Inloggen
HOFFNUNG - ID 16986


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1814-12-05 / 1817-11-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1802
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Newburyport, U.S.A.
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 100.00 lasts (rye)
Gross Tonnage 2: 65.00 lasts
 
Length 1: 90.00 feet, Dutch Registered
Beam: 24.36 feet, Dutch Registered
Depth: 11.00 feet, Dutch Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1810-00-00 HOFFNUNG
Manager: Budduk & Thode, Rostock
Eigenaar: Budduk & Thode, Rostock
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Onbekend

Date/Name Ship 1814-12-05 ALNOMAC
Manager: Jacob Marcussen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jacob Marcussen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1810-10-00: In oktober 1810 werd door het prijzengerecht te Kopenhagen de HOFFNUNG, kapt. Gunther prijsverklaard. Hoe en wanneer het fregat vrij kwam is onbekend.
1817-01-19: De ALNOMAC, kapt. J. Marcussen, moest op 19 januari Cowes binnenlopen wegens lekkage en verlies van vele zeilen, gebroken ra’s en een kruissteng.
1817-10-00: Final Fate:
De ALNOMAC, kapt. J. Marcussen, is in oktober 1817 te Amsterdam verkocht, waarschijnlijk aan een sloper

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Stadsarchief van Amsterdam is onder inventarisnummer 5081-7149-282 een akte van onderhandse koop/verkoop dd Amsterdam 05 december 1814 van het fregat “Die Hoffnung”

Verkoper was Johannes Simon Finck, wonend te Altona, opredend als gemachtigde van Buddig (of Byddig?) & Thöde, kooplieden te Rostock. Het schip werd gevoerd door kapitein Friedrich Gunther.

De koper voor f 6200,- was kapitein Jacob Marcussen te Amsterdam.

De akte passeerd bij de Amsterdamse notaris August Hendrik de Melander.

 

Het Archief van de Waterschout011a bevat de volgende monsterrollen:

38-89        01 juni 1810, fregat “Die Hoffnung”, kapitein Frederich Gunther, varend onder de vlag van Rostock, correspondent Schuurman, 11 bemanningsleden i.c. opperstuurman, onderstuurman, bootsman, kok, klamphouder, 5 matrozen, en een kajuitwachter.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

 

Datum vanaf: 1810
Kapitein: Gunther, Frederich

Familiegegevens en opleiding

Amsterdamsche Courant 02 april 1824114

Op den 11den Maart 1824 is, te Sûder-Ende, op het Eiland Föhr, in den ouderdom van circa 70 jaren, aan een beroerrte overleden, JACOB MARKUSSEN, Scheeps Kapitein ter Koopvaardij op de Oost-Indiën; deszelfs nagelatene Weduwe, welke langs dezen weg, van dit haar smertelijk verlies aan vrienden en bekenden berigt geeft, houdt zich overtuigd van ieders deelneming, verzoekende van condoleantie-brieven verschoond te blijven

 

De schepen van de kapitein

In het Stadsarchief van Amsterdam is onder inventarisnummer 5081-7149-282 een akte van onderhandse koop/verkoop dd Amsterdam 05 december 1814 van het fregat “Die Hoffnung”

Verkoper was Johannes Simon Finck, wonend te Altona, opredend als gemachtigde van Buddig (of Byddig?) & Thöde, kooplieden te Rostock. Het schip werd gevoerd door kapitein Friedrich Gunther.

De koper voor f 6200,- was kapitein Jacob Marcussen te Amsterdam.

De akte passeerd bij de Amsterdamse notaris August Hendrik de Melander.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Jacob Marcussen op de:

38-65         14 oktober 1802, schip “Almonac”, kapitein Jacob Marcussen, bestemming Dememarij en Essequibo, correspondent Remy Knolma & Zn, 13 bemanningsleden i.c. opperstuurman, onderstuurman, oppertimmerman, bootsman, kok/jongen, kuiper, 6 matrozen, en een kajuitwachter.

38-95         28 februari 1815, fregat “Alnomac”, kapitein Jacob Marcussen, bestemming Dememarij, correspondent Hooyman & Schuurman, 13 bemanningsleden i.c. stuurman, onderstuurman/bootsman, kok, 8 matrozen, kajuitwachter en een jongen.

38-98         23 oktober 1815, fregat “Alnomac”, kapitein Jacob Marcussen, bestemming Dememarij, correspondent Hodsen & Zn, 13 bemanningsleden i.c. opperstuurman, onderstuurman/bootsman, timmerman, kok/jongen, 6 matrozen, 2 ligtmatrozen en een kajuitwachter.

“Cornelia Sara”, dd 04 augustus 1820

 

Bouma025 vermeldt J.Marcussen als gezagvoerder gedurende:

*    1819 t/m 1821 van het 3/mschip “Cornelia Sara”, gebouwd in 1815 te Amerika, 280 ton o.m., varend voor de Gebr. Hartsen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.Marcussen verzorgde per 01 maart 1819 vanuit Hellevoetsluis met de “Cornelia Sara” een troepentransport van 2 officieren en 50 manschappen naar Nederlands Oost-Indië065.

 

Rotterdamsche Courant 25 juli 1815114

Amsterdam, 23 juli. Te Demerarij is gearriveerd J. Marcussen van Amsterdam, dezelve zoude in het begin van juli weder derwaarts vertrekken.

 

Rotterdamsche Courant 25 juli 1818114

Advertentie. J.H. de Witt, R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, J. Boelen, H.J. Rietveld en G.W. Sesink Clee, makelaars, zullen, op maandag den 3 augustus 1818, des avonds ten 6 uren precies, te Amsterdam, in het Nieuwezijds Heeren-Logement, verkopen: een extraordinair welbezeild Fregatschip, genaamd ALNOMAC, gevoerd door kapt. Jacob Marcussen, lang over steven 90 voet, wijd 24 voet 4 duim, hol 11 voet, het verdek 5 voet, alles Amsterdamse maat; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 17 oktober 1818114

Batavia: het gekoperd eiken zeer snelzeilend Fregatschip CORNELIA SARA, kaptein Jacob Marcussen, om in het laatst van november te vertrekken.  

 

Rotterdamsche Courant 11 september 1819114

Amsterdam, 9 september. Den 28 april is door een Portugese brik op 12º53’ Z.B. 26º37’ (opm: Wester-)lengte in goede staat gepraaid het fregatschip CORNELIA SARA, kapt. J. Marcussen.

 

Rotterdamsche Courant 27 november 1819114

Amsterdam, 25 november. Te Batavia is gearriveerd J.J.D. Scharmberg van Amsterdam en J. Marcussen van Rotterdam; te Port-à-Port J. Barends van Amsterdam, en te Bordeaux W.B. Bakker van Amsterdam, in zes dagen van Texel.

 

Rotterdamsche Courant 12 februari 1820114

Amsterdam, 10 februari. Den 1 oktober 1819 lag ter rede van Batavia Z.M. oorlogschip NASSAU, benevens de Nederlandse koopvaardijschepen FRANKLIN, C. Zwaan; de (opm: pink) DRIE GEBROEDERS, wijlen P.J. Manselman (opm: kapt. Paulus Jansen Manzelman); CORNELIA SARA, J. Marcussen; ELISABETH, C. Pakes (opm: fregat ELIZABETH, kapt. Cornelis Pakes); ASIA, J. Spoor, CORNELIA, F. Sipkes; SELIMA (opm: driemaster, thuishaven Brugge), F. Wens; MARIA LOUISA, Brijane; de KOOPHANDEL (opm: pink), C.F. Jansen; de VROUW CATHARINA (opm: fregat), J. van Dijk, en RUIMVELD (opm: gekomen van Samarang), W. van Leunen; alsmede een aantal brikken en kleinere vaartuigen.

Van bovengemelde schepen lagen op hun vertrek CORNELIA SARA, J. Marcussen, naar Holland; de DRIE GEBROEDERS, wijlen P.J. Manselman, ASIA, J. Spoor, en FRANKLIN, C. Swaan, naar Amsterdam. Het schip CORNELIA, F. Sipkes, zou in de volgende week beginnen deszelfs lading voor Amsterdam in te nemen.

Den 25 september lag te Sourabaija Z.M. oorlogs-korvette VENUS.

 

Rotterdamsche Courant 04 maart 1820114

Londen, 29 februari. Het schip CORNELIE EN SARA (opm: het fregat CORNELIA SARA, kapt. Jacob Marcussen), van Batavia naar Amsterdam, bevond zich den 25 dezer ter hoogte van Dartmouth.

 

Rotterdamsche Courant 01 april 1820114

Londen, 28 maart. Den 17 december 1819 is aan de Kaap de Goede Hoop binnengelopen het schip CORNELIA EN SARA (opm: fregat CORNELIA SARA), J. Marcussen, van Batavia naar Amsterdam.

 

Rotterdamsche Courant 10 februari 1821114

Rotterdam, 9 februari. Den 6 december 1820 is aan de Kaap de Goede Hoop binnengelopen het schip (opm: fregat) CORNELIA SARA, J. Marcussen, van Amsterdam naar Batavia.

 

Bataviasche Courant 17 maart 1821114

Den 5 december 1820 kwam in de Tafelbaai - Kaap de Goede Hoop binnen het Nederlandse schip BARONESSE VAN DER CAPELLEN, kapt. F.F. Cambernon, den 22 oktober 1820 van Batavia naar Antwerpen vertrokken, hetwelk den 10 dito de reis naar Antwerpen voortzette, en den 6 dito het Nederlandse schip CORNELIA SARA, kapt. Jacob Marcussen, den 3 september 1820 van Texel met 4 passagiers en 50 man troepen naar Batavia vertrokken, hetwelk den 19 dito de reis naar Batavia voortzette.

 

Rotterdamsche Courant 18 december 1821114

Rotterdam, 17 december. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 14 december:

…Den 25 september is aan de Kaap de Goede Hoop gearriveerd het schip CATHARINA ELIZABETH, Ingerman, van Amsterdam; hetzelve heeft den 4 oktober de reis naar Batavia voortgezet; den 29 september het schip HERO, Pepper, van Antwerpen, en den 5 oktober het schip CORNELIA SARA, Marcussen, van Batavia.

 

Rotterdamsche Courant 22 deccember 1821114

Rotterdam, 21 december. Uittreksel uit de Lloyd’s List van den 18 december:….

….Te Dartmouth is den 14 binnengelopen SOPHIA CHRISTINA, Van Vliet, van Rotterdam naar Surinamen.

Den 14 is te Falmouth gearriveerd het schip OROMAZE, Evers, van Antwerpen naar Rio de Janeiro.

Den 12 is te Penzance binnengelopen het schip HIERONIJMUS, Smit, van Napels naar Antwerpen.

Den 13 oktober is van Kaap de Goede Hoop vertrokken het schip CORNELIA SARA, Marcussen, van Batavia naar Amsterdam (opm: in RC 251221 gerapporteerd als inmiddels binnengekomen te Texel).

 

 

Datum vanaf: 1814
Kapitein: Marcussen, Jacob

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1810-06-01
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: HOFFNUNG
Schipper: Gunther, Frederich
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1802 – 1809

Dat de HOFFNUNG in 1802 is gebouwd staat vrijwel vast. In Lloyd’s Register 1812 is het schip (voor het eerst) opgenomen met kapt. Gunther en eigenaar Budduk. De naam Budduk & Thode, kooplieden te Rostock en kapt. Friedrich Gunther staan in de onderhandse koopakte van 5 december 1814.
L.R. geeft verder aan dat het schip in Newbry was gebouwd en in haar 13e levensjaar was, m.a.w. gebouwd in 1802. Het schip beschikte over 8 kanons.
Door Marhisdata ingesteld vergelijkend onderzoek maakt het waarschijnlijk dat hier Newburyport in Massachusetts, Ver. Staten, even noordelijk van Boston, is bedoeld. In die jaren bouwden de V.S. en het huidige Canada vrij veel schepen op speculatie, die met lading naar Engeland werden gestuurd waar ze te koop werden aangeboden.

Wie tussen 1802 en 1810 eigenaar is geweest kon niet met zekerheid worden achterhaald, mogelijk zelfs Budduk & Thode. De Opregte Haarlemsche Courant vermeldt op 3 juni 1802 dat te Hamburg is aangekomen kapt. F. Gunther, van Rostock. Helaas ontbreekt de scheepsnaam. Volgens de Koninklijke Courant van 4 oktober 1809 was vanaf de 15e van herfstmaand (september) in Riga o.a. het schip ALEXIS onder kapt. Friedrich Gunther vrijgegeven. Wellicht was dit de eerdere naam van de HOFFNUNG en hoopte de rederij (onterecht, zie CvA 061010) vanaf nu op betere tijden.
Vanaf 1810 vinden we de combinatie HOFFNUNG / Friedrich Gunther.

1810

Op 1 juni 1810 tekende kapt. Frederich Gunther van het fregat HOFFNUNG, thuishaven Rostock, in Amsterdam een monsterrol; de bestemming van de reis was St. Petersburg of Riga.
CvA 061010
Door het prijzengerecht te Kopenhagen waren prijsverklaard de schepen DIE HOFFNUNG, kapt. F. Gunther, en MERGERTH, kapitein Swett; het laatste met de lading.
En met de lading vrij gegeven de schepen DRIE GEBROEDERS, kapt. Tipke Jans; CONCORDIA, kapt. Bahr; INGEBORG, kapt. Peder Brunn; FRIHEDEN, kapt. Nijander, en PALLAS, kapt. William West.

1814

Op 5 december 1814 werd t.o.v. notaris A.H. de Melander te Amsterdam de onderhandse aankoop van het fregat die HOFFNUNG door Jacob Marcussen bevestigd.

1815

Op 28 februari tekende kapt. Jacob Marcussen van het fregat ALNOMAC in Amsterdam de monsterrol voor de bestemming Demerara.

Op 13 maart 1815 verkreeg Jacob Marcussen, Amsterdam, voor het nu ALNOMAC genoemde fregat de eerste Nederlandse zeebrief en een Turkse Pas voor een reis naar Demerary; Marcussen was tevens kapitein op het schip. Dat schip was weliswaar in het buitenland gebouwd, maar doordat het in Amsterdam ‘voor (meer dan) 2/3e was vertimmerd’ mocht met succes een aanvraag voor een Nederlandse zeebrief worden ingediend.’ Die 2/3e was gebaseerd op de waarde van het schip na deze vertimmering. De plaatselijke scheepbouwmeester Haring Booy gaf op 13 maart 1815 een verklaring af dat hij voor ruim 3/4e aan het schip had vertimmerd. Van deze voorwaarde werd in die tijd door opvallend veel scheepseigenaren gebruik gemaakt, zodat er vermoedelijk wel de hand mee zal zijn gelicht. Die klus was binnen drie maanden ook wel erg snel geklaard, maar het doel – zo snel mogelijk aan de vaart – zal hier de middelen hebben geheiligd.

RC 250715
Amsterdam, 23 juli. Te Demerarij is gearriveerd J. Marcussen (opm: eerste reis van het fregat ALNOMAC, in 1814 uit Rostock aangekocht als HOFFNUNG) van Amsterdam, dezelve zoude in het begin van juli weder derwaarts vertrekken.

Op 23 oktober 1815  tekende kapt. Jacob Marcussen van het fregat ALNOMAC in Amsterdam de monsterrol, opnieuw voor de bestemming Demerara.

Op 25 oktober 1815 werd voor de ALNOMAC, kapt. Marcussen, een nieuwe zeebrief en Turkse Pas afgegeven voor de bestemming Demerary.

1816

RC 071116
Amsterdam, 5 november. Van Demerarij zou met den tweeden spring (opm: springtij) van oktober vertrekken het schip (opm: fregat) ALNONAC, kapt. J. Marcussen, naar Amsterdam.

1817

RC 300117
Kapt. Jacob Marcussen, voerende het schip ALNOMAC, van Demerarij naar Amsterdam gedestineerd, meldt van West-Cowes van den 20 januari, dat hij, den 7 november vertrokken zijnde, op zijn reis vreselijke stormen heeft doorgestaan, waardoor het schip zwaar gewerkt had, en de knies voor de boeg door de zware golven weggeslagen werden, waardoor hij veel water bij de pomp kreeg, hetwelk, al toenemende, men met aanhoudend pompen niet kon lens houden, zo dat hij genoodzaakt was, ten einde het schip te ligten, de koffie, welke voorin lag, over boord te werpen, om zo goed mogelijk het lek te stoppen; dit bij redelijk weer geschied zijnde, was hij, wegens verlies van vele zeilen en het breken van drie ra’s en kruissteng, den 19 des avonds te West-Cowes binnengelopen. (opm: zie OHC 100517)
OHC 100517
Kapt. J. Marcussen, voerende het schip ALNOMAC, den 5 mei van Demerary, laatst van Cowes in Texel binnen gekomen, meldt, dat hij den 29 april van Cowes vertrokken en in de Hoofden (opm: Nauw van Calais) gekomen zijnd, tegenwind kreeg en met laveren en verleiding van stroom achter Goodwin Sands geraakte, waardoor hij genoodzaakt wierd een loods aan te nemen. 
RC 041017
Advertentie. J.H. de Witt, R. Hoyman, J. van Ouwerkerk de Vries, T. van Olivier, J.E. Lublink, J. Boelen, H.J. Rietveld en G.W. Seesink Clee, makelaars, zullen op maandag den 13 oktober 1817, des avonds ten 6 uren, in het Nieuwezijds-Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, te Amsterdam, verkopen: een extraordinair welbezeild Fregatschip, genaamd ALNOMAC, gevoerd bij kapt. Jacob Marcussen, lang 90 voet, wijd 24 voet 4 duim, hol 11 voet, het verdek 5 voet; breder bij de inventaris en berigt bij de makelaars.
(opm: het fregat, bouwjaar 1802, had zojuist in Cowes drie maanden liggen repareren, zie RC 300117; vermoedelijk was het schip zodanig verzwakt dat het als een constructive total loss zal zijn afgekeurd en gesloopt; van het schip is na oktober 1817 geen spoor teruggevonden; kapt. Marcussen werd in november 1818 kapitein op het fregat CORNELIA SARA)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7149-282
DVD 6 – III – 116-118
__________________________________________________
Acte van koop/verkoop
Naam schip: die HOFFNUNG

Plaats en datum acte onderhandse koop, Amsterdam, 5 december 1814

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Johannes Simon Finck, wonend te Altona, opredend als gemachtigde van Buddig (of Byddig?) & Thöde, kooplieden te Rostock

Gevoerd door kapt. Friedrich Gunther

Eigenaar / aankoper Jacob Marcussen, kapitein te Amsterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Amsterdam, 5 december 1814

Nummer van registratie folio 103, verso, case 2.

Notaris Mr. August Hendrik de Melander, notaris te Amsterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 6200,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/080707

Naam HOFFNUNG (die)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7149
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente-Archief Amsterdam archiefnummer Ams.5181-7157-1814/15-21
DVD 7 – III– 104-106
__________________________________________________
Eigendomsbewijs
Naam schip: ALNOMAC

Plaats en datum acte Amsterdam, 13 december 1814

Soort schip fregat

Eigenaar: Jacob Marcussen, kapitein en alleen-eigenaar, Amsterdam

Gevoerd door kapt. Jacob Marcussen, Amsterdam

Eigenaar / aankoper

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief 100 rogge-lasten en 65 gemeten lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie

Nummer van registratie

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden: bijgevoegd is een verklaring van Haring Booy, scheepsbouwmeester te Amsterdam, in dato 13 maart 1815, dat hij voor ruim 3/4e aan het schip heeft vertimmerd.




Researcher/datum research ML/221007

Naam ALNOMAC
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1814
Toegang 5181
Inventaris 7157
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7149-282
Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7157-1814/15-21
Gemeente-Archief Amsterdam, archiefnummer Ams.5081-7157-1814/15-65
N.A. Den Haag toegangnr. 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
Lloyd’s Register of Ships online
Stads Archief Amsterdam, monsterrollen on line
CvA = Courier van Amsterdam
RC = Rotterdamsche Courant
KCO = Koninklijke Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PLDA = Public Ledger and Daily Advertiser (Londen, vertaald)