Inloggen
BASTIAAN POT - ID 15913


Kroniekberichten

Datum 19 juli 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Elshout (Nieuw Lekkerland), 17 juli. Heden namiddag omstreeks 6½ uur is van de werf van de heren Gebroeders B. Pot, te water gelaten het barkschip BASTIAAN POT, groot circa 400 gem. lasten, en gebouwd voor rekening van een rederij onder directie van de heer J.H. van Zanten te Krimpen a/d Lek, zullende gevoerd worden door kapt. P. van der Hoog.

Afbeelding
Datum 02 januari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. - Hellevoetsluis, 31 decemberAangekomen: LORD RAGLAN, van Newcastle.
Vertrokken: AFRIKA, kapt. Dekker, naar Quisembo; MARGARETHA, kapt. Theesing, naar  Manzan.; CLASINA, kapt. Vassen, en ANNA MARIA, kapt. Bakker, beiden naar Buenos-Ayres; ARROW, kapt. Matthews, naar de Azorische Eilanden; VERWISSELING, kapt. v.d. Weijden, naar Gibraltar; MINERVA, kapt. Doewes, naar Havre; WARREN HASTINGS, kapt.  Hedley, naar Londen; BROTHERS SUCCESS, kapt. Hobart, naar Rochester; BELLA,  kapt. Elson, naar Cardiff; STAR, kapt. Benton, naar Leith; ANNECHINA, kapt. Smit, naar Bellast; ENTREPRISE, kapt. Böling; STAR, kapt. Smit; COLLINGWOOD, kapt. Nunn; JEANNETTE ROELINE, kapt. Hoeksema; VLAARDINGEN, kapt. Goudswaard; LOTUS, kapt. Knowles; NYMPH, kapt. Coole, en LORD PALMERSTON, kapt. Johnson, allen naar Newcastle; SCORPION, kapt. VVelsh, en VOORWAARTS, kapt. Vink, beiden naar Engeland; SWAN, kapt. Cherry, naar Middlesbro'.
Het schip CORNELIA, kapt. Croese, naar Batavia bestemd, is door de KINDERDIJK tot de Kwak gesleept en daar geankerd.
De stomer OSPREY en RHÓNE liggen uitgaande in ' t Kanaal.
Brouwershaven, 31 december. Aangekomen: JASON, kapt. v. Bueren, van Batavia.
Vertrokken: NEDERLAND, kapt. v.d. Eb; ALLEGONDA JACOBA, kapt. Swart, en VREDE, kapt. Ter Bruggen, allen naar Batavia; ST. JAN, kapt. Lommerse, en WHAMPOA, kapt. Metz, beiden naar Samarang; MARIE, kapt. Biesthorst, naar Soerabaija; BASTIAAN POT 9opm: eerste reis van deze bark), kapt. Van der Hoog, naar Melbourne; BALTIMORE, kapt. Meijer, EMIL, kapt. Bormann, beiden naar New-York; LOBELIA, kapt. Joblin, naar Londen.
Van Texel vertrokken. 31 december. KONING WILLEM II, kapt. Besseling, naar Batavia; AMAZONE, kapt. Kramer, naar Samarang; GOUVERNEUR ELIAS, kapt. Schuurman, naar Japan.
Te Belfast aangekomen. 28 december. ZEEMEEUW, kapt. Swart, van Dordrecht.
Aangekomen schepen op Java vóór 14 november, PRINSES AMÉLIE, kapt. Groeneveld, van de Kaap de Goede Hoop; EDOUARD MARIE, kapt. v.d. Kolff, en BELLATRIX, kapt. Haacke, beiden van Shields.

Afbeelding
Datum 13 maart 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
Voor Rotterdam: BASTIAAN POT, kapt. P. van der Hoog, LICHTSTRAAL, kapt. P. Wierikx, GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma, JANNETJE, kapt. H.G. Meijerhoff, JULIA kapt. A. van der Tas, PETRONELLA, kapt. W.T. Leicher, FREDERIK HENDRIK, kapt. l.N. Glazener, ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers, OTTOLINA, kapt. A. Eeleman.
Voor Amsterdam: PROVINCIE DRENTHE, kapt. B.H. Boer, MATHILDE, kapt. J.H. Fekkens, BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, INDIA PACKET, kapt. G. Diepering, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter, NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.C. Rosier, PETRONELLA, kapt. J.C.Strootman, KOOPHANDEL, kapt. J.N. Mooi, AMSTERDAM, kapt. C.J. Doekzen, MARIA VERONICA, kapt. J.S. Schol, WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma, VERTROUWEN,kapt. F. de Vos, KANDANGHAUER, kapt. W. Zeelt.
Voor Dordrecht: GEERTRUIDA MARIA, kapt. M. de Ligny, JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt. K.F. Lammerts.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten.
Voor Middelburg: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve, SALATIGA, kapt. J. Kettler.

Afbeelding
Datum 25 april 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 april. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip (opm: bark) BASTIAAN POT, kapt. Van der Hoog, gepasseerde zaterdag (22 dezer), van hier te Gotenburg aangekomen; om aldaar voor Melbourne te laden. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 5 schepen, als:
Voor Rotterdam: NIEUWE WATERWEG II, kapt. N.N.
Voor Amsterdam: MEPPEL, kapt. S. Stikkel van Dam; KANAGAWA, kapt. P. Ouwehand. Voor Dordrecht: BASTIAAN POT, kapt. J.D.P. Zetteler.
Voor Middelburg: BATAVIA, kapt. D. Zwanenburg.

Afbeelding
Datum 23 april 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 maart. Aangekomen schepen: AEOLUS, HONIGBIJ, AUROLIUS, JUPITER, VOORUIT, kapt. Groenewoud.
Vertrokken schepen: BANTAM, BASTIAAN POT, BEZOEKI, CORNELIA, kapt. Croeze; FRANCINA WILLEMINA, GERARD PIETER SERVATIUS, JOSEPHINA BERNARDINA, MARIA ADOLFINA, MARIA REGINA, MATHILDA, SCHELDE, SCHIEDAM, VREDE, kapt. Huyzer; VICE-ADMIRAAL MAY, VIJF VRIENDEN, MACASSAR, kapt. v.d. Brink, NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 27 september 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 september. Voor de overvoer naar Batavia van een houten stoom-barkas met daarbij behorende machinerie is door de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangenomen het schip BASTIAAN POT, kapt. J.D.P. Zetteler.

Afbeelding
Datum 10 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 december. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, zijn de volgende 34 schepen aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden:
ELECTRA (590 last), naar Amsterdam NLG 79,97; HENRIETTE GEERTRUIDA (260 last), naar Amsterdam NLG 110,-; ANNA SOPHIA (382 last), naar Amsterdam NLG 89,74; FAGEL (315 last), naar Amsterdam NLG 94,44, Rotterdam NLG 94,44, Dordrecht NLG 99,44, Middelburg NLG 99,44, Schiedam NLG 99,44; CHRISTINA MARIA (210 last), naar Amsterdam NLG 99,98; VICE-ADMIRAAL MAY (399 last), naar Amsterdam NLG 90,97; FERDINAND & LOUIS (269 last), NLG 93,98; PRESTO (231 last), naar Amsterdam NLG 100,-; JUPITER (387 last), naar Amsterdam NLG 94,90, Rotterdam NLG 100,-; HERMAN DE RUIJTER (319 last), naar Amsterdam NLG 92,49; ORTELIUS (392 last), naar Amsterdam NLG 92,49, Rotterdam NLG 94,49; VOORUIT (143 last), naar Amsterdam NLG 110,-; HOLLANDSCH TROUW (387 last), naar Amsterdam NLG 110,-; MARIA REGINA (225 last), naar Amsterdam NLG 94,50; SCHIEDAM (395 last), naar Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,-, Dordrecht NLG 99,-, Middelburg NLG 103,-, Schiedam NLG 98,-; MARIA (561 last), naar Amsterdam NLG 93,-, Rotterdam NLG 88,88; Dordrecht NLG 88,88, Middelburg NLG 89,89, Schiedam NLG 88,88; TRITON (396 last), naar Rotterdam NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-; ARGO (284 last), naar Rotterdam NLG 100,-, Schiedam NLG 100,-; MEDEA (398 last), naar Rotterdam NLG 100,-, Schiedam NLG 100,-; MARIE (396 last), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 97,-, Dordrecht NLG 97,-, Middelburg NLG 98,-, Schiedam NLG 97,-; MINA (397 last), naar Amsterdam NLG 98,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Middelburg NLG 96,-, Schiedam NLG 95,-; KANAGAWA (642 last), naar Amsterdam NLG 92,50, Rotterdam NLG 87,50, Dordrecht NLG 87,50, Middelburg NLG 92,50, Schiedam NLG 87,50; CORNELIS SMIT (398 last), naar Amsterdam NLG 104,98, Rotterdam NLG 99,98, Dordrecht NLG 99,98, Middelburg NLG 104,98, Schiedam NLG 99,98; HONINGBIJ (399 last), naar Amsterdam NLG 91,39, Rotterdam NLG 88,39, Dordrecht NLG 88,39, Middelburg NLG 88,39, Schiedam NLG 88,39; CONSTANTIA (391 last), naar Rotterdam NLG 92,40, Dordrecht NLG 92,40, Schiedam NLG 92,40; TERNATE (395 last), naar Rotterdam NLG 89,83, Dordrecht NLG 89,83, Schiedam NLG 89,83; MARY EN HILLEGONDA (398 last), naar Amsterdam NLG 94,88, Rotterdam NLG 89,48, Dordrecht NLG 90,48, Middelburg NLG 94,88, Schiedam NLG 89,48; PRINSES AMALIA (445 last), naar Rotterdam NLG 93,44, Dordrecht NLG 94,44, Schiedam NLG 94,44; EVA JOHANNA (517 last), naar Rotterdam NLG 93,34, Dordrecht NLG 94,34, Schiedam NLG 94,34; ALMONDE (294 last), naar Amsterdam NLG 97,99, Rotterdam 92,49, Dordrecht NLG 96,-, Middelburg NLG 97,-, Schiedam NLG 95,-; GENERAAL DE STUERS (396 last), naar Amsterdam NLG 84,-, Rotterdam NLG 80,-, Dordrecht NLG 80,-, Middelburg NLG 83,-, Schiedam NLG 80,-; BASTIAAN POT (394 last), naar Amsterdam NLG 83,50, Rotterdam NLG 79,98, Dordrecht NLG 81,-, Middelburg NLG 83,50, Schiedam NLG 81,-; NIEUWLAND (398 last), naar Amsterdam NLG 84,-, Rotterdam NLG 80,-, Dordrecht NLG 80,-, Middelburg NLG 83,-, Schiedam NLG 80,-; CORNELIS WERNARD EDUARD (470 last), naar Rotterdam NLG 80,-, Dordrecht NLG 83,-, Schiedam NLG 82,-.

Afbeelding
Datum 11 mei 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij: FERDINAND EN LOUIS, 268 last, naar Amsterdam, NLG 77,95; AMSTELSTROOM, 378 last, naar Amsterdam, NLG 79,44; AUGUSTE, 316 last, naar Amsterdam, NLG 79,79; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 last, naar Amsterdam, NLG 79,44; INDIA PACKET, 400 last, naar Amsterdam, 79,83, Rotterdam NLG 84,83; ORTHELIUS, 392 last, naar Amsterdam, NLG 79,83, Rotterdam NLG 84,83; CONSTANCE, 381 last, naar Amsterdam NLG 82; HOLLANDS TROUW, 387 last, naar Amsterdam NLG 82; DEN ELSHOUT, 332 last, naar Amsterdam NLG 82; TELANAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 80; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam NLG 78,30; ARIA EN BETSY, 391 last, NLG 78,74; PIETER ADOLF, 449 last, NLG 74,90; OCEAAN, 486 last, NLG 78,89; Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 82; CATHARINA ELIZABETH, 232 last, NLG 88,79; SOERABAYA PACKET, 262 last, NLG 79,88; MARIA ELIZE, 398 last, NLG 79,49; INSULINDE, 516 last, NLG 77,42, Rotterdam NLG 79,42; GALILEI, 392 last, NLG 77,73; FLEVO, 685 last, naar Amsterdam NLG 77, Rotterdam en Dordrecht NLG 79, Middelburg NLG 83, Schiedam NLG 79,50; H.W.M, 665 last, naar Amsterdam NLG 85; A.M.E, 491 last, naar Amsterdam NLG 85; DORDRECHT II, 408 last, naar Amsterdam NLG 83, Rotterdam en Dordrecht NLG 76,49, Middelburg NLG 78,49, Schiedam NLG 76,49; KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam NLG 84,75, Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 79,75; UTRECHT, 1063 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 75; HENRIETTE ADRIANA, 795 last naar Amsterdam NLG 78,99, Rotterdam NLG 74,89, Dordrecht NLG 75,24, Middelburg NLG 78,99, Schiedam NLG 75,24; MARIA ELIZABETH, 718 last, naar Amsterdam NLG 81,99, Rotterdam NLG 77,89, Dordrecht NLG 78,25, Middelburg NLG 81,99, Schiedam NLG 78,25; PETRONELLA, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 80; JONGE JAN, 407 last, naar Amsterdam NLG 81,98, Rotterdam NLG 77,98, Dordrecht NLG 78,98, Middelburg NLG 81,98, Schiedam NLG 77,98; CORNELIA, 769 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,50; LAURENS COSTER, 692 last, naar Amsterdam NLG 79,99, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 77,49, Middelburg NLG 79; PHILIPS VAN MARNIX, 752 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77, naar Middelburg NLG 79; WILLEM POOLMAN, 859 last, naar Amsterdam, NLG 79,99, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,49, naar Middelburg NLG 79; JONGE CORNELIS, 351 last, naar Amsterdam NLG 79, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,94, naar Middelburg NLG 81; ADA, 376 last, naar Amsterdam of Middelburg NLG 81,40, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,40; CATHARINA MARIA, 337 last, naar Amsterdam of Middelburg NLG 82,40, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,40; MAASSLUIS, 471 last, naar Amsterdam, NLG 80,90, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,80, naar Middelburg NLG 78,80; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 last, naar Amsterdam NLG 79,90, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,80, SUNDA, 900 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 81,74; NIEUWE WATERWEG, 744 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,29; BEZOEKI, 430 last, naar Rotterdam of Schiedam NLG 89,35; MARIE, 395 last, naar Amsterdam NLG 84,45, Middelburg NLG 80,45, naar Rotterdam of Dordrecht NLG 79,45, naar Schiedam NLG 79,45; OTTO, 373 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 84,39; BATAVIA, 400 last, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,39; VIJF VRIENDEN, 178 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 77,49, naar Dordrecht NLG 79,49, naar Middelburg NLG 82,49; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, 399 last, naar Amsterdam NLG 80, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,50; SUZANNA EN ELISABETH, 390 last, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,89, naar Middelburg NLG 80,49, naar Schiedam NLG 81,89; REGINA MARIS, 399 last, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,89, naar Middelburg NLG 80,49, naar Schiedam NLG 81,89; CATHARINA MARIA, 398 last, naar Rotterdam NLG 80,70, naar Middelburg NLG 79,24; HAAMSTEDE, 391 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 80,70, naar Middelburg NLG 79,24; ANTJE, 452 last, naar Amsterdam NLG 78,97, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 75,97, naar Middelburg NLG 78,97, naar Schiedam NLG 75,97; BASTIAAN POT, 394 last, naar Amsterdam NLG 78,97, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 75,97, naar Middelburg NLG 78,97, naar Schiedam NLG 75,97.

Afbeelding
Datum 13 mei 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 9 schepen, als:
Voor Amsterdam: PIETER ADOLF, kapt. C. Jaski, 449 lasten, vracht NLG 74,90; FLEVO, kapt. J.C. Strootman, 686 lasten, vracht NLG 77,00; NIEUWE WATERWEG kapt. J. van der Valk, 744 lasten, vracht NLG 77,29; INSULINDE kapt. J.H.J. Jollie, 516 lasten, vracht NLG 77,42.
Voor Rotterdam: HENRIETTE ADRIANA, kapt. A.F. Schuchard, 795 lasten, vracht NLG 74,89; UTRECHT, kapt. J.W. Möller, 1063 lasten, vracht NLG 75,00; BASTIAAN POT, kapt. J. van Roozendaal, 394 lasten, vracht NLG 75,97.
Voor Dordrecht: DORDRECHT II, kapt. C.J. Rotgans, 408 lasten, vracht NLG 76,49.
Voor Schiedam: ANTJE, kapt. C.D. Julius, 452 lasten, vracht NLG 75,97.

Afbeelding
Datum 03 december 1872
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Soerabaja, 28 november. De gezagvoerder Rosendaal van het schip BASTIAAN POT heeft op 33º20’ ZB 102º OL een boot ontmoet en aan boord genomen negen personen, waaronder de gezagvoerder van de Sidneyse bark GYNDING STAR (opm: GUIDING STAR), van Mauritius met suiker geladen, welk vaartuig op 90º WL (opm: zal waarschijnlijk bedoeld zijn: 90º OL) is verbrand. Reeds negen dagen hadden die ongelukkigen in een open boot op zee gezworven met slechts vier ponden brood en negen kannen water bij zich, zodat men wel kan nagaan in welk een erbarmelijke toestand zij verkeerden. De BASTIAAN POT was door de felle stroom geheel uit zijn koers gedreven (opm: men bevond zich 660 mijl ten westen van Cape Leeuwin) en zonder die schijnbare tegenspoed waren wellicht die schipbreukelingen op de ellendigste wijze van gebrek omgekomen.
Vuurtoren en gedenklplaat bij Cape Leeuwin
Google Earth, fotograaf Geerten

Afbeelding
Datum 06 januari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 november. Vrachten. In het begin der afgelopen veertien dagen was de stemming voor vrachten flauwer en hield de levendigheid, die gedurende de laatste maanden heerste voor een ogenblik op. Later deed iets meer vraag naar scheepsruimte voor en hadden weder afsluitingen plaats, echter tot enigszins lagere koersen. De volgende van Nederlandse schepen werden bekend: AMSTELSTROOM naar Amsterdam, NLG 85,- suiker, NLG 67,50 tabak, Soerabaya te laden; KOSMOPOLIET II naar Rotterdam, NLG 82,50 suiker Samarang te laden; JONGE JAN naar Amsterdam, NLG 85,- suiker, NLG 120,- arak, hier en Samarang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op kust: BATOE BASSIE, LOUISE, BASTIAAN POT, CANDATI. De WILLEM POOLMAN verzeilde naar Singapore om te repareren.

Afbeelding
Datum 07 januari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 6 januari. Het Nederlandse schip BASTIAAN POT, kapt. Van Roozendaal, is op 20 november in Straat Bali gearriveerd. De kapitein rapporteert op 34º ZB 102º OL gered te hebben de gezagvoerder en acht man van het schip GUIDING STAR, welk schip tot op de waterlijn verbrand was. Genoemde manschappen waren reeds negen dagen in de boot op zee en hadden weinig of geen provisie meer. (opm: zie ook AH 070173)

Afbeelding
Datum 12 januari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 december. Vrachten. Nederlandse schepen: BASTIAAN POT naar Amsterdam NLG 82,50 suiker, in de Oosthoek te laden; JOHANNES naar Amsterdam, laadt voor bevrachters rekening; SUNDA naar Amsterdam, NLG 85,- en 82,50 in de Oosthoek te laden. ZANZIBAR naar het Kanaal, laadt voor reders rekening.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: Nederlandse BATOE BASSIE, LOUISE, CANDATI, ELLY en HONIGBIJ.

Afbeelding
Datum 10 juli 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij. GERARD PIETER SERVATIUS, 350 lasten, naar Amsterdam, NLG 89,90 per 260 last en gehele ruimte; ANNA EN SOPHIA, 382 lasten, naar Amsterdam, NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; CORNELIA, 440 lasten, naar Amsterdam, NLG 90,89 per 260 last, NLG 84,84 gehele ruimte, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 87,87 gehele ruimte; CALIFORNIA, 343 lasten, naar Amsterdam, NLG 92 gehele ruimte; IDA GEERTRUIDA, 246 lasten, naar Amsterdam, NLG 88,99 per 260 last en gehele ruimte; NEHALENNIA, 705 lasten, naar Amsterdam, NLG 84,90 gehele ruimte; AMSTERDAM, 784 lasten, naar Amsterdam, NLG 79,99 gehele ruimte; ELECTRA 590 lasten, naar Amsterdam, NLG 83,99 gehele ruimte; JACOBA EN CHRISTINA, 240 lasten, naar Amsterdam, NLG 92 per 260 last; WILHELMINA EN CLARA, 342 lasten, naar Amsterdam, NLG 90 gehele ruimte; AMSTELSTROOM, 378 lasten, naar Amsterdam, NLG 84,84 gehele ruimte; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 lasten, naar Amsterdam, NLG 84,84 gehele ruimte; PETRONELLA 295 lasten, naar Amsterdam, NLG 87,44 gehele ruimte; ANNA LUCRETIA, 333 lasten, naar Amsterdam, NLG 83,85 gehele ruimte; LOUIS AUGUST CONSTANTIN, 399 lasten, naar Amsterdam, NLG 87,44 gehele ruimte; JOHANNA MARGERETHA, 598 lasten, naar Amsterdam en Middelburg, NLG 89,35 naar Rotterdam en Schiedam NLG 85,35 naar Dordrecht NLG 86,35 alles gehele ruimte; NIEUWLAND 398 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 88,35 Rotterdam en Schiedam NLG 86,35 Dordrecht NLG 87,35 alles gehele ruimte; ZES GEZUSTERS 757 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 92,87 Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 88,87 alles gehele ruimte; JONGE JAN, 407 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 87,35 naar Rotterdam en Schiedam NLG 84,35 naar Dordrecht NLG 85,35 alles gehele ruimte; BASTIAAN POT, 394 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 83,77 naar Middelburg NLG 90 alles gehele ruimte; CORNELIS WERNARD EDUARD, 470 lasten, naar Rotterdam NLG 90 per 260 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 90 gehele ruimte; HOEK VAN HOLLAND, 590 lasten, naar Rotterdam NLG 90 gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 09 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 januari. Vrachten. De volgende bevrachtingen vonden plaats: Nederlands schip KOSMOPOLIET II, naar Rotterdam, NLG 60 voor suiker, NLG 25 arak, NLG 50 tabak, te Cheribon en Batavia te laden; Nederlands. HELENA EN ANNA, naar San Francisco, vracht geheim; JONGE CORNELIS, naar New York, GBP 3.12.6 te Padang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: A.M.E., NIEUWE WATERWEG II, STAATSRAAD VAN EWIJCK, GEBROEDERS VAN DER BEEK, MEDEA, LAURENS COSTER, IDA GEERTRUIDA, GRONDWET, HOLLAND, stoomschip, NEDERLAND EN ORANJE en PETRONELLA.
Het Nederlandse schip BATAVIA, is naar Straat-Gaspar vertrokken om de thee, uit de TAMERLANE gelost , herwaarts te brengen. De BASTIAAN POT, is met de originele lading steenkolen naar Padang vertrokken tegen een extra vracht van NLG 12,49 per ton. De ROTTERDAM is naar China vertrokken.

Afbeelding
Datum 21 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 april. Volgens particulier bericht is hert schip BASTIAAN POT, kapt. Roosendaal, 4 maart te Padang aangekomen, laatst van Batavia. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 27 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 maart. Ten gevolge van de kleine hoeveelheid beschikbare scheepsruimte is de stemming voor vrachten vaster, maar blijft de vraag zeer beperkt. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn als volgt: stoomschip MADURA naar Amsterdam NLG 85 suiker, NLG 75 en 80 tabak, en NLG 110 voor indigo; JASON, maand-charter condities onbekend; PIETER ADOLF, naar Melbourne, GBP 1,10, in de Oosthoek te laden; NIEUWE WATERWEG I, naar Rotterdam, NLG 60 voor suiker, NLG 50 voor tabak in de Oosthoek te laden; stoomschip PRINS VAN ORANJE, naar Amsterdam, NLG 100 voor tabak, te Batavia en Soerabaija te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: stoomschip HOLLAND, FERDINAND LOUIS, BASTIAAN POT, VIER GEBROEDERS, HENRIETTE en LOTUS.

Afbeelding
Datum 03 mei 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 maart. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen vonden plaats: BASTIAAN POT, naar New York, GBP 3.15 voor suiker in de Oosthoek, GBP 4 en GBP 4.2.6 licht goed te Padang te laden; FERDINAND EN LOUIS, naar Mauritius, rijst, te Batavia te laden, condities onbekend; CHRISTINA naar Melbourne, GBP 1.12/-, in de Oosthoek te laden; HOLLAND, maandcharter à NLG 850 per dag.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: Nederlands, VIER GEBROEDERS, HENRIETTE, KANDANGHAUER II, MARIE, LUCTOR ET EMERGO. STAD MIDDELBURG, en stoomschip JAVA.

Afbeelding
Datum 19 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Krimpen a/d Lek, 17 mei. Het schip BASTIAAN POT, kapt. Mulder, arriveerde hedenochtend te Cardiff. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 09 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 8 juli. Het schip BASTIAAN POT, van Cardiff naar Singapore, is lek uit zee teruggekomen.

Afbeelding
Datum 01 juni 1877
Krant JB - Javabode

Advertentie. Te koop wordt aangeboden het 1e klasse Nederlandse barkschip BASTIAAN POT, geclassificeerd 3.3.L.1.1 tot 1880, groot 746 tonnen, liggende ter rede van Batavia.
Informatiën bij de agenten J. Daendels & Co. (opm: de verkoop is niet doorgegaan. De BASTIAAN POT, kapt. Mulder, is op 2 juli 1877 van de rede van Batavia naar Cheribon vertrokken)

Afbeelding
Datum 03 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 mei. Vrachten. Weder is zeer weinig omgegaan, zwaar goed blijft schaars en ligt goed wordt meestal in stoomschepen afgeladen. Slechts de volgende afsluitingen hebben plaatsgehad: Nederlands st. KONING DER NEDERLANDEN, Nieuwediep NLG 95,- a 100,- tabak. MADURA, Nieuwediep NLG 80,- tabak en koffie, NLG 110,- indigo, NLG 90,- thee. Noors PROFESSOR DAA, Rotterdam GBP 2,17,6,- rijst, GBP 4,- thee, te Batavia te laden. Lossende en onbevrachtendeMederlandse schepen: A. EN W.C., LOUIS AUGUST CONSTANTIJN, HENRIETTA, MAIBIT en BASTIAAN POT.

Afbeelding
Datum 16 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 juni. Steenkolen. Zonder afdoeningen. Vrachten. De vrachtenmarkt blijft stil en zijn de volgende afsluitingen van Nederlandse schepen op te geven: HENRIETTA naar Amsterdam NLG 65,- voor koffie, NLG 90 voor huiden, op de Kust te laden; stoomschip PRINSES AMALIA naar Nieuwediep NLG 95,- à 100,- voor tabak, NLG 90,- voor koffie; A. EN W.C. naar Rotterdam NLG 65,- voor koffie en tabak, NLG 82,50 voor thee, op de Zuidkust te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LOUIS AUGUST CONSTANTIN, MAIBIT, BASTIAAN POT en TWEE GEZUSTERS.

Afbeelding
Datum 19 juli 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 13 juni. Vrachten. De toon onzer markt bleef gedurende de laatste veertien dagen onveranderd vast en zijn er meer afdoeningen te vermelden. Naar Nederland werd voor suiker NLG 65,- betaald, terwijl 260 last gouvernementskoffie NLG 67½ bedong. Naar het Kanaal werd GBP 3,2,6 besteed. Voor Amerika bestond geen vraag evenmin als voor Australië. In tussenvrachten bleef het stil. De laatste afdoeningen noteert men als volgt: Naar Nederland Nederlandse A. EN W.C. NLG 65,- koffie en tabak, NLG 82 ½ thee van Pangool, Patjitan en Tjlilatjap naar Rotterdam. Engelse stomer TORRINGTON NLG 80,- koffie, NLG 90,- tabak, NLG 80,- thee, NLG 50,- particulier tin, naar Rotterdam. Nederlandse BASTIAAN POT NLG 65,- suiker, NLG 67,50 260 last koffie, NLG 80,- peper, NLG 90,- huiden, van Batavia, Cheribon en Tagal naar Rotterdam. Nederlandse stomer PRINS VAN ORANJE NLG 90,- koffie, NLG 100,- à NLG 95,- tabak, NLG 120,- indigo, NLG 50,- particulier tin naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LOUIS, AUGUST CONSTANTIN, MAIBIT JEANNETTE MARIANNE LOUISE en BATAVIER.

Afbeelding
Datum 19 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 oktober. Vrachten. Er is meer levendigheid geweest dan vroeger gemeld kon worden, maar tengevolge der voortdurende grote hoeveelheid disponibele scheepsruimte, hebben koersen geen verbetering ondergaan. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: ELISABETH, naar Amsterdam, en MAASSLUIS, naar Rotterdam, NLG 25 voor 15.000 picols Factory koffie; ANTOINETTE, naar Middelburg, NLG 35 koffie te Makassar te laden; MEDEA, naar Boston, GBP 1-07-06 op de kust te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, VICE-ADMIRAAL MAY, OTTOLINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, GEBROEDERS SMIT, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, IJMUIDEN en NICOLETTE.
 

Afbeelding
Datum 27 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. De stemming der markt ondervond sedert het bericht van 2 dezer geen verandering; koersen van GBP 1,7,6 à GBP 1,10/- naar Kanaal v.o. werden met moeite bedongen. De lading zowel voor deze bestemming als voor Nederland blijft zeer schaars en werd door Nederlandse schepen in de Oosthoek voor suiker als opvulling het allertreurigste cijfer van NLG 15,- geaccepteerd. De Factory besteedde nog NLG 25 voor 15.000 picols koffie van de Noordkust, doch schijnt voorlopig voldoende ruimte te hebben opgenomen. Van de Zuidkust werd NLG 30 voor een volle lading koffie geaccepteerd en zou tot dit cijfer wellicht nog een schip van plus/minus 15.000 picols te plaatsen zijn. Naar Amerika werd voor suiker GBP 1,7,6 betaald, terwijl voor dit artikel naar Sydney GBP 1 te bedingen zou zijn. Stoomschepen ondervinden zeer veel moeite in het bijeenbrengen van de nodige lading. Kustvrachten. Het Marine departement vraagt ruimte voor 600 kolen van Onrust naar Padang, en voor 2.200 ton van Banjermassin naar Ternate, Gorontalo, Dobo en Gisser.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: VICE-ADMIRAAL MAY NLG 30 Factory koffie van de Zuidkust naar Schiedam; NICOLETTE GBP 1,10 van Samarang en Probolingo, naar Kanaal v.o.; MAASNYMPH, op 12 augustus voor 8.500 picols Factory opgenomen, accepteerde GBP 1,10 voor suiker als bijlading naar Vlissingen v.o. te lossen U.K. of Continent tussen Bordeaux-Hamburg; FERDINAND EN LOUIS en GEBROEDERS SMIT accepteerden een kustvracht; Franse ROCHELAIS werd alhier afgekeurd en neemt de RAPIDE de lading over voor GBP 920.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: Nederlandse SLIEDRECHT, JOHANNA, OTTELINA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, LUIT.-GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, JEANNETTE MARIANNE LOUISE, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSUM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 30 november 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten, De afdoeningen waren in de laatste tijd van weinig omvang. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, naar Nederland, condities geheim; OTTOLINA, naar Amsterdam, laadt Factory koffie en suiker op de Noordkust à NLG 22,50; JEANNETTE MARIANNE LOUISE, naar Kanaal v.o. GBP 1,10 te Samarang te laden; TRIEST, naar New York, GBP 1,15 koffie, GBP 2,5 licht goed, te Padang en hier te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, INDUSTRIE, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, SALATIGA, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, BASTIAAN POT,SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

NRC 301178
Texel, 29 november. De Nederlandse bark CONSTANCE is gisteren tegen het vaste strand geslagen. Het bergen der lading uit dat schip is heden aanbesteed voor 25%.

Afbeelding
Datum 05 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. Er valt ook deze mail geen verbetering in de markt te berichten, wel hadden er enige afdoeningen plaats, maar koersen bleven onveranderd. Lading bleef zeer schaars, en moesten verscheidene grote schepen met een gedeeltelijke belading genoegen nemen. Naar Nederland werd voor 15.000 picols koffie NLG 22,50 en suiker en huiden als opvulling tot lage cijfers geaccepteerd. Voor koffie van Tjilatjap werd NLG 25 aangenomen. Naar Kanaal werd met moeite GBP 1,10 bedongen voor hoogstens 1.300 tons. Naar Amerika werd GBP 1,5/- voor 1.000 tons suiker door een groot schip geaccepteerd. Naar Australië werd GBP 1,-, naar Sydney en GBP 1,2,6 naar Melbourne besteed. Kustvrachten. 600 tons steenkolen van Onrust naar Padang werden door een kuster tot NLG 13,45 geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: Naar Nederland: SALATIGA, laadt NLG 22,50 factorij koffie en vult op met tabak en suiker à NLG 15 naar Rotterdam; stomer CONRAD, NLG 60 tabak, NLG 65 koffie, NLG 70 thee, NLG 100 indigo, NLG 35 particulier tin naar Nieuwediep; BASTIAAN POT, NLG 25 koffie van Bantam en Tjilatjap naar Rotterdam.
Naar Het Kanaal voor orders: Nederlandse INDUSTRIE, condities geheim.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KANAGAWA, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, MAARTEN VAN ROSSEM en IJMUIDEN.

Afbeelding
Datum 16 december 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 november. Vrachten. In de laatste 14 dagen waren de afdoeningen weder beperkt en is de vraag naar scheepsruimte ver van levendig. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CONRAD, naar Nieuwe Diep, NLG 60 voor tabak, NLG 65 voor koffie, NLG 70 voor thee, NLG 100 voor indigo en NLG 35 voor particulier tin; INDUSTRIE, naar Nederland, condities geheim; BASTIAAN POT naar Rotterdam, NLG 25 voor Factorij koffie.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SLIEDRECHT, JOHANNA, ZUID-HOLLAND, BATAVIER, CORNELIA, AMPHITRITE, GEBRS. VAN DER BEEK, KENNEMERLAND, NESTOR, UTRECHT, AMSTERDAM, ZES GEZUSTERS, CORNELIA, AMSTEL, ERASMUS, KOSMOPOLIET III, NOACH II, ALBLASSERWAARD, DELIANA, URANIA, LIBERAAL, EUROPA, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, BATO, SLAMAT, ELECTRA, SALATIGA, KANAGAWA, MAARTEN VAN ROSSEM, IJMUIDEN, MARIE EN ELISABETH en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 12 februari 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 februari. Volgens ontvangen telegrafisch bericht van Batavia, was het barkschip BASTIAAN POT, kapt. Mulder, 8 dezer van Tjilatjap naar Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 11 maart 1879
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 maart. Uit zee terug kwam hier gisteren op de rede het Nederlandse schip BASTIAAN POT, dat onder kapt. Mulder met volle lading van Tjilatjap naar Nederland was uitgezeild. Op reis brak onder de bemanning de zo gevreesde Tjilatjapse koorts uit, waaraan de gezagvoerder, de 2e stuurman, de kok, de timmerman en 7 matrozen overleden, terwijl het overige gedeelte der equipage zo verzwakt was door de koorts, dat zij het vaartuig niet meer konden besturen en hulpeloos ronddreven. Uit deze gevaarvolle toestand werden zij gered door de assistentie van een Engels schip, dat een gedeelte zijner equipage afstond, waardoor het hun gelukt is onder commando van de heer Krijger (opm: J. Krijgsman, waarschijnlijk de eerste stuurman) deze haven te bereiken.

Afbeelding
Datum 13 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 maart. Het Nederlandse schip BASTIAAN POT (opm: bark, bouwjaar 1863), de 8e februari van Tjilatjap vertrokken naar Rotterdam en ongeveer een maand reis hebbende tot op 11º ZB 102º OL (opm: reeds ongeveer 450’ op reis [!]), is hier teruggekomen de equipage aan koortsen lijdende, de kapitein, tweede stuurman, timmerman en zeven matrozen waren op de reis overleden. (opm: zie ook NRC 140379)

Afbeelding
Datum 14 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 maart. Het Nederlandse schip BASTIAAN POT, (waarvan in ons vorig nummer melding werd gemaakt), was geassisteerd geworden door het schip MAGNIFICENT, om naar Batavia terug te keren. Schip en lading waren onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 21 maart 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Krimpen aan de Lek, 20 maart. Volgens bij de rederij ontvangen telegram zijn aan boord van het schip BASTIAAN POT, van Tjilatjap naar Rotterdam bestemd, door overlijden en ziekte van de gezagvoerder en equipage te Batavia teruggekeerd, de navolgende personen overleden: kapt. H.J. Mulder; J. Zorgdrager, 2de stuurman; J. Burggraaf, timmerman; Allors (moet denkelijk zijn L. Miller), V. Kleijn, A. van Heusden, Ipsen, Spinsen, M. Rijsenberg, J. Chernetick, matrozen en lichtmatrozen. (Zie scheepstijding onder Batavia van 13 maart.)

Afbeelding
Datum 21 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 april. De kwestie over het hulp verlenen tussen de schepen MAGNIFICENT en BASTIAAN POT zal door arbiters uitgewezen worden.

Afbeelding
Datum 08 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 juni. Volgens bij de rederij ontvangen telegrafisch bericht uit Batavia, is door arbiters het hulploon voor het schip BASTIAAN POT, buiten andere kosten, bepaald op NLG 33.000.

Afbeelding
Datum 29 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 26 juni. Het schip BASTIAAN POT is met de koorts heersende onder de equipage weder uit zee teruggekeerd. Een man der equipage was overleden. Het heeft op St. Nicolaas Punt aan den grond gezeten, doch kwam zonder assistentie weder vlot. Gemeld schip van Tjilatjap naar Rotterdam vertrokken, was 10 maart wegens ziekte en overlijden van de gezagvoerder en 9 man der equipage, met assistentie te Batavia uit zee terug gebracht en heeft naderhand de reis hervat.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 juni. Het op 23 dezer met ziekte onder de equipage weder uit zee teruggekeerde schip BASTIAAN POT, van Tjilatjap naar Amsterdam, moet de lading lossen.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 juni. Het is enige weken, dat de BASTIAAN POT, toenmaals met een lading koffie van Tjilatjap vertrokken, in zee werd gevonden door een Engels schip, dat aan boord nog slechts 9 zieken van de 19 man der bemanning vond; de overigen waren allen gestorven. Het Engelse schip stond enige matrozen af en bracht de BASTIAAN POT hier, waarvoor het, na een vordering van 2 ton te hebben ingediend, NLG 33.000n ontving. Een officier van gezondheid van het wachtschip afgezonden constateerde bij de aankomst Tjilatjapse koortsen. Het schip werd nagezien en schoongemaakt en vertrok onlangs met een nieuwe equipage van hier. Men deed nu Tjilatjap in ’t geheel niet aan. Doch vooreergisteren kwam de BASTIAAN POT uit zee hier weer terug. In de eerste drie dagen waren terstond weder acht man ziek geworden, van welke reeds één was gestorven.
Nu werd gisteren een commissie aan boord gezonden, bestaande uit de havenmeester,
dr. Westhoff en dr. Cloos. Zij vonden het schip in de beste orde. Het logies was boven op het dek gebouwd en niet onzindelijker dan op alle schepen, doch in het ruim heerste een bedompte en hete lucht, en er was een sterke koffiereuk aan boord. De commissie liet nu het grote luik openen, waaruit een gloeiend hete koffielucht opsteeg, en toen een der zakken geopend werd, bleek de koffie vochtig geladen te zijn, op het hevigst te broeien en geheel beschimmeld. Men moet dus aannemen, dat het allereerste gerucht na de eerste terugkomst van de BASTIAAN POT, dat koffiebesmetting de oorzaak der hevige ziekte geweest is, juist was.
Dat aan geen malariakoorts gedacht kan worden, blijkt ook hieruit, dat bij geen der eerste of tegenwoordige lijders van het schip miltvergroting is waargenomen.
De eerste verschijnselen der ziekte waren telkens duizelingen, die vooral opkwamen als de mannen aan ’t roer stonden. Zij hadden dan een luik vóór zich en kregen tussen de zeer hoge verschansingen voortdurend de dampen uit de ventilators van het ruim tegen zich aan; ook bij afdaling beneden in het schip werden de opvarenden telkens door duizeling bevangen.
Het advies der commissie is ontlading der koffie.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 juni. Het Nederlands schip BASTIAAN POT, kapt. J. Krijgsman, van hier naar Rotterdam, is 23 dezer wegens ziekte onder het volk en na bij St. Nicolaas Punt aan de grond gezeten te hebben, uit zee teruggekomen. De lading koffie, die in hevig broeiende staat verkeert, moet gelost worden.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 augustus. Omtrent het aan de grond komen van het reeds verscheidene malen vermeld schip BASTIAAN POT wordt uit Batavia bericht, dat bijna onmiddellijk na het vertrek uit Batavia zich de koorts weder openbaarde, en dewijl de gezagvoerder het gevaarlijk vond met een zieke equipage de reis voort te zetten, hij daarom bij St. Nicolaas Punt ten anker kwam, doch ten anker liggende op een modderbank dreef, maar zonder assistentie weder vlot kwam, waarna besloten werd onmiddellijk weder naar Batavia terug te keren.

Afbeelding
Datum 18 januari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 december. Ingevolge de ernstige ziektegevallen, welke zich hebben voorgedaan aan boord van enige schepen, die te Tjilatjap koffie geladen hadden, zoals de BASTIAAN POT en de SLAMAT, heeft de regering de betrokken autoriteiten gevraagd naar de oorzaak waaraan de zich onder de opvarenden van bedoelde schepen geopenbaard hebbende ongustige gezondheidstoestand moet worden toegeschreven. De Javasche Courant meldt daaomtrent het volgende:
De eerstaanwezende officier van gezondheid te Tjilatjap, belast met de civiele geneeskundige dienst aldaar, de dirigerend officier van gezondheid der eerste klasse in de 1e militaire afdeling op Java, de chef over de geneeskundige dienst in Nederlands-Indië en ook de behandelende geneesheren, die de stuurman en 14 matrozen van de BASTIAAN POT in het Groot Militair Hospitaal te Weltevreden geobserveerd hebben, zijn eenparig van oordeel dat bedoelde ziekten voornamelijk zijn toe te schrijven aan malaria-infectie, teweeggebracht door de uitgestrekte moerassen, die ten westen van Tjilatjap liggen, welke mening alzo lijnrecht staat tegenover het indertijd in de dagbladen gepubliceerde rapport van enige geneeskundigen, volgens hetwelk de oorzaak in de lading zou moeten worden gezocht.
Ten aanzien van de voorzorgsmaatregelen, die door de reders of agenten van schepen kunnen genomen worden, geeft de chef over de geneeskundige dienst de volgende wenken:
In de eerste plaats moet er naar gestreefd worden om de schepen zo kort mogelijk te Tjilatjap te doen vertoeven en dan nog liefst in het goede seizoen. Om deze te vervullen, moet bij voorkeur van stoomschepen gebruik gemaakt worden. Is dit niet mogelijk, dan verdient het aanbeveling de zeilschepen alleen naar Tjilatjap te zenden als de Oostmoesson daar goed doorstaat, d.i. in de maanden juni, juli, augustus en september. Voorts is het raadzaam aan de gezagvoerders van schepen, die geen geneesheer voeren, de verplichting op te leggen om tijdens het verblijf ter rede van Tjilatjap het scheepvolk onder geneeskundig toezicht te houden, goed te voeden, zich in wol te doen kleden en niet te veroorloven na zonsondergang op het dek te slapen. Eindelijk verdient het ten zeerste aanbeveling om de gezagvoerders van schepen, die van Tjilatjap vertrekken, een goede voorraad chinine te doen medenemen, bijv. zoveel medicinale onsen als er koppen aan boord zijn.

Afbeelding
Datum 16 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Moutanban van Swijndregt, W. Van Dam H.Hz. B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. Van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hun meesters, op dinsdag 4 mei 1880 des middags te 12 uur in de zaal aan de Scheepsmakershaven no. 29, publiek veilen het Nederlands gekoperd en kopervast barkschip BASTIAAN POT, geclassificeerd in Veritas 3/3 L 1.1., in maart1878 nieuw gekoperd en vernageld, laatst gevoerd door kapt. J. Krijgsman, volgens meetbrief lang 41.36 meter, wijd 10.46 meter, hol 6.78 meter en alzo groot netto 728.10 tonnen met al deszelfs rondhout, staand- en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris, zoals het is liggende aan de kade onder de Boompjes te Rotterdam. Het schip is van eikenhout gebouwd, heeft ijzer zaadhout, ijzeren balken, ijzer langsverband, drie ijzeren masten, ijzeren onderra’s en ijzer tuig van vier jaren oud. Het schip is inmiddels uit de hand te koop.
Nog zal afzonderlijk worden geveild: een chronometer, G. Schmidt, no. 331, een dito, Barraud no. 2668. Te bezichtigen bij J.P. Dupont & Zoon aan de Zeevischmarkt no. 3, te Rotterdam.
Nadere informatiën te bekomen bij de heer P. van der Hoog, te Krimpen a/d Lek, en bij bovengenoemde makelaars.

Afbeelding
Datum 04 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Uit de hand verkochte schepen:
- Het Nederlands schip BASTIAAN POT, is door de makelaar Ed. C.A. Koli uit de hand verkocht aan de heer N. Brantjes, te Purmerend.
- Het Nederlands barkschip SOFALA is voor NLG 12.000 uit de hand verkocht naar Zweden.

Afbeelding
Datum 21 januari 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Aan het overzicht van Handel en Scheepvaart van het afgelopen jaar (uitgave van Metzler en Basting) ontlenen wij het volgende:
Lijst van Nederlandse schepen in 1880 uit de grote vaart geraakt door verongelukken, afkeuren enz.
Gebouwd Gem. tonnen
anno Nwe. meting
VESTA, kapt. Ruige 1855 417 te Macassar voor NLG 5.000,-
wegens averij verkocht.
TROMP, kapt. Mann 1861 1.475 aan de Kaap de Goede Hoop
gezonken.
GEERTINA, kapt. De Grooth 1870 231 Bij Macassar gestrand.
JOHANNES 1863 1.412 Te Port Elisabeth afgekeurd.
4 zeilschepen 3.995 tons oude en 3.535 tons nieuw meting
Nederlandse schepen tot de grote vaart behorende in 1880 in veiling of uit de hand verkocht:
Gebouwd anno Gem. tonnen Opbrengst
Jan. DELFT, kapt. Van der Meer 1850 668 n.m. NLG 7.200,- verkocht.
Feb. JACOB ROGGEVEEN, kapt.
Spiegelberg 1863 651 n.m. NLG 13.200,- verkocht.
Mrt. GEBR. V.D. BEEK, kapt.
v.d. Woude 1862 1.240 o.m. NLG 28.000,- verkocht.
Mei ELMINA, kapt. De Boer 1865 289 o.m. NLG 8.200,- verkocht.
HENRIETTE GERARDINA
SUSANNA, kapt. Kreeft 1854 502 n.m. NLG 9.000,- opgehouden.
BASTIAAN POT, kapt.
Krijgsman 1863 728 n.m. uit de hand verkocht aan N.
Brandjes te Purmerend voor de houtvaart.
DORDRECHT II 1869 742 n.m. NLG 32.000,- verkocht.
Jun. MINISTER FRANSEN V.D.
PUTTE 1865 1.206 n.m. NLG 35.700,- verkocht
naar Bremen
REGINA MARIS, kapt. Hoek 1858 642 n.m. te Hamburg in veiling voor
Mrk. 20.000,- opgeh. Later
aan een buitenlands huis verk. voor Mrk. 21.000,-
JAN PIETERSZ. KOEN, kapt.
Rijnsaardt 1861 646 n.m. NLG 20.000,- opgeh.
FOKKE 1873 205 n.m. te Batavia uit de hand
verkocht voor NLG 31.000.
VICE-ADMIRAAL MAY 1866 733 n.m. in Indië uit de hand verk. Jul. G.H. BETZ 1866 431 o.m. uit de hand verk. aan A.
Köpcke te Rotterdam.
HENRIËTTE, kapt. Seinstra 1855 432 o.m. NLG 8.000,- opgehouden.
STAD MIDDELBURG, kapt.
De Vries 1856 666 n.m. NLG 11.900 verkocht aan Maatsch. De Schelde.
Nov. BETSY EN ARNOLD 1862 970 n.m. NLG 26.000,- uit de hand
verk. aan een Noors huis.
Dec. ALCMARIA VICTRIX, kapt
Molema 1856 316 n.m. NLG 11.000,- opgeh., later
Uit de hand verk. aan H.J.
Plant & Co., te Schiedam.
17 zeilschepen 2.392 tons oude en 8.675 tons nieuwe meting (n.m.).
Lijst van Nederlandse schepen, in 1880 in de grote vaart gekomen:
Gebouwd anno Gem. tonnen Reders
Stoomschip UTRECHT 1880 2.250 Rotterdamsche Lloyd.
BAARN 1880 1.000 W.H. Meursing te A’dam.
1 zeilschip en 1 stoomschip 3.250 tonnen nieuwe meting.
Schepen in aanbouw:
Gebouwd anno Gem. tonnen Scheepsbouwmeester
Stoomschip PRINS ALEXANDER 1880 te Glasgow voor de
Stoomvaart-Maatsch.
Nederland.
In februari 1880 bevatte de lijst van schepen vertrokken van Java naar Nederland en Kanaal voor orders, (zijnde de langste lijst in dit jaar):
Onder Nederlandse vlag 36 zeilschepen en 6 stoomschepen.
Vreemde vlag 89 zeilschepen en 1 stoomschip.
De Nederlandse vloot op de grote vaart bestond op 31 december 1880:
Uit 98 zeilschepen, metende 62.935 last.
16 stoomschepen, metende 20.735 last.
Tezamen metende 83.670 last.
Tegen 31 december 1879 114 zeilschepen, metende 69.115 last.
15 stoomschepen, metende 18.390 last.
Tezamen metende 87.505 last.
31 december 1867 394 zeilschepen, metende 130.800 last.
31 december 1859 536 zeilschepen, metende 165.230 last.

Afbeelding
Datum 06 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 januari. Het Nederlandse schip JUDITH, kapt. Visser, van New York te Gibraltar aangekomen, heeft order bekomen voor Triëst.

Afbeelding
Datum 28 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 27 november. Volgens een telegram is het Nederlandse schip JUDITH (opm: bark, bouwjaar 1863), kapt. Visser, van Lovisa naar Purmerend, bij Mandal vergaan.

Afbeelding
Datum 29 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Christiansand, 27 november. Veertien man van de equipage van het schip JUDITH (ex BASTIAAN POT) van Lovisa naar Purmerend, bij Mandal gestrand en geheel weg, zijn verdronken, doch kapt. Visser werd gered.

Afbeelding
Datum 01 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 november. Volgens een later ontvangen bericht, wordt van de lading en de inventaris van het Nederlandse schip JUDITH, kapt. Visser, een gedeelte geborgen; het schip is totaal verloren.

Afbeelding
Datum 10 december 1883
Krant FW - Folkwannen
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 30 november. Zoals ons uit andere bron is meegedeeld, is op de Noorse kust (opm: bij Mandal) gestrand de bark JUDITH, kapt. Visser, waarvan de inventaris is geborgen, maar men acht het vaartuig totaal verloren. Volgens verdere mededelingen is de gehele bemanning, met uitzondering van de omstreeks 60-jarige kapitein M.E. Visser, die zich wist te redden, hierbij omgekomen. Het vaartuig behoort de Nederlandse rederij Brantjes & Co toe. Zowel de lading als het schip waren verzekerd. Nadere informatie over het voorval ontbreekt.

Afbeelding