Inloggen
NAVIGATOR - ID 16637


Kroniekberichten

Datum 28 augustus 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 25 augustus. Wegens voortdurende tegenwind is de zeetjalk NAVIGATOR, kapt. H. Jonker, van Kalmar naar Rotterdam bestemd, hier binnen gelopen en via Amsterdam—Vreeswijk naar de bestemming verder gegaan.

Afbeelding
Datum 26 februari 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De NAVIGATOR. Uit een ambtelijk bericht is gebleken, dat de bemanning van de op reis van Zweden naar Zaandam beoosten IJmuiden (opm: niet juist, moet zijn op Schiermonnikoog) gestrande Nederlandse zeilboot NAVIGATOR in een roeiboot te Borkum is aangedreven en geborgen. De namen van de geredden zijn: Kapitein Douwe Steenstra, stuurman Abraham Smaal, matrozen Schma (?) en V.d. Bergh. De reder is H. Jonker te Wildervank. (opm: zie ook RN 260218 en verslag van de Raad v.d. Scheepvaart).
Dit bericht slaat dus klaarblijkelijk op een van de tjalken, waarvan gisteren de stranding bekend werd en waarvan de bemanningen intussen weer hier te lande terug zijn.

Afbeelding
Datum 26 februari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Schiermonnikoog, 25 februari. Bij dit eiland zijn twee tjalken gestrand. De ene is de EBENHAEZER, kapt. Houten(?), bestemd van Zweden naar Grouw met hout. De uit 3 man bestaande equipage is hier geland. De tweede gestrande tjalk is de NAVIGATOR, kapt. Jonker(?), bestemd van Zweden naar Zaandam met hout. De uit 4 man bestaande equipage heeft het schip verlaten en is op Borkum geland. De NAVIGATOR zit hoog op het strand en kan gelost worden. (opm: kapt. is Douwe Stienstra)

Afbeelding
Datum 02 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Schiermonnikoog, 1 maart. De lading hout van het hier gestrande tjalkschip NAVIGATOR is door de strandvonder geborgen. Het schip is als verloren te beschouwen.

Afbeelding
Datum 07 maart 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
Zaterdag 9 maart a.s., ’s namiddags 1.30 uur, onderzoek naar het stranden op 21 sept. 1917 in de Kalmar Sund van het zeilschip EBEN HAËZER. Schipper-eigenaar: S. Karssies te Groningen. Daarna onderzoek naar het vermoedelijk met man en muis vergaan op of na 5 mei 1917 van het zeilschip MARCHIENA.
Maandag 11 maart a.s., ’s namiddags 1.30 uur, onderzoek:
1. Naar het op de Noordzee tijdens stormachtig weer lek slaan op 3 januari 1918 van het zeilschip MUTATIO, waar het schip als wrak werd verlaten. Reder: H. Schuur; schipper F.J. (Franciscus Johannes) Bonninga, beiden te Groningen.
2. Naar het lek worden tijdens stormweer op 22 februari 1918 van het zeilschip NAVIGATOR, waardoor het schip moest worden verlaten en dit zwaar lek te Schiermonnikoog is aangedreven. Reder: H. Jonker te Wildervank; schipper D. Stienstra te Groningen.
3. Naar het stranden in de Haaksgronden op 22 februari 1918 van het zeilschip NORMALITEIT. Rederij: N.V. Zeetjalk Normaliteit, directeur J. Vink te Bilthoven; gezagvoerder G. van Veen te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 maart 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gisteren deed de Raad uitspraken in de volgende vroeger behandelde zaken: Betreffende ten 1e het lek worden van het zeilschip MUTATIO en ten 2e het lek worden en stranden van het zeilschip NAVIGATOR.
De Raad is van oordeel, dat het lek worden van de NAVIGATOR en van de MUTATIO is te wijten aan het zware weer. Bij deze rampen is gebleken, gelijk de inspecteur voor de scheepvaart terecht ter zitting van de Raad opmerkte, dat een-mast tjalken als de onderhavige niet geschikt zijn, althans gedurende het slechte jaargetijde, reizen ver over de Noordzee te maken. Vroeger gingen dergelijke schepen dicht langs de Nederlandse, Duitse en Deense kusten en konden zij bij slecht weer spoedig een haven bereiken. Thans echter, nu zij door de oorlogsomstandigheden de zogenaamde vrije vaargeul dienen te gebruiken en dus de hoge zee bevaren, wordt er te veel van hen gevergd, méér dan hun zeewaardigheid toelaat. In het bijzonder levert het slaan van de zwaarden bij stormweer tegen de romp van het schip groot gevaar op voor het ontstaan van een lek, terwijl bovendien veel kans is, dat de zwaarden hierdoor verloren raken, waardoor het schip vrijwel hulpeloos wordt. De MUTATIO was daarenboven niet genoeg bemand, een bemanning bestaande uit een schipper, met een stuurman van 19 en een matroos van 16 jaar is volstrekt onvoldoende. Gelijk de Raad reeds meer gezegd heeft, behoren de schepen als de MUTATIO, althans buiten het gebied van de kleine kustvaart, ten minste met vier man bemand te zijn.

Afbeelding
Datum 26 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Schiermonnikoog, 23 maart. De lading battinghout van het zeilschip NAVIGATOR, dat hier eveneens strandde, is direct gelost kunnen worden en op de opslagplaats geborgen.

Afbeelding
Datum 09 april 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gisteren deed de Raad uitspraak in de volgende vroeger behandelde zaak: Betreffende het stranden van het zeilschip EBEN-HAËZER.
De Raad is van oordeel, dat het lek worden van de EBEN-HAËZER is te wijten aan het zware weer. Evenals bij de ongevallen overkomen aan de NAVIGATOR en de MUTATIO, is ook bij deze ramp gebleken, dat één-mast tjalken als de onderhavige niet geschikt zijn, om gedurende het slechte jaargetijde reizen ver over de Noordzee te maken. Zij zijn daartoe niet volkomen zeewaardig. De bemanning van de EBEN-HAËZER, die naast de kapitein bestond uit twee personen, van wie de een nog nooit en de ander slechts eenmaal als tremmer een zeereis had gemaakt, was volstrekt onvoldoende. Ook hierover heeft de Raad zich reeds meermalen uitgesproken.

Afbeelding