Inloggen
GERBERDINA - ID 15604


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1860-06-18 / 1887-05-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Construction Data

Scheepsbouwer: Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1860-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 67.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1860
Datum agenda: 1860-06-18
Register nr: 18600447
Scheepsnaam: GERBERDINA
Type: Galjoot
Lasten: 67
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Pott, W.W.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Datema, R.J
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-06-18 GERBERDINA
Manager: Firma Willem W. Pott & Co., Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma Willem W. Pott & Co., Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1866-00-00 CATHARINA
Manager: Bekkering, Hendrik Klaas, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bekkering, Hendrik Klaas, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Date/Name Ship 1875-00-00 ANNA
Manager: Minne Egberts Kuipers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Minne Egberts Kuipers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1880-00-00 JANTJE
Manager: Minne Egberts Kuipers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Minne Egberts Kuipers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Ship Events Data

1866-01-30: PGC 130166
Advertentie. Op dinsdag de 30e januari 1866, des avonds te 6 uur, zal, ten huize van de kastelein D.W. Drewes, te Oude Pekela, publiek worden verkocht het in den jare 1860 op de werf van de heer G.H. Holtman te Nieuwe Pekela nieuw gebouwd galjootschip genaamd GERBERDINA, groot 127 tonnen, in het jaar 1860 geclassificeerd bij Veritas 3.3.G.1.1. voor 7 jaren, thans liggende in het Westerdok te Amsterdam aan de werf Fortuin, vroeger bevaren door kapt. R. J. Datema.
Inventarissen en inlichtingen te bekomen ten kantore van de notaris.
Mr. F. Roessingh.
1887-03-05: 05 maart 1887.NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Amsterdam, 4 maart. Het Nederlandse galjootschip JANTJE, groot 111 ton, gebouwd in 1860, is aangekocht door de heer J. Maarleveld te Vlaardingen en zal worden ingericht voor de kabeljauwvangst op IJsland.
1887-05-29: Final Fate:
29 mei 1887. t NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Uit Vlaardingen wordt ons gemeld:
Het schip JANTJE, door een rederij alhier uitgerust naar IJsland ter visserij, heeft op de uitreis met zo veel stormweder te kampen gehad, dat hij op IJsland aangekomen is in een toestand, dat de kapitein genoodzaakt was voor averij binnen te lopen. Op last van de consul en der plaatselijke autoriteiten is volgens bericht het schip als onherstelbaar afgekeurd. Nadere berichten ontbreken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Roelf Datema werd geboren op 09 oktober 1832 te Saaksum als zoon van de schipper Johannes Roelfs Datema en Johanna Johannes Hartman.

Roelf trouwde te Nieuwe Pekela op 25 maart 1858 als zeeman met Gerberdina Oldenburger, geboren op 29 juli 1837 te Nieuwe Pekela als dochter van de schipper Egbert Hindriks Oldenburger en Jaappien Derks Kramer. Gerberdina overleed op 11 april 1909 te Rotterdam, 71 jaar.

In een huwelijksakte van zoon Johannes Datema op 12 juni 1902 worden beide ouders genoemd als zijnde zonder beroep en wonende te Rotterdam.

Geen overlijdenakte gevonden van Roelof Datema maar https://www.genealogieonline.nl/stamboom-cg-de-koning/I56.php meldt dat hij na 1896 loods/cafehouder was te Rotterdam en aldaar op 30 novamber 1909 is overleden, 77 jaar.

 

“Op 19 maart 1863 is bij mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ingekomen een brief van Zijne Excellentie de Minister van Marine, geleidende een overlijdensakte, waaruit blijkt dat aan boord van het galjootschip “Gerberdina” op 25 sept. 1862 is overleen Johannes Datema, oud 10 maanden en 24 dagen, laatst gewoond hebbende te Nieuwe Pekela, zoon van Roelf Johannes Datema en Gerberdina Egberta Oldenburger, thuis horende te Nieuwe Pekela.115

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Roelf Datema als zeeman in 1858, 1859, 1867 en als schipper in 1860, 1861, 1862, 1863, 1865, 1870, 1873, 1875, 1877.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

R.J.Datema was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 18 in de periode 1862 t/m 1889.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.J.Datema als gezagvoerder gedurende:

*   1861 t/m 1865 van de galjoot “Gerberdina”, gebouwd in 1860 te Pekela, 127 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela;

*   1873 t/m 1875 van het 3-mastschip “van der Palm”, gebouwd in 1847 te Schiedam, 496 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam;

*   1876 van de galjoot “Zeeploeg”, gebouwd in 1859 te Sappemeer, 102 ton o.m., varend voor H.J.Plant te Schiedam;

*   1877 t/m 1878 van de bark “Willemina”, ex Afrikaan, ex Jacobus, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam;

*   1879 t/m 1883 op het 3-mast schip “Kortenaar”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 1020 ton o.m., varend voor H.J.Plant & Co te Schiedam. Het schip werd in 1883 bij Campèche lek op het strand gezet en verkocht;

*   1883 van de galjoot “Zeehond”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 190 ton o.m., varend voor P.H.Kaars Sijpesteyn te Krommenie. Het schip is in 1883 te IJmuiden op de havendam geraakt en als wrak verkocht;

*   1885 van de schoenerbrik “Bertha” ex Cito, ex Jeanne, ex Thomas Holcombe, gebouwd in 1856 te New York, 458 ton o.m., varend voor Engers Roelofs & Co te Schiedam;

*   1893 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Doelwijk”, gebouwd in 1890 te Rotterdam, 876 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1897 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Hector”.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

02 februar 1854, kof “Grietje”, schipper Christiaan K.Scholten, lichtmatroos Roelf Datema.

 

Overige bijzonderheden

Handelsblad: “ZEEHOND”, IJmuiden 14 Juli. Het Nederl. schip Zeehond, Kapt. Cupido (sic) naar de oostzee bestemd en zonder sleepboot naar zee willende gaan, stootte op het hoofd en bekwam averij is lek tusschen het Noorderhoofd en de Steenendam op strand gezet.

“Zeehond”. IJmuiden 14 juli. Het Nederl. schip zeehond, Kapt. Datema is totaal wrak”

“A’dam 17 Juli. Het wrak van het schip Zeehond, is te IJmuiden voor f 225 verkocht.”037.

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Datema, Roelf Johannesz

Familiegegevens en opleiding

Jan Das werd geboren/gedoopt op 23/30 juni 1811 te Oude Pekela als zoon van de schipper Jan Geerts Das en Jantje Jans Schuring.

Jan Jans trouwde op 31 maart 1843 te Nieuwe Pekela als schipper met Harmke Wubbes Frouws, geboren op 04 april 1822 te Veenhuizen/Onstwedde als dochter van de landbouwer Wubbe Jans Frouws en Houke Harms Strating.

http://www.genwilts.nl/family.php?id=F3107&main_person=I10797meldt dat Harmke overleed op 31 december 1878 te Nieuwe Pekela, 56 jaar.

Jan overleed op 25 november 1889 te Nieuwe Pekela, 78 jaar, weduwnaar, zonder beroep

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Jan Das als schipper in 1843, 1847, 1850, 1852, 1855, 1858, 1868 en zonder beroep in 1889

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)i

J.J.Das was effectief lid van het zeemansollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 73 in de periode 1852 t/m 1879.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Das als gezagvoerder gedurende:

*   1841 t/m 1846 (?) van de kof “Jantina”, gebouwd in 1841, bouwlocatie niet vermeld, 98 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1846 vergaan bij Christiansund.

*   1843 t/m 1845 van de kof “Hermanna”, gebouwd in 1843, bouwlocatie niet vermeld, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd komend met rogge van Danzig. Het is in november 1845 gestrand op Terschelling;

*   1849 t/m 1864 van de schoenerkof “Hermanna Das”, gebouwd in 1847 te Veendam, 110 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip voer in 1865 voor T.Bosmak te Termunten en was herdoopt in “Ena”;

*   1866 van de galjoot “Gerberdina”, gebouwd in 1860 te Pekela, 127 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip voer in 1867 voor kapitein/eigenaar H.K.Bekkering te Wildervank en was herdoopt in “Catharina”;

*   1867 t/m 1870 van de 2-mastschoener “Chronometer”, ex Nautilus, gebouwd in 1844 te Elsfleth, 150 ton o.m., varend voor T.Teves & Co te Harlingen. Het schip is in 1870 op een wrak gelopen en gezonken.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

09 februari 1828, schip “Vriendschap”, kapitein Jan Klaassens, scheepsjongen Jan Jans Das uit Nieuwe Pekela.

19 juni 1841, schip “Jantina”, kapitein Jan Jans Das.

13 juni 1843, schip “Harmanna”, kapitein Jan Jans Das uit Nieuwe Pekela.

03 juni 1847, kof “Harmanna Das”, schipper Jan Jans Das, 35 jaar uit Nieuwe Pekela.

10 juli 1865, galjoot “Gerberdina”, kapitein Jan Jans Das, 53 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

NRC 31 maart 1848 114

Rotterdam, 30 maart. Bij de rechtbank alhier is de volgende niet onbelangrijke rechtszaak behandeld en beslist.

