Inloggen
STAD STEENWIJK - ID 16733


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1872-07-01 / 1896-09-21 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: D.A. Campbell, Tatamagouche, NS, Canada
Delivery Date: 1863-06-00
Technical Data

Net Tonnage 2: 295.00 Net tonnage
 
Length 1: 36.30 Meters Registered
Beam: 8.20 Meters Registered
Depth: 3.68 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-03-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: STAD STEENWIJK
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Tromp Meesters, S.
Plaats: Steenwijk
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1881-03-28, uitreiking zb88-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-06-27 GLEN ROY
Manager: Pictou N.S., Canada
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Pictou N.S. / Canada
Callsign: TMLW
Additional info: oFF.NO. 43074

Date/Name Ship 1864-00-00 GLEN ROY
Manager: James F. Jones, Liverpool, Great Britain
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1866-00-00 GLEN ROY
Manager: N. Cameron, Liverpool, Great Britain
Eigenaar: N. Cameron, Liverpool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Liverpool / Great Britain
Additional info: Off.no. 43074

Date/Name Ship 1871-06-13 EMMA & LUCY
Manager: Adolph Dietrich Köser, Bützfleth, Germany
Eigenaar: Adolph Dietrich Köser, Bützfleth, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1872-07-01 STAD STEENWIJK
Manager: Firma H. & S. Tromp Meesters, Steenwijk, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Firma H. & S. Tromp Meesters, Steenwijk, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Steenwijk / Netherlands
Callsign: PTBC

Date/Name Ship 1892-01-26 STAD STEENWIJK
Manager: P.P. Kolk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: P.P. Kolk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTBC

Date/Name Ship 1895-01-23 STAD STEENWIJK
Manager: Klaas Martens, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Martens, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PTBC

Ship Events Data

1872-11-14: Damaged
Kopenhagen, 14 november 1872. De bark STAD STEENWIJK, kapt. Alta, van Sundsvall naar Harlingen, is naar hier met verlies van een anker en een onderzeil. Er zijn loodsen aan boord.
1873-09-20: Collision
Vlie, 21 september 1873. Het Nederlandse schip STAD STEENWIJK, kapt. (J.J.) Alta, van Sundsvall alhier binnen, is in de afgelopen nacht in de Noordzee door een onbekend stoomschip aangevaren en heeft daarbij kluiverboom met toebehoren verloren.
1888-10-30: Damaged
Harlingen, 3 november 1888. Het schip STAD STEENWIJK, kapt. D. Leujes, van Sundsvall herwaarts, is op 30 oktober met verlies van zeilen te Arendal binengelopen.
1889-09-26: Damaged
Vlieland, 26 september 1889. Het schip STAD STEENWIJK, kapt. Leujes, de 24e dezer van hier vertrokken, is heden ochtend uit zee teruggekeerd met verscheurde zeilen en overgeworpen ballast.
1892-01-26: Sale/Verkoop
Harlingen, 26 januari. Het Nederlandse barkschip STAD STEENWIJK, groot 295 ton, gebouwd in 1863 is uit de hand verkocht aan kapitein Klundert te Groningen.
Verbeterd bericht: Harlingen, 26 januari. Het Nederlandse barkschip STAD STEENWIJK, vroeger bevaren door kapitein Leujes, is heden uit de hand verkocht aan de heer P. Kolk te Groningen.
1894-01-31: Sold at auction
Advertentie. Woensdag de 31e januari 1894, des avonds te 8 uur, zal in het Café Schiermonnikoog, hoek Ameland te Groningen, publiek worden verkocht het barkschip STAD STEENWIJK, groot 294 registerton, plm. 45 stander ladende, gebouwd in 1863 en in 1892 aanmerkelijk vertimmerd, liggende in het kanaal te Geestemünde. Inmiddels uit de hand te koop. Te bevragen bij de scheepskapitein H. Klunder Jz, bij de boekhouder P.P. Kolk te Groningen en ten kantore van W. van Bommel van Vloten, notaris te Groningen.
1895-01-23: Sold at auction
Advertentie. Op woensdag de 23e januari 1895, des avonds te 8 uur, zal in het koffiehuis De Pool, aan de Groote Markt te Groningen, publiek worden verkocht het in de Nederlanden te huis behorende barkschip STAD STEENWIJK, groot 294.19/100 tonnen, met complete inventaris, zoals het thans is liggende te Landskrona en bevaren wordt door de scheepsgezagvoerder H. Klunder. (opm: zie PGC 250195)
Nadere informatiën bij het Nederlands consulaat te Landskrona, bij de cargadoors Huisinga en Keizer te Delfzijl en bij de boekhouders Van der Goot en Kühn te Groningen.
Van Starkenborg, notaris
1896-09-21: Final Fate:
Bij Arkö aan de grond gelopen o/v. Emden naar Nörrkoping met een lading cokes.
Vlot gebracht en naar Nörrkoping gesleept. Aldaar afgekeurd en op 11 dec. 1896 verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Johannes Alta werd geboren te Harlingen op 25 september 1833 als zoon van Jacobus Alta en Agnieta Lolkes Dijkstra.

