Inloggen
SUSANNA JOHANNA - ID 16769


Kroniekberichten

Datum 06 januari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 november. Vrachten. De volgende charters voor Nederlandse schepen werden afgesloten: HELENE, 748 ton, laadt te Samarang suiker en koffie voor Rotterdam tot NLG 70; FERDINAND EN LOUIS, 508 ton, ligt aan naar Amsterdam en accepteerde suiker in de Oosthoek tot NLG 72,50; SUSANNA JOHANNA, 1.150 ton, accepteerde suiker naar Rotterdam tot NLG 70.

Afbeelding
Datum 16 januari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 december. Vrachten zijn flauwer nu producten minder overvloedig zijn. Verscheidene schepen die reeds in lading liggen zoeken nog bijlading. Opgenomen werden sedert 24 november: naar Amsterdam: Nederlands FERDINAND EN LOUIS à NLG 72,50 voor suiker. SINBAD NLG 72,50 suiker, Semarang om met tabak op te vullen in de Oosthoek. JACOB ROGGEVEEN NLG 70 voor suiker, NLG 90 kapok; naar Rotterdam: MARIA ELISABETH à NLG 70 voor suiker te Semarang; SUSANNA JOHANNA NLG 70 voor suiker in de Oosthoek. CORNELUS GIPS NLG 70 suiker, NLG 105 arak, NLG 85 licht goed, hier en in de Oosthoek te laden. Onbevracht zijn nog: Nederlands KORTENAER, HOLLANDSCH TROUW, ZUID-HOLLAND en MAARTEN VAN ROSSEM.

Afbeelding
Datum 20 januari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 december. Vrachten. De volgende afdoeningen voor Nederlandse schepen hebben plaats gevonden. Naar Nederland: CONSTANTIA, NLG 70 suiker naar Rotterdam; HAEMSTEDE NLG 72,50 suiker naar Rotterdam; HELENA NLG 70 suiker naar Rotterdam, JASON NLG 70 suiker naar Rotterdam; SUSANNA JOHANNA NLG 70 suiker naar Rotterdam; SINBAD NLG 70 suiker naar Amsterdam en opvullen met tabak; CORNELIS GIPS NLG 70 suiker en NLG 105 arak naar Rotterdam; JACOB ROGGEVEEN NLG 70 suiker en NLG 90 kapok naar Amsterdam; FERDINAND EN LOUIS NLG 72,50 suiker naar Amsterdam; ZUID-HOLLAND NLG 70 voor suiker naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 21 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 januari. Vrachten. Bevracht: Nederlands schip CORNELIS WERNARD EDUARD naar Rotterdam NLG 70 suiker en NLG 100 arak, te Batavia te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: ELLY, CORNELIA, KANAGAWA, GIJSBERTUS HERMANUS, NOACH I, KOSMOPOLIET III, MARIE, KORTENAER, H.W.M. en SUSANNA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 04 maart 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 januari. Vrachten. Gedurende de afgelopen veertien dagen verkeerden de vrachten in een zeer gedrukte stemming en waren de afdoeningen uiterst beperkt. Door gebrek aan vraag zijn de noteringen lager gegaan en blijven de afschepers, wegens de vele beschikbare schepen teruggetrokken, in de verwachting van een verdere daling. Het is waarschijnlijk dat enige schepen naar de rijst-havens zullen verzeilen. Bevracht: Nederlandse CORNELIA naar Kanaal v.o. GBP 3.15 in de rijst-havens te laden. Lossende en onbevrachte schepen, hier en op de kust: Nederlandse ELLY, KANAGAWA, GIJSBERTUS HERMANUS, NOACH I, KOSMOPOLIET III, MARIE, KORTENAER, H.W.M. en SUSANNA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 14 maart 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 februari. Vrachten blijven in dalende stemming. Voor bijlading is NLG 65 à NLG 60 voor suiker aangenomen. Voor de rijsthavens werden enkele schepen opgenomen, waardoor de scheepsruimte wat verminderd is. Bevracht werden de volgende schepen: Nederlands SUSANNA JOHANNA, naar het Kanaal voor orders GBP 3.15; in de rijsthavens te laden. H.W.M. naar het Kanaal voor orders, GBP 4 voor stroopsuiker, in de Oosthoek te laden. KORTENAER, naar Rotterdam NLG 70 voor suiker te Padjarakan en NLG 60 voor dito te Soerabaya te laden. GIJSBERTUS HERMANNUS naar het Kanaal voor orders GBP 3.15; in de rijsthavens te laden. Lossende en onbevrachte schepen, hier en op de kust: Nederlands NOACH I, KANAGAWA, KOSMOPOLIET III, MARIE en MAARTEN VAN ROSSEM.

Afbeelding
Datum 06 april 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 april. Men schrijft ons uit Batavia:
Een belangrijke expeditie wordt naar Atchin (opm: Atjeh) gedirigeerd. Zij zal bestaan uit pl.m. 4.000 man en 1.000 barisans. Het commando is opgedragen aan de generaal-majoor J.H.R. Köhler. Voor de overvoer zijn gecharterd de zeilschepen KOSMOPOLIET III, SUSANNA JOHANNA, MAARTEN VAN ROSSEM, JOHANNA ELISABETH en JOSEPHINE, en van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij de stoomschepen WM. MACKINNON, GOUVERNEUR-GENERAAL MIJER, KONING WILLEM III, KONINGIN SOPHIA en BARON SLOET VAN DE BEELE. (opm: sterk bekort artikel. Nederland had op 26 maart 1873 aan Atchin de oorlog verklaard. De redenen daarvoor worden uitvoerig beschreven in een nota van 35 pagina’s, door de minister van koloniën verstrekt aan de leden van de Tweede Kamer, betreffende de Nederlandse relaties met het rijk van Atchin sedert 1824. Atchin voelde zich suzerein aan Turkije, maar Turkije onthield zich van inmenging in het conflict)

Afbeelding
Datum 10 mei 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 mei. De voor de expeditionaire macht tegen Atjeh gebruikte schepen zijn gisteren en heden met troepen, gewonden en materiaal alhier teruggekomen, als: de 9e dezer de Nederlands-Indische stoomschepen KONING WILLEM III, GOUVERNEUR-GENERAAL MIJER, BARON BENTINCK en BARON SLOET VAN DE BEELE, en de ingehuurde zeilschepen als Nederlands-Indisch JOHANNA ELISABETH en Nederlands KOSMOPOLIET III, SUSANNA JOHANNA en MAARTEN VAN ROSSEM, en heden de Nederlands-Indische stoomschepen W. CORES DE VRIES en WILLIAM MACKINNON alsmede het Nederlands-Indische zeilschip JOSEPHINE.

Afbeelding
Datum 28 juni 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 mei. Vrachten. Het Nederlandse schip ORTELIUS werd bevracht naar Melbourne voor pl.m. 600 ton suiker, te laden te Soerabaija, tegen GBP 1.10. Het Nederlandse schip CONSTANCE werd tegen geheime conditiën bevracht naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: ARIA EN BETSY, MAARTEN VAN ROSSEM, SUSANNA JOHANNA, MINA, ZUID-HOLLAND en VICE ADMIRAAL MAY.

Afbeelding
Datum 09 juli 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 mei. Vrachten. De afgelopen veertien dagen waren geheel van belang ontbloot en ging er in vrachten zeer weinig om. De stemming is echter wel iets vaster. De Nederlandse ARIA EN BETSY, reerds gedeeltelijk in Nederland bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij naar Amsterdam, vult op met koffie à NLG 80, te Padang te laden. De KOSMOPOLIET III doet een kustreis. De SUSANNA JOHANNA laadt voor Rotterdam en accepteerde NLG 75 voor koffie en NLG 67,50 voor tabak, te Tjilatjap te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: MAARTEN VAN ROSSM, MINA, ZUID-HOLLAND, VICE ADMIRAAL MAY en RIDDERKERK.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 augustus. In de toestand onzer vrachtenmarkt is weinig verandering gekomen. De koersen zijn dezelfde en afdoeningen voor de tijd van het jaar zeer beperkt. Er is enige vraag naar ruimte voor rijst, te Bangkok en Saigon te laden voor Hongkong, maar er zijn nog geen afslutingen bekend. De volgende charters van Nederlandse schepen zijn te melden: OTTO naar Rotterdam suiker NLG 82,50, koffie NLG 72,50, te Samarang te laden; VRACHTZOEKER naar Rotterdam koffie NLG 80 te Patjitan te laden; INDIA naar Rotterdam suiker en koffie NLG 80, hier en op de kust te laden; JOHANNA MARIA naar Rotterdam suiker en koffie NLG 80 te Samarang en Passaroeang te laden. De KRIMPEN A/D LEK is door het gouvernement opgenomen à NLG 9.000 per maand. De ELECTRA, 1.117 ton, KENNEMERLAND, 1.444 ton, en SLIEDRECHT 1.350 ton, laden naar Amsterdam. De SUSANNA JOHANNA, 1.248 ton, vult op met suiker naar Rotterdam à NLG 80, te Samarang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: MENTOR, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, KITTY, PHILIPS VAN MARNIX, SALATIGA, L.J. ENTHOVEN, WATERLOO, MR. J. VAN LENNEP, ELISABETH, NOORDZEE KANAAL, SOERABAIJA PACKET, EUROPA en het stoomschip JAVA.

Afbeelding
Datum 11 februari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 februari. Volgens telegrafisch bericht van het schip SUSANNA JOHANNA, kapt. G. de Vries, de 9e dezer namiddag op de hoogte van Scilly. Wind oost, aan boord alles wel.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 oktober. Bij de firma J.F. van Leeuwen & Co. alhier is een telegram ontvangen, meldende dat het Nederlandse schip SUSANNA JOHANNA, kapt. W. Hulshoff, op 38º ZB 02º WL (opm: op 10 september) is verbrand. De equipage is gered en per Engels schip DEWA, kapt. Turner, te Anjer aangebracht.
(opm: kapt. L. Hulshoff en verdere opvarenden van het in 1858 in Portsmouth, New Hampshire, USA gebouwde fregat SUSANNA JOHANNA werden gered door het fregat DEWA GUNGUDHUR onder kapt. J.B. Turner, zie ook JC 201074, BH 231074 2 x en JB 241074)

Afbeelding
Datum 20 oktober 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Anjer, 17 oktober. Heden is alhier aangebracht per Engels schip DEWA GUNGUDHUR, kapt. J.B. Furner, de kapitein en equipage van het Nederlandse schip SUSANNA JOHANNA, dat, als gemeld, op 38º ZB 02º WL verbrand is.
Kapt. Hulshoff en zijn equipage betuigen hierbij openlijk hun beste dank aan kapt. Turner, die hen zo juist bijtijds van een wisse dood gered heeft door hen aan boord van zijn schip op te nemen en hen daarenboven gedurende de reis op de royaalste en meest beleefde wijze heeft behandeld en kost en logies heeft verstrekt. Zij zijn aan boord gekomen zonder enige bruikbare provisie en met slechts twee halve leggers drinkwater, zodat kapt. Turner genoodzaakt was op de reis water te distelleren. Gedurende de 35 dagen, die de kapitein en equipage op de DEWA GUNGUDHUR hebben doorgebracht, mochten zij de beste behandeling van kapt. Turner en zijn officieren ondervinden en is in al hun behoeften ruimschoots voorzien.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1874
Krant BH - Bataviaasch Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Aangaande het ongeluk, het Nederlandse schip SUSANNA JOHANNA overkomen (opm: zie JB 171074), zijn wij in staat gesteld het navolgende mede te delen.
Bedoeld vaartuig, gevoerd door kapt. L. Hulshoff, was van Newcastle uitgelopen met een volle lading steenkolen en bestemd naar Atchin (opm: Atjeh). Op de 9e september was het in goede staat zeilende in de Atlantische Oceaan op ongeveer 38ºZB en 02ºWL, toen de gezagvoerder, in de morgen van de 10e daaraanvolgende op dek komende, zijn stuurlieden mededeelde, dat het hem voorkwam, te oordelen naar een eigenaardige gaslucht in zijn kajuit, als zou de lading aan het broeien zijn.
Het luik achter de grote mast werd onmiddellijk opengemaakt, de zich tussendeks bevindende steenkolen werden onderzocht, maar men vond geen zweem van broeiing hoegenaamd. Men ging evenwel verder en daalde naar het ruim af en daar kregen de manschappen bijna onmiddellijk een overzicht van het gevaar dat hen dreigde. Het was onmiskenbaar uit de sterke gasdampen, die uit het geopende achterluik opstegen, dat de kolen door broeiing waren aangetast, en daarop riep de gezagvoerder dadelijk zijn volk bijeen in scheepsraad om te handelen gelijk besloten zou worden. Het plan van de gezagvoerder om onmiddellijk in de wind op te lopen, zogenaamd bijdraaien, werd ´t best geacht, waardoor de gehele bemanning natuurlijk beschikbaar kwam om in de lading te onderzoeken, hoever de smeuling zich uitstrekte. Men begon te graven, zo diep en zo uitgebreid mogelijk, zette de uitgegraven kolen over boord en begon de steeds warmer worden lading met water te begieten. Dat gebeurde in de loop van de voormiddag van de 10e september.
Ongeveer te 12 uur kwam het scheepsvolk boven, verklarende, dat zij het niet langer beneden konden uithouden, daar de damp hen dreigde te verstikken. Dat was waarheid, want de kapitein en stuurlieden, die mede in het ruim waren gegaan, moesten zich naar het dek haasten om een onvermijdelijke dood te ontvluchten. Geen half uur daarna sloegen de vlammen uit het achterluik en moest men ernstig op lijfsbehoud bedacht zijn. Gelukkig ontdekte men in dat hachelijke ogenblik op enige afstand een schip, dat, gebruik makende van de flinke bries, die er woei, met volle zeilen op het brandende vaartuig aanhield. Kapt. Hulshoff liet ondertussen met de meeste bedaardheid de giek klaar maken, pakte zijn scheepspapieren, een paar kijkers en verdere instrumenten, benevens enige medicijnen bijeen en gaf last het vreemde schip te praaien. Dat vaartuig, hetwelk weldra bleek het Engelse schip DEWA GUNGUDHUR te zijn, was inmiddels zo dicht genaderd, als de kapitein bij een holle zee en met het oog op het gevaar voor zijn eigen bodem kon overeen brengen. Toen begon de ontscheping, die tot des avonds 6 uur aanhield, daar de bemanning slechts bij weinigen tegelijk het brandend vaartuig met de kleine boot kon verlaten, en men eindelijk met ontzaglijke moeite, omgeven door vlammen en rook, ook nog de grote boot over boord moest zetten om niet door het vuur om te komen.
Het Engelse vaartuig, aan boord waarvan zich de geredden bevonden, ging in de avond van dezelfde dag nog onder zeil om zijn reis te vervolgen, terwijl men daar aan boord tot laat in de nacht het vuur van het brandende schip nog aan de horizon zag lichten. Kapt. Hulshoff en zijn equipage hebben weinig of niets gered, terwijl de ramp voor eerstgenoemde nog dubbel betreurenswaardig is, daar de reis met het verongelukte schip zijn eerste reis als kapitein was.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1874
Krant BH - Bataviaasch Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De gisteren per CORES DE VRIES alhier (opm: Batavia) aangebrachte 17 schipbreukelingen, afkomstig van het verbrande schip SUSANNA JOHANNA, hebben voorzeker niet te roemen over de spoed en de menslievendheid, waarmede de autoriteiten te Batavia zich het lot van dergelijke ongelukkigen aantrekken. Aan de Kleine Boom ontscheept met hun geringe bagage, hebben die mannen daarvan gisteren morgen tot laat in de avond moeten wachten, omdat er niemand kwam opdagen om hun huisvesting te geven. Wel werd door de agenten van het verongelukte vaartuig bij de politie aangifte gedaan van hun aankomst, maar de assistent-resident was niet ten kantore. De eerste kommies op het politiebureau zou evenwel iemand zenden om hen af te halen en naar de schout te brengen, maar vergat zeker onder de beslommeringen van zijn ambt deze nietige aangelegenheid. Eindelijk toen het donker was geworden, begaven de matrozen zich maar zonder geleide op weg om de schout te vinden, doch ook dat was te vergeefs; de schout was uit.
Daarop gingen zij de gezagvoerder opzoeken en deden een beroep op zijn menslievendheid, waarop deze hen voor zijn rekening naar een logement verwees.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1874
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Volgens bericht van de resident van Bantam zijn in de avond van de 16e dezer te Anjer aangekomen 20 Europese schipbreukelingen, afkomstig van het Nederlandse schip SUSANNA JOHANNA, kapt. Hulshoff.

Afbeelding
Datum 29 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 24 oktober. De 17e dezer maand is te Anjer de equipage aangebracht van het Nederlandse schip SUSANNA JOHANNA, dat in zee verbrand is. De schipbreukelingen hadden gedurende 35 dagen de beste behandeling ondervonden van de kapitein J.B. Turner, voerende het Engelse schip DEWA GONGADHUR, die hen altegader van een anders gewisse dood gered heeft.

Afbeelding