Inloggen
LUCTOR ET EMERGO - ID 16178


Kroniekberichten

Datum 26 juli 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Middelburg, 24 juli. Op de werf De Volharding alhier is heden met goed gevolg te water gelaten het barkschip LUCTOR ET EMERGO, groot ongeveer 400 gemeten lasten, voor rekening van een rederij, onder beheer van de heren Den Bouwmeester Borsius en Van der Leijé.

Afbeelding
Datum 13 mei 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam, 12 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op 12 dezer bevracht de navolgende 21 schepen, als:
- Voor Rotterdam: ROTTERDAM, kapt. J. Janzen; BREDERODE, kapt. L. Kruymel; GRAAFSTROOM, kapt. J.R. de Boer; CONSTANTIA, kapt. M.A. Overgaauw; MACASSAR, kapt. D. van Bentveld; MARIE, kapt. H.G. Biesthorst en FREDERIK HENDRIK, kapt. L.N. Glazener.
- Voor Amsterdam: ZEEBLOEM, kapt. T.D. Gollards; WAALSTROOM, kapt. C. de Groot; HENDRINA, kapt. J. van Breen; CELEBES, kapt. R.K. Teppema; MARIA REGINA, kapt. A.J. Ouwehand; CHRISTINA, kapt. J.F. Remeeus; GALILEÏ, kapt. B.S. van der Mey; STAATSRAAD VAN EWIJCK, kapt. J.C. Ham; INDIA PACKET, kapt. G. Diepering en ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. H.P. Hazewinkel.
- Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder.
- Voor Middelburg: LUCTOR ET EMERGO, kapt. L.P. de Vries; DE SCHELDE, kapt. L. Hoefman en CATHARINA MARIA, kapt. T.R. Oomkens.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1866
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 september. Aangekomen schepen:
MARIA ADRIANA, kapt. C.J. Itz, van Singapore
PASSAROEANG, kapt. Hollanders, van Singapore
ROTTERDAM, kapt. Jansen, van Rotterdam naar Soerabaija
WALCHEREN, kapt. Van d. Borden, van Singapore
FREDERIK HENDRIK, kapt. Van Ameyden v. Duyn, van Hongkong
NEPTUNUS, kapt. Lodewijks, van Singapore
ANNA SOPHIA, kapt. Hoekstra, van Amsterdam
CONSTANTIA, kapt. Brinkerink, van Amsterdam
TWEE GEZUSTERS, kapt. Bemolt, van Singapore
HOLLANDIA, kapt. De Jong, van Singapore
MENTOR, kapt. Butenuth, van Amsterdam
MADURA, kapt. Van d. Kerkhoff, van Rotterdam
LUCTOR ET EMERGO, kapt. De Vries, van Singapore
VRIENDSCHAP, kapt. Terbrugge, van Melbourne

Afbeelding
Datum 23 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 21 april. Het Nederlandse barkschip LUCTOR ET EMERGO is heden in het droog dok te Vlissingen gezet.

Afbeelding
Datum 28 december 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 november. Vrachten. Voor de reis naar Nederland werden opgenomen de volgende Nederlandse schepen : ELSHOUT en CORNELIS GIPS tot NLG 95 voor suiker en koffie ; CORNELIA HENDRIKA NLG 100 voor suiker en NLG 95 voor koffie ; JEDO tot NLG 95 voor suiker en koffie ; DAGERAAD NLG 97,50 voor suiker en NLG 95 voor koffie en rijst ; TWEE GEZUSTERS NLG voor suiker, NLG 95 voor koffie en NLG 80 voor tabak ; PIETER NLG 100 voor suiker, NLG voor koffie, NLG 110 voor huiden en NLG 80 voor tabak ; PAUL JOHAN NLG 100 voor rijst en suiker, NLG 130 voor arak en NLG 25 voor tin ; J. C. SCHOTEL NLG 100 voor suiker en NLG 25 voor tin, en opvullen met tabak ; LUCTOR EN EMERGO NLG 95 voor rijst alhier, en NLG 102,50 voor koffie te Padang ; PAULINE C. ELEONORE NLG 95 voor koffie, te Tjilatjap ; ALLEGONDA JACOBA NLG 100 voor suiker en NLG 95 voor koffie.
De WATERLOO neemt de lading van het afgekeurde schip QUINTET tot NLG 89,94 voor suiker en koffie en NLG 25 voor tin, en vult tot lopende vrachten op.
De PASSOEROEANG accepteerde GBP 3,5 voor suiker in zakken en GBP 4 voor licht goed naar Melbourne.
Naar Australië laadt het Nederlands-Indische schip EUGENIE tot geheime vracht.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen STAATSRAAD VAN EWIJCK, AUSTRALIE, DOELWIJK, CORNELIA MATHILDE, MARIA ADRIANA en ARIA EN BETSY.
De JOHN L. DENNICK, bestemd naar Shanghai, is hier in averij, evenzo de JOH. ANTONIUS, van hier naar Melbourne bestemd, die uit zee terugkwam.