Hij trouwde op 04 december 1856 te Harlingen met Jaike Ynia, geboren op 10 januari 1835 te Leeuwarden als dochter van Fokke Jacobus Ynia en Klaske Gerrits Bouma. Overleden nà 1890, plaats niet teruggevonden.

Johannes Alta overleed te Harlingen op 19 december 1890 op de leeftijd van 57 jaar. Hij was toen gehuwd.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Johannes J.Alta werd per 26 februari 1859 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman op de kof "de Hoop". De contributie werd voldaan door zijn vrouw J.F.Ynia, geboren 10 januari 1835. Hij werd overgeschreven naar de eerste klasse in 1861029-fol.028.

 

Joh.J.Alta werd per 31 december 1861 met vlagnummer 25 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Stad en Lande", boekhouder Tromp Meesters te Steenwijk. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Jeike F.Ynia, geboren 10 januari 1835. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 2 kinderen: Jacs.J. (2½ jaar) en Fokke J. (3 maanden). "Overgeschreven uit de 2e klasse".

 

Johannes Alta was effectief lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg in de periode 1861 t/m 1890 met vlagnummer H25.

 

Joh.J.Alta was van 1862-1890 lid van het College en van 1879-189o commissaris/bestuurslid034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Hij overleed op 19 december 1890. Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1350,- uit te betalen in 18 halfjaarlijkse termijnen. Zijn zoon Lolke (14 oktober 1876) kreeg een uitkering van ¦10,- ineens028-fol.096.

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Scheepvaart001

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                         boekhouder/reder

        H25           1862-1864 kof             Stad en Lande                               S.Tromp Meesters, Steenwijk

                           1865-1870 sch.            Argo                                                 H.& S.Tromp Meesters, Steenwijk

                           1871-1875 bark           Stad Steenwijk                              S.Tromp Meesters, Steenwijk

                           1876-1883 bark           Bothnia (ex D.M.Mc Pherson)    S.Tromp Meesters, Steenwijk

 

Bouma025 vermeldt J.J.Alta als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1866 van de kof “Stad en Lande”, gebouwd in 1836, bouwplaats niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor K.J.Tromp Meesters te Steenwijk. Het schip werd in 1867 verkoch aan Fruytier & Co te Amsterdam en herdoopt in “Johanna Adriana”;

*    1866 t/m 1872 van de sch.brik “Argo”, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 241 ton o.m., varend voor H.& S.Tromp Meesters te Steenwijk;

*    1872 t/m 1876 van de bark “Stad Steenwijk”, ex Emma Lucia, gebouwd in 1863 te Nova Scotia, 340 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters te Steenwijk;

*    1877 t/m 1885 van de bark “Bothnia” ex D.Mc Pherson, gebouwd in 1868 te Halifax, 312 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters te Steenwijk.

 

Harlinger Courant dd 05 december 1874, Scheepstijdingen. Binnengekomen:

             “Harlingen 4 Dec. Stad Steenwijk,  Johs. Alta  Sindsvall.”

 

Overige bijzonderheden

In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een schilderij (geen naam van de schilder) van de 3/m bark "Bothnia". Rederij S.Tromp Meesters te Steenwijk. Jaar van het schilderij is (mij) niet bekend. Op mijn foto is een vlagnummer niet leesbaar. Volgens Bouma25 kan de gezagvoerder zijn òf W.Houwink (nr.H77) òf Joh.H.Alta (nr.H25).

