50, Dordrecht NLG 47,50; GROEN VAN PRINSTERER Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; NESTOR Rotterdam NLG 49,99; PRESIDENT TRAKRANEN Rotterdam NLG 54,90, Dordrecht NLG 54,90, voor 8.500 picols; ANTONIA Rotterdam NLG 41,91, Dordrecht NLG 41,91, voor 8.500 picols; SCHIEDAM Rotterdam NLG 43, Dordrecht NLG 43, voor 6.500 picols; MAIBIT Rotterdam NLG 34,99, Dordrecht NLG 34,99; TELANAK Rotterdam NLG 38,90, Dordrecht NLG 40,40; HENDRIKA Rotterdam NLG 48,20, Dordrecht NLG 48,20; JOHANNA EN WILLEM Rotterdam NLG 42, Dordrecht NLG 42; MINA Rotterdam NLG 49,76, Dordrecht NLG 49,76; CORNELIA (kapt. Van Benten) Rotterdam NLG 52,49, Dordrecht NLG 52,49; AMSTERDAM Rotterdam NLG 40, Dordrecht NLG 40; MAASSLUIS Rotterdam NLG 52,40, Dordrecht NLG 52,40, voor 8.500 picols of vol NLG 39,40; ONRUST Rotterdam NLG 40,50, Dordrecht NLG 40,50; GEBRS. VAN DER BEEK Rotterdam NLG 42,40, Dordrecht NLG 42,40; OCEAAN Rotterdam NLG 59, Dordrecht NLG 59, voor 4.000 picols; NOACH II Rotterdam NLG 52,75, Dordrecht NLG 52,75; INDUSTRIE Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; KOSMOPOLIET III Rotterdam NLG 52,50, Dordrecht NLG 52,50; ANTJE Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 52,50 voor 8.500 picols; UTRECHT Rotterdam NLG 49,99, Dordrecht NLG 49,99. Totaal inschrijvers 35 schepen, waarvan werd opgenomen Nederlandse MAIBIT à NLG 34,90 voor 17.000 picols naar Dordrecht.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 september. Vrachten. Gedurende de laatste dagen bleef onze markt vast, maar heerst er toch weinig vraag in verhouding tot de tijd van het jaar. Voor Nederland kwam ten gevolge van het bericht van een betere stand van suiker meer van dit artikel aan de markt, dat tot NLG 30 werd aangeboden. Gouvernements-koffie kwam meer binnen en werd tot NLG 30 afgesloten. Kleinere schepen, welke dit cijfer weigerden, hopende door samenwerking hogere koers te bedingen, waarvoor ook zeer veel kans bestond, vinden zich in de laatste dagen teleurgesteld, daar de grotere schepen, nu kans ziende om met de meerder aangeboden suiker een volle lading te bekomen, grif NLG 30 willen accepteren. Naar het Kanaal werd GBP 2.2/6 ä GBP 2./- betaald. Naar Amerika werd GBP 2./- besteed voor koffie van hier en Samarang naar New-York. Voor suiker werd GBP 1.12/6 aangenomen naar Boston. Naar Australië bestaat nog vraag voor Sydney tot GBP 1.2/6. Naar China werd GBP 1.2/6 besteed voor suiker naar Hongkong, zijnde de eerste uitvoer van dat artikel naar die bestemming. Kustvrachten bleven zonder afdoeningen. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: MARIE NLG 60 voor koffie van Menado, Belang en Amoerang naar Rotterdam; MERAPI NLG 30 voor een volle lading koffie van de Noordkust naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA, THORBECKE, PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH, ANNA EN SOPHIA, ANTONIA en ELMINA.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt vast, maar koersen ondergingen geen verandering. De onbevrachte vloot blijft echter gering, terwijl product zeer geregeld binnenkomt, zodat vooruitzichten op verbetering der vrachten naar bestemming buiten Nederland nog niet vernietigd zijn, Naar Nederland sloten gedurende de laatste veertien dagen verscheidene schepen af tot NLG 30 voor koffie en suiker. De Factorij heeft zich ruim voorzien en is daarenboven de concurrentie der grote schepen te sterk om een verhoging van de koers te kunnen doordrijven. Naar het Kanaal werd GBP 2./- betaald. Voor schepen van ongeveer 700 tons capaciteit bestaat goede vraag en wordt GBP 2.2/6 geboden, maar zonder nog tot afdoeningen te leiden. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1.10/- geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 2.2/6 naar Sydney voor suiker besteed. In kustvrachten ging niets om. Naar Perzië zou een schip van 10.000 pikol suiker te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ZES GEZUSTERS koffie en suiker NLG 30 uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIA NLG 35 rijst van Lossarang naar Amsterdam; MARY NLG 30 koffie en NLG 27,50 suiker uit de Oosthoek naar Rotterdam; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL NLG 30 voor koffie en suiker van de Noordkust naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA suiker NLG 30 uit de Oosthoek voor reders rekening naar Rotterdam; PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH NLG 30 koffie van Samarang en Pekalongan naar Rotterdam; stoomschip KONINGIN EMMA NLG 65 koffie, tabak en thee naar Amsterdam. De BATAVIER ligt aan, NLG 30 suiker en koffie van Batavia en de Oosthoek naar Rotterdam; NOACH III NLG 30 suiker Oosthoek, NLG 35 rijst Lossarang, naar Amsterdam; ANNA EN SOPHIA NLG 30 koffie van Samarang en Oosthoek naar Amsterdam; THORBECKE NLG 30 koffie en suiker, NLG 35 rijst uit de Oosthoek en Lossarang naar Amsterdam. De NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 30 van de Noordkust naar Rotterdam; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE ligt aan tot verschillende vrachtcijfers van Batavia en uit de Oosthoek arak, en suiker NLG 30 naar Amsterdam. Naar het Kanaal ELMINA GBP 2.2/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD en THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 01 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 september. In vrachten is weinig of geen fluctuatie. Bevracht werden slechts twee Nederlands schepen: het stoomschip PRINS HENDRIK, naar Marseille Ffrs. 85 per ton bruto voor suiker en koffie, en NLG 65 voor koffie en thee en NLG 20 voor tin naar Amsterdam; TROMP NLG 30 voor suiker van de Noordkust naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A.EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET.

