Inloggen
IJMUIDEN - ID 16060


Kroniekberichten

Datum 17 december 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 16 december. Op de werf IJhoek, in de Groote Wittenburgerstraat, zal de kiel worden gelegd voor een klipper van ongeveer 400 lasten, voor rekening van de heren F. U. H. Reiger & Co. alhier, welk schip ter herinnering aan de aanneming door de Tweede Kamer van de wet op de doorgraving van Holland op zijn smalst enz. genaamd zal worden IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 24 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaap de Goede Hoop, 10 februari. Het schip (opm: bark) IJMUIDEN, kapt. G.J. Melenberg, van Gotenburg alhier aangekomen, zal in de loop van de volgende week de reis naar Batavia vervolgen.

Afbeelding
Datum 01 februari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 31 januari. De IJMUIDEN is hedennacht in aandrijving geweest met de MARY GODDARD, de eerste verloor anker en ketting en de tweede kreeg belangrijke schade aan het schip.

Afbeelding
Datum 02 februari 1867
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 31 januari. Volgens telegram uit Brouwershaven van heden had het schip IJMUIDEN, kapt. Icke qq, aldaar van Batavia binnen, die nacht wegens aanzeiling anker en ketting verloren en meer andere schade bekomen.

Afbeelding
Datum 17 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 16 april. Het schip IJMUIDEN, naar Cardiff bestemd, heeft anker en ketting verloren en is door de sleepboot ZUID-HOLLAND op de Kanaalhaven gesleept om zich daarvan te voorzien.

Afbeelding
Datum 28 november 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 oktober. Vrachten bleven bij de wat meerdere arrivementen van vrachtzoekende schepen willig, waartoe ook bedraagt dat de factorij weder enige bodems charterde. Van de elders voor hier bevrachte schepen arriveerden nog slechts enkelen. Naar Amsterdam werden opgenomen de Nederlandse schepen ORTELIUS à NLG 95 voor suiker en koffie, NLG 105 voor licht goed, te Samarang te laden; DRIE GEZUSTERS à NLG 95 voor suiker en koffie, insgelijks te Samarang; IJMUIDEN à NLG 95 voor suiker en rijst en NLG 130 voor arak, hier en te Passaroeang in te nemen; MARIA ADOLFINA NLG 95 voor suiker en koffie en NLG 105 voor licht goed, te Samarang te laden; OCEAAN NLG 95 voor suiker en koffie hier, en in de Oosthoek te laden; SINBAD à NLG 95 voor suiker en koffie, in de Oosthoek te laden; BESTEVAER NLG 95 voor suiker en koffie en NLG 20 voor tin, hier en te Cheribon in te nemen. Naar Rotterdam de Nederlandse schepen NOORD-BRABANT à NLG 95 voor suiker en koffie in de Oosthoek; KOSMOPOLIET I à NLG 95 voor suiker en koffie, hier en te Tagal in te nemen; STAD DELFT NLG 95 en NLG 97,50 voor suiker en NLG 95 voor koffie, te Samarang te laden MARIA ELISABETH NLG 95 voor suiker en koffie, te Pekalongan en Samarang in te nemen; GRONDWET NLG 95 voor suiker en koffie, NLG 20 voor tin, te Cheribon te laden.

Afbeelding
Datum 07 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 6 juli. Zr.Ms. schroefstoomschip de AMSTEL, onder bevel van de luit.t.zee 1e klasse J.B. Everwijn, is de 25e mei j.l. te St. George d’Elmina (kust van Guinea) aangekomen.
AH 070768
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal op maandag 20 juli 1868, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ presenteren te verkopen:
-          ten overstaan van de notaris J.L. Kabel twee1/64e aandelen in het clipper-barkschip IJMUIDEN, groot 388 gemeten lasten, kapt. A.J. de Jong, onder directie van de heren F.U.H. Reiger & Co.
-          ten overstaan van de notaris Joan Oolgaardt: 1/64e aandeel in het Nederlands fregatschip WIJK AAN ZEE, groot 385 gemeten lasten, kapt. G. Mannoury, onder directie van de heren De Vries & Co, en twee aandelen, elk groot NLG in de Stoomboot-Reederij voor het Slepen van Schepen naar het Nieuwediep.
Nadere informatiën bij bovengemelde makelaar.

Afbeelding
Datum 10 juli 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. Bij de op de 7e dezer plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, hebben zich aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij de volgende 53 schepen aangeboden: KRIMPEN AAN DE LEK (371 last), naar Amsterdam, NLG 91, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 89,98, Middelburg NLG 92, Schiedam NLG 89,98; JOHANNES LODEWIJK (399 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; JASON (438 last), naar Rotterdam NLG 90, Schiedam NLG 90; STAD DELFT (399 last), naar Amsterdam NLG 86,93, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 94,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,93, HENDRIKA (397 last), naar Amsterdam NLG 97,40, Rotterdam NLG 94,40, Dordrecht NLG 94,40, Middelburg NLG 97,40, Schiedam NLG 94,40; JOHANNA CHRISTINA (375 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; KINDERDIJK ( 359 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 89,98, Dordrecht NLG 89,98, Middelburg NLG 92, NLG 89,98; GRAAFSTROOM (399 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,95, Dordrecht NLG 84,95, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 84,95; GRONDWET (396 last), naar Rotterdam NLG 90, naar Middelburg NLG 88,70; LAURENS COSTER (692 last), naar Amsterdam NLG 84, Rotterdam NLG 81,82, Dordrecht NLG 81,82, Middelburg NLG 81,82, Schiedam NLG 81,62; PHILIPS VAN MARNIX (800 last), naar Amsterdam NLG 84,60, Rotterdam NLG 83, Dordrecht NLG 83, Middelburg NLG 83, Schiedam NLG 83; AEROLIET (354 last), naar Amsterdam NLG 96, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 92, Middelburg NLG 94, Schiedam NLG 91; ALLEGONDA JACOBA (370 last), naar Amsterdam NLG 91,90, Rotterdam NLG 86,90, Dordrecht NLG 88,90, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 88,90; SINDBAD (254 last), naar Amsterdam NLG 100; JACOBA CORNELIA (260 last) naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 89,94, Schiedam NLG 89,94; KOFFIJBOOM (687 last), naar Amsterdam NLG 86,95, Rotterdam NLG 84,98, Dordrecht NLG 84,98, Middelburg NLG 84,98, Schiedam NLG 84,98; HENRIETTA GERARDINA SUSANNA (303 last) naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 88,94, Dordrecht NLG 89,94, Schiedam NLG 89,94; ’S GRAVENHAGE (1058 last), naar Amsterdam NLG 82,92, Rotterdam NLG 81,81, Dordrecht NLG 81,81, Middelburg NLG 81,81, Schiedam NLG 81,81; NOORD-BRABANT (389 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 86,95, Dordrecht NLG 87, Middelburg NLG 90, Schiedam NLG 86,95; LICHTSTRAAL (794 last), naar Rotterdam NLG 82,82, Dordrecht NLG 83,38, Schiedam NLG 82,82; JACOBA HELENA (389 last), naar Amsterdam NLG 91,90, Rotterdam NLG 86,80, Dordrecht NLG 87,30, Middelburg NLG 90, Schiedam NLG 87,30; TWEE GEZUSTERS (293 last), naar Amsterdam NLG 93,90, Rotterdam NLG 88,70, Dordrecht NLG 98,20, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 89,20; DOELWIJK (435 last), naar Rotterdam NLG 88,92, Schiedam NLG 89,20; JOHANNA (377 last), naar Amsterdam NLG 89, Rotterdam NLG 87, Dordrecht NLG 87, Middelburg NLG 87, Schiedam NLG 87; ALBLASSERDAM (371 last), naar Amsterdam NLG 88,50, Rotterdam NLG 84,50, Dordrecht NLG 86,50, Middelburg NLG 87,50, Schiedam NLG 85,50; YEDO (399 last), naar Amsterdam NLG 96, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 92, Middelburg NLG 93, Schiedam NLG 91; BATAVIA (243 last), naar Amsterdam NLG 89,48; QUATRE-BRAS (160 last), naar Amsterdam NLG 88,95; AUSTRALIE (355 last), naar Amsterdam NLG 88,50, Rotterdam NLG 92,50, DOESBORG naar Amsterdam NLG 100; CHERIBON (389 last), naar Rotterdam NLG 83,36, Dordrecht NLG 84,36, Middelburg NLG 88,79, Schiedam NLG 84,36; ROTTERDAM (397 last), naar Amsterdam NLG 89,75, naar Rotterdam NLG 87,75; HENRIETTE MARIA (423 last), naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam NLG 99,49, Dordrecht NLG 99,49, Schiedam NLG 99,49; GEZINA MARIA (267 last), naar Amsterdam NLG 88,48; ANNA MARIA WILHELMINA (319 last), naar Amsterdam NLG 88,88; DRIE GEZUSTERS (273 last), naar Amsterdam NLG 86,90; CHERIBON (398 last), naar Amsterdam NLG 84,36; ARA EN BETSY ( 390 last), naar Amsterdam NLG 89,44, Rotterdam NLG 94,44; IJMUIDEN (388 last), naar Amsterdam NLG 89,44, Rotterdam NLG 94,44; OCEAAN (486 last), naar Amsterdam NLG 93,49, naar Rotterdam NLG 98,49, Dordrecht NLG 98,49, Schiedam NLG 98,49; AUGUSTE (316 last), naar Amsterdam NLG 90,44; WATERLOO (393 last), naar Amsterdam NLG 85,44; GELDERLAND (243 last), naar Amsterdam NLG 85,44; ZEEBLOEM (221 last), naar Amsterdam NLG 92,50; COSM0POLIET I (398 last), naar Amsterdam NLG 103, Rotterdam NLG 90, Schiedam NLG 90; J.C. SCHOTEL (334 last), naar Amsterdam NLG 95, Rotterdam NLG 87,49, Dordrecht NLG 87,49, Schiedam NLG 87,49; HEBE (328 last), naar Amsterdam NLG 93,90, Rotterdam NLG 88,90, Dordrecht NLG 89,90, Middelburg NLG 91,90, Schiedam NLG 88,90; CONSTANCE (381 last), naar Amsterdam NLG 88,88; BELLATRIX (264 last), naar Amsterdam NLG 84,97; PETRONELLA (295 last), naar Amsterdam NLG 88,25; ZEENIMPH (329 last), naar Amsterdam NLG 91,85; EUROPA (669 last), naar Amsterdam NLG 88,33, Rotterdam NLG 85,34, Dordrecht NLG 85,34, Middelburg NLG 86,80, Schiedam NLG 85,34; SUSANNA (476 last), naar Amsterdam NLG 89,95, Rotterdam NLG 88,20, Dordrecht NLG 88,20, Middelburg NLG 89,40, Schiedam NLG 88,20.

Afbeelding
Datum 07 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 december. De vijfde inschrijving der Factorij door de Nederlandsche Handel-Maatschappij, op 26 oktober 1868 te Batavia gehouden, liep af als volgt:
Aangeboden schepen: SINDBAD, Amsterdam NLG 99,75; ALBLASSERDAM, Amsterdam NLG 102,50, Rotterdam NLG 99,50, Dordrecht NLG 100,50, Schiedam NLG 100,50, Middelburg 101,50; JOHANNA CHRISTINA, Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,89, Dordrecht NLG 98,89, Schiedam NLG 98,89, Middelburg NLG 103,-; GRAAFSTROOM, Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,89, Dordrecht NLG 98,90, Middelburg NLG 103,-; CHERIBON, Amsterdam NLG 107,40, Rotterdam NLG 101,83, Dordrecht NLG 104,75, Schiedam NLG 104,75; ZEENYMPH, Amsterdam NLG 102,49, Rotterdam NLG 107,50, Dordrecht NLG 107,50, Schiedam NLG 107,50; IJMUIDEN, Amsterdam NLG 98,-, Rotterdam NLG 102,50; ZEEBLOEM, Amsterdam NLG 99,99, Rotterdam NLG 104,75, Dordrecht NLG 104,75, Schiedam NLG 104,75, Middelburg NLG 104,75; OUDERKERK AAN DE AMSTEL, Amsterdam NLG 110,60, Rotterdam NLG 100,60, Dordrecht NLG 105,60, Schiedam NLG 105,60, Middelburg NLG 108, 60; waarvan opgenomen naar Amsterdam IJMUYDEN, groot 338 lasten, tot NLG 98,-; SINDBAD, groot 255 lasten, tot NLG 99,75; ZEEBLOEM, groot 221 lasten, tot NLG 99,99; naar Rotterdam GRAAFSTROOM, groot 399 lasten, tot NLG 98,90; ALBLASSERDAM, groot 371 lasten, tot NLG 99,50; naar Schiedam JOHANNA CHRISTINA, groot 375 lasten, tot NLG 98,89; ZEENYMPH NLG 30,- voor tin, NLG 95,- voor suiker, oeloedjamie (opm: ons onbekend product) en koffij te Samarang.
Nog werden particulier bevracht JOHANNA, naar Amsterdam NLG 95,- voor koffij, Samarang; INDIA PACKET, naar Amsterdam NLG 95,- all round Oosthoek; DOESBORGH, naar Amsterdam, all round, Samarang; JEDO, naar Rotterdam, NLG 100,- voor suiker, NLG 95,- voor koffij, idem, zodat onbevracht blijven HENRIETTE MARIA, CHERIBON, OUDERKERK AAN DE AMSTEL, TJILINGSIE en JOHANNA LODEWIJK.

Afbeelding
Datum 15 december 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 december. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handelmaatschappij: WIJK AAN ZEE, 385 lasten, naar Amsterdam NLG 77,80; IJMUIDEN 388 lasten naar Amsterdam NLG 80,14, naar Rotterdam, NLG 85; GERARD PIETER SERVATIUS, 350 lasten naar Amsterdam NLG 84,50, naar Rotterdam NLG 88; ALDEBARAN, 319 lasten, naar Amsterdam NLG 80, naar Rotterdam NLG 82,50; ZAANSTROOM, 324 lasten, naar Amsterdam NLG 79; VERTROUWEN, 360 lasten, naar Amsterdam NLG 82; TELANAK, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,80; LOUIS AUGUST CONSTANTIN ex LOUIS MEIJER, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 74,43; AUSTRALIË 355 lasten naar Amsterdam NLG 73,49; ELECTRA 590 lasten, naar Amsterdam NLG 79,49; BELLATRIX 264 lasten, naar Amsterdam NLG 84,90; BARON VAN HEEMSTRA, 397 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Middelburg NLG 89,70; PHILIPS VAN MARNIX, 800 lasten, naar Amsterdam NLG 89, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,99; HENDRIK IDO AMBACHT, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 84,24, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,24, naar Middelburg NLG 81,24; HEBÉ 328 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 84,50, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,50; NICOLET, 640 lasten, naar Rotterdam NLG 76,50, naar Dordrecht NLG 74,50; SUNDA 900 lasten, naar Amsterdam NLG 83,10, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,55; BEZOEKI, 430 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 80; STAD MIDDELBURG, 397 lasten, naar Amsterdam NLG 90, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 88, naar Middelburg NLG 87,50, naar Schiedam NLG 88; LANDBOUW, 383 lasten, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam NLG 79,43, naar Dordrecht en Schiedam NLG 80, 43; JOHANNA MARGARETHA, 598 lasten, naar Amsterdam NLG 76,87, naar Rotterdam NLG 73,87, naar Dordrecht NLG 74,87, naar Middelburg NLG 76,87, naar Schiedam NLG 74,87.

Afbeelding
Datum 03 juni 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 2 juni. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Zeijlstra , na de 10e april van Soerabaija naar Belang te zijn vertrokken, de 12e te Panaroekan binnengelopen om de opvarenden van een verongelukte praauw te redden. Het heeft de 14e dito de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 05 maart 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 4 maart. Het schip IJMUIDEN, kapt. Zeylstra, de 27e februari naar Batavia vertrokken, is uit zee teruggekomen, heeft door dikte van mist op de Goodwin Sands vastgezeten, doch door assistentie afgebracht en heeft vermoedelijk geen schade bekomen. Het zal te Amsterdam in het dok nagezien worden.

Afbeelding
Datum 11 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 oktober. Het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Zeylstra, ligt te Soerabaija onder reparatie.

Afbeelding
Datum 19 februari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 januari. Vrachten. Het Nederlandse schip URANIA werd naar Amsterdam bevracht tot NLG 50 suiker, N:G 90 huiden en NLG 75 koffie, hier en te Samarang te laden. Het Nederlandse schip INDIA, naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, laadt particulier suiker tot NLG 50 en huiden tot NLG 90. De Nederlandse NEREUS gaat naar Saigon om rijst voor Java te laden tot NLG 0,90.
In lading hier en op de kust de Nederlandse schepen JAVA PACKET, CORNELIS SMIT, OTTO, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL en het stoomschip PRINSES AMALIA.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen± TROMP, GENERAAL VAN SWIETEN, ZUID/HOLLAND, CORNELIA, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, IJMUIDEN, NOACH I, SAMARANG, HELENA ANNA, en stoomschip SUMATRA.

Afbeelding
Datum 07 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 januari. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen vonden plaats: BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Factorij, particulier NLG 55 voor suiker, te Samarang, HELENA ANNA, naar Marseille à FFR 75, hier en te Soerabija te laden. Bij de op de 28 dezer door de Factorij gehouden inschrijving zijn de volgende schepen opgenomen: INDIA PACKET, gehele ruimte NLG 62,50, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, 260 last, NLG 74,90; TROMP, 260 last, NLG 74,90, alle naar Amsterdam.
In lading hier en op de kust de volgende Nederlandse schepen: CORNELIS SMIT, OTTO, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, TROMP, CORNELIA, GENERAAL VAN SWIETEN, NOACH I, stoomschip HOLLAND, PRINS HENDRIK.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJMUIDEN, GRAAFSTROOM, HENRIETTE, ELISABETH SUSANNA.

Afbeelding
Datum 24 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram van Java zijn de Nederlandse schepen ANNA EN SOPHIA en IJMUIDEN, bevracht van Java naar Melbourne en terug van Newcastle NSW. naar Java.

Afbeelding
Datum 30 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 18 februari. In de stand der markt is geen verandering gekomen; afsluitingen waren zeer beperkt, zoals uit onderstaande opgave blijkt: LOUIS AUGUST CONSTANTIN, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Factorij, particulier NLG 50 suiker en koffie, NLG 60 peper, NLG 97,50 huiden, NLG 30 tin, te Bantam en hier te laden, MARIA ADOLFINA, naar Rotterdam NLG 60 koffie te Tjilatjap te laden. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJMUIDEN, GRAAFSTROOM, HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, NIEUWLAND, ANNA EN SOPHIA.

Afbeelding
Datum 03 april 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 februari. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen vonden plaats: PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij; particulier NLG 55 suiker, te Samarang, HENRIËTTE ELISABETH SUSANNA, naar Saigon om rijst te laden voor Java à 90 cent per picol, GRAAFSTROOM, naar Amsterdam, NLG 50 suiker, NLG 60 koffie, in de Oosthoek te laden, ANNA EN SOPHIA, naar Australië, condities geheim.
In lading hier en op de kust voor Nederland de volgende Nederlandse schepen: CORNELIA, GENERAAL VAN SWIETEN, stoomschip HOLLAND, stoomschip PRINS HENDRIK, stoomschip MADURA, stoomschip KONING DER NEDERLANDEN.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJMUIDEN, NIEUWLAND, SUMATRA, MAASSLUIS.

Afbeelding
Datum 19 april 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 maart. In vrachten ging weder weinig om. Naar Amsterdam werden bevracht de volgende Nederlandse schepen: PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, gedeeltelijk door de Nederlandsche Handel Maatschappij bevracht, NLG 55 voor suiker te Samarang; GRAAFSTROOM NLG 50 voor suiker, NLG 60 voor koffie, in de Oosthoek te laden; stoomschip PRINS HENDRIK NLG 100 voor koffie, NLG 90 à 100 voor tabak, NLG 50 voor tin. Naar Rotterdam, KRIMPEN AAN DE LEK NLG 65 voor koffie te Pangool en Patjitan te laden. Naar Saigon vertrekken om rijst voor Java te laden à 90 cent per picol: HENRIËTTE ELISABETH en SUSANNA, stoomschip SUMATRA bekomt dollar 0,45 indien in één haven en dollar 0,50 wanneer in twee havens gelost moet worden. Naar Australië zijn tot geheime condities opgenomen de volgende Nederlandse schepen: ANNA EN SOPHIA en IJMUIDEN. Stoomschip JAVA is à NLG 650 per dag verhuurd van Batavia naar Poeloe Bras en terug. Onbevracht zijn nog de volgende Nederlandse schepen: CORNELIA, stoomschip HOLLAND, MADURA, KONING DER NEDERLANDEN, ALBLASSERDAM, IDA GEERTRUIDA, PETRONELLA.

Afbeelding
Datum 25 april 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 maart. In vrachten voor zeilschepen naar Nederland is het flauw tot omstreeks de laatste koersen, terwijl er voor stoomboten nog weinig lading wordt aangeboden. Naar het Kanaal is voor schepen van passende grootte GBP 3./- betaald. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen kunnen worden opgegeven: CORNELIA, naar Rotterdam NLG 70 voor koffie, NLG 50 suiker, NLG 40 à 50 tabak, hier en op de kust te laden, LUITENANT GENERAAL VAN SWIETEN, naar Amsterdam NLG 102,50 à 110 voor arak, NLG 50 à 55 suiker, NLG 45 tabak, hier en op de kust te laden, KRIMPEN AAN DE LEK, naar Rotterdam, NLG 65 voor koffie te Pangool en Tjilatjap te laden; IJMUIDEN naar Australië, condities geheim; stoomschip JAVA, van Batavia naar Poeloe Bras en terug à 650 per dag; CALIFORNIE naar Amsterdam, NLG 52,50 à 55 voor suiker, NLG 110 arak in de Oosthoek te lade; IDA GEERTRUIDA, naar het Kanaal, GBP 3 voor suiker in de Oosthoek; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN, naar Nieuwediep, NLG 40 à 42,50 tin, NLG 85 voor koffie, NLG 90 à 100 tabak.
In lading hier op de kust, voor Nederland: PETRONELLA, stoomschip HOLLAND, stoomschip MADURA.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ALBLASSERDAM, ADMIRAAL DE RUYTER, ONRUST, JONGE JAN.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 augustus. Het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Zeylstra, te Melbourne aangekomen, heeft volgens brief van de gezagvoerder vanaf 12 mei tot 3 juni een orkaan doorgestaan, en daardoor schade bekomen.

Afbeelding
Datum 03 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 november. Vrachten. De koersen ondergingen geen verandering en de afdoeningen gedurende de laatste veertien dagen voor Nederlandse schepen bepaalden zich tot de NOACH III naar Rotterdam, NLG 60 à 57,50 voor suiker, te Tegal en Pekalongan te laden.
In lading hier en op de kust: het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, en de Nederlandse zeilschepen FERDINAND EN LOUIS, WILLEMINA EN CLARA en TWEE GEZUSTERS.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GIJSBERTUS HERMANUS, NICOLETTE, MAIBIT, IJMUIDEN en de stoomboot BORNEO.

Afbeelding
Datum 18 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 december. Vrachten. Omtrent de markt is niets bijzonders op te geven; de afsluitingen waren sedert ons laatste bericht buitengewoon beperkt.
In lading hier en op de kust, naar Nederland: het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA, en de zeilschepen FERDINAND EN LOUIS, WILLEMINA EN CLARA, TWEE GEZUSTERS en CORNELIS SMIT.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GIJSBERTUS HERMANUS, NICOLETTE, MAIBIT, IJMUIDEN, JOHANNA, ARIA EN BETSY, UTRECHT, en de Nederlandse stoomschepen BORNEO en CELEBES.

Afbeelding
Datum 22 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 december. Vrachten. Sedert de vorige mail werden de volgende Nederlandse schepen bevracht: JOHANNA naar Saigon om rijst naar Java te laden à NLG 0,57 per picol; ARIA EN BETSY naar Amsterdam à NLG 55 voor suiker te Tagal te laden; MAIBIT, naar Rotterdam NLG 57,50 voor suiker te laden te Patjarakan en NLG 30 voor particuliere tin te Batavia; CORNELIS SMIT, naar Rotterdam, gedeeltelijk bevracht voor de Nederlandsche Handel Maatschappij en particulier NLG 30 voor tin en NLG 50 voor koffie; de WILLEMINA EN CLARA naar Amsterdam dito dito en NLG 40 voor tabak aan de oostkust; NICOLETTE, naar Amsterdam ligt aan à NLG 57,50 voor suiker te Soerabaja te laden; het stoomschip PRINSES AMALIA naar Nieuwediep NLG 75 à NLG 85 voor koffie, NLG 80 à NLG 90 voor thee, NLG 90 à NLG 100 voor specerijen, NLG 115 voor huiden en NLG 50 voor particulier tin.
In lading hier en op de kust naar Nederland: de stoomschepen CELEBES en PRINS HENDRIK; zeilschip FERDINAND EN LOUIS en TWEE GEZUSTERS.
Zonder emplooi en lossende: GIJSBERTUS HERMANUS, UTRECHT, IJMUIDEN, SCHIEDAM en ERASMUS, allen Nederlands.

Afbeelding
Datum 18 februari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 januari. Vrachten. De Nederlandse stoomboot CELEBES, naar Amsterdam, NLG 52,50 voor suiker, NLG 60 à 70 voor Santos koffie, NLG 47,50 à 60 voor tabak, NLG 100 voor huiden; SCHIEDAM, naar Rotterdam, NLG 50 voor suiker te Samarang, NLG 60 voor koffie te Tjilatjap; de IJMUIDEN naar het Kanaal, GBP 2.10/- naar de U.K., GBP 2.15/- naar het continent; GIJSBERTUS HERMANUS naar Het Kanaal, GBP 2.10/- naar de U.K.
In lading hier en op de kust de Nederlandse schepen naar Nederland: de stoomschepen HOLLAND, FRIESLAND en KONING DER NEDERLANDEN, de zeilschepen FERDINAND EN LOUIS, TWEE GEZUSTERS en FRIESLAND.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: UTRECHT, SALATIGA, JACOB ROGGEVEEN, NOACH I en de stoomboot BORNEO.

Afbeelding
Datum 14 november 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. C. Ament, I.F.L. Meijjes, I.R. Bos Janszen en E.C.A. Koli, makelaars, zullen op maandag 27 november 1876, des namiddags te 3 uur precies, in het lokaal De Brakke Grond, ten overstaan van de notaris J.H. Richard, aan de meestbiedende verkopen:
Het snel zeilend, gekoperd en kopervast barkschip IJMUIDEN, laatst gevoerd door kapt. F. Zeijlstra, volgens Nederlands meetbrief groot 388 lasten of 735 tonnen, met deszelfs volledige inventaris, zoals het thans is liggende in het Oosterdok aan de dijk.
Men spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Hoyman en Schuurman, te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 28 november 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen te Amsterdam op maandag 27 november: het barkschip IJMUIDEN, groot 735 ton, verkocht voor NLG 25.300. Koper de makelaar Koli (opm: waarschijnlijk voor zijn opdrachtgever)

Afbeelding
Datum 30 december 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 23 december. De afsluitingen bleven op matige schaal en hielden koersen voor schepen van geschikte tonnenmaat zich staande; voor die van grote laadruimte worden echter alleen lager biedingen gedaan, welke ook in sommige gevallen zijn aangenomen. De afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stomer PRINS VAN ORANJE, NLG 85,- à 90,- voor koffie, NLG 90,- thee, naar Nieuwediep; ARY SCHEFFER NLG 52,50 en ELECTRA NLG 47,50 voor suiker, liggen aan, beide naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, behalve die op 16 november gemeld: JOHANNA MARIA, JAN VAN HAAFTEN, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, CORNELIS SMIT, IJMUIDEN, MARY en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 18 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 december. Vrachten. Sedert het bericht van 6 dezer hadden er afdoeningen tot hoger cijfers dan de laatst vermelde plaats en werd voor suiker naar Nederland NLG 50,- à 55,- betaald. De vraag voor ruimte is echter gering. Factory koffie van de Noordkust blijft nog onverkrijgbaar. Voor een volle lading koffie van Pangool werd NLG 65,- aangelegd. Naar het Kanaal werd tot GBP 2,7,6 à 2,10/- afgedaan, en bestaat voor handige schepen enige vraag. Voor Amerika en Australië wordt geen ruimte gezocht. Schepen voor rijst van Saigon naar Java genieten enige vraag, doch ten gevolge der lage biedingen zonder resultaat. Stoomschepen hebben zeer veel moeite de benodigde lading bijeen te krijgen.
De laatste afdoeningen zijn: Nederlandse IJMUIDEN ligt aan, NLG 52½ à 55,- voor suiker van Soerabaya en Probolingo; BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL ligt aan, NLG 50,- suiker, NLG 65,- peper en huiden, NLG 47½ koffie, NLG 17½ tin; PAULINE CONST. ELEONORE NLG 65,- vol koffie van Pangool, alle naar Amsterdam; NIEUWE WATERWEG II ligt aan, NLG 50,- suiker van Pekalongan; CORNELIS SMIT NLG 50,- suiker van de Kust; DORDRECHT II ligt aan, NLG 55,- suiker,
Onbevrachte schepen op Java behalve die met de vorige mail vermeld: HOEK VAN HOLLAND, NOACH III, UTRECHT, GROEN VAN PRINSTERER, ROTTERDAM en JOHANNA MARGARETHA.

Afbeelding
Datum 27 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. De stemming der markt ondervond sedert het bericht van 2 dezer geen verandering; koersen van GBP 1,7,6 à GBP 1,10/- naar Kanaal v.o. werden met moeite bedongen. De lading zowel voor deze bestemming als voor Nederland blijft zeer schaars en werd door Nederlandse schepen in de Oosthoek voor suiker als opvulling het allertreurigste cijfer van NLG 15,- geaccepteerd. De Factory besteedde nog NLG 25 voor 15.000 picols koffie van de Noordkust, doch schijnt voorlopig voldoende ruimte te hebben opgenomen. Van de Zuidkust werd NLG 30 voor een volle lading koffie geaccepteerd en zou tot dit cijfer wellicht nog een schip van plus/minus 15.000 picols te plaatsen zijn. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1,7,6 betaald, terwijl voor dit artikel naar Sydney GBP 1 te bedingen zou zijn. Stoomschepen ondervinden zeer veel moeite in het bijeenbrengen van de nodige lading. Kustvrachten. Het Marine departement vraagt ruimte voor 600 kolen van Onrust naar Padang, en voor 2.200 ton van Banjermassin naar Ternate, Gorontalo, Dobo en Gisser.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: VICE-ADMIRAAL MAY NLG 30 Factory koffie van de Zuidkust naar Schiedam; NICOLETTE GBP 1,10 van Samarang en Probolingo, naar Kanaal v.o.; MAASNYMPH, op 12 augustus voor 8.500 picols Factory opgenomen, accepteerde GBP 1,10 voor suiker als bijlading naar Vlissingen v.o. te lossen U.K. of Continent tussen Bordeaux-Hamburg; FERDINAND EN LOUIS en GEBROEDERS SMIT accepteerden een kustvracht; Franse ROCHELAIS werd alhier afgekeurd en neemt de RAPIDE de lading over voor GBP 920.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: Nederlandse SLIEDRECHT, JOHANNA, OTTELINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSUM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 30 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten, De afdoeningen waren in de laatste tijd van weinig omvang. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, naar Nederland, condities geheim; OTTOLINA, naar Amsterdam, laadt Factory koffie en suiker op de Noordkust à NLG 22,50; JEANNETTE MARIANNE LOUISE, naar Kanaal v.o. GBP 1,10 te Samarang te laden; TRIEST, naar New York, GBP 1,15 koffie, GBP 2,5 licht goed, te Padang en hier te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT,SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

NRC 301178
Texel, 29 november. De Nederlandse bark CONSTANCE is gisteren tegen het vaste strand geslagen. Het bergen der lading uit dat schip is heden aanbesteed voor 25%.

Afbeelding
Datum 05 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. Er valt ook deze mail geen verbetering in de markt te berichten, wel hadden er enige afdoeningen plaats, maar koersen bleven onveranderd. Lading bleef zeer schaars, en moesten verscheidene grote schepen met een gedeeltelijke belading genoegen nemen. Naar Nederland werd voor 15.000 picols koffie NLG 22,50 en suiker en huiden als opvulling tot lage cijfers geaccepteerd. Voor koffie van Tjilatjap werd NLG 25 aangenomen. Naar Kanaal werd met moeite GBP 1,10 bedongen voor hoogstens 1.300 tons. Naar Amerika werd GBP 1,5/- voor 1.000 tons suiker door een groot schip geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1,-, naar Sydney en GBP 1,2,6 naar Melbourne besteed. Kustvrachten. 600 tons steenkolen van Onrust naar Padang werden door een kuster tot NLG 13,45 geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland: SALATIGA, laadt NLG 22,50 factorij koffie en vult op met tabak en suiker à NLG 15 naar Rotterdam; stomer CONRAD, NLG 60 tabak, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, NLG 35 particulier tin naar Nieuwediep; BASTIAAN POT, NLG 25 koffie van Bantam en Tjilatjap naar Rotterdam.
Naar Het Kanaal voor orders: Nederlandse INDUSTRIE, condities geheim.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 16 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 november. Vrachten. In de laatste 14 dagen waren de afdoeningen weder beperkt en is de vraag naar scheepsruimte ver van levendig. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD, naar Nieuwe Diep, NLG 60 voor tabak, NLG 65 voor koffie, NLG 70 voor thee, NLG 100 voor indigo en NLG 35 voor particulier tin; INDUSTRIE, naar Nederland, condities geheim; BASTIAAN POT naar Rotterdam, NLG 25 voor Factorij koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, SALATIGA, KANAGAWA, MAARTEN VAN ROSSEM, IJMUIDEN, MARIE EN ELISABETH en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 20 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 november. Vrachten. In de stemming kwam sedert het laatste bericht geen verandering. Naar Nederland bleef de lading schaars. De Factory besteedde NLG 20 voor 15.000 picols koffie van de Noordkust en NLG 25 voor 18.000 picols koffie van Tjilatjap. Ten gevolge der vele regens wordt de afvoer van koffie uit het binnenland naar de kustplaatsen zeer belemmerd en liggen verscheiden opgenomen schepen op lading te wachten. Van de Noordkust kan de Factory dan ook voorlopig niets meer toezeggen. Naar het Kanaal zou voor een klein schip wellicht GBP 1,12,6 bedingbaar zijn. Stoomschepen ondervinden veel moeilijkheden in het verkrijgen van de nodige lading. Kolen van Banjermassing naar Ternate, Gorontalo, Gisser en Dobo werden tot NLG 17,85 per ton en 500 tons kolen van Onrust naar Billiton werd tot NLG 8,90 per ton door kusters geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: NESTOR, ligt aan, NLG 20 voor 15.000 picols Factory koffie naar Rotterdam; CORNELIA, naar Holland, condities geheim; SLAMAT, ligt aan, NLG 25 voor 18.000 picols Factory koffie, van Tjalatjap naar Amsterdam, stomer PRINS HENDRIK, NLG 65 koffie, NLG 60 tabak, NLG 70 thee, naar Nieuwediep; JOHANNA ligt aan naar Amsterdam; naar Kanaal voor order; IJMUIDEN GBP 1,10 van Samarang; CORNELIA GBP 1,10 van de kust; SLIEDRECHT en BATO accepteerden een transport van Waalklinkers van Samarang naar Indramayoe NLG 11, en naar Planjangan (Cheribon) NLG 9,15 per koyang respectievelijk.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ZUID-HOLLAND, BATAVIER, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KENNEMERLAND, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, ELECTRA, KANAGAWA, MAARTEN VAN ROSSEM, MARIE EN ELISABETH en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 30 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Er zijn weinig schepen aangekomen, gepaard aan het totstandkomen van de vorige afsluitingen, een belangrijke vermindering der beschikbare scheepsruimte en een verhoging van vrachtcijfers ten gevolge heeft gehad.
Hier en op de kust liggen in lading de Nederlandse stoomschepen PRINSES AMALIA, DRENTHE en PRINS VAN ORANJE.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT en IJMUIDEN.
Op de eergisteren door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij gehouden inschrijving werden de onderstaande Nederlandse schepen aangeboden: ZES GEZUSTERS NLG 65 voor 4.000 picols koffie naar Amsterdam; ERASMUS 33.000 picols koffie naar Rotterdam, Dordrecht of Middelburg tot NLG 50; PRESIDENT TRAKRANEN en JOHANNES beiden NLG 70 voor een volle lading koffie, NLG 80, wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; MEDEA NLG 72 voor een volle lading koffie, NLG 80 wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Rotterdam, Dordrecht, Schiedam of Middelburg; INDIA PACKET NLG 70 voor koffie, NLG 75 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 64,47 voor koffie, NLG 72,47 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; THORBECKE II NLG 74,74 en NLG 84,74 als boven; OCEAAN NLG 52,50 voor koffie, NLG 55 voor koffie en suiker naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 voor 10.000 pikols koffie naar Rotterdam. Tin voor alle schepen uitgesloten. De beslissing zal nader bekend gemaakt worden.

Afbeelding
Datum 08 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. In de laatste tijd was de markt minder levendig ten gevolge van de flauwere suikerberichten. De laatst betaalde koersen werden echter gehandhaafd en daar de hoeveelheid te verschepen produkt nog zeer groot is, en niet alleen op Java maar ook in de naburige havens de scheepsruimte gering is, terwijl overal de vraag aanhoudt, zijn de vooruitzichten zeer gunstig te noemen. De Factorij hield 23 oktober een inschrijving – waarvan de aangeboden schepen reeds door ons zijn medegedeeld – en eerst op 25 oktober maakte zij bekend, dat de OCEAAN door haar was opgenomen tot NLG 52,50 naar Amsterdam. Na de inschrijving was zij in de markt tot NLG 55, maar zonder tot afdoening te leiden. Naar het Kanaal werd GBP 2.10/- grif bedongen, en een klein scheepje werd tot GBP 2.15/- opgenomen. Voor koffie naar Amerika werd GBP 2.10/- aangelegd, voor suiker werd GBP 2.5/- besteed. Voor Australië blijft ruimte gevraagd, maar zijn de offertes te laag om tot zaken te komen. Voor Perzië bestaat geen vraag. De koersen voor stoomschepen zijn bijna gelijk aan die, voor zeilschepen betaald. De veel aangeboden ruimte werkt rijzing niet in de hand. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OCEAAN NLG 52,50 vol Gouvernementskoffie en suiker van de Noordkust naar Nederland; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, NLG 57.50 rijst en stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 65 koffie en NLG 30 tin, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 koffie, NLG 70 thee en huiden, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, MEDEA, IJMUIDEN BARON VAN PALLANDT en TRIO.

Afbeelding
Datum 15 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. De stemming is zeer vast en gaan koersen hoger bij betrekkelijk weinig beschikbare ruimte. Opgenomen is het Nederlandse schip BETSY EN ARNOLD naar Middelburg tot NLG 55 voor een volle lading koffie van Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, IJMUIDEN, BARON VAN PALLANDT, TRIO, MINA en TELANAK.

Afbeelding
Datum 21 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 november. Vrachten. Sedert het laatste bericht gingen koersen hoger en heerst er goede vraag, zodat met het oog op de weinige scheepsruimte alle kans op verdere verhoging bestaat. De Factorij nam, na de uitgave van de laatste circulaire, de BETSY EN ARNOLD - op 13 oktober vertrokken van Samarang naar Sumanap om zout voor de eerstgenoemde plaats te laden, dus vooreerst nog niet disponibel – op tot NLG 55 voor een volle lading. Daarop kwam zij in de markt tot NLG 60, daarna tot NLG 65, waartoe de PRESIDENT TRAKRANEN (vol) en JOHANNES (20.000 pikol) afsloten. Toen door deze afdoening een verdere verhoging vooreerst dus niet te verwachten was, boden ook andere schepen zich tot dit cijfer aan, daar het wachten nu niet meer voldoende beloond zou worden. Men betreurt echter het vlugge besluit van bovengenoemde schepen, daar men, de toestand kennende, met zekerheid hogere cijfers had mogen verwachten. Het kleine verschil van NLG 2,50, dat later door de Factorij gemaakt werd, moet worden gezocht in verschil in klasse en leeftijd tussen de vier betreffende schepen en de eerst opgenomenen. De Factorij is op het ogenblik zeer geretireerd. Naar het Kanaal bestond veel vraag en werd het laatst GBP 3.5/- betaald, dat thnas grif geboden wordt. Naar Amerika werd ruimte voor suiker en koffie opgenomen tot GBP 2.15/-. Naar Australië bestaat vraag voor een klein schip.
De koersen voor stoomschepen deelden in de algemene rijzing. Voor koffie werd NLG 80, voor rijst NLG 75 bedongen.
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: PRESIDENT TRAKRANEN NLG 65 Factorij-koffie, suiker en rijst van Bantam, Dadap, Cheribon, Tegal en Pekalongan naar Amsterdam; JOHANNES ligt aan, NLG 65 20.000 pikol Factorij-koffie uit de Oosthoek, THORBECKE II NLG 65 vol Factorij-koffie uit de Oosthoek naar Rotterdam; ERASMUS ligt aan, NLG 50 15.000 pikol Factorij-koffie; IJHOEK naar Dordrecht, BARON VAN PALLANDT naar Rotterdam, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET naar Amsterdam, ieder NLG 62,50 vol koffie uit de Oosthoek; IJMUIDEN GBP 2.15/- koffie van Passaroean naar New York; MEDEA GBP 2/15/- suiker indien naar New York, GBP 3./- indien naar Boston. Naar Australië: Nederlands-Indisch stoomschip TAMBORA gbp 1.10/- NAAR Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, MAIBIT, TRIO, MINA, TELANAK, ELISABETH, ANTOINETTE, KANAGAWA en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 02 april 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 maart. Vrachten. Sinds de laatste mail kwam er weinig verandering in de toestand van de markt. De stemming blijft vast, doch de vraag beperkt; arrivementen zijn van geringe betekenis, zodat geen vermeerdering van de onbevrachte vloot waar te nemen is. Naar Nederland heerst gebrek aan zwaar goed; slechts waren enige duizenden picols suiker te bekomen, doch licht goed blijft in de Oosthoek verkrijgbaar. Naar het Kanaal wordt ruimte gezocht voor stroop en ook voor enige restanten droge suiker, doch ontbreekt het aan passende scheepjes. Afdoeningen bleven dientengevolge beperkt tot die van een enkel schip voor stroopsuiker en van een ander, thans nog te Soerabaija liggende, om te Padang kopra te laden. Naar Amerika bestond geen vraag. Naar Australië werden weer drie kleine schepen opgenomen, het ene voor Melbourne, de anderen voor Sydney. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn; stoomschip KONINGIN EMMA, NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 110 huiden, NLG 80 thee, en TELANAK NLG 40 suiker, naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE Ffrs. 95 suiker naar Marseille, NLG 87,50 koffie, NLG 75 tabak, NLG 80 thee, NLG 110 huiden naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, MAIBIT, NOACH I, RUDOLPHINE, AGATHA en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 12 april 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 maart. Vrachten. Terwijl het aantal beschikbare schepen afneemt, is er weinig omgegaan. Sedert de laatste mail vonden geen afsluitingen plaats.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, MAIBIT, NOACH I, RUDOLPHINE, AGATHA en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 17 april 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 maart. Vrachten. De vaste stemming waarin de markt verkeerde bleef ook gedurende de laatste dagen aanhouden, doch is het aantal plaats gevonden afdoeningen ook ditmaal weer slechts zeer gering. Arrivementen bepaalden zich tot een enkel schip en is het aantal disponibele schepen dus opnieuw minder geworden. Naar Nederland wordt tevergeefs ruimte aangeboden. Naar het Kanaal zijn enige schepen van klein charter benodigd voor droge suiker; voorts wordt ruimte gezocht voor stroopsuiker. Naar Amerika zou een klein schip te plaatsen zijn voor koffie uit de laatste veiling. Naar Australië kwam een afdoening tot stand tot GBP 1.7/6 voor suiker naar Melbourne. Kustvrachten: op 26 dezer wordt door de Marine een inschrijving gehouden voor het transport van 300 ton kolen van Soerabaija naar Letti en 400 ton van Purmerend naar Kalmoa. Voor rijst van Saigon naar Java wordt een scheepje van 10.000 picols gezocht en men zou circa NLG 1 per picol willen aanleggen. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD, NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 110 huiden, NLG 80 thee, suiker en rijst, NLG 40 tin naar Amsterdam; IJMUIDEN GBP 2.1/5 per ton ingenomen gewicht Oosthoek te laden naar het Kanaal.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: MAIBIT, NOACH I, RUDOLPHINE en AGATHA.

Afbeelding
Datum 29 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 mei. Het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Oepkes, van Soerabaija naar het Kanaal, is lek te Benkoelen binnengelopen. Het zal naar Batavia gesleept worden.

Afbeelding
Datum 07 juni 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 3 juni. Het Nederlandse schip IJMUIDEN is op sleeptouw hier aangekomen.

Afbeelding
Datum 14 juli 1881
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Op een nader te bepalen dag in het begin van de maand augustus zullen ondergetekenden op publieke vendutie verkopen het Nederlandse barkschip IJMUIDEN, kapt. Oepkes, groot 666 tonnen en ladende 15.000 pikols, met complete inventaris, liggende ter rede van Batavia.
Nadere informatiën zijn te bekomen bij de heren MacLaine, Watson & Co. en bij John Pryce & Co.
Batavia, 14 juli 1881

Afbeelding
Datum 19 juli 1881
Krant JB - Javabode

Advertentie. De verkoop van het Nederlands schip IJMUIDEN gaat niet door.
De agenten, MacLaine, Watson & Co.

Afbeelding
Datum 22 juli 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 juni. Het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Oepkes, van Soerabaya naar het Kanaal, lek alhier binnengebracht, is bezig de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 24 juni. Het schip IJMUIDEN is lossende; een gedeelte der lading was te Benkoelen door de SINDORO overgenomen, welke haar herwaarts sleepte. Een goed gedeelte van de geloste lading is beschadigd bevonden door zeewater en is in veiling verkocht.

Afbeelding
Datum 05 september 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 30 juli. De lading van het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Oepkes, van Soerabaija naar het Kanaal, hier lek binnen, is geheel verkocht; het schip zal repareren.

Afbeelding
Datum 12 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 8 oktober. De vaste stemming bleef aanhouden; de vraag naar scheepsruimte nam toe en opnieuw valt een vooruitgang van koersen te constateren. Dat slechts weinig afdoeningen te vermelden zijn, ligt dan ook uitsluitend aan de aanwezigheid van disponibele schepen, waaraan juist behoefte bestaat; nog lossende of nog zeilende genieten minder attentie. Intussen is, bij gebrek aan arrivementen, de onbevrachte vloot zeer gedund, zodat aangenomen mag worden dat de tegenwoordige noteringen zo niet verbeteren, dan toch vermoedelijk zich voorlopig staande zullen houden. Ook in naburige havens is de stemming, die altijd min of meer op hier terug werkt, goed; te Manilla ontstond enige meerdere vraag en te Singapore schijnt gebrek aan passende schepen te bestaan. Naar Nederland werd een schip gezocht voor een lading suiker van Samarang naar Rotterdam, waarvoor door afschepers NLG 75 geboden werd. De conditie was echter dadelijke desponibelstelling van het vaartuig en kon voor deze vracht alleen in aanmerking komen, de ANTONIA die juist in ballast van Timor te Soerabaija was gearriveerd. De Factorij slaagde te zelfde tijd nog in de opname van een schip voor een volle lading koffie van de Noordkust naar Rotterdam tot NLG 65. Naar het Kanaal heerste goede vraag voor scheepsruimte en werd een vrachtcijfer bereikt van GBP 3.7.6., een cijfer dat sedert november 1879, niet in onze vrachtbrieven heeft mogen staan. Door gebrek aan disponibele eerste klas schepen, konden afschepers overgehaald worden ook enige van lagere klasse op te nemen, doch betalen deze meer assurantie premie in de vorm van een evenredig mindere vracht. Naar Amerika kwam een charter tot stand voor suiker, doch de scheepsnaam werd nog niet bekend. Voor de koffie uit september Padang veiling, die bestaan heeft uit 41.000 picols, zal vermoedelijk spoedig ruimte nodig zijn. Naar Australië heeft een afdoening plaats gehad voor suiker tot GBP 1.15.0 naar Sydney. In kustvrachten is niets omgegaan. De enige afdoening van een Nederlands schip is: MADURA NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SINDORO, GRAAFSTROOM, Mr JACOB VAN LENNEP, L.R. KOOLEMANS BEYNEN, THORBECKE III, NOACH IV en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 22 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 oktober. Voor Nederland heeft men hogere vrachten besteed, terwijl ook voor het Kanaal en andere bestemmingen passende schepen slechts tot vastere koersen te bekomen zijn. Het Nederlands schip MR. JACOB VAN LENNEP boekte een volle lading koffie tot NLG 70, de L.R. KOOLEMANS BEYNEN een dito van de zuidkust (opm: van Java) tot NLG 80 per last naar Amsterdam en de GRAAFSTROOM 26.000 picols koffie tot NLG 70 per last naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SINDORO, THORBECKE III, NOACH IV, IJMUIDEN, THORBECKE II en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 30 november 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 oktober. Gedurende de laatste veertien dagen bleef de markt zeer vast gestemd, en is een verdere vooruitgang in de koersen te berichten. De aanwezige onbevrachte vloot verminderde zeer, en waren de arrivementen zeer gering. Naar Nederland werd van de Factorij een hogere koers bedongen, en sloten vier schepen tot NLG 70 voor koffie van de Noordkust en NLG 80 van de Zuidkust af. Een partij suiker van particulieren werd tot NLG 75 geaccepteerd. Naar het Kanaal bleef goede vraag bestaan en werd GBP 3.10/- voor suiker betaald, tot welk cijfer nog ruimte te plaatsen zou zijn. Voor koffie van Java en Padang naar Amerika wordt ruimte gezocht. Voor een gedeelte van de laatste Padang veiling had een bevrachting tot GBP 3 plaats. Naar Australië blijft gelegenheid gevraagd, doch biedingen zijn niet in verhouding tot de koersen voor andere bestemmingen te maken. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, naar Amsterdam: NOACH IV
NLG 75 voor 10.000 picols suiker, en NLG 70 voor 15.000 picols koffie, van Samarang naar Rotterdam; SINDORO en THORBECKE III GBP 3.10/- voor suiker.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; IJMUIDEN, THORBECKE II, NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, stoomschip VOORWAARTS.

Afbeelding
Datum 06 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 oktober. Vrachten. Er is veel vraag naar scheepsruimte en weinig disponibele schepen. Er kwamen echter geen afsluitingen van Nederlandse schepen tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJMUIDEN, THORBECKE II, NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, PRINS HENDRIK, SLIEDRECHT.

Afbeelding
Datum 11 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 november. Vrachten zonder verandering; bij weinig disponibele schepen en slechts een gering aantal nieuwe arrivementen bleef de stemming zeer vast, ook al deed vraag naar ruimte zich minder krachtig voelen dan laatst en konden dientengevolge volle koersen bedongen worden, ook voor schepen, die nog zeilende en eerst in december laadklaar kunnen zijn. Grote vaartuigen zijn echter moeilijk te plaatsen. Naar Nederland kwam een afdoening tot stand tot laatst bestede koersen. Zwaar goed blijft schaars, licht goed daarentegen in flinke hoeveelheden voorhanden. Naar het Kanaal werden wederom verscheidene schepen bevracht, doch de meeste in naburige havens, daar het hier aan schepen van passende grootte ontbrak. De stemming is vast, doch de vraag minder levendig en schijnt voorlopig in de meest dringende behoefte te zijn voorzien. Naar Amerika werd ruimte opgenomen voor koffie van Java en Padang naar New York. Naar Australië blijft de vraag naar ruimte heersen, doch afdoeningen vonden niet plaats. Kustvrachten zonder engagementen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip VOORWAARTS NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo, NLG 100 suiker van de Noordkust naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 95 koffie, NLG 100 suiker, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo van de Noordkust naar Amsterdam; THORBECKE II ligt aan NLG 75 suiker en rijst, NLG 70 koffie van de Noordkust naar Amsterdam. Naar het Kanaal laadt de IJMUIDEN suiker, conditiën geheim.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, VOORLICHTER, SLIEDRECHT, PRINS HENDRIK, SOERABAIJA en stoomschip KONINGIN EMMA.

Afbeelding
Datum 27 april 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 26 april. Kapt. Oepkes, voerende het schip IJMUIDEN, van Joana alhier aangekomen, rapporteert op 58º45’ NB 15º30’ WL te hebben gezien een op de lading drijvend schip, de grote luiken lagen open, het tuig was afgenomen tot onderwanten en stagen toe, aan de spiegel waren de letters TRA van Drammen goed zichtbaar.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 20 augustus. Het stoomschip JUNO, naar Bremerhaven vertrekkende, is in het kanaal in aanvaring geweest met het barkschip IJMUIDEN, waardoor beide schade bekwamen.

Afbeelding
Datum 05 maart 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Chr. Ament en Alb. Vinke, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principaal, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 12 april 1886, des namiddags te 3 uur precies, in het lokaal De Brakke Grond in de Nes te Amsterdam, bij opbod en afslag te verkopen:
- Een extra ordinair welbezeild kopervast en gekoperd barkschip, genaamd PRINCES AMALIA, gevoerd door kapt. R.J. Lieuwen. Volgens Nederlandse meetbrief gemeten netto 2.225,97 kubieke meter of 785,76 register tonnen.
- Een extra ordinair welbezeild, kopervast en gekoperd barkschip, genaamd PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, gevoerd door kapt. C.D. Swart, volgens Nederlandse meetbrief gemeten op netto 2.029,43 kubieke meter of 716,39 register tonnen.
- Een extra ordinair welbezeild kopervast en gekoperd barkschip, genaamd IJMUIDEN, gevoerd door kapt. C. Lodewijk. Volgens Nederlandse meetbrief gemeten op netto 1.887,77 kubieke meter of 666,38 register tonnen.
- Een extra ordinair welbezeild ijzeren driemast schoenerschip, genaamd FERDINAND EN LOUIS, gevoerd door kapt. S. Mink. Volgens Nederlandse meetbrief gemeten op netto 1,203,41 kubieke meter of 424,80 register tonnen.
- Een extra ordinair welbezeild kopervast en gekoperd driemast schoenerschip genaamd STAD DOCKUM, gevoerd door kapt. T.W. Dekker. Volgens Nederlandse meetbrief gemeten op netto 1.045,81 kubieke meter of 369,51 register tonnen.
Alle welke schepen varen onder Nederlandse vlag. En zulks alle met derzelver rondhouten, opstaand en lopend want, zeilen, touwen, ankers, kettingen en verdere scheepsbehoeften, volgens afzonderlijk gedrukte inventarissen. Genoemde schepen zijn voor de houtvaart geschikt en daartoe ingericht en geclassificeerd bij de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren te Amsterdam, het eerste, tweede, derde en vijfde schip in klasse B en het vierde schip in klasse A³. Het eerste, tweede en derde schip liggen aan de werf Het Witte Kruis, van de scheepsbouwmeesters J. Meijjes en Zoon, Kleine Kattenburgerstraat, en het vierde en vijfde schip aan de werf van de scheepsbouwmeesters A. van der Hoog & Co, aan de Hoogte van de Kadijk. Zijnde inmiddels uit de hand te koop.
Nader onderricht begerende, spreke men met bovengenoemde makelaars of met de cargadoor.

Afbeelding
Datum 15 april 1886
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 april. In de Brakke Grond werden gisteren de volgende Nederlandse schepen geveild:
- PRINSES AMALIA, groot 785 ton, gebouwd in 1855: NLG 4.900, in slag NLG 200. Koper A.D. Strumphler.
- PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, groot 716 ton, gebouwd in 1856: NLG 4.500, in slag NLG 225. Koper A.D. Strumphler.
- IJMUIDEN, groot 666 ton, gebouwd in 1864: NLG 6.600, in slag 500. Koper W. de Lorme van Rossem.
- FERDINAND EN LOUIS, groot 424 ton, gebouwd in 1858: NLG 4.350, in slag NLG 800. Koper C. Ament.
- STAD DOCKUM, groot 369 ton, gebouwd in 1857: NLG 3.300, in slag NLG 700. Koper A.D. Strumphler.
Alle vijf gecombineerd NLG 25.393, in slag NLG 2.000. Koper C. Ament voor de heren E.J. Bok & Zn.
- VOLHARDING 5, ijzeren schroefstoomboot: NLG 675. Koper P.H. Craandijk.

Afbeelding
Datum 08 juni 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 juni. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Wiersma, heden van hier ter rede van Hudiksvall aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 18 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegrammen zijn de Nederlandse schepen IJMUIDEN, kapt. Wiersma en LINA EN JOHANNA, kapt. Visser, beide van hier, gisteren te Sundsvall aangekomen.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 oktober. Het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Wiersema, is op zee door de equipage verlaten. Deze werd opgenomen door het schip ELEVENTH en te Lowestoft geland.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 13 oktober. De Nederlandse bark LINA EN JOHANNA, kapt. Visser, van Amsterdam naar Sundsvall, werd heden voormiddag door het stoomschip MAGNET binnen en in de haven gesleept. De sleepboot GRAF MOLTKE bracht hier in de haven de Nederlandse bark IJMUIDEN, die door LINA EN JOHANNA in de Noordzee verlaten drijvend aangetroffen werd. Vier man van de LINA EN JOHANNA werden daar aan boord gezet, die het schip hier binnen brachten.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 13 oktober. Het barkschip IJMUIDEN heeft zeilen verloren en meer andere schade bekomen. De Nederlandse tjalk JONGE GERRIT, kapt. Groeneveld ( Groenewold), van Memel naar Ruhrort bestemd, is hier binnengelopen.

Afbeelding
Datum 05 januari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 1 januari. De navolgende Nederlandse schepen liggen alhier in de haven: IJMUIDEN, LINA EN JOHANNA en de HOOP.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 augustus. Volgens van de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Wiersma, 25 dezer van hier te Archangel aangekomen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 oktober. Volgens bericht aan de rederij is het Nederlandse schip IJMUIDEN, kapt. Wiersma, gisteren van Amsterdam te Sundsvall aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 15 november 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 november. Het schip (opm: bark) IJMUIDEN, kapt. Wiersma, van Sundsvall naar Amsterdam, is te Sandholm aan de grond geraakt, maar met accoord voor GBP 50 vlot gesleept, en heeft de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 02 mei 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 april. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het Nederlandse schip (opm: bark) IJMUIDEN, kapt. T.W. Dekker, de 17e april van Cardiff naar Buenos-Ayres vertrokken, heden te St. Nazaire binnengelopen met overgeworpen lading en met verlies van stuurtoestel, kompas en schijnlicht. Vier man der equipage zijn over boord geslagen, terwijl 4 anderen verwond zijn.

Afbeelding
Datum 14 mei 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 mei. Het Nederlandse schip (opm: bark) IJMUIDEN, kapt. T.W. Dekker, met schade te St. Nazaire binnen, is bezig met repareren en zal vermoedelijk in de loop dezer week de reis naar Buenos-Ayres kunnen voortzetten.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 oktober. Volgens door ons ontvangen telegram uit Londen vertrok het schip FRITS FABER BEUKEMA de 17e september van Rio Grande naar Macau, en het schip IJMUIDEN de 16e september van Buenos-Ayres naar Apalachicola.

Afbeelding
Datum 24 februari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 20 februari. Het schip IJMUIDEN, kapt. T. Dekker, van Pensacola verwacht wordende, zal hier op de rede order bekomen voor Fécamp.

Afbeelding
Datum 21 april 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 april. Volgens particulier bericht is het schip IJMUIDEN, kapt. Dekker, bevracht van Hernösand naar Katendrecht voor de heren J. van Schijndel & Co.

Afbeelding
Datum 05 november 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 november. Volgens een Reuter-telegram werd het Nederlandse barkschip IJMUIDEN gisterenochtend drijvend gezien bij de Fæder eilanden, met slechts één man aan boord. Het schip lag 19 oktober zeilklaar te Frederikshamn (opm: Hamina) met bestemming Amsterdam.

Afbeelding
Datum 05 november 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 4 november. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse barkschip IJMUIDEN, kapt. R. Swart, van Frederikshamn (opm: Hamina) naar hier, bij Fjällbacka (opm: 60 mijl NNW van Gothenburg) gestrand. Het volk is gered en te Fjällbacka geland.

Afbeelding
Datum 06 november 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Berlijn, 3 november. Uit Fjällbacka, een kleine Zweedse stad aan het Skagerrak, werd het volgende telegram ontvangen. In de afgelopen nacht heeft hier een vreselijke zuid-westerstorm gewoed en zagen enige loodsen en visserslieden hedenochtend de Nederlandse bark IJMUIDEN drijven bij de Væder eilanden. Er was slechts één man aan boord. De beide scheepsboten en het scheepsjournaal waren weg. De overige 13 man hebben vermoedelijk het schip met de boten verlaten en zouden zijn verdronken. (opm; zie NRC 051198, volk gered)

Afbeelding
Datum 12 november 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 november. De Nederlandse sleepboot CYCLOPS (Zurmuhlen) vertrekt heden van hier naar Fjallbacka om het Nederlandse schip IJMUIDEN van daar naar Amsterdam te slepen.

Afbeelding
Datum 17 november 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 november. De Nederlandse sleepboot CYCLOP is heden te Fjällbacka aangekomen en vertrekt morgen van daar met de IJMUIDEN op sleeptouw naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 19 april 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 17 april. De Nederlandse bark IJMUIDEN van de heren E.J. Bok & Zn te Amsterdam is verkocht aan de heer Pais (om: tagrijn) te Harlingen om gesloopt te worden. Het schip is reeds te Harlingen aangekomen.

Afbeelding
Datum 30 juni 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Elseneur, 26 juni. De gehele lading van de hier lek binnengelopen Nederlandse bark IJMUIDEN is gelost. Het schip zal in het dok gezet worden om te repareren.

Afbeelding
Datum 26 juli 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 juli. Volgens bericht uit Elseneur heeft het Nederlandse barkschip IJMUIDEN gerepareerd en neemt de geloste lading weer in.

Afbeelding
Datum 05 maart 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 4 maart. De Nederlandse bark IJMUIDEN, te Rotterdam liggend en toebehorend aan de heren E.J. Bok & Zoon, is uit de hand verkocht naar Hendrik-Ido-Ambacht om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 05 maart 1903
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

De te Rotterdam liggende bark IJMUIDEN is uit de hand verkocht voor sloop aan S. de Waard te Hendrik-Ido-Ambacht.

Afbeelding