Inloggen
NIEUWE WATERWEG I - ID 16075


Kroniekberichten

Datum 13 februari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 9 schepen, als:
Voor Amsterdam, NIEUWE WATERWEG I, kapt. F.L. Zack, 744 lasten à NLG 82,88; KONING WILLEM II, kapt. J.l. Besseling, 382 lasten, à NLG 87,87;
CHRISTINA, kapt. M.H. Visser, 250 lasten, à NLG 87,95;
CATHARINA ELISABETH, kapt. J.M. Brakke, 232 lasten, à NLG 88,50;
HELENA, kapt. …., 395 lasten, à NLG 88,88.
Voor Rotterdam, KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand, 642 lasten, à NLG 82,99.
Voor Middelburg, HONIGBIJ, kapt. J. van der Valk Dz, 399 lasten, à NLG 82,88; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, kapt. P. Hoek, 395 lasten, à NLG 86,49.
Voor Schiedam, MARY EN HILLEGONDA, kapt. P. Walters, 398 lasten, à NLG 85,87.

Afbeelding
Datum 24 december 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Kaap de Goede Hoop, 18 november. Op 16 dezer arriveerde in de Tafelbaai het Nederlandse schip (opm: fregat) NIEUWE WATERWEG I, groot 1408 ton, kapt. E. von Lindern. Het schip vertrok 3 oktober van Batavia en is bestemd naar Amsterdam. Genoemd vaartuig heeft een lading koffie aan boord en is alleen hier binnengelopen om water en verversingen in te nemen. Het zal de reis op heden vervolgen.

Afbeelding
Datum 20 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Vrachten. Het Nederlands schip A.M.E. is bevracht naar Amsterdam tot NLG 65 voor suiker, NLG 70 voor thee, NLG 35 voor tin, hier en te Soerabaija te laden; de Nederlandse JASON naar Rotterdam, NLG 65 voor koffie, NLG 80 voor thee, NLG 72,50 voor tabak, de laatste leverbaar te Amsterdam, hier en te Tjilatjap te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: NIEUWE WATERWEG II, STAATSRAAD VAN EWIJCK, GEBROEDERS VAN DER BEEK, MEDEA, LAURENS COSTER, IDA GEERTRUIDA, ANNA EN SOPHIA, GRONDWET, ss HOLLAND, NOACH I, HONIGBIJ, NIEUWE WATERWEG I en MARIA ELISE.

Afbeelding
Datum 31 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 februari. Gedurende de afgelopen veertien dagen was de stemming voor vrachten wel iets vaster en ondergingen koersen een kleine verhoging, ofschoon de vraag naar schepen om op Java te laden nog zeer beperkt is. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen kunnen opgegeven worden: A.M.E. naar Amsterdam, NLG 65 suiker, NLG 70 thee, NLG 35 tin, hier en Soerabaija te laden; JASON, naar Rotterdam NLG 65 koffie, NLG 80 thee, NLG 72,50 tabak, de laatste leverbaar te Amsterdam, hier en te Tjilatjap te laden; HONINGBIJ, naar Kanaal voor order, GBP 3.7.6, in de Oosthoek te laden; GRONDWET, naar Rotterdam, NLG 30.000 in full, Batavia te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: NIEUWE WATERWEG II, STAATSRAAD VAN EWIJCK, GEBROEDERS VAN DER BEEK, MEDEA, LAURENS COSTER, IDA GEERTRUIDA, ANNA EN SOPHIA, stoomschip HOLLAND, MADURA, NOACH I, NIEUWE WATERWEG I, MARIA ELISE, PIETER ADOLF, BATAVIA en CATO.

Afbeelding
Datum 05 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 februari. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen vonden plaats: stoomschip HOLLAND naar Amsterdam à NLG 85 voor suiker, NLG 90 voor koffie, NLG 75 à 90 tabak, NLG 110 indigo; Nederlands, NIEUWE WATERWEG II, naar Rotterdam, NLG 62,50 suiker, NLG 125 arak, in de Oosthoek te laden; STAATSRAAD VAN EWIJCK naar het Kanaal voor order GBP 3.7/6, op de kust te laden; N0ACH I, naar Rotterdam NLG 60 en NLG 65 suiker, NLG 125 arak, te Samarang, Tagal en Cheribon te laden; IDA GEERTRUIDA, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, vult op met thee à NLG 70 te Batavia te laden; ANNA EN SOPHIA, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, vult op met suiker à NLG 62,50 en tabak à NLG 47,50 en NLG 50 in de Oosthoek te laden; MEDEA, naar New York, GBP 3.7.6, in de Oosthoek te laden; MARIA ELISE, naar Amsterdam NLG 65 voor suiker, NLG 120 voor arak, te Samarang en te Batavia te laden; BATAVIA, naar Australië, GBP 1.10, op de kust te laden.
Lossende en onbevrachte schepen hier en op de kust: Nederlands, MADURA, GEBROEDERS VAN DER BEEK, LAURENS COSTER, NIEUWE WATERWEG I, PIETER ADOLF en FERDINAND EN LOUIS.

Afbeelding
Datum 14 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 maart. Vrachten ondergingen gedurende de afgelopen 14 dagen weinig verandering. De hoeveelheid disponibele scheepsruimte is afgenomen, maar blijft de vraag zeer beperkt en is het moeilijk vooral naar Nederland om tot de lopende koersen lading te krijgen. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: stoomschip HOLLAND naar Amsterdam, NLG 85 voor suiker, NLG 90 voor koffie, NLG 75 à 90 voor tabak, NLG 110 voor indigo; NIEUWE WATERWEG II naar Rotterdam, NLG 62,50 voor suiker, NLG 125 voor arak, in de Oosthoek te laden; STAATSRAAD VAN EWIJCK, Kanaal voor orders, GBP 3.7.6, op de kust te laden; NOACH I, naar Rotterdam, NLG 60 en NLG 65 voor suiker, NLG 125 voor arak, te Samarang, Tagal en Cheribon te laden; ANNA EN SOPHIA, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, vult op met suiker à NLG 62,50 en tabak à NLG 47,50 en NLG 50, in de Oosthoek te laden; MEDEA naar New York, GBP 3.7/6 in de Oosthoek te laden; MARIA ELISE, naar Amsterdam NLG 65 voor suiker, NLG 120 voor arak, te Samarang en Batavia te laden: BATAVIA naar Australië GBP 1.10/-, op de kust te laden; GEBROEDERS VAN DER BEEK naar Rangoon: GBP 4 voor rijst naar het Kanaal.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: stoomschip MADURA, NIEUWE WATERWEG I. PIETER ADOLF en FERDINAND EN LOUIS.

Afbeelding
Datum 18 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 maart. Bevracht zijn de navolgende Nederlandse schepen: stoomschip MADURA naar Amsterdam à NLG 85 voor suiker, NLG 75 à 80 voor tabak, NLG 110 voor indigo; PIETER ADOLF naar Melbourne à GBP 1,10, in de Oosthoek te laden. NIEUWE WATERWEG I, naar Rotterdam à 60 voor suiker en 50 voor tabak, in de Oosthoek te laden. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: HOLLAND en FERDINAND EN LOUIS.

Afbeelding
Datum 27 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 maart. Ten gevolge van de kleine hoeveelheid beschikbare scheepsruimte is de stemming voor vrachten vaster, maar blijft de vraag zeer beperkt. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn als volgt: stoomschip MADURA naar Amsterdam NLG 85 suiker, NLG 75 en 80 tabak, en NLG 110 voor indigo; JASON, maand-charter condities onbekend; PIETER ADOLF, naar Melbourne, GBP 1,10, in de Oosthoek te laden; NIEUWE WATERWEG I, naar Rotterdam, NLG 60 voor suiker, NLG 50 voor tabak in de Oosthoek te laden; stoomschip PRINS VAN ORANJE, naar Amsterdam, NLG 100 voor tabak, te Batavia en Soerabaija te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: stoomschip HOLLAND, FERDINAND LOUIS, BASTIAAN POT, VIER GEBROEDERS, HENRIETTE en LOTUS.

Afbeelding
Datum 03 januari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 januari. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip NIEUWE WATERWEG I, kapt. Van Lomwel, van hier naar Batavia, de 29e december goed en wel Dungeness gepasseerd.

Afbeelding
Datum 10 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 mei. Bevracht werd het Nederlandse schip CANDATI naar Bushire en terug,
NLG 13.000 in full. In lading hier en op de kust voor Nederland, de volgende Nederlandse schepen: stoomschip SUMATRA, GRONINGEN en CONRAD.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: STAATSRAAD VAN EWIJCK, MARIE, NIEUWE WATERWEG I, SCHIEDAM.
De Nederlandse schepen KOSMOPOLIET II en JEANNETTE MARIANNE LOUISE doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 22 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 mei. Er ging weder niet veel om; er is weinig passende ruimte disponibel en houden gezagvoerders op hoge vrachten, die afladers niet genegen zijn te betalen. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen hadden plaats: CANDATI, naar Bushire en terug NLG 13.000 in full, STAATSRAAD VAN EWIJCK, naar Amsterdam, NLG 65 voor suiker, NLG 52,50 voor tabak, NLG 70 voor gom damar, alhier en te Soerabaija te laden.
In lading hier en op de kust: Voor Nederland, de volgende Nederlandse schepen: stoomschip SUMATRA, GRONINGEN en CONRAD.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MARIE, NIEUWE WATERWEG I, SCHIEDAM.

Afbeelding
Datum 25 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 mei. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen hadden plaats: stoomschip SUMATRA naar Nieuwediep, NLG 85 en NLG 95 voor tabak, NLG 80 voor thee, NLG 70 à 80 voor koffie, NLG 35 voor particulier tin, stoomschip GRONINGEN naar Rotterdam NLG 80 voor koffie, NLG 100 voor tabak, NLG 67,50 voor suiker, NLG 50 voor particulier tin, stoomschip CONRAD naar Nieuwediep, NLG 85 voor koffie, NLG 100 voor Tabak, NLG 100 voor thee, NLG 30 voor Factorij en NLG 50 voor particulier tin, MARIA naar Rotterdam, ligt aan; accepteerde NLG 65 voor koffie, ARY SCHEFFER naar Amsterdam, NLG 65 voor suiker en koffie, NLG 52,50 voor tabak, te Soerabaija en Samarang te laden, SCHIEDAM naar Sydney, GBP 1.7/6 op de kust en in de Oosthoek te laden, NIEUWLAND naar Rotterdam, NLG 65 voor suiker en koffie, NLG 30 voor tin, NLG 50 en 52 ½ voor tabak, hier en te Samarang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, NEREUS.

NRC 250675
Amsterdam, 24 juni. Volgens telegram van Abo van gisteren was het Nederlandse schip ADRIANA, kapt. Fenenga, 20 juni aldaar van Amsterdam aangekomen. Het lag 4 mijlen van de laadplaats Warfaallssund (opm: niet te traceren). Alles wel aan boord, wind was contrarie, er waren geen sleepboten.

Afbeelding
Datum 05 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 mei. Door de weinige disponibele schepen van geschikte grootte zijn de vrachtkoersen vast, maar is ook, als gewoonlijk in deze tijd van het jaar, de vraag beperkt. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn te melden: stoomschip SUMATRA, naar Nieuwediep, NLG 85 en NLG 95 tabak, NLG 80 thee, NLG 70 à 80 koffie, NLG 35 particulier tin, GRONINGEN, naar Rotterdam, NLG 80 koffie, NLG 100 tabak, NLG 67,50 suiker, NLG 50 particulier tin, CONRAD naar Nieuwediep, NLG 85 koffie, NLG 100 tabak, NLG 100 thee, NLG 30 Factorij en NLG 50 particulier tin, MARIE naar Rotterdam, ligt aan, accepteerde NLG 65 voor koffie, ARY SCHEFFER naar Amsterdam, NLG 65 suiker en koffie, NLG 52,50 tabak, te Soerabaija en Samarang te laden, SCHIEDAM naar Sydney, GBP 1.7/6 op de kust en in de Oosthoek te laden, NIEUWLAND naar Rotterdam, NLG 65 suiker en koffie, NLG 30 tin, NLG 50 en NLG 52,50 tabak, hier en te Samarang te laden, SAMARANG naar Middelburg, NLG 67,50 koffie, NLG 55 tabak te Tjilatjap te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, NEREUS en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 09 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 juni. Vrachten. Betreffende Nederlandse schepen werd alleen de JONGE CORNELIS met een gedeeltelijke lading voor Nederland bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, NEREUS, NIEUWE WATERWEG II, A.M.E., JACOBA HELENA, ORTELIUS, en AMSTELSTROOM.

Afbeelding
Datum 20 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 juni. Vrachten. Daar er weinig of geen zwaar goed aangeboden wordt, zijn de afsluitingen in vrachten zeer beperkt. Het Nederlandse schip JONGE CORNELIS ligt hier ter bijvulling in lading naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, NEREUS, NIEUWE WATERWEG II, A.M.E., JACOBA HELENA, ORTELIUS, AMSTELSTROOM en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 23 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 juni. Sedert het laatste bericht bleef de notering voor suiker naar Nederland onveranderd. De Factorij betaalde voor 260 last koffie NLG 67,50 en bedong men voor tabak NLG 50,00 à 52,50. Handige disponibele schepen werden voor Amerika gevraagd, en werden twee schepen tot GBP 3.7/6 bevracht. Voor suiker naar Australië werden twee schepen opgenomen tot GBP 1.10/- en GBP 1.12/-. Voor het Kanaal voor orders kwam enige vraag à GBP 3.5/-, mits bevrachters het recht hebben het schip tot ultimo juli te beladen, doch zonder resultaat. Voor stroopsuiker had een afdoening plaats. Vrachten naar China worden niet aangeboden. Steenkolen genieten door het aanhoudende droge weer van de zijde van de suikerfabrikanten weinig vraag; zeilende ladingen worden dringend aangeboden. De plaatselijke voorraad schijnt uitgeput en zouden daardoor de eerst komende ladingen goede prijzen bedingen. De laatste afdoeningen naar Nederland voor Nederlandse schepen zijn: NIEUWE WATERWEG II, à NLG 67,50 Factorij koffie, NLG 65,00 suiker, NLG 75,00 thee, NLG 70,00 peper en damar, NLG 30,00 tin naar Rotterdam, JONGE CORNELIS, particulier NLG 65,00 koffie, NLG 50,00 tabak naar Rotterdam.
Naar Australië het Nederlandse schip NEREUS à GBP 1.10/- suiker van 2 havens, OOSTHOEK naar Sydney en terug met kolen van New-Castle à GBP 1. per ton.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NIEUWE WATERWEG I, AMSTELSTROOM, A.M.E. JACOBA HELENA, ORTELIUS en CORNELIA.
In lading hier en op de kust de Nederlandse schepen: stoomschip PRINSES AMALIA en CELEBES.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 juni. Daar de produkten beginnen binnen te komen, is er wat meer vraag naar scheepsruimte en de stemming vaster. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA laadt naar Nieuwediep NLG 50 voor particulier tin, NLG 90 voor koffie en thee, NLG 95 en 100 voor tabak. In lading liggen hier voor Nederland de MARIE ELISE en het stoomschip CELEBES.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, A.M.E., JACOBA HELENA, ORTELIUS, AMSTELSTROOM, CORNELIA en HENRIËTTE ELISABETH SUSANNA.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juli. Sedert het laatste bericht is de stemming van de vrachtenmarkt zeer verflauwd, als gevolg van de vele onbevracht aankomende schepen, terwijl de hoeveelheid aanwezige tonnen, in Europa op speculatie gecharterd, voldoende schijnt te zijn om de betrekkelijk geringe hoeveelheid verkochte nieuwe suiker te vervoeren, en de noteringen in den vreemde niet van die aard zijn, dat zij exporteurs aanleiding geven om voorlopig meer dan de bepaald benodigde scheepsruimte op te nemen. De vooruitzichten zijn voorlopig dan ook verre van schitterend. Ook in de naburige vreemde havens schijnt de stemming flauwer te zijn, en werden van daar verscheidene schepen dringend aangeboden. Stoomboten zijn genegen suiker à 70 per last te accepteren, doch wensen exporteurs zelf tot deze vracht weinig van deze gelegenheid gebruik te maken. Naar het Kanaal hadden geen afdoeningen plaats. Naar Amerika werd voor koffie van Padang GBP 3.7.6, voor licht goed GBP 3.15 betaald, welke cijfers niet meer bedingbaar zijn. Voor Saigon kwam enige vraag en nadat de stoomboot JAVA tot 32,5 dollar cents afgesloten had, werden er nog 2 schepen tot NLG 0,85 per picol rijst opgenomen. Voor de Perzische Golf wordt ruimte gevraagd om in de volgende maand te laden, doch er hadden nog geen afdoeningen plaats. Naar Australië blijft GBP 1.10 à 1.12/6 te bedingen. Steenkolen worden nog dringend aangeboden en werden West-Harley’s tot NLG 22 per ton verkocht. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn, Naar Nederland: NIEUWE WATERWEG I, ligt aan NLG 65 voor suiker van Soerabija naar Rotterdam, MINISTER FRANSEN VAN DER PUTTE neemt de lading van het afgekeurde schip OCEANUS, stoomschip CELEBES, NLG 80 koffie, NLG 70 suiker, NLG 85 à NLG 90 tabak, NLG 110 huiden naar Amsterdam , A.M.E ligt aan, NLG 65 suiker van Samarang naar Rotterdam, ORTELIUS, NLG 65 suiker van Samarang naar Amsterdam. Naar Saigon Nederlands stoomschip JAVA à 32,5 dollarcents naar Batavia idem.
In lading hier en op de kust de Nederlandse schepen: stoomschip PRINS HENDRIK, plus minus 2.600 ton. FRIESLAND 3.000 ton, MARIA ELISE 754 ton.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juli. Hoewel producten, ten gevolge van het droge weer ruim binnenkomen, gaat er tot nog toe in vrachten betrekkelijk weinig om; afladers zijn teruggetrokken in de hoop door wachten voordeliger koersen te bedingen, terwijl daarentegen belanghebbenden in de schepen niet genegen zijn, de geboden wordende prijzen aan te nemen. De afsluitingen zijn de volgende: Nederlands stoomschip CELEBES naar Amsterdam NLG 80 voor koffie, NLG 70 suiker, NLG 85 à NLG 90 tabak, NLG 110 huiden; NLG 50 particulier tin; Nederlands NIEUWE WATERWEG I, naar Rotterdam, ligt aan, NLG 65 suiker, te Soerabaija; Nederlands, A.M.E., naar Amsterdam, ligt aan, NLG 65 suiker te Samarang; ORTELIUS, naar Amsterdam, gedeeltelijk door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht, particulier NLG 65 suiker te Samarang.
In lading hier en op de kust. Voor Nederland, de Nederlandse schepen; stoomschip PRINS HENDRIK, pl.m. 2.600 ton, stoomschip FRIESLAND, MARIA ELISE, 754 ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; CORNELIA, HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, AURORA, KOSMOPOLIET III, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ADMIRAAL DE RUYTER en ZES GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 16 september 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij zijn opgenomen voor 260 lasten ad NLG 67,40 per last de volgende schepen tot overvoer van producten naar Nederland,
naar Amsterdam de ADMIRAAL DE RUYTER, en naar Rotterdam de KOSMOPOLIET II, NIEUWE WATERWEG I en ZES GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 16 september 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 augustus. Vrachten. Bevracht werden de volgende Nederlandse schepen: stoomschip FRIESLAND naar Rotterdam NLG 70 voor suiker, NLG 75 voor koffie; stoomschip HOLLAND naar Amsterdam NLG 65 voor suiker, NLG 75 voor koffie, NLG 130 voor arak, NLG 50 voor particuliere tin, en de zeilschepen ADMIRAAL DE RUYTER naar Amsterdam, ZES GEZUSTERS naar Rotterdam, KOSMOPOLIET II naar Rotterdam, alle gedeeltelijk door de Factorij bevracht, bijlading met particuliere vracht NLG 65 suiker, in de Oosthoek te laden, en NLG 65 voor suiker en koffie te Batavia, Tagal en Samarang te laden; ALBLASSERDAM naar Rotterdam NLG 65 voor suiker, in de Oosthoek, NLG 75 voor koffie op de Zuidkust; JEANNETTE MARIANNE LOUISE naar Amsterdam NLG 105 voor koffie, te Menado te laden.
In lading te Batavia en op de kust naar Nederland de Nederlandse schepen CONSTANCE, MERAPI, KORTENAER en WATERLOO.
Lossende en onbevrachte Nederandse schepen: AURORA, KOSMOPOLIET III, JOHANNA MARIA, AUGUSTE, MARY, AEOLUS, JAN PIETERSZ. KOEN en HONIGBIJ.
Bij de inschrijving der Factorij op de 3e dezer werden de volgende schepen opgenomen: ADMIRAAL DE RUYTER naar Amsterdam, NIEUWE WATERWEG I, KOSMOPOLIET II en ZES GEZUSTERS, alle naar Rotterdam, ieder tegen NLG 67,40 voor 260 last.

Afbeelding
Datum 03 januari 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Alblasserdam, 1 januari. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse fregatschip NIEUWE WATERWEG I, kapt. Lomwel te Batavia aangekomen.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 21 oktober. Volgens brief van Macassar, d.d. 18 augustus, is het Nederlandse schip NIEUWE WATERWEG I, kapt. Van Lomwel, aldaar gedeeltelijk beladen, van Gorontalo gearriveerd; het zou bijladen en naar Java vertrekken om de lading te completeren.

Afbeelding
Datum 16 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Padang, 30 december. Het Nederlandse fregatschip NIEUWE WATERWEG I, kapt. Van Lomwel, is nog niet geheel gereed met het lossen der inkomende lading, engageert echter kustlading naar Batavia, werwaarts het schip binnen enige dagen vrachtzoekend zal vertrekken.

Afbeelding
Datum 02 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 januari. Vrachten. Onze markt bleef gedurende de laatste acht dagen stil, maar er heerste enige vraag naar kleine schepen, welke echter schaars zijn. De Factorij slaagde weder om tot NLG 17,50 ruimte voor 8.900 picols koffie machtig te worden. Een partij van 12.000 picols suiker, alhier te laden, werd tot NLG 20 aangenomen. Naar het Kanaal bestaat enige vraag, doch zijn biedingen te laag om tot afdoeningen te geraken. Stoomschepen hebben zeer veel moeite de nodige lading bijeen te krijgen. De laatste afdoening is het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie, NLG 70 thee, en NLG 50 tabak naar Nieuwediep.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, BURGEMEESTER SCHORER, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, JOHANNES, NOACH IV, DORDRECHT II,
FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 09 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 februari. Omtrent vrachten is weder niet veel bijzonders mede te delen. Producten tot verscheping worden schaars, waardoor het zowel voor zeil- als voor stoomschepen moeilijk wordt om lading te krijgen. De enige afsluiting van een Nederlands schip is DELIANA NLG 20 koffie en suiker naar Nederland, in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ERASMUS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, BURGEMEESTER SCHORER, A.H. VAN TIENHOVEN SR., EMMA, JOHANNES, NOACH IV, DORDRECHT II,
FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 20 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 februari. Onze vrachtenmarkt is iets vaster en de berichten uit naburige havens worden ook wat gunstiger. De vraag naar kleine schepen blijft bestaan, maar de geoffreerde koersen leiden nog niet tot afdoeningen. Naar Nederland werd NLG 5 hoger dan de laatste afdoening betaald voor 22.000 picols Factorij-koffie en suiker, en men zou een grotere rijzing gezien hebben, had niet de concurrentie tussen de grote schepen, waaruit de Nederlandse vloot thans grotendeels bestaat, haar verijdelt. Naar het Kanaal en Amerika, zowel van Java als van Java en Padang, blijft ruimte gevraagd. Naar Australië zou een handig scheepje te plaatsen zijn. Zout van Sumanap naar de Zuidkust werd tot NLG 12,80 en NLG 11 per kojang geaccepteerd. Het vervoer van 1.000 ton steenkolen van Onrust of Soerabaija naar Tontoli werd bij inschrijving tot NLG 9,80 aangenomen. Stoomschepen ondervinden nog steeds veel moeite om lading bijeen te krijgen en koersen bleven onveranderd.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen waren: AMPHITRITE naar Amsterdam NLG 17,50 koffie en suiker, NLG 30 à NLG 35 huiden; GEBR. VAN DER BEEK NLG 62,50 arak en UTRECHT NLG 50 arak, NLG 20 suiker, beide naar Rotterdam; BURGEMEESTER SCHORER NLG 22,50 Factorij-suiker en koffie naar Rotterdam; REGINA MARIS naar het Kanaal GBP 1.5/- van Batavia.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, THORBECKE III, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, NOACH IV, DORDRECHT II, FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 23 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 februari. Vrachten. De aanwezige scheepsruimte blijft de behoefte steeds overtreffen, waardoor een verbetering van vrachtkoersen tegengehouden wordt. De weinige afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 70 thee, NLG 65 koffie, NLG 50 tabak, NLG 35 tin, en URANIA NLG 20 suiker, NLG 17,50 koffie, beide naar Nederland.
Lossende en onbevrachte schepen op Java: BATAVIER, ZES GEZUSTERS, ALBLASSERWAARD, LIBERAAL, ELECTRA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, NOACH IV, FERDINAND EN LOUIS en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 26 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 augustuS. De vrachten zijn stationair, daar er ten gevolge van het regenachtige weder nog te weinig product afkomt om de vraag naar scheepsruimte belangrijk te doen toenemen. Het Nederlandse stoomschip CONRAD werd naar Amsterdam bevracht à NLG 65 voor koffie en thee, NLG 57,50 voor rijst en NLG 30 voor tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOORDZEE-KANAAL, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, KERSBERGEN, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 27 september 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Leer, 18 september. Het schip FAMILIE (opm buitenlander), kapt. Pekeler, van Wilhelmshaven naar Burnt Island in ballast, is op 54° NB 05° OL in zinkende staat door de equipage verlaten, die door het van Drammen alhier aangekomen schip FENNA, kapt. Krull, werd gered en hier geland.
NRC 270979
Batavia, 23 augustus. Vrachten. Sedert enige dagen werd het weder gunstiger en begon onze markt levendiger te worden. Lading voor Nederland blijft zeer schaars. De gouvernements-koffie komt zeer langzaam binnen, terwijl suiker niet in de markt is. Nar het Kanaal werden kleine schepen tot GBP 2 à 2.2/6 opgenomen. Naar Amerika werd nog geen ruimte gezocht. Naar Australië werd GBP 1.6/6 à 1.7/6 naar gelang der laadplaatsen voor Melbourne besteed. Voor Sydney bestaat vraag maar het geboden cijfer van GBP 1.2/6 leidt niet tot afdoeningen. Naar Perzië werd weder een schip tot geheime conditiën bevracht. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: NOORDZEE-KANAAL NLG 30 vol Factory-koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; GEBROEDERS SMIT NLG 30 koffie en suiker naar Amsterdam; KERSBERGEN NLG 30 dito dito van Samarang, Cheribon en Batavia naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 augustus. Ten gevolge van verschillende arrivementen is de scheepsruimte niet onbelangrijk toegenomen. Het regenachtige weder vertraagt echter de afvoer van produkten zozeer, dat afsluitingen voor Nederlandse schepen zich tot één hebben bepaald: Nederlands stoomschip VOORWAARTS naar Amsterdam NLG 65 voor koffie, thee en tabak, NLG 57,50 voor rijst.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, MARIE, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 september. Vrachten. Gedurende de laatste dagen bleef onze markt vast, maar heerst er toch weinig vraag in verhouding tot de tijd van het jaar. Voor Nederland kwam ten gevolge van het bericht van een betere stand van suiker meer van dit artikel aan de markt, dat tot NLG 30 werd aangeboden. Gouvernements-koffie kwam meer binnen en werd tot NLG 30 afgesloten. Kleinere schepen, welke dit cijfer weigerden, hopende door samenwerking hogere koers te bedingen, waarvoor ook zeer veel kans bestond, vinden zich in de laatste dagen teleurgesteld, daar de grotere schepen, nu kans ziende om met de meerder aangeboden suiker een volle lading te bekomen, grif NLG 30 willen accepteren. Naar het Kanaal werd GBP 2.2/6 ä GBP 2./- betaald. Naar Amerika werd GBP 2./- besteed voor koffie van hier en Samarang naar New-York. Voor suiker werd GBP 1.12/6 aangenomen naar Boston. Naar Australië bestaat nog vraag voor Sydney tot GBP 1.2/6. Naar China werd GBP 1.2/6 besteed voor suiker naar Hongkong, zijnde de eerste uitvoer van dat artikel naar die bestemming. Kustvrachten bleven zonder afdoeningen. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: MARIE NLG 60 voor koffie van Menado, Belang en Amoerang naar Rotterdam; MERAPI NLG 30 voor een volle lading koffie van de Noordkust naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, MARY, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, ZES GEZUSTERS, MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAEL, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, NIEUWE WATERWEG II, CORNELIA, THORBECKE, PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH, ANNA EN SOPHIA, ANTONIA en ELMINA.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt vast, maar koersen ondergingen geen verandering. De onbevrachte vloot blijft echter gering, terwijl product zeer geregeld binnenkomt, zodat vooruitzichten op verbetering der vrachten naar bestemming buiten Nederland nog niet vernietigd zijn, Naar Nederland sloten gedurende de laatste veertien dagen verscheidene schepen af tot NLG 30 voor koffie en suiker. De Factorij heeft zich ruim voorzien en is daarenboven de concurrentie der grote schepen te sterk om een verhoging van de koers te kunnen doordrijven. Naar het Kanaal werd GBP 2./- betaald. Voor schepen van ongeveer 700 tons capaciteit bestaat goede vraag en wordt GBP 2.2/6 geboden, maar zonder nog tot afdoeningen te leiden. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1.10/- geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 2.2/6 naar Sydney voor suiker besteed. In kustvrachten ging niets om. Naar Perzië zou een schip van 10.000 pikol suiker te plaatsen zijn. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ZES GEZUSTERS koffie en suiker NLG 30 uit de Oosthoek naar Amsterdam; CORNELIA NLG 35 rijst van Lossarang naar Amsterdam; MARY NLG 30 koffie en NLG 27,50 suiker uit de Oosthoek naar Rotterdam; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL NLG 30 voor koffie en suiker van de Noordkust naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA suiker NLG 30 uit de Oosthoek voor reders rekening naar Rotterdam; PROFESSOR VAN DEN BOON MESCH NLG 30 koffie van Samarang en Pekalongan naar Rotterdam; stoomschip KONINGIN EMMA NLG 65 koffie, tabak en thee naar Amsterdam. De BATAVIER ligt aan, NLG 30 suiker en koffie van Batavia en de Oosthoek naar Rotterdam; NOACH III NLG 30 suiker Oosthoek, NLG 35 rijst Lossarang, naar Amsterdam; ANNA EN SOPHIA NLG 30 koffie van Samarang en Oosthoek naar Amsterdam; THORBECKE NLG 30 koffie en suiker, NLG 35 rijst uit de Oosthoek en Lossarang naar Amsterdam. De NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 30 van de Noordkust naar Rotterdam; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE ligt aan tot verschillende vrachtcijfers van Batavia en uit de Oosthoek arak, en suiker NLG 30 naar Amsterdam. Naar het Kanaal ELMINA GBP 2.2/6 suiker uit de Oosthoek.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, TROMP, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD en THORBECKE II.

Afbeelding
Datum 01 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 september. In vrachten is weinig of geen fluctuatie. Bevracht werden slechts twee Nederlands schepen: het stoomschip PRINS HENDRIK, naar Marseille Ffrs. 85 per ton bruto voor suiker en koffie, en NLG 65 voor koffie en thee en NLG 20 voor tin naar Amsterdam; TROMP NLG 30 voor suiker van de Noordkust naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A.EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET.

Afbeelding
Datum 06 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. De vrachten bleven de laatste weken stil en zijn slechts weinig afdoeningen te vermelden. Produkt komt overvloedig binnen, maar schijnt de stand der Europese markt de exporteur niet tot een vlugge afscheep aan te moedigen. De Factrorij, naar het schijnt ruim voorzien,. is zee geretireerd. Naar Nederland werd suiker tot NLG 30 geaccepteerd, naar het Kanaal werd tot GBP 2./- tot GBP 2.5/- afgedaan, maar is op het ogenblik de vraag zeer gering. Naar Amerika werden voor koffie naar New York een paar schepen tot GBP 2./- opgenomen. Naar Australië blijft vraag bestaan, maar ontbreken de geschikte schepen. Voor Perzië werd sedert niets opgenomen.
Bevracht werden de Nederlandse schepen: stoomschip GELDERLAND NLG 62,50 voor koffie, NLG 70 thee, NLG 57,50 tabak naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, thee en tabak naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A. EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 26 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Naar Nederland bood de Factorij in de laatste dagen NLG 37,50, doch te vergeefs; de weinige schepen houden zich zeer geretireerd. Voor suiker werd NLG 32,50 geboden, kleine partijen bedongen NLG 35. De Factorij heeft bekend gemaakt, dat zij de 23e dezer een inschrijving zal houden. Naar het Kanaal werd van GBP 1.17/6 tot GBP 2.10/- betaald en bestaat er goede vraag. Voor schepen, einde november disponibel, werd GBP 2.5/- besteed. Naar Amerika werd GBP 2./- voor koffie naar New York geaccepteerd. Voor Australië werden schepen opgenomen tot GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 1.3/6 naar Sydney; voor de laatste plaats blijft veel ruimte gezocht Voor Perzië zou een klein scheepje te plaatsen zijn.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KITTY NLG 30 suiker, NLG 70 arak, uit de Oosthoek; OBI NLG 30 suiker en koffie van Samarang en uit de Oosthoek; SMEROE NLG 37,50 vol Factorij-koffie van Pangool en Patjitan; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, allen naar Amsterdam. STAD MIDDELBURG NLG 30 suiker en A. EN W.C. NLG 30 suiker en part. koffie naar Rotterdam. De ANTONIA en LIBERAAL boekten suiker naar het Kanaal voor orders tot GBP 1.17/6.
De NIEUWE WATERWEG I werd gedeeltelijk bevracht voor rijst van Bangkok à NLG 0,50 per pikol, de BETSY EN ARNOLD accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 10 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 december 1879. Vrachten zijn stationair en blijven exporteurs zich slechts van scheepsruimte voorzien naarmate er product afkomt; er hebben zich dan ook geen afsluitingen van Nederlandse schepen voorgedaan.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, SALATIGA, ADMIRAAL DE RUYTER, SLAMAT, AUGUSTE, NOACH VI, JUPITER, LUCTOR ET EMERGO, NIEUWE WATERWEG I, en MAASNYMPH.

Afbeelding
Datum 12 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 januari. Vrachten. Het begin van 1879 met het einde vergelijkende, dan komt men tot de conclusie, dat in het afgelopen jaar de koersen zich gradueel verbeterd hebben, en in de laatste maanden menige verwachting overtroffen. Toch liet zich die enorme verbetering niet verwachten, want hoewel de onbevrachte vloot, evenals in de naburige havens en Brits Indië zeer gering was in verhouding tot de behoefte, verhinderde het buitengewone voortdurend regenweer het binnenkomen van het product, terwijl de toestand der Europese markten niet van die aard was om exporteurs tot flink afschepen aan te moedigen. De verbetering welke eigenlijk in juli, bij het binnenkomen van de nieuwe oogst, had moeten komen, kwam dientengevolge eerst in oktober, toen er gunstiger berichten omtrent suiker werden ontvangen.
Gedurende de eerste maanden was voor lading naar Het Kanaal voor orders niet hoger te bedingen dan de cijfers, in het laatste gedeelte van 1878 besteed, zegge GBP 1.10/- voor stroop en GBP 1.5/- voor droge suiker. In mei werd echter GBP 2 aangelegd, in augustus en oktober GBP 2.2/6. tot GBP 2.10/-, terwijl in de eerste 2 weken van november van GBP 2.10/- tot GBP 3.5/- werd betaald; in het laatst van deze maand bedong men het hoogste cijfer GBP 3.7/6, waarna een kleine teruggang is op te merken. De exporteurs schijnen voldoende voorzien te zijn, en houden zich geretireerd, en zijn slechts tot beneden GBP 3 in de markt. Daar er echter nog veel product te verschepen is, en de aanwezige en verwacht wordende schepen niet buitengewoon talrijk zijn, hoeft men een grote daling in de eerste 2 maanden niet als waarschijnlijk aan te nemen, vooral wanneer men de toestand in de naburige havens en Brits Indië in aanmerking neemt.
Naar Nederland bestond over het algemeen grote schaarste aan particulier product ter bijlading bij de Gouvernements-koffie, en dat was de reden dat de onbevrachte vloot onder Nederlandse vlag zeer vermeerderde, vooral met de grote schepen, welke in het einde van 1878 zout- en andere kustreizen hadden aangenomen, en nu in mei disponibel kwamen. Deze hoeveelheid tonneruimte (opm: tonnage) (en de meeste schepen van groot charter), gepaard aan het langzame binnenkomen van Gouvernements-koffie tengevolge van de regen, en aan de schaarste aan bijlading maakten de vooruitzichten niet schitterend. De koersen van de Factorij koffie waren in de eerste maanden van NLG 17,50 à 22,50 successievelijk tot NLG 30 gekomen, en kon met tot dat cijfer 15.000 picols verkrijgen, welke hoeveelheid, wegens gebrek aan bijlading alleen door kleine bodems kon worden geaccepteerd. In de eerste helft van september echter, werd er stijging van de suikerprijzen in Nederland bericht, waardoor de vraag voor ruimte naar die bestemming zeer toenam. Hiervan profiteerden de grote schepen nu met 15.000 picols Factorij koffie volle ladingen konden bekomen en tot NLG 30 afsloten. De concurrentie was van die zijde zo sterk, dat de pogingen der kleine schepen, om door samenwerking hogere cijfers te bedingen , vruchteloos waren. Intussen verminderde de onbevrachte vloot in een paar weken aanmerkelijk en waren de overblijvenden in staat om, toen de Gouvernements-koffie ook in de Oosthoek met kracht begon binnen te komen, zich geretireerd en op hogere koersen te houden. Het gevolg was dat de Factorij te vergeefs NLG 37,50 biedende en zelfs tot hoger geen ruimte kon verkrijgen, besloot 23 oktober een inschrijving te houden.
Het resultaat was dat van de 11 inschrijvers, wiens cijfers voor volle ladingen koffie van NLG 64,47 à NLG 75 uiteenliepen , met uitzondering van de OCEAAN, die NLG 52,50 en ERASMUS die NLG 50 vroeg, alleen de OCEAAN tot NLG 52,50 werd opgenomen.
Daarop kwam de Factorij in de markt tot NLG 55, waartoe zij één schip opnam, om zich daarna tot NLG 65 à 62,50 voldoende van ruimte te kunnen voorzien.
Hogere cijfers, en het juiste ogenblik om vergoeding te kunnen verkrijgen voor de lagere cijfers van de laatste jaren was gekomen, werden verijdeld door gebrek aan samenwerking tussen de gezagvoerders onderling, waarbij wel iedere vrees van niet meer te zullen worden opgenomen sterk heeft meegespeeld.
Toen de Factorij enigszins voorzien was, begon zij zich terug te trekken, en gaf slechts 8.000 picols tot NLG 60, en 15.000 picols tot NLG 55, welke cijfers in de laatste weken geaccepteerd werden.
De aanwezige vloot is volstrekt niet groot, vooral wanneer men in aanmerking neemt, dat vele schepen onlangs gearriveerd zijn, en het slechte jaargetijde niet zeer tot een vlugge lossing zal meewerken, terwijl er niet veel schepen verwacht worden; de Gouvernements-koffie mag op dit ogenblik schaars zijn, maar er wordt toch nog veel uit de binnenlanden verwacht, en deze twee feiten doen een sterke daling der vrachten voor koffie niet waarschijnlijk voorkomen. Particuliere lading is echter niet in de markt, en er is vrees dat in de laatste dagen gedeeltelijk bevrachte schepen zeer veel moeite zullen hebben met opvullen, en mochten zij lading verkrijgen, dan zal het ten koste der goede cijfers zijn, hetgeen natuurlijk een nadelige invloed zal hebben op de koersen voor Gouvernements- koffie. Welke cijfers men heeft te verwachten wanneer de Factorij de enige houdster van product voor Nederland is, leert de geschiedenis van de laatste jaren.
Licht goed was evenals het andere product zeer schaars, huiden bedongen NLG 40 à NLG 50, tabak in het begin van het jaar NLG 17,50 à 12,50.
Naar Amerika werd dit jaar veel koffie verscheept, zowel van Padang als van Java, waaronder een groot gedeelte van Passaroean; koersen liepen van GBP 1.10/- tot GBP 3. Suiker werd in de laatste maanden tot GBP 1.10 à GBP 1.12/6 en GBP 2.15 afgescheept.
Voor scheepsruimte naar Australië bestond het gehele jaar vraag en werd naar Melbourne van GBP 1 à GBP 1.7.6 besteed. Voor één schip (de TWEE VRIENDEN) bedong men GBP 2.5. Naar Sydney werden charters afgesloten van 18/6 tot GBP 1.5 à 1.10. Voor beide plaatsen bestaat thans vraag.
Naar China werd voor het eerst suiker afgescheept tot GBP 1.2.6. Voor Californië werd niets opgenomen.
Voor de Perzische Golf werden enige schepen opgenomen tot ongeveer NLG 1,50 à 1,75 per picol.
Kustvrachten bleven kalm. In het begin van het jaar werd zout tot NLG 9 à 10 aangenomen. In de laatste maand werd NLG 0,75 en 0,60 per picol betaald, voor rijst van Saigon naar Java.
Stoomschepen hadden over het algemeen ten gevolge van de drukkere vaart der Maatschappij Nederland gebrek aan lading, maar toch niet zo groot als men van een bezoek van 40 boten in het jaar had kunnen veronderstellen. De afscheep naar Amerika van een groot gedeelte der alhier in veiling gebrachte koffie ontnam natuurlijk een zeer gewenste lading aan de boten. De koersen gingen niet veel lager en koffie bedong geregeld NLG 60 à 65, om zelfs in de laatste maanden tot NLG 80 en 90 te stijgen. Tabak bedong NLG 50 à 70, rijst NLG 57 ½ en NLG 75, thee NLG 65 en NLG 80; voor suiker naar Marseille werd 75 à 90 francs bedongen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: SALATIGA naar Rotterdam en SLAMAT naar Amsterdam, NLG 55, 15.000 picols Factorij koffie; A.H. VAN TIENHOVEN Sr. NLG 55, 20.000 picols Factorij koffie, rijst en suiker van Batavia, Indramayoe, Dadop en Pekalongan naar Amsterdam; stoomschip VOORWAARTS, NLG 90, koffie, NLG 80 thee en NLG 40 tin naar Amsterdam; ADMIRAAL DE RUYTER GBP 3.500 stroopsuiker uit de Oosthoek naar het Kanaal voor order.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, AUGUSTE, JUPITER, NOACH VI, MAASNYMPH, LUCTOR ET EMERGO en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 20 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 januari. Vrachten. De markt is minder vast, bij een toenemend aantal schepen zonder emplooi. Slechts één afsluiting van een Nederlandse schip is tot stand gekomen: LUCTOR ET EMERGO naar Middelburg, een volle lading koffie in twee havens te laden tot NLG 50; tin tot een vierde van dit vrachtcijfer.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, AUGUSTE, NOACH VI, JUPITER, NIEUWE WATERWEG I, MAASNYMPH, DELIANE en GIJSBERTUS HERMANUS.

Afbeelding
Datum 25 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 januari. Sedert het laatste bericht heerst aan de markt een lusteloze stemming. De onbevrachte vloot vermeerdert enigszins, maar in verhouding tot het af te schepen product is zij nog niet van dien aard, dat men een cijfer als GBP 2.7/6 verwachten kon, waartoe het Nederlandse schip MAASNYMPH naar het Kanaal voor order werd afgesloten, aantonende een verschil met de laatst betaalde koers van 12/6 à 15 per ton. Deze afdoening wordt betreurd, omdat zij natuurlijk de teruggetrokkenheid der exporteurs in de hand zal werken. Lading voor Nederland blijft zeer schaars zowel bij particulieren als bij de Factorij; het slechte weer verhindert de geregelde afvoeren uit het binnenland. Naar Amerika werd GBP 2.10 betaald voor koffie van Padang naar New York. Naar Australië werd GBP 2 besteed voor suiker van Tjilatjap naar Melbourne; voor Sydney blijft vraag bestaan en offreert met GBP 1.5. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 80 thee, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden en NLG 40 tin naar Amsterdam; naar het Kanaal voor order MAASNYMPH GBP 2.7/6 suiker uit de Oosthoek; naar Amerika: CORNELIS WERNARD EDUARD, laadt koffie tot GBP 2.10 en licht goed tot GBP 3, van Padang naar New York; naar Australië: Nederlands-Indische schepen MARIA en BATOE BASSIE, beide GBP 2, voor suiker van Tjilatjap naar Melbourne.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, AUGUSTE, JUPITER, NOACH VI, NIEUWE WATERWEG I, DELIANE en GIJSBERTUS HERMANUS.

Afbeelding
Datum 05 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 februari. Voor zeilvrachten naar Nederland, het Kanaal en Amerika is de stemming wel wat minder vast, wijl de hoeveelheid beschikbaar product af-, en het aantal disponibele of reeds elders gecharterde schepen toe-neemt. Stoomboot rates naar Holland zijn echter hoger. De Nederlandse AUGUSTE, naar Amsterdam, ligt in lading tot verschillende vrachtcijfers.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELISABETH, JUPITER, NOACH VI, URANIA, NIEUWE WATERWEG I, DELIANE, GIJSBERTUS HERMANUS, LICHTSTRAAL en CALIFORNIË.

Afbeelding
Datum 09 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 februari. Vrachten. Gedurende de laatste veertien dagen vermeerderde onze onbevrachte vloot aanzienlijk, hetgeen natuurlijk niet zonder invloed bleef op de reeds flauwe stemming. Het is niet onbelangrijk te weten, dat van 1 juli – 31 december 1879 verscheept werden 1.920.065 picols suiker tegen 2.321.099 picols gedurende hetzelfde tijdvak van 1878, want het blijkt hieruit dat het nog af te schepen gedeelte van de oogst niet onaanzienlijk is, maar verschillende oorzaken beletten het spoedig disponibel komen van de verwacht wordende suiker. Naar Nederland blijft de lading zeer schaars. Gouvernements-koffie is in het geheel niet in de markt en het particuliere produkt bepaalde zich tot arak, kleine partijtjes suiker en wat licht goed. Naar het Kanaal is de vraag gering; voor stroopsuiker werd ruimte opgenomen. Naar Amerika werd GBP 2.10/- geaccepteerd voor koffie van hier en Padang naar New York. Voor Australië blijft vraag bestaan en werd GBP 1.10/- voor Sydney betaald.
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS HENDRIK NLG 90 koffie, NLG 80 thee, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 40 tin, NLG 90 damar en NLG 120 indigo, naar Amsterdam. De LICHTSTRAAL ligt aan en laadt arak à NLG 85 te Cheribon en Batavia. De ELISABETH GPB 3.000 in eens voor stroopsuiker uit de Oosthoek naar het Kanaal voor order.
Onbevrachte Nederlandse schepen: JUIPITER, NOACH VI, NIEUWE WATERWEG I, DELIANCE, GIJSBERTUS HERMANUS, URANIA en CALIFORNIË.

Afbeelding
Datum 19 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 februari. Vrachten. Ofschoon het aantal vrachtzoekende en elders gecharterde schepen met de dag toeneemt, is er slechts weinig verandering in vrachtkosten te bespeuren. De Nederlands-Indische schepen MARIA en BATOE BASSIE laden suiker voor bevrachters rekening naar Melbourne.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JUPITER, NOACH VI, NIEUWE WATERWEG I, DELIANE, GIJSBERTUS HERMANUS, URANIA, CALIFORNIË.

Afbeelding
Datum 23 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 februari. Vrachten. De stemming op de markt bleef sedert het laatste bericht zeer flauw en zijn weinig afdoeningen te vermelden. Naar Nederland werd voor de koffie NLG 55 van de Zuidkust en NLG 50 van Panaroekan door de Factorij besteed; naar het Kanaal bleef de vraag gering en zijn geen afdoeningen te vermelden; naar Amerika werd voor suiker GBP 2.7/6. betaald; naar Australië werd tot GBP 1.3/9 ruimte voor Sydney opgenomen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: DELIANE ligt aan NLG. 55 voor 1800 pic. koffie, van Pangool, Patjitan en NLG 50 voor 5000 pic. koffie van Panaroekan naar Dordrecht of Schiedam; stoomschip CELEBES NLG 90 koffie, NLG 40 tin, NLG 120 indigo, naar Amsterdam; LICHTSTRAAL NLG 80 en NLG 85 arak, NLG 50 suiker en ligt verder in lading; stoomschip GELDERLAND, Ffrs. 85 suiker naar Marseille, NLG 85 koffie, NLG 40 tin, NLG 75 tabak naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JUPITER, NOACH VI, NIEUWE WATERWEG I, GIJSBERTUS HERMANUS, URANIA, CALIFORNIË, VESTA.

Afbeelding
Datum 02 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 februari. Vrachten. De vraag naar scheepsruimte neemt af nu de hoeveelheid beschikbaar produkt gaandeweg vermindert. Het Nederlandse schip NOACH VI is bevracht tegen GBP 4.300 voor het overbrengen der lading van het hier afgekeurde Amerikaanse schip EMERALD ISLE naar New York.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: JUPITER, NIEUWE WATERWEG I, GIJSBERTUS HERMANUS, URANIA, CALIFORNIË, VESTA en ALBLASSERDAM.

Afbeelding
Datum 07 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 4 maart. Het Nederlandse schip NIEUWE WATERWEG I accepteerde zout van Sumanap tot NLG. 11 per koyang.

Afbeelding
Datum 27 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 april. Vrachten. Een groot aantal schepen is naar elders, vooral naar Manilla, verzeild en daardoor is de stand enigszins verbeterd. Sedert de laatste mail zijn geen afsluitingen tot stand gekomen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AMPHITRITE, CORNELIS SMIT en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 01 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 april. Vrachten ondergingen sedert de laatste mail een verbetering. Meerdere vraag en het verminderen van de onbevrachte vloot, tengevolge van het vertrek van veel schepen naar plaatsen buiten Java, brachten een vastere stemming te weeg. Naar Nederland werd niets afgedaan. Naar het Kanaal bestaat goede vraag voor stroopsuiker, waarvoor GBP 2.7/6 per ingenomen netto ton betaald werd. Naar Amerika werd ruimte voor suiker opgenomen. Voor de koffie ex laatste maart-Padangveiling werd nog niets afgesloten. Naar Australië zou een klein schip te plaatsen zijn. Kustvrachten bleven zonder afdoeningen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip MADURA NLG 90 koffie, NLG 120 indigo, NLG 75 tabak, NLG 80 thee, NLG 40 tin, NLG 90 damar, NLG 100 huiden, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AMPHITRITE, en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 11 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 3 mei. De markt is wel zo vast dat het aantal disponibele schepen aanmerkelijk verminderd is. Er hadden echter geen afsluitingen van Nederlandse schepen plaatsgevonden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AMPHITRITE, NIEUWE WATERWEG I en ELECTRA.

Afbeelding
Datum 01 juli 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 mei. Vrachten. Naar Nederland besteedde de Factorij NLG 50 voor 24.000 pic. koffie van Noord- en Zuidkust. In kustvrachten is weer een en ander omgegaan. Het Nederlandse schip AMPHITRITE accepteerde zout van Sumanap naar Batavia à NLG 11 per koyang, terwijl het transport van Soerabaija van 500 ton kolen naar Menado en 800 ton naar Ternate, voor rekening van het gouvernement uitbesteed werd aan de laagste inschrijver tot NLG 17 per ton. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Amsterdam stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 120 indigo, NLG 75 tabak, NLG 80 thee, NIEUWE WATERWEG I, NLG 50 voor 24.000 picols koffie van Batavia, Bantam, Tjilatjap, Patjitan en Pangool naar Rotterdam. Het Nederlandse schip YARRA laadt voor bevrachters rekening naar Melbourne.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ELECTRA, URANIA en JOHANNA.

Afbeelding
Datum 22 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 oktober. Voor Nederland heeft men hogere vrachten besteed, terwijl ook voor het Kanaal en andere bestemmingen passende schepen slechts tot vastere koersen te bekomen zijn. Het Nederlands schip MR. JACOB VAN LENNEP boekte een volle lading koffie tot NLG 70, de L.R. KOOLEMANS BEYNEN een dito van de zuidkust (opm: van Java) tot NLG 80 per last naar Amsterdam en de GRAAFSTROOM 26.000 picols koffie tot NLG 70 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SINDORO, THORBECKE III, NOACH IV, IJMUIDEN, THORBECKE II en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 30 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. Gedurende de laatste veertien dagen bleef de markt zeer vast gestemd, en is een verdere vooruitgang in de koersen te berichten. De aanwezige onbevrachte vloot verminderde zeer, en waren de arrivementen zeer gering. Naar Nederland werd van de Factorij een hogere koers bedongen, en sloten vier schepen tot NLG 70 voor koffie van de Noordkust en NLG 80 van de Zuidkust af. Een partij suiker van particulieren werd tot NLG 75 geaccepteerd. Naar het Kanaal bleef goede vraag bestaan en werd GBP 3.10/- voor suiker betaald, tot welk cijfer nog ruimte te plaatsen zou zijn. Voor koffie van Java en Padang naar Amerika wordt ruimte gezocht. Voor een gedeelte van de laatste Padang veiling had een bevrachting tot GBP 3 plaats. Naar Australië blijft gelegenheid gevraagd, doch biedingen zijn niet in verhouding tot de koersen voor andere bestemmingen te maken. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, naar Amsterdam: NOACH IV
NLG 75 voor 10.000 picols suiker, en NLG 70 voor 15.000 picols koffie, van Samarang naar Rotterdam; SINDORO en THORBECKE III GBP 3.10/- voor suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; IJMUIDEN, THORBECKE II, NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, stoomschip VOORWAARTS.

Afbeelding
Datum 06 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 oktober. Vrachten. Er is veel vraag naar scheepsruimte en weinig disponibele schepen. Er kwamen echter geen afsluitingen van Nederlandse schepen tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJMUIDEN, THORBECKE II, NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, PRINS HENDRIK, SLIEDRECHT.

Afbeelding
Datum 11 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 november. Vrachten zonder verandering; bij weinig disponibele schepen en slechts een gering aantal nieuwe arrivementen bleef de stemming zeer vast, ook al deed vraag naar ruimte zich minder krachtig voelen dan laatst en konden dientengevolge volle koersen bedongen worden, ook voor schepen, die nog zeilende en eerst in december laadklaar kunnen zijn. Grote vaartuigen zijn echter moeilijk te plaatsen. Naar Nederland kwam een afdoening tot stand tot laatst bestede koersen. Zwaar goed blijft schaars, licht goed daarentegen in flinke hoeveelheden voorhanden. Naar het Kanaal werden wederom verscheidene schepen bevracht, doch de meeste in naburige havens, daar het hier aan schepen van passende grootte ontbrak. De stemming is vast, doch de vraag minder levendig en schijnt voorlopig in de meest dringende behoefte te zijn voorzien. Naar Amerika werd ruimte opgenomen voor koffie van Java en Padang naar New York. Naar Australië blijft de vraag naar ruimte heersen, doch afdoeningen vonden niet plaats. Kustvrachten zonder engagementen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip VOORWAARTS NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, NLG 100 suiker van de Noordkust naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 95 koffie, NLG 100 suiker, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo van de Noordkust naar Amsterdam; THORBECKE II ligt aan NLG 75 suiker en rijst, NLG 70 koffie van de Noordkust naar Amsterdam. Naar het Kanaal laadt de IJMUIDEN suiker, conditiën geheim.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, SLIEDRECHT, PRINS HENDRIK, SOERABAIJA en stoomschip KONINGIN EMMA.

Afbeelding
Datum 20 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 november. Vrachten. De meeste der zich hier bevindende schepen zijn reeds vroeger elders gecharterd, en bestaat er thans levendige vraag naar passende schepen.
Er kwamen echter weder geen bevrachtingen van Nederlandse schepen tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, PRINS HENDRIK, SLIEDRECHT en SOERABAIJA.

Afbeelding
Datum 28 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 november. Onlangs deelde men mede, dat, hoewel de stemming voor vrachten vast was, de vraag naar ruimte toch minder levendig was, en ook heden kan men de toestand niet anders schetsen. Men hoort wel niet van lagere biedingen, en voor passende disponibele schepen zouden ongetwijfeld de vroegere koersen nog wel te bedingen zijn, maar door het arrivement van enige in naburige havens bevrachte schepen hebben exporteurs de handen weer vrij, en influenceert dit natuurlijk op de behoefte, en dus ook op de vraag. Naar Nederland zijn geen afdoeningen te melden; de Factorij schijnt voorlopig genoeg ruimte te hebben opgenomen. Naar het Kanaal kwam een enkel charter tot stand, doch zou in die richting wel meer te doen zijn, indien het niet aan schepen, ten opzichte van capaciteit en klasse aan alle eisen voldoende, ontbrak. Naar Amerika wordt een schip van matige grootte gezocht voor suiker naar Boston, voor koffie van Padang naar New York zou eveneens nog een klein schip te plaatsen zijn. Naar Australië kwamen geen charters tot stand uit hoofde van gebrek aan passende schepen; voor suiker naar Melbourne zou vermoedelijk GBP 1.15/- te maken zijn. De enige afdoening van een Nederlandse schip is het stoomschip KONINGIN EMMA NLG 95 koffie, NLG 100 suiker, NLG 85 tabak, NLG 40 tin, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, PRINS HENDRIK, SLIEDRECHT, SOERABAIJA, stoomschip CONRAD, stoomschip LIMBURG, stoomschip C. FELLINGER.

Afbeelding
Datum 03 januari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 november. Vrachten. Er zijn geen bevrachtingen van Nederlandse schepen te melden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, PRINS HENDRIK, SLIEDRECHT en SOERABAIJA.

Afbeelding
Datum 21 januari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Alblasserdam, 20 januari. Volgens telegram van Batavia van gisteren is het schip NIEUWE WATERWEG I, kapt. Van den Bos, vertrokken van Java naar Nederland.

Afbeelding
Datum 17 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 december. Vrachten. De aangeboden scheepsruimte blijft de behoefte overtreffen en heeft men reeds lagere koersen geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen waren als volgt: stoomschip ZEELAND koffie tot NLG 85, thee NLG 80, huiden NLG 120 per last naar Rotterdam, en Ffrs 85 per ton voor suiker naar Marseille; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 90 voor koffie, NLG 110 voor huiden, NLG 40 voor tin per last naar Amsterdam. De JOHANNA MARIA ligt in lading tot NLG 30 voor suiker, koffie en peper naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, JOHANNA EN MARIA en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 22 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 20 december. In de noteringen kwam sedert de 6e dezer geen verandering, doch de positie is enigszins gunstiger, doordat bij uiterst matige arrivementen nogal wat ruimte uit de markt genomen werd, en, hoewel de vraag, zoals in dit jaargetijde niet anders te wachten is, beperkt blijft, begint het toch moeilijk te worden daaraan te voldoen. Om nog op hoge koersen te rekenen is het seizoen te ver gevorderd, doch enige verbetering acht men niet onmogelijk. Naar Nederland werd weder een schip aangelegd op particulier product. De Factorij was niet aan de markt. In deze richting heerst zeer weinig vraag en zelfs geregelde lijnboten hebben moeite om vol te komen. Naar het Kanaal zouden enige matig grote schepen te plaatsen zijn en onderhandelingen worden gevoerd op basis van de laatste koersen. Het aantal passende disponibele vaartuigen is echter zeer gering. Schepen, in de Oosthoek liggende, bedongen Sh.2/6 per ton minder dan in de Westhoek betaald werd. Naar Amerika bestaat geen vraag en vonden ook geen afdoeningen plaats. Naar Australië wordt een schip gezocht van ca. 1.000 tons capaciteit en zou GBP 1.2/6 naar Melbourne te maken zijn. Naar de Perzische Golf is nog steeds een kleine lading te verschepen, doch men slaagde nog niet een passend schip te vinden. Het vervoer van 1.500 tons kolen van Bandjermassin naar Tandjong Priok is bij inschrijving gegund aan een Chinees te Soerabaija tot NLG 10 per ton. Nederlandse schepen werden niet opgenomen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, JOHANNA EN MARIA, NIEUWE WATERWEG I en VELOX, en de stoomschepen INSULINDE, ZUID-HOLLAND en KONINGIN EMMA.

Afbeelding
Datum 31 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 december. Vrachten. Nieuwe afsluitingen hebben bijna niet plaats gehad. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip INSULINDE koffie en damar tot NLG 90, huiden tot NLG 110, specerijen tot NLG 100, thee tot NLG 80, tin tot NLG 40 per last, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, JOHANNA EN MARIA, NIEUWE WATERWEG I en VELOX.

Afbeelding
Datum 11 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 januari. Vrachten. Het jaarlijks overzicht levert, in tegenstelling met 1881, onbevredigende resultaten op. De eerste maanden zijn nog de beste geweest. Veel vraag heerste ook toen wel niet, doch op enkele uitzonderingen na werden toch nog redelijke koersen bedongen en juist met het begin van de nieuwe oogst nam ook de grote aanhoudende daling, die eerst ongeveer een week geleden haar einde heeft bereikt, een aanvang. Over het algemeen was de verwachting hoog gestemd; dit blijkt uit het vooruit bevrachten van verscheidene schepen tot koersen hoger dan in het jaar 1881 betaald werden, en het liet zich dus aanzien, dat men in de volle afscheeptijd nagenoeg dezelfde koersen zou besteed zien als in vorige jaren.
Een grote verandering in deze gunstige stand van zaken bracht de ongewone weersgesteldheid. Toen de bevrachte bodems, vermeerderd met enige vrachtzoekers, die geprefereerd hadden zelf de kans op hogere koers, dan in Europa besteed was, te lopen, binnenkwamen, was de weersgesteldheid van dien aard, dat afvoer naar de strandplaatsen, dus ook flinke afscheep, onmogelijk werden. Instede dus van in de volle afscheep, zoals in vorige jaren, hoge koersen te zien, had men veel moeite, zelfs tot de heersende lage koersen, een bevrachting tot stand te brengen. Ook konden in vorige jaren tot lonende cijfers schepen naar Singapore of de Philippijnen geplaatst worden, maar dit jaar was de toestand tengevolge van de vele wachtende schepen daar even ongunstig als hier en de hoeveelheid daarheen geplaatste ruimte is dan ook niet noemenswaard.
Omtrent de loop van koersen naar Nederland valt niets te zeggen, wat niet reeds in algemene trekken in de aanhef werd medegedeeld. In de eerste helft van het jaar accepteerde de Factorij nog ruimte van de Noord- en Zuidkust tot NLG 70, hoewel zij niet meer geregeld aan de markt was. De particuliere koersen waren vrijwel in overeenstemming hiermede, doch daar licht goed, of eigenlijk lading in het algemeen, gaandeweg schaarser werd, namen zij toch spoedig een dalende richting aan. De Factorij kwam wegens de langzame afvoer in tegenstelling tot vorige jaren in het nieuwe seizoen zeer laat aan de markt en kondigde de 15e augustus een inschrijving op de 23e dier maand aan. De hoeveelheid disponibel gestelde koffie voor ieder schip was slechts 15.000 pikols, en juist dat kwantum maakte het inschrijven zeer lastig. Ieder het wachten moede, wilde onder de opgenomen zijn, maar juist omdat voor het grootste aantal der wachtende schepen deze 15.000 pikols slechts de helft tot tweederde hunner capaciteit zouden uitmaken, begreep ook ieder, dat de resterende ruimte met veel moeite en tot lage koersen zou worden gevuld. De afloop der inschrijving was, dat er slechts twee schepen werden opgenomen, een tot de limiet à NLG 57,50 en een tot NLG 54,95, terwijl kort daarop verscheidene bodems tot NLG 55 de aangeboden 15.000 pikols accepteerden. Wat te voorzien was geweest, gebeurde. Had men kort voor de inschrijving nog NLG 65 en dadelijk daarna NLG 60 voor particuliere koffie bedongen, zeer spoedig was niet meer dan hoogstens NLG 30 te verkrijgen. Rijst werd afgeladen tot NLG 30 à 35, tabak tot NLG 25 à 17,50, huiden tot NLG 50 à 40. Suiker werd bijna niet aangeboden; in het begin van het jaar werd nog NLG 60 tot NLG 75 bedongen, voor een flinke partij werd kort geleden een vraag tot NLG 30 geweigerd en een offerte van NLG 25 geaccepteerd. Voor arak hielden de koersen zich het gehele jaar door vrij stationair; beneden NLG 95 werd niet verscheept, doch om een transactie mogelijk te maken moest dezer dagen NLG 80 worden geaccepteerd.
Voor koffie van Padang en Java naar Amerika werd besteed GBP 3, GBP 2.12/6 en ten slotte GBP 2.2/6; voor suiker GBP 1.15/-.
Ook voor stoomschepen is het afgelopen jaar verre van gunstig geweest. Meer dan één geregelde lijnboot heeft met wanruimte moeten vertrekken en al waren de koersen voor koffie en tabak niet belangrijk lager dan in 1881, suiker was niet te krijgen dan ten koste van concessies. Koffie werd aangenomen tot NLG 70 à 90, tabak tot NLG 85 à 70, en suiker tot tussen NLG 70 en 85 variërende cijfers, alles naar Nederland. Rijst uit de nieuwe oogst werd niet met geregelde lijnboten afgeladen. Een groot gedeelte ging met een in Europa gecharterde boot, terwijl een ander deel per zeilschip werd afgeladen.
De laatste afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn: naar Rotterdam JOHANNA EN MARIA ligt aan NLG 80 en NLG 90 voor arak. De stoomschepen INSULINDE en KONINGIN EMMA NLG 90 koffie, NLG 100 specerijen en huiden naar Amsterdam, Ffrs, 90 koffie en peper naar Marseille; stoomschip ZUID-HOLLAND NLG 85 koffie, NLG 100 huiden naar Rotterdam en Ffrs 85 koffie naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, NIEUWE WATERWEG I en VELOX, en het stoomschip CONRAD.

Afbeelding
Datum 15 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 januari. Vrachten onveranderd.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I en SLAMAT.

Afbeelding
Datum 22 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 januari. Vrachten. Veel nieuws valt niet te vermelden, want, hoewel de vraag naar scheepsruimte enigszins verbeterde, was de behoefte toch niet zo dringend, dat zij een verhoging der koersen tengevolge had, en de weinige afdoeningen, welke tot stand kwamen, hebben dan ook de laatst betaalde cijfers tot basis. Naar Nederland werden een paar schepen aangelegd, hoofdzakelijk op licht goed; lading, voornamelijk zwaar goed, is echter zeer schaars en voor koffie mag de notering dan ook niet hoger dan NLG 30 worden aangenomen. Naar het Kanaal werden in de Westhoek schepen gezocht en afschepers zouden genegen zijn voor passende vaartuigen naar omstandigheden goede koersen te besteden. Schepen echter, welke niet in alle opzichten voldoen, bedingen niet meer dan waarmede men zich in de Oosthoek moet tevreden stellen, alwaar tot GBP 1.12/6 ruimte werd verkregen. Naar Amerika werd voor suiker van Java naar Sandy Hook voor orders in Europa een hier liggend schip bevracht. Naar Australië noch naar de Perzische Golf vonden afdoeningen plaats.
De afdoeningen van Nederlandse schepen waren: LICHTSTRAAL ligt aan, NLG 30 koffie, licht goed tot geheime conditiën, en NEERLANDS VLAG idem, diverse producten tot geheime conditiën, naar Nederland; stoomschip CONRAD NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 110 specerijen, naar Amsterdam; BURGEMEESTER SCHORER GBP 1.12/6 suiker van de Oosthoek naar het Kanaal; stoomschip UTRECHT NLG 85 koffie, NLG 100 huiden naar Rotterdam en Ffrs 70 suiker naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, NIEUWE WATERWEG I, SLAMAT, ALCMARIA VICTRIX, URANIA en SOERABAIJA, en het stoomschip PRINS ALEXANDER.

Afbeelding
Datum 10 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 januari. Vrachten. Aan het gebrek aan passende schepen, niet minder echter ook aan de weinige vraag, die heerste, is te wijten, dat slechts weinige afdoeningen tot stand kwamen. Er valt dan ook geen beterschap waar te nemen, al is de onbevrachte vloot ook slechts gering. Naar Nederland blijft grote schaarste aan lading bestaan. Er heeft ditmaal dan ook slechts een enkele transactie plaats gehad en zelfs die ene strekt zich niet verder uit dan tot het aanleggen van een schip op een gedeeltelijke lading. In de noteringen kwam geen verandering. Naar het Kanaal wordt te Samarang ruimte gezocht tot iets betere koersen doch daar West Java nagenoeg van schepen ontbloot is, kon de vraag, hoe matig die anders ook was, niet geheel bevredigd worden. In de Oosthoek spreekt men nog altijd van slechts GBP 1.12/6, maar voor stroopsuiker zou wel wat meer te maken zijn. Naar Amerika is niets afgedaan. Naar Australië kwamen verscheidene afdoeningen tot stand op basis van GBP 1 voor suiker naar Melbourne. Een aanleggend schip accepteerde ook kapok tot Sh.8/- per baal naar Sydney. Naar de Perzische Golf heerst geen vraag en mag die ook voor opening van het nieuwe seizoen niet verwacht worden.
Het Nederlandse schip MARTINA JOHANNA ligt aan tot geheime conditiën naar Nederland; het stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 110 spices, NLG 40 tin, NLG 80 thee naar Amsterdam en NLG 40 tin, NLG 120 indigo naar Marseille. De UTRECHT NLG 85 koffie, NLG 40 tin naar Rotterdam en Ffrs. 70 suiker naar Marseille. Het schip SOERABAIJA ligt aan GBP 1 voor 350 tons suiker naar Melbourne, rest kapok tot Sh.8/- per baal naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: : AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I, SLAMAT, ALCMARIA VICTRIX, en URANIA en de stoomschepen SUMATRA en NOORD-HOLLAND.

Afbeelding
Datum 14 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten zijn zeer stil en heeft men slechts de afsluiting van één Nederlands schip tot stand kunnen brengen, de ALCMARIA VICTRIX, in de Oosthoek arak tot NLG 95 per last en ligt verder in lading naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I, SLAMAT en URANIA

Afbeelding
Datum 20 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Vrachten. Sedert het bericht van de 31e januari viel geleidelijk een vastere stemming waar te nemen, die ten slotte ten gevolge heeft gehad, dat althans in een richting een avans op de laatst bestede koersen bedongen werd. Het aantal afdoeningen is weliswaar ook dit maal weder zeer beperkt, doch, terwijl men dit in het vorig bericht moest toeschrijven gedeeltelijk aan gebrek aan passende vaartuigen, gedeeltelijk aan weinige vraag, behoeft men thans nog alleen gewag te maken van het eerste beletsel, daar het tweede opgehouden heeft te bestaan. Men bedoelt daarmede niet, dat links en rechts schepen gevraagd worden – het jaargetijde sluit dit uit – maar de vraag is toch voldoende om bij de afwezigheid van handige schepen, grotere vaartuigen volle koersen te doen bedingen en de hoop te wettigen op verdere beterschap. Het aantal arrivementen was zeer gering. Naar Nederland kwam de Factorij aan de markt voor koffie te Bantam, te Pangool en te Banjoewangie en slaagde in de opname van een juist passend schip tot de zeer matige koersen van NLG 30 voor de Noordkust en NLG 40 voor de Zuidkust. Bij deze afdoening valt in het oog, dat niet partij getrokken is van het feit, dat het bewuste schip het enige was, dat wat grootte betreft kon conveniëren en tevens dat de laatste Factorij-bevrachting van de Noordkust op de basis van NLG 35 voor koffie was. Voor de Zuidkust, waar bij het minste wolkje de afscheep wordt gestaakt, is in dit jaargetijde een koers van NLG 40 daarenboven lang niet voldoende, al is hij NLG 10 hoger dan op de Noordkust wordt besteed, want behalve met gevaar moet ook rekening gehouden worden met de langzame expeditie, die natuurlijk in deze maanden nog meer tijd kost, dan in de Oost-Moesson. Voor arak werd opnieuw een klein schip opgenomen tot NLG 92,50 en NLG 95 van de Oostkust naar Amsterdam. Naar het Kanaal werd afgedaan tot GBP 1.15/-, daarna echter weder tot GBP 1/12/6, alles voor droge suiker. De onderhandelingen, die thans gevoerd worden, hebben intussen GBP 1.17/6 voor natte suiker, ingenomen gewicht, tot basis. Naar Amerika wordt een schip van matige grootte gezocht voor koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New-York. Naar Australië heerst vraag voor suiker naar Melbourne; meer dan GBP 1./- was intussen niet te bedingen en ook nu wordt niet hoger geboden.
De afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: SLAMAT NLG 30 koffie van Bantam en NLG 40 van Pangool en Banjoewangie naar Amsterdam, stoomschepen SUMATRA en VOORWAARTS elk NLG 90 voor koffie, NLG 100 huiden, NLG 110 specerijen, NLG 80 thee, en stoomschip NOORD-HOLLAND NLG 85 koffie, NLG 100 huiden, NLG 90 peper, alle naar Marseille en Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I en URANIA, en stoomschip PRINS HENDRIK.

Afbeelding
Datum 28 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 februari. Vrachten. Er is nagenoeg niets omgegaan, het seizoen voorbij zijnde. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN werd bevracht naar Amsterdam met suiker tot NLG 25 per last en ligt verder in lading. De NOACH IV werd naar het Kanaal voor order bevracht met suiker tot GBP 1.17/6 per ton. De Nederlandse stoomschepen PRINS HENDRIK, LIMBURG en PRINSES MARIE liggen in lading naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, JOHANNA, NIEUWE WATERWEG I en URANIA.

Afbeelding
Datum 25 juli 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Penang, 16 juli. Het Nederlandse schip NIEUWE WATERWEG I, kapt. Van den Bos, van Bassein met rijst naar het Kanaal, hier lek binnen gelopen, is onderzocht en moet gedeeltelijk lossen om naar het lek te kunnen zoeken. Zover men kan zien is de lading weinig beschadigd.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Penang, 12 juli. Het Nederlandse schip NIEUWE WATERWEG I, kapt. P. v.d. Bos, van Bassein naar het Kanaal, hier in averij binnen, heeft nu de gehele lading gelost en is in het dok gegaan. De experts hebben nog geen gehele uitslag vermeld van hun onderzoek, doch zeer waarschijnlijk zullen grote reparaties en nieuwe koperhuid bevolen worden.

Afbeelding
Datum 23 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 22 september. De lading van het Nederlandse schip NIEUWE WATERWEG I, van Bassein naar het Kanaal, te Penang met schade binnen gelopen en aldaar afgekeurd, wordt gedeeltelijk naar de bestemming vervoerd per schip LANERCROST. Een ander schip wordt voor het overige gedeelte gezocht.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

London, 3 oktober. Volgens bericht uit Penang is het schip HILDA aangenomen om het overige der lading van het aldaar afgekeurde schip NIEUWE WATERWEG I naar de bestemming te vervoeren.

Afbeelding