Inloggen
HENRIETTE ADRIANA - ID 16493


Kroniekberichten

Datum 13 april 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij:
ARIA EN BETSY, 319 lasten, naar Amsterdam NLG 78,74 ; PIETER ADOLF, 449 lasten, naar Amsterdam NLG 79,95 ; CORNELIA, 440 lasten, naar Amsterdam NLG 79,89; naar Dordrecht en Schiedam NLG 83,89; INDIA PACKET, 400 lasten, naar Amsterdam NLG 81,73; naar Rotterdam NLG 86,73; JOHANNES, 845 lasten, naar Amsterdam NLG 76,40; naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76,99; GESINA, 272 lasten, naar Amsterdam NLG 79,79; GALILEI, 392 lasten, NLG 78,69, naar Rotterdam NLG 82,69; INSULINDE, 516 lasten, naar Amsterdam NLG 78,68, naar Rotterdam NLG 82,68; MAIBIT, 609 lasten, naar Amsterdam NLG 78,30; TELANAK, 398 lasten, NLG 80; DEN ELSHOUT, 332 lasten, naar Amsterdam NLG 84; HOLLANDS TROUW, 387 lasten naar Amsterdam NLG 84; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 lasten, naar Amsterdam NLG 77,44; AMSTELSTROOM, 378 lasten, naar Amsterdam NLG 77,44; FERDINAND EN LOUIS, 268 lasten, naar Amsterdam NLG 79,45; MARIA CATHARINA, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 78,74; ELIZABETH, 610 lasten, naar Amsterdam NLG 75,90; AURORA, 753 lasten naar Amsterdam NLG 75,40, Rotterdam NLG 80; DORDRECHT II, 408 lasten, naar Amsterdam NLG 85, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,74; H. W. M. , 665 lasten, naar Amsterdam NLG 78,97; JUPITER, 387 lasten, naar Amsterdam NLG 80; CATHARINA MARIA, 398 lasten, naar Rotterdam NLG 83, naar Middelburg NLG 81,98; HAAMSTEDE, 391 lasten, naar Amsterdam NLG 83, naar Middelburg NLG 81,98; MAASSLUIS, 471 lasten, naar Amsterdam NLG 83,50, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,50, naar Midde4lburg NLG 83,50 naar Schiedam NLG 81,50; JONGE CORNELIS, 351 lasten, naar Amsterdam NLG 79,48, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,98, naar Middelburg NLG 81,50, naar Schiedam NLG 78,98; ONRUST, 427 lasten, naar Amsterdam NLG 82,50, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 80,50, naar Middelburg NLG 82,50, naar Schiedam NLG 80,50; JONGE JAN, 407 lasten, naar Amsterdam NLG 81,98, naar Rotterdam NLG 77,98, naar Dordrecht, NLG 78,93, naar Middelburg NLG 81,93, naar Schiedam NLG 78,98; HENRIETTE ADRIANA, 795 lasten, naar Amsterdam NLG 80,69, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 77,69, naar Middelburg NLG 80,69, naar Schiedam NLG 77,69; SUNDA, 900 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82,34; UTRECHT, 1063 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,99; PHILIPS VAN MARNIX, 752 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,93; ZUID-HOLLAND, 682 lasten, naar Amsterdam NLG 80,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,45, naar Middelburg NLG 79,45, naar Schiedam NLG 78,45; MEDEA, 393 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,95;
BEZOEKI, 395 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,85; OTTO, 373 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,92; 5 VRIENDEN, 178 lasten, naar Rotterdam NLG 77,49, naar Dordrecht NLG 79,49, naar Middelburg NLG 82,49, naar Schiedam NLG 77,49; SOERABAYA PACKET, 262 lasten, naar Amsterdam NLG 77,80’JACOBA HELENA, 389 lasten, naar Amsterdam NLG 80,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,45, naar Middelburg NLG 79,45, naar Schiedam NLG 78,45; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 81,50 naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80; ADA, 376 lasten, naar Amsterdam NLG 82,74, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,74, naar Middelburg NLG 82,74, naar Schiedam NLG 78,74.

Afbeelding
Datum 11 mei 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij: FERDINAND EN LOUIS, 268 last, naar Amsterdam, NLG 77,95; AMSTELSTROOM, 378 last, naar Amsterdam, NLG 79,44; AUGUSTE, 316 last, naar Amsterdam, NLG 79,79; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 last, naar Amsterdam, NLG 79,44; INDIA PACKET, 400 last, naar Amsterdam, 79,83, Rotterdam NLG 84,83; ORTHELIUS, 392 last, naar Amsterdam, NLG 79,83, Rotterdam NLG 84,83; CONSTANCE, 381 last, naar Amsterdam NLG 82; HOLLANDS TROUW, 387 last, naar Amsterdam NLG 82; DEN ELSHOUT, 332 last, naar Amsterdam NLG 82; TELANAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 80; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam NLG 78,30; ARIA EN BETSY, 391 last, NLG 78,74; PIETER ADOLF, 449 last, NLG 74,90; OCEAAN, 486 last, NLG 78,89; Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 82; CATHARINA ELIZABETH, 232 last, NLG 88,79; SOERABAYA PACKET, 262 last, NLG 79,88; MARIA ELIZE, 398 last, NLG 79,49; INSULINDE, 516 last, NLG 77,42, Rotterdam NLG 79,42; GALILEI, 392 last, NLG 77,73; FLEVO, 685 last, naar Amsterdam NLG 77, Rotterdam en Dordrecht NLG 79, Middelburg NLG 83, Schiedam NLG 79,50; H.W.M, 665 last, naar Amsterdam NLG 85; A.M.E, 491 last, naar Amsterdam NLG 85; DORDRECHT II, 408 last, naar Amsterdam NLG 83, Rotterdam en Dordrecht NLG 76,49, Middelburg NLG 78,49, Schiedam NLG 76,49; KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam NLG 84,75, Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 79,75; UTRECHT, 1063 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 75; HENRIETTE ADRIANA, 795 last naar Amsterdam NLG 78,99, Rotterdam NLG 74,89, Dordrecht NLG 75,24, Middelburg NLG 78,99, Schiedam NLG 75,24; MARIA ELIZABETH, 718 last, naar Amsterdam NLG 81,99, Rotterdam NLG 77,89, Dordrecht NLG 78,25, Middelburg NLG 81,99, Schiedam NLG 78,25; PETRONELLA, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 80; JONGE JAN, 407 last, naar Amsterdam NLG 81,98, Rotterdam NLG 77,98, Dordrecht NLG 78,98, Middelburg NLG 81,98, Schiedam NLG 77,98; CORNELIA, 769 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,50; LAURENS COSTER, 692 last, naar Amsterdam NLG 79,99, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 77,49, Middelburg NLG 79; PHILIPS VAN MARNIX, 752 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77, naar Middelburg NLG 79; WILLEM POOLMAN, 859 last, naar Amsterdam, NLG 79,99, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,49, naar Middelburg NLG 79; JONGE CORNELIS, 351 last, naar Amsterdam NLG 79, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,94, naar Middelburg NLG 81; ADA, 376 last, naar Amsterdam of Middelburg NLG 81,40, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,40; CATHARINA MARIA, 337 last, naar Amsterdam of Middelburg NLG 82,40, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,40; MAASSLUIS, 471 last, naar Amsterdam, NLG 80,90, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,80, naar Middelburg NLG 78,80; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 last, naar Amsterdam NLG 79,90, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,80, SUNDA, 900 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 81,74; NIEUWE WATERWEG, 744 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,29; BEZOEKI, 430 last, naar Rotterdam of Schiedam NLG 89,35; MARIE, 395 last, naar Amsterdam NLG 84,45, Middelburg NLG 80,45, naar Rotterdam of Dordrecht NLG 79,45, naar Schiedam NLG 79,45; OTTO, 373 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 84,39; BATAVIA, 400 last, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,39; VIJF VRIENDEN, 178 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 77,49, naar Dordrecht NLG 79,49, naar Middelburg NLG 82,49; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, 399 last, naar Amsterdam NLG 80, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,50; SUZANNA EN ELISABETH, 390 last, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,89, naar Middelburg NLG 80,49, naar Schiedam NLG 81,89; REGINA MARIS, 399 last, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,89, naar Middelburg NLG 80,49, naar Schiedam NLG 81,89; CATHARINA MARIA, 398 last, naar Rotterdam NLG 80,70, naar Middelburg NLG 79,24; HAAMSTEDE, 391 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 80,70, naar Middelburg NLG 79,24; ANTJE, 452 last, naar Amsterdam NLG 78,97, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 75,97, naar Middelburg NLG 78,97, naar Schiedam NLG 75,97; BASTIAAN POT, 394 last, naar Amsterdam NLG 78,97, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 75,97, naar Middelburg NLG 78,97, naar Schiedam NLG 75,97.

Afbeelding
Datum 13 mei 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 9 schepen, als:
Voor Amsterdam: PIETER ADOLF, kapt. C. Jaski, 449 lasten, vracht NLG 74,90; FLEVO, kapt. J.C. Strootman, 686 lasten, vracht NLG 77,00; NIEUWE WATERWEG kapt. J. van der Valk, 744 lasten, vracht NLG 77,29; INSULINDE kapt. J.H.J. Jollie, 516 lasten, vracht NLG 77,42.
Voor Rotterdam: HENRIETTE ADRIANA, kapt. A.F. Schuchard, 795 lasten, vracht NLG 74,89; UTRECHT, kapt. J.W. Möller, 1063 lasten, vracht NLG 75,00; BASTIAAN POT, kapt. J. van Roozendaal, 394 lasten, vracht NLG 75,97.
Voor Dordrecht: DORDRECHT II, kapt. C.J. Rotgans, 408 lasten, vracht NLG 76,49.
Voor Schiedam: ANTJE, kapt. C.D. Julius, 452 lasten, vracht NLG 75,97.

Afbeelding
Datum 05 maart 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dinsdag 4 maart: 1/20e aandeel in het fregatschip HENRIETTE ADRIANA, kapt. A.F.T. Schuchard, groot 1.505 tonnen of 795 lasten, varende onder boekhouderschap van de heren E. Suermondt & Zoon & Co. te Rotterdam, op reis van Batavia naar Rotterdam: verkocht voor NLG 9.400.

Afbeelding
Datum 10 april 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
LIBERAAL, 1.090 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam, NLG 83,50 per gehele ruimte; INDIA PACKET, 400 last, naar Amsterdam, NLG 98 per 280 last, NLG 86,89 per gehele ruimte naar Rotterdam, NLG 92,89 per gehele ruimte; JACOBA EN CHRISTINA, 240 last, naar Amsterdam, NLG 92 per 280 last; WATERLOO, 394 last, naar Amsterdam, NLG 89 per gehele ruimte; WILHELMINA EN CLARA, 342 last, naar Amsterdam, NLG 90 per gehele ruimte; GERARD PIETER SERVATIUS, 350 last, naar Amsterdam, NLG 89,98 per 280 last, NLG 94,93 per gehele ruimte; JAN PIETERZOON KOEN, 409 last, naar Amsterdam, NLG 87,90 per 280 last, NLG 83,50 per gehele ruimte; ELIZABETH, 610 last, naar Amsterdam, NLG 89,89 per gehele ruimte. Naar Rotterdam, NLG 93 per gehele ruimte; MENTOR, 296 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 86,68 per 280 last; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam, NLG 89,97 per gehele ruimte; SLIEDRECHT, 714 last, naar Amsterdam, NLG 89,89 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam, NLG 92,92 per gehele ruimte; naar Rotterdam NLG 96 per gehele ruimte; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, 449 last, naar Amsterdam, NLG 87,42 per gehele ruimte; TWEE GEZUSTERS, 312 last, naar Amsterdam, NLG 90 per gehele ruimte; PRINSES AMALIA, 445 last, naar Amsterdam, NLG 87,42 per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORA, 306 last, naar Amsterdam, NLG 87,42 per gehele ruimte; VIER GEBROEDERS, 323 last, naar Amsterdam, NLG 90 per gehele ruimte; MR. JACOB VAN LENNEP, 404 last, naar Amsterdam, NLG 88,44 per 280 last; NLG 89,44 per gehele ruimte; VESTA, 231 last, naar Amsterdam, NLG 84,90 per gehele ruimte; DORDRECHT II, 408 last, naar Amsterdam, NLG 89,49 per gehele ruimte; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,49 per gehele ruimte; naar Middelburg. NLG 87,49 per gehele ruimte; ÆGIDIA EN PAULINA, 395 last, NLG 94,80 per gehele ruimte; naar Amsterdam, NLG 89,49 per gehele ruimte; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,49 per gehele ruimte; naar Middelburg, NLG 87,49 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA, 472 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Middelburg, NLG 94,80 per gehele ruimte; naar Schiedam, NLG 84,80 per gehele ruimte; EUROPA, 669 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam, NLG 94,80 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam en Rotterdam, NLG 94,90 per 280 last; naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,90 per gehele ruimte; naar Middelburg, NLG 86,90 per gehele ruimte; HEBÉ, 328 last, naar Amsterdam en Rotterdam, NLG 94,90 per 280 last; naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,90 per gehele ruimte; naar Middelburg, NLG 86,90 per gehele ruimte; EMMA, 397 last, naar Amsterdam en Rotterdam, NLG 94,90 per 280 last; naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,90 per gehele ruimte; naar Middelburg, NLG 86,90 per gehele ruimte; NOACH II, 503 last, naar Rotterdam, NLG 96 per 280 last; HENRIETTE ADRIANA, 795 last, naar Amsterdam en Middelburg, NLG 85,69 per gehele ruimte; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 83,69 per gehele ruimte; ZUID HOLLAND, 682 last, naar Amsterdam, NLG 86,48 per gehele ruimte; naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam, NLG 84,48 per gehele ruimte; naar Middelburg NLG 85,48 per gehele ruimte; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam, NLG 85,84 per gehele ruimte; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam, NLG 93,84 per 280 last; NLG 89,84 per gehele ruimte; TELANAK, 398 last, naar Amsterdam, NLG 89,84 per 280 last; 85,84 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 12 april 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende zes schepen, als:
Voor Amsterdam: LIBERAAL, kapt. Wierikx, 1.090 gemeten lasten: NLG 83,50; JAN PIETERSZN. KOEN, kapt. Ouwehand, 409 gemeten lasten: NLG 83,50; VESTA, kapt. Schreuder, 231 gemeten lasten: NLG 84,90, en MENTOR kapt. De Greeve, 280 in te nemen lasten: NLG 86,68.
Voor Rotterdam: HENRIETTE ADRIANA, kapt. Schuchard, 795 gemeten lasten: NLG 83,69.
Voor Dordrecht: AEGIDIA EN PAULINE, kapt. De Groot, 395 gemeten lasten: NLG 84,49.

Afbeelding
Datum 10 september 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 september. Volgens particulier bericht was het schip HENRIETTE ADRIANA, kapt. Schuchard, vóór de 28e juli jl. te Soerabaja aangekomen.

Afbeelding
Datum 12 december 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 november. Vrachten. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats, als: SALATIGA naar Rotterdam, NLG 47,50 voor suiker te Soerabaja, NLG 55 voor suiker te Samarang, NLG 77,50 voor koffie in de Oosthoek; KITTY naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particulier NLG 40 à 42,50 tabak te Soerabaja. HENRIETTE ADRIANA en CORNELIA MATHILDA naar Rotterdam laden voor bevrachters rekening in de Oosthoek; MARIA EN ELISABETH naar het Kanaal voor order, laadt voor bevrachters rekening op de kust; STAD DOCKUM naar Amsterdam, NLG 80 koffie, te Tjilatjap te laden; stoomschip VOORWAARTS naar Nieuwe Diep, NLG 65 tin, NLG 106 koffie; PAULINE CONSTANCE ELEONORE naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij: particulier NLG 55 voor koffie te Batavia en voor suiker te Pekalongan.
In lading hier en op de kust. Voor Nederland: ALBLASSERWAARD, 1.430 ton; HOEK VAN HOLLAND, 1.177 ton; stoomschip TROMP, 2.280 ton; DORDRECHT II, 773 ton; OTTOLINA, 1.473 ton; TELANAK, 754 ton; EMMA, 752 ton; JAVA PACKET, 745 ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TROMP, EUROPA, GIJSBERTUS HERMANUS, CORNELIS WERNARD EDUARD, NESTOR, VOORLICHTER.
Het Engelse schip EGERATERA is verkocht.

Afbeelding
Datum 29 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 mei. Herhaaldelijk heeft men in de laatste tijd kunnen horen beweren dat het binnenvallen te Vlissingen en lossen te Middelburg van schepen, wier lading voor Rotterdam bestemd is, met minder kosten zou gepaard gaan, dan wanneer zij binnenkomen te Brouwershaven, aldaar gedeeltelijk lossen en dan verder opvaren naar onze stad. Door de welwillendheid van een zeer geacht handelshuis te dezer stede is ons echter inzage verleend van de onkostenrekening van twee schepen van gelijke grootte, het ene te Vlissingen, het andere te Brouwershaven, binnengelopen; die rekeningen, hieronder afgedrukt, vormen de welsprekendste weder legging van een dwaling, die men om licht begrijpelijke redenen tracht te verspreiden.
MARY, kapt. L. Pijl, 790 gemeten lasten, 30 maart 1875 met volle lading producten van Java te Vlissingen binnengekomen, te Middelburg geheel gelost en van daar in mei (13) in ballast naar Java geëxpedieerd.
Inkomende en uitgaande onkosten:
Loodsgelden NLG 829,74
Sleeplonen NLG 300,-
Lichterlonen van Middelburg naar Rotterdam à NLG 2,75 per last NLG 3.204,56
Kanaal- en schutgelden Vlissingen NLG 254,06
Lossen en afleveren lading NLG 1.377,59
Buiten vuur-, ton- en bakengeld NLG 448,02
Commissie agenten Middelburg NLG 300,-
Sleepdiensten, waaklonen, cargadoors onkosten Rotterdam enz. NLG 508,68
Lichterloon en assurantie provisies naar Middelburg NLG 80,25
Reiskosten equipage naar Middelburg NLG 58,-
Drinkwater NLG 47,25
NLG 7.408,15
HENRIETTE ADRIANA, kapt. Schuchard, 795 gemeten lasten, 18 maart 1872 met volle lading producten van Java te Brouwershaven binnengekomen, na gedeeltelijke lossing naar Rotterdam opgegaan en 10 mei 1872 van Brouwershaven in ballast naar Java gezeild.
Inkomende en uitgaande onkosten.:
Loodsgelden NLG 1.134,34
Sleeplonen (inclusief verhoging sinds 1872 ondergaan) NLG 1.003,30
Lichterlonen van Brouwershaven naar Rotterdam à NLG 2,50 per last NLG 1.447,57
Kanaalgelden NLG 271,32
Lossen en afleveren lading NLG 972,02
Buiten en binnen vuur-, ton- en bakengeld NLG 602,85
Havengeld Rotterdam NLG 526,96
Commissie agenten Brouwershaven, Hellevoetsluis, sleepdiensten,
Waaklonen, cargadoors onkosten Rotterdam enz. NLG 640,91
NLG 6.715,17
Langer verblijf aan boord van een gedeelte der equipage na
binnenkomst te Brouwershaven, tot aan Rotterdam en gedurende het
traject van Rotterdam naar Brouwershaven (uitgaande).
Stelle 10 dagen voor 25 man à NLG 1,- gage en 60 ct. voeding per
hoofd daags. NLG 400,-
NLG 7.115,17
Schepen in ballast kunnen thans door de Nieuwe Waterweg naar zee,
hetgeen een besparing van minstens NLG 300,- geeft. Wanneer het
schip MARY Brouwershaven ware binnengekomen, na gedeeltelijke
lichting naar Rotterdam afgegaan en van daar langs de Nieuwe
Waterweg naar zee, dan zouden de onkosten minder geweest zijn dan
boven: pl.m. NLG 7.115,17
Af minder kosten dan over Brouwershaven NLG 300,00
NLG 6.815,17
Hetgeen een besparing van onkosten van ruim NLG 600,- aantoont, tegen binnenlopen te Vlissingen, lossing te Middelburg en expeditie van daar naar zee.

Afbeelding
Datum 09 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade, te Rotterdam op dinsdag 8 juni:
- Een twintigste aandeel in het fregatschip MARY, groot 790 lasten of 1.492 ton, kapt. L. Pijl, varende onder boekhouderschap van de heren E. Suermondt & Zoonen & Co. Gemeld schip is de 13e mei 1875 van Vlissingen naar Batavia vertrokken. Voor NLG 10.000 verkocht.
- Een twintigste aandeel in het fregatschip HENRIETTE ADRIANA, groot 795 lasten of 1.505 ton, kapt. E.F. Bonjer, varende onder boekhouderschap van de heren E. Suermondt & Zoonen & Co. Gemeld schip is de 11e maart 1875 van Samarang naar Rotterdam vertrokken. Voor NLG 8.550 verkocht.
- Een zestiende aandeel in het fregatschip SUNDA, groot 900 lasten of 1.701 ton, kapt. M.A. Overgaauw, varende onder boekhouderschap van de heren J.R. Veder & Zoonen. Gemeld schip is op de reis van Java naar Melbourne en Sydney wegens schade teruggekeerd te Soerabaja en aldaar volgens brief van 4 april jl. in reparatie. Voor NLG 2.460 verkocht.
- Een zestiende aandeel in het fregatschip EUROPA, groot 669 lasten of 1.266 ton, kapt. J.C.F. Lupcke, varende onder boekhouderschap van de heren J.R. Veder & Zoonen. Gemeld schip is de 11e maart 1875 met een retourlading van Batavia naar Amsterdam vertrokken. Voor NLG 5.100 verkocht.
- Een veertigste aandeel in het fregatschip MAASSLUIS, groot 471 lasten of 891 ton, kapt. J.G. Kuchler, varende onder boekhouderschap van de heer G.H. Uitdenbogaardt. Gemeld schip lag de 15e maart 1875 te Soerabaja gereed op vertrek naar Sumanap. Voor NLG 1.650 verkocht.
- Een zestigste aandeel in het barkschip ONRUST, groot 407 lasten of 770 ton, kapt. A.L. Hoffman, varende onder boekhouderschap van de heer G.H. Uitdenbogaardt. Gemeld schip lag de 1e april 1875 te Soerabaja lossende. Voor NLG 1.000 verkocht.
- Een dito aandeel. Voor NLG 900 verkocht.
- Een vierenveertigste aandeel in het stoomschip BERGEN, varende onder boekhouderschap van de heren D. Burger & Zoon, ten volle gefourneerd met NLG 2.500. Uitdeling over 1874 NLG 250. Voor NLG 2.300 verkocht.
- Een dito aandeel. Voor NLG 2.200 verkocht.
- Een achtentachtigste aandeel in hetzelfde stoomschip ten volle gefourneerd met NLG 1.250. Uitdeling over 1874 NLG 125. Voor NLG 1.200 verkocht.
- Een achtste aandeel in het stoomschip ANNA, varende onder boekhouderschap van de heren D. Burger & Zoon, ten volle gefourneerd met NLG 9.000. Uitdeling over 1874 NLG 450. Voor NLG 5.700 verkocht.
- Een aandeel in de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij, groot NLG 1.000. Vol gefourneerd. Dividend over 1873 NLG 29,75. Voor 39 % verkocht.
- Een dito aandeel. Voor 39 % verkocht.
- Een dito aandeel. Voor 39½ % verkocht.
- Vier aandelen in de Stoomvaart Maatschappij Nederland, gevestigd te Amsterdam, groot NLG 1.000, vol gefourneerd dividend over 1874 NLG 50. Elk voor 80 % verkocht.
- Een dito aandeel. Voor 79½ % verkocht.
- Drie aandelen in de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, gevestigd te Amsterdam, groot NLG 1.000, geheel gefourneerd. Dividend over 1873 NLG 100. Elk voor 83 % verkocht.
- Twee dito aandelen. Elk voor 82 % verkocht.
- Een dito aandeel, groot NLG 500. Voor 81¾ % verkocht.

Afbeelding
Datum 01 september 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 juli. Vrachten. Sedert de uitgifte van het laatste bericht was het in zaken over het algemeen stil, hoofdzakelijk wel ten gevolge van de ongunstige berichten omtrent de Europese toestand. Deze gedrukte stemming oefende natuurlijk ook haar invloed uit op onze vrachtenmarkt en er zijn bijna geen afdoeningen te vermelden. Houders van product zijn zeer geretireerd en wensen alleen tot lager dan tot de bedongen cijfers af te sluiten. De Factorij hield de 22e dezer de op 17 van deze aangekondigde inschrijving. Alle inschrijvers werden echter door de Factorij geweigerd. Onderhands wordt thans niet hoger dan NLG 70 voor 260 last koffie van de noordkust geboden; de factorij verklaarde niet om ruimte verlegen te zijn. Voor een volle lading koffie van Tjilatjap naar Amsterdam werd de THORBECKE opgenomen tot NLG 72½, te laden na afloop van de zoutvracht van Sumanap naar Tjilatjap. Suiker naar Nederland wordt zeer weinig aangeboden en alleen tot lage cijfers verkrijgbaar. Naar Het Kanaal is GBP 3 moeilijk te bedingen. Naar Australië werd GBP 1.7.6 voor suiker in kranjangs naar Sydney geaccepteerd. De laatste afdoeningen zijn: Naar Nederland, het Nederlands schip THORBECKE à NLG 72½ volle lading koffie van Tjilatjap naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: Het Nederlands schip LOURENS COSTER, JONGE JAN, JAN VAN HAAFTEN, HENDRIKA, MARIE, LUIT, GENERAAL VAN SWIETEN, GEBROEDERS SMIT, NICOLAAS WITSEN, NOACH II, HENRIETTE ADRIANA, MAASNYMPH, INDIA PACKET, SAMARANG, MAARTEN VAN ROSSEM, ANTOINETTE, MERAPI, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL en KITTY.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 augustus. Vrachten. De levendige stemming in het vorig bericht vermeld, bleef ook dezer dagen deze markt beheersen en zijn weer verscheidene afdoeningen te vermelden, waardoor het getal onbevrachte schepen zeer verminderde. Behalve de schepen door de Factorij, werden onderhands nog enige opgenomen voor 15.000 picols tot NLG 65 en bleef NLG 75 voor 260 last van de Noordkust grif te bedingen. De grote schepen bleven echter 260 last weigeren, totdat zij van de nodige bijlading verzekerd waren, want, eenmaal koffie aangenomen hebbende, is het hun genoeg bekend dat de exporteurs van andere artikelen niet achterwege zullen blijven hiervan te profiteren. Dezer dagen betaalde de Factorij NLG 70 voor 12.000 picols koffie van de noordkust. Suiker naar Nederland werd zeer weinig aangeboden en varieerden de koersen tussen NLG 52½ en NLG 55. Hoger is echter niet te bedingen. Twee schepen accepteerden te samen 12.000 picols rijst van Indramayoe tot NLG 55. Naar het Kanaal werd grif GBP 3 betaald met zeer gunstige bijcondities en een afdoening had plaats tot GBP 2.3.6. Voor suiker naar Amerika werden enige schepen opgenomen tot GBP 3. Naar Australië wordt thans GBP 1.15/- naar Melbourne geboden en GBP 1.12.6 à GBP 1.11.6 naar Sydney betaald. In tussenvrachten ging niets om. Stoomboten laden koffie en thee tot NLG 100.
De laatste afdoeningen zijn: Naar Nederland, de Nederlandse SINDORO NLG 65 voor 15.000 picols koffie, naar Amsterdam; SUNDA NLG 65 voor 15.000 picols koffie naar Rotterdam; KORTENAER NLG 65 voor 15.000 picols koffie, uit de Oosthoek naar Rotterdam; AMSTELSTROOM NLG 70 voor 12.000 picols koffie naar Amsterdam; PAULINE CONSTANCE ELEONORE NLG 75 voor koffie van Pangool naar Amsterdam; INDIA NLG 55 voor suiker, NLG 65 voor koffie naar Middelburg; de Nederlandse JOHANNA EN WILLEM GBP 1.12/6, voor suiker. De Nederlandse JUPITER accepteerde zout van Sumanap naar Tjilatjap tot NLG 18,96 per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LOURENS COSTER, JONGE JAN, HENRIETTE ADRIANA, JOHANNA EN MARIA, JAVA, JAVA PACKET, AURORA, NIEUWE WATERWEG II, PRINSES AMALIA, GESIENA MARIA, BATAVIA en AARDENBURG.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 september. Vrachten. Gedurende de laatste dagen van deze twee weken werd de stemming iets levendiger en werd voor suiker naar het Kanaal GBP 2,15/- aan handige disponibele schepen geboden. Voor Nederland blijft lading zeer schaars aangeboden. Rijst werd tot NLG 57,50 verscheept. De koers voor Gouvernements koffie daalde weder en was voor 8.000 picols niet hoger dan NLG 67,50 verkrijgbaar. De afdoeningen der AMSTEL en AMSTERDAM, hieronder vermeld, zijn van oude datum. Naar Amerika bleef ruimte ongevraagd. Suiker naar Australië werd tot GBP 1.5/- naar Sydney geaccepteerd. Voor de Perzische Golf werden weder twee kleine schepen opgenomen en blijft nog een bodem gevraagd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland: NOACH V NLG 67,50 voor factorij koffie, NLG 57,50 voor rijst van Batavia en Indramaijoe naar Amsterdam; ABRAHAM NLG 67,50 voor factorij koffie uit de Oosthoek naar Rotterdam; AMSTEL NLG 75,- voor factorij koffie, en NLG 60,- voor particuliere koffie naar Amsterdam; AMSTERDAM NLG 75,- voor factorij koffie en NLG 60,- voor particuliere koffie naar Amsterdam. De PHILIP VAN MARNIX, werd bevracht voor rijst van hier naar Banka en terug met tin tot NLG 15.000,-.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, ’s-GRAVENHAGE, GEBROEDERS SMIT, LIBERAAL, SALATIGA, NEREUS, MARIA EN ELISABETH, ELECTRA, OTTOLINA, AARDENBURG, KERSBERGEN, JUPITER, HENRIETTE ADRIANA en JOHANNA MARIA.

Afbeelding
Datum 05 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 september. Vrachten. In de stand der vrachten is nog weinig verandering gekomen; de vraag blijft flauw en is er overvloedige scheepsruimte. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn de volgende: ABRAHAM naar Rotterdam, NLG 67,50 Factory koffie in de Oosthoek; AMSTEL en AMSTERDAM naar Amsterdam, laden Factory- en particuliere koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MINISTER FRANSEN V.D. PUTTE, ’S-GRAVENHAGE, GEBROEDERS SMIT, LIBERAAL, SALATIGA, NEREUS, MARIA EN ELISABETH, ELECTRA, OTTOLINA, AARDENBURG, KERSBERGEN, JUPITER, HENRIETTE ADRIANA en JOHANNA MARIA.

Afbeelding
Datum 20 december 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten zijn onveranderd en slechts weinige bevrachtingen zijn te vermelden. Naar Holland blijft product schaars. Hoewel suiker tot NLG 52½ werd afgedaan, blijft NLG 47½ moeilijk te bedingen. Factory koffie blijft voorlopig nog onverkrijgbaar. Naar Kanaal werden tot GBP 2.10, GBP 2.7/6 en zelfs GBP 2,- schepen afgesloten. Voor suiker naar New York werd GBP 2.2/6 geaccepteerd. Naar Australië werd tot GBP 1.7/5 afgedaan. Voor rijst van Calcutta naar Batavia bestaat enige vraag tot NLG 1,- per picol.
Slechts twee Nederlands schepen werden bevracht: de HENRIETTE ADRIANA tot NLG 47½ suiker, NLG 45,- koffie, van de Kust naar Rotterdam, en de HENDRIKA accepteerde 5.000 picols suiker van Pamanoekan naar Batavia tot NLG 0,30 per picol.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java behalve die op 9 november vermeld: WESTER SCHELDE en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 18 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 17 december. Volgens rapport is de HENRIETTE ADRIANA vlot en heeft de reis naar Vlissingen voortgezet.

Afbeelding
Datum 18 december 1878
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 16 december. Volgens rapport zit het schip HENRIETTE ADRIANA, kapt. Walters, in het gat van Oude Tonge aan de grond.

Afbeelding
Datum 21 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 mei. Volgens telegrafisch bericht is het schip HENRIETTE ADRIANA, kapt. Bergwerf, 20 januari ll., van Vlissingen vertrokken, de 15e dezer te Batavia aangekomen.

Afbeelding
Datum 19 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 mei. Vrachten. Sedert ons vorige bericht bleef de markt onveranderd en zijn er slechts een paar afdoeningen te vermelden. De onbevrachte vloot vermeerderde zeer, vooral wat de Nederlandse schepen betreft, waarvan de vroeger aangenomen zout- of andere tussenreizen aflopen. Het gebrek aan lading voor Nederland en de onzekerheid of er uit de nieuwe oogst dadelijk deze destinatie zal worden afgescheept, maken de vooruitzichten voor een verbetering der koersen daarheen twijfelachtig. Naar Nederland werd voor 9.000 picols Factorij-koffie van de Noordkust NLG 30 bedongen, terwijl hetzelfde cijfer verkregen werd voor een partij suiker en tabak. Naar het Kanaal blijft enige vraag bestaan. De ladingen ex-MAURITIUS en ex-ZAMINDAR werden door buitenlandse schepen genomen. Voor Amerika blijft ruimte voor koffie van Padang gezocht. Voor Australië bestaat geen vraag. Kustvrachten bleven zonder afdoening. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: THORBECKE III NLG 30 koffie, suiker en tabak, NLG 37,50 à NLG 40 huiden, NLG 40 damar, van Indramaijoe naar Amsterdam; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 70 tabak, NLG 65 koffie, NLG 75 thee, naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 60 à 70 tabak, NLG 60 à 65 koffie, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, JAN VAN HAAFTEN, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, TWEE GEZUSTERS, BESTEVAER, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, EMMA, SLIEDRECHT en DORDRECHT II.

Afbeelding
Datum 05 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 mei. Vrachten. Men kan geen noemenswaardige verandering in de vrachtenmarkt vermelden. Naar Nederland werd niets afgedaan en is er niets in de markt. Naar het Kanaal werd een scheepje in de roes bevracht voor stroopsuiker. Om suiker uit de nieuwe oogst te laden werd een handig vaartuig tot GBP 2.- opgenomen. Naar Amerika had een bevrachting plaats tot GBP 2.- voor koffie van Batavia en Padang naar New York, terwijl voor een kleine lading suiker naar Boston een geschikt schip werd afgesloten. Naar Australië wordt geen ruimte gevraagd. Kustvrachten bleven stil. De 14e juni houdt de marine inschrijving voor de overvoer van Onrust van 600 tons steenkolen naar Singkei (Sumatra’s westkust) en 300 tons naar Telok Betong, schepen dienen de 1e juli beschikbaar te zijn. Stoomschepen ondervinden veel moeite in het bijeenkrijgen van voldoende lading. Het Nederlandse schip TWEE GEZUSTERS werd opgenomen tot GBP 1.150 in eens voor stroopsuiker uit de Oosthoek naar het Kanaal voor order.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, JAN VAN HAAFTEN, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BESTEVAER, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, EMMA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG en TROMP.

Afbeelding
Datum 14 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 juni. De scheepsruimte is zeer toegenomen en buiten verhouding tot de ogenblikkelijke behoefte. Sedert de laatste mail vonden geen afsluitingen plaats, maar de laatste bevrachtingen toonden een kleine verhoging aan.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, JAN VAN HAAFTEN, KINDERDIJK, FERDINAND EN LOUISE, BETSY EN ARNOILD, BESTEVAER, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, EMMA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG, en TROMP.

Afbeelding
Datum 22 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juni. Vrachten. Gedurende de laatste 14 dagen was de stemming zeer lusteloos en is alleen de opname van enige ruimte voor gouvernements-koffie naar Nederland te vermelden tot NLG 30 per last. Voor het Kanaal, Amerika of Australië bestaat geen vraag. Kustvrachten zonder afdoeningen. De overvoer van 600 tons kolen naar Singkei en 300 tons naar Telok Betong werd aan de laagste inschrijver gegund tot NLG 20,40 per ton. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: EMMA NLG 30 voor 13.000 picols Factorij-koffie van Tjilatjap naar Rotterdam; BESTEVAER NLG 30 Factorij-koffie, NLG 30 suiker, NLG 40 huiden, NLG 35 thee van Cheribon en Batavia naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 voor koffie, NLG 70 tabak, NLG 100 indigo naar Amsterdam; KINDERDIJK NLG 30 voor 16.000 picols Factorij-koffie van de Noordkust en uit de Oosthoek naar Rotterdam; stoomschip OVERIJSSEL NLG 60 voor koffie, NLG 60 à 70 tabak, NLG 90 indigo en huiden, NLG 86 à 90 specerijen naar Rotterdam; stoomschip ARIADNE ligt aan tot NLG 60 voor koffie naar Rotterdam; JAN VAN HAAFTEN 16.000 picols Factorij-koffie tot NLG 30 en tin tot 1/4e van dit vrachtcijfer op de Noordkust naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG, TROMP en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 11 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 juli. Vrachten. De opening van het producten-seizoen heeft enige meerdere levendigheid te weeg gebracht. Het Nederlandse stoomschip MADURA is bevracht naar Amsterdam tot NLG 65 voor koffie, thee en tabak.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, SINDORO, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 26 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustuS. De vrachten zijn stationair, daar er ten gevolge van het regenachtige weder nog te weinig product afkomt om de vraag naar scheepsruimte belangrijk te doen toenemen. Het Nederlandse stoomschip CONRAD werd naar Amsterdam bevracht à NLG 65 voor koffie en thee, NLG 57,50 voor rijst en NLG 30 voor tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 27 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Leer, 18 september. Het schip FAMILIE (opm buitenlander), kapt. Pekeler, van Wilhelmshaven naar Burnt Island in ballast, is op 54° NB 05° OL in zinkende staat door de equipage verlaten, die door het van Drammen alhier aangekomen schip FENNA, kapt. Krull, werd gered en hier geland.
NRC 270979
Batavia, 23 augustus. Vrachten. Sedert enige dagen werd het weder gunstiger en begon onze markt levendiger te worden. Lading voor Nederland blijft zeer schaars. De gouvernements-koffie komt zeer langzaam binnen, terwijl suiker niet in de markt is. Nar het Kanaal werden kleine schepen tot GBP 2 à 2.2/6 opgenomen. Naar Amerika werd nog geen ruimte gezocht. Naar Australië werd GBP 1.6/6 à 1.7/6 naar gelang der laadplaatsen voor Melbourne besteed. Voor Sydney bestaat vraag maar het geboden cijfer van GBP 1.2/6 leidt niet tot afdoeningen. Naar Perzië werd weder een schip tot geheime conditiën bevracht. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: NOORDZEE-KANAAL NLG 30 vol Factory-koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; GEBROEDERS SMIT NLG 30 koffie en suiker naar Amsterdam; KERSBERGEN NLG 30 dito dito van Samarang, Cheribon en Batavia naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. Ten gevolge van verschillende arrivementen is de scheepsruimte niet onbelangrijk toegenomen. Het regenachtige weder vertraagt echter de afvoer van produkten zozeer, dat afsluitingen voor Nederlandse schepen zich tot één hebben bepaald: Nederlands stoomschip VOORWAARTS naar Amsterdam NLG 65 voor koffie, thee en tabak, NLG 57,50 voor rijst.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 september. Vrachten. Gedurende de laatste dagen bleef onze markt vast, maar heerst er toch weinig vraag in verhouding tot de tijd van het jaar. Voor Nederland kwam ten gevolge van het bericht van een betere stand van suiker meer van dit artikel aan de markt, dat tot NLG 30 werd aangeboden. Gouvernements-koffie kwam meer binnen en werd tot NLG 30 afgesloten. Kleinere schepen, welke dit cijfer weigerden, hopende door samenwerking hogere koers te bedingen, waarvoor ook zeer veel kans bestond, vinden zich in de laatste dagen teleurgesteld, daar de grotere schepen, nu kans ziende om met de meerder aangeboden suiker een volle lading te bekomen, grif NLG 30 willen accepteren. Naar het Kanaal werd GBP 2.2/6 ä GBP 2./- betaald. Naar Amerika werd GBP 2./- besteed voor koffie van hier en Samarang naar New-York. Voor suiker werd GBP 1.12/6 aangenomen naar Boston. Naar Australië bestaat nog vraag voor Sydney tot GBP 1.2/6. Naar China werd GBP 1.2/6 besteed voor suiker naar Hongkong, zijnde de eerste uitvoer van dat artikel naar die bestemming. Kustvrachten bleven zonder afdoeningen. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: MARIE NLG 60 voor koffie van Menado, Belang en Amoerang naar Rotterdam; MERAPI NLG 30 voor een volle lading koffie van de Noordkust naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA, THORBECKE, PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH, ANNA EN SOPHIA, ANTONIA en ELMINA.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt vast, maar koersen ondergingen geen verandering. De onbevrachte vloot blijft echter gering, terwijl product zeer geregeld binnenkomt, zodat vooruitzichten op verbetering der vrachten naar bestemming buiten Nederland nog niet vernietigd zijn, Naar Nederland sloten gedurende de laatste veertien dagen verscheidene schepen af tot NLG 30 voor koffie en suiker. De Factorij heeft zich ruim voorzien en is daarenboven de concurrentie der grote schepen te sterk om een verhoging van de koers te kunnen doordrijven. Naar het Kanaal werd GBP 2./- betaald. Voor schepen van ongeveer 700 tons capaciteit bestaat goede vraag en wordt GBP 2.2/6 geboden, maar zonder nog tot afdoeningen te leiden. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1.10/- geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 2.2/6 naar Sydney voor suiker besteed. In kustvrachten ging niets om. Naar Perzië zou een schip van 10.000 pikol suiker te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ZES GEZUSTERS koffie en suiker NLG 30 uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIA NLG 35 rijst van Lossarang naar Amsterdam; MARY NLG 30 koffie en NLG 27,50 suiker uit de Oosthoek naar Rotterdam; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL NLG 30 voor koffie en suiker van de Noordkust naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA suiker NLG 30 uit de Oosthoek voor reders rekening naar Rotterdam; PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH NLG 30 koffie van Samarang en Pekalongan naar Rotterdam; stoomschip KONINGIN EMMA NLG 65 koffie, tabak en thee naar Amsterdam. De BATAVIER ligt aan, NLG 30 suiker en koffie van Batavia en de Oosthoek naar Rotterdam; NOACH III NLG 30 suiker Oosthoek, NLG 35 rijst Lossarang, naar Amsterdam; ANNA EN SOPHIA NLG 30 koffie van Samarang en Oosthoek naar Amsterdam; THORBECKE NLG 30 koffie en suiker, NLG 35 rijst uit de Oosthoek en Lossarang naar Amsterdam. De NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 30 van de Noordkust naar Rotterdam; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE ligt aan tot verschillende vrachtcijfers van Batavia en uit de Oosthoek arak, en suiker NLG 30 naar Amsterdam. Naar het Kanaal ELMINA GBP 2.2/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD en THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 09 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 8 december. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip HENRIETTE ADRIANA, kapt. Bonjer, heden van Rotterdam te Samarang gearriveerd.

Afbeelding
Datum 11 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 december 1880. Vrachten. De positie van de markt bleef sinds het laatste bericht nagenoeg onveranderd. Arrivementen waren gedurende de laatste dagen iets ruimer, doch werden daarentegen ook weer enige schepen uit de markt genomen, terwijl de vraag blijft aanhouden. Disponibele handige schepen zijn zeer schaars. Naar Nederland werd een schip aangelegd voor een particuliere lading, grotendeels bestaande uit licht goed. Bij de Factory bestaat geen behoefte aan scheepsruimte. Naar het Kanaal zijn weer enige afdoeningen te vermelden; voor grote schepen werd GBP 2.12/6 aangelegd; voor kleine disponibele schepen is GBP 3 te bedingen. Voor Amerika werd ruimte voor suiker opgenomen en blijft verder vraag bestaan; de geboden koersen mochten echter tot geen verdere afdoeningen leiden. Voor Australië kwam een charter tot stand tot enigszins lagere koers. Kustvrachten stil ten gevolge van een daling van de rijstprijzen alhier. Van Rangoon en andere rijsthavens kwamen verscheidene stoomschepen aan, doch is over eventueel emplooi van Java niets nader bekend. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip KONING DER NEDERLANDEN, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 80 thee en LIBERAAL, NLG 90 ARAK, NLG 32 ½ tabak, NLG 70 kapok,NLG 55 suiker, beide naar Amsterdam; JAN VAN HAAFTEN, GBP 2.12/6 suiker, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, GBP 2.12/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE DIEP, GEBROEDERS SMIT, MARIE, IJHOEK, SLAMAT, HENRIETTE ADRIANA en MEDEA.

Afbeelding
Datum 25 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 december 1880. Vrachten. Er is geen verandering te melden in de noteringen sinds de uitgifte van het vorige bericht, doch is de positie en in verband daarmede de stemming in het algemeen eerder vaster geworden. Het aantal arrivementen was weer gering, terwijl de gesloten charters een tamelijk groot aantal schepen uit de markt namen. Naar Nederland engageerde de Factory ruimte voor enige restanten koffie en suiker tot NLG 50 en zullen hierop aangelegde schepen grotendeels in de Oosthoek met licht goed opvullen. Naar het Kanaal bestond weer vraag voor matig grote schepen, waarvoor GBP 3 bedongen kon worden. Grotere schepen genieten minder attentie en zouden zich vooralsnog met evenredig lagere cijfers tevreden moeten stellen. In de Oosthoek zijn de vrachten echter gedrukt, wegens de tamelijk grote vloot aldaar en het ongenegen zijn om in de moesson Westwaarts te verzeilen. Voor Amerika waren eveneens enige vrachten in de markt; de daarvoor bedongen koersen zijn wel iets lager dan die naar het Kanaal, doch aangezien de opgenomen schepen in Amerika thuis behoren en betere uitvrachten van daar te bekomen zijn, verdiende die bestemming voor hen de voorkeur. Vermoedelijk zal de tegen het einde van deze maand plaats hebbende Padang veiling nieuwe vraag in die richting doen ontstaan. Voor Australië werden enige schepen opgenomen tot GBP 1.5/- en GBP 1.10/- naar mate van hun bestemming Sydney of Melbourne, en blijven passende schepen tot die koersen te plaatsen. Kustvrachten zonder bekend geworden afdoeningen. Stoomschepen zonder arrivementen van vreemde boten met bestemming het Kanaal of de Middellandse Zee. Voor Marseille zou een boot te plaatsen zijn, terwijl van uit naburige havens eveneens stoomschepen gevraagd worden. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 100 specerijen, naar Amsterdam; JAN VAN HAAFTEN ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie en suiker, te laden Noordkust en Oosthoek nar Schiedam (met vernietiging van het charter à GBP 2.12/6 naar het Kanaal); MARIE ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie, NLG 70 kapok, NLG 60 huiden, te laden in de Oosthoek naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA ligt aan NLG 50, 20.000 picols suiker te laden te Samarang naar Rotterdam; OCEAAN, GBP 2.15/-, SLAMAT, GBP 2.12/6 en GEBROEDERS SMIT, GBP 2.10/-, voor suiker uit de Oosthoek; MEDEA, GBP 2.15/- dito uit de Westhoek; LUCTOR en EMERGO, GBP 3 voor suiker van Samarang en Djoana, alle naar het Kanaal, ASIA, GBP 1.5/- suiker naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: YHOEK, GEBROEDERS VAN DER BEEK en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 11 september 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 september. Men begint zich ongerust te maken over de lange reis van het fregatschip HENRIETTE ADRIANA, kapt. Bonjer, 7 maart van Samarang naar Rotterdam vertrokken en 29 maart Straat Sunda gepasseerd en waarvan sindsdien niets werd vernomen. Re-assurantie tot aanzienlijk verhoogde premie werd reeds op die bodem gesloten.
(opm: schip met man en muis vergaan op de Indische Oceaan)

Afbeelding
Datum 12 oktober 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 11 oktober. Reeds enige tijd geleden hebben was als vermiste schepen opgegeven het Nederlandse schip HENRIETTE ADRIANA, kapt. Bonjer, 7 maart van Samarang met een lading suiker naar Rotterdam vertrokken. Gemelde bodem voer onder de rederij van de heren E. Suermondt & Zonen & Co. te Rotterdam, was een driemaster, groot 1.378 ton nieuwe meting en gebouwd in 1869.
In de N.R.C. van heden komt met het oog op deze scheepsramp, het volgend ingezonden stuk voor:
“Weder wordt een onzer kostelijke bodems vermist, en zijn verscheidene families in rouw gedompeld over het verlies der op die bodem zich bevonden hebbende familieleden, terwijl assuradeuren weder een teleurstelling ondervinden, die te meer aangrijpt, omdat met het volste vertrouwen op een goede uitkomst op die bodem verzekerd was, daar het gold een goed schip voor een goede rederij. Bedoeld schip kwam met een lading suiker van Java herwaarts, en de duur der reis, bijna 200 dagen zonder enige tijding, geeft aanleiding om het als verloren te beschouwen.
In de laatste tijd heeft bij sommigen het gevoelen veld gewonnen, dat de suikerladingen, welke door enige vermiste van Java komende schepen werden overgevoerd, als oorzaak van hun ondergang moeten beschouwd worden. Hoewel nu onder sommige omstandigheden een suikerlading gevaarlijk kan worden, is het toch niet aan te nemen dat die ladingen de hoofdoorzaak zouden zijn van het wegblijven dier bodems, en zijn er voldoende redenen om het oog naar elders te wenden ter ontdekking van andere vermoedelijke oorzaken daarvoor; en reeds dadelijk dringt zich het gevoelen aan ons op, dat de vele wrakke en verlaten schepen, waarvan de zeevaartberichten bijna dagelijks gewagen, wel eens niet vreemd konden zijn aan het wegblijven dier bodems, daar die toch voor alle schepen een gevaar opleveren, dat niet gering is te achten en met volle recht als een internationaal gevaar kan beschouwd worden; en wie zal nu beslissen of de lading dan wel een dezer drijvende gevaren als oorzaak van het verlies der wegblijvende schepen moet worden aangezien?
Het gevaar, door de lading ontstaan, bestaat alleen voor het schip, dat de lading in heeft; het gevaar, door de vele drijvende wrakken teweeggebracht, bestaat voor allen.
Mij komt dit gevaar althans van zeer veel belang voor, daar het aantal wrakken steeds toeneemt en het gevaar van bij nacht daarop te lopen steeds groter wordt. Het heeft dan ook reeds in het buitenland de aandacht getrokken, getuige de uitgave van der heer F. Wijneke te New York, die wekelijks een kaart uitgeeft van de Noord-Atlantische Oceaan, waarop de plaats wordt aangeduid van elk wrak dat gerapporteerd wordt, benevens die plaatsen waar ijs is gezien of ontmoet.
Deze kaarten van drijvende gevaren (floating dangers) strekken zich alleen uit over een betrekkelijk klein gedeelte van de wijde plas, waarop zich schepen bewegen, en hebben waarschijnlijk hun oorsprong te danken aan de menigvuldige vaart (men denke slechts aan ’t grote aantal trans-Atlantische stoomschepen) die zich daar heeft ontwikkeld.
Ik vertrouw dat een elk het grote gevaar zal begrijpen waarop ik gewezen heb, en vraag nu of het niet mogelijk zoude zijn, het bedoelde gevaar te verminderen. Reders en assuradeuren zijn na de familiebetrekkingen der opvarenden de meest belanghebbenden, de reders als opkomende voor de veiligheid der bemanningen – de assuradeuren als lopende de geldelijke risico’s.
Onder beide categorieën vindt men invloedrijke mannen. Konden deze niet een aanzoek doen bij de regering, om langs die weg met andere zeevarende mogendheden tot een overeenkomst te geraken om voor gezamenlijke rekening, een stoomschip uit te rusten, bepaald met het doel om de vele wrakken op te sporen en onschadelijk te maken.
Ik heb met dit schrijven geen ander doel dan om een werkelijk gevaar voor velen meer algemeen onder de aandacht te brengen en een middel tot vermindering daarvan voorgesteld, in de hoop dat de belangstelling in de veiligheid van een talrijk deel onzer medemensen de meerbevoegden moge leiden tot het beramen van afdoende middelen en het inslaan van die weg die het best tot het beoogde doel leidt.”

Afbeelding
Datum 05 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 4 november. Van de HENRIETTE ADRIANA, kapt. E.F. Bonjer, 7 maart van Samarang naar Rotterdam vertrokken en 29 maart Straat Sunda gepasseerd, heeft men sedert niets vernomen.

Afbeelding