Afbeelding
Datum 06 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. De vrachten bleven de laatste weken stil en zijn slechts weinig afdoeningen te vermelden. Produkt komt overvloedig binnen, maar schijnt de stand der Europese markt de exporteur niet tot een vlugge afscheep aan te moedigen. De Factrorij, naar het schijnt ruim voorzien,. is zee geretireerd. Naar Nederland werd suiker tot NLG 30 geaccepteerd, naar het Kanaal werd tot GBP 2./- tot GBP 2.5/- afgedaan, maar is op het ogenblik de vraag zeer gering. Naar Amerika werden voor koffie naar New York een paar schepen tot GBP 2./- opgenomen. Naar Australië blijft vraag bestaan, maar ontbreken de geschikte schepen. Voor Perzië werd sedert niets opgenomen.
Bevracht werden de Nederlandse schepen: stoomschip GELDERLAND NLG 62,50 voor koffie, NLG 70 thee, NLG 57,50 tabak naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, thee en tabak naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A. EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 26 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Naar Nederland bood de Factorij in de laatste dagen NLG 37,50, doch te vergeefs; de weinige schepen houden zich zeer geretireerd. Voor suiker werd NLG 32,50 geboden, kleine partijen bedongen NLG 35. De Factorij heeft bekend gemaakt, dat zij de 23e dezer een inschrijving zal houden. Naar het Kanaal werd van GBP 1.17/6 tot GBP 2.10/- betaald en bestaat er goede vraag. Voor schepen, einde november disponibel, werd GBP 2.5/- besteed. Naar Amerika werd GBP 2./- voor koffie naar New York geaccepteerd. Voor Australië werden schepen opgenomen tot GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 1.3/6 naar Sydney; voor de laatste plaats blijft veel ruimte gezocht Voor Perzië zou een klein scheepje te plaatsen zijn.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KITTY NLG 30 suiker, NLG 70 arak, uit de Oosthoek; OBI NLG 30 suiker en koffie van Samarang en uit de Oosthoek; SMEROE NLG 37,50 vol Factorij-koffie van Pangool en Patjitan; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, allen naar Amsterdam. STAD MIDDELBURG NLG 30 suiker en A. EN W.C. NLG 30 suiker en part. koffie naar Rotterdam. De ANTONIA en LIBERAAL boekten suiker naar het Kanaal voor orders tot GBP 1.17/6.
De NIEUWE WATERWEG I werd gedeeltelijk bevracht voor rijst van Bangkok à NLG 0,50 per pikol, de BETSY EN ARNOLD accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 september. Vrachten onveranderd en in dalende stemming met zeer weinig vraag naar scheepsruimte en meer beschikbare ruimte. Er werden geen Nederlandse schepen bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, INSULINDE, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, ANTONIA en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 15 september. Voor rijst van Bangkok naar Java werd een charter gesloten op geheim gehouden voorwaarden. Stoomschepen genoten weder enige meerdere aandacht. Een vreemde boot, met steenkolen van Australië gearriveerd, zal suiker laden naar Port Said voor orders onder een elders gesloten charter, naar men verneemt tot GBB 3.15/- per ton.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip MADURA NLG 90 koffie NLG 40 tin, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, naar Amsterdam, en ANTONIA GBP 2.7/6 voor suiker van de Oosthoek naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, INSULINDE, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 03 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 25 september. De naam van het schip, hetwelk schade leed door onklaar raken met het Nederlandse schip MADURA, was de ANTONIA, van Amsterdam. De schade was slechts gering en werd vanwege het stoomschip vergoed.

Afbeelding
Datum 30 september 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 september. Het Nederlandse schip ANTONIA, kapt. G. Bona, van Newcastle naar Koepang, is in de Straat van Semao aan de grond geraakt, doch met het volgende getij zonder schade weer vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 08 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 3 oktober. Passende schepen zijn schaars en nodig, de markt is vaster. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip UTRECHT NLG 95 suiker, NLG 92,50 à 95 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 40 voor tin (per last), MARTINA JOHANNA NLG 65 koffie en ANTONIA NLG 75 suiker per last voor een volle lading, alle naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SINDORO, Mr JACOB VAN LENNEP, L.R. KOOLEMANS BEYNEN en GRAAFSTROOM.

Afbeelding
Datum 12 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 8 oktober. De vaste stemming bleef aanhouden; de vraag naar scheepsruimte nam toe en opnieuw valt een vooruitgang van koersen te constateren. Dat slechts weinig afdoeningen te vermelden zijn, ligt dan ook uitsluitend aan de aanwezigheid van disponibele schepen, waaraan juist behoefte bestaat; nog lossende of nog zeilende genieten minder attentie. Intussen is, bij gebrek aan arrivementen, de onbevrachte vloot zeer gedund, zodat aangenomen mag worden dat de tegenwoordige noteringen zo niet verbeteren, dan toch vermoedelijk zich voorlopig staande zullen houden. Ook in naburige havens is de stemming, die altijd min of meer op hier terug werkt, goed; te Manilla ontstond enige meerdere vraag en te Singapore schijnt gebrek aan passende schepen te bestaan. Naar Nederland werd een schip gezocht voor een lading suiker van Samarang naar Rotterdam, waarvoor door afschepers NLG 75 geboden werd. De conditie was echter dadelijke desponibelstelling van het vaartuig en kon voor deze vracht alleen in aanmerking komen, de ANTONIA die juist in ballast van Timor te Soerabaija was gearriveerd. De Factorij slaagde te zelfde tijd nog in de opname van een schip voor een volle lading koffie van de Noordkust naar Rotterdam tot NLG 65. Naar het Kanaal heerste goede vraag voor scheepsruimte en werd een vrachtcijfer bereikt van GBP 3.7.6., een cijfer dat sedert november 1879, niet in onze vrachtbrieven heeft mogen staan. Door gebrek aan disponibele eerste klas schepen, konden afschepers overgehaald worden ook enige van lagere klasse op te nemen, doch betalen deze meer assurantie premie in de vorm van een evenredig mindere vracht. Naar Amerika kwam een charter tot stand voor suiker, doch de scheepsnaam werd nog niet bekend. Voor de koffie uit september Padang veiling, die bestaan heeft uit 41.000 picols, zal vermoedelijk spoedig ruimte nodig zijn. Naar Australië heeft een afdoening plaats gehad voor suiker tot GBP 1.15.0 naar Sydney. In kustvrachten is niets omgegaan. De enige afdoening van een Nederlands schip is: MADURA NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SINDORO, GRAAFSTROOM, Mr JACOB VAN LENNEP, L.R. KOOLEMANS BEYNEN, THORBECKE III, NOACH IV en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 25 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 oktober. Vrachten. Er is zeer weinig omgegaan, terwijl de beschikbare scheepsruimte aangroeit. Nederlandse schepen: stoomschip, PRINSES MARIE NLG 90 voor koffie, NLG 85 suiker en tabak, NLG 110 huiden en NLG 120 voor indigo per last naar Rotterdam, frank 85 voor suiker per ton naar Marseille; BESTEVAER een volle lading koffie van de Zuidkust tot NLG 60 per last naar Schiedam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, ZWERVER, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 28 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. Vrachten. Hoewel het overzicht ditmaal, tengevolge van de wijziging in de vertrekdatum der mails, over een langer tijdperk loopt dan gewoonlijk, is het aantal afdoeningen dat te vermelden is, toch slechts beperkt; in de positie van vrachten kwam geen verbetering, en ofschoon voor een ogenblik verondersteld kon worden dat meer vraag ophanden was, kan nu, bij sluiting, slechts geconstateerd worden dat de stemming flauw is en de koersen zich eerder in een dalende richting bewegen dan omgekeerd. Het aantal onbevrachte schepen is tengevolge van nieuwe arrivementen weer toegenomen. Naar Nederland blijft de Factory de enige bevrachter; maar gaat zeer langzaam te werk en nam sedert uitgifte van het vorig bericht slechts een schip op. Particuliere lading wordt wel is waar iets ruimer aangeboden, maar de te bedingen koersen zijn zo laag dat alleen als bijlading daarvan gebruik zou kunnen worden gemaakt. Naar het Kanaal kwamen wel is waar weer enkele afdoeningen tot stand, en scheen het zelfs een ogenblik als of zich eindelijk behoefte aan scheepsruimte zou doen gevoelen, door dat voor een schip van meer dan bepaald handige capaciteit de koers van GBP 2.5/- in een haven te laden, verkregen werd, doch bij sluiting is de vraag weer zo goed als uitgestorven en valt niet te ontkennen dat in een achteruitgaande richting, veld gewonnen wordt. Naar Amerika is, om op Java te laden, niets omgegaan. Een te Padang liggend scheepje werd echter opgenomen tot GBP 2.10/- voor koffie van daar naar New York. Naar Australië werd GBP 1.2/6- voor suiker te lossen te Sydney geaccepteerd; voor Melbourne bestaat enige vraag tot GBP 1.5/-
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: ANTONIA GBP 2.2/6 voor suiker naar het Kanaal, stoomschip C. FELLINGER NLG 70 à 80 voor koffie, NLG 60 voor tabak, NLG 90 huiden, NLG 30 tin naar Amsterdam, suiker en koffie tot verschillende koersen naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, ZWERVER, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV, CALIFORNIE, stoomschip PRINSES WILHELMINA, stoomschip C. FELLINGER, stoomschip PRINS FREDERIK.