De kapt. J.J.D. (opm: J.J. Das), voerende het kofschip HERMANNA DAS, had met de heer C.F.R. te Schiedam een overeenkomst van ver- en bevrachting gesloten van genoemd kofschip, waarbij de eerste zich ten behoeve van de tweede, onder andere, verbonden heeft het voornoemde schip voor het laden te leveren hecht, dicht en zo als breder bij de overeenkomst staat omschreven, daarmede ten spoedigste van Groningen te vertrekken, te zeilen direct naar Riga en aldaar door de correspondenten van de heer C.F.R. te worden beladen met rogge of andere granen tot een volle en bekwame lading en, aldaar beladen zijnde, de eerste gunstige gelegenheid waar te nemen en te zeilen direct van Riga naar Schiedam en aldaar zijn inhebbende lading te ontlossen en de reis te eindigen.

De kaptein, deze reis volbracht hebbende, vordert de betaling ener som van NLG 3616,02 voor vracht, kaplaken (opm: bonus voor de kapitein) en ongelden (opm: havenkosten enz) van een door hem van Riga ten behoeve van de heer C.F.R. aangebrachte en aan hem uitgeloste lading rogge.

Deze, de rechtmatigheid dezer vordering en zijn gehoudenheid om daaraan te voldoen erkennende, vordert echter reconventioneel vergoeding van kosten, schade en interessen, welke hij zou geleden hebben ter zake van beweerde nalatigheid van de originele eiser in de nakoming der tussen partijen gesloten overeenkomst:

1º Omdat de kapitein, die zich, zo als blijkt uit de overlegde cherte-partij, op de 28e april 1847 te Schiedam jegens de reconventionele eiser verbonden had om met zijn schip genaamd HERMANNA DAS ten spoedigste van Groningen te vertrekken en te zeilen direct naar Riga, ten einde aldaar door de correspondenten van de heer C.F.R. te worden beladen met rogge of andere granen, op laatstgenoemde plaats – terwijl in den regel de reis derwaarts door kofschepen in vier weken wordt afgelegd – eerst op de 5e juli en dus nagenoeg tien weken na het sluiten der overeenkomst is aangekomen zonder zich, alhoewel daartoe aangemaand, omtrent dit langer verwijl wettig te verontschuldigen.

2º Omdat tegen hem deswege op de 15e juli j.l. te Riga bij acte van de secretaris der keizerlijke stad Riga en openbaar notaris aldaar, is geprotesteerd, met voorbehoud van alle rechten, welke de heer C.F.R. ter zake van alle aan dezelve door de gezegde te late aankomst veroorzaakte schade, hem en zijn rederij mochten toekomen.

En 3º Omdat de heer C.F.R. zo door daling der vracht- als marktprijzen der granen en verlies van interessen van zijn kapitaal door het langer verwijl van de ged. aanzienlijke schade heeft geleden, welke schade de kapitein weigerde aan te tonen, dat zijn vertraagde aankomst te Riga aan enige vreemde, hem niet toe te rekenen oorzaak te wijten is, gehouden is te vergoeden, dewijl hij in casu in mon (opm: in het onderhavige geval er niets aan kon doen)

zou zijn èn uit krachte van zijn verbintenis èn uit krachte van het aan hem gedaan protest.

De rechtbank heeft de reconventionele eis afgewezen op de volgende overwegingen:

O., dat onder de vigerende wetgeving geen nalatigheid in het nakomen van verbintenissen in rechten geacht wordt te bestaan dan na voorafgegane in gebreke stelling van de schuldenaar, welke in gebreke stelling, naar luid der bepaling van art. 1274 van het Burgerlijk Wetboek, plaats grijpt hetzij door een bevel of andere soortgelijke acte, hetzij uit krachte der verbintenis zelve, wanneer deze medebrengt, dat de schuldenaar in gebreke zal zijn door het enkel verloop van een bepaalde termijn.

O., dat dit beginsel zowel geldt in handelszaken als in burgerlijke zaken, daar toch bij art. 1 van het Wetboek van Koophandel de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek ook op zaken van koophandel toepasselijk worden verklaard, voor zo ver daarvan bij het Wetboek van Koophandel niet bijzonderlijk is afgeweken, hoedanige bijzondere afwijking ten aanzien van het voormelde beginsel bij gebreke van een uitdrukkelijke bepaling daaromtrent niet kan worden aangenomen, zodat in het handelsrecht even als in het burgerlijk recht de nalatige slechts bij uitzondering in sommige bepaalde gevallen zonder in gebreke stelling in verzuim is.

O., bij de toepassing van deze rechtsbeginselen op het onderwerpelijk geschil dat, daar de eiser in reconventie (originele gedaagde) de nalatigheid van de gedaagde in het uitvoeren der tussen partijen bestaande overeenkomst in de eerste plaats afleidt uit de bewering, dat de gedaagde (originele eiser) in gebreke zou zijn uit krachte der verbintenis zelve – daartoe in elk geval bij de overeenkomst een bepaalde termijn voor de uitvoering zou moeten zijn bedongen, hetgeen in casu het geval niet is.

O., toch, dat een bepaalde termijn noch voor het vertrek van Groningen, noch voor het ter inlading leveren van het schip te Riga niet alleen bij de overeenkomst niet ipsis verbis (met zo veel woorden) is uitgedrukt, maar evenmin in de bepalingen der overeenkomst, zo als de eiser in reconventie (originele gedaagde) beweert, ligt opgesloten, daar toch de eiser in reconventie door bij de cherte-partij te bedingen, dat de gedaagde in reconventie (originele eiser) ten spoedigste met zijn schip van Groningen zou vertrekken, zonder dat deze daarbij verklaarde een reeds zeilvaardig schip te vervrachten, èn uit de aard van het contract, èn naar aanleiding van hetgeen bij bevrachting van schepen ten dien aanzien gebruikelijk is, moet geacht worden geen andere bedelingen gehad te hebben, dan om aan de gedaagde (originele eiser), alvorens tot het vertrek van Groningen verbonden te zijn, de nodige tijd tot het met de meeste spoed zeilvaardig maken van zijn schip toe te staan, welke tijd uit den aard der zaak hetzij het een nieuw gebouwd of wel een reeds in de vaart zijnde schip geldt (zo als de eiser in reconventie beweert, dat in casu het geval zou geweest zijn) a priori voor geen juiste bepaling vatbaar is, waaruit volgt, dat, geen bepaalde termijn van het vertrek van Groningen bedongen zijnde, de tijd van aankomst en ter lading opleveren van het schip te Riga als van de tijd van vertrek afhankelijk, evenmin kan geacht worden bepaald te zijn.

O., dat bij het ontbreken van een bij de overeenkomst bepaalde termijn de gedaagde in reconventie (originele eiser) dan ook in rechten niet geacht kan worden uit krachte dier overeenkomst zelve in gebreke te zijn.

O., wat betreft de in tweede plaats aangevoerde bewering van de eiser in reconventie, dat de gedaagde (originele eiser) in gebreke zou zijn uit krachte van het aan hem te Riga betekend protest ter zake van de beweerde vertraagde aankomst van de gedaagde aldaar, dat ook dit middel is ongefundeerd, daar toch de in gebreke stelling, zal dezelve enig gevolg in recht hebben, wel boven alle twijfel de uitvoering der verbintenis van de zijde van de schuldenaar behoort vooraf te gaan, waarom dan ook de gedaagde krachtens dat protest, gedaan ter zake van dat gedeelte der overeenkomst waaraan door hem reeds was voldaan en tot welks uitvoering geen bepaalde termijn bij de overeenkomst was bepaald, in rechten niet kan geacht worden in gebreke te zijn, te meer, daar de verbintenis volgens de bewoordingen der cherte-aprtij niet was, zo als de eiser in reconventie beweert, om het schip te Riga te leveren, maar om daarmede ten spoedigste van Groningen te vertrekken en direct te varen naar Riga, ten einde aldaar granen te laden en die te Schiedam weder te lossen.

O., dat er alzo in rechten van geen nalatigheid van de gedaagde in reconventie (originele eiser) in de uitvoering van de tussen partijen gesloten overeenkomst blijkt en de eis in reconventie reeds uit dien hoofde behoort te worden ontzegd, zonder dat het nodig zij te onderzoeken of de beweerde schade ook om andere redenen aan de verweerder in reconventie wel kan worden toegekend.

Gezien, enz. veroordeelt, enz.

(opm: de HERMANNA DAS was een in 1847 gebouwd schip)

 

NRC 12 december 1856114

Kroonstad (opm: Kronsjtadt), 30 november. Onder het groot aantal schepen die hier overwinteren, bevinden zich de volgende Nederlandse schepen:….

….HARMANNA DAS, kapt. Das; ….

 

NRC 25 december 1856114

Amsterdam, 24 december. Volgens brief van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) van de 12e november waren sedert den 4e dito van de kleine rede in de haven geijsd (opm: binnengaats in het ijs gelegd) de Nederlandse schepen: …. HERMANNA DAS, kapt. Das; ….

 

NRC 27 december 1856114

Kroonstad (opm: Kronsjtadt), 12 december. Sedert ons laatste bericht zijn nog in de haven geijsd (opm: binnengaats in het ijs gelegd) de Nederlandse schepen: ….. HERMANNA DAS, kapt. Das; ….

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Das, Jan Janz

Familiegegevens en opleiding

Geen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.K.Bekkering als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1874 van de galjoot “Catharina” ex Gerberdina, gebouwd in 1860 te Pekela, 127 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip voer in 1875 voor M.E.Kuipers te Delfzijl en was herdoopt in “Anna”.