Afbeelding
Datum 11 juni 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juni. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen ter bevrachting retour van Java, hebben zich aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij de volgende 50 schepen aangeboden: JACOB ROGGEVEEN (377 last), naar Amsterdam NLG 89,38; DOESBORGH (176 last), naar Amsterdam NLG 95; SUSANNA EN ELISABETH (390 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 90, Middelburg NLG 89, Schiedam NLG 90; STAD MIDDELBURG (397 last), naar Amsterdam NLG 94, Rotterdam NLG 92,50, Dordrecht NLG 92,50, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 92,50; LUCTOR ET EMERGO (398 last), naar Amsterdam NLG 91, Rotterdam NLG 89, Dordrecht NLG 89, Middelburg NLG 88,50, Schiedam NLG 89; SINBAD (254 last), naar Amsterdam NLG 89,88; GRONDWET (396 last), naar Middelburg NLG 97,48; KOSMOPOLIET I (398 last), naar Amsterdam NLG 97, Rotterdam NLG 90,94, Dordrecht NLG 90,94, Schiedam NLG 90,94; J.C. SCHOTEL (334 last), naar Amsterdam NLG 95, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 89,98, Schiedam NLG 89,98; WATERLOO (394 last), naar Amsterdam NLG 90,44; GELDERLAND (243 last), naar Amsterdam NLG 90,44; KINDERDIJK (353 last), naar Amsterdam NLG 92,98, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 90,98, Middelburg NLG 91,98, Schiedam NLG 89,98; JASON (438 last), naar Rotterdam NLG 94, Schiedam NLG 94; EUROPA ( 669 last), naar Amsterdam NLG 93,45, Rotterdam NLG 88,75, Dordrecht NLG 89,75, Middelburg NLG 93,50, Schiedam NLG 89,75; JOHANNA MARIA (471 last), naar Amsterdam NLG 94,45, Rotterdam NLG 90,35, Dordrecht NLG 91,85, Middelburg NLG 93,50, Schiedam NLG 91,45; CHERIBON (398 last), naar Rotterdam NLG 88,34, Dordrecht NLG 89,43, Middelburg NLG 93,43, Schiedam NLG 89,43; SUSANNA (476 last), naar Amsterdam NLG 94,45, Rotterdam NLG 90,35, Dordrecht NLG 91,85, Middelburg NLG 93,50, Schiedam NLG 91,45; NICOLAAS WITSEN (351 last), naar Amsterdam NLG 89,38; HEBE (328 last), naar Amsterdam NLG 95,50, Rotterdam NLG 90,50, Dordrecht NLG 91,50, Middelburg NLG 93, Schiedam NLG 90,50; ZEELANDIA (391 last), naar Rotterdam NLG 88,98, Dordrecht NLG 87,98, Middelburg NLG 85,49; KRIMPEN AAN DE LEK (371 last), naar Amsterdam NLG 92,98, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 90,98, Middelburg NLG 91,98, Schiedam NLG 89,98; HELENA EN ANNA (456 last), naar Amsterdam NLG 94,45, Rotterdam NLG 90,35, Dordrecht NLG 91,85, Middelburg NLG 93,50, Schiedam NLG 91,45; ANTJE (452 last), naar Amsterdam NLG 86,97, Rotterdam NLG 84,97, Dordrecht NLG 85,50, Middelburg NLG 86,97, Schiedam NLG 85; ALBLASSERDAM (371 last), naar Amsterdam NLG 91,98, Rotterdam NLG 87,98, Dordrecht NLG 89,98, Middelburg NLG 90,98, Schiedam NLG 88,98; LICHTSTRAAL (794 last), naar Rotterdam NLG 89, Dordrecht NLG 89,50, Schiedam NLG 89; JANNETJE (346 last,) naar Amsterdam NLG 93, Rotterdam NLG 91, Dordrecht NLG 91, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 91; DAGERAAD (382 last), naar Amsterdam NLG 93, Rotterdam NLG 91, Dordrecht NLG 91, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 91; TWEE GEZUSTERS (293 last), naar Amsterdam NLG 96, Rotterdam NLG 90,25, Dordrecht NLG 91,25, Middelburg NLG 94, Schiedam NLG 91,25; DOELWIJK (435 last), naar Rotterdam NLG 88,95, naar Schiedam NLG 90; VIER GEZUSTERS (389 last), naar Amsterdam NLG 91,47, naar Rotterdam NLG 89,87, naar Dordrecht NLG 90,98, naar Middelburg NLG 98,87, naar Schiedam NLG 89,87; JOHANNA (377 last), naar Amsterdam NLG 91,47, naar Rotterdam NLG 89,87, naar Dordrecht NLG 90,98, naar Middelburg NLG 89,87, naar Schiedam NLG 89,87; JEDO (399 last), naar Amsterdam NLG 96, naar Rotterdam NLG 90, naar Dordrecht NLG 92, naar Middelburg NLG 93, naar Schiedam NLG 91; INDIA (685 last), naar Amsterdam NLG 93, naar Rotterdam NLG 87, naar Dordrecht NLG 89, naar Middelburg NLG 90, naar Schiedam NLG 88; HENRIETTE GERARDINA SUSANNA ( 303 last), naar Amsterdam NLG 93, naar Rotterdam NLG 89,94, naar Dordrecht NLG 90,94, naar Schiedam NLG 90.94; ’S GRAVENHAGE (1058 last), naar Amsterdam NLG 89,99, naar Rotterdam NLG 87,87, naar Dordrecht NLG 87,87, naar Middelburg NLG 87,87, naar Schiedam NLG 87,87; HUIDECOPER (398 last), naar Rotterdam NLG 87,87, naar Dordrecht NLG 87,87, naar Middelburg NLG 87,87, naar Schiedam NLG 87,87; TWEELINGEN ( 314 last), naar Amsterdam NLG 88,99; QUATRE-BRAS (161 last), naar Amsterdam NLG 90,90; BATAVIA (243 last), naar Amsterdam NLG 89,88; INDIA PACKET (400 last), naar Amsterdam NLG 90,98, naar Rotterdam NLG 95,98; PETRONELLA (295 last), naar Amsterdam NLG 89,50; ZEENIMPH (329 last), naar Amsterdam NLG 91,85; HENRIETTE MARIA ( 423 last), naar Amsterdam NLG 94,50, naar Rotterdam NLG 99,50, naar Dordrecht NLG 99,50, naar Schiedam NLG 99,50; ELMINA (153 last), naar Amsterdam NLG 95; CHERIBON (398 last) naar Amsterdam NLG 89,87; ANNA MARIA WILHELMINA (319 last), naar Amsterdam NLG 89,88; DRIE GEZUSTERS (273 last), naar Amsterdam NLG 89,98; LOUISE (396 last), naar Amsterdam NLG 89; CONSTANCE (381 last), naar Amsterdam NLG 89,48, naar Rotterdam NLG 93,48, naar Dordrecht NLG 93,48, naar Middelburg NLG 93,48, naar Schiedam NLG 93,48; DEN ELSHOUT (332 last), naar Amsterdam NLG 89,48, naar Rotterdam NLG 93,48, naar Dordrecht NLG 93,48, naar Middelburg NLG 93,48, naar Schiedam NLG 93,48.

Afbeelding
Datum 02 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 1 december. Volgens schrijven van de gezagvoerder D.D. Ouwehand, voerende het barkschip LUCTOR ET EMERGO, was bij de lossing der steenkolen gebleken, dat het schip door de zelfontbranding der steenkolen volstrekt niet is beschadigd. Het schip is bevracht van Padang naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 10 december 1868
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 december. Kapt. D.D. Ouwehand, voerende het schip (opm: bark) LUCTOR ET EMERGO, te Batavia aangekomen, rapporteert de 19e september brand in de lading steenkolen te hebben ontdekt, die door het over boord werpen van 150 ton der bijna tot branden verhitte kolen en het inpompen van water de 24 daaraanvolgende geblust was.

Afbeelding
Datum 20 april 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 19 april. In de afgelopen week is aan de heer D.D. Ouwehand, gezagvoerder van het onlangs binnengekomen alhier te huis behorende barkschip LUCTOR ET EMERGO, van de rederij der heren Den Bouwmeester, Borsius en v. d. Leijé, zo namens die rederij als van de Engelse assurantie maatschappij, uitgereikt een gouden zakchronometer met dito ketting, en zulks als blijk van erkentelijkheid voor de door die gezagvoerder en zijn equipage op de uitreis met gunstig gevolg gedurende vijf dagen in het werk gestelde pogingen tot blussing van een aan boord ontstane brand.

Afbeelding
Datum 09 juni 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn op heden bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij ingeschreven de navolgende schepen:
Naar Amsterdam: LOUISA, van Amsterdam, 396 lasten, naar Amsterdam NLG 99,97; ZAANSTROOM, van Amsterdam, 324 lasten, NLG 86,93; ALCYONE, van Amsterdam, 249 lasten, NLG 64,88; PIETER ADOLF, van Amsterdam 449 lasten, NLG 92; JAVA, van Amsterdam, 682 lasten, NLG 84,90; JAVA PACKET, van Amsterdam, 394 lasten, NLG 88,40; VERTROUWEN, van Amsterdam, 360 lasten, NLG 87,40.
CORNELIA, van Amsterdam, 440 lasten, naar Amsterdam NLG 88,88; Rotterdam NLG 92,88.
INDIA PACKET, van Amsterdam, 400 lasten, NLG 87,97, Rotterdam NLG 94,97; NLG 84,90; AURORA, van Amsterdam, 744 lasten, naar Amsterdam NLG 82,73, Rotterdam NLG 85,73; CONSTANCE, van Amsterdam, 381 lasten, naar Amsterdam NLG 92;
NEDERLAND, van Dordrecht, 373 lasten, naar Amsterdam NLG 100, Rotterdam NLG 100, Dordrecht NLG 100;
SAMHIRI, van Schiedam, 384 lasten, naar Amsterdam NLG 94,75; Rotterdam NLG 89,75, Dordrecht NLG 89,75, Middelburg NLG 92,75, Schiedam NLG 89,75;
SUSANNA EN ELIZABETH, van Middelburg, 390 lasten, naar Amsterdam NLG 104,89, Rotterdam NLG 99,99, Dordrecht NLG 99,99, Middelburg NLG 99,99, Schiedam NLG 99,99;
LUCTOR ET EMERGO, van Middelburg, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 99,90, Rotterdam NLG 95, Dordrecht NLG 95, Middelburg NLG 95, Schiedam NLG 95;
STAD MIDDELBURG, van Middelburg, 397 lasten, naar Amsterdam NLG 99,90, Rotterdam NLG 95, Dordrecht NLG 95, Middelburg NLG 95, Schiedam NLG 95;
KOSMOPOLIET, van Dordrecht, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 110, naar Rotterdam NLG 89,90, Dordrecht NLG 89,90, Schiedam NLG 89,90;
CATHARINA MARIA, van Zierikzee, 398 lasten, naar Middelburg NLG 90,70;
DORDRECHT II, van Dordrecht, 408 lasten, naar Amsterdam NLG 94,48, Rotterdam NLG 88,48, Schiedam NLG 88,48;
HELLEVOETSLUIS, van Dordrecht, 333 lasten, naar Amsterdam NLG 94,48, Rotterdam NLG 88,48, Dordrecht NLG 88,48, Schiedam NLG 88,48;
LAURENS KOSTER, van Rotterdam, 692 lasten, naar Amsterdam NLG 89,99, Rotterdam NLG 83,83, Dordrecht NLG 83,83, Middelburg NLG 83,83, Schiedam NLG 83,88;
JOHANNA CHRISTINA, van Rotterdam, 375 lasten, naar Amsterdam NLG 92,50, Rotterdam NLG 91,50, Dordrecht NLG 91,50, Middelburg NLG 91,50, Schiedam NLG 91,50;
AEOLUS, van Rotterdam, 364 lasten, naar Rotterdam NLG 100, Schiedam NLG 100;
GRAAFSTROOM, van Alblasserdam, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 92,50, Rotterdam NLG 91,50, Dordrecht NLG 91,50, Middelburg NLG 91,50, Schiedam NLG 91,50;
JASON, van Rotterdam, 438 lasten, naar Rotterdam NLG 100, Schiedam NLG 100;
KINDERDIJK, van Alblasserdam, 390 lasten, naar Amsterdam NLG 98, Rotterdam NLG 94,95, Dordrecht NLG 95, Middelburg NLG 96, Schiedam NLG 94,95;
LOUIS MEIJER, van 's-Gravenhage, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 95, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 95, Middelburg NLG 95, Schiedam NLG 95;
KRIMPEN AAN DE LEK, van Alblasserdam, 371 lasten, naar Amsterdam NLG 98, Rotterdam NLG 94,95, Dordrecht NLG 95, Middelburg NLG 96, Schiedam NLG 94,95;
HELENA EN ANNA, van Rotterdam, 456 lasten, naar Amsterdam NLG 97,63, Schiedam NLG 94,63;
HEBE, van Rotterdam, 328 lasten, naar Amsterdam NLG 97,50, Rotterdam NLG 87,50, Dordrecht NLG 87,50, Middelburg NLG 92,50, Schiedam NLG 87,50;
MARIA SARA, van Rotterdam, 336 lasten, naar Amsterdam NLG 97,50, Rotterdam NLG 87,50, Dordrecht NLG 87,50, Middelburg NLG 92,50, Schiedam NLG 87,50;
ADA, van Rotterdam, 376 lasten, naar Amsterdam NLG 97,50, Rotterdam NLG 87,50, Dordrecht NLG 87,50, Middelburg NLG 92,50, Schiedam NLG 87,50;
MAARTEN VAN ROSSEM, van Rotterdam, 381 lasten, naar Amsterdam NLG 92,50, Rotterdam NLG 87,50 Dordrecht NLG 87,50, Middelburg NLG 92,50, Schiedam NLG 87,50;
OCEANUS, van Rotterdam, 613 lasten, naar Amsterdam NLG 90, Rotterdam NLG 87, Dordrecht NLG 87, Middelburg NLG 89, Schiedam NLG 87;
SUSANNA, van Rotterdam, 476 lasten, naar Amsterdam NLG 93,87, Rotterdam NLG 90,87, Dordrecht NLG 90,87, Middelburg NLG 93,87, Schiedam NLG 90,87;
HENDRIKA, van Rotterdam, 352 lasten, naar Amsterdam NLG 95,43, Rotterdam NLG 91,33, Dordrecht NLG 91,33, Middelburg NLG 95,43, Schiedam NLG 91,33;
JOHANNA MARIA, van Rotterdam, 472 lasten, naar Amsterdam NLG 97,63, Rotterdam NLG 94,63, Dordrecht NLG 94,63, Middelburg NLG 97,63, Schiedam NLG 94,63;
de JONGE CORNELIS, van Rotterdam, 348 lasten, naar Rotterdam NLG 88,50, Dordrecht NLG 88,50, Schiedam NLG 88,50;
MARIA ELIZABETH, van Rotterdam, 718 lasten, naar Amsterdam NLG 99,92, Rotterdam NLG 94,92, Dordrecht NLG 96,92, Middelburg NLG 99,92, Schiedam NLG 96,92;
JEDO, van Rotterdam, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 102, Rotterdam NLG 97, Dordrecht NLG 98, Middelburg NLG 100, Schiedam NLG 99;
NOORDBRABANT, van Delfshaven, 389 lasten, naar Amsterdam NLG 98, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 90, Middelburg NLG 93, Schiedam NLG 90;
VOORLICHTER, van Ridderkerk, 1072 lasten, naar Amsterdam NLG 88,88, Rotterdam NLG 88,88, Dordrecht NLG 88,88, Middelburg NLG 88,88, Schiedam NLG 88,88;
GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOOGENDORP, van Rotterdam, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 100, Rotterdam NLG 95,50, Dordrecht NLG 96, Middelburg NLG 96,50, Schiedam NLG 95,75;
PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, van Rotterdam, 449 lasten, naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 89,89, Dordrecht NLG 91, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 90;
JACOBA HELENA, van Rotterdam, 389 lasten, naar Amsterdam NLG 94, Rotterdam NLG 91,89, Dordrecht NLG 93, Middelburg NLG 94, Schiedam NLG 92;
NOACH II, van Rotterdam, 503 lasten, naar Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 90, Schiedam NLG 90;
BILDERDIJK, van Rotterdam, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 95,45, Rotterdam NLG 89,89, Dordrecht NLG 90,89, Middelburg NLG 91,89, Schiedam NLG 90,39;
ALMONDE, van Rotterdam, 294 lasten, naar Amsterdam NLG 99,99, Rotterdam NLG 97,49, Dordrecht NLG 99,99, Middelburg NLG 99,99, Schiedam NLG 99,99;
ALBLASSERDAM, van Alblasserdam, 371 lasten, naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 88, Dordrecht NLG 88, Middelburg NLG 91, Schiedam NLG 89.

Afbeelding
Datum 22 november 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 oktober. Scheepsvrachten. De HERMAN DE RUYTER werd voor NLG 35 te Samarang te laden voor koffie en suiker opgenomen naar Amsterdam. De DORDRECHT II laadt te Indramayoe en Padang tot geheime vracht naar Amsterdam. JAN PIETERSZOON KOEN en L.J. ENTHOVEN liggen naar Nederland in lading en namen tot NLG 35 à 40 aan wat voorkomt (opm: de lading, die ze konden krijgen). De NOACH II sloot tot geheime conditiën naar Rotterdam af. PRESIDENT PLATE accepteerde NLG 35 voor koffie en suiker, NLG 20 voor tin en NLG 50 voor licht goed naar Rotterdam. De GRAAFSTROOM en de KINDERDIJK liggen aan. De NOORD BRABANT is, zegt men, tot NLG 37,50 voor een volle lading suiker naar het Kanaal voor orders opgenomen, doch dit wordt betwijfeld. SUSANNA en JOHANNA MARIA bekomen NLG 37,50 dooreen voor gedeeltelijke lading, op de kust te laden. De IDA ELIZABETH laadt rijst te Soerabaija voor reders rekening. WAALSTROOM en WILDEMAN, beide te Padang liggende, zijn tot GBP 3 voor bepaalde qualiteiten koffie naar Amerika opgenomen. De ZEEBLOEM, nog hier liggende, gaat ook naar Padang om koffie voor Amerika te laden tot GBP 2.15/- De JUNO en de RIO DE LA PLATA accepteerden 25 $cents voor oliekoeken naar Amoy. De NEPTUNUS accepteerde GBP 1 voor suiker naar Melbourne.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen ARY SCHEFFER, COPERNICUS, HENRIETTE, ADRIANA MARIA ELISABETH, CONSTANCE, KAAP HOORN, LOUIS MEYER, CATHARINA MARIA, SPERWER, HELLEVOETSLUIS, JEDO, ADA, EDOUARD MARIE, HOEK VAN HOLLAND, REGINA MARIS, WALCHEREN, VIER GEBROEDERS, LUCTOR ET EMERGO, DOESBORGH, VOORLICHTER, JANNETJE, SUSANNA ELIZABETH, SCHEVENINGEN, JASON, AEOLUS, NEDERLAND EN ORANJE, G.K. GRAAF VAN HOGENDORP, BILDERDIJK, BARON VAN HEEMSTRA, KRIMPEN A/D LEK, CORNELIA, L. GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, MARIA, SARAH, JACOBA HELENA, NEDERLAND, DAGERAAD en LANDBOUW.

Afbeelding
Datum 02 december 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 december. De Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij vroeg 2 oktober j.l. aanbiedingen van schepen op 18 dezer, om 4 november a.s. tot laden gereed te zijn en hebben daarvoor de 24 onderstaande schepen ingeschreven:
VOORLICHTER (1072 lasten), naar Amsterdam NLG 34,80, naar Rotterdam NLG 32,80; NEDERLAND en ORANJE (319 lasten), naar Amsterdam NLG 38,98, naar Rotterdam NLG 40,98, naar Dordrecht NLG 40,98, naar Middelburg NLG 42,95, naar Schiedam NLG 40,98; CORNELIA (440 lasten), naar Amsterdam NLG 44,98, naar Rotterdam NLG 44,98, naar Dordrecht NLG 46,98, naar Middelburg NLG 48,98, naar Schiedam NLG 45,98; JANNETJE
(346 lasten), naar Amsterdam NLG 39,98, naar Rotterdam NLG 37,98, naar Dordrecht NLG 37,98, naar Middelburg NLG 41,98, naar Schiedam NLG 37,98; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM (399 lasten), naar Amsterdam NLG 37,49, naar Rotterdam NLG 34,99, naar Dordrecht NLG 34,99, naar Middelburg NLG 40, naar Schiedam NLG 34,99,
LANDBOUW (383 lasten), naar Amsterdam NLG 36, naar Rotterdam NLG 35, naar Dordrecht NLG 35,50, naar Middelburg NLG 40, naar Schiedam NLG 35,50;HENRIETTE ADRIANA (770 lasten), naar Amsterdam NLG 35, naar Rotterdam NLG 32,49, naar Dordrecht NLG 32,50, naar Middelburg NLG 38, naar Schiedam NLG 32,50; LOUIS MEIJER (399 lasten), naar Amsterdam NLG 34,99, naar Rotterdam NLG 34,99, naar Dordrecht NLG 34,99, naar Schiedam NLG 34,99; VIER GEBROEDERS (350 lasten), naar Amsterdam NLG 36, GIJBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP (398 lasten), naar Amsterdam NLG 44,90, naar Rotterdam NLG 39,90, naar Dordrecht NLG 39,90, naar Schiedam NLG 39,90; HELLEVOETSLUIS (333 lasten), naar Amsterdam NLG 54,90, naar Rotterdam NLG 49,90, naar Dordrecht NLG 49,90, naar Middelburg NLG 51,90, naar Schiedam NLG 49,90; ARY SCHEFFER (398 lasten), naar Amsterdam NLG 43, naar Rotterdam NLG 38, naar Dordrecht NLG 38, naar Schiedam NLG 38; JACOBA HELENA (387 lasten), naar Amsterdam NLG 38, naar Rotterdam NLG 36, naar Dordrecht NLG 36, naar Middelburg NLG 38, naar Schiedam NLG 37; JOHANNA CHRISTINA (375 lasten), naar Amsterdam NLG 40, naar Rotterdam NLG 39,99, naar Dordrecht NLG 40, naar Middelburg NLG 40, naar Schiedam NLG 40; KAAP HOORN (251 lasten), naar Rotterdam NLG 34; LUCTOR ET EMERGO (398 lasten), naar Amsterdam NLG 50, naar Rotterdam NLG 50, naar Dordrecht NLG 40, naar Middelburg NLG 50, naar Schiedam NLG 50; WALCHEREN (234 lasten), naar Rotterdam NLG 38,98, naar Dordrecht NLG 38,98, naar Middelburg NLG 37,98, naar Schiedam NLG 48,98; ALBLASSERDAM (371 lasten), naar Amsterdam NLG 35, naar Rotterdam NLG 33, naar Dordrecht NLG 34, naar Middelburg NLG 35, naar Schiedam NLG 34; STAD MIDDELBURG (397 lasten), naar Rotterdam NLG 48, naar Dordrecht NLG 48, naar Middelburg NLG 48, naar Schiedam NLG 48; KRIMPEN A/D LEK (371 lasten), naar Rotterdam NLG 37,50, naar Dordrecht NLG 37,50, naar Schiedam NLG 37.50; BILDERDIJK (399 lasten), naar Amsterdam NLG 49, naar Rotterdam NLG 44, naar Dordrecht NLG 46, naar Middelburg NLG 49, naar Schiedam NLG 44; ADA (376 lasten), naar Amsterdam NLG 52,50, naar Rotterdam NLG 50, naar Dordrecht NLG 50, naar Schiedam NLG 50; CATHARINA MARIA (398 lasten), naar Rotterdam NLG 49,75, naar Dordrecht NLG 49,75; VERTROUWEN (359 lasten), naar Amsterdam NLG 48.

Afbeelding
Datum 27 december 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Scheepsvrachten. De REGINA MARIS bekwam GBP 2.5/- voor koffie van Padang naar New York, de KRIMPEN A/D LEK accepteerde GBP 2.10/- voor rijst van Bangkok naar het Kanaal voor orders. Zo ook de LUCTOR & EMERGO. De DOESBURG, 372 tons, bekwam GBP 400 voor een volle lading naar Australië. De BARON VAN HEEMSTRA laadt tot geheime vracht van Soerabaja naar China. De bestemming en vracht van de JACOBA HELENA zijn geheim, men zegt voor een lading rijst van Bangkok naar hier.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen ARY SCHEFFER, SPERWER, CATHARINA MARIA, HELLEVOETSLUIS, VIER GEBROEDERS, SUSANNA ELISABETH, SCHEVENINGEN, CORNELIA, NEDERLAND, DAGERAAD, LANDBOUW, VERTROUWEN, STAD MIDDELBURG, SINBAD, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, HEBE, BATAVIA, EENSGEZINDHEID, ROBERTUS HENDRIKUS, PASSOEROEANG, ZEENIMPH, INDIA PACKET, G.K. GRAAF VAN HOOGENDORP, JAVA PACKET en MARIA LOUISE ANTOINETTE.

Afbeelding
Datum 12 februari 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 11 februari. Het Nederlandse schip LUCTOR ET EMERGO, kapt. D.D. Ouwehand, den 8e december van Batavia te Bangkok gearriveerd, heeft in de Carramatha-Passage (opm: Straat Karimata) op onbekende klippen schade bekomen; moest van een nieuwe loze kiel voorzien worden en koperen.

Afbeelding
Datum 16 april 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Batavia, 8 maart. Vrachten. Door de grote hoeveelheid beschikbare scheepsruimte en de kleine voorraad producten zijn de vrachten op Holland gedaald tot NLG 62½ en NLG 60,- per last. Enige schepen werden gecharterd om te Bangkok rijst voor Hongkong te laden. De volgende afsluitingen hadden plaats, vanaf 21 februari: Nederlandse SINGAPORE, naar Amsterdam, NLG 40,- voor tin, NLG 70,- voor thee; NLG 80,- à 85,- voor licht goed, te Batavia te laden; MARIA ADOLFINA naar het Kanaal GBP 3.15 voor stroopsuiker, in de Oosthoek te laden; KOSMOPOLIET I, naar Rotterdam, NLG 62½ voor suiker, NLG 52½ voor tabak, in de Oosthoek te laden; NOACH I, naar Rotterdam, NLG 65,- voor rijst, NLG 60,- voor suiker, NLG 70,- à 85,- voor licht goed, hier en te Tagal te laden; MINA, naar Rotterdam, NLG 55,- voor tabak, suiker voor reders rekening, te Soerabaya te laden; ALCYONE, naar Amsterdam, NLG 60,- voor suiker, NLG 50,- voor tabak, in de Oosthoek te laden. De Nederlands-Indische PIETER JOHANNES, naar Perzische Golf en terug: NLG 2,87½ per picol. Nederlandse HONIGBIJ, naar Bangkok, ALETTA AUGUSTA, naar Bangkok, beiden om rijst voor Hongkong te laden, $ 0,60 per picol binnen de Baar, $ 0,55 per picol buiten de Baar. Nederlands schip PETRONELLA, bestemming en condities geheim; en NIEUWLAND, naar Bangkok om rijst voor Hongkong te laden, $ 0,55 per picol binnen de baar, $ 0,55 per picol buiten de baar.
Onbevrachte schepen, hier en op de kust de Nederlandse schepen GRONDWET, MARIA SARAH, PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, PAULINE CONSTANCE ELEONORE, PASSAROEANG, NEDERLAND, JOHANNA MARIA, VIJF VRIENDEN, STAD DOKKUM, TRITON, NOORDZEE KANAAL, AEGIDIA EN PAULINA, EUROPA en LUCTOR ET EMERGO.
De Nederlandse BILDERDIJK, RIO DE LA PLATA, ELECTRA en VIER GEBROEDERS doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 23 april 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Batavia, 16 maart. Vrachten. voor Nederlandse schepen: PROF. VAN DER BOON MESCH, naar het Kanaal, GBP 3.12 voor stroopsuiker, in de Oosthoek te laden. MARIA SARAH, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, binnen de Baar $ 0,60 per pikol, buiten de Baar $ 0,55 per pikol. HUYDECOPER, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong à $ 0,55 per pikol. PASSAROEANG, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, buiten de Baar $ 0,50 per pikol. AEGIDIA EN PAULINE, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, buiten de Baar. VIJF VRIENDEN, naar Bangkok, laadt rijst naar Hongkong, binnen de Baar $ 0,60 per pikol, buiten de Baar $ 0,55 per pikol. NOORDZEE KANAAL, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong à $ 0,55 per pikol. LOUISE, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, binnen de Baar $ 0,65 per pikol, buiten de Baar $ 0,60 per pikol.
Onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: GRONDWET, PAULINE CONSTANCE ELEONORE, NEDERLAND, JOHANNA MARIA, STAD DOKKUM, EUROPA, LUCTOR ET EMERGO, MARIA DIDERIKA, en SLIEDRECHT.
De Nederlandse schepen BILDERDIJK, RIO DE LA PLATA, VIER GEBROEDERS, ELECTRA en TRITON doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 01 mei 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia 21 maart. Vrachten. Tengevolge van de vele schepen, die in de laatste veertien dagen opgenomen werden om te Bangkok rijst voor Hongkong te laden is de toestand van de overblijvende ruimte gunstiger geworden. De weinige voorraad van productie is echter oorzaak, dat de vrachten voor Europa niet hoger gaan. De volgende afsluitingen hadden plaats: Nederlandse GRONDWET, naar Bangkok rijst voor Hongkong binnen de Baar $ 0,65 per picol, buiten de Baar $ 0,60 per picol. Nederlandse EUROPA naar Bangkok, rijst voor Hongkong, buiten de Baar $ 0,65 per picol.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: PAULINE CONSTANCE ELEONORE, NEDERLAND, JOHANNA MARIA, STAD DOCKUM, LUCTOR ET EMERGO, MARIA DIEDERIKA, SLIEDRECHT, JAVA-PACKET en NICOT. De Nederlandse BILDERDIJK, RIO DE LA PLATA, VIER GEBROEDERS, ELECTRA en TRITON doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 28 mei 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 april. Vrachten. Door de kleine hoeveelheid scheepsruimte, die thans aanwezig is, zijn vrachten hoger, maar verwacht men om de geringe voorraad producten voor de eerst- volgende maand weinig vraag naar schepen. Gisteren werd de overvoer der lading van het afgekeurde schip HENRIETTE GEERTRUIDA naar Nederland bij inschrijving toegewezen aan de SLIEDRECHT, namelijk: suiker à NLG 69,89, tabak à NLG 59,73, huiden à NLG 89,89. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: LUCTOR ET EMERGO, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, buiten de baar $ 0,62½ per picol.; RIO DE LA PLATA, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, binnen de baar $ 0,70, buiten de baar $ 0,65 per picol; SLIEDRECHT, naar Amsterdam, NLG 70 suiker, NLG 60 tabak, op de kust te laden ; MARIA DIEDERIKA, naar Rotterdam NLG 80 voor suiker, koffie en thee, te Wijnkoopersbaai en Tjilatjap te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: NEDERLAND en JAVA PACKET. De Nederlandse schepen BILDERDIJK, VIER GEBROEDERS, ELECTRA en TRITON doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 augustus. Volgens brief van kapt. Ouwehand, voerende het barkschip LUCTOR ET EMERGO, d.d. 17 juni, lag hij zeilklaar te Bangkok en dacht hij de volgende dag de reis naar Hongkong te aanvaarden. Schip en equipage waren in goede staat.

Afbeelding
Datum 10 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 februari. Volgens brief van kapt. Ouwehand, voerende het Nederlandse schip LUCTOR ET EMERGO, d.d. Pangool, 21 december, was het schip beladen en zeilklaar naar Nederland.

Afbeelding
Datum 06 december 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 december. Volgens uit Adelaide ontvangen telegram van eergisteren was het barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, aldaar in goede staat aangekomen en lossende.

Afbeelding
Datum 02 februari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 februari. Volgens uit Newcastle ontvangen telegram van 29 januari, was het barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, beladen met steenkolen en zou de volgende dag de reis naar Batavia aanvaarden. Ook het barkschip STAD MIDDELBURG, kapt. De Vries, was aldaar ladende.

Afbeelding
Datum 03 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 maart. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen vonden plaats: BASTIAAN POT, naar New York, GBP 3.15 voor suiker in de Oosthoek, GBP 4 en GBP 4.2.6 licht goed te Padang te laden; FERDINAND EN LOUIS, naar Mauritius, rijst, te Batavia te laden, condities onbekend; CHRISTINA naar Melbourne, GBP 1.12/-, in de Oosthoek te laden; HOLLAND, maandcharter à NLG 850 per dag.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: Nederlands, VIER GEBROEDERS, HENRIETTE, KANDANGHAUER II, MARIE, LUCTOR ET EMERGO. STAD MIDDELBURG, en stoomschip JAVA.

Afbeelding
Datum 12 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 april. In vrachten is weinig omgegaan en wordt voor Europa nauwelijks enig zwaar goed aangeboden. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden: CATO, naar New York GBP 1.200 in full, te Soerabaija en Batavia te laden; LUCTOR ET EMERGO naar New York, GBP 3.15 in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: VIER GEBROEDERS, HENRIETTE, KADANGHAUER II, MARIE, UTRECHT, GALILEI, STAD MIDDELBURG en stoomschip JAVA.

Afbeelding
Datum 01 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 mei. Volgens brief van kapt. Haasnoot, voerende het schip LUCTOR ET EMERGO was hij, na 28 maart l.l. van Batavia te zijn vertrokken, 30 dito te Pekalongan aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 06 april 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 3 april. Volgens alhier ontvangen bericht van kapt. Ouwehand, voerende het barkschip REGINA MARIS en kapt. Haasnoot, voerende het barkschip LUCTOR ET EMERGO, zijn beiden 29 februari van Rangoon vertrokken.

Afbeelding
Datum 17 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 maart. Vrachten. Er is ditmaal geen verbetering in de toestand te vermelden. De aangeboden lading blijft schaars en werkt ook het grote aantal onbevrachte schepen niet mede om hogere koersen te verkrijgen. Voor suiker van hier werd NLG 45,- en voor arak NLG 92½,- à 95,- geaccepteerd. De Factorij is voornemens de 17e dezer ene inschrijving te houden en is thans ongenegen onderhands af te sluiten. De restant aanvoeren vallen zeer mede. De schepen moeten 7 april disponibel zijn. Naar Het Kanaal wordt niet hoger dan GBP 2,15,- geboden, met 2/6 minder voor een directe bestemming. Naar Amerika werd een scheepje opgenomen voor 4.000 picols koffie à GBP 3,- en voor licht goed à GBP 3.10,-, alhier en Padang te laden. Voor Australië werd niets afgesloten. Rijst van Saigon naar Java genoot gene vraag. Daarentegen werden schepen gezocht voor Saigon-Hongkong waarvoor USD 0.25 per picol geboden werd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: CORNELIS WERNARD EDUARD NLG 45,- voor suiker, NLG 95,- voor arak van hier, NLG 55,- voor rijst van Indramaijoe naar Rotterdam; ONRUST, NLG 67½,- volle lading koffie van Tjilatjap naar Rotterdam; KANAGAWA, NLG 65 koffie, NLG 45 suiker naar Rotterdam. De Nederlandse ROTTERDAM zijn bestemd naar Saigon.
In lading hier en op de kust: Nederlands NESTOR, accepteerde NLG 67,50 voor koffie. Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: KANDANGHAUER II, NICOLETTE, BATO, A. EN W.C., ELIZABETH, HOLLANDER, KENNEMERLAND, FRIESLAND, VIER GEBROEDERS, LUCTOR ET EMERGO, REGINA MARIS, SCHIEDAM en J. P. KOEN.

Afbeelding
Datum 28 april 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 maart. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen kwam er een weinig meer vraag, vooral voor kleine schepen naar het Kanaal voor order en werd GBP 3,- voor suiker in kra. en GBP 4,- voor thee geboden. Voor stroopsuiker werd een schip van 792 tons register tot GBP 2,10,-, ingenomen gewicht, opgenomen. Naar Nederland werd voor kleine restanten suiker in de Westhoek zelfs NLG 55,- bedongen, doch blijft dit artikel voor grote schepen steeds moeilijker verkrijgbaar. Te Soerabaya had de 15de dezer een inschrijving plaats voor de overvoer van het restant der lading uit het afgekeurde schip JEDO en werden opgenomen: Nederlandse SCHIEDAM voor 7.850 picols koffie a NLG 65,- en NLG 143,- picols rotting vrij. Nederlandse NESTOR voor 4.000 picols suiker a NLG 49½. De 19de dezer had de aangekondigde Factorij-inschrijving plaats, waarvan de afloop is dat werden opgenomen: JAN PIETERSZOON KOEN voor een volle lading van Samarang en Pangool tot NLG 64,47,- naar Amsterdam; FRIESLAND voor 260 last Noordkust a NLG 64,96,- naar Rotterdam. Thans is niet hoger dan NLG 62½ voor 260 last te bedingen. Naar Amerika werd tot GBP 2,15,- afgedaan. Voor Australië werd GBP 1,7,6 naar Sydney betaald. In tussenvrachten ging niets om. Voor rijst van Saigon naar Hongkong sloten drie schepen af tot geheime koersen. Stoomboten hebben moeite het nodige zwaar goed machtig te worden. Tabak wordt tot NLG 100,- verladen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland JAN PIETERSZOON KOEN, à NLG 64,47,- volle lading Factorij-koffie van Samarang en Pangool naar Amsterdam; FRIESLAND, à NLG 64,96,- 260 last Factorij-koffie, NLG 55,- particuliere koffie, NLG 60,- thee, van Soerabaya en Batavia naar Rotterdam; NESTOR à NLG 67,50,- 260 last factorij koffie, NLG 49,50,- suiker, NLG 40,- tabak, naar Rotterdam; SCHIEDAM à NLG 65,- koffie, NLG 45,- tabak, van Soerabaya en Panaroekan naar Rotterdam; VIER GEBROEDERS, NLG 62,50,- voor 260 last Factorij-koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; HOLLANDER, NLG 62,50,- voor 260 last Factorij-koffie, NLG 55,- voor suiker van Cheribon en Tagal naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: BATO, A. EN W.C., ELISABETH, KENNEMERLAND, LUCTOR EN EMERGO en REGINA MARIS.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1877
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 10 september. De gezagvoerder van het Nederlandse barkschip LUCTOR ET EMERGO, alhier van Bassein aangekomen, rapporteert van 18 tot 23 juni tussen Martaban en de Andaman eilanden een opeenvolging van hevig stormweder met hoge zee gehad te hebben, waardoor verscheidene zeilen verloren werden en de planken van de stuurboordsbovenboeg werden ingeslagen. Tussen Mauritius en Kaap Agulhas had men 24 dagen stormweder, hetgeen veel oponthoud veroorzaakte en waarbij een hoge zee de planken van de bakboordsboeg stuksloeg en andere schade veroorzaakte.

Afbeelding
Datum 25 juni 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 23 juni. Van het droogdok alhier wordt voortdurend veel gebruik gemaakt. Gisteren is het barkschip LUCTOR ET EMERGO, van de rederij der firma Bouwmeester, Borsius en van der Leije er uit gehaald en vervangen door het barkschip STAD MIDDELBURG van dezelfde rederij.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 10 augustus. Hedenmorgen is van hier naar zee vertrokken het barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt Hazelnoot, naar Engeland om kolen, bestemd naar Atjeh.

Afbeelding
Datum 17 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 14 september. Volgens ontvangen telegram is het barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, te Cardiff zeilklaar, met kolen geladen, naar Singapore.

Afbeelding
Datum 25 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 februari. Volgens bericht uit Singapore lagen de 24ste januari de Nederlandse LUCTOR ET EMERGO en TWEE GEZUSTERS aldaar nog onbevracht, en was de PROFESSOR VAN DER BOON MESCH van daar naar Java vertrokken om voor Australië te laden.

Afbeelding
Datum 31 mei 1879
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Gisterenavond zijn te Middelburg in het openbaar te koop aangeboden de volgende aandelen in schepen:
- 1/40e aandeel in het barkschip STAD MIDDELBURG, boekhouders Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leijé alhier: NLG 396.
- 1/16e aandeel barkschip RIGA, boekhouders dezelfden: NLG 600.
- 1/60e aandeel in het fregatschip BURGEMEESTER SCHORER, boekhouders Van Leeuwen & Co: NLG 1.225.
- 1/40e aandeel in het barkschip LUCTOR ET EMERGO, boekhouders Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leijé: NLG 350.
- 1/40e aandeel barkschip REGINA MARIS, boekhouders dezelfden: NLG 371.
- 1/20e aandeel barkschip JACOBUS JOHANNES, boekhouders dezelfden: NLG 1.800.

Afbeelding
Datum 10 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 december 1879. Vrachten zijn stationair en blijven exporteurs zich slechts van scheepsruimte voorzien naarmate er product afkomt; er hebben zich dan ook geen afsluitingen van Nederlandse schepen voorgedaan.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, SALATIGA, ADMIRAAL DE RUYTER, SLAMAT, AUGUSTE, NOACH VI, JUPITER, LUCTOR ET EMERGO, NIEUWE WATERWEG I, en MAASNYMPH.

Afbeelding
Datum 12 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 januari. Vrachten. Het begin van 1879 met het einde vergelijkende, dan komt men tot de conclusie, dat in het afgelopen jaar de koersen zich gradueel verbeterd hebben, en in de laatste maanden menige verwachting overtroffen. Toch liet zich die enorme verbetering niet verwachten, want hoewel de onbevrachte vloot, evenals in de naburige havens en Brits Indië zeer gering was in verhouding tot de behoefte, verhinderde het buitengewone voortdurend regenweer het binnenkomen van het product, terwijl de toestand der Europese markten niet van die aard was om exporteurs tot flink afschepen aan te moedigen. De verbetering welke eigenlijk in juli, bij het binnenkomen van de nieuwe oogst, had moeten komen, kwam dientengevolge eerst in oktober, toen er gunstiger berichten omtrent suiker werden ontvangen.
Gedurende de eerste maanden was voor lading naar Het Kanaal voor orders niet hoger te bedingen dan de cijfers, in het laatste gedeelte van 1878 besteed, zegge GBP 1.10/- voor stroop en GBP 1.5/- voor droge suiker. In mei werd echter GBP 2 aangelegd, in augustus en oktober GBP 2.2/6. tot GBP 2.10/-, terwijl in de eerste 2 weken van november van GBP 2.10/- tot GBP 3.5/- werd betaald; in het laatst van deze maand bedong men het hoogste cijfer GBP 3.7/6, waarna een kleine teruggang is op te merken. De exporteurs schijnen voldoende voorzien te zijn, en houden zich geretireerd, en zijn slechts tot beneden GBP 3 in de markt. Daar er echter nog veel product te verschepen is, en de aanwezige en verwacht wordende schepen niet buitengewoon talrijk zijn, hoeft men een grote daling in de eerste 2 maanden niet als waarschijnlijk aan te nemen, vooral wanneer men de toestand in de naburige havens en Brits Indië in aanmerking neemt.
Naar Nederland bestond over het algemeen grote schaarste aan particulier product ter bijlading bij de Gouvernements-koffie, en dat was de reden dat de onbevrachte vloot onder Nederlandse vlag zeer vermeerderde, vooral met de grote schepen, welke in het einde van 1878 zout- en andere kustreizen hadden aangenomen, en nu in mei disponibel kwamen. Deze hoeveelheid tonneruimte (opm: tonnage) (en de meeste schepen van groot charter), gepaard aan het langzame binnenkomen van Gouvernements-koffie tengevolge van de regen, en aan de schaarste aan bijlading maakten de vooruitzichten niet schitterend. De koersen van de Factorij koffie waren in de eerste maanden van NLG 17,50 à 22,50 successievelijk tot NLG 30 gekomen, en kon met tot dat cijfer 15.000 picols verkrijgen, welke hoeveelheid, wegens gebrek aan bijlading alleen door kleine bodems kon worden geaccepteerd. In de eerste helft van september echter, werd er stijging van de suikerprijzen in Nederland bericht, waardoor de vraag voor ruimte naar die bestemming zeer toenam. Hiervan profiteerden de grote schepen nu met 15.000 picols Factorij koffie volle ladingen konden bekomen en tot NLG 30 afsloten. De concurrentie was van die zijde zo sterk, dat de pogingen der kleine schepen, om door samenwerking hogere cijfers te bedingen , vruchteloos waren. Intussen verminderde de onbevrachte vloot in een paar weken aanmerkelijk en waren de overblijvenden in staat om, toen de Gouvernements-koffie ook in de Oosthoek met kracht begon binnen te komen, zich geretireerd en op hogere koersen te houden. Het gevolg was dat de Factorij te vergeefs NLG 37,50 biedende en zelfs tot hoger geen ruimte kon verkrijgen, besloot 23 oktober een inschrijving te houden.
Het resultaat was dat van de 11 inschrijvers, wiens cijfers voor volle ladingen koffie van NLG 64,47 à NLG 75 uiteenliepen , met uitzondering van de OCEAAN, die NLG 52,50 en ERASMUS die NLG 50 vroeg, alleen de OCEAAN tot NLG 52,50 werd opgenomen.
Daarop kwam de Factorij in de markt tot NLG 55, waartoe zij één schip opnam, om zich daarna tot NLG 65 à 62,50 voldoende van ruimte te kunnen voorzien.
Hogere cijfers, en het juiste ogenblik om vergoeding te kunnen verkrijgen voor de lagere cijfers van de laatste jaren was gekomen, werden verijdeld door gebrek aan samenwerking tussen de gezagvoerders onderling, waarbij wel iedere vrees van niet meer te zullen worden opgenomen sterk heeft meegespeeld.
Toen de Factorij enigszins voorzien was, begon zij zich terug te trekken, en gaf slechts 8.000 picols tot NLG 60, en 15.000 picols tot NLG 55, welke cijfers in de laatste weken geaccepteerd werden.
De aanwezige vloot is volstrekt niet groot, vooral wanneer men in aanmerking neemt, dat vele schepen onlangs gearriveerd zijn, en het slechte jaargetijde niet zeer tot een vlugge lossing zal meewerken, terwijl er niet veel schepen verwacht worden; de Gouvernements-koffie mag op dit ogenblik schaars zijn, maar er wordt toch nog veel uit de binnenlanden verwacht, en deze twee feiten doen een sterke daling der vrachten voor koffie niet waarschijnlijk voorkomen. Particuliere lading is echter niet in de markt, en er is vrees dat in de laatste dagen gedeeltelijk bevrachte schepen zeer veel moeite zullen hebben met opvullen, en mochten zij lading verkrijgen, dan zal het ten koste der goede cijfers zijn, hetgeen natuurlijk een nadelige invloed zal hebben op de koersen voor Gouvernements- koffie. Welke cijfers men heeft te verwachten wanneer de Factorij de enige houdster van product voor Nederland is, leert de geschiedenis van de laatste jaren.
Licht goed was evenals het andere product zeer schaars, huiden bedongen NLG 40 à NLG 50, tabak in het begin van het jaar NLG 17,50 à 12,50.
Naar Amerika werd dit jaar veel koffie verscheept, zowel van Padang als van Java, waaronder een groot gedeelte van Passaroean; koersen liepen van GBP 1.10/- tot GBP 3. Suiker werd in de laatste maanden tot GBP 1.10 à GBP 1.12/6 en GBP 2.15 afgescheept.
Voor scheepsruimte naar Australië bestond het gehele jaar vraag en werd naar Melbourne van GBP 1 à GBP 1.7.6 besteed. Voor één schip (de TWEE VRIENDEN) bedong men GBP 2.5. Naar Sydney werden charters afgesloten van 18/6 tot GBP 1.5 à 1.10. Voor beide plaatsen bestaat thans vraag.
Naar China werd voor het eerst suiker afgescheept tot GBP 1.2.6. Voor Californië werd niets opgenomen.
Voor de Perzische Golf werden enige schepen opgenomen tot ongeveer NLG 1,50 à 1,75 per picol.
Kustvrachten bleven kalm. In het begin van het jaar werd zout tot NLG 9 à 10 aangenomen. In de laatste maand werd NLG 0,75 en 0,60 per picol betaald, voor rijst van Saigon naar Java.
Stoomschepen hadden over het algemeen ten gevolge van de drukkere vaart der Maatschappij Nederland gebrek aan lading, maar toch niet zo groot als men van een bezoek van 40 boten in het jaar had kunnen veronderstellen. De afscheep naar Amerika van een groot gedeelte der alhier in veiling gebrachte koffie ontnam natuurlijk een zeer gewenste lading aan de boten. De koersen gingen niet veel lager en koffie bedong geregeld NLG 60 à 65, om zelfs in de laatste maanden tot NLG 80 en 90 te stijgen. Tabak bedong NLG 50 à 70, rijst NLG 57 ½ en NLG 75, thee NLG 65 en NLG 80; voor suiker naar Marseille werd 75 à 90 francs bedongen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: SALATIGA naar Rotterdam en SLAMAT naar Amsterdam, NLG 55, 15.000 picols Factorij koffie; A.H. VAN TIENHOVEN Sr. NLG 55, 20.000 picols Factorij koffie, rijst en suiker van Batavia, Indramayoe, Dadop en Pekalongan naar Amsterdam; stoomschip VOORWAARTS, NLG 90, koffie, NLG 80 thee en NLG 40 tin naar Amsterdam; ADMIRAAL DE RUYTER GBP 3.500 stroopsuiker uit de Oosthoek naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, AUGUSTE, JUPITER, NOACH VI, MAASNYMPH, LUCTOR ET EMERGO en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 20 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 januari. Vrachten. De markt is minder vast, bij een toenemend aantal schepen zonder emplooi. Slechts één afsluiting van een Nederlandse schip is tot stand gekomen: LUCTOR ET EMERGO naar Middelburg, een volle lading koffie in twee havens te laden tot NLG 50; tin tot een vierde van dit vrachtcijfer.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, AUGUSTE, NOACH VI, JUPITER, NIEUWE WATERWEG I, MAASNYMPH, DELIANE en GIJSBERTUS HERMANUS.

Afbeelding
Datum 29 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 28 juni. Het Nederlandse barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, van Java naar Middelburg, is hedenmorgen bij Dungeness beloodst.

Afbeelding
Datum 01 juli 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 29 juni. Hedenavond is alhier binnengekomen en aan de loskade gemeerd het barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, van de rederij Den Bouwmeester Borsius & Van der Leye, komende van Java met een lading koffie, bestemd om in het entrepot van het voormalig Oost-Indisch huis alhier te worden opgeslagen.

Afbeelding
Datum 25 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 december 1880. Vrachten. Er is geen verandering te melden in de noteringen sinds de uitgifte van het vorige bericht, doch is de positie en in verband daarmede de stemming in het algemeen eerder vaster geworden. Het aantal arrivementen was weer gering, terwijl de gesloten charters een tamelijk groot aantal schepen uit de markt namen. Naar Nederland engageerde de Factory ruimte voor enige restanten koffie en suiker tot NLG 50 en zullen hierop aangelegde schepen grotendeels in de Oosthoek met licht goed opvullen. Naar het Kanaal bestond weer vraag voor matig grote schepen, waarvoor GBP 3 bedongen kon worden. Grotere schepen genieten minder attentie en zouden zich vooralsnog met evenredig lagere cijfers tevreden moeten stellen. In de Oosthoek zijn de vrachten echter gedrukt, wegens de tamelijk grote vloot aldaar en het ongenegen zijn om in de moesson Westwaarts te verzeilen. Voor Amerika waren eveneens enige vrachten in de markt; de daarvoor bedongen koersen zijn wel iets lager dan die naar het Kanaal, doch aangezien de opgenomen schepen in Amerika thuis behoren en betere uitvrachten van daar te bekomen zijn, verdiende die bestemming voor hen de voorkeur. Vermoedelijk zal de tegen het einde van deze maand plaats hebbende Padang veiling nieuwe vraag in die richting doen ontstaan. Voor Australië werden enige schepen opgenomen tot GBP 1.5/- en GBP 1.10/- naar mate van hun bestemming Sydney of Melbourne, en blijven passende schepen tot die koersen te plaatsen. Kustvrachten zonder bekend geworden afdoeningen. Stoomschepen zonder arrivementen van vreemde boten met bestemming het Kanaal of de Middellandse Zee. Voor Marseille zou een boot te plaatsen zijn, terwijl van uit naburige havens eveneens stoomschepen gevraagd worden. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 100 specerijen, naar Amsterdam; JAN VAN HAAFTEN ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie en suiker, te laden Noordkust en Oosthoek nar Schiedam (met vernietiging van het charter à GBP 2.12/6 naar het Kanaal); MARIE ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie, NLG 70 kapok, NLG 60 huiden, te laden in de Oosthoek naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA ligt aan NLG 50, 20.000 picols suiker te laden te Samarang naar Rotterdam; OCEAAN, GBP 2.15/-, SLAMAT, GBP 2.12/6 en GEBROEDERS SMIT, GBP 2.10/-, voor suiker uit de Oosthoek; MEDEA, GBP 2.15/- dito uit de Westhoek; LUCTOR en EMERGO, GBP 3 voor suiker van Samarang en Djoana, alle naar het Kanaal, ASIA, GBP 1.5/- suiker naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: YHOEK, GEBROEDERS VAN DER BEEK en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 07 maart 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 5 maart. Volgens alhier ontvangen telegram, is het Nederlandse barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, gisteren van Java naar het Kanaal voor orders vertrokken, aan boord hebbende 14.300 picols suiker.

Afbeelding
Datum 23 juli 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Vlissingen, 21 juli. Volgens bij de rederij ontvangen telegram arriveerde het barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, heden van Banjoewangie te Falmouth voor orders.

Afbeelding
Datum 28 juli 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Amsterdam 27 juli. Het Nederlandse schip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, van Samarang te Falmouth aangekomen, heeft order gekregen naar Kopenhagen.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Vlissingen, 3 augustus. Volgens telegram arriveerde het barkschip LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, heden van Java behouden te Kopenhagen.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 21 oktober. Alhier aangekomen het Nederlands barkschip LUCTOR ET EMERGO, gezavoerder Haasnoot, van Helsingfors (opm: Helsinki) naar Antwerpen.

Afbeelding
Datum 20 januari 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 19 januari. Aan het overzicht van de Handel en Scheepvaart, uitgave Metzler & Basting alhier, ontlenen wij het volgende:
- Lijst van Nederlandse schepen, in 1881 uit de grote vaart geraakt door verongelukken, afkeuren, enz.
ZES GEZUSTERS, kapt. Van d. Bos, op reis van Amsterdam naar Batavia met steenkolen afgebrand.
N.N., kapt. Van Duivenbode, op reis van Semarang naar New York verongelukt.
ALBLASSERDAM, kapt. Husselman, op reis van Rotterdam naar Semarang verongelukt.
HENRIËTTE EN ADRIANA, kapt. Bonjer, van Semarang naar Nederland vermist.
LIBERAAL, kapt. Wierikx, van Probolingo naar Nederland te Port Elisabeth afgekeurd.
Stoomschip KONING DER NEDERLANDEN, van Batavia naar Nederland verongelukt.
BARON VAN PALLANDT, kapt. Duintjer, gestrand op reis van Moulmain naar Liverpool.
ALBLASSERWAARD, kapt. Schultz, verbrand op reis van Newcastle naar Java.
Tezamen 8 zeilschepen en 1 stoomschip. 10.278 ton nieuwe meting.
- Nederlandse schepen tot de grote vaart behorende in 1881 in veiling of uit de hand verkocht:
19 januari. NICOLETTE (herveild in maart), kapt. Bouten. NLG 29.500 verkocht.
Maart. INDUSTRIE, uit de hand verkocht, voor Bremen.
Maart. ADMIRAAL DE RUYTER, idem, idem.
Maart. NICOLETTE, kapt. Bouten. NLG 21.500 opnieuw verkocht voor de houtvaart.
Maart. AARDENBURG, uit de hand verkocht voor Duitse vlag.
April. NESTOR, NLG 90.000 uit de hand verkocht voor buitenlandse vlag.
April. VOORLICHTER, uit de hand verkocht aan J. Koning te Rotterdam.
3 mei. ERASMUS, kapt. Van Baalen, GBP 3.010 te Greenock in veiling verkocht, voor Bremen.
Mei. JAN PIETERSZOON KOEN, kapt. Rijnsaardt, uit de hand verkocht voor de houtvaart.
Aug. Stoomschip JAVA, uit de hand verkocht aan een Franse maatschappij.
Aug. LUCTOR ET EMERGO, kapt. Haasnoot, uit de hand verkocht voor Noorwegen.
Aug. NOORDZEEKANAAL, kapt. Bron, uit de hand verkocht voor Denemarken.
Aug. STER DER HOOP, kapt. Van der Vegte, uit de hand verkocht voor Bremen.
25 okt. NEERLANDS VLAG, kapt. Hoeksman, NLG 12.000 verkocht.
Nov. INDIA PACKET, uit de hand verkocht aan J. en J. Vinke, te Amsterdam.
Tezamen 13 zeilschepen en 1 stoomschip, tezamen 13.453 tonnen nieuwe meting en 2.298 ton oude meting.
- Lijst van Nederlandse schepen, in 1881 in grote vaart gekomen:
EDAM, stoomschip, Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij te Rotterdam.
ZUID-HOLLAND, stoomschip, W. Ruys en Zn. te Rotterdam.
AMSTERDAM (ex EDINBURGH), stoomschip, Stoomvaart Maatschappij Insulinde.
C. FELLINGER (ex MERCEDES), stoomschip, idem, tezamen 4 stoomschepen 9.600 tonnen nieuwe meting.
- Schepen in aanbouw:
PRINSES WILHELMINA, firma Den Bouwmeester, Borsius en Van der Leye, Middelburg en 4 stoomschepen, Stoomvaart Maatschappij Nederland.
De Nederlandse vloot op de grote vaart bestond op 31 december 1881 uit 74 zeilschepen, metende 48.946 last, en 18 stoomschepen, metende 24.288 last, tezamen 73.234 last, tegen
31 dec. 1880 ..................97 zeilschepen, 16 stoomschepen 83.070 last.
1879 ................114 " 15 " 87.505 "
1867 ................394 " 130.800 "
1859 ................536 " 165.230 "

Afbeelding