 

Joh.J.Alta maakte in 1877, samen met K.de Groot, J.G.Munneke en H.Boswijk, deel uit van een Commissie van Gezagvoerders ter viering van het 25-jarig bestaan van het College "Zeemansvoorzorg"031.

 

Foto (nr.24) beschikbaar samen met kapitein Hoedemaker047.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Alta, Johannes J.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 25
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Houwink werd geboren ca 1846. Niet teruggevonden op Tresoar, dus geboren buiten Friesland.Willem Houwink trouwde te Harlingen op 03 december 1874 met Catharina Margaretha van der Meer, geboren op 22 november 1850 te Harlingen als dochter van Willem van der Meer en Fokeltje Eeltjes Tigchelaar. Zij overleed te Harlingen op 15 januari 1894, gehuwd, 43 jaar.Willem overleed te Harlingen op 01 mei 1911, weduwnaar, 65 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Houwink werd per januari 1875 met vlagnummer 77 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Jetske", boekhouders K.Posthumus & Co, Geen vermelding van wijze van contributiebetaling. Hij was gehuwd met C.M.van der Meer028-fol.141.

Hij was lid van het College van 1875-1911 en commissaris/bestuurslid van 1899-1902034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van 20 februari 1902 staat: "Nog is ingekomen een kennisgeving van W.Houwink waarbij hij wegens vertrek naar elders ontslag neemt als commissaris"035-20 februari 1902.

 

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                 boekhouder/reder

          H77 1874-1875 kof                       Jetske (ex Twee Gebroeders)                K.Posthumus & Co, Harlingen

                           1876-1884 bark                     Stad Steenwijk                                        S.Tromp Meesters, Steenwijk

                           1885-1897 3/m sch.              Bothnia (ex D.Mc Pherson)          S.Tromp Meesters, Steenwijk

                           1898-1899 3/m sch.              Bothnia (ex D.Mc Pherson)          H.& S.Tromp Meesters, Steenwijk

                               1900        sch.ss                   Alide (ex Kollum)                                   Noord Nederl.Scheepv.Maatsch., Harlingen

 

Bouma025 vermeldt W.Houwink als gezagvoerder gedurende:

*    1886 t/m 1900 van de bark “Bothnia” ex D.Mc Pherson, gebouwd in 1868 te Halifax, 312 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters Te Steenwijk. Het schip werd in 1900 verkocht naar Zweden en herdoopt in “Alfhild”;

 

Bouma025 vermeldt W.Houwink als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1876 van de kof “Jetske” ex Twee Gebroeders, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 112 ton o.m., varend voor K.Posthumus & Co te Harlingen;

*    1877 t/m 1885 van de bark “Stad Steenwijk”, ex Emma Lucia, gebouwd in 1863 te Nova Scotia, 340 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters te Steenwijk;

 

Overige bijzonderheden

In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een schilderij van de 3/m bark "Stad Steenwijk" waarop zichtbaar het vlagnummer H77. Het schilderij is van c.1875. Vlagnummer H77 hoort in dat jaar bij kapitein W.Houwink. De rederij van het schip was S.Tromp Meesters te Steenwijk025.

Eveneens in het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een schilderij (geen naam van de schilder) van de 3/m bark "Bothnia". Rederij S.Tromp Meesters te Steenwijk. Jaar van het schilderij is (mij) niet bekend. Op mijn foto is een vlagnummer niet leesbaar. Volgens Bouma25 kan de gezagvoerder zijn òf W.Houwink (nr.H77) òf Joh.H.Alta (nr.H25).

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Houwink, Willem
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 77
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Leujes werd per 08 september 1871 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman van de "IJstroom" (geen type vermeld). De contributie werd voldaan door zijn vrouw Gesina Ebes. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 3 kinderen: Ferdinand (geb. 09 juli geen jaartal), Hendrik (geb. 24 juli geen jaartal) en Louwrens (geb. 04 mei 1871). In 1875 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse029-fol.041.

D.Leujes werd per rond 1875/76 met vlagnummer 36 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Almenum", boekhouders Repko & Co. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Gezina Ebes, geboren 31 oktober 1842. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 4 kinderen: Hendrik (24 juli 1869, Lourens (04 mei 1871), Aaltje (16 augustus 1873) en Aagje (05 oktober 1874)028-fol.144.

Hij was met vlagnummer 36 lid van het College in de periode 1876-1900034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college "Zeemansvoorzorg" te Harlingen036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                       boekhouder/reder

        H36             1875        brik                      Almenum (ex Louise Helena)     Repko & Co, Harlingen

                                                                             bij Lindenaes gezonken

                           1885-1890 bark                     Stad Steenwijk                               S.Tromp Meesters, Steenwijk

                           1897-1900 sleeplichter         Scheepvaart II                               Scheepv.& Steenkolen Maatsch., Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt D.Leujes als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1869 van de brik “Twee Vrienden”, ex Minister Thorbecke, ex Landais, ex St.Michel, gebouwd in 1849 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1870 voor C.M.Nap te Groningen en was herdoopt in “Anne Christine”;

*    1876 van de brik “Almenum” ex Louise Helena, gebouwd in 1839, vermoedelijk te Leer, 264 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen. Het schip is in 1876 bij Lindenaes gezonken;

*    1886 t/m 1891 van de bark “Stad Steenwijk”, ex Emma Lucia, gebouwd in 1863 te Nova Scotia, 340 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters te Steenwijk

 

Overige bijzonderheden

In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een schilderij dd 1886 door E.J.Schuring van de 3/m bark "Stad Steenwijk" onder gezag van kapitein D.Leujes. Het vlagnummer H36 is zichtbaar.

Foto gemaakt. Juni 2009.

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Leujes, D.
College: Zeemans-Voorzorg, Harlingen
Vlagnummer: 36
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hooite Klunder werd geboren te Sappemeer 23 juli 1836 als zoon van de schippersknecht, later koopvaardijschipper en rentenier Jan Klaassens Klunder en Zwaantje Hooites Gnodde.

Hij trouwde op 22 november 1865 te Sappemeer als koopvaardijschipper met Jacobina Klein, geboren te Sappemeer 24 september 1835 als dochter van de schipper Menne Roelfs Klein en Wubbina Visscher. Jacobina overleed op 13 november 1875 te Sappemeer, 40 jaar.

Hooite hertrouwde op 04 mei 1883 te Hoogezand als kantoorbediende met Ida Bodewes, geboren te Hoogezand op 22 maart 1846 als dochter van de huisverwer Harm Bodewes en Martje Kroon. Ida overleed op 15 mei 1927 te Groningern, 81 jaar, weduwe.

Hooite overleed op 27 augustus 1909 te Groningen als boekhouder, 73 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Klunder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 38 in de periode 1895 t/m 1896.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Klundert Hz als gezagvoerder gedurende:

      *    1892 t/m 1893 van de bark “Stad Steenwijk”, ex Emma Lucia, gebouwd in 1863 te Nova Scotia, 340 ton o.m., varend voor P.P.Kolk te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Klunder Jz, Hooite
Overige informatie: Geb. te Sappemeer op 23 juli 1836 / Overl. op 27 augustus 1909 te Groningen. H.Klunder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 38 in de periode 1895 t/m 1896.

Familiegegevens en opleiding

Pauwel Bos werd geboren te Delfzijl op 14 juli 1851 als zoon van kapitein Luichien Luichiens Bos en Elisabeth Hindriks Wolkammer.

In de overlijdensakte is geen relatie genoemd dus hij is wellicht ongetrouwd gebleven.

Hij overleed op 17 oktober 1906 te Delfzijl, 55 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.(L.) Bos was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 65 in de periode 1879 t/m 1904. (wellicht 1906, het jaar van zijn overlijden)

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.L.Bos als gezagvoerder gedurende:

  • 1878 t/m 1880 van de 2-mastschoener “Concordia”; gebouwd in 1852 bij D.Behrens te Brake, 197 ton o.m., varend voor J.Hoffman & Co te Bierum;
  • 1881 t/m 1889 van de schoenerkof “Alberdina”, gebouwd in 1833 te Pekela, 145 ton o.m., varend voor J.T.Leeuwe te Delfzijl;
  • 1890 t/m 1893 op hetzelfde schip maar nu als kapitein.eigenaar vanuit Farmsum;
  • 1895 van de brik “Palme” gebouwd in 1866 te Brake, 231 ton o.m., varend voor H. van Bruggen te Groningen. Het schip is in 1895 op de rivier van Figueira gestrand en als wrak verkocht.
  • 1894 t/m 1896 van de bark “Stad Steenwijk”, ex Emma Lucia, gebouwd in 1863 te Nova Scotia, 340 ton o.m., varend voor v/d Goot & Kühn te Groningen. Het schip werd in 1896 afgekeurd te Norrkøpping.

1899 van de 2-mastscchoener “Elisabeth”, gebouwd in 1857, bouwlocatie niet vermeld, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar(?) vanuit Farmsum. Het schip werd in 1899 verkocht aan de sloper te Delfzijl.

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1873-10, 26 februari 1873, kof “Elisabeth”, kapitein Luichien Luichiens Bos, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pauwel Luchiens Bos, 21 jaar uit Farmsum en een matroos;

Monsterrol 1878-21, 08 maart 1878, schoener “Concordia”, kapitein Pauwel L.Bos, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan B.Ohlsen, 47 jaar uit Delfzijl,  stuurman Jan H.Schreuder, 35 jaar uit Farmsum, kok,  2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-27, 02 april 1879, schoener “Concordia”, kapitein Pauwel Bos, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Luitje Astuling, 45 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-75, 18 juni 1879, schoener “Concordia”, kapitein Pouwel Bos, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Friederk Sliep, 29 jaar uit Finsterwolde, kok en een matroos;

Monsterrol 1879-128, 18 september 1879, kof “Concordia”, kapitein Pauwel Bos, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Johannes Zwarts, 39 jaar uit Westerlee;

Monsterrol 1880-53, 14 april 1880, kof “Albertine”, kapitein Paul Bos, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 37 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1880-81, 30 juni 1880, kof “Albertine”, kapitein Paul Bos Stenger, 28 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-114, 31 augustus 1880, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 28 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1881-31, 31 maart 1881, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Doorenbos, 29 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1881-111, 16 september 1881, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Heinrich Hellberg, 39 jaar uit Elsfleth en een matroos;

Monsterrol 1882-14, 03 maart 1882, kof “Albertine”, kapitein Pouwel L.Bos, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Steven op ’t Holt, 27 jaar uit Oude Pekela, 27 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-12, 03 maart 1883, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Dirk de Boer, 31 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-74, 14 juli 1883, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Dirk de Boer, 31 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1883-85, 08 augustus 1883, kof “Albertina”, kapitein Pouwel Bos, 31 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1884-22, 06 maart 1884, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo L.Oosterhuis, 42 jaar uit Delfzijl, 2 koks en een matroos;

Monsterrol 1884-53, 05 mei 1884, kof “Albertina”, kapitein Pouwel Bos, 31 jaar uit Farmsum, Voorts een kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-90, 02 september 1884, kof “Albertina”, kapitein Pouwel Bos, 32 jaar uit Farmsum. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1885-37, 09 april 1885, kof “Albertina”, kapitein Pauwel Bos, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 42 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1885-78, 04 augustus 1885, kof “Albertina”, kapitein Pauwel Bos, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1886-26, 07 april 1886, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 44 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1886-39, 05  mei 1886, kof “Albertina”, kapitein Pauwel Bos, 35 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos.

Monsterrol 1888-5, 09 maart 1888, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Broekema, 38 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1888-104, 11 oktober 1888, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 36 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1889-42, 02 april 1889, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Folkert Postema, 25 jaar uit Groningen, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-18, 15 maart 1890, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Bot, 36 jaar uit Onstwedde, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1891-22, 14 maart 1891, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Bot, 37 jaar uit Onstwedde, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1892-21, 18 maart 1892, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos uit Farmsum,. Voorts stuurman Derk Bot, 38 jaar uit Onstwedde, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1893-45, 06 april 1893, kof “Albertine”, kapitein Pouwel Bos, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik van der Molen, 27 jaar uit Termunten; kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1894-28, 20 maart 1894, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Wicher Smit, 30 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1894-81, 07 augustus 1894, kof “Albertine”, kapitein Pauwel Bos, 42 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1895-22, 26 maart 1895, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Justus Geerhardus Knijpinga, 32 jaar uit Termunten, 2de stuurman Albert Wolkammer, 20 jaar uit Delfzijl,  bootsman, kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1896-55, 23 april 1896, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Klaas Scholtens, 22 jaar uit Groningen, 2de stuurman Jan Doornbos, 18 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, matroos/zeilmaker en 2 matrozen;

Monsterrol 1896-88, 19 augustus 1896, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Geert Hoberg, 42 jaar uit Finsterwolde, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1896-102, 28 november 1896, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1899-38, 11 april 1899, schoener “Elisabeth”, kapitein Pauwel Bos, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 56 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-66, 11 juli 1899, schoener “Elisabeth”, kapitein Pauwel Bos, 46 jaar uit Farmsum. Voorts 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1904-9b, 23 februari 1904, bark “Stad Steenwijk”, kapitein Pauwel Bos, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1904-17c, 30 maart 1904, schoener “Elisabeth”, kapitein Pauwel Bos, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Geen verdere bemanningsleden vermeld

Monsterrol 1904-41b, 17 juni 1904, schoener “Elisabeth”, kapitein Pauwel Bos, leeftijd niet vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

 

Samenvatting gegevens monsterrollen

  1. Pauwel wordt ook aangeduid als Pauwel Luchiens, Pouwel, Pouwel L. en één keer als Paul. Uit de vermelding van de schepen en de leeftijd van de zeemans is te concluderen dat het steeds om dezelfde persoon gaat.
  2. Er zijn in totaal 39 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl;
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1873 t/m 1904, met als leeftijden 21 t/m ca.51 (de leeftijden uit de rollen van 1904 zijn niet vermeld). Zijn zeemanscarriëre heeft dus minstens 30 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is in alle gevallen Farmsum opgegeven.
  5. Het overzicht van zijn monsterrollen luidt:
  • 1873 stuurman op de kof “Elisabeth, onder kapitein L.L.Bos .     21 jaar
  • 1878-1879 kapitein op de schoener “Concordia”    . Maximaal 7 bemanningsleden     26-27 jaar
  • 1880-1894 kapitein op de kof “Albertine/Albertina”. Maximaal 5 bemanningsleden     28-42 jaar

                   1895-1896          kapitein op de bark “Stad Steenwijk”           . Maximaal 8 bemanningsleden         43-45 jaar

                   1899          kapitein op de schoener “Elisabeth”    . Maximaal 6 bemanningsleden           46 jaar

                   1904          kapitein op de bark “Stad Steenwijk”  . Geen opgave                                         ca.51 jaar

                   1904          kapitein op de schoener “Elisabeth”    . Geen opgave                                         ca.51 jaar

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Albertina   P.Bos   kof   127 brt   gebouwd in 1833   varend voor J.T.Leeuwe te Delfzijl.”

Provinciale Groninger Courant 01 januaria 1895114

Advertentie. Op woensdag de 23e januari 1895, des avonds te 8 uur, zal in het koffiehuis De Pool, aan de Groote Markt te Groningen, publiek worden verkocht het in de Nederlanden te huis behorende barkschip STAD STEENWIJK, groot 294.19/100 tonnen, met complete inventaris, zoals het thans is liggende te Landskrona en bevaren wordt door de scheepsgezagvoerder H. Klunder.

Nadere informatiën bij het Nederlands consulaat te Landskrona, bij de cargadoors Huisinga en Keizer te Delfzijl en bij de boekhouders Van der Goot en Kühn te Groningen.

Van Starkenborg, notaris

 

NRC 25 januari 1895114

Groningen, 24 januari. Gisterenavond is hier in veiling aangeboden het Nederlandse barkschip STAD STEENWIJK, groot 294 ton, liggende te Landskrona en laatst bevaren door kapt. H. Klunder. Koper werd de heer P. Bos te Delfzijl voor NLG 3000, die als gezagvoerder de STAD STEENWIJK zal bevaren.

 

Provinciale Groninger Courant 16 juli 1896114

Londen, 14 juli. Het schip (opm: bark) STAD STEENWIJK, kapitein P. Bos, van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Groningen, is in de Middengronden (opm: Middelgronden, bank in de Sont oostelijk van Kopenhagen) aan de grond geraakt, maar verlangt geen assistentie.

 

Provinciale Groninger Courant 17 juli 1896114

Londen, 15 juli. Het Nederlandse schip STAD STEENWIJK, kapitein Bos, van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Groningen, is met assistentie van een Svitzer bergingsstomer af- en te Koppenhage (opm: Kopenhagen) binnengebracht. Het heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen. Het zal de reis voortzetten.

 

Provinciale Groninger Courant 21 juli 1896114

Kopenhagen, 15 juli. Het hulploon voor het afbrengen van het Nederlandse schip STAD STEENWIJK werd vastgesteld op GBP 50.

 

Provinciale Groninger Courant 24 september 1896114

Norrköping, 19 september. De bark STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, is gisteravond tijdens mist, tussen Arkö en Härdoskär aan de grond geraakt, doch zit niet gevaarlijk.

De stoomboot ISBJÖRN is ter assistentie vertrokken en in de loop van de dag zullen ook lichters derwaarts worden gezonden. Na te hebben gelicht hoopt men het schip vlot te kunnen brengen.

 

Provinciale Groninger Courant 28 september 1896114

Norrköping, 21 september. De bark STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, met cokes van Emden naar hier bestemd die bij Arko aan de grond is gelopen, is na een deel der lading in lichters te hebben gelost door het s.s. THOR vlot en tegelijk met de geladen lichters naar hier gesleept. Het schip is tamelijk lek, doch kan men het indringende water met de pomp meester blijven, zodat de lading niet geleden heeft.

 

Provinciale Groninger Courant 19 oktober 1896114

Groningen, 17 oktober. Volgens hier ontvangen bericht uit Norrköping is het in de nabijheid van deze haven gestrande en later aldaar binnengebrachte schip (STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, afgekeurd en wordt het wrak en de inventaris spoedig verkocht.

 

Provinciale Groninger Courant 31 oktober 1896114

Norrköping, 26 oktober. De Nederlandse bark STAD STEENWIJK, die hier lek is binnengebracht en na gehouden expertise werd afgekeurd, is verkocht voor 50 kronen plus 1087 kronen onkosten voor het binnenbrengen.

 

Provinciale Groninger Courant 18 december 1896114

Norrköping, 11 december. Het afgekeurde Nederlandse schip STAD STEENWIJK is thans verkocht naar Stockholm verkocht en heden gesleept door het s.s. THEKLA derwaarts vertrokken.

 

NRC 30 september 1899114

Rotterdam, 29 september. Volgens telegram van Lloyd’s is de Nederlandse schoener ELISABETH, kapt. Bos, van Zweden naar Delfzijl met hout, lek te Wyck auf Föhr binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 02 oktober 1899114

Londen, 20 september. De Nederlandse schoener ELISABETH, kapt. Bos, met hout van Stockholm naar Delfzijl, is te Wyk auf Fohr binnengekomen met lekkage en het grootruim vol water.

 

NRC 11 oktober 1899114

Delfzijl, 9 oktober. De Nederlandse schoener ELISABETH, kapt. Bos, op 29 september j.l. vol water te Wyck auf Föhr binnengebracht, is gisteren van daar, geassisteerd door een sleepboot, naar Delfzijl vertrokken.

 

Rotterdamsche Courant 01 januari 1900114

Delfzijl, 30 december 1899. De schoener ELISABETH van T. Bos, welke op 10 oktober 1899 drijvende op de lading te Delfzijl is binnen gesleept is heden alhier uit de hand verkocht voor sloop aan de heren De Boer & Co te Delfzijl.

 

Provinciale Groninger Courant 17 januaria1901114

Delfzijl, 12 januari. Het Nederlandse schoenerschip ELISABETH, vroeger bevaren door kapt. Bos, is aangekocht door scheepstimmerman Zijlma te Termunterzijl om gesloopt te worden. Bij de laatste reis van Ornsköldsvik is het schip hier zwaar beschadigd aangekomen. Reparatiekosten was het niet meer waard.

 

 

Datum vanaf: 1894
Kapitein: Bos, Pauwel Luichiensz
College: De Vereeniging, Delfzijl
Vlagnummer: 65
Overige informatie: Woonplaats Farmsum.(Gem. Delfzijl) Geboren te Delfzijl op 14 juli 1851 / overl.op 17 oktober 1906 te Delfzijl.

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1876-04-24
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: STAD STEENWIJK
Schipper: Houwink, Willem
Scheepstype: bark
Grootte: 340

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: STAD STEENWIJK, kapitein Willem Houwink (vlagnummer 77)
Collectie: Hannemahuis, Harlingen
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: STAD STEENWIJK, kapitein D. Leujes (vlagnummer H36)
Collectie: Hannemahuis, Harlingen
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

PGC 280192
Harlingen, 26 januari. Het Nederlandse barkschip STAD STEENWIJK, groot 295 ton, gebouwd in 1863 is uit de hand verkocht aan kapitein Klundert te Groningen.
Verbeterd bericht: Harlingen, 26 januari. Het Nederlandse barkschip STAD STEENWIJK, vroeger bevaren door kapitein Leujes, is heden uit de hand verkocht aan de heer P. Kolk te Groningen.

PGC 010195
Advertentie. Op woensdag de 23e januari 1895, des avonds te 8 uur, zal in het koffiehuis De Pool, aan de Groote Markt te Groningen, publiek worden verkocht het in de Nederlanden te huis behorende barkschip STAD STEENWIJK, groot 294.19/100 tonnen, met complete inventaris, zoals het thans is liggende te Landskrona en bevaren wordt door de scheepsgezagvoerder H. Klunder.
Nadere informatiën bij het Nederlands consulaat te Landskrona, bij de cargadoors Huisinga en Keizer te Delfzijl en bij de boekhouders Van der Goot en Kühn te Groningen.
Van Starkenborg, notaris

PGC 160796
Londen, 14 juli. Het schip (opm: bark) STAD STEENWIJK, kapitein P. Bos, van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Groningen, is in de Middengronden (opm: Middelgronden, bank in de Sont oostelijk van Kopenhagen) aan de grond geraakt, maar verlangt geen assistentie. 
 
PGC 170796
Londen, 15 juli. Het Nederlandse schip STAD STEENWIJK, kapitein Bos, van Kroonstad naar Groningen, is met assistentie van een Svitzer bergingsstomer af- en te Kopenhagen binnengebracht. Het heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen. Het zal de reis voortzetten.

PGC 210796
Kopenhagen, 15 juli. Het hulploon voor het afbrengen van het Nederlandse schip STAD STEENWIJK werd vastgesteld op GBP 50.PGC 240996

PGC 240996
Norrköping, 19 september. De bark STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, is gisteravond tijdens mist, tussen Arkö en Härdoskär aan de grond geraakt, doch zit niet gevaarlijk. De stoomboot ISBJÖRN is ter assistentie vertrokken en in de loop van de dag zullen ook lichters derwaarts worden gezonden. Na te hebben gelicht hoopt men het schip vlot te kunnen brengen.

PGC 280996
Norrköping, 21 september. De bark STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, met cokes van Emden naar hier bestemd die bij Arko aan de grond is gelopen, is na een deel der lading in lichters te hebben gelost door het s.s. THOR vlot en tegelijk met de geladen lichters naar hier gesleept. Het schip is tamelijk lek, doch kan men het indringende water met de pomp meester blijven, zodat de lading niet geleden heeft.    

PGC 191096
Groningen, 17 oktober. Volgens hier ontvangen bericht uit Norrköping is het in de nabijheid van deze haven gestrande en later aldaar binnengebrachte schip (STAD STEENWIJK, kapt. P. Bos, afgekeurd en wordt het wrak en de inventaris spoedig verkocht.
 
PGC 311096
Norrköping, 26 oktober. De Nederlandse bark STAD STEENWIJK, die hier lek is binnengebracht en na gehouden expertise werd afgekeurd, is verkocht voor 50 kronen plus 1087 kronen onkosten voor het binnenbrengen.
 
PGC 181296
Norrköping, 11 december. Het afgekeurde Nederlandse schip STAD STEENWIJK is thans verkocht naar Stockholm verkocht en heden gesleept door het s.s. THEKLA derwaarts vertrokken. 
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk