Inloggen
STAD VLISSINGEN - ID 15614


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-06-18 / 1861-07-01 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Construction Data

Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 72.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-07-21
Register nr: 18600562
Scheepsnaam: STAD VLISSINGEN
Type: Brik
Lasten: 72
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rant, L.M.A.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Ouwehand, A
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 0000-00-00 LEOPOLD
Manager: Bars, Joseph Aimé Le, Port Louis, France
Eigenaar: Bars, Joseph Aimé Le, Port Louis, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Louis / France

Date/Name Ship 1860-06-18 STAD VLISSINGEN
Manager: Nieuwe Rotterdamsche Gasfabriek, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nieuwe Rotterdamsche Gasfabriek, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1860-10-06: Abandoned
Middlesbro', 6 oktober 1860 Met het schoenerschip HOPE, werd heden alhier aangebracht kapt. Ouwehand en de verdere bemanning van de Nederlandse brik STAD VLISSINGEN, van Rotterdam naar Newcastle bestemd, welke bodem de 4e dezer in zinkende staat verlaten werd. Kapt. Ouwehand rapporteert dat toen hij het schip verliet, de pompen verstopt waren en de ballast door het werken overgeslagen (opm: overgegaan)
1861-04-05: Collision
Shields, 5 april 1861. De brik STAD VLISSINGEN, van hier naar Rotterdam bestemd, is bij het uitslepen aangezeild door de van New York komende bark J.C. KUHN. De brik verloor daardoor voorsteng, bramstengen met raas en bekwam nog meer andere schade. Zij kwam terug om te repareren.
1861-07-01: Final Fate: Wrecked

Scheveningen, 1 juli 1861. Voor zo veel bekend is heeft de storm, die gisteren uit het noord-noord- westen heeft gewoed, voor deze plaats geen schade veroorzaakt, maar verderop heeft dit weder verscheidene offers geëist. Een Nederlandse brik van de Noord langs deze plaats komend, is in de namiddag onder de gemeente Loosduinen, voor het zogenaamde Loosduinsche Slag gestrand en weinige ogenblikken daarna verbrijzeld. De equipage, die zich in de masten had begeven, is op één na, zijnde de stuurman, bij de ramp omgekomen. Deze heeft, gezeten op een stuk wrakhout, de wal mogen bereiken. Ofschoon de reddingboot van Loosduinen en ook die van Scheveningen met de meeste spoed naar de plaats des onheils waren vervoerd, viel er door de hevige branding aan geen redding te denken. De naam van het schip is de STAD VLISSINGEN; de lading bestond uit steenkolen, het kwam van Engeland en was bestemd naar Rotterdam. Onder de bemanning bevond zich een knaap van zeven jaren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1859 van de kof “Bordeau op 12 juni 1839 te Harlingen van stapel gelopen, 123 ton o.m., varend voor Simon Thomas & Willink te Amsterdam. zie ook van Sluijs 013.

*    1860 van de brik “Stad Vlissingen” ex Leopold, gebouwd in 1847 te Bayonne, 137 ton o.m., varend voor Rant & Co te Rotterdam. Het schip is in 1861 verongelukt in de Noordzee maar weer in de vaart gebracht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Ouwehand, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Schafsma (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:

  • * 1861 van de brik “Stad Vlissingen” ex Leopold, gebouwd in 1847 te Bayonne, 137 ton o.m., varend voor Rant & Co te Rotterdam. Het schip is in 1861 uitgebrand bij Scheveningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Schafsma, X.X.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.483
DVD VIII – 1376,1381
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip LEOPOLD (Frans schip) thans STAD VLISSINGEN

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Vlissingen, 15 juni 1860

type schip brik

bouwwerf/verkoper Joseph Aimé Le Bars, scheepskapitein te Port Louis (Frankrijk)

gevoerd door kapt. Joseph Aimé Le Bars, in eigendom bevaren

eigenaar/aankoper Pieter van Limburg, als directeur van de Nieuwe Rotterdamsche Gasfabriek, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Middelburg, 18 juni 1860,

nummer van registratie deel 70, folio 36, recto, vak 6

notaris Dirk Uijttenhoven, notaris te Vlissingen

prijs NLG. 3.630,-

Bijzonderheden: De LEOPOLD was gekomen van Cherbourg en lag met averij te Vlissingen
De naam STAD VLISSINGEN is ontleend aan de Bouma, maar wordt in de acte niet genoemd.






researcher/datum research: ML / 101208

Naam STAD VLISSINGEN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1860
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1860
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE VAN KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.483