 

Monsterrol

Datum

Achternaam

Voornaam

Rang

Gage

Woonplaats

Leeftijd

Bewaarplaats

Schip

 1867-22

 21-02-1867

 Bekkering

 Hendrik Kl.

 schipper

niet vermeld

 Wildervank (NL)

 25

 Veendam, Gemeentearchief (Wildervank)

 zoek

 1867-22

 21-02-1867

 Boiten

 Wycher

 stuurman

 36

 Veendam (NL)

 28

 Veendam, Gemeentearchief (Wildervank)

 zoek

 1867-22

 21-02-1867

 Groot, de

 Jan

 lichtmatroos

 18

 Sappemeer (NL)

 19

 Veendam, Gemeentearchief (Wildervank)

 zoek

 1867-22

 21-02-1867

 Poelstra

 Driewes

 kok

 14

 Sappemeer (NL)

 16

 Veendam, Gemeentearchief (Wildervank)

 zoek

 1867-22

 21-02-1867

 Smith

 Albertus

 matroos

 28

 Anloo (NL)

 28

 Veendam, Gemeentearchief (Wildervank)

 zoek

 1867-22

 21-02-1867

 Vegter

 Sibo

 kajuitwachter

 2

 Veendam (NL)

 13

 Veendam, Gemeentearchief (Wildervank)

 zoek

galjoot “Catharina”

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Bekkering, H.K.

Familiegegevens en opleiding

Bontko Gosselaar werd geboren 20 september 1939 te Delfzijl als zoon van Everhardus Bontkes Gosselaar en Janna Willems Groeneboom. Hij was de broer van Remmelt Gosselaar.

Hij trouwde op 10 februari 1863 te Delfzijl als scheepskapitein met Anna Gransbergen, geboren 13 februari 1847 te Delfzijl als dochter van de broodbakker Kornelius Gransbergen en Aaffien Tjapkes Leeuwe. Zij overleed te Delfzijl op 23 oktober 1908, 61 jaar

Bontko overleed op 30 januari 1888 te Delfzijl, 48 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Bontko Gosselaar was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnumme 18 in de periode 1870 t/m 1888.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.Gosselaar als gezagvoerder gedurende:

*    1870 t/m 1874 van de kof “Elisabeth”, ex Dirkje, gebouwd in 1832 te Hoogezand, 122 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

*    1875 t/m 1878 van de galjoot “Anna” ex Catharina, ex Gerberdina, gebouwd in 1860 te Pekela, 127 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip werd in 1879 bevaren door kapitein/eigenaar T.Visser en was herdoopt in “Jantje”;

*    1879 t/m 1881 van de 2-mastschoener “Elisabeth”, ex Anna Maria Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 190 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

             Bouma vermeldt dit schip van 1875 t/m 1881 onder kapitein Remmelt Gosselaar. Uit de monsterrollen blijkt dat de kapiteinsperioden van Bontko en Remmelt zijn samengevoegd

*    1883 t/m 1887 van de 3-mastschip “Anna” ex Pallas, gebouwd in 1840, bouwlocatie niet vermeld, 315 ton, varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip is in 1887 wrak geslagen op de Engelsmanplaat.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1856-A38, 08 april 1856, kof “Grietje Bos”. kapitein Freerk Alberts Hoff, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen, kajuitwachter en de kok Bontko Gosselaar, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1856-A51, 26 mei 1856, schoenergaljoot “Grietje Bos”, kapitein Freek Alberts Hof, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en 2 niet met rang aangeduide bemanningsleden, waaronder B.E.Gosselaar, geen leeftijd en woonplaats vermeld;

Monsterrol 1856-B13, 08 augustus 1856, kof “Wubbegina Ilbina”, kapitein G.F.Bloema, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman O.I.Mekel, geen leeftijd vermeld uit Appingedam, kok, matroos en lichtmatroos B.Gosselaar, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1858-17, 20 maart 1858, schoenerkof “Orion”, kapitein Johannes P.Roelfsema, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman P.N. van Brederode, 23 jaar uit Appingedam, kok, matroos en 2 lichtmatrozen waaronder Bonko Gosselaar, 18 jaar uit Delfzijl en een kajuitwachter;

Monsterrol 1861-18, 04 maart 1861, kof “Grietje Huisman”, kapitein Minne E.Kuipers, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman B.E.Gosselaar, 21 jaar uit Delfzijl, kok en matroos;

Monsterrol 1862-8, 22 februari 1862, kof “Geziena Helena”, kapitein Geert G.Albers, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.O.Rozema, 31 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen waaronder B.E.Gosselaar, 22 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1863-18, 28 februari 1863, kof “Hillechiena Wolkammer”, kapitein Klaas Jans Vos, 28 jaar uit Farmsum, stuurman Bontko Gosselaar, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1867-20, 04 maart 1867 vermeldt de kof “Elisabeth”. kapt. Minne Kuipers. 34 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Bontko Gosselaar, 27 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

 

