Inloggen
KERSBERGEN - ID 16736


Kroniekberichten

Datum 03 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 2 maart. Heden is van de werf De Nachtegaal op Bikkerseiland van de scheepsbouwmeester Meursing met goed gevolg te water gelaten een ijzeren barkschip met houten buitenhuid, genaamd KERSBERGEN, groot 650 gemeten last. Het schip liep af met masten en boegspriet ingezet.

Afbeelding
Datum 18 maart 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Soerabaja, direct, ligt alhier in lading het nieuw gebouwd Nederlandse clipperschip KERSBERGEN 3/3 L.l.l. en A.l, kapt. J.M. Klasen. Adres bij de cargadoors De wed. Jan van Wesel & Zoon, Amsterdam.

Afbeelding
Datum 03 juni 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 juni. Volgens brief van kapt. Klasen, voerende het Nederlandse schip KERSBERGEN, van hier naar Soerabaya, bevond hij zich 31 mei op de hoogte van de Singels met ZO. wind. Het schip voldeed in alle opzichten en bleek een uitmuntend zeeschip te zijn.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 september. Vrachten. Gedurende de laatste dagen van deze twee weken werd de stemming iets levendiger en werd voor suiker naar het Kanaal GBP 2,15/- aan handige disponibele schepen geboden. Voor Nederland blijft lading zeer schaars aangeboden. Rijst werd tot NLG 57,50 verscheept. De koers voor Gouvernements koffie daalde weder en was voor 8.000 picols niet hoger dan NLG 67,50 verkrijgbaar. De afdoeningen der AMSTEL en AMSTERDAM, hieronder vermeld, zijn van oude datum. Naar Amerika bleef ruimte ongevraagd. Suiker naar Australië werd tot GBP 1.5/- naar Sydney geaccepteerd. Voor de Perzische Golf werden weder twee kleine schepen opgenomen en blijft nog een bodem gevraagd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland: NOACH V NLG 67,50 voor factorij koffie, NLG 57,50 voor rijst van Batavia en Indramaijoe naar Amsterdam; ABRAHAM NLG 67,50 voor factorij koffie uit de Oosthoek naar Rotterdam; AMSTEL NLG 75,- voor factorij koffie, en NLG 60,- voor particuliere koffie naar Amsterdam; AMSTERDAM NLG 75,- voor factorij koffie en NLG 60,- voor particuliere koffie naar Amsterdam. De PHILIP VAN MARNIX, werd bevracht voor rijst van hier naar Banka en terug met tin tot NLG 15.000,-.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, ’s-GRAVENHAGE, GEBROEDERS SMIT, LIBERAAL, SALATIGA, NEREUS, MARIA EN ELISABETH, ELECTRA, OTTOLINA, AARDENBURG, KERSBERGEN, JUPITER, HENRIETTE ADRIANA en JOHANNA MARIA.

Afbeelding
Datum 05 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 september. Vrachten. In de stand der vrachten is nog weinig verandering gekomen; de vraag blijft flauw en is er overvloedige scheepsruimte. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn de volgende: ABRAHAM naar Rotterdam, NLG 67,50 Factory koffie in de Oosthoek; AMSTEL en AMSTERDAM naar Amsterdam, laden Factory- en particuliere koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MINISTER FRANSEN V.D. PUTTE, ’S-GRAVENHAGE, GEBROEDERS SMIT, LIBERAAL, SALATIGA, NEREUS, MARIA EN ELISABETH, ELECTRA, OTTOLINA, AARDENBURG, KERSBERGEN, JUPITER, HENRIETTE ADRIANA en JOHANNA MARIA.

Afbeelding
Datum 18 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 oktober. Hoewel sedert het laatste bericht verscheiden schepen een bestemming kregen, blijft er, ten gevolge der vele arrivementen, steeds een aanzienlijke hoeveelheid disponibele ruimte over, die natuurlijk op de stand der vrachten invloed uitoefent. De niet zeer levendige vraag en de ongezindheid om lage biedingen aan te nemen bij de onzekerheid omtrent de loop der vrachten, belemmeren niet allen de afsluitingen, maar zijn oorzaak dat koersen somtijds belangrijk uiteenliepen, zoals blijkt uit de volgende lijst van afsluitingen van Nederlandse schepen: AARDENBURG laadt Factory koffie en vult op met suiker, stomer FRIESLAND NLG 100,- à 90,- voor koffie, NLG 90,- thee, NLG 49,- particulier tin, beide naar Rotterdam; KONING DER NEDERLANDEN NLG 100,- à 90,- voor koffie, NLG 90,- thee, NLG 120,- indigo, NLG 45,- particuliere tin, naar Nieuwediep; KANDANGHAUER II ligt aan, NLG 67,50 voor Factory koffie; GEBROEDERS SMIT, NLG 67,50 Factory koffie, NLG 50,- suiker; LIBERAAL en KERSBERGEN, NLG 65,- Factory koffie, NLG 50,- suiker en rijst, alle naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 11 maart 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De laatste stormen hebben weinig of geen schade aan de zeehoofden van het Noordzeekanaal veroorzaakt; alleen de sleephelling van de heren Bos & Co. is weggeslagen. De Nederlandse barken JACOB ROGGEVEEN en KERSBERGEN, welke in de binnenhaven lagen, zijn, doordien al haar trossen gebroken zijn, aan de grond geraakt; eerstgenoemde is met hulp van trossen van de Kanaalmaatschappij en de sleepboot weder vlot gebracht en goed vastgemaakt; laatstgenoemde is het alleen mogen gelukken de kop vlot te krijgen, aangezien zij vijf dm dieper lag en het water niet meer zo hoog werd. Dit vaartuig hoopte men door lichte vloed vlot te krijgen.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. Vrachten. De afsluitingen blijver zeer beperkt en daar de aanwezige scheepsruimte de tegenwoordige behoefte ver overtreft, zijn koersen flauw. Heden wordt door de Factorij een inschrijving gehouden voor de overvoer van koffie en tin van Java naar Nederland, waarvoor de schepen op de 31e dezer gereed moeten zijn. Slechts één afdoening van een Nederlands schip kwam tot stand: KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 70,- thee, NLG 65,- koffie, NLG 30,- Factorij tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J.ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN. MR. J. VAN LENNEP, LUIT.GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, KERSBERGEN, THORBECKE II, CORNELIA, ANTJE en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 25 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 21 augustus. Vrachten. Naar het Kanaal v.o. wordt nu en dan gelegenheid gezocht. Tot GBP 1.7/6,- zou een eerste klasse schip van circa 500 ton te plaatsen zijn. Intussen werd reeds een op speculatie gecharterd schip ad GBP 2,5, waarvan de legdagen waren ingegaan, overgedaan tot GBP 1.16/-. Er schijnen nog verscheidene grote schepen onder Engelse vlag van naburige havens onderweg te zijn naar Java om voor reders rekening te laden. Naar Amerika bestaat weinig vraag. Naar San Francisco is men genegen te charteren, mits niet hoger dan 20shillings. Naar Sydney wordt 20 schillings en naar Melbourne 22 shillings 6 pence besteed. In kustvrachten is het zeer stil. Door de Factorij der N.H.M. zijn van 37 aangeboden schepen de volgende 13 aangenomen voor 8.500 picols: OCEAAN voor NLG 48,89 Noordkust naar Amsterdam; INDIA voor NLG 49,- Noordkust naar Middelburg; MAASNYMPH voor NLG 49,- Noordkust naar Rotterdam; ANTONIA voor NLG 48,94. PRESIDENT TRAKRANEN voor NLG 47,40 en CATHARINA voor NLG 47,24, alle drie Noordkust naar Amsterdam; SCHIEDAM voor NLG 54,80 Zuidkust naar Schiedam; ADMIRAAL DE RUIJTER voor NLG 49,40 Noordkust naar Amsterdam; YHOEK voor NLG 49,80 Zuidkust naar Rotterdam; PRINSES AMALIA voor NLG 45,-, MR. J. VAN LENNEP voor NLG 49,55 en KERSBERGEN voor NLG 49,75, alle drie Noordkust naar Amsterdam; ANTJE voor NLG 49,50 Noordkust naar Rotterdam. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland: SUSANNA JOHANNA, 1.500 ton, NLG 17½ arak, NLG 47½ suiker, NLG 70,- huiden, naar Rotterdam. Naar Kanaal v.o.: Nederlandse PETRONELLA, 252 ton, GBP 640,- in full rijst van Kokos-eilanden, geredde lading ex gestrand schip ROBERT PORTNER. Naar Marseille: Nederlands stoomschip STAD AMSTERDAM, 1.778 ton, FFR 70,- te Samarang te laden.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Vrachten. Afloop der inschrijving voor de overvoer van 17.000 picols of minder koffie van Pangool en Patjitan naar Rotterdam of Dordrecht, gehouden door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij alhier op 7 september; MEDEA Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; ADMIRAAL DE RUYTER, Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 50, levering Rotterdam of Dordrecht voor scheepsrekening; VIER GEBROEDERS Rotterdam NLG 55; CORNELIA (kapt. Leclerq) Rotterdam NLG 53,59, Dordrecht NLG 53,49; ELISABETH Rotterdam NLG 37,80, Dordrecht NLG 37,80; THORBECKE Rotterdam NLG 40,98, Dordrecht NLG 41,50; FERDINAND EN LOUISE Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50; JAN PIETERSZ. KOEN Rotterdam NLG 48,74, Dordrecht NLG 48,74; L.J. ENTHOVEN Rotterdam NLG 38,50, Dordrecht NLG 38,50; KERSBERGEN Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50, na inname koffie en suiker op Noordkust; NOACH V Rotterdam NLG 65, Dordrecht NLG 65; SINDORO Rotterdam NLG 45,80, Dordrecht NLG 46,40; MERAPI Rotterdam NLG 39,89, Dordrecht NLG 39,89; THORBECKE II Rotterdam NLG 47,50, Dordrecht NLG 47,50; GROEN VAN PRINSTERER Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; NESTOR Rotterdam NLG 49,99; PRESIDENT TRAKRANEN Rotterdam NLG 54,90, Dordrecht NLG 54,90, voor 8.500 picols; ANTONIA Rotterdam NLG 41,91, Dordrecht NLG 41,91, voor 8.500 picols; SCHIEDAM Rotterdam NLG 43, Dordrecht NLG 43, voor 6.500 picols; MAIBIT Rotterdam NLG 34,99, Dordrecht NLG 34,99; TELANAK Rotterdam NLG 38,90, Dordrecht NLG 40,40; HENDRIKA Rotterdam NLG 48,20, Dordrecht NLG 48,20; JOHANNA EN WILLEM Rotterdam NLG 42, Dordrecht NLG 42; MINA Rotterdam NLG 49,76, Dordrecht NLG 49,76; CORNELIA (kapt. Van Benten) Rotterdam NLG 52,49, Dordrecht NLG 52,49; AMSTERDAM Rotterdam NLG 40, Dordrecht NLG 40; MAASSLUIS Rotterdam NLG 52,40, Dordrecht NLG 52,40, voor 8.500 picols of vol NLG 39,40; ONRUST Rotterdam NLG 40,50, Dordrecht NLG 40,50; GEBRS. VAN DER BEEK Rotterdam NLG 42,40, Dordrecht NLG 42,40; OCEAAN Rotterdam NLG 59, Dordrecht NLG 59, voor 4.000 picols; NOACH II Rotterdam NLG 52,75, Dordrecht NLG 52,75; INDUSTRIE Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; KOSMOPOLIET III Rotterdam NLG 52,50, Dordrecht NLG 52,50; ANTJE Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 52,50 voor 8.500 picols; UTRECHT Rotterdam NLG 49,99, Dordrecht NLG 49,99. Totaal inschrijvers 35 schepen, waarvan werd opgenomen Nederlandse MAIBIT à NLG 34,90 voor 17.000 picols naar Dordrecht.

Afbeelding
Datum 24 januari 1879
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 21 januari. De bark KERSBERGEN, kapt. Klasen, ligt een groot kwartier (opm: gaans) van IJmuiden in het kanaal vastgemeerd. Opvaren naar Amsterdam is door het zware ijs voorlopig onmogelijk.

Afbeelding
Datum 24 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 april. Het Nederlands schip KERSBERGEN, kapt. Klasen, van hier naar Soerabaija, is volgens loodsrapport de 21e dezer des morgens ten 5 ure Dungeness gepasseerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 11 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 juli. Vrachten. De opening van het producten-seizoen heeft enige meerdere levendigheid te weeg gebracht. Het Nederlandse stoomschip MADURA is bevracht naar Amsterdam tot NLG 65 voor koffie, thee en tabak.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, SINDORO, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 26 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustuS. De vrachten zijn stationair, daar er ten gevolge van het regenachtige weder nog te weinig product afkomt om de vraag naar scheepsruimte belangrijk te doen toenemen. Het Nederlandse stoomschip CONRAD werd naar Amsterdam bevracht à NLG 65 voor koffie en thee, NLG 57,50 voor rijst en NLG 30 voor tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 27 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Leer, 18 september. Het schip FAMILIE (opm buitenlander), kapt. Pekeler, van Wilhelmshaven naar Burnt Island in ballast, is op 54° NB 05° OL in zinkende staat door de equipage verlaten, die door het van Drammen alhier aangekomen schip FENNA, kapt. Krull, werd gered en hier geland.
NRC 270979
Batavia, 23 augustus. Vrachten. Sedert enige dagen werd het weder gunstiger en begon onze markt levendiger te worden. Lading voor Nederland blijft zeer schaars. De gouvernements-koffie komt zeer langzaam binnen, terwijl suiker niet in de markt is. Nar het Kanaal werden kleine schepen tot GBP 2 à 2.2/6 opgenomen. Naar Amerika werd nog geen ruimte gezocht. Naar Australië werd GBP 1.6/6 à 1.7/6 naar gelang der laadplaatsen voor Melbourne besteed. Voor Sydney bestaat vraag maar het geboden cijfer van GBP 1.2/6 leidt niet tot afdoeningen. Naar Perzië werd weder een schip tot geheime conditiën bevracht. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: NOORDZEE-KANAAL NLG 30 vol Factory-koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; GEBROEDERS SMIT NLG 30 koffie en suiker naar Amsterdam; KERSBERGEN NLG 30 dito dito van Samarang, Cheribon en Batavia naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 15 september. Voor rijst van Bangkok naar Java werd een charter gesloten op geheim gehouden voorwaarden. Stoomschepen genoten weder enige meerdere aandacht. Een vreemde boot, met steenkolen van Australië gearriveerd, zal suiker laden naar Port Said voor orders onder een elders gesloten charter, naar men verneemt tot GBB 3.15/- per ton.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip MADURA NLG 90 koffie NLG 40 tin, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, naar Amsterdam, en ANTONIA GBP 2.7/6 voor suiker van de Oosthoek naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, INSULINDE, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten onveranderd, ofschoon de scheepsruimte belangrijk is toegenomen. Er werd slechts één schip genomen, namelijk de Nederlandse INSULINDE tot NLG 50 voor een volle lading koffie van de Zuidkust naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NOACH IV, ALBLASSERWAARD, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, KINDERDIJK, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 september. Gedurende de jongste dagen kenmerkte de stemming onzer vrachtenmarkt zich door ongestadigheid; er zijn afdoeningen te melden naar het Kanaal tot koersen lopende van GBP 2 tot 2.10, waarbij echter rekening gehouden werd met de capaciteit der schepen. Naar Nederland blijft de vraag uiterst beperkt, vooral van particuliere zijde. De Factory betaalde NLG 50 voor een volle lading koffie van de Zuidkust en NLG 47½ voor 20.000 picols van de Noordkust, terwijl een partij suiker NLG 47½ bedong en voor arak NLG 90 werd aangelegd. Naar het Kanaal werden weer enige schepen opgenomen; in het begin werd op GBP 2.10/- gehouden, maar nadat door een groot schip GBP 2 was geaccepteerd werd door een ander iets kleiner schip GBP 2.2/6 aangenomen. Voor een zeer handig scheepje werd nog GBP 2.10/- bedongen, doch voor schepen van matige grootte wordt nu nog slechts GBP 2.5/- geboden. Naar Amerika werd een schip bevracht voor koffie tot GBP 2.7/6 naar New York. Naar Australië kwamen charters tot stand tot GBP 1.6/- en verdere ruimte blijft te plaatsen. Kustvrachten zonder omzet van betekenis; van Soerabaija wordt de afdoening gemeld van een paar schepen voor rijst van Saigon naar Java. Voor suiker naar Marseille werd Ffrs. 100 besteed. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: ALBLASSERWAARD ligt aan, NLG 47½ suiker, NLG 90 arak en NOACH IV ligt aan, NLG 47½, 20.000 picols factory koffie, NLG 47½ suiker, beide naar Rotterdam. Nederlands stoomschip VOORWAARTS, Ffrs. 100 suiker en koffie naar Marseille, NLG 90 koffie, NLG 40 tin, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden naar Nederland. KINDERDIJK GBP 1.6/- voor suiker naar Melbourne.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: L.R. KOOLEMANS BEUNEN, THORBECKE I, MERAPI, BESTEVAER, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP, SOERABAIJA, NOACH III en SMEROE.

Afbeelding
Datum 13 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 oktober. Vrachten nagenoeg onveranderd, maar er ging nogal veel om. Er werden drie Nederlandse schepen bevracht: MERAPI NLG 47,50 en arak NLG 85, en L.R. KOOLEMANS BEIJNEN NLG 47,50 voor 8.000 picols koffie, beide naar Amsterdam. BESTEVAER tot geheime conditiën naar de Perzische Golf.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: THORBECKE I, THORBECKE III, STER DER HOOP, KERSBERGEN, THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP, NOACH III en SMEROE.

Afbeelding
Datum 16 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 oktober. Sedert het bericht van 28 passato (opm: vorige = september) bleef de markt in een weinig bevredigende stemming verkeren. Tot aan het einde der vorige week behielden de koersen een dalende richting; gedurende de laatste dagen is weer iets meer vraag en uit hoofde ook verscheidene schepen naar vreemde havens zullen verzeilen, over het algemeen meer vastheid waar te nemen, doch de noteringen van voor de daling werden nog niet weer opnieuw bereikt. Naar Nederland werd van particuliere zijde iets meer goed, in hoofdzaak suiker, aangeboden, zodat een paar schepen, door de factorij aan enige kleine partijen koffie geholpen, een ander door wat arak aan te nemen, konden aanleggen. Naar het Kanaal kwamen enige afdoeningen tot stand tot GBP 2.7/6 voor rijst en GBP 2.5/- voor suiker. Twee schepen bedongen nog GBP 2.10/-, moesten echter, hoewel tegen een extra vracht, respectievelijk de optie Middellandse en Baltische Zee toestaan. Naar Amerika zijn twee charters te vermelden; een groot gedeelte der jongste te Padang geveilde koffie schijnt echter weer voor Amerikaanse rekening gekocht te zijn; zodat spoedig weer vraag naar die destinatie tegemoet mag worden gezien. Naar Australië werd een schip bevracht tot GBP 1.2/6 naar Sydney, verdere ruimte blijft te plaatsen. Kustvrachten vertoonden weer meer levendigheid; voor rijst van Saigon naar Java werd dollar 0.25 besteed en zou deze koers verder te bedingen zijn. Stoomschepen. Voor suiker naar Marseille per boten der geregelde lijnen werd opnieuw betaald frank 100.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 75 tabak, naar Amsterdam; SOERABAIJA ligt aan NLG 45 voor 6.000 picols factorij koffie, NLG 40 suiker, naar Rotterdam, THORBECKE I, GBP 2.5/- suiker in een haven te laden; THORBECKE III, GBP 2.5/- suiker van Samarang, STER DER HOOP, dollar 0,25 voor rijst van Saigon naar Java.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: KERSBERGEN, THORBECKE II, Mr. JACOB VAN LENNEP, NOACH III, SMEROE, JAN VAN HAAFTEN, NIEUWE WATERWEG II, A EN W.C, en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 25 november 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 oktober. Vrachten. De stemming is vast bij een door vele afsluitingen beperkt geworden aantal disponibele schepen. Het Nederlandse schip KERSBERGEN boekte suiker tot GBP 2.7/6 naar het Kanaal voor order, en de Nederlandse SINDORO koffie van Padang naar New York tot GBP 2.5/-.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: THORBECKE II, MR. JACOB VAN LENNEP, A. EN W.C., JAN VAN HAAFTEN, NIEUWE WATERWEG II, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, NOACH III, NOORDZEE-KANAAL en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 12 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 oktober. Vrachten. De stemming blijft flauw, daar zowel door stoom- als zeilschepen ruimschoots in de behoefte voorzien wordt. De door de Factory gedeeltelijk beladen schepen hebben grote moeite hun lading te completeren. Afgesloten werden voor Nederlandse schepen: JUPITER en DORDRECHT II elk NLG 55 voor een volle lading koffie naar Amsterdam, MARY vult op met tabak tot NLG 30 en suiker voor reders rekening naar Rotterdam. De volgende Nederlandse schepen, slechts voor een gedeelte van hun ruimte met gouverments producten beladen wordende, zoeken nog bijlading: GEBROEDERS VAN DER BEEK, KOSMOPOLIET III, JAN VAN HAAFTEN, SALATIGA, CORNELIA, GEBROEDERS SMIT, MAASNYMPH, MAIBIT, OTTOLINA, NOACH V, NOACH VI, AMSTERDAM, THORBECKTE, SMEROE, DELIANE en KANAGAWA.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR, LICHTSTRAAL, BESTEVAER, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 25 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 oktober. Vrachten. Er is zeer weinig omgegaan, terwijl de beschikbare scheepsruimte aangroeit. Nederlandse schepen: stoomschip, PRINSES MARIE NLG 90 voor koffie, NLG 85 suiker en tabak, NLG 110 huiden en NLG 120 voor indigo per last naar Rotterdam, frank 85 voor suiker per ton naar Marseille; BESTEVAER een volle lading koffie van de Zuidkust tot NLG 60 per last naar Schiedam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, ZWERVER, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV en ANTONIA.

Afbeelding
Datum 28 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. Vrachten. Hoewel het overzicht ditmaal, tengevolge van de wijziging in de vertrekdatum der mails, over een langer tijdperk loopt dan gewoonlijk, is het aantal afdoeningen dat te vermelden is, toch slechts beperkt; in de positie van vrachten kwam geen verbetering, en ofschoon voor een ogenblik verondersteld kon worden dat meer vraag ophanden was, kan nu, bij sluiting, slechts geconstateerd worden dat de stemming flauw is en de koersen zich eerder in een dalende richting bewegen dan omgekeerd. Het aantal onbevrachte schepen is tengevolge van nieuwe arrivementen weer toegenomen. Naar Nederland blijft de Factory de enige bevrachter; maar gaat zeer langzaam te werk en nam sedert uitgifte van het vorig bericht slechts een schip op. Particuliere lading wordt wel is waar iets ruimer aangeboden, maar de te bedingen koersen zijn zo laag dat alleen als bijlading daarvan gebruik zou kunnen worden gemaakt. Naar het Kanaal kwamen wel is waar weer enkele afdoeningen tot stand, en scheen het zelfs een ogenblik als of zich eindelijk behoefte aan scheepsruimte zou doen gevoelen, door dat voor een schip van meer dan bepaald handige capaciteit de koers van GBP 2.5/- in een haven te laden, verkregen werd, doch bij sluiting is de vraag weer zo goed als uitgestorven en valt niet te ontkennen dat in een achteruitgaande richting, veld gewonnen wordt. Naar Amerika is, om op Java te laden, niets omgegaan. Een te Padang liggend scheepje werd echter opgenomen tot GBP 2.10/- voor koffie van daar naar New York. Naar Australië werd GBP 1.2/6- voor suiker te lossen te Sydney geaccepteerd; voor Melbourne bestaat enige vraag tot GBP 1.5/-
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: ANTONIA GBP 2.2/6 voor suiker naar het Kanaal, stoomschip C. FELLINGER NLG 70 à 80 voor koffie, NLG 60 voor tabak, NLG 90 huiden, NLG 30 tin naar Amsterdam, suiker en koffie tot verschillende koersen naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, ZWERVER, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV, CALIFORNIE, stoomschip PRINSES WILHELMINA, stoomschip C. FELLINGER, stoomschip PRINS FREDERIK.

Afbeelding
Datum 08 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 november. Vrachten. Op de plaats is er al zeer weinig omgegaan, zoals door de volgende afsluitingen aangetoond wordt: Nederlands, stoomschip, PRINSES WILHELMINA NLG 90 voor koffie, NLG 80 thee, NLG 110 huiden per last; ZWERVER heeft arak tot NLG 95 per last aangenomen, en ligt verder in lading, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, THORBECKE IV, CALIFORNIE, BATAVIER, THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 20 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten met enige meerdere afdoeningen doch tot steeds lagere cijfers. Nederlands THORBECKE IV suiker tot 37/6 per ton naar het Kanaal voor orders; NOACH II neemt 8.000 picols gouvernements koffie hier en te Bantam tot NLG 35 per last naar Nederland; CALIFORNIE naar Sydney suiker tot 20/- per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, NOACH IV, PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 25 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 november. Vrachten. Gedurende de laatst verlopen veertien dagen vervolgde onze markt, zoals trouwens werd bevreesd, de dalende beweging, waarvan wij reeds in het bericht van 8 dezer melding maakten, en werd opnieuw tot lagere koersen afgedaan. Hoewel het niettegenstaande dit, niet aan transacties ontbroken heeft en ook door verzeilen naar vreemde havens enige schepen uit de markt genomen werden, is de onbevrachte vloot toch niet verminderd, daar zij door nieuwe arrivementen werd aangevuld. Naar Nederland gelukte het een afdoening tot stand te brengen, doch bij grote concurrentie en de geringe hoeveelheid beschikbaar product, niet dan met grote moeite en tot lage koers. De Factory maakte sedert enige tijd geen offertes meer en was slechts te vinden voor koffie als bijlading tot NLG 25; nu dezer dagen heeft de president zich echter laten overhalen enige duizenden picols tot NLG 35 af te staan, die toen tot basis voor bovenbedoelde afdoening hebben gestrekt. Licht goed blijft schaars en is ook slechts tot lage cijfers verkrijgbaar. Naar het Kanaal werd afgedaan tot GBP 1.17/6 doch is dat cijfer thans niet meer te bedingen; men biedt nog slechts GBP 1.15/- nu bekend geworden is dat in Europa voor een hier liggend schip GBP 1.12/6 de Oostzee optie inclusief, geaccepteerd werd. Naar Amerika is nog altijd een kleine lading suiker aan de markt en bij de achteruitgang der koersen naar het Kanaal mag aangenomen worden, dat binnenkort liefhebbers daarvoor zullen komen opdagen ook al is geen sprake van verhoging van het primitief geboden cijfer en dat toen te laag gevonden werd. Voor koffie en licht goed van Padang naar New York werd weer een klein schip opgenomen tot GBP 2.2/6 voor de koffie. Naar Australië kwamen enige geforceerde afdoeningen tot stand en ondergingen koersen in die richting derhalve ook een daling; laatstelijk werd GBP 1/- voor suiker naar Melbourne geaccepteerd. Naar de Perzische Golf werden 2 schepen opgenomen; hoewel hierdoor voorlopig in de behoefte is voorzien, kan mogelijk nog een derde schip van matige grootte daarheen geplaatst worden. In kustvrachten is wederom niets omgegaan.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KINDERDIJK, NOACH IV, elk GBP 1.17/6 voor suiker. PADISTRAH laadt voor bevrachters rekening. In Europa afgesloten, alle naar het Kanaal. Nederlands, stoomschip PRINS VAN ORANJE koffie NLG 90, tin NLG 40 naar Amsterdam, koffie frank 90, tin frank 40 naar Marseille; stoomschip DRENTHE koffie NLG 85 naar Rotterdam en frank 85 naar Marseille;
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, stoomschip MADURA.

Afbeelding
Datum 03 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 november. Vrachten. Scheepsruimte neemt voortdurend toe, terwijl meest alle afschepers zich van gelegenheid van hun producten hebben verzekerd. De enkele afgesloten charters tonen een snelle verlaging van de vrachtenmarkt aan en zullen vele schepen in ballast elders hun heil moeten zoeken. Bevrachtingen van Nederlandse schepen kwamen niet tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, KERSBERGEN, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN en SLIEDRECHT.

Afbeelding
Datum 09 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 8 maart, Van de werf De Nachtegaal des heren Jan F. Meursing is heden van stapel gelopen het composite Meursings systeem klipper barkschip TJERIMAÏ, gebouwd voor rekening der heren A. Hendricks & Co.
De afmetingen van de TJERIMAÏ zijn ongeveer als volgt: lang in de kiel 190, wijd 38, hol 24 Amsterdamse voet, terwijl het schip ter grootte is van ongeveer 1.000 reg. ton gemeten.
De TJERIMAÏ is gebouwd volgens het Meursing’s composite-systeem, waarnaar reeds verscheidene schepen zijn gebouwd, onder anderen de BAARN, SMEROE, KERSBERGEN, SLAMAT, MERAPI, enz. Het is een geheel ijzeren schip, en tot de lastlijn voorzien van een houten huid van Amerikaans grenenhout, welke houten huid op de ijzeren is vastgemaakt met hardhouten machinaal gedraaide nagels van bulletriehout, dat een der hardste West-Indische houtsoorten is. Deze bulletrienagels zijn voorzien van een ijzeren ring, welke ijzeren ring met een loden ring is gebust, teneinde het beschadigen van de nagel te voorkomen en tevens het vastzitten en het juist sluiten om de kop van de nagel bevordert. Deze nagels worden van binnen het schip naar buiten geslagen, en van buiten wordt de nagel met een houten keg van hetzelfde harde hout opgesloten. Verder wordt de houten huid op de gewone wijze gekoperd, en deze schepen, behorende onder de voordeligste der vloot, zijn vlugge zeilers bij een groot draagvermogen, terwijl het Meursing’s composite systeem heeft bewezen te zijn van grote sterkte en deugdzaamheid bij een minimum van onderhoudskosten. De TJERIMAÏ verkrijgt de hoogste klasse bij Veritas en de Nederlandse Vereeniging van Assuradeuren.

Afbeelding
Datum 17 april 1883
Krant SH - Soerabaijasch Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 8 maart. Van de werf De Nachtegaal van de heer Jan F. Meursing is heden van stapel gelopen het composite ‘Meursings systeem’ klipper barkschip TJERIMAI, gebouwd voor rekening van de heren A. Hendrichs & Co.
De afmetingen van de TJERIMAI zijn ongeveer als volgt: lang in de kiel 190, wijd 38, hol 24 Amsterdamse voet, terwijl het schip ter grootte is van ongeveer 1.000 register ton gemeten.
De TJERIMAI is gebouwd volgens het Meursings composite-systeem, waarnaar reeds verscheidene schepen zijn gebouwd, onder andere de BAARN, SMEROE, KERSBERGEN, SLAMAT, MERAPI, enz. Het is een geheel ijzeren schip, en tot de lastlijn voorzien van een houten huid van Amerikaans grenen hout, welke houten huid op de ijzeren is vastgemaakt met hardhouten machinaal gedraaide nagels van bulletriehout, dat een van de hardste West-Indische houtsoorten is. Deze bulletrienagels zijn voorzien van een ijzeren ring, welke ijzeren ring met een loden ring is gebust teneinde het beschadigen van de nagel te voorkomen en tevens het vastzitten en het juist sluiten om de kop van de nagel bevordert. Deze nagels worden van binnen het schip naar buiten geslagen, en van buiten wordt de nagel met een houten keg van hetzelfde harde hout opgesloten. Verder wordt de houten huid op de gewone wijze gekoperd, en deze schepen, behorende onder de voordeligste van de vloot, zijn vlugge zeilers bij een groot draagvermogen, terwijl het Meursings composite systeem heeft bewezen te zijn van grote sterkte en deugdzaamheid bij een minimum van onderhoudskosten.
De TJERIMAI verkrijgt de hoogste klasse bij Veritas en de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren.

Afbeelding
Datum 21 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 19 december. Volgens een particulier telegram uit Batavia van heden zijn gecharterd de volgende Nederlandse schepen: DELIANE, kapt. Van Lindern, met bestemming Nederland tot de vracht van NLG 50 per last; KERSBERGEN, kapt. Klasen, met bestemming naar het Kanaal voor order tot de vracht van NLG 35 per ton, en NOACH II, kapt. Poortman met bestemming naar New York met koffie à NLG 60 per last.

Afbeelding
Datum 03 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 november. Vrachten. Naar scheepsruimte is weinig vraag, ofschoon schepen bijna alle reeds onder charter zijn. Naar Amsterdam Nederlands schip JUPITER NLG 55 per last voor een volle lading gouvernements-koffie, BAARN idem NLG 52,50 van de Noordkust, wordende de aanvankelijk op de Zuidkust in te nemen koffie per stoomschip MACASSAR verscheept. Stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, tin NLG 40 per last en naar Marseille koffie FFR 90, tin FFR 40 per ton. Naar Rotterdam stoomschip SAMARANG koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, tabak NLG 67,50 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ANTONIA, SALATIGA, NOACH II, KERSBERGEN en ADMIRAAL DE RUYTER.

Afbeelding
Datum 22 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 december. De markt bleef sedert ons laatste bericht onveranderd flauw. De onbevrachte vloot is tamelijk gering, doch is geheel in verhouding tot de vraag. Naar Nederland bood de Factorij, na het geven van een schip van 10.000 pikols koffie tot NLG 50, tot dezelfde vracht 4.000 pikols per schip aan, waarvan een paar bodems gebruik maakten om met aanleggen een begin te maken. De vrachten voor particulier goed, dat toch al schaars is, zijn daardoor zeer gedaald en nam men reeds suiker aan voor NLG 30. Door een schip werd voor een volle lading particuliere koffie NLG 40 bedongen. Naar het Kanaal bestaat zeer weinig vraag, alleen tot lage cijfers: de laatste afdoening was GBP 1.15. Naar Amerika werd een schip opgenomen voor koffie en lichtgoed van Batavia en Padang naar New York, terwijl een andere bodem afgesloten werd voor suiker naar Boston tot GBP 1.17/6. Naar Australië heerst ogenblikkelijk geen vraag.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OTTOLINA NLG 50 10.000 pikols Factorij-koffie van de Oosthoek, ligt aan. SALATIGA en DELIANE elk NLG 50 voor 4.000 pikols idem van Batavia, en liggen aan. Stoomschip NOORD-BRABAND NLG 90 koffie, NLG 20 per m3 djatiehout naar Rotterdam, en Sh.60/- voor kopra van Padang naar Marseille; stoomschip LIMBURG NLG 90 koffie en NLG 67,50 tabak naar Rotterdam. Naar Amsterdam THORBECKE II NLG 40 voor een volle lading koffie; stoomschip PRINS HENDRIK NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 40 tin; stoomschip PADANG NLG 85 koffie, NLG 100 huiden. Naar het Kanaal voor orders KERSBERGEN GBP 1.15/- suiker van Samarang. Naar New York NOACH II GBP.3 voor koffie, GBP 3.10/- voor licht goed van Batavia en Padang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR., KANAGAWA, ANTONIA, ADMIRAAL DE RUYTER, ZWERVER en stoomschip VOORWAARTS.

Afbeelding
Datum 11 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 januari. In vrachten is sedert de laatste mail zeer weinig omgegaan. Er kwamen geen bevrachtingen van Nederlandse schepen tot stand.
Onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, BESTEVAER, CONSTANTIA, MINA, NOACH II, SALATIGA en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 16 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 januari. Vrachten. De markt heeft in het afgelopen jaar geen uitzondering gemaakt op de algemene toestand van zaken, want behalve in enige maanden, waarin betrekkelijk goede cijfers betaald werden, zijn de bedongen koersen laag geweest, terwijl de toestand der Europese suikermarkt een flinke afscheep niet in de hand werkte. In tegenstelling met vorige jaren, werd in 1884 minder per stoomschip verscheept, wat vooral merkbaar werd in de laatste helft; maar, hoewel de suikeroogst ruim 1/5 hoger geraamd werd dan die van 1883, bestond er niet die vraag voor zeilgelegenheid, welke men ook door een mindere afscheep per stoomboot zou mogen verwacht hebben. De handhaving door assuradeuren van de door hen gestelde eisen betreffende classificatie der schepen, was oorzaak dat verscheidene bodems zich met lagere koersen moesten tevreden stellen. De door de Factory naar Nederland betaald vrachten waren het gehele jaar bijna gelijk op NLG 50,- voor koffie. Gedurende alle maanden was echter het aanbod van ruimte groter dan de vraag, daar de vermeerderde stoomvaart en de verwachting van een geringere oogst het bevredigen van ieders wensen dikwijls onmogelijk maakten. Particuliere lading, vooral koffie, bleef schaars. In het begin van het jaar werd NLG 30,- geaccepteerd, en in de laatste maand NLG 50,- à NLG 41½. Tabak werd tot NLG 27½, huiden NLG 70,- à NLG 60,-, kapok NLG 90,- à NLG 70,- afgesloten. Het aantal aanliggende schepen is dit jaar zeer gering geweest, aangezien bij een verkrijgen van Gouvernements koffie in de regel het gehele schip werd opgenomen. Naar het Kanaal voor order waren de koersen in de eerste helft van het jaar zeer laag en moest zelfs 30/- worden geaccepteerd. De nieuwe oogst opende met 50/-, welk cijfer, slechts een paar malen met 2/6 overschreden, tot het begin der vorige maand besteed bleef. In december trad echter door mindere vraag weder een daling in, en werd zelf 35/- geaccepteerd. Gedurende het nieuwe seizoen was de vloot niet aanmerkelijk groter dan de behoefte, naar het gestadig aankomen van vooruit bevrachte bodems, maakte het afsluiten van de disponibele vloot soms zeer moeilijk, vooral nu de Europese suikernoteringen niet tot een vlugge afscheep medewerkten. Naar Amerika werden een paar ladingen suiker verscheept tot onbekend gebleven koersen, voor koffie werd successievelijk GBP 2.5/-, GBP 2.10/- en GBP 2 bedongen. Naar Australië bleef geregeld vraag bestaan, doch de koersen bleven nagenoeg onveranderd, en werden tot GBP 1.5/- en GBP 1.2/6 schepen afgesloten. Naar Auckland werd ook meer geregeld ruimte opgenomen tot GBP 1.7/6 à GBP 1.10/- per ton. Voor de Perzische Golf kon slechts één schip geplaatst worden tot NLG 1,50 per picol. Stoomschepen hebben veel moeite gehad hun ruimte bijeen te krijgen en de meeste geregelde boten gingen met wanruimte huiswaarts. Suiker werd in de laatste maand tot GBP 1.12./6 meegenomen. Vreemde boten werden dit jaar zeer weinig bevracht. Zover ons bekend was de hoogste koers GBP 2.10/- en de laagste GBP 1.15/- naar Europa.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlandse BESTEVAER ligt aan, NLG 45,- koffie, CONSTANTIA ligt aan, NLG 100,- arak, stomer PADANG NLG 85,- koffie, NLG 67½ tabak, NLG 110,- huiden, alle naar Amsterdam; stomer KONINGIN EMMA NLG 90,- koffie, NLG 70,- tabak, NLG 110,- huiden, naar Amsterdam, en GBP 2,- suiker naar Marseille; stomer ZUID-HOLLAND NLG 90,- koffie, NLG 70,- tabak, NLG 110,- huiden, naar Rotterdam, en GBP 2,- per ton suiker naar Engeland.
Onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, MINA, NOACH II, SALATIGA en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 25 februari 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 januari. De vrachten zijn dalende. Het Nederlandse stoomschip SOENDA boekte nog suiker bij naar Marseille tot Sh.40/- per ton.
Onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, MINA, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN en WILHELMINA CORNELIA (ex-A.W.C.)

Afbeelding
Datum 10 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 februari. Vrachten. De markt blijft zeer gedrukt; voor Nederlandse schepen kwamen geen afsluitingen tot stand.
Onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, MINA, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN en WILHELMINA CORNELIA.

Afbeelding
Datum 15 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 februari. Vrachten. Sedert ons bericht van 28 januari bleef onze markt flauw gestemde en bestaat er in alle richtingen zeer weinig vraag. De onbevrachte vloot bleef nagenoeg stationair en overtreft de vraag. Een paar schepen werden opgenomen voor zout van Sumanap naar de Noordkust van Java tot NLG 9,- per koyang. Het Nederlandse stoomschip SUMATRA boekte koffie tot NLG 90, huiden NLG 110, tabak NLG 70, indigo NLG 90, en suiker tot GBP 1.10/- per ton naar Amsterdam, het Nederlandse stoomschip SOERABAJA koffie NLG 90, huiden NLG 110, tabak 70 en indigo NLG 90 naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, KOSMOPOLIET III, NOACH VI, MINA, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN en WILHELMINA CORNELIA.

Afbeelding
Datum 31 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 februari. Vrachten. De markt onderging gedurende de laatste veertien dagen geen verandering. De onbevrachte vloot verminderde weinig, doch de vraag van zeer gering. Alleen naar Het Kanaal voor order werd enige ruimte opgenomen tot Sh.30/- voor droge suiker van één laadplaats, en tot dezelfde vracht voor stroopsuiker in zakken per ingenomen netto ton. Voor andere bestemmingen bestond geen behoefte. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak, NLG 90 indigo naar Amsterdam en suiker tot geheime vracht naar Marseille; stoomschip PRINSES MARIE, idem.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN en WILHELMINA CORNELIA en OTTOLINA.

Afbeelding
Datum 09 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 maart. De vrachten blijven in onveranderd flauwe stemming met slechts enkele afdoeningen. Het Nederlandse stoomschip KONING WILLEM III laadt indigo tot NLG 90, tabak NLG 45, huiden NLG 110, tin NLG 20 per last, hout NLG 15 per m³ naar Amsterdam, thee tot Sh.35/- per ton naar Londen en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA en OTTOLINA.

Afbeelding
Datum 12 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 maart. Sedert het bericht van 25 februari bleef de flauwe stemming van de vrachtenmarkt zich handhaven en bestond er bijna geen vraag. Naar Nederland werd niets afgedaan, noch door de Factorij, noch door particulieren. Naar het Kanaal voor order werd een schip opgenomen voor droge suiker tot Sh.32/6, terwijl een ander Sh.30/- accepteerde voor een lading zaksuiker. Naar Amerika worden schepen bevracht voor zaksuiker tot Sh.27/6 met bestemming naar New York. Naar Australië noch in andere richtingen bestond enige vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS HENDRIK NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Amsterdam, en de stoomschepen SAMARANG en NOORD-HOLLAND elk NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Rotterdam en FFR 90 indigo naar Marseille
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.

Afbeelding
Datum 22 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 maart. Vrachten stil bij uiterst geringe vraag naar scheepsruimte. Het Nederlandse stoomschip VOORWAARTS boekte koffie tot NLG 50, tabak NLG 60, huiden NLG 75, tin NLG 20 per last naar Amsterdam, indigo Ffrs 90, tin Ffrs 20 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.

Afbeelding
Datum 28 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 25 maart. Gedurende de laatste veertien dagen bleef het onveranderd kalm en zijn er slechts een paar afdoeningen te vermelden. Naar Nederland werd een scheepje opgenomen tot de pariteit van NLG 40 per last voor koffie en bestaat er kans, dat er nog eens een afdoening tot stand komt. Naar het Kanaal werd GBP 1.10/- voor zaksuiker, ingenomen gewicht, geaccepteerd, terwijl er voor een restant droge suiker nog een handig schip te plaatsen zou zijn. Naar Amerika of Australië bestond geen vraag. De a.s. koffieveiling over enige dagen te Padang te houden zal wellicht enige ruimte voor New York uit de markt nemen. De laatste bevrachting van een Nederlands schip is stoomschip PRINS FREDERIK NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak, NLG 20 ton NLG 120 indigo naar Amsterdam, FFr 120 indigo, FFr 20 tin, en suiker tot geheime koers naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.

Afbeelding
Datum 06 mei 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 maart. Vrachten stil, terwijl er slechts één afdoening van een Nederlands schip plaatsvond: stoomschip NOORD-BRABAND: tabak tot NLG 60 à NLG 50, indigo NLG 90, koffie NLG 65, huiden NLG 75 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.

Afbeelding
Datum 09 mei 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 8 april. Sedert het laatste bericht van 25 maart bleef de markt onveranderd flauw. De onbevrachte vloot vermeerderde enigszins, doch er bestond bijna geen vraag. Naar Nederland en Het Kanaal ging niets om, ofschoon naar laatstgenoemde bestemming enige vraag bestaat, doch passende schepen ontbreken. Naar Amerika werden drie schepen opgenomen, twee om koffie te Macassar te laden, en het derde voor koffie uit de jongste Padang-veilingen, alle met bestemming naar New York. Naar Australië zijn geen afdoeningen te vermelden en bestaat ook geen vraag.
Er kwam slechts één afdoening van een Nederlands schip tot stand: stoomschip PRINS VAN ORANJE: indigo NLG 120, koffie NLG 65, huiden NLG 75 per last naar Amsterdam en stroopsuiker tot geheime koers naar Londen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA, BERTHA, KOSMOPOLIET III, MINA en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 26 mei 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 april. Sedert het bericht van 8 dezer bleef de toestand van de markt onveranderd en de beschikbare tonnemaat nagenoeg stationair. Naar Nederland ging wederom niets om, en naar Het Kanaal voor order is slechts één afdoening te vermelden, n.l. die van een klein schip in de roes voor coprah van Macassar en Gorontalo. In alle andere richtingen kwamen geen bevrachtingen tot stand en bestaat ook geen vraag.
De laatste bevrachting van een Nederlands schip is: stoomschip PRINSES WILHELMINA: koffie NLG 65, tabak NLG 60, huiden NLG 75, indigo NLG 120, tin NLG 20 per last naar Amsterdam, en FFR 120 indigo en FFR 40 gom damar naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA, BERTHA, KOSMOPOLIET III, MINA, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK en MATHILDA.

Afbeelding
Datum 03 juni 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 2 mei. Bij voortdurend gebrek aan vraag zijn er slechts een paar afdoeningen te vermelden. De onbevrachte vloot bleef nagenoeg stationair. Naar Nederland werd een schip aangelegd op arak tot NLG 100 à NLG 90, doch ging er verder niets om. Naar het Kanaal en Australië kwamen geen afdoeningen tot stand en bestond ook geen vraag. Naar Amerika werden een paar kleine schepen opgenomen om koffie te Padang te laden en besteedde men Sh.5/- meer dan het laatst gecharterde schip, n.l. Sh.40/-
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: BERTHA ligt aan NLG 100 en NLG 90 arak naar Amsterdam; stoomschip GELDERLAND: koffie NLG 65, tabak NLG 60, huiden NLG 75, indigo NLG 120, per last en NLG 17,50 per m3 kinabast naar Rotterdam, en suiker tot geheime koers naar Londen; stoomschip MADURA NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Amsterdam en zaksuiker tot geheime koers naar Londen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA, BERTHA, KOSMOPOLIET III, MINA, JOHANNA, CORNELIA, en KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 17 juni 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 mei. Vrachten met weinig nieuwe afdoeningen. Het Nederlandse stoomschip DRENTHE: koffie NLG 65, tabak NLG 60, huiden NLG 75, indigo NLG 90, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille voor order; MINA 8.000 picols Gouvernements-koffie tot NLG 40 per last, en ligt in lading naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, en KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 22 juni 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia,16 mei. Sedert het bericht van de 2e dezer bleef de markt onveranderd flauw en ging er bijna niets om. Naar Nederland kwam de Factorij aan de markt met 8.000 picols koffie, die door een klein schip tot NLG 40 werden aangenomen en waarop het begon aan te leggen. Een dergelijke hoeveelheid is nog voor een ander schip disponibel. In andere richtingen kwamen geen afdoeningen tot stand, daar er noch naar het Kanaal, noch naar Amerika of Australië enig vraag bestond.
De laatste bevrachtingen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 75 huiden, NLG 20 tin NLG 50 thee, naar Amsterdam, en zaksuiker tot geheime koers naar Liverpool; stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 65 koffie, NLG 50 tabak, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, naar Amsterdam en FFR 20 tin, FFR 120 indigo naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK en F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 01 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 mei. Vrachten blijven stil. Om uit de nieuwe oogst te laden werden enige biedingen gedaan, doch te laag om tot zaken te leiden. Het Nederlandse stoomschip BATAVIA nam koffie tot NLG 65, tin NLG 20, huiden NLG 75, krossok NLG 40, indigo NLG 90 à 120, suiker tot geheime vracht naar Rotterdam, thee tot Sh.35/- per 40 cub.ft. naar Londen en suiker tot geheime vracht, en kopra tot NLG 60 per ton naar Marseille, te Padang in te nemen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK en F.H. VON LINDERN.

Afbeelding
Datum 06 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 mei. Vrachten. Sedert het bericht van de 16e dezer bleef de toestand onveranderd, ofschoon de vooruitzichten enigszins gunstiger zijn. Grote partijen suiker zijn in de laatste veertien dagen tot steeds stijgende prijzen verkocht en reeds enige kleine partijen werden naar de afscheepplaatsen afgevoerd. De oogst belooft overvloedig te zullen zijn doch het begin van de grote afscheep kan niet voor einde juni tegemoet worden gezien. Naar Nederland kwam een partij particuliere koffie aan de markt, die tot NLG 40 door een schip werd aangenomen, dat daarop begon aan te leggen. (opm: zie hieronder NOACH VI) De raming van de Gouvernements koffieoogst is verre beneden die van verleden jaar, en, daar nog bijna geen product is afgevoerd, bleef de Factory uit de markt. Naar Het Kanaal, Amerika en Australië vonden geen transactiën plaats en bestaat geen vraag. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip SOENDA NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 75 huiden, NLG 50 thee, NLG 120 indigo naar Amsterdam en FFR 75 huiden, FFR 120 indigo naar Marseille; NOACH VI ligt aan, NLG 40 voor 20.000 pikols particuliere koffie naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN en JUPITER.

Afbeelding
Datum 13 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 juni. Vrachten bijna zonder afdoeningen. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip ZEELAND koffie NLG 90 en NLG 65, tabak NLG 45, indigo NLG 120 en NLG 90, huiden NLG 75, rijst NLG 40 per last, kinabast NLG 17,50 per m3 naar Rotterdam, en thee Sh.35/- à 40/- per 40 cub.ft. naar Londen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, BERTHA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER en SLAMAT.

Afbeelding
Datum 23 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 juni. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de toestand van de markt onveranderd. De onbevrachte vloot nam aanmerkelijk toe, doch een aantal van de aangekomen schepen zijn bestemd om voor reders rekening te laden of reeds in Europa retour bevracht. Het afscheepseizoen zal echter wel niet voor de eerste helft van juli een aanvang nemen. Naar Nederland accepteerde een schip een kleine hoeveelheid arak tot NLG 90 en begon aan te leggen. Afdoeningen zijn bijna niet te vermelden, daar er noch naar Het Kanaal, Amerika of Australië enige vraag bestond. Tegen het einde dezer maand zal er te Padang een koffie-veiling gehouden worden en is het mogelijk, dat daarna enige vraag voor scheepsruimte naar New York zal ontstaan. Het Nederlandse stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX boekte NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 75 huiden, NLG 40 gom damar naar Amsterdam, en FFR 40 gom damar, FFR 120 indigo, GBP 2.5/- voor suiker naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN en JAN VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 28 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 juni. Vrachten zonder afdoeningen. Er zijn veel schepen aangekomen. Het Nederlandse stoomschip ZUID-HOLLAND boekte koffie NLG 65, huiden NLG 75, indigo NLG 120 en NLG 90 per last naar Rotterdam, en suiker tot geheime conditiën naar Port Said voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, KINDERDIJK, F.H. VON LINDERN, JUPITER, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN en JAN VAN HAAFTEN.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 juli. Sedert ons bericht van 27 passato bleef de markt zonder levendigheid en bestond er bijna geen vraag, terwijl de onbevrachte vloot weder enigszins vermeerderde. Naar Nederland was geen product aan de markt en bestaat er volgens mededelingen van de Factory voorlopig nog geen behoefte aan ruimte voor Gouvernements-koffie. Naar Het Kanaal kwamen een paar afdoeningen tot stand en begonnen enige in Europa bevrachte bodems te laden, doch afschepers houden zich nog zeer teruggetrokken. Voor de meeste verkopen van suiker uit deze oogst schijnt door kopers in Europa voor scheepsruimte gezorgd te worden, waardoor exporteurs niet vrij zijn in hun bewegingen, hetgeen niet zonder invloed op onze vrachtenmarkt zal blijven, vooral daar de naburige havens alle goed van ruimte voorzien zijn en de vloot hier dagelijks vermeerdert. Hoger dan GBP 2 is hier momenteel niet te maken, terwijl echter de vraag zeer gering is. Naar Amerika werden een paar schepen opgenomen voor koffie uit de jongste Padang-veiling naar New York en is thans in de behoefte voorzien. In andere richtingen ging niets om. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES MARIE NLG 65 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, NLG 60 tabak naar Amsterdam, en suiker tot GBP 2.5/- naar Marseille voor order; stoomschip SOERABAJA NLG 65 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Rotterdam en suiker tot geheime prijs naar Marseille; KINDERDIJK GBP 2 voor suiker naar Het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juli. Vrachten. Er is meer leven, nu men algemeen begint af te schepen. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen kwamen tot stand: stoomschip UTRECHT koffie en huiden tot NLG 75, tin NLG 20 per last naar Rotterdam, suiker Sh.45/-, tin FFr 20 per ton naar Marseille, en thee tot Sh.40/- en 35/- per 40 cub.ft. naar Londen. De BERTHA heeft tot NLG 90 per last arak aangenomen en ligt in lading naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juli. Vrachten. Sedert het bericht van de 11e dezer bleef de flauwe stemming onzer markt zich handhaven, terwijl de onbevrachte vloot weer aanzienlijk vermeerderde en de behoefte verre overtreft. Naar Nederland was noch de Factory noch particuliere lading aan de markt. Op 1 augustus a.s. verzoekt te Factory aanbieding van scheepsruimte voor de overvoer van koffie van Menado, Amoerang en Belang naar Amsterdam en moeten de schepen vóór 15 augustus op een van de plaatsen van Java disponibel zijn. Op ultimo juni waren aanwezig op de drie plaatsen 12.555 pikols (opm: koffie), in de binnenlandse pakhuizen 5.755 pikols en werden tot ultimo september 2.795 pikols aldaar verwacht, zodat totaal 21.105 pikols over te voeren zouden zijn. De Factory verbindt zich echter voor geen bepaalde hoeveelheid, terwijl de vervrachter niet meer behoeft te nemen dan het schip laden kan en mag eventuele wanruimte slechts op een van de plaatsen van Celebes worden opgevuld. Alleen op houten schepen wordt gereflecteerd, doch is de Factory niet aan de laagste inschrijver verbonden. Naar Het Kanaal bestond weinig vraag en behalve enige schepen die, onder charter in Europa gesloten, begonnen te laden, is er slechts een afdoening tot Sh.37/6 te vermelden. Naar Amerika noch naar Australië ging iets om. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS HENDRIK NLG 65 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin naar Amsterdam, en Sh.45/- per ton suiker, Sh.60/- per ton kopra van Padang, FFr 120 per ton indigo naar Marseille; stoomschip VOORWAARTS dezelfde koersen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 08 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 juli. Vrachten. Bijna geen nieuwe charters werden afgesloten bij steeds toenemende scheepsruimte. Van de Nederlandse schepen werd alleen bevracht het stoomschip SAMARANG koffie NLG 75, huiden NLG 75, indigo NLG 120, rijst NLG 40 per last naar Rotterdam, en suiker NLG 50 per last Marseille optie Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 11 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Vrachten. Sedert het bericht van 25 juli valt er weinig belangrijks over de markt te rapporteren. Naar Nederland werd geen particuliere lading geboden en was ook de Factorij niet in de markt voor Java-koffie. Zij hield echter de 1e dezer een inschrijving voor de overvoer van de Menado-koffie naar Amsterdam, en ontving van 21 schepen aanbiedingen, afwisselende van NLG 44,87½ tot NLG 80. Hiervan werd alleen de NOACH III tot NLG 48,50 opgenomen van Menado, Amoerang en Belang. Naar Het Kanaal werd bijna niets afgedaan. Verscheidene schepen arriveerden onder charter uit Europa en zijn thans ladende, en een paar schepen werden tot Sh.35/- en Sh.32/6 bevracht. Er heerst echter grote lusteloosheid en bestaat er bijna geen vraag. Naar Amerika noch naar Australië ging iets om. Met uitzondering van bovengenoemde NOACH III was de enige bevrachting van een Nederlands schip het stoomschip PRINS FREDERIK NLG 75 koffie, NLG 45 tabak, NLG 120 indigo, NLG 40 rijst naar Amsterdam, en Sh.45/- per ton suiker, FFr 75 huiden naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 22 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustus. Vrachten. Er gaat bijna niets om bij een bovenmatig groot aanbod van scheepsruimte. Er vond slechts één afsluiting van een Nederlands schip plaats: het stoomschip NOORDHOLLAND NLG 75 koffie en huiden, NLG 40 rijst, alles per last, NLG 50 per last en Sh.40/- per ton suiker naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET Iii, THORBECKE III en MARIA.

Afbeelding
Datum 25 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 augustus. Vrachten. De toestand van de markt bleef sedert het laatste bericht van de 8e dezer onveranderd en was er geen verbetering te bespeuren. Het aantal schepen vermeerderde weer en, hoewel bijna alle reeds voor arrivement bevracht, oefenen zij toch op de markt grote invloed uit. Naar Nederland is een klein partijtje koffie van particulieren in de markt, doch overigens is bijlading zeer schaars. De Factorij kondigde de 10e dezer een inschrijving op 15 dezer aan voor de overvoer van 40.000 pikols koffie van de Noordkust naar Rotterdam, doch niet meer dan 20.000 pikols aan één schip gevende. Er werden 26 schepen aangeboden tot cijfers lopende van NLG 42 tot NLG 23,87½ per last, en werden de BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL tot NLG 23,87½ en de NOACH II tot NLG 25 opgenomen, beide met 20.000 pikols naar Rotterdam. De toestand is voor de overblijvende schepen verre van rooskleurig, want het is niet onwaarschijnlijk dat de Factorij geen verdere ruimte zal behoeven. De oogst is begroot op plm. 614.000 pikols; hiervan moeten gereserveerd worden voor de contracten met de boten plm. 400.000, voor verkoop in Indië 100.000 en voor legkoffie 30.000 pikols, zodat er na aftrek van de opgenomen ruimte slechts plm. 50.000 pikols overblijft, terwijl de regering haar wens kenbaar maakte, dat de koffie langer opgeschuurd moest blijven in Indië, zodat zonder hoge noodzakelijkheid van gebrek aan pakhuisruimte er vooreerst geen verscheep te verwachten is. Voor Het Kanaal bestond er enige vraag, doch tot lagere cijfers dan het laatste bericht vermeldde. Naar Amerika noch naar Australië bestond vraag en vonden geen transacties plaats.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen waren, behalve bovengenoemde twee schepen met Factorijkoffie, het stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 75 koffie, NLG 75 huiden, NLG 20 tin, NLG 50 suiker, naar Amsterdam; stoomschip NOORD-BRABAND NLG 75 koffie en huiden. NLG 40 rijst naar Rotterdam en NLG 50 suiker naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III en THORBECKE III.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. Er is iets meer vraag, maar niet in verhouding tot de steeds aangroeiende beschikbare scheepsruimte. Tot stand kwamen de volgende bevrachtingen voor Nederlandse schepen: NICOLAAS BEETS suiker tot Sh.30/- per ton, THORBECKE V idem te Samarang te laden, THORBECKE VI idem te Soerabaja te laden, alle drie naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NOACH V, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JAN VAN HAAFTEN, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM, INSULINDE, KOSMOPOLIET III, THORBECKE III en GRAAFSTROOM.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 augustus. Vrachten. De markt toont nog weinig leven en konden slechts enkele afdoeningen tot stand gebracht worden. Het Nederlandse stoomschip ZEELAND boekt koffie NLG 80, huiden NLG 95, tin NLG 20, indigo NLG 120 per last, en thee Sh.35/- per 40 kub.voet naar Rotterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille. Het Nederlandse stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX koffie NLG 80, huiden NLG 90, tin NLG 20 naar Amsterdam, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BURGEMEESTER SCHORER, ZWERVER, THORBECKE V, THORBECKE VII, BAARN, THORBECKE III, AMSTERDAM, THORBECKE VI, DELIANA en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Sedert het bericht van 21 augustus heerste er groter levendigheid in onze markt en ten gevolge van verscheidene afdoeningen verminderde de onbevrachte vloot zeer sterk. Naar Nederland werd niets afgedaan, daar de factory uit de markt bleef en er geen particuliere lading werd aangeboden. Naar Kanaal bestond levendige vraag en valt een kleine rijzing in vrachten te constateren, daar men voor prima schepen coulant 27/6 betaalde. Tot dit cijfer zou dan ook meer scheepsruimte te plaatsen zijn. Lagere afdoeningen waren te wijten aan extra assurantie. Naar Amerika kwam een lading suiker in de markt, waarvoor een handig schip tot 22/6 werd opgenomen. Naar Australië bestond geen vraag, en hadden geen bevrachtingen plaats. Kustvrachten. Voor zout van Sumanap naar Batavia werd scheepsruimte opgenomen tot NLG 9½ per koyang.
De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip SUMATRA NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 50 rijst, naar Amsterdam; THORBECKE VII, THORBECKE V, BAARN, THORBECKE III en THORBECKE VI GBP1.7/6 idem, alle naar Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BURGEMEESTER SCHORER, ZWERVER, DELIANA en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Sedert het bericht van 4 dezer was de markt tamelijk stil, hoofdzakelijk tengevolge van de weinige scheepsruimte. De onbevrachte vloot vermeerderde enigszins, doch de onmiddellijk disponibele ruimte is zeer beperkt. Naar Nederland ging niets om en bleef ook de factory uit de markt. Naar Kanaal werden, kort na het laatste bericht, een paar schepen opgenomen op de basis van Sh.27/6, doch tengevolge van bovenvermelde schaarste aan beschikbare tonnenmaat werd voor dadelijke behoefte een ijzeren schip en een kleine houten bodem tot Sh.32/6 opgenomen, en blijft er nog vraag bestaan. Naar Amerika en Australië zijn geen afdoeningen te vermelden, doch voor beide destinaties bestaat vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip ZUID-HOLLAND NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 120 indigo, naar Rotterdam, suiker tot geheime koers naar Marseille; stoomschip CONRAD NLG 80 koffie, NLG 90 huiden, NLG 50 rijst, naar Amsterdam, fr. 90 huiden, fr. 55 peper, fr. 20 tin, naar Marseille; KERSBERGEN GBP 1.7/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BURGEMEESTER SCHORER, ZWERVER, DELIANA.

Afbeelding
Datum 03 maart 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 maart. Het Nederlandse schip KERSBERGEN, kapt. Klasen, van Java naar Liverpool, is bij laatstgemelde haven aan de grond gekomen, doch later vlot geraakt, waarschijnlijk zonder schade.

Afbeelding
Datum 04 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Baarn, 2 april. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip KERSBERGEN, kapt. Klasen, heden van Liverpool naar Probolingo vertrokken.

Afbeelding
Datum 01 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 augustus. Het Nederlandse schip KERSBERGEN, kapt. Klasen, is bevracht met een volle lading suiker van Java naar het Kanaal ad Sh. 27/6 per ton.

Afbeelding
Datum 17 september 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. De vrachten zijn stil bij tot dusverre nog zeer geringe vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES WILHELMINA naar Amsterdam voor koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en tin NLG 25 per last; stoomschip DRENTHE naar Rotterdam koffie NLG 80, rijst NLG 50, huiden NLG 95, indigo NLG 120, tabak NLG 55 en krossoks NLG 45 per last. De BATAVIER laadt voor bevrachters rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GRAAFSTROOM, F.H. VON LINDERN, CONSTANTIA, THORBECKE VII, SMEROE, NOACH V, THORBECKE IV, TJERIMAI, NOACH VI, NOACH III, NOACH IV, CONCORDIA, JOHANNA, THORBECKE VI, KERSBERGEN, THORBECKE, THORBECKE II, INSULINDE, THORBECKE III en KRIMPEN A/D LEK.

Afbeelding
Datum 31 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 december. Volgens telegram uit Londen arriveerde het Nederlandse barkschip KERSBERGEN, kapt. Klasen, van Batavia naar het Kanaal, vóór 18 december te St. Helena.

Afbeelding
Datum 02 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 juni. Volgens telegram uit Londen is het Nederlandse barkschip KERSBERGEN, kapt. Klasen, 12 april van Penarth naar Java vertrokken, lek te Rio de Janeiro binnengelopen.

Afbeelding
Datum 05 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Rio de Janeiro, 11 juni. Het Nederlandse barkschip KERSBERGEN, kapt. Klasen, van Penarth naar Java, de 2e juni lek hier binnengelopen, moet ongeveer 500 ton van de lading lossen om onderzocht te kunnen worden.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rio de Janeiro 6 juli. Het Nederlandse barkschip KERSBERGEN, kapt. Klasen, van Cardiff naar Java, hier lek binnengelopen, heeft de reparatie volbracht en neemt de geloste lading, ongeveer 4 à 500 ton weer in.

Afbeelding
Datum 29 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Baarn, 28 september. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip KERSBERGEN, kapt. Klasen, gisteren van Penarth, laatst van Rio de Janeiro, op de rede van Soerabaja aangekomen.

Afbeelding
Datum 10 november 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 november. Het Nederlandse schip KERSBERGEN, kapt. Klasen, is bevracht tot geheime prijs met koffie van Padang naar New York.

Afbeelding
Datum 13 november 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 oktober. Vrachten. Er is weinig vraag naar schepen maar ook slechts weinig ruimte aangeboden. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip VOORWAARTS koffie NLG 80, huiden NLG 95, tabak NLG 60, rijst NLG 50 per last naar Amsterdam; stoomschip SAMARANG koffie NLG 80, huiden NLG 95, zwarte peper NLG 65, rijst NLG 50, tin NLG 30 per last naar Amsterdam, koffie Ffrs. 80, huiden Ffrs 95, zwarte peper Ffrs.65, rijst Ffrs 50, ton Ffrs 30 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KRIMPEN AAN DE LEK, BARON VAN PALLANDT VAN ROOZENDAAL, KERSBERGEN en SENIOR.

Afbeelding
Datum 30 april 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 29 april. Volgens door ons uit Londen ontvangen telegram arriveerde het Nederlandse schip KERSBERGEN, kapt. Klasen, de 29e april van Padang te New York.

Afbeelding
Datum 17 november 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 oktober. Ten gevolge van het verspringen van de mails loopt het bericht over een tijdvak van drie weken, gedurende hetwelk onze markt tamelijk levendig was. Naar Nederland kwam de factorij aan de markt, bevrachtte een schip voor een volle lading koffie, nam een tweede op voor 20.000 pikols en gaf een derde 15.000 pikols. Hiermede is in haar behoefte voorzien. Voor particuliere lading werd een schip aangelegd op een partijtje arak en een ander op een gedeeltelijke lading rijst, doch bestaat verder geen vraag. Naar Kanaal van O kwamen een paar vooruit bevrachte schepen in lading en werd een ijzeren schip afgesloten tot 32/6, terwijl op deze basis nog wel enige scheepsruimte te plaatsen zou wezen. Naar Port Said van O zijn een paar stoomboten suiker ladende. Naar Amerika wordt een stomer met suiker beladen en werd een schip opgenomen als remplaçant van de verbrande CHARLOTTE, doch ging verder niets om en wordt ook geen tonnenmaat gezocht. Naar Australië werd een schip bevracht tot Sh.20/- en bestaat momenteel geen vraag meer. Naar Hongkong werd een stoomboot afgesloten tot NLG 0,50 per pikol suiker en zou nog een dergelijk charter te verkrijgen zijn. Zoutvervoer. De her-uitbesteding van het vervoer van zout van Madura naar de Buitenbezittingen zal de 3e december aanstaande plaats hebben. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands BAARN NLG 30 voor 10.000 pikol rijst van Indramayoe naar Amsterdam; vult op te Makassar en op Java; BATAVIER NLG 45 voor 20.000 pikol Factorij-koffie naar Schiedam, ligt aan; SMEROE NLG 45 voor 15.000 pikol dito naar Dordrecht, ligt aan; stoomschip PRINSES MARIE NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, NLG 50 thee, naar Amsterdam en F 80 naar Genua; ANNA HERBERTHA Sh.30/- voor suiker in kranjongs; NACHTEGAAL laadt tegen Sh. 32/6 suiker voor bevrachters rekening. De Nederlandse KERSBERGEN is nog onbevracht.

Afbeelding
Datum 19 november 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 november. Het Nederlandse schip KERSBERGEN, kapt. Klasen, is bevracht met een lading suiker van Java naar Engeland of vasteland tot Sh. 30/-.

Afbeelding
Datum 27 november 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 oktober. Vrachten. Er was zeer weinig vraag naar scheepsruimte, ook omdat bij de lage suikerprijzen in Europa niemand haast maakt met afschepen. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip DRENTHE, koffie NLG 85, huiden NLG 95, rijst NLG 50, peper NLG 80, tin NLG 35 per last, naar Rotterdam en koffie FFR 85, huiden FFR 95, peper FFR 80, tin FFR 35 per ton, naar Marseille; CONCORDIA, suiker voor bevrachters rekening naar Kanaal voor orders. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 14 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten. Sedert het bericht van 2 dezer bleef de markt flauw; er bestond wel enige vraag, doch passende schepen ontbreken. Naar Nederland ging niets om van Java, doch werd een klein schip bevracht van Gorontalo en Kwandang naar Amsterdam. Naar Kanaal voor order kwam een afdoening tot stand tot een cijfer, hoger dan tot dusverre betaald werd, doch kan die koers niet als normaal beschouwd worden, aangezien alleen bijzondere omstandigheden het mogelijk maakten die vracht te bedingen. Er zouden nog een paar schepen tot lagere koers te plaatsen zijn. Naar Amerika wordt scheepsruimte gezocht voor suiker, doch zou ogenblikkelijk slechts Sh.27/6 à 30/- voor 1e klasse schepen verkrijgbaar zijn. Naar Australië werden een paar bodems opgenomen voor suiker tot Sh.22/6 en zoekt men tot deze vracht nog meer tonnenmaat. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip SOERABAIJA NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Rotterdam en FFR 85 koffie, FFR 95 huiden naar Marseille; stoomschip PRINS FREDERIK NLG 85 koffie, NLG 95 huiden, NLG 50 rijst, naar Amsterdam en FFR 85 peper naar Genua; Nederlands KRIMPEN AAN DE LEK Sh.37/6 en KERSBERGEN Sh.30/- voor suiker in kranjangs, allen naar Kanaal voor order; Nederlands CORNELIA Sh.22/6 suiker in kranjangs naar Australië. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: THORBECKE III en SENIOR.

Afbeelding
Datum 30 april 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 26 april. De lading Java-suiker per het Nederlandse schip (opm: bark) KERSBERGEN, thans te Falmouth, is geconsigneerd aan de heer E.C. Suermondt te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 15 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 januari. Gedurende de laatste veertien dagen is niet de geringste verbetering in de vrachtenmarkt te bespeuren. Door de naderende afloop van dit seizoen, in verband met enige afsluitingen in Europa tot betrekkelijk lage cijfers, werd een nadelige invloed op de vrachten uitgeoefend. Met het oog op de concurrentie zijn de geregelde stoomschepen begonnen de vrachten te verlagen en de toestand der stoomvrachten bleef gedrukt. Naar Nederland bestaat geen kans op een spoedige verbetering. Naar het Kanaal voor orders werden enige zeilschepen in Europa bevracht; zeiltonnage wordt nog gezocht om droge of natte suiker te laden. Naar Lissabon voor orders kan een schip van middelmatige grootte voor coprah emplooi vinden. Naar Port Said voor orders laden enige stomers voor bevrachters-rekening. Naar Amerika is de vracht voor een schip van ongeveer 1.000 tons register nog aan de markt om koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New-York te laden, terwijl een groter schip gevraagd wordt voor stroopsuiker naar Montreal. Naar Australië zouden schepen emplooi vinden voor suiker in kranjangs tot 20/- (opm: 20 Engelse shillings) naar Sydney of Melbourne. Er bestaat enige vraag voor schepen van Newcastle N.S.W. (opm: New South Wales) naar Amboina of Macassar voor steenkolen.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip SAMARANG NLG 45 thee, NLG 45 peper, NLG 45 gom damar, NLG 45 tabak, NLG 25 rijst, naar Nederland via Marseille; Nederlands stoomschip SUMATRA idem naar Nederland via Genua; Engels stoomschip PALAMED 30/- suiker, 30/- thee per ton, peper en gom damar LG 45 per last naar Nederland. Het Nederlandse schip KERSBERGEN laadt suiker naar New-York. Het Nederlandse schip CLARA is lossende en onbevracht.

Afbeelding
Datum 27 juni 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 juni. Het schip KERSBERGEN, kapt. K. Klasen Mzn, van Java te Sandy Hook binnen, heeft order bekomen voor New York.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 1 augustus. Het Nederlandse barkschip KERSBERGEN werd bevracht voor 20 à 22 dollarcents per kist petroleum, alhier te laden voor Nederlands-Indië.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Nantes, 15 augustus. Het schip KERSBERGEN, kapt. K. Klazen Mzn, van Java alhier aangekomen, levert de lading enigzins beschadigd uit, vermoedelijk door slechte stowage.

Afbeelding
Datum 27 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 24 februari. Het Nederlandse schip KERSBERGEN, groot 985 ton, gebouwd in 1871, te Rotterdam liggende, is voor NLG 24.000 uit de hand verkocht.

Afbeelding
Datum 04 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 2 maart. Het Nederlandse schip KERSBERGEN, alhier uit de hand verkocht, is aangekocht door de heer P. Wiborg te Drammen en zal genaamd worden CHRISTIANE.

Afbeelding