Inloggen
HOLLANDS TROUW - ID 16293


Kroniekberichten

Datum 24 januari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia en Soerabaija, het Nederlands gekoperd nieuw gebouwd klipper-barkschip HOLLANDS TROUW, kapt. K. J. Brauer.
Dit schip is extra op de zeilage gebouwd tot het doen van vlugge zeereizen en heeft zeer goede inrichtingen tot de overvoer van passagiers.
Voor vracht enz. adressere men zich ten kantore van Vroege & De Wijs, cargadoors. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 10 september 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 september. Volgens telegrafisch bericht uit Kurachee (opm: Karachi), d.d. 8 dezer, is het Nederlands barkschip HOLLANDS TROUW, kapt. K.J. Brauer, van Shields met een lading steenkolen naar Batavia bestemd, den 26 juli op zee verbrand, Tien man der equipage zijn daarbij omgekomen (opm: zie NRC 071068, 101068 en 221168).
Bovengenoemd schip is 1 juli op 17º ZB. 35º WL gepraaid geworden door het schip ALBERT WILLIAM, kapt. Walker, van Pichidangue en nu te Liverpool binnen.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Aan de Bombay Gazette van 8 september ontlenen wij het volgende (opm: zie ook NRC 100968):
Met het schip INDIA, kapt. Crawford, onlangs te Bombay gearriveerd, vernemen wij het treurige onheil ter zee, dat de 26e juli plaats had. Een Nederlands schip is totaal verbrand en de kapitein, zijn zuster en acht man van de equipage zijn daarbij omgekomen. Het was de HOLLANDS TROUW, een schip te huis behorende te Amsterdam (dit moet zijn Alblasserdam) en onder bevel van kapt. K.J. Brauer, de 7e mei van Shields vertrokken, geladen met steenkolen en met bestemming naar Batavia. Alles ging goed tot aan de 25e juli, maar in de vroege ochtend van die dag zag men, dat er in de nabijheid van de kajuit rook naar boven steeg. De kapitein was ziek geweest van af het ogenblik dat het schip uit Shields vertrokken was; de stuurman begaf zich dus onmiddellijk naar beneden en de kolen in een broeiende toestand vindende, gaf hij bevel om de luiken met geteerde bezenningen te voorzien. De equipage ging hiermee de hele dag voort, steeds beducht dat de brand zou uitbarsten. Men slaagde er echter in een barkschip te seinen, welks kapitein beloofde gedurende de nacht in de omtrek te zullen blijven. De duisternis viel in en de bark zette verraderlijk zijn koers voort. Het vuur brak spoedig daarna uit; er werden noodsignalen gebrand, noodschoten gelost, maar men ontving geen antwoord. Vroeg in de morgen begaf de bemanning zich in de twee boten, de stuurman en negen man in de ene en de kapitein, zijn zuster en negen man in de andere. Men bleef bij het schip, de beide boten waren door een loodlijn aan elkaar verbonden, terwijl men tevens door dit middel gemeenschap met het schip had. Ten zeven ure vroeg de kapitein, die stervende was, aan de stuurman om zich weer aan boord van het schip te begeven, alsdan naar boven te gaan om te zien of hij enig zeil kon ontdekken. De stuurman was bezig hieraan gevolg te geven, toen de boten door een zware stortzee werden belopen en de ene, waarin zich de kapitein en zijn zuster bevonden, onmiddellijk werd omgeslagen. De andere was bijna half vol water gelopen, maar haar bemanning deed al het mogelijke om hun kameraden te redden, die met de zee worstelden; op het ogenblik echter dat dit onheil gebeurde, waren de boten omtrent 50 vademen van elkander verwijderd en aangezien hun eigen boot half vol water was, konden zij weinig uitvoeren, zodat zij er slechts in slaagden één man op te vissen. De kapitein, de dame en 8 man zijn verdronken. De overblijvenden besloten daarop het schip te verlaten. Nadat zij enige uren in open zee hadden gezeild, werden zij ten half vijf ure gelukkig door de INDIA opgemerkt, die onmiddellijk naar hen afhield en hen redde uit hun gevaarlijke toestand. De zee was op dat ogenblik in zulk een toestand, dat men alle eigendommen en scheepspapieren in de boot moest achterlaten, die hetzelfde lot ondergingen als het logboek en andere zaken van waarde, die bij het omslaan van de kapiteinsboot waren te loor gegaan. Gelukkig werd de bemanning van de boot echter gered, terwijl kapt. Crawford en zijn bemanning het hen zo aangenaam maakten als de omstandigheden het hun toelieten. De INDIA was op dat ogenblik op 10º OL en 39º ZB bewesten de Kaap de Goede Hoop en de HOLLANDS TROUW werd door haar op een afstand van enige mijlen gezien. Laatstgenoemd schip stond echter in lichte laaie vlam, zodat men het nodeloos achtte het te naderen; ten gevolge waarvan de INDIA haar koers vervolgde. Kapt. Crawford zou gaarne de geredde manschappen, die allen Nederlanders waren, volgens hun wens te Mauritius aan wal hebben gezet, maar hij ondervond dat dit onmogelijk was. De 12e augustus ontmoette men een Franse schoener, die juist Bourbon verlaten had, waarop de manschappen van de HOLLANDS TROUW aan boord over gingen. Het was destijds stil en de kapitein beloofde de manschappen hen te Bourbon aan wal te zetten, indien spoedig wat wind kwam opdagen en zo niet, dat hij hen dan naar Mauritius zou overbrengen. Niemand van de bemanning kende de naam van het schip, welks kapitein beloofd had bij de HOLLANDS TROUW te zullen blijven, zodat de naam van die kapitein niet openbaar kan worden gemaakt. Kapt. Crawford heeft aan de Nederlandse consul te Bombay een rapport overgelegd van alle omstandigheden, betreffende de reis en het verlies van het verbrande schip, zo als deze door de stuurman, volgens zijn geheugen, werden geschreven, voordat hij de INDIA verliet. N.B. Nog is hier ter stede een telegram uit Suez ontvangen, waarin gezegd wordt dat de stuurman per stoomboot COPERNICKS vertrokken is.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 18 september. Het schoenerschip SARCELLE, heeft alhier aan land gezet, de 1ste en 3de stuurlieden en negen man der equipage van het Nederlands barkschip HOLLANDS TROUW, kapt. K.J. Brauer, van Shields naar Batavia bestemd en 25 juli op 37º56’ ZB en 09º21’ OL, op zee verbrand – bevorens per telegraaf en later in brede vermeld – die het van de INDIA heeft overgenomen (opm: zie o.a. NRC 100968 en 221168).

Afbeelding
Datum 22 november 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 18 oktober. Volgens berichten uit Tamatave (opm: thans Toamasina), dato 1 september, wordt gemeld, dat een verbrand schip ten zuiden van Mahanoro (Madagascar) op strand gedreven is en dat het voorondersteld wordt dat het de HOLLANDS TROUW is (opm: zie NRC 100968).

Afbeelding