AH 140412
Scheepsbouw. Van de werf van de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord te Rotterdam, werd gisteren met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de Koninklijke Paketvaart Mij. te Amsterdam in aanbouw zijnde stoomschip DE WEERT, een zusterschip van het voor dezelfde rederij gebouwde stoomschip SCHOUTEN.
NRC 240612
Rotterdam, 24 juni. Na gehouden proeftocht op de Noordzee werd op 22 dezer het door de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord te Rotterdam gebouwde vracht- en passagiersstoomschip DE WEERT aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam opgeleverd. De tocht werd tot volle tevredenheid van de directie van deze maatschappij volbracht.
Gebouwd onder "bijzonder toezicht" en volgens de hoogste klasse van Bureau Veritas naar de plannen van de heren M.A. Cornelissen en A.C. Metzelaar, zal dit schip bij de vloot van de Paketvaart Mij. worden gevoegd. Lengte, breedte en holte zijn resp. 270, 39 en 16 Eng. voet. Inrichtingen zijn gemaakt voor 14 passagiers 1e en 12 passagiers 2e klasse. De verlichting geschiedt elektrisch.
Het laadvermogen bedraagt bij een diepgang van 14' 5" (zomer vrijboord) 2.150 ton van 1.016 kg. Een dubbele bodem, over de gehele lengte van het schip, is ingericht voor berging van waterballast. Het schip is voorzien van een vries- en koelinrichting.
De hoofdmachine is van het triple-expansie systeem. De diameters van de cilinders zijn 19", 311/2" en 511/2" elk met een slaglengte van 39".
De stoom wordt geleverd door 2 ketels, elk met 2 vuren en een totaal verwarmend oppervlak van 3.000 en een rooster oppervlak van 72 vierkante Eng. voet; stoomdruk 180 lbs. Zij zijn voorzien van Howden's inrichting voor geforceerde trek, alsmede van een inrichting tot het stoken van petroleum residu.
Bovendien is nog aanwezig een hulpketel met een stoomdruk van 126 lbs, evenals de hoofdketels van het Schotse type.
Verder zijn in de machinekamer opgesteld: 2 Weir's pompen met dito voorwarmer, 1 ballastpomp, 2 residupompen met zuig- en persvoorwarmer, 2 dynamo machines, waarvan de kleinste meer speciaal voor het drijven van de elektrische ventilators wordt gebruikt en de Howden's fanmachine.
De vereiste vaart bij een gemiddelde diepgang van 16', overeenkomende met een waterverplaatsing van 3.500 ton, is 101/2 mijl, warbij de machine 80 omwentelingen per minuut maakt en een vermogen van 1.100 ipk ontwikkelt.
Na te Rotterdam lading ingenomen te hebben, zal dit stoomschip op 29 juni a.s. de reis naar Indië aanvaarden, alwaar het zusterschip SCHOUTEN een maand geleden reeds is aangekomen.