Afbeelding
Datum 29 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 27 november. Volgens een telegram uit Londen is het Nederlandse schip ANTONIA, kapt. Jonker, van Soerabaja naar Onrust, bij Batavia gestrand, maar met assistentie afgebracht.

Afbeelding
Datum 30 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 november. Volgens een particulier telegram zal het Nederlandse schip ANTONIA, kapt. Jonker, dokken om te worden nagezien.

Afbeelding
Datum 07 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 oktober. Vrachten. Er is zeer weinig ruimte disponibel, terwijl men bovendien bij de tegenwoordige stand der suikerprijzen aan zeilschepen boven stoomschepen de voorkeur geeft. De volgende Nederlandse schepen werden bevracht: stoomschip CONRAD, naar Amsterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, indigo NLG 120, tin NLG 40 per last; stoomschip UTRECHT naar Rotterdam koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, thee NLG 80 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE IV, BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, TELANAK, TJERIMAI, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ELMINA, ANTONIA en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 11 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 november. Vrachten. Sedert ons laatste bericht van 24 oktober was de markt flauwer gestemd en zijn dan ook slechts een paar afdoeningen te vermelden. Het aantal onbevrachte schepen, vooral onder Nederlandse vlag, nam aanzienlijk toe. Op het cijfer van de hieronder vermelde afdoening voor Gouvernements-koffie naar Nederland influeerde de door de Factorij laatst betaalde koersen voor opvulling boven 25.000 pikols en schijnt de Factorij thans in haar grootste behoefte te hebben voorzien. Particuliere lading werd weinig aangeboden en dan nog tot veel lagere koersen. Voor arak werd een schip in lading gelegd tot NLG 100. Naar het Kanaal hadden geen afdoeningen plaats. Er bestaat nog vraag, maar exporteurs houden zich zeer teruggetrokken en willen alleen tot de vroeger betaalde koersen onderhandelen. Naar Amerika blijft nog vraag bestaan en zou voor een schip van middelbare grootte de laatst bestede koers van GBP 3,- nog wel te bedingen zijn. Naar Australië vallen ook geen charters te vermelden; men spreekt thans weliswaar van GBP 1.5/- doch kan tot dit cijfer nog geen geschikte ruimte vinden.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam ELMINA NLG 100 arak, ligt aan; THORBECKE IV NLG 60 volle lading Factorij-koffie van de Noordkust; TELANAK ligt aan, NLG 45 suiker, NLG 50 koffie; stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 80 thee; stoomschip MACASSAR NLG 85 koffie, NLG 100 huiden, naar Port Said voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BAARN, JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN, DELIANE, CORNELIA, TELANAK, TJERIMAI, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ANTONIA, SALATIGA, NOACH II en het stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX.

Afbeelding
Datum 21 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 november. Op de flauwere berichten van andere havens zijn ook hier afschepers meer geretireerd en zouden beschikbare schepen thans niet meer dan Sh.50/- voor een Kanaalvracht kunnen maken. Het Nederlandse schip TJERIMAI laadt voor Sh.50/- per ton suiker naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BAARN JUPITER, OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN, DELIANE, CORNELIA, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ANTONIA, SALATIGA en NOACH II.

Afbeelding
Datum 03 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 november. Vrachten. Naar scheepsruimte is weinig vraag, ofschoon schepen bijna alle reeds onder charter zijn. Naar Amsterdam Nederlands schip JUPITER NLG 55 per last voor een volle lading gouvernements-koffie, BAARN idem NLG 52,50 van de Noordkust, wordende de aanvankelijk op de Zuidkust in te nemen koffie per stoomschip MACASSAR verscheept. Stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, tin NLG 40 per last en naar Marseille koffie FFR 90, tin FFR 40 per ton. Naar Rotterdam stoomschip SAMARANG koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, tabak NLG 67,50 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ANTONIA, SALATIGA, NOACH II, KERSBERGEN en ADMIRAAL DE RUYTER.

Afbeelding
Datum 22 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 december. De markt bleef sedert ons laatste bericht onveranderd flauw. De onbevrachte vloot is tamelijk gering, doch is geheel in verhouding tot de vraag. Naar Nederland bood de Factorij, na het geven van een schip van 10.000 pikols koffie tot NLG 50, tot dezelfde vracht 4.000 pikols per schip aan, waarvan een paar bodems gebruik maakten om met aanleggen een begin te maken. De vrachten voor particulier goed, dat toch al schaars is, zijn daardoor zeer gedaald en nam men reeds suiker aan voor NLG 30. Door een schip werd voor een volle lading particuliere koffie NLG 40 bedongen. Naar het Kanaal bestaat zeer weinig vraag, alleen tot lage cijfers: de laatste afdoening was GBP 1.15. Naar Amerika werd een schip opgenomen voor koffie en lichtgoed van Batavia en Padang naar New York, terwijl een andere bodem afgesloten werd voor suiker naar Boston tot GBP 1.17/6. Naar Australië heerst ogenblikkelijk geen vraag.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OTTOLINA NLG 50 10.000 pikols Factorij-koffie van de Oosthoek, ligt aan. SALATIGA en DELIANE elk NLG 50 voor 4.000 pikols idem van Batavia, en liggen aan. Stoomschip NOORD-BRABAND NLG 90 koffie, NLG 20 per m3 djatiehout naar Rotterdam, en Sh.60/- voor kopra van Padang naar Marseille; stoomschip LIMBURG NLG 90 koffie en NLG 67,50 tabak naar Rotterdam. Naar Amsterdam THORBECKE II NLG 40 voor een volle lading koffie; stoomschip PRINS HENDRIK NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 40 tin; stoomschip PADANG NLG 85 koffie, NLG 100 huiden. Naar het Kanaal voor orders KERSBERGEN GBP 1.15/- suiker van Samarang. Naar New York NOACH II GBP.3 voor koffie, GBP 3.10/- voor licht goed van Batavia en Padang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR., KANAGAWA, ANTONIA, ADMIRAAL DE RUYTER, ZWERVER en stoomschip VOORWAARTS.

Afbeelding
Datum 02 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 december. Vrachten. Weinig scheepsruimte beschikbaar, doch genoeg in verhouding tot de bestaande behoefte. Er werden een Duits en een Engels schip bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR, KANAGAWA, ANTONIA, ADMIRAAL DE RUYTER, ZWERVER, MAIBIT en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 04 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 januari. Vrachten. Hoewel de toestand der markt in het afgelopen jaar over het algemeen beter geweest is, dan in het daaraan voorafgegane tijdvak, kan men hem toch niet schitterend noemen. Een groot verschil was er echter te constateren in de weersgesteldheid en stonden dit jaar geen regens de geregelde afvoer van de koffie- en suikeroogst in de weg. De eerste maanden waren reeds beter dan de laatste periode van 1882 en gedurende de laatste helft van het vorige jaar hielden koersen zich vrijwel op één hoogte en waren meestal gelijk aan die aan vooruit bevrachte bodems betaald. Evenals vorige jaren werd ook gedurende het laatste een groot gedeelte van de oogst per stoomschip verscheept, doch in het algemeen overtrof de onbevrachte vloot niet de vraag en scheen de toestand der Europese markt menigmaal een afscheep per zeilschip te doen verkiezen, daar menige stoomboot de zeilkoers niet heeft kunnen bedingen. De door assuradeuren gestelde eisen ondergingen ook in het laatste jaar geen wijziging en wordt het ieder jaar moeilijker om geheel daaraan voldoende scheepsruimte te bekomen. In het begin van het jaar werden de koersen naar Nederland reeds beter, daar in februari (opm: 1883) reeds NLG 40 bedongen kon worden, en het geringe aantal schepen, gevoegd bij het vroege en overvloedige binnenkomen van de koffie-oogst, hielp mede om de koersen in een paar maanden (juni – augustus) van NLG 55 tot NLG 70 op te voeren, en hebben verscheidene bodems van dit laatste cijfer kunnen profiteren. Spoedig waren tot deze vracht geen volle ladingen meer verkrijgbaar en werden partijen ter opvulling tot lagere koersen aangenomen, welke cijfers natuurlijk influenceerden op latere afdoeningen. De laatste bevrachting van de Factorij voor een volle lading geschiedde tot NLG 52,50, en werden in de laatste maand aan enige schepen 4.000 pikols koffie gegeven tot NLG 50, welke daarop begonnen aan te leggen. De concurrentie der aanleggende schepen deed spoedig de particuliere koersen dalen, en werd een partijtje suiker zelfs tot NLG 30 aangenomen, terwijl tabak van NLG 45 op NLG 32,50 kwam. Met uitzondering van een klein partijtje tot NLG 95, en nu in de laatste maand tot NLG 90, werd voor arak NLG 100 bedongen.
Naar Het Kanaal voor orders werd per zeiler meer afgeladen dan in enig jaar te voren. Ook voor deze destinatie verbeterden de koersen reeds in de eerste maanden van het jaar en bleven tot aan de laatste maand stationair. Na een afdoening van GBP 1.17/6 en GBP 2 voor stroopsuiker in februari, werd in maart GBP 2.10/- bedongen. In oktober verkregen een paar schepen GBP 2.16/3 tot GBP 3, doch spoedig daalde de vracht weer tot GBP 2.10 om in de laatste maand tot GBP 2.2/6, zelfs tot GBP 1.15/- terug te lopen. De vloot is op het ogenblik gering, doch schijnt de Europese markt niet tot een flinke afscheep aanleiding te geven.
Stoomschepen. Ook in het afgelopen jaar moest menige geregelde lijnboot met wanruimte vertrekken, en ten gevolge van de drukkere vaart zijn de vooruitzichten op steeds volle boten verre van gunstig. Koffie werd aangenomen van NLG 75 tot NLG 90, tabak van NLG 62,50 tot NLG 67,50, huiden tot NLG 100 en werd suiker in de laatste maanden tot NLG 45 overgevoerd.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam stoomschip VOORWAARTS NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 40 tin; naar New York ADMIRAAL DE RUYTER GBP 3 koffie van Passaroean en GBP 3.5/- koffie van Macassar.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR, KANAGAWA, ANTONIA, ZWERVER, MAIBIT en AMSTEL, en de stoomschepen PRINS FREDERIK, KONING WILLEM III en GELDERLAND.

Afbeelding
Datum 15 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 januari. Vrachten. Er was weinig vraag naar scheepsruimte, die voldoende voorhanden was. Bevracht werd naar Rotterdam het stoomschip GELDERLAND koffie tot NLG 90, tabak NRG 70 per last, copra van Padang tot Sh.60/- per ton naar Londen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR., KANAGAWA, ANTONIA, ZWERVER, MAIBIT en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 17 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 januari. Vrachten. Sedert het bericht van de 2e dezer bleef de toestand van de markt onveranderd en vermeerderde de onbevrachte vloot slechts in geringe mate, terwijl ook de vraag beperkt was. Naar Nederland bleef de Factorij uit de markt en werd particulier goed, ofschoon schaars aangeboden, door verschillende in lading liggende schepen tot lagere vrachten aangenomen. Naar het Kanaal had een afdoening plaats tot GBP 2.2/6 en bestaat er nog enige vraag. Naar Amerika werd wederom een schip opgenomen voor koffie en licht goed van hier en Padang naar New York tot de laatst betaalde koers en zoekt men nog een paar bodems van middelbare grootte voor dergelijk emplooi. Naar Australië werd niets afgedaan; tot GBP 1.5/- zouden wellicht echter een paar schepen te plaatsen zijn. Naar Auckland N.Z. kwam een bevrachting tot stand tot GBP 1.10/- voor suiker, te Soerabaija te laden. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, stoomschip PRINS FREDERIK NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 40 tin, en naar Marseille GBP 3.10/- kopra en Ffrs. 40 tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR., KANAGAWA, ANTONIA, ZWERVER, MAIBIT, AMSTEL en CORNELIA, en de stoomschepen PRINSES WILHELMINA, KONING WILLEM III en DRENTHE.

Afbeelding
Datum 29 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 januari. De vrachten zijn stil bij geringe scheepsruimte. Bevracht werden naar Amsterdam de Nederlandse schepen: KANAGAWA, 8.000 pikols gouvernements-koffie tot NLG 50, en ligt verder in lading; stoomschip KONING WILLEM III koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, tabak NLG 67,50, thee NLG 75 per lasten naar Malta voor orders tot geheime vracht. Naar Rotterdam stoomschip DRENTHE koffie tot NLG 90, tabak NLG 70 per last, en naar Marseille kopra tot GBP 3 per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR., KANAGAWA, ANTONIA, ZWERVER, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA en MAASNYMPH.

Afbeelding
Datum 04 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 januari. Vrachten. Sedert de 16e dezer zijn enige afdoeningen te vermelden, maar bleef de vraag toch beperkt en de toestand van de markt over het algemeen flauw. Naar Nederland gaf de Factorij wederom aan een paar schepen elk 8.000 pikols koffie tot NLG 50, waarop deze bodems begonnen aan te leggen. Een ander schip secureerde een flinke partij arak tot NLG 100 en zoekt bijlading tot opvulling. Naar het Kanaal kwam een bevrachting tot stand tot GBP 1.15 voor droge suiker, terwijl gelijkertijd een klein schip werd afgesloten voor zaksuiker tot GBP 2.10/-. Er bestaat nog enige vraag, doch zijn de biedingen zeer laag. Naar Amerika werden twee vaartuigen van middelbare grootte opgenomen voor koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New York tot de vroeger betaalde koers. Nog een kleine lading ligt ter verscheping gereed. Naar Australië werden twee bodems bevracht met suiker naar Melbourne, de ene van Soerabaija, de andere van Samarang tot GBP 1.5 en GBP 1.2-6. Tot GBP 1.5-/ is wellicht nog een schip te plaatsen. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 90 koffie, NLG 110 huiden, NLG 70 tabak; A.H. VAN TIENHOVEN SR. NLG 50 voor 8.000 pikols Factorij-koffie van Batavia; ZWERVER NLG 100 voor arak, ligt aan naar Port Said voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN, KANAGAWA, ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II en BANDA, en de stoomschepen MADURA en BATAVIA.

Afbeelding
Datum 12 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 februari. Vrachten met geringe vraag, terwijl er slechts weinige afsluitingen hebben plaats gevonden. Naar Rotterdam werd bevracht het Nederlandse schip SALATIGA gezuiverde kapok tot NLG 70, tabak tot NLG 35 en huiden tot NLG 65 per last, benevens de vroeger vermelde gouvernements-koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II en BANDA.

Afbeelding
Datum 23 maart 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. Op de 15e april 1884, des voormiddags te 11½ uur, zal ter terechtzitting van de arrondissementsrechtbank, te Amsterdam, (eerste kamer), zitting houdende in het Paleis van Justitie, aan de Prinsengracht bij de Leidschestraat aldaar, bij gerechtelijke uitwinning aan de meestbiedende en hoogstmijnende worden verkocht een schip, zijnde een overdekt tjalkschip, genaamd GEZIENA AFIENA, lang 13 meter 87 centimeter, wijd 4 meter 9 centimeter, hol 1 meter 97 centimeter en alzo gemeten op 111 tonnen, varende onder Nederlandse vlag en in de Nederlanden thuis behorende, door de eigenaar Martinus Vinkenburg, als schipper bevaren wordende, liggende hetzelve te Amsterdam, in de Binnen-Amstel, bij de Kerkstraat.
Zijnde hetzelve schip en toebehoren in executoriaal beslag genomen, ten verzoeke van: Jan Douwe Romkes, van beroep houthandelaar, wonende te Sappemeer; Heit Muller & Compagnie, houthandelaar te Papenburg; Jacob Jans Zuiderweg, van beroep landbouwer, wonende te Zuidwending, gemeente Veendam en Barteld Gosses van der Werf, van beroep scheepsbouwmeester, wonende te Veendam, allen ten deze handelende zonder beroep en woonplaats gekozen hebbende ten kantore van de advocaat en procureur mr. W.F. van Leeuwen, aan de Keizersgracht bij de Reguliersgracht No. 738, die als procureur voor de rekwiranten op de vervolging van deze verkoop occupeert, mitsgaders uit krachte van de in executoriale vorm uitgegeven grosse van een behoorlijk geregistreerde akte op de 18e oktober 1878, voor mr. Gerardus Baart de la Faille, notaris in het arrondissement Winschoten, provincie Groningen, ter standplaats Veendam, in tegenwoordigheid van getuigen, ten behoeve van de rekwiranten verleden. De veilconditiën zijn gedeponeerd ter griffie van opgemelde rechtbank en mede in te zien ten kantore van de ondergetekende procureur.
Amsterdam, 21 maart 1884, W.F. van Leeuwen (opm: een binnenvaartschip).
NRC 240384
Rotterdam, 22 maart. De lading suiker aangebracht te Falmouth per Nederlands schip HEBE, kapt. Boelens, van Nickerie, is bestemd voor de Colonial Company te Londen.
NRC 250384
Antwerpen, 24 maart. De gehele lading pitchpine uit het op de Suikerplaat gestrande schip CASPIAN, met uitzondering van 18 balken, is geborgen en herwaarts gebracht.
NRC 260384
Batavia, 20 februari. Vrachten. Er is zeer weinig omgegaan, zoals de volgende afdoening aantoont. Naar Rotterdam het Nederlandse stoomschip BATAVIA koffie tot NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II, BANDA, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL en MARTINA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 08 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 maart. De vrachten blijven stil, ofschoon de stemming enigszins vaster is. Er vallen geen bevrachtingen van Nederlandse schepen te vermelden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA en JACOBUS JOHANNES.

Afbeelding
Datum 13 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 maart. Sedert het bericht van de 27e februari bleef de toestand van de vrachtenmarkt nagenoeg onveranderd en de onbevrachte vloot stationair. Naar Nederland werd wederom niets afgedaan; de Factorij is niet in de markt, doch door particulieren worden ongeveer 18.000 pikols koffie ter verscheping aangeboden tot NLG 30. Hoewel dit cijfer laag is, vermoedt men, dat binnenkort een afdoening tot stand zal komen, daar de toekomst geen verbetering in uitzicht stelt en het liggen wachten dus niet lonend zou zijn. Wanneer de betrekkelijk grote vloot onder Nederlandse vlag niet vermindert – en de koersen naar den vreemde zijn van dien aard, dat op een afzet daarheen voorlopig geen kans bestaat – dan zijn de vooruitzichten op flinke vrachten voor koffie uit de nieuwe oogst verre van schitterend en gelooft men niet, dat de koersen van het laatste seizoen bedongen zullen kunnen worden.
Naar het Kanaal heerst een weinig meer vraag en werden voor een passend eerste-klasse schip Sh.5/- meer besteed dan de laatst betaalde koersen. In deze richting worden tot matige prijzen nog een paar schepen gezocht. Naar Amerika noch naar Australië kwamen afdoeningen tot stand; naar New York blijft echter nog vraag bestaan en zal wel iets vermeerderen na afloop der in de volgende week te Padang plaats hebbende koffieveiling, welke echter slechts uit plm. 16.000 pikol bestaan zal, terwijl naar Australië de markt zeer lusteloos is en men in deze richting binnen kort geen verbetering tegemoet ziet.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschepen SOENDA en CONRAD naar Amsterdam elk NLG 90 koffie en NLG 110 huiden, stoomschip ZUID-HOLLAND naar Rotterdam NLG 90 koffie, NLG 110 huiden en NLG 40 suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, DORDRECHT II, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES en NEERLANDS VLAG, en de stoomschepen KONINGIN EMMA en NEDERLAND EN ORANJE.

Afbeelding
Datum 23 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 maart. Vrachten. Er gaat weinig om, wijl men thans weinig haast met de afscheep maakt. Het stoomschip ZUID-HOLLAN D boekte nog bij naar Rotterdam tabak tot NLG 70, indigo NLG 120 en tin tot NLG 40 per last. Naar Amsterdam DORDRECHT II voor een volle lading koffie van Pasoeroean tot NLG 30 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, MAASNYMPH, GROEN VAN PRINSTERER, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES en NEERLANDS VLAG.

Afbeelding
Datum 28 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 maart. Vrachten. In de toestand van de markt is sedert ons laatste bericht geen verandering gekomen en ook de onbevrachte vloot is niet noemenswaardig toegenomen. De verwachting, uitgedrukt in ons vorig bericht, dat men spoedig een afdoening naar Nederland zou te vermelden hebben, heeft zich verwezenlijkt, want een Nederlands schip accepteerde een volle lading particuliere koffie naar Amsterdam tot NLG 30. Op het ogenblijk is er nog een klein partijtje koffie aan de markt, doch geen voldoende bijlading verkrijgbaar om aanleiding tot aanleggen van een schip te geven. Naar het Kanaal werd een groot schip opgenomen voor zaksuiker tot GBP 1.10/- en bestaat er in die richting nog wel enige vraag, doch tot lage vrachten. Zoals men vermoedde, kwam er na afloop der Padang-veiling weer vraag voor ruimte naar Amerika, doch tot onze spijt moet men ook in die rechting een verlaging mededelen. De koers toch, waarvoor een schip werd opgenomen, geeft een verschil aan van Sh.15/- per ton met de laatste afdoening. Daar de opgenomen bodem – waarvan de expeditie einde mei zal plaats hebben en die een goed gedeelte licht goed bekomt – aan alle eisen voor deze destinatie, waarvoor men zeer kieskeurig is, voldoet, moet het lage cijfer nog meer betreurd worden. Naar Auckland N.Z. werden buitenaf een paar schepen opgenomen om hier suiker te laden. Naar Australië wordt ruimte gezocht voor suiker naar Melbourne; reflectanten spreken van GBP 1./- doch geven wellicht iets hoger.
De laatste bevrachting voor Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam stoomschip PRINS ALEXANDER koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110, indigo NLG 120. Naar New York GROEN VAN PRINSTERER koffie GBP 2.5/- licht goed van Batavia en Padang GBP 2.15/-.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, CORNELIA, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES, NEERLANDS VLAG en HELENE, en de stoomschepen KONINGIN EMMA, SUMATRA, SOERABAIA, C. FELLINGER en UTRECHT.

Afbeelding
Datum 13 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 april. Vrachten. Sedert ons laatste bericht is er in de toestand van de markt geen verandering gekomen, ofschoon ditmaal enige afdoeningen meer te vermelden zijn. Naar Nederland bestond volstrekt geen vraag en zal zulks wel blijven voortduren tot de opening van het nieuwe seizoen. Naar het Kanaal werden wederom een paar schepen tot de laatst betaalde koers opgenomen, terwijl een aan alle door bevrachters gestelde eisen voldoende bodem Sh.5/- meer bedong. Naar Lissabon voor orders hadden twee bevrachtingen plaats, beide met koffie van Makassar. De ene kwam tot stand met optie om in Europa of New York te lossen, de andere met optie van lossing te Triëst of Amsterdam. Naar Amerika werd geen ruimte voor koffie gezocht; een klein schip sloot echter af tot GBP 2.10/- voor een lading suiker van de Noordkust naar Montreal. Naar Australië werd een vaartuig bevracht met suiker naar Melbourne tot GBP 1.2/6 en zou in deze richting nog wel enige scheepsruimte te plaatsen zijn. Naar Auckland N.Z. werd een klein schip met suiker voor bevrachters rekening beladen.
Een paar der thans hier onbevracht liggende Nederlandse schepen boden zich aan voor het transport ten behoeve van het Gouvernement van 900 koyangs materiaal van Batavia naar de Blimbing-baai en werden voor NLG 150 per dag opgenomen.
Er vond slechts een bevrachting van een Nederlands schip plaats: het stoomschip KONINGIN EMMA naar Amsterdam koffie NLG 90, huiden NLG 110, indigo NLG 120, suiker tot geheime koers en naar Marseille indigo FFR 120.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER en JAN VAN HAAFTEN, en de stoomschepen SUMATRA, SAMARANG en BURGEMEESTER DEN TEX.

Afbeelding
Datum 21 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 april. In vrachten is zeer weinig omgegaan. Er zijn geen Nederlandse schepen bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN en HELENA.

Afbeelding
Datum 04 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 april. De vrachten blijven gedrukt. Afdoeningen worden niet gemeld.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA en MEDEA.

Afbeelding
Datum 06 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 mei. Vrachten. Ten gevolge van het verspringen der mails sedert het laatste bericht van 23 april is er slechts over een tijdvak van 10 dagen bericht te geven. De markt bleef nog steeds flauw, doch bestond er iets meer vraag. De afdoeningen beperkten zich echter slechts tot een paar schepen. Naar Nederland werd niets afgesloten. Naar Liverpool rechtstreeks werd een schip bevracht met zaksuiker tot GBP 1.12/6. Naar het Kanaal voor orders werd een bodem opgenomen, eveneens voor zaksuiker, tot GBP 1.15/- Ten gevolge van het verzeilen van verschillende schepen naar naburige havens is het aantal onbevrachte vreemde schepen, thans op onze kusten aanwezig, zeer gering, zodat er kans bestaat, dat bij een enigszins betere vraag de koersen zich minstens op het tegenwoordige standpunt zullen houden. Naar Amerika bestond geen vraag en ook naar Australië was er niets in de markt.
De enige bevrachting van een Nederlands schip was het stoomschip PRINSES MARIE naar Amsterdam: koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110 en thee NLG 75.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, GEBR. SMIT, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA en JOHANNA MARIA, en de stoomschepen NOORD HOLLAND, PRINS HENDRIK en NOORD-BRABAND.

Afbeelding
Datum 16 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 mei.Vrachten. Er is iets meer vraag. De hieronder vermelde afsluitingen en het verzeilen van verschillende schepen naar elders hebben de scheepsruimte sterk doen verminderen. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen waren: stoomschip SUMATRA naar Amsterdam huiden NLG 110, thee NLG 75, specerijen NLG 100, tin NLG 40, en naar Marseille suiker tot geheime vracht; stoomschip NOORD-HOLLAND naar Rotterdam koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110, indigo NLG 120; en copra Sh.60/- naar Marseille; MARTINA JOHANNA arak, tin en tabak naar Amsterdam tot verschillende vrachtkoersen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA en GRAAFSTROOM.

Afbeelding
Datum 24 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 mei. Vrachten. De markt was iets levendiger en bestond er enigszins meer vraag, doch in de laatste weken ging er bijna niets om. Naar Nederland werden een paar schepen aangelegd, het ene met arak en tabak tot koersen beneden de laatste afdoeningen, het andere met koffie tot de vigerende koers. Naar Amsterdam voor orders werden een tweetal schepen opgenomen voor suiker tot de vracht van GBP 1.15/-, terwijl naar Lissabon voor orders GBP 1.12/6 besteed werd. Naar Amerika kwam van Padang een partij koffie aan de marekt, waarvoor een passende bodem opgenomen werd tot GBP 2.5/-.
Naar Australië kwamen geen charters tot stand en bestaat ook geen vraag.
Kustvrachten. Het vervoer van 6.000 tons steenkolen van Bandjermassin naar Soerabaija en Passaroean werd bij inschrijving tot NLG 6,22 per ton aangenomen.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: GEBROEDERS SMIT naar Amsterdam koffie NLG 45, tabak NLG 30, ligt aan; stoomschip PRINS HENDRIK naar Amsterdam koffie NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110; stoomschip NOORD-BRABAND naar Rotterdam dezelfde koersen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA en GRAAFSTROOM en de stoomschepen VOORWAARTS, PRINS FREDERIK, LIMBURG en MACASSAR.

Afbeelding
Datum 01 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 24 mei. De markt blijft stil en er hebben weinig nieuwe afsluitingen plaats gehad. Nederlands stoomschip LIMBURG koffie tot NLG 90, huiden tot NLG 110 en thee tot NLG 75 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, LICHTSTRAAL, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA en GRAAFSTROOM. In lading liggen de Nederlandse stoomschepen VOORWAARTS, PRINS FREDERIK en MACASSAR.

Afbeelding
Datum 07 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 mei. Vrachten. Sedert het bericht van de 17e dezer bleef de markt flauw en vermeerderde de onbevrachte vloot niet. Naar Nederland gaf de Factorij een gedeeltelijke lading aan een schip, dat daarop begon aan te leggen tot bestaande koersen. Naar Het Kanaal bestond enige vraag naar ruimte in stoomschepen, doch zeilschepen werden niet gezocht. Naar Amerika noch naar Australië kwamen afdoeningen tot stand en bestaat er hoegenaamd geen vraag. De laatste bevrachtingen zijn: LICHTSTRAAL NLG 45 voor 13.000 picol Factorij-koffie en NLG 31,50 tabak naar Rotterdam, ligt aan; stoomschip VOORWAARTS NLG 110 huiden, NLG 75 thee, NLG 40 tin, NLG 120 indigo naar Amsterdam en Ffrs. 90 peper, Ffrs 40 tin, Ffrs 90 gom damar, Ffrs 120 indigo en suiker tot geheime koers naar Marseille; GEBROEDERS SMIT NLG 32,50 voor tabak naar Amsterdam (en niet NLG 30, zoals vroeger werd vermeld).
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, en de stoomschepen PRINS FREDERIK, PRINS VAN ORANJE en MACASSAR.

Afbeelding
Datum 15 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Vrachten. De markt blijft stil en er hebben bijna geen afslutingen plaats bij toenemende scheepsruimte. Nederlandse stoomschepen MACASSAR koffie tot NLG 85, tabak NLG 67,50, huiden NLG 110 per last, en PRINS FREDERIK koffie tot NLG 90, tabak NLG 70, huiden NLG 110, thee NLG 75, tin NLG 40 per last, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER en INSULINDE.

Afbeelding
Datum 30 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 juni. Vrachten stil en er zijn bijna geen afdoeningen tot stand gekomen. Het Nederlandse schip JOHANNA MARIA werd bevracht tot geheime vracht hier en te Macassar te laden naar Amsterdam. Het stoomschip DRENTHE koffie NLG 90, huiden NLG 110, tabak NLG 70, indigo NLG 120 per last naar Nederland, en suiker Sh.50/- en kopra Sh.70/- per ton naar Marseille voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, MAASNYMPH, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, JOHANNA MARIA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER en INSULINDE.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 juni. Vrachten. Ons laatste bericht was van de 14e dezer. De algemene toestand van de markt is sedert enigszins verbeterd. De vraag werd iets levendiger. doch de onbevrachte vloot vermeerderde. Naar Nederland werd een in alle opzichten aan de eisen der bevrachters beantwoordend schip voor een lading koffie en rijst opgenomen tot een hogere vracht dan de laatst betaalde. Voor de eerste partij gouvernements-koffie uit het nieuwe seizoen werd door de Factorij een schip opgenomen tot NLG 50, doch schijnt de afvoer nog niet genoeg te zijn om met bevrachtingen te kunnen doorgaan. Naar het Kanaal ging nog niets om, doch zullen wel spoedig enige afdoeningen tot stand komen. Naar Amerika werd een schip opgenomen om te Padang koffie en licht goed te laden voor New York tot GBP 2.2/6 voor koffie. Voor Australië bestaat enige vraag, doch de gedane biedingen konden nog niet tot afsluiten leiden. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: AMSTEL NLG 50 voor een volle lading Factorij-koffie naar Amsterdam; stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 90 koffie, NLG 75 thee, NLG 110 huiden, en suiker tot geheime koers naar Amsterdam. FFrs 120 indigo. FFrs 90 gom damar naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, GRAAFSTROOM, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER, INSULINDE, THORBECKE V en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 juli. Vrachten. Bij meer vraag naar ruimte waren afdoeningen vrij talrijk, de stemming is vast. Bevracht werden de Nederlandse schepen: naar Amsterdam stoomschip GELDERLAND koffie NLG 90, huiden NLG 110, tin NLG 40, indigo NLG 120 per last, en naar Marseille voor order suiker tot Sh.50/- per ton; stoomschip PADANG koffie NLG 85, suiker NLG 45, huiden NLG 110, thee NLG 75, indigo NLG 120 per last; THORBECKE V een volle lading gouvernements-koffie van de Noordkust tot NLG 50, en van de Zuidkust tot NLG 60 per last; naar Schiedam GRAAFSTROOM idem NLG 50 van de Noordkust en NLG 60 van de Zuidkust.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER, JAN VAN HAAFTEN, HELENA, MEDEA, CONSTANTIA, BATAVIER, NOACH III, JOHANNA, THORBECKE III, INSULINDE, en L.R. KOOLEMANS BEIJNEN.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 juli. Nu er meer suiker binnenkomt, is de vraag naar scheepsruimte toegenomen en hebben er verscheidene afdoeningen plaats gehad. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: naar Dordrecht JAN VAN HAAFTEN 25.000 pikols Gouvernements-koffie NLG 50 per last, en vult verder op; naar Middelburg ANTONIA volle lading Gouvernements-koffie NLG 50 per last; naar Rotterdam stoomschip BATAVIA koffie NLG 90, huiden NLG 110, indigo NLG 120, thee NLG 70 per last; suiker Sh.50/- of in verhouding hoger, wanneer naar Engeland; naar Amsterdam PRINSES AMALIA koffie NLG 90, huiden NLG 110, indigo NLG 120 per last, suiker GBP 2.10/- per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAIBIT, NEERLANDS VLAG, MAASNYMPH, BURGEMEESTER SCHORER, HELENA, CONSTANTIA, NOACH III, JOHANNA, BATAVIER, INSULINDE, THORBECKE III, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, THORBECKE I, PRINS HENDRIK, CORNELIA, AMSTERDAM, MERAPI, SLAMAT en NEREUS.

Afbeelding
Datum 02 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 31 augustus. Naar men verneemt zijn de schepen ANTONIA en BATAVIER door de Factorij van de Nederlandsche Handel-Maatschappij te Batavia bevracht voor de overvoer van koffie naar Middelburg.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 september. Vrachten. Er is wat meer omgegaan. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip LIMBURG koffie tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en copra Sh.50/- per ton naar Marseille; stoomschip GELDERLAND koffie en huiden tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam en suiker Sh.35/- per ton naar Marseille; FRANCISCA Sh.35/- per ton naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATI en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 september. Vrachten. In het begin van de laatste veertien dagen vertoonde de markt meer levendigheid en werd voor een paar ijzeren schepen iets hoger betaald, doch spoedig verflauwde de stemming weer en bestaat er thans weinig vraag. Voor Nederland bleef de Factorij uit de markt en was er geen particuliere lading genoeg om met aanleggen te kunnen beginnen. Naar het Kanaal hadden enige afdoeningen plaats tot verschillende koersen; voor ijzeren schepen werd iets hoger besteed. Op het ogenblik is de vraag gering. Naar Amerika of Australië bestond geen vraag, doch tegen het einde dezer maand, na afloop van de Padang-koffieveiling zal er voor de eerstgenoemde destinatie wellicht ruimte nodig zijn. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA NLG 75 koffie, NLG 40 rijst, NLG 75 huiden naar Amsterdam; stoomschip MADURA NLG 75 koffie, NLG 40 rijst, NLG 20 tin naar Amsterdam en Ffrs. 75 koffie, Sh.45/- suiker naar Marseille; THORBECKE GBP 1.10/- suiker van de Noordkust naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATI, ANTONIA, en JOHANNA EN MARIA.

Afbeelding
Datum 04 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 oktober. Vrachten. Sedert het bericht van 19 september bleef onze markt onveranderd en de onbevrachte vloot nagenoeg stationair. Naar Nederland ging niets om. Naar het Kanaal werden enige schepen opgenomen tot koersen, lopende van Sh.25/- tot Sh.35/- naar gelang van de klasse van de bevrachte schepen. Er bestaat thans nog enige vraag en wordt voor eerste klasse houten schepen Sh.30/- à Sh.32/6 geboden. Na afloop van de Padang-koffieveiling werd er een handig schip bevracht voor koffie van Padang naar New York tot Sh.30/-. Een ander scheepje zal nog wel spoedig benodigd zijn. Naar Australië hadden geen transacties plaats. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: de stoomschepen PRINS ALEXANDER en PRINSES AMALIA NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 40 rijst, NLG 20 tin naar Amsterdam, en Sh.35/- suiker naar Marseille. De SLAMAT laadt suiker voor reders rekening. De ANTONIA GBP 1/10/- voor suiker van de Noordkust naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, JOHANNA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 01 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 september. Vrachten. Stemming vaster, wegens schaarste aan eerste klasse schepen. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlandse stoomschip SOERABAIJA koffie NLG 75, rijst NLG 50, tin NLG 20, indigo NLG 120 per last naar Rotterdam; BURGEMEESTER SCHORER suiker Sh.27/6 netto per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ZWERVER, DELIANA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 16 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Batavia, 12 oktober. De Nederlandse schepen ZWERVER, kapt. Grilk, en ANTONIA, kapt. de Boer, liggen in lading naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 16 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 oktober. Vrachten. Afschepers zijn weinig geneigd hogere prijzen te besteden. Bevracht werden de volgende Nederlandse schepen: stoomschip UTRECHT koffie NLG 80, indigo NLG 120, peper NLG 55, rijst NLG 50 per last naar Rotterdam; DELIANE 25.000 picols Gouvernementskoffie NLG 30 per last, ligt in lading; ANTONIA l2.000 picols dito, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROSSENDAAL, NACHTEGAAL en WILLEM EGGERTS.

Afbeelding
Datum 11 november 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 oktober. Volgens ontvangen telegram passeerde het barkschip ANTONIA, kapt. De Boer, van Amsterdam naar Soerabaja, de 10e november Dungeness.

Afbeelding
Datum 13 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 maart. Er was enige vraag naar scheepsruimte voor stroopsuiker naar het Kanaal, en droge suiker naar Australië.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA en MELATI.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 oktober. Volgens telegram uit Londen arriveerde 2 september te St. Helena het Nederlandse schip ANTONIA van Batavia naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 24 juni 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 20 mei. Markt onveranderd; er zijn weinig schepen beschikbaar maar er heerst ook zeer geringe vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip ZUID-HOLLAND koffie NLG 85,00, huiden NLG 90,00, tabak NLG 65,00, indigo NLG 120,00 per last, naar Rotterdam, en koffie Ffrs. 85.00, huiden Ffrs. 95,00, indigo Ffrs. 120,00 per ton, naar Marseille; stoomschip PRINSES MARIE en stoomschip SOENDA koffie NLG 85,00, tabak NLG 65,00, tin NLG 35,00, huiden NLG 95,00, indigo NLG 120,00 per last, naar Amsterdam, en damar Ffrs. 65,00, zwarte peper Ffrs. 80,00 per ton, naar Genua.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands zeilschip ANTONIA.

Afbeelding
Datum 07 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 juni. Vrachten zonder zaken, en vraag is er ook niet, omdat het afscheep-seizoen geëindigd is. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip BANTAM verschillende producten tot verschillende vrachtcijfers naar Holland: stoomschip UTRECHT koffie NLG 85,-, huiden NLG 95,-, tabak NLG 65,- indigo NLG 120,- per last, naar Rotterdam, en koffie FFRs. 85,-, huiden FFRs. 95,- , indigo FFRs. 120,- per ton, naar Marseille; stoomschip ARIADNE suiker tot geheime vracht naar China.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands ANTONIA.

Afbeelding
Datum 09 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 juni. Vrachten. Sinds het bericht van 25 mei bleef de toestand der markt onveranderd en ging er bijna niets om, doch nam de onbevrachte vloot sterk toe. Naar Holland kwam de Factorij met 12.000 picols koffie in de markt, waarvoor een schip werd opgenomen, dat verder aanlegt. Naar het Kanaal v.o. arriveerden een paar vooruit bevrachte schepen om restanten droge suiker te laden, en ook een klein vaartuig, om een lading stroopsuiker in te nemen. Een hier liggend schip werd opgenomen voor een lading losse coprah, te laden te Macassar en twee havens van Java’s noordkust, ligdagen niet ingaande vóór 15 juli a.s. Naar Port Said v.o. ligt een in Europa afgesloten stoomschip een lading stroopsuiker te laden. Naar Hongkong werd een boot bevracht voor droge suiker tot NLG 0,50 per picol. Naar Amerika en Australië hadden geen afdoeningen plaats; naar laatstgenoemde bestemming is echter een lading aan de markt.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands ANTONIA NLG 47,- voor 12.000 picols factorij koffie naar Dordrecht, ligt verder aan; stoomschip SOENDA koffie NLG 85,-, tabak NLG 65,-, huiden NLG 95,-, rijst NLG 50,-, naar Amsterdam; gom-damar fr. 65,-, peper fr. 80,- naar Genua.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands MELATI, NELLY EN HELENA en TJERIMAI.

Afbeelding
Datum 12 juli 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Rotterdam 10 juli. Volgens particulier bericht is het schip ANTONIA, kapt. De Boer, van Java bevracht naar Holland voor 12.000 picols gouvernementskoffie tegen F 47,-.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 28 oktober. Volgens telegram uit Londen passeerde het Nederlandse barkschip ANTONIA, van Soerabaija naar Dordrecht, vóór 17 oktober St. Helena, en passeerde het stoomschip INO, van Banana naar Rotterdam, de 28e oktober Dungeness (opm: dit stoomschip is zeer waarschijnlijk de INO van Hudig & Veder, nog in 1889 naar Frankrijk verkocht)

Afbeelding
Datum 02 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 augustus. Vrachten. Al is de onbevrachte vloot kleiner dan gewoonlijk in dit seizoen, er is nog geen verbetering in de vrachtenmarkt op te merken. Naar Nederland werd een schip bevracht voor diverse producten van de noordkust van Celebes. Naar het Kanaal v.o. is een handig schip afgesloten, om suiker te laden. Naar Amerika wordt 1 stomer met suiker beladen. Naar Australië heerst op dit ogenblik geen vraag. Naar Port Said v.o. worden 3 stomers met suiker beladen. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip DRENTHE NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Rotterdam; stoomschip PRINSES WILHELMINA idem, naar Amsterdam; INSULINDE NLG 34.000 ineens voor een lading diverse producten van Noord-Celebes naar Rotterdam of Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOTOS, ANTONIA, THORBECKE VII, KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 16 september 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 augustus. De schade van het Nederlandse schip ANTONIA wordt op NLG 1000 begroot. (opm: mogelijk de bark ANTONIA van rederij J. Veth te Amsterdam)

Afbeelding
Datum 09 maart 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Hamburg, 7 maart. Het Nederlandse barkschip ANTONIA, laatst gevoerd door kapt. H. de Boer en te Honfleur liggende, is naar Finland verkocht.

Afbeelding
Datum 17 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 juli. Tot gezagvoerder van het Nederlandse barkschip KINDERDIJK is aangesteld kapt. H. de Boer, ex-gezagvoerder van de ANTONIA. De KINDERDIJK is bevracht van Gefle (opm: Gävle) naar Australië met gezaagd hout.

Afbeelding
Datum 04 februari 1900
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

De Russische bark ANTONIA, kapt. Svanström, een ex-Nederlands schip, is op 3 februari door het Franse stoomschip POYER QUARTIER lek binnengesleept met verlies van een deel der tuigage. De bark was op reis van Rangoon naar Falmouth voor orders.
(opm: de bark is op 10 maart aangekomen te Falmouth, van St. Michael’s [opm: San Miguel] gesleept door de sleepboot ATLAS)

Afbeelding
Datum 02 maart 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

St. Michael’s (opm: San Miguel), 17 februari. Het Russische barkschip ANTONIA, van Rangoon naar Falmouth, dat de 3e dezer hier binnengesleept werd, zal naar Falmouth vertrekken, gesleept door de sleepboot ATLAS. (opm: dit is het gewezen Nederlandse barkschip ANTONIA, gebouwd in 1876)

Afbeelding
Datum 12 maart 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 10 maart. Het schip ANTONIA, van Rangoon met een lading teakhout, werd hier binnengesleept door de sleepboot ATLAS, die het van St. Michael’s (opm: San Miguel) herwaarts heeft gebracht. Het schip liep daar binnen met verlies van fokkemast, grote bramsteng en kluiverboom en andere schade, die daar niet zijn gerepareerd. (opm: zie NRC 020300)

Afbeelding