Inloggen
ACADIA - ID 15572


Kroniekberichten

Datum 16 september 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 juli. Vrachten. Scheepsruimte is overvloedig aan de markt, zijnde sedert het vertrek der laatste mail vele vrachtzoekende schepen gearriveerd, welke in de naburige havens geen emplooi konden vinden. Daar suiker en koffij, de hoofdartikelen van uitvoer naar Europa in dit seizoen, slechts in kleine hoeveelheden ter markt komen, is thans nog geen rijzing der vrachten te verwachten, te minder daar binnenkort vele disponibele vaartuigen van China en Singapore tegemoet kunnen worden gezien.
Sedert onze laatste uitgave werden de volgende bevrachtingen afgesloten:
Naar Nederland de Nederlandse schepen A.R. FALCK à NLG 80 voor koffij van Padang naar Amsterdam; NIEUW LEKKERLAND à NLG 85 voor suiker en koffij te Pekalongan en te Padang naar Rotterdam, en HOLLANDIA à NLG 75 voor suiker te Passaroeang en NLG 85 voor thee hier naar Holland te laden.
Het Nederlandse schip COLUMBINE heeft een vracht van Banjermassing aangenomen.
De JEANNETTE zal moeten repareren.
De WILHELMINA LUCIA is door de militaire autoriteiten opgenomen om troepen naar Palembang over te voeren en krijgt NLG 200 daags, echter niet meer dan NLG 6000 in eens indien de reis langer dan een maand duurt.
Te koop zijn het Nederlandse schip JAVA´S WELVAREN en het Engelse schip STATESMAN.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen DOGGERSBANK, SCHOON VERBOND, ADMIRAAL DE RUITER, CATHARINA EN GEERTRUIDA, GELDERLAND, JOHANNA EN GEERTRUIDA, REGINA MARIS (opm: eerste reis van deze bark), CATHARINA WILHELMINA, ACADIA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JOHANNA CHRISTINA en PHOEBUS.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 augustus. Scheepsruimte blijft overvloedig in deze wateren en daar in China, Singapore, Mauritius, en Brits-Indië de vrachten veel lager staan dan hier, is het niet te verwachten dat zij nog hier vooreerst hoger zullen gaan. Buitendien zijn hier vele vreemde schepen, welke sedert maanden tevergeefs in Indië rondzwerven en thans tot elke vracht naar huis wensen te gaan.
Sedert ons laatste bericht werden de navolgende schepen bevracht.
Naar Nederland: de Nederlandse schepen DOGGERSBANK à NLG 80 voor suiker te Cheribon en NLG 75 voor koffij te Samarang, en D’ELMINA NLG 67,50 voor rijst NLG 75 voor suiker en NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn) hier en op diverse kustplaatsen te laden.
Naar Sydney: Het Nederlandse schip JOHANNA EN GEERTRUIDA à GBP 2.17.6, door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Te koop zijn het Nederlandse schip JAVA’S WELVAREN en het Engelse schip STATESMAN.
De Nederlandse schepen REGINA en ACADIA en het Nederlands-Indische schip JAVA zijn voor NLG 200 per dag door het gouvernement voor de expeditie naar Djambie opgenomen en gingen gisteren ochtend derwaarts onder zeil.
Disponibel zijn: ADMIRAAL DE RUIJTER, CATHARINA EN GEERTRUIDA, GELDERLAND, CATHARINA WILHELMINA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JOHANNA CHRISTINA PHOEBUS, JHR. MR. VAN DER WAL VAN PUTTERSHOEK, DRIE VRIENDEN, NEÊRLANDS KONINGIN,VAN OLDENBARNEVELD, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, BATAVIER en RESIDENT VAN SON.

Afbeelding
Datum 13 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, … december 1858. Vrachten. De staat van zaken is niet veranderd en is het nog niet te voorzien, wanneer de zo zeer gewenste verbetering der vrachten zich zal doen gevoelen. Het getal der disponibele schepen wordt dagelijks door nieuwe arrivementen vermeerderd, terwijl van de berichten de naburige vreemde havens hoe langer hoe ongunstiger luiden. Te Singapore en te Manilla wordt zwaar goed à GBP 17/6d naar Europa verscheept, terwijl in China en Calcutta bijna geen lading te vinden is. Gelukkig echter zal de voorgenomen militaire expeditie naar Boni (Z.O. van Celebes) emplooi aan een vijftiental nationale schepen geven en zodoende de disponibele scheepsruimte verminderen. Tot dit doel zijn reeds drie schepen van groot charter tot het overbrengen der cavalerie, en een ziekenschip door het gouvernement bij inschrijving gevraagd, doch is het resultaat der aanbiedingen nog niet bekend.
Sedert onze laatste berichten kwamen ons de volgende bevrachtingen ter ore:
Naar Nederland: de Nederlandse schepen CORNELIS HOUTMAN, à NLG 35 voor rijst, van hier naar Amsterdam; TWEE GEZUSTERS laadt voor rederij rekening en neemt suiker als bijlading à NLG 42,50 naar Amsterdam; WILLEM DE ZWIJGER, die mede voor eigen rekening laadt, accepteerde NLG 35 voor 2000 pikols suiker van Passaroeang naar Rotterdam.
Te koop blijven: Engelse VERNON, ALICE MARTIN en SYDNEY.
Verkocht werd: Amerikaanse ESCORT, groot 475 ton voor NLG 25,000.
Diversen. De Nederlandse POSTILLON heeft naar Japan via Manilla aangelegd. De Nederlandse JOHANNES ANTONIUS laadt 500 ton steenkolen te Onrust voor Muntok en Riouw, tot de verbazend lage vracht van NLG 4,33 per ton.
Disponibel zijn: Nederlandse NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, LOUISA, WATERLOO, DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, COPERNICUS, ELISABETH, DELFT, HENRIETTA, WILLEM DE EERSTE, VALPARAISO, LOUISA JACOBA JOHANNA, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELIZABETH, ODILIA MARGARETHA, TAGEL, ABEL TASMAN, CORNELIS SMIT, JACOB, SUZANNA ELIZABETH, ALBLASSERDAM, CHERIBON, DRIE VRIENDEN, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, NOORD BRABANT, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATO, ALMELO, LOURENS KOSTER, GENERAAL MICHIELS, JHR.MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, JOAN JACOB, FERDINANDINA, EMMA, TERNATE, BALTIMORE, ZEEVAART, LANDBOUW, EERSTELING, ELECTRA, REGINA MARIS, CATHARINA MARIA, STAD MIDDELBURG, ACADIA, EMILIE, CHRISTIAAN LOUIS, OOST INDIA PACKET, PANTALON, SUSANNA, NIEUWLAND, ANNA PALOWNA, JOHANNA MARIA CHRISTINA, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, WELVAART, CONSTANTIA, HAAMSTEDE, IDA ELISABETH, CONSTANCE en OUWERKERK AAN DE AMSTEL (opm OUDERKERK AAN DEN AMSTEL).
In reparatie zijn echter nog de Nederlandse schepen VALPARAISO en LOUISE JACOBA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 26 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 december 1858. Over vrachten valt heden niets van verblijdende aard te melden. De staat van zaken alhier is nagenoeg onveranderd, terwijl de berichten van de naburige vreemde havens steeds ongunstiger luiden. Te Calcutta wordt zwaar goed van 5/- à 10/- en te Singapore à 17/6 naar het Kanaal verscheept. Voor de expeditie naar Boni zijn reeds vier schepen opgenomen, terwijl het gouvernement dezer dagen weer aanbiedingen van schepen voor de overvoer der troepen, ammunitie en proviand derwaarts gevraagd heeft.
De ophanden zijnde suiker- en koffijveilingen zullen ook emplooi aan enige schepen geven, doch zal dit geen verbetering der vrachten te weeg brengen, daar het getal der disponibele schepen steeds toeneemt en de van de markt genomen scheepsruimte door nieuwe arrivementen uit Singapore, China en Holland ruim geremplaceerd wordt.
Sedert onze laatste berichten werden de volgende schepen opgenomen:
Naar Nederland: Ned. ZEEVAART à NLG 37,50 voor suiker te Passaroeang naar Amsterdam; Ned. HENRIËTTE à NLG 40 en NLG 45 voor suiker te Soerabaija en Passaroeang, mede naar Amsterdam te laden; Ned. EMILIE à NLG 36 voor suiker te Tagal naar Holland;
Naar Sydney: Ned.-Ind. GENERAAL MICHIELS, 389 ton bij de roes (opm: voor bedrag ineens, onafhankelijk van het gewicht of de hoeveelheid van de ingenomen lading) voor NLG 6.000 voor een reis daarheen.
Naar Boni: Ned. ACADIA, als ziekenschip en Ned. ELECTRA, SUSANNE ELISABETH en PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, voor het transport der cavalerie en artillerie, à 35 cts. per last en per dag, door het gouvernement voor de gewapende expeditie tegen de weerspannige vorsten van dat rijk.
Naar Bali: Ned. LOURENS KOSTER, à 32 cts; JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, à 28 cts. en Ned. LOUISA à 40 cts. per last en per dag, mede voor een gewapende expeditie.
Kustreizen doen: Ned. CHRISTIAAN LOUIS, JOAN JACOB, WELVAART, JAVA’S WELVAREN en VALPARAISO.
Voor rederij rekening laadt Nederlands schip COPERNICUS.
Verkocht werd: ALICE MARTIN, 89 ton voor NLG 7.500.
Te koop zijn: Engelse schepen VERNON en SYDNEY; Frans MAURITUS en Amerikaans ROBERT PATTEN.
Diversen. Nederlands ZWALUW is naar Japan bestemd.
In reparatie zijn: Nederlands LOUISA JACOBA JOHANNA en BIESBOSCH.
Disponibel zijn: Ned. NEPTUNUS, WILHELMINA LUCIA, WATERLOO, DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ARDJOENO, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, ELISABETH, DELFT, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELISABETH, ODILIA MARGARETHA, TAGAL, ABEL TASMAN, CORNELIS SMIT, JACOB, ALBLASSERDAM, CHERIBON, DRIE VRIENDEN, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, NOORD BRABANT, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ALMELO, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, FERDINANDINA EMMA, TERNATE, BALTIMORE, LANDBOUW, EERSTELING, REGINA MARIS, CATHARINA MARIA, STAD MIDDELBURG, OOST INDIA PACKET, PANTALON, SUSANNA, NIEUWLAND, ANNA PAULOWNA, JOHANNA MARIA CHRISTINA, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANTIA, HAAMSTEDE, IDA ELISABETH, CONSTANCE, OUWERKERK AAN DE AMSTEL, PHILIPS VAN MARNIX, BEURS VAN ROTTERDAM, JEDO, KOERIER, CORNELIA HENDRIKA, WILLEM III, JAN VAN GALEN, TWEE CORNELISSEN, ARGO, CORNELIS EN GEERTRUIDA, ZEELANDIA, BEZOEKIE, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHA en PRINS VAN ORANJE.