Monsterrol 1868-12, 04 maart 1868 vermeldt de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 22 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1868-49, 07 augustus 1868, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1869-10, 04 maart 1869 vermeldt de kof “Elisabeth”, kapt. Bontko Gosselaar, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 23 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1870-15, 12 maart 1870, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Boele Boelens, 28 jaar uit Noordbroek, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1871-22, 07 maart 1871, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Gerardus van der Broek, 30 jaar uit Hellum, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1871-60, 28 augustus 1871, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1871-83, 28 oktober 1871, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos, lichtmatroos en een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1872-4, 24 februari 1872, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-31, 05 maart 1873, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Theodoricus Visser, 40 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1873-89, 07 juli 1873, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1873-121, 06 september 1873, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Dik, 35 jaar uit Nieuwe Pekela, matroos en een lichtmatroos;

 

Monsterrol 1874-136, 16 september 1874, galjoot “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1876-5, 22 februari 1876, galjoot “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geuchien Bieze, 34 jaar uit Veendam, kok en matroos;

Monsterrol 1877-5, 15 februari 1877, galjoot “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Gransbergen, 21 jaar uit Delfzijl, kok, en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-141, 24 augustus 1877, galjoot “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

 

Monsterrol 1878-40, 18 maart 1878, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Gransbergen, 22 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-81, 10 mei 1878, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-97, 28 juni 1878, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1878-119, 07 augustus 1878, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 39 jaar uit Delfijl. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1878-142, 02 oktober 1878, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-54, 22 april 1879, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Onno Janssen Post, 42 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1879-71, 06 juni 1879, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en een dekjongen;

Monsterrol 1879-93, 21 juli 1879, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-127, 10 september 1879, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Rijnbergen, 30 jaar uit Oude Pekela, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1880-36, 30 maart 1880, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 39 jaar uit Oude Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-65, 31 mei 1880, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 40 jaar. Voorts een kok;

Monsterrol 1880-84, 19 juli 1880, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Willem Kaijzer, 33 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-115, 31 augustus 1880, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 koks en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-33, 31 maart 1881, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harm Seven, 48 jaar uit Ommelanderwijk, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-49, 02 mei 1881, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-62, 18 juni 1881, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1881-82, 02 augustus 1881, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Remmelt Scheppers, 29 jaar uit Veendam kok en een matroos;

Monsterrol 1881-100, 08 september 1881, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk K.Dijk, 50 jaar uit Oude Pekela en een kok;

 

Monsterrol 1882-74, 27 mei 1882, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harko Kaijser, 26 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1882-110, 02 augustus 1882, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1882-161, 10 oktober 1882, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1883-63, 27 juni 1883, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1883-92, 25 augustus 1883, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-46, 16 april 1884, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Harko Kaijzer, 28 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-62, 18 juni 1884, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1885-38, 10 april 1885, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Harmannus Visser, 31 jaar uit Delfzijl, 4 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-66, 15 juli 1885, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts 3 matrozen;

Monsterrol 1886-35, 17 april 1886, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Berend Visser, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1886-56, 14 juli 1886, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Holvast, 35 jaar uit Oude Pekela, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-44, 06 april 1887, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederik de Lange, 55 jaar uit Nieuweschans, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-68, 14 juli 1887, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-39, 05 mei 1888, schoener “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere bemanningsleden.

Samenvatting gegevens monsterrollen

  1. Bontko wordt ook vermeld als B. en B.E.
  2. Er zijn in totaal 55 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen komen uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1856 t/m 1888 met als leeftijd 16 t/m 49 jaar. Zijn zeemanscarriëre heeft dus (minstens) 33 jaar geduurd en hij heeft tot aan zijn dood gevaren..
  4. Als woonplaats is altijd Delfzijl vermeld.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1856                kok op de kof “Grietje Bos”, kapt. F.A.Hoff                                                                   16 jaar

      *    1856                niet met rang genoemd op de schoenergaljoot “Grietje Bos”, kapt. F.A.Hoff           16 jaar

      *    1856                lichtmatroos op de kof “Wubbegina Ikbina”, kapt. G.F.Bloema                                  16 jaar

      *    1858                lichtmatroos op de schoenerkof “Orion”, kapt. J.P.Roelfsema                                            18 jaar

      *    1861                stuurman op de kof “Grietje Huisman”, kapt, M.E.Kuipers                                          21 jaar

      *    1862                matroos op de kof “Geziena Helena”, kapt. G.G.Albers                                                22 jaar

      *    1863                matroos op de kof “Hillechiena Wolkammer”, kapt. K.J.Vos                                       23 jaar

      *    1867                stuurman op de kof “Elisabeth”, kapt. M.Kuipers                                                          27 jaar

      *    1868-1873      kapitein op de kof “Elisabeth”                                                                                           28-34 jaar

      *    1874-1877      kapitein op de galjoot “Anna”                                                                                           34-38 jaar

      *    1878-1881      kapitein op de schoener “Elisabeth”                                                                                 38-41 jaar

      *    1882-1888      kapitein op de schoener “Anna”                                                                                        42-49 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Gosselaar, Bontko

Familiegegevens en opleiding

Theodoricus Visser werd geboren te Delfzijl op 21 mei 1832 als zoon van de scheepskapitein Gerhard Lammerts Visser en Bonna Theodorikus Romelingh.

Hij trouwde te Delfzijl op 21 mei 1862 met de winkelier Jantje Gosselaar, geboren ca. 1833 te Delfzijl als dochter van Everhardus Bontkes Gosselaar en Janna Groeneboom. Zij overleed op 15 november 1924 te Delfzijl, 91 jaar.

Theodoricus overleed op 23 januari 1920 te Delfzijl, 87 jaar .

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Th. Visser was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 98 in de periode 1866 t/m 1901

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt Th/T. Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1863 t/m 1872 van de koftjalk “Bonna Rommelingh”, gebouwd in 1862 te Delfzijl, 59 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1872 gestrand;

*   1878 t/m 1880 van de kof “Elisabeth”, ex Dirkje, gebouwd in 1832 te Hoogezand, 122 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

*   1880 t/m 1886 van de galjoot “Jantje” ex Anna, ex Catharina, ex Gerberdina, gebouwd in 1860 te Pekela, 127 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

*   1888 t/m 1897 van de 3-mastschoener “Ceres, gebouwd in 1855 te Sunderland, 260 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip werd te Delfzijl afgekeurd en gesloopt;

 

Monsterrol uit het gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1849-3, 09 februari 1849, tjalk “Tietje”, kapitein Gerhard Lammerts Visser, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts kok Theodoricus Gerhards Visser, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1850-3, 18 februari 1850, tjalk “Tietje”, kapitein Gerhard Lammerts Visser, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts de kok Theodoricus Visser, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1851-30, 02 april 1851, tjalk “Tietje”, kapitein Gerhard Lammerts Visser, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Theodoricus Visser, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1862-97, 07 oktober 1862, kof “Bonna Romelingh”, kapitein Theodoricus Visser, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 20 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1864-38, 21 maart 1864, kof “Bonna Romelingh”, kapitein Theodoricus Visser, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jakob Boiten, 21 jaar uit Veendam, kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-31, 05 maart 1873, kof “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 33 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Theodoricus Visser, 40 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1873-136, 27 september 1873, kof “Cornelia”, kapitein Theodoricus Visser, 41 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Gerrrit Dam, 38 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1874-47, 24 maart 1874, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 33 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1874-75, 28 mei 1874, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1874-133, 16 september 1874, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1875-50, 27 maart 1875, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Swarts, 44 jaar uit Westerlee, kok en een matroos;

Monsterrol 1875-127, 20 september 1875, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1876-83, 17 mei 1876, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johannes Swarts, 45 jaar uit Westerlee, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-27, 09 maart 1877, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan F.Swarts, 46 jaar uit Westerlee en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-67, 07 april 1877, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-88, 17 mei 1877, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-139, 23 augustus 1877, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1877-169, 24 september 1877, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1878-32, 15 maart 1878, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Willem de Haan, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-144, 04 oktober 1878, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1879-53, 22 april 1879, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Antoon Borgman, 45 jaar uit Oude Pekela, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1879-99, 29 juli 1879, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 45 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fikko Spieard, 24 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-12, 08 maart 1880, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Willem de Haan, 28 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-19, 22 maart 1881, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Willem de Haan, 29 jaar uit Borkum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-53, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-67, 22 juni 1881, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1882-16, 04 maart 1883, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Moesker, 46 jaar uit Onstwedde, kok en een matroos;

Monsterrol 1882-57, 14 april 1882, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1883-20, 09 maart 1883, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Puister, 40 jaar uit Veendam en een kok;

Monsterrol 1883-46, 25 april 1884, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Solke Hazewinkel, 42 jaar uit Onstwedde, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-53, 31 mei 1883, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 49 jaar uit Delfzijl..Voorts een matroos.

Monsterrol 1883-68, 06 juli 1883, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1883-93, 31 augustus 1883, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-16, 04 maart 1884, galjoot“Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Rieno Moedt, 43 jaar uit Appingedam, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-49, 17 april 1884, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1884-69, 01 juli 1884, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1885-3, 21 februari 1885, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Vissr, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Fredericus Kuiper, 34 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-47, 30 mei 1885, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1885-79, 10 augustus 1885, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1885-92, 30 september 1885, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1886-36, 27 april 1886, kof “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 53 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 36 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;

Monsterrol 1886-69, 13 augustus 1886, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-86, 23 september 1886, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, 54 jaar uit Delfzzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1887-38, 01 april 1887, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-76, 28 juli 1887, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 55 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1888-2, 20 februari 1888, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 37 jaar uit Farmsum, kok en 4 matrozen;

Monsterrol 1888-16, 28 maart 1888, galjoot “Jantje”, kapitein Theodoricus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1889-55, 22 april 1889, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 38 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-88, 24 juli 1889, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 38 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-43, 11 aprril 1890, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 39 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-74, 15 juli 1890, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 56 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 39 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1891-21, 12 maart 1891, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 57 jaar uit Delfzijl.Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 39 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1891-67, 07 juli 1891, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1891-93, 05 september 1891, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1892-7, 27 februari 1892, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-26, 21 maart 1892, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 59 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuipers, 42 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1893-46, 11 april 1893, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Berend Geertsema, 24 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Roelof de Vries, 21 jaar uit Groningen, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-71, 25 juli 1893, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Vissr, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1894-46, 04 april 1894, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 61 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Janssen Teerling, 45 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos/timmerman;

Monsterrol 1894-53, 23 april 1894, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1894-82, 09 augustus 1894, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts bootsman, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1894-109, 06 november 1894, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1894-110, 06 november 1894, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-51, 27 april 1895, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 62 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 44 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-85, 02 augustus 1895, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 60 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1896-51, 10 april 1896, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 62 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 45 jaar uir Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1896-74, 07 juli 1896, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 63 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1897-33, 05 april 1897, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 64 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Albert Mandema, 39 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1897-55, 02 juli 1897, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1897-63, 15 juli 1897, schoener “Ceres”, kapitein Theodoricus Visser, 65 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Eppe Mandema, 20 jaar uit Delfzijl en een matroos;

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Theodoricus wordt in alle monsterrollen met deze vóórnaam vermeld.
  2. Er zijn in totaal 70 monsterrollen met de naam van Theodoricus Visser op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1849 t/m 1897 met als leeftijden 16 t/m 65 jaar. De zeemanscarriére van Theodoricus heeft derhalve minstens bijn 50 jaar geduurd,
  4. Als woonplaats is Delfzijl genoemd, met als uitzondering een rol in 1873 toen Appingedam werd vermeld.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

       *     1849-1850    kok op de tjalk “Tietje”, kapt. Gerhard L.Visser                                               16-17 jaar

       *     1851               stuurman op de tjalk “Tietje”, kapt. Gerhard L.Visser                                     19 jaar

       *     1862-1877    kapitein op de kof “Elisabeth”                                                                             30-45 jaar

       *     1878-1886    kapitein op de kof/galjoot“Jantje”                                                                      45-54 jaar

       *     1887-1897    kapitein op de schoener “Ceres”                                                                          54-65 jaar

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Ceres  Th.Visser  3/mschooner  260 brt  gebouwd in 1855  varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl.”

 

Kapitein Th.Visser was van 1888 t/m 1897 gezagvoerder van de 3/m schoener "Ceres", gebouwd in 1855 te Sunderland, Engeland, groot 260 ton n.m. varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip werd in 1897 te Delfzijl afgekeurd en gesloopt.

Derk Brouwer monsterde op 22 april als matroos en 24 juli 1889 als stuurman te Delfzijl aan voor reizen naar de Oostzee. Hij deed van de eerste reis verslag in zijn "Herinneringen". Er werd in ballast vertrokken uit Delfzijl om in Hernözand, Zweden, hout te laden terug naar Delfzijl. Door windstilte duurde de heenreis nogal lang, 7 weken. Brouwer meldt dat hij daarna nog twee reizen op de Oostzee heeft meegemaakt048.

 

NRC 20 oktober 1893114

Delfzijl, 17 oktober. Het Nederlandse schip CERES, kapt. Visser (opm: schoener, kapt. T. Visser) van Kroonstad naar Groningen, is met verlies van zeilen en deklast te Elseneur binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 01 november 1893114

Delfzijl, 30 oktober. Volgens alhier ontvangen telegram is het schip CERES, kapitein Visser, van Kroonstad naar Delfzijl, te Lauervig binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 22 september 1896114

Delfzijl, 19 september. Het Nederlandse schoenerschip CERES, kapt. Visser, van Hernösand naar Delfzijl bestemd, is zwaar lek te Cuxhaven aangekomen en wordt naar hier gesleept.

 

Provinciale Groninger Courant 24 september 1897114

Delfzijl, 22 september. Het Nederlandse schip CERES, kapt. Visser, van Riga herwaarts, is heden met lekkage en zware slagzijde te Holtenau binnengelopen.

 

NRC 02 november 1897114

Delfzijl, 30 oktober. De Nederlandse 3-mast schoener CERES, kapitein Visser, 30 september hier lek binnengebracht, heeft de lading gelost en wordt thans, na afgekeurd te zijn gesloopt. Het schip ligt langszijde de ALBATROS, die men bezig is mede te slopen.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Visser, Theodoricus

Monsterrollen

Opgemaakt Nieuwe Pekela
Datum: 1865-07-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: GERBERDINA
Schipper: Das, Jan Jans
Scheepstype: galjoot
Grootte: 124

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten