Inloggen
DE RUYTER - ID 1624


Kroniekberichten

Datum 28 augustus 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 augustus. Het Engelse stoomschip WM.C. MITCHELL, thans liggende te Swansea, is onder Nederlandse vlag gebracht in een Maatschappij Stoomschip De Ruyter, waarvan als directeuren optreden de heren J.F. en F. Schellen, leden der firma Alfr. Christensen & Schellen. Het stoomschip dat DE RUYTER wordt genoemd, zal gevoerd worden door kapitein Damm, heeft een laadvermogen van ca. 2700 ton en werd in 1889 door de firma Wm. Doxford & Sons te Sunderland gebouwd.

Afbeelding
Datum 24 november 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 november. Volgens een telegram van Lloyd´s is de lading van het te Kopenhagen binnengelopen stoomschip DE RUYTER beschadigd. Daar de omvang van de schade echter niet kon worden nagegaan, hebben de experts aanbevolen een gedeelte der lading te lossen voor onderzoek.

Afbeelding
Datum 24 november 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 22 november. Het Nederlandse stoomschip DE RUYTER van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Rotterdam, laatst van Karlshamn, beladen met graan en hout, liep hier binnen met verlies van twee boten en de deklast.

Afbeelding
Datum 25 november 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 november. Volgens een telegram van Lloyd´s uit Kopenhagen is de schade aan het stoomschip DE RUYTER groter dan verwacht en kan de omvang niet worden opgemaakt, voordat de gehele lading gelost is. Deze is mitsdien gelost om een nader onderzoek in te stellen en daarna te repareren.

Afbeelding
Datum 22 januari 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin (opm: Szczecin), 19 januari. Het Nederlandse stoomschip DE RUYTER, van Sunderland komende, is gisterochtend tussen Swinemünde (opm: Swinousjcie) en hier op de Köpitzer Schaar aan de grond geraakt. Door de lagen waterstand slaagde men er niet in het stoomschip vlot te brengen. Uit Ziegenort (opm: Trzebiez) zijn toen vaartuigen gehaald, waarin een deel der lading zal worden gelost om het schip te lichten.

Afbeelding
Datum 22 januari 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 januari. Volgens bij de rederij ontvangen telegram, is het Nederlandse stoomschip DE RUYTER, gisteravond te Stettin (opm: Szczecin) aangekomen. Het tengevolge van dikke mist aan de grond geraken, heeft niet de geringste schade ten gevolge gehad, daar het schip in de modder zat; ook werd niet gelicht, noch vreemde hulp gebruikt.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 3 oktober. Het stoomschip DE RUYTER, van Kroonstad met hout naar Dordrecht, hier heden aangekomen, is in de Noordzee, op de hoogte van Terschelling, in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip HILLCRAG, van Fernandina (opm: Florida) via Norfolk naar Hamburg bestemd, waardoor het aanmerkelijke schade aan de boeg bekwam.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 4 oktober. Het stoomschip HILLCRAG, van Norfolk hier aangekomen, is in de Noordzee met een onbekend gebleven Nederlands stoomschip in aanvaring geweest, waardoor twintig platen aan bakboord zijn ingedrukt en een deel der verschansing werd weggerukt.
Dit is het stoomschip, waarmede het stoomschip DE RUYTER in aanvaring is geweest.

Afbeelding
Datum 30 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 januari. Het stoomschip DE RUYTER is gisteren van Cardiff te Port Said aangekomen.

Afbeelding
Datum 08 februari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 februari. Het stoomschip DE RUYTER vertrok heden van Alexandrië naar Greenock.

Afbeelding
Datum 07 mei 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 6 mei. Het Nederlandse stoomschip DE RUYTER, van Homs (opm: Al Khums) via Sfax naar Londen, is zes mijl afstand van Sfax gestrand, maar zal waarschijnlijk zonder schade weder vlot komen. Aangeboden assistentie werd door de kapitein van de hand gewezen. Het schip zit op zachte grond.

Afbeelding
Datum 10 mei 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 7 mei. Het stoomschip DE RUYTER is zonder assistentie vlot gekomen en heeft koers gezet naar de haven van Sfax. Het stoomschip heeft om vlot te komen ca. 50 ton der lading moeten werpen.

Afbeelding
Datum 13 mei 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Sfax, 9 mei. Het stoomschip DE RUYTER wordt door experts nagezien.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 26 oktober. Het stoomschip DE RUYTER, op Laesö gestrand, is met sleepboothulp vlotgekomen en naar Frederikshavn vertrokken om een bewijs van zeewaardigheid te ontvangen.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 oktober. Het stoomschip DE RUYTER heeft ca. 60 stander hout van de deklast moeten werpen om met sleepboothulp vlot te komen. Nadat experts te Frederikshavn een certificaat van zeewaardigheid hadden verleend, heeft het stoomschip de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 25 oktober. Volgens een telegram uit Frederikshavn is het met hout van Trangsund naar Rochefort bestemde Nederlandse stoomschip DE RUYTER op Laesö gestrand. Van hier is assistentie naar de strandingsplaats vertrokken.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 26 oktober. Volgens telegram uit Frederikshavn heeft het stoomschip DE RUYTER, vóór het vlotkwam, een gedeelte van ongeveer 60 standaards hout geworpen. Het schip is met sleepboothulp vlotgekomen en naar Frederikshavn vertrokken om een bewijs van zeewaardigheid te ontvangen.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 oktober. Het Nederlandse stoomschip DE RUYTER is door experts onderzocht en is na het ontvangen van een bewijs van zeewaardigheid hedenavond van Frederikshavn naar Rochefort vertrokken.

Afbeelding
Datum 19 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshaven, 14 december. Het Rotterdamse stoomschip DE RUYTER, dat de 25ste november, op de reis met hout naar Rochefort op Flyndergund aan de Oostzijde van Laeso strandde doch met hulp van Svitzer weer vlot kwam, is maandag (opm: 12 december) door het Scheidsgerecht te Kopenhagen veroordeeld tot het betalen van 19000 kronen bergloon.

Afbeelding
Datum 11 januari 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Verkort verslag van de Nederlandse Rederijen in 1906 (vlootmutaties).
Holland Amerika Lijn: Nieuwgebouwd dubbelschroefstoomschip NIEUW AMSTERDAM (17250 ton), s.s. ROTTERDAM (8139 ton) verkocht. Nieuw stoomschip 23000 ton besteld, in voorjaar 1908 op te leveren.
Stoomvaart Mij Nederland: Nieuwgebouwde mailstomer REMBRANDT 5860 ton
Nieuwgebouwde goederenboot BANDA 4400 ton. Het s.s. PRINSES AMALIA 3495 ton verkocht. Grote goederenboot besteld. Mailstomers VONDEL en GROTIUS nog in aanbouw
s.s. SOEMBAWA werd gebezigd in nieuwe lijn, die in combinatie met de Rotterdamsche Lloyd werd geopend tussen Java en Engels-Indië, waarvoor Lloyd een stoomschip aankocht dat onder de naam BENGALEN (2660 ton) in de vaart kwam.
Ook bracht de Rotterdamsche Lloyd de nieuwe mailstomer RINDJANI (4931 ton) en het in aanbouw zijnde s.s. KAWI en werd het s.s. TABANAN besteld. Om te voorzien in de kosten werd tot een kapitaalsuitbreiding met twee millioen overgegaan.
De Kon. Paketvaart Mij. bracht nieuwgebouwde s.s. DUYMAER van TWIST en PAHUD elk 1806 ton in de vaart, terwijl het s.s. DE GREVE (2892 ton) te water gelaten werd.
Verkocht werden het s.s. GENERAAL PEL (1156 ton), MAHA VAJIRUNHIS (1182 ton) en SWAERDECROON (641 ton), terwijl vier stoomschepen elk ca 2900 ton besteld werden.
De Kon. Nederl. Stoomboot Mij. breidde de vloot aanzienlijk uit. Nieuw in de vaart de s.s. NEPTUNUS, URANUS (elk 1550 brt), ACHILLES en ATLAS (elk 2161 brt). In aanbouw s.s. VULCANUS (2160 brt) VESTA en VENUS (elk 1700 brt). Uitbreiding enerzijds door openen nieuwe lijn op Egypte en Syrië, anderzijds met steeds vermeerderend vervoer op de lijnen van de maatschappij. Het bedrijf is toegetreden tot de Nationale Stoomboot Mij in begin van het jaar, waardoor een einde kwam aan de concurrentie met de Atlas-Linie, en de maatschappij werd opgenomen in een pool van een aantal buitenlandse ondernemingen die de vaart op de Middellandse Zee onderhouden.
De Java-China-Japan Lijn bracht de nieuwgebouwde TJIBODAS (4828 ton) in de vaart en het s.s. TJIKINI (4700 ton) reeds te water.
Het s.s. ORANJE NASSAU (1308 ton) van de Kon. West-Indische Maildienst is vergaan.
Het s.s. ANCHISES van de Nederlandse Stoomvaartmij. Oceaan is verkocht.
P.A. van Es bracht het s.s. AMSTEL in de vaart (1050 ton).
W.S. en J.M. Burger bracht het s.s. MELROSE (1450 ton) in de vaart.
Scheepvaart en Steenkolen Mij bracht het nieuwgebouwde s.s. WESTLAND (1150 ton) in de vaart.
Het s.s. AMSTELSTROOM (788 ton) van de Holl. Stoomboot Mij. en de BATAVIER 1 gingen naar het buitenland.
De Billiton Mij. met BILLITON en KARANG komt niet meer onder de Nederlandse rederijen voor.
Vrachtvaarders:
Door een nieuwe vennootschap onder directie van de heer A.C. Lensen te Terneuzen werd een stoomschip besteld van 1900 ton.
Het s.s. MAUD CASSEL van Wm. H. Müller is vergaan. In plaats hiervan en van het reeds verkochte s.s. SKANDIA werden twee stoomschepen besteld van 5500 ton elk.
Het s.s. ELLEWOUTSDIJK (2229 ton) voor rekening van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum kwam in de vaart.
Voor Vinke & Co te Amsterdam kwam het s.s. TROMPENBERG (1800 ton) in de vaart (het vorige jaar in aanbouw vermeld onder de naam HILLIGERSBERG)
Holland-Gulf Stoomvaart Mij kocht van Jos. de Poorter het s.s. THEODORA (852 ton). Dezelfde maatschappij bracht het nieuwgebouwde s.s. ALWINA (1150 ton) in de vaart.
Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaart Mij. heeft het s.s. PHECDA (2500 ton) in aanbouw en gaf voor NLG 180.000 aandelen uit.
De voor Gebr. Van Uden gebouwde MAASHAVEN (2500 ton) werd te water gelaten.
Het s.s. DE RUYTER (1682 ton) van de Stoomvaart Mij ‘Tromp’ is vergaan.
Het s.s. ARUNDO (1698 ton) van Hudig & Veder is verkocht.
Een nieuwe firma op rederijgebied is Joh. Otten & Zoon te Rotterdam, die het s.s. CARL LEHNKERING (2400 ton) bestelde.
Door de Maatschappij Stoomboot ‘Constance Catharina’ te Harlingen werd het s.s. CONSTANCE CATHARINA (1150 ton) besteld. Het schip is reeds te water gelaten.
De firma Erhardt & Dekkers bestelde het s.s. NOORDWIJK (2000 ton).
De Stoomvaart Mij ‘Amstel’ heeft het s.s. AMSTELDAM in aanbouw.

Afbeelding
Datum 16 maart 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

(Geen datum) De Raad van Tucht voor de Koopvaardij deed gisterenavond uitspraak in de zaak van kapt. G. Dik, gezagvoerder op het stoomschip DE RUYTER, dat op zondagavond 12 augustus 1906 uit Petersburg vertrok, ’s avonds te 9 uur op 1½ mijl afstand de zuidpunt van Hogland passeerde, en te 10.50 uur eensklaps stootte. Het water drong dadelijk het schip binnen en doofde de vuren. Uit vrees voor zinken besloten de opvarenden in de boten te gaan en in de nabijheid van het schip te blijven. Geruime tijd dreef de DE RUYTER zo rond. Men ging nog éénmaal aan boord – de vrouw en het kind van de kapitein en de hofmeester waren inmiddels aan land gezonden – en trachtte door lichtseinen de aandacht te trekken, maar dit mislukte. Om kwartier over énen verdween het schip in de diepte. De opvarenden zetten koers naar land, waar zij de 13e des morgens te 4.10 uur aanlandden. Tijdens het ongeval was de zee kalm en het weer helder. De gezagvoerder onderstelt, dat de DE RUYTER gestoten is op een drijvend wrak. De Raad van Tucht sprak kapt. Dik vrij van alle schuld.

Afbeelding