Afbeelding
Datum 06 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden.
De DELFSHAVEN is te Melbourne gecharterd voor een lading kolen naar Java, vracht onbekend. PRINS VAN ORANJE gecharterd tot NLG 35 per last voor tabak, en NLG 32 voor suiker naar Rotterdam. BROEDERTROUW NLG 32 voor suiker en tabak naar Amsterdam. ZEELANDIA NLG 35 voor suiker en NLG 32 voor tabak naar Amsterdam, op de kust te laden. HOLLANDIA bevracht voor NLG 0,80 per pikol voor kolen van Newcastle (Australië) naar Java. ALMELO NLG 7,50 per ton voor kolen van Banjermassing naar Batavia. AMICITIA 30 cents dollar voor rijst naar Amoy.
STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. EVERDINA ELISABETH 29½ dollar cents naar China via Singapore, JEDO NLG 35 naar Rotterdam. GOUV. GEN. DUIJMAER VAN TWIST NLG 42,50 voor koffij van Padang naar Amsterdam. Per schip SOPHIA (500 ton) 370 dollar cents naar Hamburg in eens.
Nederlands schip HERMAN gecharterd tot $ 3.400 naar Amoy.
De Nederlandse PRINSES SOPHIA, Amerikaanse SMALLWOOD en de Engelse stoomboot LEICHARDT worden verkocht.
De JANNETJE wordt gerepareerd.
De volgende schepen zijn nog onbevracht: Holl. WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, AMALIA AUGUSTA, GELDERLAND, BULGERSTEYN, JACQUELINE EN ELISE, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, KAREL AUGUST, NICOT, MARIA ADOLPHINE, DRIE GEBROEDERS, ELECTRA, STAD MIDDELBURG, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ALDEBARAN, VAN GALEN, JOHANNA CATHARINA, ST. MICHAEL, ACADIA, LOUISA, RULOFFINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, IJSSEL en ZEEPLOEG doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 12 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 mei. Vrachten. Het getal disponibele schepen is steeds aanzienlijk, en met weinig vooruitzicht van verbetering in vrachtprijzen. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten.
De NICOT, MARIA VERONICA en ARGO laden voor eigen rekening.
STAD MIDDELBURG, NLG 40 per last voor suiker, en NLG 50 voor licht goed alhier; en NLG 42,50 voor koffij en andere goederen te Padang, naar Rotterdam. ACADIA NLG 32 voor suiker en tabak, en NLG 30 voor koffij, te Soerabaija te laden voor Amsterdam.
De SMALLWOOD (Amerikaans) van 400 ton, en PRINSES SOPHIA (Nederlands) 607 ton, werden op vendutie verkocht; de eerste voor NLG 7.100, en de laatste voor NLG 5.010 buiten inventarissen.
De ESPERANZA (Hamburg) en de Engelse stomer LEICHARDT zijn te koop.
De volgende schepen zijn steeds disponibel: Ned. WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WILHELMINA, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, AMALIA AUGUSTA, JACQUELINE EN ELISE, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, KAREL AUGUST, MARIA ADOLPHINE, JANNETJE, ELECTRA, SUZANNE EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, VAN GALEN, JOHANNA CATHARINA, ST.MICHAEL, LOUISA RULOFFINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, WILHELMINA LUCIA, CHRISTINA HELENA, FERDINANDINA EMMA, DOROTHEA HENRIETTE, MINISTER VAN HALL, CHERIBON, WILLEM III, CORNELIA EN HENRIETTE, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, REINHARDT, TAGAL, SAMUEL HENDRICUS, OSIRIS, MINISTER PAHUD.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS en IJSSEL zijn nog kustreizende.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. In vrachten is sedert onze laatste berichten geen verbetering gekomen. MARIA VERONICA, NICOL en ARGO laden voor eigen rekening; STAD MIDDELBURG bekwam NLG 40 voor een klein partijtje suiker en NLG 50 voor lichte goederen hier en NLG 42½ voor koffij en andere goederen te Padang te laden naar Rotterdam; ACADIA NLG 32 voor suiker en tabak en NLG 30 voor koffij, te Soerabaja te laden naar Amsterdam; LAMINA ELIZABETH NLG 35 voor suiker en thee naar Amsterdam; SUSANNA laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en arak tot NLG 45 naar Rotterdam; ook de FERDINANDINA EMMA, MINISTER PAHUD en FOP SMIT laden voor Nederland.
De DRIE VRIENDEN werd door het gouvernement gecharterd voor transport van troepen naar Bandjermassin tot 30 c. per last per dag.
De volgende schepen doen kustreizen: WELVAART, JACOBA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, CANTON, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUIZA ROELOFFINE (opm: LOUISE ROELOFFIENA), MARIA ADOLPHINE, BOMMELERWAARD, REINHARDT, KAREL AUGUST, CHRISTIANA HELENA en JAN VAN BRAKEL.
De PRINCES SOPHIA (607 ton), werd zonder inventaris verkocht voor NLG 5.010; SMALLWOOD (Amerikaans) (400 ton), bracht NLG 7.100 op; de Engelse stoomboot LEICHARDT werd door het gouvernement gekocht voor GBP 7.000.
ESPERANZA (Hamburg), ARGO (Zweeds) en het Engelse stoomschip BURRA BURRA zijn te koop aangeboden.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, JANNETJE, ELECTRA, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ST. MICHAEL, JOHANNA CATHARINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, CHERIBON, WILLEM III, CORNELIA HENRIETTE, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, OSIRIS en VRIENDENTROUW.

Afbeelding
Datum 14 november 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 september. Vrachten. Deze bleven zich flink soutineren (opm: handhaven), zijnde de vraag zeer levendig en beschikbare scheepsruimte schaars. Sedert het vertrek van de jongste mail hadden de volgende bevrachtingen plaats:
Nederlands OTTO (706 ton) NLG 70 per last voor rijst en koffij NLG 72,50 voor suiker en NLG 80 voor huiden te Pamanoekan en Samarang te laden naar Rotterdam.
De Nederlanse schepen MARIA ANNA en DE ZWAAN zijn door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 75 voor suiker en koffij, de eerste te Cheribon en Samarang te laden naar Rotterdam, de laatste te Samarang en Pecalongan te laden naar Amsterdam. Nederlands BREDERODE (589 ton) NLG 75 voor suiker en NLG 90 voor huiden, te Soerabaja te laden naar Rotterdam. Nederlands WATERGEUS (680 ton) verkreeg NLG 10.000 ineens voor rijst naar Banka en met tin terug. Nederlands THEODORA MACHTILDA (805 ton) NLG 75 voor suiker en NLG 70 voor koffij hier te laden, naar Amsterdam. Nederlands NOACH (892 ton) laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en gedeeltelijk op vracht NLG 75 voor suiker te Samarang en alhier te laden naar Rotterdam.
De Nederlandse AMAZONE is in reparatie. Nederlands JACQUELINE EN ELISE en DRIE GEBROEDERS maken kustreizen.
Onbevracht zijn de navolgende Nederlandse schepen: AMAZONE, MARIA ELISE, WILHELMINA, ACADIA, JOAN en HENRIETTE.

Afbeelding
Datum 28 november 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 oktober. Vrachten blijven vast ondanks de toenemende arrivementen; naar China zal spoedig meer vraag ontstaan, zodra cargarijst ruimer te bekomen is.
Nederlandse vlag. Naar Nederland laden: OTTO à NL 70 voor rijst en koffij, NLG 72,50 voor suiker en NLG 80 voor huiden, te Pamanoekan en Samarang te laden; de MARIA ANNA en de ZWAAN werden naar Rotterdam door de Factorij opgenomen à NLG 75 voor koffij en suiker op de kust te laden naar Rotterdam en Amsterdam respectief; de BREDERODE laadt te Soerabaija naar Rotterdam suiker à NLG 75 en huiden à NLG 90.
De HENRIETTE neemt alhier naar Amsterdam suiker à NLG 75 en rijst à NLG 70; de THEODORA MACHTILDA laadt alhier naar laatst genoemde plaats suiker à NLG 75 en koffij à NLG 70; de NOACH laadt naar Rotterdam ten dele voor rederij rekening en neemt ter opvulling vracht te Samarang à NLG 75 voor suiker.
Naar Rotterdam laden nog de JOAN, TOLLENS, JEANNETTE EN CORNELIA, LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN, EUGENIE, HENDRIKA en ANTONIA PETRONELLA; en naar Amsterdam de ACADIA, WILHELMINA SENIOR, AMAZONE, ZEENIMPH en MARIA ELIZE, allen à NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, NLG 75 voor koffij, NLG 90 voor huiden, gomelastiek en licht goed, NLG 100 à NLG 105 voor arak en NLG 35 voor koperen duiten, terwijl de ACADIA en SENIOR te Padang koffij bijladen à NLG 90 per last; de WATERGEUS accepteerde NLG 10.000 voor een lading rijst naar en terug met tin van Banka.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen ARGUS, J.M. KEMPER, RIJNBRANDT, BELLATRIX, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, EUGENIE, ULYSSES, AMSTERDAM en het GOEDE VERTROUWEN.
De Nederlandse schepen JACQUELINE EN ELISE en DRIE GEBROEDERS maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 12 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 februari. Vrachten. In Nederland is tot geheime conditiën naar Nederland bevracht het Nederlandse schip TELANAK. De HENDRIKA  laadt naar Amsterdam voor eigen rekening. De LOUISE ROELOFFINE laadt naar Amsterdam NLG. 85 voor suiker, NLG 125 voor arak, en NLG 70 voor tabak, te Soerabaija te laden. d’ELMINA laadt 10.000 picols suiker te Soerabaija à NLG 85 per last naar Rotterdam.
Onbevracht zijn de Nederlandse schepen HENRIETTA GEERTRUIDA, VESTA, STAD MIDDELBURG, IDA ELISABETH, SCHOONDERLOO, LANDBOUW, LOEVESTEIJN, CONSTANCE, ACADIA, VERTROUWEN en HERMAN, en enige schepen onder buitenlandse vlag.

Afbeelding
Datum 29 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 maart. Vrachten. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen vonden plaats. TELANAK, in Nederland bevracht; conditiën geheim; HENDRIKA, laadt voor eigen rekening naar Amsterdam; LOUISE ROELOFFINE, NLG 85 voor suiker, NLG 125 voor arak en NLG 70 voor tabak, te Soerabaija te laden naar Amsterdam; D’ELMINA, laadt te Soerabaija suiker à NLG 85 per last naar Rotterdam; VERTROUWEN, NLG 90 voor suiker en NLG 115 voor arak, te Samarang en Tagal, en NLG 95 voor peper en huiden, hier te laden naar Amsterdam; CONSTANCE neemt te Timor Koepang de lading van de PIETER SCHOENMAKERS over voor NLG 38000 in eens naar Amsterdam; LANDBOUW, gedeeltelijk opgenomen voor NLG 80 en NLG 77½ voor suiker, NLG 70 voor tabak en NLG 115 voor arak, te Soerabaija te laden naar Rotterdam; LOEVESTEIJN gedeeltelijk opgenomen voor NLG 82½ voor suiker, en NLG 70 voor tabak, te Soerabaija te laden naar Rotterdam; SCHOONDERLOO, NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, hier te laden naar Rotterdam.
De volgende schepen zijn nog disponibel: HENRIETTE GEERTRUIDA, STAD MIDDELBURG, IDA ELISABETH, ACADIA, HERMAN en KOOPHANDEL.
Het Franse schip ST. LUCE, liggende te Timor Delhi, is afgekeurd.

Afbeelding
Datum 14 mei 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 maart. Vrachten. Ten gevolge van het gebrek aan disponibele producten verkeren de vrachten in een lusteloze en dalende stemming en zijn thans niet hoger aan te nemen dan NLG 75 per last voor suiker naar Nederland. Te Soerabaja is bereids NLG 70 tot completering van lading besteed. De volgende bevrachting is bekend geworden: Nederlands STAD MIDDELBURG ( 752 ton). Dit schip werd even vóór het vertrek van de jongste mail te Soerabaja bevracht tot NLG 82.50 voor suiker, NLG 70 tabak, NLG 115 voor arak naar Amsterdam. Nederlands IDA ELISABETH ( 724 ton) laadt op de kust voor Nederland.
De 24e dezer werden door de Factorij van de Nederlandsche Handel Maatschappij bij inschrijving opgenomen voor de overvoer van zout van Bangkok naar Sumanap ( Madura) de navolgende schepen: Hamburger METIS, ( 613 ton), voor een reis à NLG 1.70; Zweeds ECLIPSE ( 350 ton), voor twee reizen à NLG 1.75; Bremer JULIE, ( 573 ton), voor een reis à NLG 1.99 per picol netto uitleverend gewicht, zonder aansprakelijkheid voor de spillage. Veel Nederlandse schepen hadden NLG 2,- per picol ingeschreven, doch werden niet genomen. Het heeft veel misnoegen verwekt, dat uit hoofde van een klein vrachtverschil de voorkeur aan vreemde schepen gegeven is, te meer omdat die volgens de bepalingen niet in de haven van Sumanap mogen toegelaten worden.
Onbevracht bleven nog: Nederlands HENRIETTE GEERTRUIDA, CATHARINA JACOBA HENRIETTE, ACADIA, MARIA TUTEN en WILHELMINE.

Afbeelding
Datum 12 juni 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 april. Vrachten. De volgende charters van Nederlandse schepen zijn bekend geworden: De GRAAFSTROOM, 756 ton, opgenomen voor $ 7.500 ineens voor olie, koeken en 250 dekpassagiers, van Soerabaija naar Amoy, via Samarang en Singapore naar China. De HENRIETTA GEERTRUIDA, 338 ton, laadt suiker en tabak te Soerabaija en Probrolingo à NLG 70 per last naar Amsterdam. Het schip KOOPHANDEL ,267 ton, verkreeg 60 dollarcents per picol rijst, van Bangkok naar Hongkong, Macao, of Whampoa in China. Het schip ACADIA, 724 ton, opgenomen voor $ 6.200, ineens van Soerabaija naar Amoij, via Samarang en Singapore, voor olie, koeken en 200 dekpassagiers naar China. Het schip MARIA, 380 ton, NLG 70,00 voor suiker, NLG 65,00 koffij en opvullen met tabak à NLG 70,00 te Soerabaija te laden naar Rotterdam.
Onbevracht: de Nederlandse schepen JOAN M. KEMPER, KIJKDUIN, MENTOR, CATH. JACOBA HENRIETTE, CORNELIS W. EDOUARD, WILHELMINA, BROEDERTROUW, AMAZONE, HOLLANDIA, POLLUX, TRITON, CORTGENE, WASSENAAR, JOHANNA ELISABETH, FRANS EN ELISE.
De HOLLANDIA is in reparatie. In veiling zullen verkocht worden de Amerikaanse schepen SWEEPSTAKES en ROSETTE, en de PIETER CORNELISZOON HOOFT (Ned.)

Afbeelding
Datum 29 juni 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 mei. Vrachten. Sedert ons laatste bericht hadden de volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen plaats: GRAAFSTROOM opgenomen voor China voor $ 7.500 in eens voor lijnkoeken en 250 dekpassagiers, van Soerabaija naar Amoy, via Samarang en Singapore. HENRIETTE GEERTRUIDA, laadt suiker en tabak te Soerabaija en Probolingo à NLG 70 per last voor Amsterdam. KOOPHANDEL verkreeg  $ 0,60 per picol voor rijst van Bangkok voor Hongkong, Macao of Whampoa. ACADIA is opgenomen voor $ 6.200 in eens van Soerabaija naar Amoy, via Samarang en Singapore, voor lijnkoeken en 200 dekpassagiers. MARIA laadt te Soerabaija à NLG 70 voor suiker, NLG 65 voor koffij en vult op met tabak à NLG 70 naar Rotterdam. De WILHELMINA is te Soerabaija bevracht voor $ 3.900 in eens naar China; JOAN MELCHIOR KEMPER en POLLUX zijn bevracht voor $ 0,50 per picol voor rijst van Bangkok naar Whampoa; CORNS. WERNARD EDUARD is opgenomen voor een zoutvracht à NLG 24 per koyang van Sumanap naar Patjitan. De HOLLANDIA: NLG 70 voor rijst, NLG 75 voor suiker en NLG 90 voor arak en licht goed, hier en te Indramaijoe te laden voor Rotterdam; TRITON laadt op de kust suiker voor eigen rekening en tabak voor NLG 84 naar Rotterdam; JOHANNA ELISABETH is door het gouvernement bevracht voor een lading zout van Bangkok naar Batavia à NLG 1,45 per picol; WALCHEREN, idem, idem, idem à NLG 1,48; SIRIUS, idem, idem, idem à NLG 1,48½. MENTOR NLG 72,50 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 77,50 voor koffie naar Amsterdam.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: KIJKDUIN, CATHARINA JACOBA HENRIETTE, BROEDERTROUW, AMAZONE, HELENA, CORTGENE, WASSENAAR, FRANS EN ELIZE  en GENERAAL MICHIELS.
De CORNELIA ging door naar Singapore.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Amsterdam, 30 september. Extract uit een brief van kapt. Greefkes, voerende het schip ACADIA dd. Amoy 31 juli 1862: Op de 17e juli waren wij op 23°16' N en 117°53' O. – Tot dusverre was onze reis voorspoedig. Het weer en luchtgestel begon een ander aanzien te krijgen en het werd stil. Des avonds waren wij door stilte en zware tegenstroom genoodzaakt te ankeren in de peiling Lamtia Eiland N 7/80 in de Knob Rock WZW. Omstreeks 10 uur 's avonds naderde ons een groot verdacht vaartuig met veel volk op de riemen tot voor de boeg. Gevraagd zijnde wat hij wilde, gaf hij voor: vis verkopen. In een ogenblik was er de grootste verslagenheid onder de Chinezen. Zij verdrongen mij zeggende: geen vis nemen, rovers. Er zijn echter nog vier boten. De vrouwen en kinderen huilden en schreeuwden en de confusie was groot. In een ogenblik waren onze stukjes geladen en de stuurman loste enige geweerschoten op de boot, die zeker nog wat beter verkenning wilde nemen. Ons volk was gewapend met bijlen en andere gereedschappen, zomede vele Chinezen. Ik gaf order aan de bevrachter, om elk te vermoorden die aan boord wilde komen. Ik liet de 1-ponds kanonnen afbranden en daarna een scherp schot doen met de 6-ponder, waarna het vaartuig verdween in de duisternis. Het volk zag pijlen oplaten en wij hebben daarna niets meer gezien. Alle schijn bestond dat er slechte bedoelingen plaats hadden en zoals ik hier verneem is zulks niets bijzonder. Konden wegens stilte niet voor de volgende dag 's namiddags 2½ uur onder zeil gaan. Ontwaarden Chapel-Eiland. Flauw zuidelijk koeltje 's nachts meest stil, hielden het onder zeil, 's morgens kregen de loods aan boord, vorderden die dag zeer weinig, 's avonds ankerden in 11 vadem water in de nabijheid van de Quemey en Waasen-Eiland. Hoge zware rolling. De lucht ongewoon. Barometer dalend. Verwachten harde winden. Met de dag onder zeil, stuurden tussen de eilanden door naar de rede van Amoy. Ten 8 uur kregen een harde bui uit het N.O. waaruit veel regen en wind volgde. Dik en geen gezicht; ankerden in 10 vademen water ten 9 uur op ¼ mijl afstand uit de wal op de rede na 16 dagen reis. De wind nam al in hevigheid toe en de regen was ontzettend. De wind liep rond in 24 uur van O.N.O. tot Z.Z.W. Wij lagen voor de beide zware ankers en 90 vademen ketting in het water. Ik veronderstel dat het middelpunt van de tyfoon 8 à 10 mijlen ten zuiden van ons is langs gegaan en de loop van de N.W. is geweest. Een Siamees schip, dat uit zee teruggekomen en bij ons ten anker lag, is op drift gegaan, heeft zijn tuig gekapt, doch nog op strand gedreven, waar hij naderhand met behulp van een Gunboot is afgehaald. Wij zijn van onze ankerplaats op de rede naar de binnenhaven 6 dagen bezig geweest. De ruimte die de schepen wordt gegeven is veel te klein. Zij liggen hier allen vertuid en zwaaien ternauwernood vrij, zodat averij nogal eens plaats vindt, vooral met de in- en uitzeiling.

Afbeelding
Datum 27 december 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 november. Vrachten. Nederlandse vlag. De ELSHOUT, JOHANNA ELISABETH, HUGO GROTIUS, MARIA ANNA, SUSANNA JOHANNA en JEANNETTE CORNELIA, die voor ongeveer een maand geleden gecharterd warden, bedongen allen nog NLG 100 voor suiker naar Holland op de kust te laden; vracht voor andere goederen naar evenredigheid.
Later werd de WILLEM HENDRIK à NLG 95 voor suiker van Passaroeang naar Amsterdam gecharterd, terwijl CORNELIS GIPS, QUARTET, GRAAFSTROOM, KORTENAER, JACOBA en CHRISTINA, CELEBES en JAVA niet hoger dan NLG 90 voor suiker en van NLG 85 tot NLG 70 voor rijst van de kust naar Holland konden bedingen. De POSTILJON bedong NLG 3,50 per picol voor suiker naar de Perzische Golf. Van de H. LIDUINA en ALETTA AUGUSTA, zijn de charters niet bekend geworden, terwijl de WILHELMINA, GBP 3.17.6 per ton voor rijst, GBP 4 voor suiker en GBP 3.10 voor arak hier en te Dadap te laden naar het Kanaal aangenomen heeft.
Ter bevrachting blijven nog aangeboden de Nederlandse schepen CORNELIA HENDRIKA, CATHARINA WILHELMINA, GRONDWET, CONCURRENT, HENDRINA, GRAAF DIRK III, JOHANNA MARIA (opm: vermoedelijk de bark van Vaesen & Steinhausen), PIETER, CAPELLA, VAN DER PALM, S. VAN HEEL, ALBLASSERDAM, TJILINGSIE, CATHARINA JACOBA, HENRIETTE, EUTERPE, ACADIA en FORTUNA.

Afbeelding
Datum 07 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 november. Vrachten. Ten gevolge van het gelijktijdig binnen komen van een aantal vrachtzoekende schepen gingen de vrachten sedert de jongste mail nog verder terug, zodat thans NLG 70 per last voor suiker nauwelijks geboden wordt. Te Soerabaija werden 2000 pikols à NLG 60 tot bijlading geaccepteerd.
De volgende Nederlandse schepen vonden emplooi:
CORNELIA HENDRIKA (581 ton) bevracht à NLG 90 en NLG 75 per last voor suiker naar Rotterdam; JUNO (440 ton) NLG 80 voor suiker, en NLG 75 voor koffij, hier en te Samarang te laden naar Rotterdam; EUTERPE (504 ton) NLG 85 voor suiker te Soerabaija naar Rotterdam. ACADIA (724 ton) NLG 80 voor suiker op de kust naar Amsterdam. ALBLASSERDAM (703 ton) NLG voor suiker te Soerabaija en Probolingo naar Rotterdam; De GRONDWET (749 ton), CONCURRENT (635 ton) PIETER (748 ton) GBP 3.15/- naar een haven in Groot-Brittannie of het continent, te Akyab, Bassein of Rangoon te laden naar het Kanaal om orders. De HENDRINA (565 ton) laadt suiker te Soerabaija à NLG 75 en NLG 72,50 naar Rotterdam. EUGENIE (Ned. 636 ton) NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor koffij hier, te Indramaijoe en Samarang te laden naar Rotterdam. S. VAN HEEL (744 ton) laadt voor bevrachtersrekening naar Rotterdam. GRAAF DIRK III (598 ton) GBP 3.15/- naar een haven in Groot-Britannie of het continent; Akyab, Bassein of Rangoon te laden naar het Kanaal om orders.
Onbevrachte Nederlandse schepen: BATAVIA, SCHEVENINGEN, CATHARINA, JACOBA HENRIETTE, JOHANNA MARIA, CATHARINA WILHELMINA, V.D. PALM, CONSTANTIA, TJILINGSIE, ROTTERDAM, MARIA ELISABETH, BELLATRIX, WILLEM DANIEL, THEODORA MACHTILDA, POLLUX, HOLLANDS TROUW, ALLEGONDA JACOBA, MADURO, CAPELLE
De CATHARINA WILHELMINA moet koperen (opm: van nieuwe koperen huid worden voorzien).
Het Engelse schip POLMAISE, van Foochow met thee bestemd naar Engeland, is alhier binnengelopen in averij, zijnde in aanzeiling geweest met de Engelse bark HAWTHORN, mede van Foochow en bestemd naar Engeland.

Afbeelding
Datum 27 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 december. Vrachten. Nederlandse vlag. Nadat in het laatst van de vorige maand enige schepen als de CORNELIA, HENDRIKA, JUNO, EUTERPE, ACADIA, ALBLASSERDAM, HENDRIKA van NLG 90 tot NLG 75, voor suiker naar Holland werden afgesloten, hebben gezagvoerders zich aan een verdere verlaging moeten onderwerpen en werden de EUGENIE en de POLLUX tot NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor koffij, en de CONSTANTIA à NLG 70 voor suiker hier en op de kust te laden afgesloten. Later bedongen de DOELWIJK, EVA JOHANNA EN WILLEM DE ZWIJGER maar NLG 65 voor suiker. De GRONDWET, CONCURRENT, PIETER, GRAAF DIRK III, ALLEGONDA JACOBA en MINISTER PAHUD namen GBP 3.15 aan voor rijst te Akyab, Bassein of Rangoon naar Het Kanaal te laden. De CATHARINA JACOBA HENRIETTE laadt rijst van de rijsthavens naar Amsterdam voor NLG 80. De FOP SMIT gaat vrachtzoekend naar Akyab. De S. VAN HEEL, ROTTERDAM en BELLATRIX laden voor reders rekening naar Nederland.
Ter bevrachting blijven nog de Nederlandse schepen: BATAVIA, SCHEVENINGEN, JOHANNA MARIA, CATHARINA WILHELMINA, VAN DER PALM, TJILINGSIE, MARIA ELISABETH, NOORD BRABAND, MARY HILLEGONDA, ANTONIA PETRONELLA, CHERIBON, HENDRIK, CHRISTINA, DRIE GEBROEDERS, WILLEM DANIEL, HOLLANDS TROUW, MADURA, CAPELLA en ST. JAN.
Het Engelse schip POLONAISE, van Foochow naar Engeland met thee, werd in Straat Sunda door het Engelse schip HAWTHORN, ook van Foochow naar Engeland bestemd, aangezeild en moet hier repareren.
De Nederlandse THEODORA MACHTILDA (Holl.) vaart op de kust.
Het Nederlandse schip CALYPSO, van Japan naar Batavia, strandde op Pulo Lapar (Billiton). Het volk en passagiers werden gered.

Afbeelding
Datum 02 mei 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New-York, 16 april. Het alhier in averij binnengelopen Nederlandse schip ACADIA, kapt. Van Reenen, van Liverpool naar Boston, is lek en heeft het roer gebroken. Het schip zal moeten lossen om te repareren.

Afbeelding
Datum 04 mei 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 mei. Aangaande het schip ACADIA, kapt. C. Huyser van Reenen, van Liverpool naar Boston, met schade te New-York binnengelopen, wordt van daar gemeld, dat het bijna de gehele reis voortdurend hevige orkanen en stormen had doorgestaan. Door hevige stortzeeën was de kajuit vol water gelopen en had men de pompen voortdurend moeten doen gaan. Het roer was gebroken, verschansingen, zeilen en rondhouten waren verloren gegaan, zodat kapt. Huyser van Reenen volgens daartoe bevoegde personen grote lof verdiend voor het binnenbrengen van het schip in die staat waarin het verkeerde.

Afbeelding
Datum 17 november 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 16 november. Het schip ACADIA, kapt. C. Huyser van Reenen, van Manilla te Sydney aangekomen, bevond zich op 6 juli, in de nabijheid van één van de Ollap Eilanden, behorende tot de Los Wartires groep; later telde de kapitein vijf andere eilandjes ten WZW en zag een bank, die omstreeks een Engelse mijl van het noordelijkste eilandje in zee uitstak. Van een van deze eilanden rook ziende opgaan, vermoedde hij dat, aangezien die eilanden niet op de kaart vermeld en alzo niet nauwkeurig opgenomen schenen te zijn, die rook wellicht tot sein van schipbreukelingen diende, in welk vermoeden hij versterkt werd door het naderen van een zeilboot met een noodsein, dat gedurig in beweging gehouden werd om de aandacht te trekken, waarop kapt. Van Reenen het marszeil opgijde en de koers veranderde. Bij het naderen van de boot bemerkte hij echter dat die, in plaats van Europeaanse schipbreukelingen, zo als hij verwachtte, 3 geheel naakte eilanders van bruine kleur bevatte, terwijl het later bleek, dat zich 50 à 60 mensen van wild uitzicht en geheel naakt, op de bodem van de boot hadden verborgen; nagenoeg langs zijde gekomen, trachtte het opperhoofd door gebaren en woorden kapt. Van Reenen te bewegen zeil te verminderen doch in plaats daarvan maakte hij zeil en verwijderde zich. De gemelde boot had het fatsoen van een Indiase prauw en voerde een driehoekig mattenzeil.

Afbeelding
Datum 07 februari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Runcorn, 2 februari. Het schip ACADIA, kapt. Boer, alhier van St. John (New Brunswick) aangekomen, heeft op de reis zeer hevige westerstormen belopen, waardoor de deklast overboord was geslagen en de verschansingen zeer waren beschadigd.

Afbeelding
Datum 16 februari 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 februari. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij:
CHRISTINE, 250 last, naar Amsterdam NLG 82,50; ELECTRA, 590 last, naar Amsterdam NLG 78,98; ANNA LUCRETIA, 333 last, naar Amsterdam NLG 77,45; CORNELIA, 440 last, naar Amsterdam NLG 81,45, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,45; GERARD PIETER SERVATIUS, 350 last, naar Amsterdam NLG 78,74, naar Rotterdam NLG 83,74; FERDINAND EN LOUIS, 268 last, naar Amsterdam NLG 90,40; ARY SCHEFFER, 398 last, naar Amsterdam NLG 88,40; PETRONELLA, 295 last, naar Amsterdam NLG 84,40; GEBR. VAN DER BEEK, 655 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,44; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 81,94; HENRIETTE, 228 last, naar Amsterdam NLG 79,95; TELANAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 84,49; CONSTANCE, 381 last, naar Amsterdam NLG 110; ANNA ELIZABETH, 449 last, naar Amsterdam NLG 79,37; STAD MIDDELBURG, 397 last, naar Amsterdam NLG 88, Rotterdam en Dordrecht NLG 86, Middelburg NLG 83,50, Schiedam NLG 86; PHILIPS VAN MARNIX, 752 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 79,99; ZES GEZUSTERS, 768 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 87,87; JONGE JAN, 407 last, naar Amsterdam NLG 90, naar Rotterdam NLG 85, naar Dordrecht NLG 86, naar Middelburg NLG 90, naar Schiedam NLG 86; ROTTERDAM, 397 last, naar Amsterdam NLG 85, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82, naar Middelburg NLG 85, naar Schiedam NLG 82; JONGE CORNELIS, 351 last, naar Amsterdam NLG 82,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 79,85, naar Middelburg NLG 85, naar Schiedam NLG 79,85; NIEUWE WATERWEG II, 757 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,84; BARON VAN HEEMSTRA, 397 last, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 89,70 naar Middelburg NLG 86,55; AMSTELSTROOM, 332 last, naar Amsterdam NLG 81,49; VOORLICHTER, 1.075 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 76. Met een certificaat.

Afbeelding
Datum 13 april 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij:
ARIA EN BETSY, 319 lasten, naar Amsterdam NLG 78,74 ; PIETER ADOLF, 449 lasten, naar Amsterdam NLG 79,95 ; CORNELIA, 440 lasten, naar Amsterdam NLG 79,89; naar Dordrecht en Schiedam NLG 83,89; INDIA PACKET, 400 lasten, naar Amsterdam NLG 81,73; naar Rotterdam NLG 86,73; JOHANNES, 845 lasten, naar Amsterdam NLG 76,40; naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76,99; GESINA, 272 lasten, naar Amsterdam NLG 79,79; GALILEI, 392 lasten, NLG 78,69, naar Rotterdam NLG 82,69; INSULINDE, 516 lasten, naar Amsterdam NLG 78,68, naar Rotterdam NLG 82,68; MAIBIT, 609 lasten, naar Amsterdam NLG 78,30; TELANAK, 398 lasten, NLG 80; DEN ELSHOUT, 332 lasten, naar Amsterdam NLG 84; HOLLANDS TROUW, 387 lasten naar Amsterdam NLG 84; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 lasten, naar Amsterdam NLG 77,44; AMSTELSTROOM, 378 lasten, naar Amsterdam NLG 77,44; FERDINAND EN LOUIS, 268 lasten, naar Amsterdam NLG 79,45; MARIA CATHARINA, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 78,74; ELIZABETH, 610 lasten, naar Amsterdam NLG 75,90; AURORA, 753 lasten naar Amsterdam NLG 75,40, Rotterdam NLG 80; DORDRECHT II, 408 lasten, naar Amsterdam NLG 85, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,74; H. W. M. , 665 lasten, naar Amsterdam NLG 78,97; JUPITER, 387 lasten, naar Amsterdam NLG 80; CATHARINA MARIA, 398 lasten, naar Rotterdam NLG 83, naar Middelburg NLG 81,98; HAAMSTEDE, 391 lasten, naar Amsterdam NLG 83, naar Middelburg NLG 81,98; MAASSLUIS, 471 lasten, naar Amsterdam NLG 83,50, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,50, naar Midde4lburg NLG 83,50 naar Schiedam NLG 81,50; JONGE CORNELIS, 351 lasten, naar Amsterdam NLG 79,48, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,98, naar Middelburg NLG 81,50, naar Schiedam NLG 78,98; ONRUST, 427 lasten, naar Amsterdam NLG 82,50, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 80,50, naar Middelburg NLG 82,50, naar Schiedam NLG 80,50; JONGE JAN, 407 lasten, naar Amsterdam NLG 81,98, naar Rotterdam NLG 77,98, naar Dordrecht, NLG 78,93, naar Middelburg NLG 81,93, naar Schiedam NLG 78,98; HENRIETTE ADRIANA, 795 lasten, naar Amsterdam NLG 80,69, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 77,69, naar Middelburg NLG 80,69, naar Schiedam NLG 77,69; SUNDA, 900 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82,34; UTRECHT, 1063 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,99; PHILIPS VAN MARNIX, 752 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,93; ZUID-HOLLAND, 682 lasten, naar Amsterdam NLG 80,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,45, naar Middelburg NLG 79,45, naar Schiedam NLG 78,45; MEDEA, 393 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,95;
BEZOEKI, 395 lasten, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,85; OTTO, 373 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,92; 5 VRIENDEN, 178 lasten, naar Rotterdam NLG 77,49, naar Dordrecht NLG 79,49, naar Middelburg NLG 82,49, naar Schiedam NLG 77,49; SOERABAYA PACKET, 262 lasten, naar Amsterdam NLG 77,80’JACOBA HELENA, 389 lasten, naar Amsterdam NLG 80,45, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,45, naar Middelburg NLG 79,45, naar Schiedam NLG 78,45; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, 399 lasten, naar Amsterdam NLG 81,50 naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80; ADA, 376 lasten, naar Amsterdam NLG 82,74, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 78,74, naar Middelburg NLG 82,74, naar Schiedam NLG 78,74.

Afbeelding
Datum 11 mei 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 mei. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij: FERDINAND EN LOUIS, 268 last, naar Amsterdam, NLG 77,95; AMSTELSTROOM, 378 last, naar Amsterdam, NLG 79,44; AUGUSTE, 316 last, naar Amsterdam, NLG 79,79; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 last, naar Amsterdam, NLG 79,44; INDIA PACKET, 400 last, naar Amsterdam, 79,83, Rotterdam NLG 84,83; ORTHELIUS, 392 last, naar Amsterdam, NLG 79,83, Rotterdam NLG 84,83; CONSTANCE, 381 last, naar Amsterdam NLG 82; HOLLANDS TROUW, 387 last, naar Amsterdam NLG 82; DEN ELSHOUT, 332 last, naar Amsterdam NLG 82; TELANAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 80; MAIBIT, 609 last, naar Amsterdam NLG 78,30; ARIA EN BETSY, 391 last, NLG 78,74; PIETER ADOLF, 449 last, NLG 74,90; OCEAAN, 486 last, NLG 78,89; Rotterdam, Dordrecht, Schiedam NLG 82; CATHARINA ELIZABETH, 232 last, NLG 88,79; SOERABAYA PACKET, 262 last, NLG 79,88; MARIA ELIZE, 398 last, NLG 79,49; INSULINDE, 516 last, NLG 77,42, Rotterdam NLG 79,42; GALILEI, 392 last, NLG 77,73; FLEVO, 685 last, naar Amsterdam NLG 77, Rotterdam en Dordrecht NLG 79, Middelburg NLG 83, Schiedam NLG 79,50; H.W.M, 665 last, naar Amsterdam NLG 85; A.M.E, 491 last, naar Amsterdam NLG 85; DORDRECHT II, 408 last, naar Amsterdam NLG 83, Rotterdam en Dordrecht NLG 76,49, Middelburg NLG 78,49, Schiedam NLG 76,49; KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam NLG 84,75, Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 79,75; UTRECHT, 1063 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 75; HENRIETTE ADRIANA, 795 last naar Amsterdam NLG 78,99, Rotterdam NLG 74,89, Dordrecht NLG 75,24, Middelburg NLG 78,99, Schiedam NLG 75,24; MARIA ELIZABETH, 718 last, naar Amsterdam NLG 81,99, Rotterdam NLG 77,89, Dordrecht NLG 78,25, Middelburg NLG 81,99, Schiedam NLG 78,25; PETRONELLA, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 80; JONGE JAN, 407 last, naar Amsterdam NLG 81,98, Rotterdam NLG 77,98, Dordrecht NLG 78,98, Middelburg NLG 81,98, Schiedam NLG 77,98; CORNELIA, 769 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,50; LAURENS COSTER, 692 last, naar Amsterdam NLG 79,99, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 77,49, Middelburg NLG 79; PHILIPS VAN MARNIX, 752 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77, naar Middelburg NLG 79; WILLEM POOLMAN, 859 last, naar Amsterdam, NLG 79,99, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,49, naar Middelburg NLG 79; JONGE CORNELIS, 351 last, naar Amsterdam NLG 79, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,94, naar Middelburg NLG 81; ADA, 376 last, naar Amsterdam of Middelburg NLG 81,40, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,40; CATHARINA MARIA, 337 last, naar Amsterdam of Middelburg NLG 82,40, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,40; MAASSLUIS, 471 last, naar Amsterdam, NLG 80,90, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 77,80, naar Middelburg NLG 78,80; GIJSBERTUS HERMANUS, 603 last, naar Amsterdam NLG 79,90, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,80, SUNDA, 900 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 81,74; NIEUWE WATERWEG, 744 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg of Schiedam NLG 77,29; BEZOEKI, 430 last, naar Rotterdam of Schiedam NLG 89,35; MARIE, 395 last, naar Amsterdam NLG 84,45, Middelburg NLG 80,45, naar Rotterdam of Dordrecht NLG 79,45, naar Schiedam NLG 79,45; OTTO, 373 last, naar Rotterdam, Dordrecht of Schiedam NLG 84,39; BATAVIA, 400 last, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,39; VIJF VRIENDEN, 178 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 77,49, naar Dordrecht NLG 79,49, naar Middelburg NLG 82,49; WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, 399 last, naar Amsterdam NLG 80, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 78,50; SUZANNA EN ELISABETH, 390 last, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,89, naar Middelburg NLG 80,49, naar Schiedam NLG 81,89; REGINA MARIS, 399 last, naar Amsterdam NLG 83, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 81,89, naar Middelburg NLG 80,49, naar Schiedam NLG 81,89; CATHARINA MARIA, 398 last, naar Rotterdam NLG 80,70, naar Middelburg NLG 79,24; HAAMSTEDE, 391 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 80,70, naar Middelburg NLG 79,24; ANTJE, 452 last, naar Amsterdam NLG 78,97, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 75,97, naar Middelburg NLG 78,97, naar Schiedam NLG 75,97; BASTIAAN POT, 394 last, naar Amsterdam NLG 78,97, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 75,97, naar Middelburg NLG 78,97, naar Schiedam NLG 75,97.

Afbeelding
Datum 30 september 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 augustus. Door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden de navolgende schepen bevracht:
Naar Amsterdam. INDIA PACKET NLG 77,90, WIJK AAN ZEE NLG 79,00, AMSTELSTROOM NLG 79,20, MARIA CATHARINA NLG 79,89, STAATSRAAD VAN EWIJCK NLG 82,00, TELENAK NLG 82,49, NIEUWE WATERWEG II NLG 82,49.
Naar Rotterdam. HEBE NLG 79,00, JONGE JAN NLG 82,49, PHILIPS VAN MARNIX NLG 82,49.
Naar Schiedam. JONGE CORNELIS NLG 82,49.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1871
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Pasoeroean, 4 oktober. Twee eerste stuurlieden van de alhier ter rede liggende Nederlandse schepen MAASNYMPH en ELISABETH, in de avond van zondag de 1e oktober een bezoek willende brengen aan boord van het mede op de rede van Pasoeroean liggende Nederlandse schip AMSTELSTROOM, begaven zich door middel van een giek, bemand met een zevental matrozen omstreeks 8½ uur derwaarts. Door een hevige storm overvallen, sloeg de giek in de nabijheid van de AMSTELSTROOM om met dat ongelukkig gevolg, dat bedoelde stuurlieden benevens een der matrozen in de diepte der zee verdwenen, voordat enige poging tot hun redding ondernomen kon worden. De overige matrozen werden successievelijk gered zowel door de equipage van dat schip als door de inlandse opvarenden van de in de nabijheid van het ongeluk liggende laadvaartuigen. De lijken der drenkelingen zijn spoorloos verdwenen, en men vermoedt, dat zij een prooi geworden zijn van strandhaaien, waarvan de rede van Pasoeroean wemelt.
Later bericht: het lijk van de eerste stuurman van de ELISABETH is gisteren opgevist en heden op de gebruikelijke wijze ter aarde besteld.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 september. Vrachten. De Factorij nam de 17de augustus bij inschrijving de volgende schepen op: Voor Amsterdam: INDIA PACKET tot NLG 77,90; WIJK AAN ZEE tot NLG 79,-; AMSTELSTROOM tot NLG 79,20; MARIA CATHARINA tot NLG 79,89; STAATSRAAD VAN EWIJCK tot NLG 82,-; TENALAK tot NLG 82,49; NIEUWE WATERWEG II tot NLG 82,49. Voor Rotterdam: HEBE tot NLG 79,-; JONGE JAN tot NLG 82,49; PHILIPS VAN MARNIX tot NLG 82,49; JONGE CORNELIS tot NLG 82,40. Nederlandse OTTO laadt koffie en indigo te Samarang tot NLH 80,- en 90,- respectievelijk. TWEE CORNELISSEN sloot voor San Francisco af tot GBP 4,- voor suiker en G.H. BETZ voor St. Nazaire tot FFRs. 80,-. De HAAMSTEDE doet kustreizen.

Afbeelding
Datum 06 juni 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij: GERARD PIETER SERVATIUS, 350 last, naar Amsterdam NLG 84,98; PIETER ADOLF, 449 last, naar Amsterdam NLG 76,74; CORNELIA, 440 last, naar Amsterdam NLG 78,39, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 81,-; CHRISTINA 250 last, naar Amsterdam NLG 81,20; JOHANNES, 845 last, naar Amsterdam NLG 81,20; AMSTELSTROOM, 378 last, naar Amsterdam NLG 79,90; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 last, naar Amsterdam NLG 79,90; FLEVO, 686 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 76,68; GALILEI, 392 last, naar Amsterdam NLG 78,68; TELANAK, 398 last, naar Amsterdam NLG 82,49; ANNA LUCRETIA, 333 last naar Amsterdam NLG 89,74; NIEUWE WATERWEG II, 757 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,29; NIEUWE WATERWEG, 744 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,29; JEDDO, 399 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 87,-; PHILIPS VAN MARNIX, 753 last, naar Amsterdam NLG 83,-, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82,-; JONGE JAN, 407 last, naar Amsterdam NLG 83,-, naar Rotterdam NLG 80,-, naar Dordrecht NLG 81,-, naar Middelburg NLG 83,-, naar Schiedam NLG 80,-; HELENA, 395 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,29; UTRECHT, 1.063 last, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 79,50; LIBERAAL, 1.140 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 74,95; CATHARINA MARIA, 398 last, naar Amsterdam NLG 81,95, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 79,45, naar Middelburg NLG 81,95, naar Schiedam NLG 79,45.

Afbeelding
Datum 09 december 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 oktober. Vrachten. De vaste stemming onzer vrachtmarkt heeft gedurende de afgelopen veertien dagen aangehouden, blijvende er goede vraag naar scheepsruimte bestaan, terwijl het aantal disponibele schepen gering is. De volgende afsluitingen werden bekend: Nederlandse HOEK VAN HOLLAND, naar Rotterdam NLG 120,- arak, NLG 90,- suiker, te Batavia en op de Kust te laden. Lossende en onbevrachte schepen hier en op de Kust: Nederlandse MEDEA, AMSTELSTROOM, LOUIS AUGUST CONSTANTIN, LAURENS KOSTER en JOHANNA ANTONIA.

Afbeelding
Datum 24 december 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 november. Disponibele scheepsruimte blijft nog zeer beperkt, maar zijn afladers enigszins teruggetrokken, zodat het op het ogenblik moeilijk is om de hoogste noteringen van enige dagen geleden te bedingen. De volgende afsluiting van een Nederlands schip had plaats: LOUIS AUGUST CONSTANTIN, naar Amsterdam NLG 90 voor suiker NLG 110 à 115 voor huiden, te Batavia en in de Oosthoek te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: AMSTELSTROOM, WILLEM POOLMAN.

Afbeelding
Datum 28 december 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 november. Vrachten. Het Nederlandse schip JONGE CORNELIS naar Rotterdam NLG 85 voor suiker en koffie, te Tjilatjap te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: AMSTELSTROOM, KOSMOPOLIET II, BATOE BASSIE en JONGE JAN.
Het Nederlandse schip WILLEM POOLMAN verzeilt naar Singapore om te repareren.

Afbeelding
Datum 06 januari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 november. Vrachten. In het begin der afgelopen veertien dagen was de stemming voor vrachten flauwer en hield de levendigheid, die gedurende de laatste maanden heerste voor een ogenblik op. Later deed iets meer vraag naar scheepsruimte voor en hadden weder afsluitingen plaats, echter tot enigszins lagere koersen. De volgende van Nederlandse schepen werden bekend: AMSTELSTROOM naar Amsterdam, NLG 85,- suiker, NLG 67,50 tabak, Soerabaya te laden; KOSMOPOLIET II naar Rotterdam, NLG 82,50 suiker Samarang te laden; JONGE JAN naar Amsterdam, NLG 85,- suiker, NLG 120,- arak, hier en Samarang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op kust: BATOE BASSIE, LOUISE, BASTIAAN POT, CANDATI. De WILLEM POOLMAN verzeilde naar Singapore om te repareren.

Afbeelding
Datum 20 juni 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, aangeboden aan de Nederlandsche Handel-maatschappij. JACOBA EN CHRISTINA, 240 lasten, naar Amsterdam, NLG 92 per 260 last; WILHELMINA EN CLARA, 342 lasten, naar Amsterdam, NLG 90 gehele ruimte; AMSTELSTROOM, 378 lasten, naar Amsterdam, NLG 84,89 gehele ruimte; NEHALENNIA, 705 lasten, naar Amsterdam, NLG 89,97 gehele ruimte; AMSTERDAM, 784 lasten, naar Amsterdam NLG 87,90 gehele ruimte; ELECTRA, 590 lasten, naar Amsterdam, NLG 87,90 gehele ruimte; CORNELIA, 440 lasten, naar Amsterdam NLG 90,89 per 260 last, NLG 84,89 gehele ruimte, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 87,89 gehele ruimte; GERARD PIETER SERVATIUS, 350 lasten, naar Amsterdam NLG 89,90 per 260 last en gehele ruimte; GESINA, 272 lasten, naar Amsterdam NLG 89,90 per 260 last, NLG 84,90 gehele ruimte; MEESTER JACOB VAN LENNEP, 404 lasten, naar Amsterdam NLG 88,88 per 260 last, NLG 87,87 gehele ruimte; TELANAK, 398 lasten, naar Amsterdam NLG 84,84 gehele ruimte; FRIESLAND, 378 lasten, naar Amsterdam NLG 84,69 gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 lasten, naar Amsterdam NLG 102 gehele ruimte; VIER GEBROEDERS, 323 lasten, naar Amsterdam NLG 94,47 gehele ruimte; HOLLANDER, 350 lasten, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 90 gehele ruimte; EUROPA, 669 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,25 gehele ruimte; JOHANNA MARIA, 472 laste, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 94,80 gehele ruimte; HEBÉ, 328 lasten, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 94,40 per 260 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 94,40 gehele ruimte, naar Middelburg NLG 96,40 gehele ruimte; ADA 376 lasten, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 89,85 per 260 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 89,85 gehele ruimte, naar Middelburg NLG 92,85 gehele ruimte; ANTJE, 452 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,47 gehele ruimte; JOHANNA EN MARGARETHA, 598 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 90,45 gehele ruimte, naar Rotterdam en Schiedam NLG 86,45 gehele ruimte, naar Dordrecht NLG 87,45 gehele ruimte; NIEUWLAND, 393 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 91,45 gehele ruimte, naar Rotterdam en Schiedam NLG 89,45 gehele ruimte, naar Dordrecht NLG 90,45 gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 10 juli 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij. GERARD PIETER SERVATIUS, 350 lasten, naar Amsterdam, NLG 89,90 per 260 last en gehele ruimte; ANNA EN SOPHIA, 382 lasten, naar Amsterdam, NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; CORNELIA, 440 lasten, naar Amsterdam, NLG 90,89 per 260 last, NLG 84,84 gehele ruimte, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 87,87 gehele ruimte; CALIFORNIA, 343 lasten, naar Amsterdam, NLG 92 gehele ruimte; IDA GEERTRUIDA, 246 lasten, naar Amsterdam, NLG 88,99 per 260 last en gehele ruimte; NEHALENNIA, 705 lasten, naar Amsterdam, NLG 84,90 gehele ruimte; AMSTERDAM, 784 lasten, naar Amsterdam, NLG 79,99 gehele ruimte; ELECTRA 590 lasten, naar Amsterdam, NLG 83,99 gehele ruimte; JACOBA EN CHRISTINA, 240 lasten, naar Amsterdam, NLG 92 per 260 last; WILHELMINA EN CLARA, 342 lasten, naar Amsterdam, NLG 90 gehele ruimte; AMSTELSTROOM, 378 lasten, naar Amsterdam, NLG 84,84 gehele ruimte; STAATSRAAD VAN EWIJCK, 396 lasten, naar Amsterdam, NLG 84,84 gehele ruimte; PETRONELLA 295 lasten, naar Amsterdam, NLG 87,44 gehele ruimte; ANNA LUCRETIA, 333 lasten, naar Amsterdam, NLG 83,85 gehele ruimte; LOUIS AUGUST CONSTANTIN, 399 lasten, naar Amsterdam, NLG 87,44 gehele ruimte; JOHANNA MARGERETHA, 598 lasten, naar Amsterdam en Middelburg, NLG 89,35 naar Rotterdam en Schiedam NLG 85,35 naar Dordrecht NLG 86,35 alles gehele ruimte; NIEUWLAND 398 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 88,35 Rotterdam en Schiedam NLG 86,35 Dordrecht NLG 87,35 alles gehele ruimte; ZES GEZUSTERS 757 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 92,87 Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 88,87 alles gehele ruimte; JONGE JAN, 407 lasten, naar Amsterdam en Middelburg NLG 87,35 naar Rotterdam en Schiedam NLG 84,35 naar Dordrecht NLG 85,35 alles gehele ruimte; BASTIAAN POT, 394 lasten, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 83,77 naar Middelburg NLG 90 alles gehele ruimte; CORNELIS WERNARD EDUARD, 470 lasten, naar Rotterdam NLG 90 per 260 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 90 gehele ruimte; HOEK VAN HOLLAND, 590 lasten, naar Rotterdam NLG 90 gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 07 september 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 5 september. Door kapt. Vliedorp met het schip AMSTELSTROOM, van Batavia hier binnen, is gisteren 6 mijlen van Egmond, een Engelse smak gezien, met cement varend tussen Londen en Amsterdam, met noodvlag op. Kapt. Vliedorp draaide dadelijk bij, en
naderbij komende nam juist een Maassche vissloep de bemanning over. De smak was in zinkende staat.

Afbeelding
Datum 09 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 juni. Vrachten. Betreffende Nederlandse schepen werd alleen de JONGE CORNELIS met een gedeeltelijke lading voor Nederland bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, NEREUS, NIEUWE WATERWEG II, A.M.E., JACOBA HELENA, ORTELIUS, en AMSTELSTROOM.

Afbeelding
Datum 20 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 juni. Vrachten. Daar er weinig of geen zwaar goed aangeboden wordt, zijn de afsluitingen in vrachten zeer beperkt. Het Nederlandse schip JONGE CORNELIS ligt hier ter bijvulling in lading naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, NEREUS, NIEUWE WATERWEG II, A.M.E., JACOBA HELENA, ORTELIUS, AMSTELSTROOM en CORNELIA.

Afbeelding
Datum 23 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 16 juni. Sedert het laatste bericht bleef de notering voor suiker naar Nederland onveranderd. De Factorij betaalde voor 260 last koffie NLG 67,50 en bedong men voor tabak NLG 50,00 à 52,50. Handige disponibele schepen werden voor Amerika gevraagd, en werden twee schepen tot GBP 3.7/6 bevracht. Voor suiker naar Australië werden twee schepen opgenomen tot GBP 1.10/- en GBP 1.12/-. Voor het Kanaal voor orders kwam enige vraag à GBP 3.5/-, mits bevrachters het recht hebben het schip tot ultimo juli te beladen, doch zonder resultaat. Voor stroopsuiker had een afdoening plaats. Vrachten naar China worden niet aangeboden. Steenkolen genieten door het aanhoudende droge weer van de zijde van de suikerfabrikanten weinig vraag; zeilende ladingen worden dringend aangeboden. De plaatselijke voorraad schijnt uitgeput en zouden daardoor de eerst komende ladingen goede prijzen bedingen. De laatste afdoeningen naar Nederland voor Nederlandse schepen zijn: NIEUWE WATERWEG II, à NLG 67,50 Factorij koffie, NLG 65,00 suiker, NLG 75,00 thee, NLG 70,00 peper en damar, NLG 30,00 tin naar Rotterdam, JONGE CORNELIS, particulier NLG 65,00 koffie, NLG 50,00 tabak naar Rotterdam.
Naar Australië het Nederlandse schip NEREUS à GBP 1.10/- suiker van 2 havens, OOSTHOEK naar Sydney en terug met kolen van New-Castle à GBP 1. per ton.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: NIEUWE WATERWEG I, AMSTELSTROOM, A.M.E. JACOBA HELENA, ORTELIUS en CORNELIA.
In lading hier en op de kust de Nederlandse schepen: stoomschip PRINSES AMALIA en CELEBES.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 juni. Daar de produkten beginnen binnen te komen, is er wat meer vraag naar scheepsruimte en de stemming vaster. Het Nederlandse stoomschip PRINSES AMALIA laadt naar Nieuwediep NLG 50 voor particulier tin, NLG 90 voor koffie en thee, NLG 95 en 100 voor tabak. In lading liggen hier voor Nederland de MARIE ELISE en het stoomschip CELEBES.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, A.M.E., JACOBA HELENA, ORTELIUS, AMSTELSTROOM, CORNELIA en HENRIËTTE ELISABETH SUSANNA.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 30 juni. De stemming is in de laatste dagen onveranderd gebleven. In de afgelopen week zijn er verscheidene schepen gearriveerd, waaronder vele, die in Europa reeds bevracht werden. Er is nog weinig nieuwe suiker verkocht en schijnt men het binnenkomende gedeelte tijdelijk te willen opslaan. Het ontvangen verkochte product schijnt gedeeltelijk bestemd te zijn voor schepen, die in Europa op speculatie gecharterd zijn. De verwachting dat de gezagvoerders niet meer tot de laatst betaalde koersen ( NLG 65 voor suiker en NLG 67,50 voor koffie) zouden willen aannemen, werd niet verwezenlijkt, daar in de Oosthoek een Nederlands schip weer tot deze cijfers afgesloten heeft. Naar Amerika werd GBP 3.7/6 geboden, doch werd nog geen afdoening bekend. Naar het Kanaal voor orders werd GBP 3.5/- te vergeefs geboden. Naar Australië werden schepen gevraagd tot GBP 1.11/- naar Sydney en GBP 1.12/6 naar Melbourne. Stoomboten hebben zeer veel moeite om genoegzame lading bijeen te krijgen en namen enige zelfs suiker aan tot NLG 70. Steenkolen. Nadat door een paar ladingen in de locale behoeften was voorzien, hield de vraag weer geheel op, en werd zelfs tot NLG 22 per ton afgedaan. De laatste afdoeningen naar Nederland voor Nederlandse schepen zijn: stoomboot PRINSES AMALIA à NLG 50 tin, NLG 90 koffie, NLG 90 thee, NLG 95 à 100 tabak, naar Amsterdam, AMSTELSTROOM à 65 suiker, NLG 67,50 koffie naar Amsterdam.
In lading hier en op de kust de Nederlandse schepen: stoomschip CELEBES, MARIA ELISE en stoomschip PRINS HENDRIK.

Afbeelding
Datum 22 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 19 december. Kapt. Appel, voerende het Nederlandse schip AMSTELSTROOM, van Batavia alhier binnen, rapporteert 30 november op 45°36’ NB 15°37’ WL, te hebben zien drijven een door het volk verlaten zwarte schoener van Amerikaanse bouw, de voorsteng was neergenomen en de kluiver hing los.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 augustus. Vrachten. De levendige stemming in het vorig bericht vermeld, bleef ook dezer dagen deze markt beheersen en zijn weer verscheidene afdoeningen te vermelden, waardoor het getal onbevrachte schepen zeer verminderde. Behalve de schepen door de Factorij, werden onderhands nog enige opgenomen voor 15.000 picols tot NLG 65 en bleef NLG 75 voor 260 last van de Noordkust grif te bedingen. De grote schepen bleven echter 260 last weigeren, totdat zij van de nodige bijlading verzekerd waren, want, eenmaal koffie aangenomen hebbende, is het hun genoeg bekend dat de exporteurs van andere artikelen niet achterwege zullen blijven hiervan te profiteren. Dezer dagen betaalde de Factorij NLG 70 voor 12.000 picols koffie van de noordkust. Suiker naar Nederland werd zeer weinig aangeboden en varieerden de koersen tussen NLG 52½ en NLG 55. Hoger is echter niet te bedingen. Twee schepen accepteerden te samen 12.000 picols rijst van Indramayoe tot NLG 55. Naar het Kanaal werd grif GBP 3 betaald met zeer gunstige bijcondities en een afdoening had plaats tot GBP 2.3.6. Voor suiker naar Amerika werden enige schepen opgenomen tot GBP 3. Naar Australië wordt thans GBP 1.15/- naar Melbourne geboden en GBP 1.12.6 à GBP 1.11.6 naar Sydney betaald. In tussenvrachten ging niets om. Stoomboten laden koffie en thee tot NLG 100.
De laatste afdoeningen zijn: Naar Nederland, de Nederlandse SINDORO NLG 65 voor 15.000 picols koffie, naar Amsterdam; SUNDA NLG 65 voor 15.000 picols koffie naar Rotterdam; KORTENAER NLG 65 voor 15.000 picols koffie, uit de Oosthoek naar Rotterdam; AMSTELSTROOM NLG 70 voor 12.000 picols koffie naar Amsterdam; PAULINE CONSTANCE ELEONORE NLG 75 voor koffie van Pangool naar Amsterdam; INDIA NLG 55 voor suiker, NLG 65 voor koffie naar Middelburg; de Nederlandse JOHANNA EN WILLEM GBP 1.12/6, voor suiker. De Nederlandse JUPITER accepteerde zout van Sumanap naar Tjilatjap tot NLG 18,96 per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LOURENS COSTER, JONGE JAN, HENRIETTE ADRIANA, JOHANNA EN MARIA, JAVA, JAVA PACKET, AURORA, NIEUWE WATERWEG II, PRINSES AMALIA, GESIENA MARIA, BATAVIA en AARDENBURG.

Afbeelding
Datum 12 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia 6 december. Vrachten. Sedert ons laatste bericht waren de afsluitingen niet zeer belangrijk, maar hielden koersen zich staande. Het volgende kan opgegeven worden: Nederlandse WESTER-SCHELDE, NLG 50,- voor suiker te Tagal, naar Amsterdam. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse JOHANNA MARIA, JAN VAN HAAFTEN, BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, CORNELIS SMIT, MARY, NIEUWE WATERWEG II, STER DER HOOP, AMSTELSTROOM, DORDRECHT II, WATERLOO, KITTY, JAVA PACKET en BESTEVAER.

Afbeelding
Datum 27 januari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 december. Vrachten. Onze markt wijst geen noemenswaardige verandering aan, daar de vraag beperkt en de scheepsruimte zonder emplooi meer dan voldoende blijft. De enige afsluiting van een Nederlands schi is AMSTELSTROOM naar Amsterdam, NLG 50,- suiker, NLG 42,50 tabak.
Lossende en onbevrachte schepen behalve die met de vorige mail vermeld: Nederlandse JOHANNA MARIA, JAN VAN HAAFTEN, MARY, STER DER HOOP, WATERLOO, KITTY, JAVA PACKET, BESTEVAER en NICOLAAS WITSEN.

Afbeelding
Datum 17 februari 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Albs. Vinke en J.F.L. Meijjes, makelaars, presenteren als lasthebbenden van hun principalen op maandag 13 maart, te 3 ure precies, in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder Joh. H. Dupont Noordbeek, bij opbod en afslag te verkopen: het extra ordinair, welbezeild en voor de houtvaart uitstekend geschikte driemast schoenerschip, genaamd AMSTELSTROOM, laatst gevoerd door kapt. P.T. Teensma, volgens Nederlandse meetbrief lang 45,76 meter, breed 9,88 meter, hol 5,71 meter en alzo gemeten op 1826,40 kub. meter of netto 644,72 tonnen. En dat met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, kettingen, zeilen en verdere inventaris, alles breder bij biljetten omschreven. Het schip ligt te Rotterdam (Delfshaven) in de Middenkous, en is vanaf 21 februari tot en met 1 maart a.s. te bezichtigen.
Nog zal afzonderlijk worden geveild een chronometer Hohwü no. 392.
Nadere inlichtingen bij bovengenoemde makelaars en de cargadoors Vinke & Co te Amsterdam en Vroege & De Wijs te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 14 maart 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 maart. Het Nederlandse driemast-schoenerschip AMSTELSTROOM is heden in de Brakke Grond geveild. Bij opbod werd geboden NLG 1600 en bij afslag werd het schip op NLG 8000 opgehouden.

Afbeelding
Datum 26 april 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 25 april. Het Nederlandse barkschip AMSTELSTROOM, groot 645 ton, gebouwd in 1857, is voor NLG 6500 uit de hand verkocht om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 10 mei 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De Firma Muijs, Wagenaar en Co te Alkmaar zal, ten overstaan van de deurwaarder J.G. Klein, aldaar op woensdag 17 mei 1893, 's morgens te 11.00 uur, in het lokaal Tivoli aan de Geestersingel te Alkmaar verkopen de inventaris van het driemast-schoenerschip, genaamd AMSTELSTROOM, bestaande in zeilen, zeildoek en zeilgaren, trossen, stuurmansgoed, kajuitsgoed, bootsmans- en timmermansgoed, koksgoed, kaarten en boeken en in het algemeen alles wat tot de inventaris van een dergelijk schip kan geacht worden te behoren. Breder bij biljetten omschreven.
Informatiën bij de firma Muijs, Wagenaar & Co, C. Constant, aan de sloperij, en bij deurwaarder Klein.

Afbeelding