Inloggen
KROONPRINSES DER NEDERLANDEN - ID 16963


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1827-08-03 / 1840-00-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 181?
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Built abroad
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 53.00 lasts
Gross Tonnage 2: 100.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 20.70 Meters Registered
Beam: 3.80 Meters Registered
Depth: 2.90 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1827
Datum agenda: 1827-08-03
Register nr: 18270509
Scheepsnaam: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smelt, F.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Jurgenson, P.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
ingevolge besluit Z.M. no.44. d.d. 5 september 1826

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 0000-00-00 THASTLIVOIJ
Manager: Odessa, Russia
Eigenaar: Odessa, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Odessa / Russia

Date/Name Ship 1817-00-00 THASTLIVOIJ
Manager: Christiaan Ignatius de Grijs, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Christiaan Ignatius de Grijs, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1825-10-10 KROONPRINSES DER NEDERLANDEN
Manager: Fredrik Smelt, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Fredrik Smelt, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 3.625,-.

Date/Name Ship 1836-00-00 MAASNYMPH
Manager: S. Rijnbende en Zonen, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: S. Rijnbende en Zonen, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Ship Events Data

1818-05-00: Damaged
Onderweg van Rio de Janeiro naar Amsterdam is de THASTLIVOIJ, kapt. J.P. Paulsen, in mei 1818 overvallen door een windhoos, waardoor veel schade aan de tuigage is ontstaan. De opvarenden hebben zonder externe hulp de schade hersteld en de reis volbracht.
1818-11-17: Damaged
De THASTLIVOIJ, kapt. J.P. Paulsen, is op 17 november 1818, uitgaand naar zee, over het Flaak gestoten en moest naar Nieuwe Diep terugkeren om na lossing te repareren
1821-05-00: Damaged
Van de THASTLIVOIJ, kapt. J.P. Paulsen, zijn begin mei 1821 nabij Rio de Janeiro als gevolg van blikseminslag de voorsteng en het ezelshoofd met toebehoren verloren gegaan.
1824-10-21: Damaged
Op 21 oktober 1824 kwam in Buenos Aires het tuig van de THASTLIVOIJ, kapt. J.P. Paulsen met dat van de Britse FLORAS in het ongerede, waardoor beide schepen aanzienlijke schade opliepen.
1833-12-01: Collision
Bij een aandrijving op de rede van Deal rond 1 december 1833 zijn na aandrijving van een ander schip van de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, een anker en een touw gekapt.
1836-02-00: Damaged
In februari 1836 heeft de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, te Ramsgate een anker en ketting moeten laten slippen en andere schade bekomen.
1837-02-10: Damaged
Onderweg van Rotterdam naar Boston (V.S.) moest de MAASNYMPH op 10 februari 1837 met onbekende schade Cowes binnenlopen. Na lossing, herstel en opnieuw innemen van de lading was de brik op 23 februari weer gereed om uit te zeilen.
1840-00-00: Final Fate: Broken up

De MAASNYMPH, kapt. J.T. Verschuur, is in het voorjaar van 1840 in Capelle a/d IJssel gesloopt

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1815
Kapitein: PAULSEN, JÓRGEN P.

Familiegegevens en opleiding

Kapitein P.Jörgensen was getrouwd met S.A.Engelman, geboren op 17 december 1776. Zij hertrouwde in april 1839.118

 

P.Jurgenson, vlagnummer 221, is overleden in 1829.084.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop" op 05 november 1823 werd door kapitein P.Sturk als effectief lid voorgesteld P.Jurgerson. Maar op 12 november 1823 vermeldde de notulen: "De President geeft kennis dat de Ballotage omtrent kapt.Jurgerson dezen avond word uitgesteld zullende provisioneel geen voortgang hebbende" (de reden wordt niet vermeld)023.

P.Jurgenson werd per 17 juli 1827 op voordracht van C.F.Jansen en met vlagnummer 221 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving werd geen scheepsnaam genoemd. Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop van 10/17 juli 1827 werd Pieter Jurgenson, oud 55 jaar, voerend de brik “Kroonprins de Nederlanden”, wonend op de Haarlemmerdijk 125 te Amsterdam en voorgedragen door kapitein C.F.Jansen, voorgedragen/benoemd tot effectief lid. Zijn vlagnummer werd 221023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 23 april 1829 staat de melding van de wed. Jurgenson over het overlijden van haar man. Zij verzoekt om een uitkering en in de notulen van 23 juni wordt haar een uitkering toegekend met ingang van 01 mei 1829.042.

