Inloggen
SLAMAT - ID 16780


Kroniekberichten

Datum 21 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 20 januari. Heden is met goed gevolg van de werf De Nachtegaal van de scheepsbouwmeester W.H. Meursing, te water gelaten het composiet clipper-barkschip
SLAMAT, groot ongeveer 750 Java lasten, gebouwd voor rekening van de heren A. Hendrichs & Co.

Afbeelding
Datum 08 juni 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 juni. Het Nederlands schip SLAMAT, kapt. De Greeve, van Amsterdam naar Samarang, is te Deal binnengelopen tot herstelling van enig gebroken ijzerwerk in het tuig. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten. Gedurende de laatste 14 dagen kwam er weinig verandering in onze markt. Handige schepen bleven goede vraag genieten en werd voor suiker naar het Kanaal GBP 3.5/- voor vaartuigen van ongeveer 400 ton betaald. Naar Nederland bleven de koersen onveranderd, zowel wat Gouvernementskoffie als suiker betreft. Naar Amerika hadden twee afdoeningen tot geheime koersen plaats. Naar Australië bestaat goede vraag tot GBP 1.10/-. De laatste afdoeningen zijn: de Nederlandse BATAVIA à NLG 75 voor 7.500 pic. koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; de Nederlandse JAVA PACKET à NLG 75 voor 7.500 pic. koffie, NLG 60 suiker, NLG 55 tabak naar Amsterdam; de Nederlandse JOHANNA MARIA, à NLG 75 voor 7.500 pic. koffie, NLG 60 suiker, naar Amsterdam; het Nederlandse stoomschip JAVA à NLG 45 particulier tin, NLG 65 suiker, NLG 75 koffie en tabak naar Nieuwe Diep; de Nederlandse GESIENA MARIA, vracht geheim, te laden van Cheribon en Batavia naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LOURENS COSTER, JONGE JAN, PRINSES AMALIA, ALBLASSERDAM, WESTERSCHELDE, ADMIRAAL DE RUYTER, ZES GEZUSTERS, SLAMAT, CORNELIA, ARY SCHEFFER, MR. JACOB VAN LENNEP en GEBROEDERS VAN DER BEEK.

Afbeelding
Datum 21 november 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 oktober. Vrachten. Daar de vraag naar scheepsruimte iets is afgenomen zijn koersen minder vast dan laatst bericht werd, terwijl de afdoeningen meer beperkt waren; de volgende kunnen opgeven worden; de Nederlandse LIBERAAL, Rotterdam, NLG 75 koffie, NLG suiker, te Samarang te laden; de Nederlandse WESTERSCHELDE, dito, NLG 75 koffie, in de Oosthoek te laden; de Nederlandse ALBLASSERDAM, dito, NLG 75 dito; de Nederlandse JONGE CORNELIS, dito, NLG 75 koffie, NLG 57,50 suiker in de Oosthoek; de Nederlandse WATERLOO, Amsterdam, NLG 75 koffie, NLG 57,50 dito; de Nederlandse MARIA EN ELISABETH, Rotterdam, NLG 75 koffie, NLG 57,50 suiker, in de Oosthoek; de Nederlandse MR. JACOB VAN LENNEP, Amsterdam, NLG 75 koffie, NLG 55 rijst; de Nederlandse OTTOLINA, Rotterdam, NLG 75 koffie, NLG 57,50 suiker te Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LAURENS COSTER, JONGE JAN, PRINSES AMALIA, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, SLAMAT, MARY, ARY SCHEFFER en TROMP.

Afbeelding
Datum 05 december 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 oktober. Vrachten. De afsluitingen zijn in de laatste 14 dagen: De Nederlandse SLAMAT naar Amsterdam, NLG 72,50 koffie, NLG 57,50 suiker, te Samarang en Tagal; PRINSES AMALIA naar Amsterdam, NLG 72,50 koffie in de Oosthoek, NLG 77,50 dito te Pangool; JOHANNA EN MARGARETHA naar Rotterdam, NLG 72,50 koffie, NLG 55 suiker; ARY SCHEFFER naar Amsterdam, NLG 75 koffie, NLG 55 suiker; L.J. ENTHOVEN naar Bangkok, rijst naar Soerabaja à NLG 0,57½ per picol, buiten de baar te laden; JUPITER naar Amsterdam, NLG 77,50 koffie te Pangool; SUSANNA JOHANNA naar Middelburg, ligt aan, NLG 72,50 koffie te Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LAURENS COSTER, JONGE JAN, ZES ZUSTERS, CORNELIA, MARY, TROMP, ORTELIUS, DORDRECHT II, INDUSTRIE, HOEK VAN HOLLAND, KINDERDIJK en JACATRA.

Afbeelding
Datum 24 februari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam. 23 februari. Kapt. De Greeve, voerende het Nederlandse schip SLAMAT, 16 december van Samarang herwaarts gezeild, rapporteert dat hij getracht heeft Straat Sunda te bereiken en door deze Straat de reis te vervolgen, dat hij echter na meerdere dagen tegen wind en stroom te hebben opgewerkt, heeft afgehouden naar Straat Balie en op 26 december Banjoewangie is gepasseerd; alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 22 april 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 april. Volgens bij de rederij ontvangen telegram was het schip SLAMAT, kapt. De Greeve, van Banjoewangie herwaarts bestemd, 20 dezer kruisende bij Portland, (Engelse Kanaal) Wind N.O. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 03 februari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 februari. Kapt. De Greeve, voerende het Nederlandse schip SLAMAT, van Passaroeang herwaarts, rapporteert d.d. Banjoewangie 12 december, dat hij twee dagen te voren in Straat Bali in aanvaring is geweest met het Amerikaanse schip NORWAY, kapt. Wood, van Probolingo naar Boston bestemd. Beide schepen waren met flauwe koelten kruisende in het nauwste gedeelte van de Straat en in de wending toen zij door de stroom tegen elkander aandreven. Aan boord van de SLAMAT zijn enige rondhouten gebroken, reling en potdeksel opgescheurd enz. Een en ander was zo goed mogelijk te Banjoewangie hersteld en was kapt. De Greeve gereed om de reis te vervolgen.

Afbeelding
Datum 16 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 november. Vrachten. In de laatste 14 dagen waren de afdoeningen weder beperkt en is de vraag naar scheepsruimte ver van levendig. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD, naar Nieuwe Diep, NLG 60 voor tabak, NLG 65 voor koffie, NLG 70 voor thee, NLG 100 voor indigo en NLG 35 voor particulier tin; INDUSTRIE, naar Nederland, condities geheim; BASTIAAN POT naar Rotterdam, NLG 25 voor Factorij koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, SALATIGA, KANAGAWA, MAARTEN VAN ROSSEM, IJMUIDEN, MARIE EN ELISABETH en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 23 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Te Delfzijl liggen haven en dok (opm: nabij einde Eemskanaal) volgens de Eemsbode nog vol schepen, De bedrijvigheid, die men anders om deze tijd waarneemt met het optuigen der schepen, het inladen van ballast en het aan boord brengen der victualiën, wordt gemist, om de eenvoudige reden, dat de schippers, wegens slechte vrachten niet kunnen besluiten naar zee te gaan. Zij rekenen niets te kunnen verdienen, als de aanbiedingen niet meer en beter worden. Deze treurige toestand drukt zeer op Delfzijl, waar het grootste deel der ingezetenen hun bestaan vindt in en door de scheepvaart. Slechts enkele schepen zijn nog vertrokken. Nog wel dertig zeebouwers liggen te wachten op betere vrachten.
AH 230379
Kaapstad, 22 maart. Het Nederlandse schip (opm: bark) SLAMAT, kapt. G. de Greeve, van Tjilatjap naar Amsterdam, is 3 maart door het stoomschip VENICE de Tafelbaai binnengesleept, hebbende 15 man ziek aan koorts, ligt quarantaine, sleepboten $ 300. (opm: zie AH 010479 en 050579)

Afbeelding
Datum 26 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, per telegram van Madera 22 maart. Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. De Greeve, van Tjilapjap naar Amsterdam, was 3 maart in Tafelbaai aangekomen met 15 man der equipage ziek aan koortsen. Het schip is door de sleepboot VENICE voor £ 300,- in de baai gesleept en ligt in quarantaine.

Afbeelding
Datum 01 april 1879
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 maart. Bij de rederij van het schip SLAMAT, 19 januari van Tjilatjap herwaarts vertrokken, is het volgende bericht ontvangen van de Kaapstad d.d. 4 maart.
Gisteravond is de SLAMAT hier binnengebracht zijnde twee man der equipage overleden en de overigen uitgezonderd drie, waaronder de opperstuurman, die gezond is, allen lijdend aan de Java-koortsen. Gistermiddag werd de SLAMAT van de signaalpost gerapporteerd als voorgaats onder zeer klein zeil en om assistentie vragend wegens gebrek aan volk. Onmiddellijk werd een boot met manschappen afgezonden, maar wegens de hoge zee en misschien wel omdat deze hoorde van de aan boord heersende koortsen, gingen zij niet over. De havenmeester ging toen toch naar buiten en bemerkte al dadelijk dat ankers en kettingen nog binnenboord waren. Toen de gezagvoerder hem verzocht een sleepboot tot hulp te willen zenden, gaf hij enige wenken omtrent het bijdraaien onder de kust en ging toen de zorgvolle positie rapporteren, waarin het schip verkeerde. Door de heer Myburgh, Nederlandse consul aan de Kaap, werd toen tegen betaling van $ 300 een overeenkomst gemaakt met de eigenaar van de enige voor het doel geschikte sleepboot VENICE, om het schip onverwijld te gaan halen, die enige manschappen mee nam om ankers buitenboord te zetten, zeilen vast te maken enz. Het schip werd aan lij van de zeebreker ten anker gebracht en ligt daar in quarantaine met de sleepboot langszijde wegens voortdurend stormweer. Het schip zelf schijnt in goede staat te zijn, doch tuig en zeilen hebben nogal geleden, vooral de zeilen, waarvan vele zijn stukgeslagen en verloren gegaan.

Afbeelding
Datum 22 april 1879
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 april. Volgens schrijven van kapt. G. R. de Greeve, d.d. Kaapstad 25 maart, was hij en het merendeel der equipage van het schip SLAMAT in zoverre herstellende, dat zij weder aan boord konden gaan en dacht hij, na nog enige suppletie- volk te hebben aangemonsterd, vóór het einde van maart de reis van Java naar hier te kunnen vervolgen. Intussen zouden wellicht enkele manschappen, als nog niet voldoend hersteld, moeten achterblijven.

Afbeelding
Datum 04 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaapstad, 1 april. Het Nederlands schip SLAMAT, kapt. De Greeve, van Java naar Nederland, alhier door ziekte onder de equipage en om enige geringe schade te herstellen binnengelopen, heeft heden ochtend de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 05 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 mei. Het Nederlands schip SLAMAT, kapt. De Greeve, van Tjilatjap naar Amsterdam, wegens ziekte onder de equipage te Kaapstad binnengelopen, heeft 7 april de reis voortgezet; de tweede stuurman en negen man der equipage zijn achtergebleven. Niet genoeg hersteld zijnde zullen zij waarschijnlijk spoedig met andere scheepsgelegenheid huiswaarts keren.

Afbeelding
Datum 09 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 mei. Volgens bij de rederij van het schip SLAMAT ontvangen bericht van de Kaapstad, is de 2e stuurman en de overige wegens ziekte achtergebleven equipage van genoemde bodem, van daar naar Southampton vertrokken met het stoomschip GERMAN, dat bereids 6 dezer te Plymouth is aangekomen.

Afbeelding
Datum 18 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 juni. Het Nederlands schip SLAMAT, kapt. De Greeve, van Tjilatjap, laatst van de Kaapstad herwaarts, is gisteren 4 uur namiddag Dungeness gepasseerd en van een loods voorzien. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 26 januari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 december. Vrachten. Naarmate de vrachten gestegen zijn en het aantal verwacht wordende schepen langzaam toeneemt, worden exporteurs meer geretireerd. Er werden in deze periode geen Nederlandse schepen bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAIBIT, ELISABETH, KANAGAWA, SALATIGA, ADMIRAAL DE RUYTER, SLAMAT en AUGUSTE.

Afbeelding
Datum 10 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 december 1879. Vrachten zijn stationair en blijven exporteurs zich slechts van scheepsruimte voorzien naarmate er product afkomt; er hebben zich dan ook geen afsluitingen van Nederlandse schepen voorgedaan.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, SALATIGA, ADMIRAAL DE RUYTER, SLAMAT, AUGUSTE, NOACH VI, JUPITER, LUCTOR ET EMERGO, NIEUWE WATERWEG I, en MAASNYMPH.

Afbeelding
Datum 21 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 6 december 1880. Gisteren is te Banjoewangie en heden van daar hierheen vertrokken het Nederlandse schip SLAMAT van Rotterdam. Aan boord alles wel.

Afbeelding
Datum 25 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 december 1880. Vrachten. Er is geen verandering te melden in de noteringen sinds de uitgifte van het vorige bericht, doch is de positie en in verband daarmede de stemming in het algemeen eerder vaster geworden. Het aantal arrivementen was weer gering, terwijl de gesloten charters een tamelijk groot aantal schepen uit de markt namen. Naar Nederland engageerde de Factory ruimte voor enige restanten koffie en suiker tot NLG 50 en zullen hierop aangelegde schepen grotendeels in de Oosthoek met licht goed opvullen. Naar het Kanaal bestond weer vraag voor matig grote schepen, waarvoor GBP 3 bedongen kon worden. Grotere schepen genieten minder attentie en zouden zich vooralsnog met evenredig lagere cijfers tevreden moeten stellen. In de Oosthoek zijn de vrachten echter gedrukt, wegens de tamelijk grote vloot aldaar en het ongenegen zijn om in de moesson Westwaarts te verzeilen. Voor Amerika waren eveneens enige vrachten in de markt; de daarvoor bedongen koersen zijn wel iets lager dan die naar het Kanaal, doch aangezien de opgenomen schepen in Amerika thuis behoren en betere uitvrachten van daar te bekomen zijn, verdiende die bestemming voor hen de voorkeur. Vermoedelijk zal de tegen het einde van deze maand plaats hebbende Padang veiling nieuwe vraag in die richting doen ontstaan. Voor Australië werden enige schepen opgenomen tot GBP 1.5/- en GBP 1.10/- naar mate van hun bestemming Sydney of Melbourne, en blijven passende schepen tot die koersen te plaatsen. Kustvrachten zonder bekend geworden afdoeningen. Stoomschepen zonder arrivementen van vreemde boten met bestemming het Kanaal of de Middellandse Zee. Voor Marseille zou een boot te plaatsen zijn, terwijl van uit naburige havens eveneens stoomschepen gevraagd worden. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 100 specerijen, naar Amsterdam; JAN VAN HAAFTEN ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie en suiker, te laden Noordkust en Oosthoek nar Schiedam (met vernietiging van het charter à GBP 2.12/6 naar het Kanaal); MARIE ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie, NLG 70 kapok, NLG 60 huiden, te laden in de Oosthoek naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA ligt aan NLG 50, 20.000 picols suiker te laden te Samarang naar Rotterdam; OCEAAN, GBP 2.15/-, SLAMAT, GBP 2.12/6 en GEBROEDERS SMIT, GBP 2.10/-, voor suiker uit de Oosthoek; MEDEA, GBP 2.15/- dito uit de Westhoek; LUCTOR en EMERGO, GBP 3 voor suiker van Samarang en Djoana, alle naar het Kanaal, ASIA, GBP 1.5/- suiker naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: YHOEK, GEBROEDERS VAN DER BEEK en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 10 juni 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 juni. Kapt. Schots, voerende het Nederlandse schip SLAMAT, van Java te Falmouth aangekomen, rapporteert als volgt:
Wij zeilden 22 februari van Strand Bali, hadden tot Kaap de Goede Hoop aanhoudend stilte, doch werden 3 april op 31º ZB 37º OL en op 16 april op 35º ZB 18º45’ OL door stormweer belopen, de laatste maal met orkaanvlagen, waarbij de topzeilen in flarden waaiden. Wij passeerden 19 april de Kaap, 30 april St. Helena, 5 mei Ascension eiland en bereikten Falmouth in de nacht van 4 op 5 juni.

Afbeelding
Datum 11 juni 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 juni. Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Schots, 6 dezer van Panaroekan te Falmouth aangekomen, heeft order gekregen naar de Clyde.

Afbeelding
Datum 14 februari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 januari. Vrachten. Er komen vele schepen aan, die echter meest alle reeds elders gecharterd zijn. Bevracht werd het Nederlands schip PRINS HENDRIK voor tin, arak en licht goed tot verschillende rates naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: RUDOLPHINE, SLAMAT, KOSMOPOLIET III, ORTELIUS, URANIA, MARIE, HOLLANDER en GEDEH.

Afbeelding
Datum 22 februari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 januari. Gedurende de laatste veertien dagen heerste een flauwe stemming en bijna geen vraag, terwijl het aantal onbevrachte schepen door arrivementen vermeerderd werd. Naar Nederland kwamen enige partijen licht goed aan de markt, waardoor een paar schepen, geholpen door enige gouvernement koffie met aanleggen een begin konden maken. De Factory besteedde NLG 70. Naar het Kanaal bestond zeer weinig vraag, en werd in de eerste dagen na ons laatste bericht niet meer dan GBP 2.15/- besteed. Sedert de laatste week bestaat er iets meer vraag, doch vonden gezagvoerders in deze koers, welke geboden werd, geen aanleiding tot afsluiten. Naar Amerika werd voor koffie van Padang naar New York GBP 3 aangelegd. Naar Australië werden twee schepen opgenomen tot GBP 1.2.6 naar Sydney, en is nu wellicht GBP 1.5 verkrijgbaar. De laatst gesloten bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: SLAMAT, NLG 70 voor 8.000 tot 12.000 picols gouvernement koffie, NLG 60 voor 4.000 picols suiker; stoomschip CELEBES, NLG 95 koffie, NLG 85, tabak, NLG 120 indigo, en URANIA, ligt aan, NLG 70 voor gouvernement en particuliere koffie, alle naar Amsterdam, HOLLANDER, GBP 1.2.6 suiker naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: RUDOLPHINE, KOSMOPOLIET III, ORTELIUS, MARIE, GEDEH, DRENTHE, AMSTERDAM, PRINSES MARIE.

Afbeelding
Datum 20 juli 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 19 juli. Kapt. Schote, voerende het Nederlandse schip SLAMAT, heden alhier van Java binnen, rapporteert gepraaid te hebben 20 juni op 6º NB het Nederlandse schip NOACH II, kapt. Poortman, op reis van Rotterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 oktober. Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. P. Schots, van hier naar Samarang, passeerde gistermorgen om 9.30 uur Dungeness.

Afbeelding
Datum 15 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 januari. Vrachten onveranderd.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I en SLAMAT.

Afbeelding
Datum 20 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Vrachten. Sedert het bericht van de 31e januari viel geleidelijk een vastere stemming waar te nemen, die ten slotte ten gevolge heeft gehad, dat althans in een richting een avans op de laatst bestede koersen bedongen werd. Het aantal afdoeningen is weliswaar ook dit maal weder zeer beperkt, doch, terwijl men dit in het vorig bericht moest toeschrijven gedeeltelijk aan gebrek aan passende vaartuigen, gedeeltelijk aan weinige vraag, behoeft men thans nog alleen gewag te maken van het eerste beletsel, daar het tweede opgehouden heeft te bestaan. Men bedoelt daarmede niet, dat links en rechts schepen gevraagd worden – het jaargetijde sluit dit uit – maar de vraag is toch voldoende om bij de afwezigheid van handige schepen, grotere vaartuigen volle koersen te doen bedingen en de hoop te wettigen op verdere beterschap. Het aantal arrivementen was zeer gering. Naar Nederland kwam de Factorij aan de markt voor koffie te Bantam, te Pangool en te Banjoewangie en slaagde in de opname van een juist passend schip tot de zeer matige koersen van NLG 30 voor de Noordkust en NLG 40 voor de Zuidkust. Bij deze afdoening valt in het oog, dat niet partij getrokken is van het feit, dat het bewuste schip het enige was, dat wat grootte betreft kon conveniëren en tevens dat de laatste Factorij-bevrachting van de Noordkust op de basis van NLG 35 voor koffie was. Voor de Zuidkust, waar bij het minste wolkje de afscheep wordt gestaakt, is in dit jaargetijde een koers van NLG 40 daarenboven lang niet voldoende, al is hij NLG 10 hoger dan op de Noordkust wordt besteed, want behalve met gevaar moet ook rekening gehouden worden met de langzame expeditie, die natuurlijk in deze maanden nog meer tijd kost, dan in de Oost-Moesson. Voor arak werd opnieuw een klein schip opgenomen tot NLG 92,50 en NLG 95 van de Oostkust naar Amsterdam. Naar het Kanaal werd afgedaan tot GBP 1.15/-, daarna echter weder tot GBP 1/12/6, alles voor droge suiker. De onderhandelingen, die thans gevoerd worden, hebben intussen GBP 1.17/6 voor natte suiker, ingenomen gewicht, tot basis. Naar Amerika wordt een schip van matige grootte gezocht voor koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New-York. Naar Australië heerst vraag voor suiker naar Melbourne; meer dan GBP 1./- was intussen niet te bedingen en ook nu wordt niet hoger geboden.
De afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: SLAMAT NLG 30 koffie van Bantam en NLG 40 van Pangool en Banjoewangie naar Amsterdam, stoomschepen SUMATRA en VOORWAARTS elk NLG 90 voor koffie, NLG 100 huiden, NLG 110 specerijen, NLG 80 thee, en stoomschip NOORD-HOLLAND NLG 85 koffie, NLG 100 huiden, NLG 90 peper, alle naar Marseille en Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I en URANIA, en stoomschip PRINS HENDRIK.

Afbeelding
Datum 18 juli 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 juli. Volgens een particulier bericht is het Nederlandse schip SLAMAT,
kapt. Schots, gisteren van hier te Soerabaja aangekomen.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 oktober. Het Nederlands schip SLAMAT, kapt. Schots, is volgens particulier telegram, heden van Samarang herwaarts vertrokken.

Afbeelding
Datum 13 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 juni. Vrachten bijna zonder afdoeningen. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip ZEELAND koffie NLG 90 en NLG 65, tabak NLG 45, indigo NLG 120 en NLG 90, huiden NLG 75, rijst NLG 40 per last, kinabast NLG 17,50 per m3 naar Rotterdam, en thee Sh.35/- à 40/- per 40 cub.ft. naar Londen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, BERTHA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER en SLAMAT.

Afbeelding
Datum 23 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 juni. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de toestand van de markt onveranderd. De onbevrachte vloot nam aanmerkelijk toe, doch een aantal van de aangekomen schepen zijn bestemd om voor reders rekening te laden of reeds in Europa retour bevracht. Het afscheepseizoen zal echter wel niet voor de eerste helft van juli een aanvang nemen. Naar Nederland accepteerde een schip een kleine hoeveelheid arak tot NLG 90 en begon aan te leggen. Afdoeningen zijn bijna niet te vermelden, daar er noch naar Het Kanaal, Amerika of Australië enige vraag bestond. Tegen het einde dezer maand zal er te Padang een koffie-veiling gehouden worden en is het mogelijk, dat daarna enige vraag voor scheepsruimte naar New York zal ontstaan. Het Nederlandse stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX boekte NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 75 huiden, NLG 40 gom damar naar Amsterdam, en FFR 40 gom damar, FFR 120 indigo, GBP 2.5/- voor suiker naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN en JAN VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 28 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juni. Vrachten zonder afdoeningen. Er zijn veel schepen aangekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND boekte koffie NLG 65, huiden NLG 75, indigo NLG 120 en NLG 90 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime conditiën naar Port Said voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN en JAN VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 juli. Sedert ons bericht van 27 passato bleef de markt zonder levendigheid en bestond er bijna geen vraag, terwijl de onbevrachte vloot weder enigszins vermeerderde. Naar Nederland was geen product aan de markt en bestaat er volgens mededelingen van de Factory voorlopig nog geen behoefte aan ruimte voor Gouvernements-koffie. Naar Het Kanaal kwamen een paar afdoeningen tot stand en begonnen enige in Europa bevrachte bodems te laden, doch afschepers houden zich nog zeer teruggetrokken. Voor de meeste verkopen van suiker uit deze oogst schijnt door kopers in Europa voor scheepsruimte gezorgd te worden, waardoor exporteurs niet vrij zijn in hun bewegingen, hetgeen niet zonder invloed op onze vrachtenmarkt zal blijven, vooral daar de naburige havens alle goed van ruimte voorzien zijn en de vloot hier dagelijks vermeerdert. Hoger dan GBP 2 is hier momenteel niet te maken, terwijl echter de vraag zeer gering is. Naar Amerika werden een paar schepen opgenomen voor koffie uit de jongste Padang-veiling naar New York en is thans in de behoefte voorzien. In andere richtingen ging niets om. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES MARIE NLG 65 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, NLG 60 tabak naar Amsterdam, en suiker tot GBP 2.5/- naar Marseille voor order; stoomschip SOERABAJA NLG 65 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Rotterdam en suiker tot geheime prijs naar Marseille; KINDERDIJK GBP 2 voor suiker naar Het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 08 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 juli. Vrachten. Bijna geen nieuwe charters werden afgesloten bij steeds toenemende scheepsruimte. Van de Nederlandse schepen werd alleen bevracht het stoomschip SAMARANG koffie NLG 75, huiden NLG 75, indigo NLG 120, rijst NLG 40 per last naar Rotterdam, en suiker NLG 50 per last Marseille optie Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 22 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustus. Vrachten. Er gaat bijna niets om bij een bovenmatig groot aanbod van scheepsruimte. Er vond slechts één afsluiting van een Nederlands schip plaats: het stoomschip NOORDHOLLAND NLG 75 koffie en huiden, NLG 40 rijst, alles per last, NLG 50 per last en Sh.40/- per ton suiker naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET Iii, THORBECKE III en MARIA.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. Er is iets meer vraag, maar niet in verhouding tot de steeds aangroeiende beschikbare scheepsruimte. Tot stand kwamen de volgende bevrachtingen voor Nederlandse schepen: NICOLAAS BEETS suiker tot Sh.30/- per ton, THORBECKE V idem te Samarang te laden, THORBECKE VI idem te Soerabaja te laden, alle drie naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, THORBECKE III en GRAAFSTROOM.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 september. Vrachten. Er is wat meer omgegaan. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip LIMBURG koffie tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en copra Sh.50/- per ton naar Marseille; stoomschip GELDERLAND koffie en huiden tot NLG 75, rijst NLG 40, tin NLG 20 per last naar Rotterdam en suiker Sh.35/- per ton naar Marseille; FRANCISCA Sh.35/- per ton naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATI en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 04 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 oktober. Vrachten. Sedert het bericht van 19 september bleef onze markt onveranderd en de onbevrachte vloot nagenoeg stationair. Naar Nederland ging niets om. Naar het Kanaal werden enige schepen opgenomen tot koersen, lopende van Sh.25/- tot Sh.35/- naar gelang van de klasse van de bevrachte schepen. Er bestaat thans nog enige vraag en wordt voor eerste klasse houten schepen Sh.30/- à Sh.32/6 geboden. Na afloop van de Padang-koffieveiling werd er een handig schip bevracht voor koffie van Padang naar New York tot Sh.30/-. Een ander scheepje zal nog wel spoedig benodigd zijn. Naar Australië hadden geen transacties plaats. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: de stoomschepen PRINS ALEXANDER en PRINSES AMALIA NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 40 rijst, NLG 20 tin naar Amsterdam, en Sh.35/- suiker naar Marseille. De SLAMAT laadt suiker voor reders rekening. De ANTONIA GBP 1/10/- voor suiker van de Noordkust naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, SALATIGA, JOHANNA, CORNELIA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, GRAAFSTROOM, BATAVIER, BAARN, NACHTEGAAL, MELATIE, JOHANNA EN MARIA, WILLEM EGGERTS en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 09 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 8 februari. Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Schots van Soerabaja, is te Falmouth binnen gesleept met verlies van grote- en fokkemast en meer andere schade, zijnde in aanvaring geweest.

Afbeelding
Datum 10 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 8 februari. Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Schots, van Soerabaja met suiker heeft de 5e dezer op 48º46’ NB en 09º04’ WL (plm. 140 mijl ten westen van Lands End) ’s avonds 22.00 uur door aanvaring met een groot fregatschip, vermoedelijk Engels, de boegspriet, de kluiverboom, fokkemast, grootbramsteng, bezaanmast en steng, met al het aan de rondhouten bevestigde tuig, verloren. Het werd in die staat de 7e februari om 16.35 uur bij Long Ships door het stoomschip TREDEGAR, van Cardiff naar Port Saïd bestemd, en hier hedenochtend door gemeld stoomschip binnen gesleept. (opm: zie NRC 110286)

Afbeelding
Datum 10 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Met order binnen: SLAMAT, kapt. Schots, van Soerabaja met suiker aan A. Hendrichs & Co.

Afbeelding
Datum 11 februari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 8 februari. Het schip OIMARA, kapt. Robertson, van Londen naar Melbourne, is hier aangekomen op sleeptouw van de ARMINE, met verlies van fokkera, een anker van de boeg, enige platen gebroken, de bovenverschansing stuk en meer andere schade, ten gevolge van aanvaring in de nacht van de 5e met een onbekend gebleven bark, vermoedelijk met de SLAMAT. Zie 9 en 10 februari.

Afbeelding
Datum 12 februari 1886
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 februari. De stoomboot, die de SLAMAT vanaf de Longships te Falmouth binnensleepte, eist GBP 3.000 sleeploon.

Afbeelding
Datum 24 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 september. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Schots, heden van Londen naar Amsterdam vertrokken, gesleept wordende.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 juli. Schepen komen in grote getale aan, verschillende reeds onder elders afgeloten charters, maar nu de suikerafvoer ten gevolge van de jongste regels zoveel vertraging ondervond, heeft men met de afscheep nog niet recht kunnen beginnen en zijn er nog geen afsluitingen tot stand gekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND bedong naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, AMICITIA, ANNA ALEIDA, THORBECKE VII, SMEROE, BAARN, SLAMAT, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, JAN VAN HAAFTEN, NOACH VI en NOACH IV.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 juli. De zich op de kust bevindende schepen zijn meest allen onder elders gesloten charter; op de plaats worden geen afdoeningen vermeld. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip SOERABAYA naar Rotterdam voor koffie NLG 80, huiden NLG 95, rijst NLG 50, tin NLG 25 per last, en naar Marseille tin Ffrs. 25 per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEZUSTERS VAN HAAFTEN, BATAVIER, GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, SMEROE, THORBECKE VII, NOACH V, BAARN, SLAMAT, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, JOHANNA en CONCORDIA.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 23 juli. Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Schols, is bevracht van Padang naar New York.

Afbeelding
Datum 11 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 september Volgens ontvangen bericht is het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Schots, heden van Padang naar New York vertrokken.

Afbeelding
Datum 14 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Padang, 6 augustus. Het Nederlandse barkschip SLAMAT, kapt. Schots, groot 916 ton werd opgenomen van Padang te laden naar New York voor GBP 1.800

Afbeelding
Datum 08 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 4 juni. De behoefte aan scheepsruimte doet zich nog niet gevoelen, en er zijn ook geen passende schepen. Toch zijn een paar, zich nog onderweg bevindende, schepen tot Sh. 27/6 opgenomen. Het Nederlandse stoomschip ZEELAND bedong voor koffie NLG 80, indigo NLG 120, huiden NLG 95 per last naar Rotterdam, en koffie FFrs. 80, en indigo FFrs. 120 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH III, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, GEBROEDERS SMIT en SLAMAT.

Afbeelding
Datum 22 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 juni. Vrachten met beperkte vraag naar, zowel als aanbod van scheepsruimte. Nederlandse stomer PRINS VAN ORANJE bedong voor koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, tin NLG 25,-, indigo NLG 120,-, thee NLG 55,- per last, kinabast NLG 17,50 per kubieke meter naar Amsterdam; stomer NOORD-HOLLAND koffie NLG 85,-, huiden NLG 100,-, tabak NLG 65,- per last op de Zuidkust te laden, koffie NLG 80,-, huiden NLG 95,-, indigo NLG 120,- per last om de Noordkust te laden; SLAMAT stroopsuiker 32/6 netto per ton. GEBROEDERS SMIT laadt voor bevrachters rekening.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse NOACH III, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, THORBECKE VI en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 augustus. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram is het Nederlandse barkschip SLAMAT te Pasaroeang bezig met laden, lek geworden. Het is naar Soerabaja vertrokken om te repareren. .

Afbeelding
Datum 27 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Soerabaja, 16 augustus. Het Nederlandse barkschip SLAMAT, kapt. Schots, dat een deel van de lading te Joana had ingenomen en naar Pasaroeang was vertrokken om op te vullen, werd lek en arriveerde heden hier om te repareren.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sourabaya, 28 september. Het barkschip SLAMAT, kapt. P. Schots, had reeds ongeveer 800 ton suiker geladen, toen de lekkage ontdekt werd. Er wordt 500 ton van de lading gelost om in het dok te kunnen gaan. De benodigde reparatiën zijn niet zeer belangrijk.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 oktober. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Schots, heden van Pasaroeang naar New York vertrokken.

Afbeelding
Datum 11 juli 1889
Krant JB - Javabode

Het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. De Jong, van New York met petroleum naar Indramajoe, de 11. juli te Anjer aangekomen, rapporteert op de reis zeer slecht weder te hebben gehad. Somtijds was het schip onder water. Het heeft zware schade achteruit aan bakboord bekomen en de tweede stuurman en twee matrozen verloren.

Afbeelding
Datum 14 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 juli. Van Anjer wordt gemeld, dat het Nederlandse schip SLAMAT, van New York naar Java, belangrijke schade bekomen heeft en de achterhut ontzet is door het stormweder. Het schip maakt geen water en kan de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 16 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 juli. Het schip SLAMAT maakt geen water en kan de reis voortzetten. De tweede stuurman en twee man zijn verdronken.

Afbeelding
Datum 20 juli 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Schiermonnikoog. Alhier is het treurige bericht ontvangen, dat T. Drayer, tweede stuurman aan boord van het Nederlandse barkschip SLAMAT, kapt. De Jonge, op de reis van New York naar Batavia, door een stortzee overboord is geslagen en jammerlijk verdronken, nalatende een geheel onverzorgde weduwe en vier jeugdige kinderen.

Afbeelding
Datum 20 juli 1889
Krant LC - Leeuwarder Courant

Schiermonnikoog. Alhier is het treurig bericht ontvangen, dat T. Draijer, 2de stuurman aan boord van het Nederlands barkschip SLAMAT, kapt. de Jonge, op de reis van New York naar Batavia door een stortzee is overboord geslagen en jammerlijk verdronken, nalatende een geheel onverzorgde weduwe en vier kinderen.
Landgenoten. Er wordt veel gevraagd, van hier echter slechts een enkele maal, niettegenstaande het getal weduwen van zeelieden thans tot ruim zeventig is gestegen. Wij vragen dus met vrijmoedigheid enige bijdrage om het lot der zwaarbeproefde vrouw en haar vier hulpeloze kinderen enigszins te helpen verzachten. Ieder der ondergetekenden wil gaarne uwe gift ontvangen en in dagbladen verantwoorden.
W.J. Dijk, directeur der zeevaartkundige school.
Ds. Hundliingius, Em.Predikant.
W.G. Eijck van Zuijlichem, burgemeester.
Jan Hingst, secretaris.
N.J. van der Worm, oud burgemeester, Groningen.
R.A. Wielema, wethouder.
F. Coerkamp, idem.
Schiermonnikoog, juli 1889.

Afbeelding
Datum 26 maart 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 25 maart. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. De Jong, van Java naar Amsterdam, de 21e te Falmouth met verlies van stengen.

Afbeelding
Datum 27 maart 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 25 maart. Het Nederlandse barkschip SLAMAT, kapt. F. de Jong, van Batavia naar Amsterdam, liep hier binnen met verlies van zeilen, al de stengen voor marsra’s en met gebroken voormars.

Afbeelding
Datum 27 maart 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 maart. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen is het Nederlandse schip SLAMAT heden op sleeptouw van Falmouth naar Amsterdam vertrokken. Het maakt geen water.

Afbeelding
Datum 01 april 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

St. Catharine’s Point, 27 maart. Een bark, gesleept, zonder voorsteng en grootbramstreng, passeerde heden ochtend, koersende om de Oost. (Dit is vermoedelijk het barkschip SLAMAT, kapt. F. de Jong, dat van Falmouth gesleept wordt naar Amsterdam.)

Afbeelding
Datum 09 juli 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 juli. Volgens door ons van Lloyd's ontvangen telegram, is het Nederlandse schip SLAMAT, kapt. Hoedemaker, van Shields naar Soerabaja, 26 juni lek te Mauritius binnengelopen.

Afbeelding
Datum 12 juli 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 juli. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het barkschip SLAMAT ,kapt. F. Hoedemaker, van Newcastle naar Soerabaya, 26 juni lek, met overgeworpen lading en schade aan het roer, tuig en zeilen te Mauritius binnengelopen.

Afbeelding
Datum 29 juli 1892
Krant JC - Javasche Courant

Volgens bericht van de consul der Nederlanden te Mauritius is de met steenkolen beladen Nederlandse bark SLAMAT, ten gevolge van op 3 tot 17 juni j.l. bij Kaap de Goede Hoop ondervonden zwaar weder, de 26e dier maand in jammerlijke toestand de haven van Mauritius binnengelopen.

Afbeelding
Datum 30 augustus 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 augustus. Volgens bericht van de consul der Nederlanden te Mauritius, is de Nederlandse bark SLAMAT, met steenkolen beladen, tengevolge van de van 3 tot 17 juni bij Kaap de Goede Hoop ondervonden zwaar stormweer de 26e juni in jammerlijke toestand de haven van Mauritius binnengelopen.

Afbeelding
Datum 11 juli 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 9 juli. Het Nederlandse barkschip SLAMAT, groot 916 ton, gebouwd in 1876, is uit de hand verkocht aan den heer Marsson te Mariehamn voor GBP 1250.

Afbeelding