 

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 14 juli 1829 werd een aanvrage om financiële steun behandeld van de weduwe P.Jurgenson geb. Engelsman. Het Bestuur concludeerde dat de aanvrage “geregtigd”was023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        221                       1827-1829     brik                   De Kroonprins der Nederlanden       F.Smelt

 

Bouma025 vermeldt P.  (moet zijn Jurgenson) als gezagvoerder gedurende:

*    1828 t/m 1829 van de brik “Kroonprinses der Nederlanden”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 100 ton o.m., geen eigenaar en thuishaven vermeld.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 27 juni 1815

Advertentie. F. der Kinderen en A. van der Sluys, makelaars, zullen, ten overstaan van een daartoe bevoegd Beambte, op maandag 3 juli 1815 des avonds ten 6 uren, te Amsterdam in het Nieuwezijds-Heeren-Logement, op de Haarlemmerdijk, verkopen: een extraordinair welbezeild Kofschip, genaamd METTA HENRIETTA,, gevoerd door kaptein Pieter Jurgensen, lang over steven 78 en 3 vierde voet, wijd 19 voet 10 duim, hol 9 voet 3 duim, alles Amsterdamse maat, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen; breder bij de Inventaris omschreven. Nadere onderrigting te bekomen bij de voornoemde makelaars.

Staat deze melding op de goede plek?

 

 

Datum vanaf: 1825
Kapitein: Jurgenson, Pieter

Familiegegevens en opleiding

Erich Clausen werd geboren te Stranderoth op 01 april 1781

Hij huwde met Dirkje van den Heuvel, geboren te Hartensfeldt op 24 augustus 1793 en overleden op 27 augustus 1826. Het echtpaar kreeg een dochter op 22 december 1817 en een dochter op 21 augustus 1819.003.

Erich overleed in september 1849. (Waar?)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.Clausen werd met nr.133 effectief lid van Zeemanshoop per 13 juli 1825 op voorspraak van W.Groen. Geen schip vermeld002.

In de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 06/13 september 1825 werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid Erich Clausen, oud 41 jaar, wonende op de Hoogte van de Kadijk te Amsterdam. De voordracht geschiedde door W.Groen en zijn vlagnummer werd 133023.

 

Erich werd per 13 juni 1826 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren       type                 scheepsnaam                                          naam reder/boekhouder

         133            1825-1827  schoner           Snelheid                                                   J.W.Köhne te Zaandam

                                 1828       geen opgave van schip en boekhouder

                            1829-1835  brik                  de Kroonprinses der Nederlanden       F.Smelt

          76             1836-1849  geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt E.Clausen als gezagvoerder gedurende:

*    1822 van de brik “Koerier van Zaandam”, geen vermelding van bouwplaats en -jaar, 120 ton o.m., varend voor J.W.Köhne te Zaandam;

*    1823 t/m 1828 van de 2/msch “de Snelheid”, gebouwd in 1820, bouwplaats niet vermeld, 120 ton o.m., varend voor J.W.Köhne te Zaandam. Het schip werd in 1828 verkocht;

*    1830 t/m 1836 van de brik “Kroonprinses der Nederlanden”, gebouwd in 1806, bouwlocatie niet vermeld, 100 ton o.m., varend voor F.Smelt te Amsterdam. Het schip werd in 1836 verkocht.

 

Overige bijzonderheden

Journal d’Anvers deecember 1828:

“POUR LA HAVANE

Le brik nat de Kroonprinces der Nederlanden, du port de 100 tonneaux. cap C.Clausen, pour partir incessamment.

Ce navire a déjà plus de la moitie de son chargement assuré.

S’adresser pour plus amples informations aux consignataires Mrs J.Serruys et comp. ou aux courtiers de navires L.A. de Mary et Ch. Brequigny.”

Informatie September 2007 van Delporte, Luik, via Mast, Delfzijl. De genoemde C.Clausen moet E. Clausen zijn.

 

 

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Clausen, Erich

Familiegegevens en opleiding

Jean Thierry Verschuur werd geboren op 26 januari 1803 te Rotterdam als zoon van Dirk Johannes Verschuur en Antonetta Vogel (beiden overleden te Amsterdam). Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Open Rijstuin Wijk 11 nr. 76, de Westewagenstraat Wijk 5 nr. 687 en aan de Westzeedijk Wijk 15 nr 737. Hij was getrouwd met Wilhelmina Cornelia van der Lugt, geboren 17 oktober 1803 te Amsterdam, Nederlands Hervormd. Hij werd na zijn loopbaan op zee boekhouder/kantoorbediende. Hij overleed op 08 januari 1868 aan de Kikkersteeg Wijk 5 nr. 433 te Rotterdam005

Vanwege de expliciete vermelding van de vóórnamen zijn hier de initialen J.T., hetzelfde als de hierna genoemde kapitein

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Het lidmaatschap van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart met vlagnummer R40 is wat verwarrend058:

*   in de periode 1843 t/m 1850 - J.T.Verschuur met vlagnummer R40;

*   in de periode 1850 t/m 1854 - J.F. Verschuur met vlagnummer R40

*   in de periode 1854 t/m 1856 - J.T. Verschuur met vlagnummer R40

*   in de periode 1856 t/m 1860 - Th.J.Verschuur met vlagnummer R40

*   in de periode 1862 t/m 1868 - J.Th. Verschuur weer met vlagnummer 40

*   in de periode 1857 t/m 1862 - J.Th Verschuur met vlagnummer 10

In handgeschreven geschriften uit de 19e eeuw worden de initialen T. en F. vaak verward. Zo ook wellicht in voorgaande gevallen.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen 1862 t/m 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.Th. Verschuur met vlagnummer R40 als gezagvoerder in de ledenlijsten maar zonder vermelding van schip en boekhouder058.

 

Bouma025 vermeldt J.T.Verschuur als gezagvoerder gedurende:

*   1837 t/m 1840 op de brik “Maasnymph”, gebouwd in 1814, bouwplaats niet genoemd, 101 ton o.m., varend voor J.Rijnbende te Schiedam. Het schip werd in 1840 te koop aangeboden;

*   1841 t/m 1849 op het 3/m schip “Louise”, gebouwd in 1840 te Slikkerveer, 671 ton o.m., varend voor J. Antheunis te Rotterdam. Het schip is in 1849 gestrand tussen Batavia en Soerabaja. De bemanning werd naar Cheribon gebracht;

en J.F Verschuur als gezagvoerder gedurende:

*   1851 t/m 1854 van de bark “Formosa”, gebouwd in 1840 “aan de IJssel”, 507 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1836
Kapitein: Verschuur, Jean Thierry

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1827-07-26
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN
Schipper: Jurgenson, Pieter
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Overige afbeeldingen


Omschrijving:
Vervaardiger: Document (tonen, origineel niet downloadbaar)
Algemene informatie

Over de Russische scheepsnaam doen vele schrijfwijzen de ronde. Marhisdata heeft gekozen voor de spelling die enkele keren door de Waterschout in Amsterdam werd gehanteerd: THASTLIVOIJ.

Waar de brik werd gebouwd, door wie en wie de eerste eigenaar was is onbekend. Volgens de Caledonian Mercury van 29 oktober 1814 was de thuishaven Odessa, in die tijd behorend tot het Russische Rijk. In die buurt zal wellicht ook de bouwwerf hebben gelegen. Voor zover Marhisdata bekend heeft de brik als THASTLIVOIJ steeds onder Russische vlag gevaren.

Wanneer gebouwd is volstrekt onduidelijk. In Lloyd’s Register is de brik onbekend.
Het eerst in 1828 opgerichte classificatiebureau Bureau Veritas vermeldt in haar Registers vanaf 1833 over de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN 1806 als het bouwjaar. In 1838 krijgt de brik, dan MAASNYMPH geheten, van BV bouwjaar 1814 toegewezen, met een vraagteken. Uit de periode vóór 1814 zijn door Marhisdata geen zeetijdingen gevonden.
Door vers inzicht, of mogelijk de vondst van een oud document of brandmerk, lijkt  bij BV 1814 het voordeel van de twijfel te krijgen. Dan zou de brik circa 26 jaar oud zijn geweest, een alleszins acceptabele leeftijd in die jaren.

Ook het jaar waarin het schip werd aangekocht door Christiaan de Grijs is onbekend wegens het ontbreken van de koopakte. Omdat het schip onder Russische vlag bleef varen zijn er geen Nederlandse zeebrieven die duidelijkheid zouden hebben kunnen verschaffen. 1817 Lijkt het jaar van aankoop te zijn geweest, omdat de brik toen voor het eerst naar Zuid-Amerika ging (om in juni 1818 in Amsterdam terug te keren), een a-typisch vervolg van eerdere reizen van de Middellandse Zee naar de Oostzee vice-versa. In 1825 treedt De Grijs op als verkoper.
 

1814

CM 291014
Lloyd’s Marine List, 25 oktober 1814. De SATISFACTION, kapt. Sartorus, van Swinemünde naar Sheerness, en de THASTLIVOIJ, kapt. J.P. Paulson, thuishaven Odessa, van Triëste naar Petersburg, zijn met lekkage Kopenhagen binnengelopen; de eerste moet lossen.

Herstel van de schade aan de THASTLIVOIJ zal zoveel tijd hebben gekost dat de brik wegens daardoor ontstane vertraging als gevolg van ijsgang op de Oostzee pas op 13 mei de eindbestemming Petersburg bereikte.
 

1815

LL 200615
Petersburg, 13 mei. Binnengekomen de TSCHASTLIVOY, kapt. Paulson (opm: brik THASTLIVOIJ, kapt. J.P. Paulsen), van Triëst.

RC 190915
Rotterdam, 16 september. Uitgezeild de THASTEVEY (opm: THASTLIVOIJ)  kapt. J.P. Paulsen, naar Marseille.
 

1816

LL  250616
Petersburg, 26 mei. Binnengekomen de TSCHASTLWOY(opm: THASTLIVOIJ), kapt. Paulson, van Messina
 

1818

RC 010818
Amsterdam, 30 juni. Kapitein J.P. Paulsen, voerende het schip TJASCHLEWOY (opm: brik THASTLIVOIJ, Russische vlag, Nederlands eigendom) van Rio Janeiro, te Amsterdam gearriveerd, is aan de andere zijde van de even nachtslijn door een zware windvlaag of hoos overvallen geworden, welke de voorsteng met al deszelfs toebehoren, benevens de grote marsra en bramsteng over boord wierp; een gedeelte touwwerk is bij die gelegenheid gekapt en gesneden; ook is het schip iets meer dan gewoonlijk lek gebleven, doch de kapitein, van alles wel voorzien zijnde, heeft de schade zo goed mogelijk hersteld en zonder een haven aan te doen de reis volbracht.

Op 19 oktober 1818 tekende kapt. J.P. Paulsen van de Russische brik THASTLIVOIJ, tezamen met zijn 8 bemanningsleden, ten overstaan van de Waterschout in Amsterdam een monsterrol voor de bestemming Rio de Janeiro. Daniels was toen de Amsterdamse correspondent.

RC 171118
J.P. Paulsen, THASTLEWOY (opm: brik THASTLIVOIJ), van Amsterdam naar Bahia en Rio Janeiro, is heden in de haven het Nieuwe Diep gekomen; heeft, over het Flaak komende, gestoten; moet lossen en repareren.
 

1819

Op 23 december 1819 tekende kapt. Jorge (opm: (Jurgen) P. Paulsen van de Russische brik THASTLIVOIJ met zijn 8 mede-opvarenden in Amsterdam opnieuw een monsterrol voor de bestemming Rio de Janeiro.
 

1820

Op 8 december 1820 tekende kapt. Jorge (opm: (Jurgen) P. Paulsen van de Russische brik THASTLIVOIJ met zijn 8 mede-opvarenden in Amsterdam opnieuw een monsterrol voor de bestemming Rio de Janeiro. De correspondenten waren nu Daniels & Zoon en Abma.
 

1821

RC 180821
Amsterdam, 16 augustus. Kapitein J.P. Paulson, voerende het schip THASTLIWAIJ (opm: brik THASTLIVOIJ), meldt van Rio Janeiro van den 6 mei, dat hij niet ver van daar door een donderbui, vergezeld van storm en regen, was overvallen, en de voorsteng en het ezelshoofd, met het daarbij behorende, door den bliksem over boord geslagen waren: nochtans zou de schade niet beduidend zijn.
 

1822

Op 5 januari 1822 tekende kapt. Jurgen P. Paulsen van de Russische brik THASTLISVAIJ (opm: THASTLIVOIJ) met zijn 8 mede-opvarenden in Amsterdam opnieuw een monsterrol. De bestemming was deze keer Buenos Aires en Rio de Janeiro. De correspondenten waren Daniels & Zoon.
 

1823

LL 090523
Texel, 30 april. Binnengekomen de THASTLIVOY (opm: Russische brik THASTLIVOIJ), kapt. J.P. Paulson, van Rio Janeiro.

Op 1 juli 1823 tekende kapt. Jurgen P. Paulsen van de Russische brik THASTLIVAIJ

 (opm: THASTLIVOIJ) met zijn 8 mede-opvarenden in Amsterdam opnieuw een monsterrol voor de bestemming Rio de Janeiro. De correspondenten heetten nu Daniels & Abma.
 

1824

LL 090424
Texel, 4 april. Binnengekomen de THASTLIWOY(opm: Russische brik THASTLIVOIJ) , kapt. Paulson, van Buenos Ayres.

LPEP  251024
Buenos Aires, 24 oktober. Gedurende de nacht van de 21ste, tijdens een zware storm, is de Britse brik FLORAS, kapt. Farend, met haar tuigage in het ongerede geraakt met die van de Russische brik THASTLIVOIJ (opm: Russische brik THASTLIVOIJ), waardoor beide schepen aanzienlijke schade opliepen.
 

1825

OHC 300425
Amsterdam, 29 april. Den 28 dezer is in Texel in het gat ten anker bij de derden ton gegaan de THASTLOWAY, kapt. J.H. Brand qq,. J.P. Paulsen van Buenos Ayres.

(opm: de Russische brik THASTLIVOIJ werd na lossing verkocht en ging als KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. P. Jurgensen in 1827 weer naar zee)

(qq, qualitate qua, houdt in dat kapt. Paulsen tijdens de reis moet zijn vervangen door de opperstuurman Brand, mogelijk door ziekte of overlijden)

Waarschijnlijk was kapitein Paulsen (mede)eigenaar van de brik en is het schip na lossing opgelegd in afwachting van een beslissing tot verkoop.
Op een publieke veiling werd de brik op 10 oktober voor 3.625  gulden door Christiaan de Grijs te Amsterdam verkocht aan Fredrik Smelt, Amsterdam. De nieuwe scheepsnaam werd KROONPRINCES (KROONPRINSES) DER NEDERLANDEN en Pieter Jurgenson trad aan als kapitein, ongetwijfeld de zoon van Jurgen P. Paulsen.
 

1826

In 1826 is er noch een zeebrief afgegeven noch zijn er zeetijdingen van de brik gevonden. Mede gelet op de betrekkelijk lage aankoopprijs ligt het in de rede te veronderstellen dat het schip aan de werf een uitgebreid herstelproject onderging dat tot de zomer van 1827 door liep.
 

1827

Op 26 juli 1827 tekenden kapt. Pieter Jurgenson en de overige 7 opvarenden ten overstaan van de Waterschout in Amsterdam een monsterrol voor de brik KROONPRINSES DER NEDERLANDEN voor de bestemming Curaçao. Scheepsagent was F. Smit

Eerst op 3 augustus 1827 werd de eerste Nederlandse zeebrief alsmede een Turkse Pas verstrekt voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. P. Jurgenson. Deze documenten waren aangevraagd door F. Smelt te Amsterdam.
 

1828

AH 160728

Carga-lijsten. Antwerpen, 10 juli. KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. P. Jurgensen, van Havanah; NEPTUNE, kapt. F. van der Steene, van Londen.

Kapitein Jurgenson verliet de brik, waarna op 27 december 1828 voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN een nieuwe zeebrief werd afgegeven voor kapt. E. Clausen, welke door F. Smelt was aangevraagd.
 

1829

RC 210329

Rotterdam, 20 maart. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LOUISE, kapt. D. Gryt, naar Londen; DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, naar de Havanna.

RC 140429

Amsterdam, 12 april. Het schip KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Antwerpen naar Havanna, is de 19e maart op de hoogte van Noordvoorland (opm: North Foreland), aan boord alles wel zijnde, gepraaid door de Texelse loodschipper C.S. Duinker.

Op 8 september 1829 werd voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. Clausen een Turkse Pas afgegeven in verband met de voorgenomen reis naar Curaçao.
Op 26 september 1829 ondertekenden kapt. Erich Clausen en zijn negen bemanningsleden bij de Waterschout in Amsterdam de monsterrol met als bestemming Curaçao. De boekhouder was F. Smelt.

AH 010929

Te Amsterdam in lading liggende schepen naar:

Curaçao: het gekoperd brikschip KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. Erich Clausen. Adres bij Altena & Co., Hoyman & Schuurman, De Vries & Co. en D. Alletrino.
 

1830

RC 180330

Amsterdam, 16 maart. Het schip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, zou, volgens brief van Curaçao van de 4e januari, in de loop der maand februari van daar naar Amsterdam vertrekken.

AH 190530

Advertentie. P. Calkoen, P.J. Staedel en G. de Vries, makelaars, zullen op dinsdag de 8e juni 1830, des avonds ten 6 ure, in de Brakke Grond, in de Nes te Amsterdam, verkopen: 167 blokken extra fijn en hard mahoniehout, nu eerst uit zee gekomen en gelost, uit het schip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, gevoerd door kapt. E. Clausen, gekomen van Curaçao en dat bij kavelingen, zo als die genummerd zullen zijn; liggende op het plein van de Baan het Schild van Frankrijk, over de Elandstraat en over de Roozengracht als ander bij notitie zal worden aangewezen.

AH 260530

Advertentie. In lading liggende schepen te Amsterdam.

Naar Nederlandse koloniën:

Curaçao. Het gekoperd brikschip KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. Erich Clausen van Amsterdam. Adres bij Altena & Co; Hoyman & Schuurman; De Vries & Co en D. Aletrino.

Op 14 juli 1830 ondertekenden kapt. Erich Clausen en zijn negen bemanningsleden bij de Waterschout in Amsterdam de monsterrol met als bestemming opnieuw Curaçao. De boekhouder was F. Smelt.

Op 15 juli 1830 werd voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. Clausen een Turkse Pas afgegeven in verband met een nieuwe reis naar Curaçao.

AH 311230

Carga-lijsten. Amsterdam, 30 december. ONS GENOEGEN, kapt. C. van Zameren, van Batavia; DE JONGE WILLEM, kapt. G. van Medevoort, van Suriname; KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Curaçao.
 

1831

AC 301131

In lading liggende schepen te Amsterdam:

Naar Bahia (Via Lissabon). Het gezinkt Nederlands barkentijnschip DE ZWAAN, kapt. Cornelis J. van Driesten. Adres bij H. Verweijde Czn.

Naar Buenos Aires. Het Nederlands gezinkt schip CORNELIS HENDRIK TROMP, kapt. E.R. Borchers. Adres bij Jan Daniels & Zonen en Arbman. Vertrekt uiterlijk 10 december.

Naar Demerary. Het gekoperd tweedeks fregat DE VREDE, kapt. P.J. Sturk. Adres bij Hoyman & Schuurman en de Wed. A. Hendriques en Zn.

Naar Havana. Het brikschip ALIDA, kapt. Jan Tjeerds Visser, van Amsterdam. Adres bij B.J. van Hengel.

Naar Havana. Het gekoperd brikschip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. Erich Clausen, van Amsterdam. Adres bij Altena en Co.

Op 29 december 1831 werd voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. E. Clausen een nieuwe zeebrief verstrekt, omdat de geldigheid van de vorige was geëxpireerd. Verder werd een Turkse Pas afgegeven in verband met de voorgenomen reis naar Cuba.
Op dezelfde dag werd in Amsterdam de monsterrol getekend door kapt. Clausen, nu echter met 8 bemanningsleden.
 

1832

 

AH 190132

Advertentie. Schepen in lading te Amsterdam:

Naar Fernambuck en Bahia. Het Ned. gekoperd schoenerschip HENRIETTA, kapt. Jacob

K. de Vries. Adres bij Jan Daniels en Zonen en Arbman, Coopman en de Witt en Lenaertz

en De Vries en Co.

Naar Havana. Het gekoperd brikschip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt.

Erich Clausen, van Amsterdam. Adres bij Altena en Co.

AH 210232

Texel, 18 februari. Vertrokken: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. C. Clausen, naar Havanna.

AH 290632

Texel, 27 juni. Binnengekomen: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havanna; HILLEGONDA IDA, kapt. H.A. Hendriks, van Riga, zijn alle 2 na visitatie van de quarantaine ontslagen;

Op 8 augustus 1832 gaf Den Haag weer een Turkse Pas af voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. E. Clausen.

Op 11 augustus 1832 werd bij de Waterschout in Amsterdam door kapt. Erich Clausen en 8 bemanningsleden van de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN opnieuw de monsterrol onderschreven, dit keer met bestemming Havanna.

AH 110832

Advertentie. Schepen in lading te Amsterdam:

- Naar Havana. De gekoperde brik de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. Erich Clausen, van Amsterdam. Adres bij Blikman en Co. Sluit 11 augustus.

AH 280832

Texel, 25 augustus. Vertrokken: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, naar Havanna;
 

1833

OHC 301133
Amsterdam, 29 november. Het schip (opm: brik) de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van de Havana naar Hamburg, is den 22ste november te Plymouth binnengelopen.
(opm: waarschijnlijk om orders te ontvangen voor de definitieve bestemming, Hamburg in dit geval)

OHC 051233

Op de Elbe is binnengekomen de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen van Havana, laatst van Deal, waar hetzelve wegens aandrijving van een ander schip een anker en touw heeft gekapt.
 

1834

AH 140134

Binnengekomen:

Terschelling, 9 januari. De KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Hamburg.

AH 180134

Carga-lijsten Amsterdam: NIMPHEA, kapt. H.K. de Weerd, van Bordeaux met wijn; de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, van Hamburg met koopmanschappen, talk en krulhaar.

Op 9 juni 1834 werd bij de Waterschout in Amsterdam door kapt. Erich Clausen en nu weer 9 bemanningsleden van de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN de monsterrol getekend, opnieuw met bestemming Havanna.

AH 230634

Texel, 20 juni. MEDEMBLIK, kapt. J. Gray, naar Londen. 21 juni. ZEEMANSHOOP, kapt. J.A. Witzen en FREDERIKA MARIA, kapt. F.H. Zeilstra, beide naar Batavia; WILHELMINA MARINA, kapt. J.J. Bart, naar Suriname; DIANA, kapt. H. Wente, naar Berbice; TWEE GEBROEDERS, kapt. H.J. Bruins, naar Riga en Kopenhagen; HELENA MARIA, kapt. H. Leyen, op avontuur. Gisteren nog: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, naar Havana;

Op 11 juni 1834 werd voor de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN onder kapt. E. Clausen een nieuwe zeebrief verstrekt. Verder werd een Turkse Pas afgegeven in verband met de voorgenomen reis naar Cuba.

AH 181034
Binnengekomen
Havanna, 30 augustus. DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Amsterdam.

AH 231234

Binnengekomen:

Texel, 21 december. KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana;

AH 241234

Carga-lijsten Amsterdam: de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana met koffie, hout en sigaren.
 

1835

AH 060635

Advertentie. Schepen in lading.

Curaçao en Havana. Het gekoperd brikschip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN. Kapt. Erich Clausen, van Amsterdam. Adres bij Hoyman en Schuurman, de Vries en Co. en E. Windhouwer.

AH 090735

Binnengekomen:

Uitgezeild:

Texel, 7 juli. JACOBINE BARBARA, kapt. K.Z. Schut, naar Marseille; KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, naar Havana.

AH 241035

Havana, 5 september. Binnengekomen KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Claussen, van Amsterdam.

AH 081235

Binnengekomen:

Texel. 6 december. HERSTELLER, kapt. C. van der Wind, van Buenos-Ayres; KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana.

AH 101235

Carga-lijsten Amsterdam: DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana met suiker en sigaren; VREEDE, kapt. K. Zwanenburg, van Faro, met vijgen, china’s appelen, haaienvellen, kurk en riet. 
 

1836

AH 080236

Uitgezeild:

Texel, 5 februari. ADMIRAAL DE RUTER, kapt. E. van Duin, ONS GENOEGEN, kapt. W. Landzaad en VRIENDSCHAP, kapt. W.H. de Boer, alle drie naar Batavia; CAROLINA EN JOHANNA, kapt. P.S. Matsen, naar Demerary; SARA ANNA CORNELIA, kapt. H.K. Dykhuis, naar Suriname; TWEE GEBROEDERS, kapt. J. Visser, naar Odessa; KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen naar Havana; ONDERNEMING, kapt. K.P. Haasnoot, naar Lissabon.

AH 160236

Binnengekomen:

Deal, 11 februari. KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen.

RC 250236

Rotterdam, 24 februari. Het schip DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Amsterdam naar Havana, te Ramsgate binnen, heeft een anker en ketting laten slippen en andere schade bekomen.

RC 010336

Rotterdam, 29 februari.
De schepen de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Amsterdam naar Havana en de TWEE GEBROEDERS, kapt. J.G. Visser, van Amsterdam naar Odessa, beide te Ramsgate binnen, hebben de 20e dezer hun reizen voortgezet.

AH 280636

Texel, 26 juni. KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana. Uit de quarantaine ontslagen:

AH 290636

Carga-lijsten Amsterdam: WILHELMINA, kapt. J.N. Klint, van Suriname met suiker en cacao; DE KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, van Havana met suiker, koffie, hout, kokosnoten en sigaren; ALBERTINA, kapt. A. Meden, van New-York met katoen, traan, naturalien, koopmansgoederen en rijst.

AH 250736

Advertentie. A. van der Sluys, J.H.A. Balwé, H.J. Rietveld, G.W. Sesink Clee en J.J. Korthals, makelaars, zullen, op maandag de 8e augustus 1836, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het Y, ten overstaan van een daartoe bevoegde beambte, verkopen een extra-ordinair welbezeild gekoperd brikschip genaamd: KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, gevoerd door kapt. Erich Clausen, volgens Nederlandse meetbrief lang 20 ellen 28 duimen, wijd 3 ellen 29 duimen, hol 2 ellen 92 duimen en alzo gemeten op 100 tonnen of 53 lasten.
Breder bij de inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars. (opm: zie AH 100836)

AH 100836

Verkoping van schepen in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ op maandag 8 augustus: een welbezeild gekoperd brikschip de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, gevoerd door kapt. Erich Clausen, NLG 5.000, in slag NLG 200. Opgehouden.

De brik is na de veiling alsnog onderhands verkocht aan S. Rijnbende en Zonen, Schiedam, kreeg de nieuwe naam MAASNYMPH en J.T. Verschuur als kapitein.

Op 2 september 1836 werd de zeebrief van de KROONPRINSES DER NEDERLANDEN, kapt. E. Clausen, door de Ontvanger te Amsterdam, naar Den Haag geretourneerd, wegen verkoop schip, waarna op 6 september royement volgde.

Op 12 december 1836 werd de eerste, bedoeld wordt nieuwe, zeebrief verstrekt voor de MAASNYMPH, aangevraagd door S. Rijnbende en Zonen, Schiedam, voor J.T. Verschuur als kapitein.
 

1837

RC 070237

Rotterdam, 3 februari. Den 3 dezer arriveerde te Helvoetsluis le JEUNE CLAIRE, l. Simonet, van Buenos-Ayres.

Den 4 dezer zeilde MAASNYMPH (opm: brik ex- KROONPRINSES DER NEDERLANDEN), J.T. Verschuur, naar Boston (V.S.), en arriveerden de SCHELDE, D. Steur, van Batavia, en is door Zr.Ms. stoomboot CURAÇAO binnen en om Pampus gesleept; VOORWAARTS, G. Don, van Suriname, en DOLPHYN, P.D. Nap, van Messina.

RC 180237

Rotterdam, 17 februari. Uittreksel uit de Lloydslijst van den 14 februari:

Men schrijft uit Cowes van den 10 dezer dat de MAASNYMPH, kapt. J.F. Verschuur, van Schiedam naar Boston gedestineerd, aldaar had moeten lossen om te repareren. (opm: zie RC 020337)

RC 020337

Rotterdam, 1 maart. Het schip de MAASNYMPH, kapt. J.F. Verschuur, van Schiedam naar Boston, te Cowes binnen (opm: zie RC 180237), had, volgens brief van daar van den 23 (opm: februari), na van de geleden schade hersteld te zijn, de lading bereids weder ingenomen en was gereed om de reis voort te zetten

RC 290737

Rotterdam, 28 juli. Den 27 dezer arriveerde HARMONIE, H.H. Naatje, van Cardiff en MAASNYMPH, J.T. Verschuur, van Philadelphia.

RC 120937

Rotterdam, 11 september. Den 10 dezer zeilde MAASNYMPH, J.T. Verschuur, naar Leith, en arriveerde Zr.Ms. oorlogsbrik MERCUUR, luitenant der 1e klasse Kerkwijk; de MAAS, M. van Velthoven, van Batavia, CERES, J. Noord,van New-York en ANTONY, E.H. Mugge, van Archangelsk.

RC 101037

Rotterdam, 9 oktober. Den 7 dezer arriveerden MADURA, B.C. ten Ham, van Batavia; MAASNYMPH, J.T. Verschuur, van Wymess en YPRESS, P. Dunk, van Londen.

RC 281137

Rotterdam, 27 november. Den 25 dezer zeilden van Helvoetsluis MARIA EN ADRIANA, F. Parlevliet, naar New-York; MACASSAR, H.F. Gieseke, NEÊRLANDS KONINGIN, J.C. Hahn, CATHARINA, F. Rietmeyer, en FARONICA, D.G. Doekes, naar Batavia; GOEDE MOEDER, P. Soeberg, naar Drammen, MAASNYMPH, J.T. Verschuur, naar Philadelphia;

RC 281137

Rotterdam, 27 november. Den 26 dezer arriveerde NIEUWE ONDERNEMING, L.K. Domeni, van Drammen, en MAASNYMPH, J.T. Verschuur, terug uit zee.
 

1838

RC 090138

Rotterdam, 8 januari. Den 7 dezer zeilden DE BEURS, C. van Alen, naar Antwerpen; MAASNYMPH, J.T. Verschuur, naar Philadelphia, en arriveerden AMPHITRITE, J. Jaborg, van Baltimore, en ’s LANDS WELVAREN, W. Schep, van Lissabon.

Op 17 december 1838 verliet de laatste zeebrief voor de brik MAASNYMPH, kapt. J.T. Verschuur, Den Haag. Of het schip echter nog een of twee reizen heeft gemaakt is niet gevonden.
 

1839

DC 141239

Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, zijn van mening de 24e december 1839, des namiddags ten half vijf ure, in het locaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A, n°. 458, publiek te veilen: het snelzeilend gekoperd Nederlands brikschip MAASNYMPH, gevoerd door kapt. J.T. Verschuur, volgens meetbrief lang 20,70 el, wijd 3,80 el, hol 2,90 el en groot 101 ton, met deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zo als hetzelve thans is liggende in de Leuvehaven oostzijde, nabij de Leuvebrug, alhier.
 

1840

DC 150240

Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, zijn van mening op dinsdag 18 februari 1840, des namiddags te vier uur, in het lokaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A, no. 358, publiek te veilen het hol van het gekoperd Nederlands brikschip MAASNYMPH, laatst gevoerd door kapt. J.F. Verschuur, volgens meetbrief lang 20,70 ellen, wijd 3,80 ellen, hol 2,90 ellen, en alzo groot 101 tonnen; benevens deszelfs scheeps-gereedschappen, bestaande in rondhout, ankers, kettingen, touwen, zeilen enz., zo als alles genummerd zal zijn liggende, het hol in de Zalmhaven en de gereedschappen aan boord en op de kade voor hetzelve. Het voorschreven schip is inmiddels uit de hand te koop.

Het hol, vermoedelijk in Rusland gebouwd in 1814 of eerder, werd verkocht en de zeebrief werd op 25 februari naar Den Haag teruggezonden met de mededeling ‘schip verkocht’. Op 26 februari werd de zeebrief geroyeerd en daarmee het schip uitgeschreven.

Koper moet de firma J. en H. Hoogendijk & Co te Capelle a/d IJssel zijn geweest, waar in het voorjaar van 1840 de brik op hun werf zal zijn gesloopt, zie RC 250840.

RC 250840
Advertentie. Publieke verkoping, aan den Hoogen Zeedijk, nabij het Nieuwe Veer te Cappelle op d’IJsel, op woensdag den 26 augustus 1840, des voormiddags ten 9 ure, van ene grote partij afbraak, waaronder veel werkhout, van het brikschip genaamd de MAASNYMPH, liggende gereed om langs den IJssel en Maas dadelijk te kunnen worden vervoerd.

 

Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1827.17

deel VI, foto 034
CEDULE

Naam schip bevorens het Russische brikschip THASLIWOY (opm. ??, slecht leesbaar), thans door koper genaamd KROONPRINCES DER NEDERLANDEN

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 8 mei 1827

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt. als Russisch schip bevaren door kapt. J.P. Poulsen

eigenaar/koper Fredrik Smelt, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Pieter Jurgenson

grootte in tonnen 53 .lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd buiten de Nederlanden

plaats / datum registratie Amsterdam, 8 mei 1827

nummer registratie deel 14, folio 23, verso, vak 1

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.




researcher/datum research: ML / 310715

Naam KROONPRINCES DE NEDERLANDEN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1827
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1827-17

ACTE AAN-/VERKOOP
Schip: voordien genaamd THASTLEROY (??), door de koper te noemen de KROONPRINCES DER NEDERLANDEN

plaats en datum acte proces-verbaal publieke verkoop, Amsterdam, 10 oktober 1825

soort schip brik

gevoerd door kapt. Jörgen P. Poulsen,

Bouwwerf/verkoper Christiaan de Grijs, Amsterdam

eigenaar/aankoper Fredrik Smelt

te voeren door kapt. Pieter Jurgenson

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Amsterdam

datum van registratie 14 oktober 1825

notaris Jan Pieter Lissone, deurwaarder, vendutie Rechtbank Eerste Aanleg

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 3625,-

bijzonderheden (de veiling werd gehouden in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, dus mogelijk advertentie in oude krant)








researcher/datum research ML-030906

Naam KROONPRINCES DER NEDERLANDEN
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1827
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1827-17
Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1827.17
N.A. Den Haag, Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
CM = Caledonian Mercury, Edinburgh (vertaald)
DC = Dordtsche Courant
LL = Lloyd’s List.
LPEP = London Packet and New Lloyd's Evening Post (vertaald)
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant