Inloggen
BARON PALLANDT VAN ROZENDAAL - ID 15565


Kroniekberichten

Datum 05 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 januari. Het schip BARON VAN PALLANDT VAN ROOZENDAAL, kapt. Hoogenstraaten (opm: bark BARON VAN PALLANDT VAN ROZENDAAL, kapt. A. van Hoogenstraten), 29 december van Cardiff naar Singapore vertrokken, lag, wegens particulier schrijven van 31 december l.l. uit Cardiff, aldaar wegens tegenwind op de buitenrede geankerd.

Afbeelding
Datum 20 juni 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de 15 navolgende schepen:
Voor Rotterdam: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve; VREDE, kapt. J.L. ten Bruggen; BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten; KRIMPEN AAN DE LEK, kapt. W. Ouwehand.
Voor Amsterdam: ANNA DIGNA, kapt. C. Ouman; KOOPHANDEL, kapt. J.N. Mooi; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.C. Rosier; FRIESLAND, kapt. M.C.E.M. Beijer; NEDERLAND, kapt. J. Hoekstra; JULIE CLAIRE, kapt. A. van Oosteroom; MARIA VERONICA, kapt. J.A. Scholl; WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder; MARY GODDARD, kapt. F.W. Ridder.
Voor Dordrecht: VOORUIT, kapt. W.C. Kool ( v. Rotterdam).

Afbeelding
Datum 20 augustus 1862
Krant JB - Javabode

De Nederlandsche Handel Maatschappij heeft scheepsgelegenheid aangevraagd tot transport naar Batavia voor 150 man troepen, zes kajuitpassagiers en twee kinderen, te embarkeren in de tweede helft van juli, mitsgaders voor vermoedelijk 12 onder-officieren, kostgeld 80 cents daags (de stuurmanstafel), passage NLG 150 per hoofd, en daarvoor aangenomen het schip BARON VAN PALLANDT VAN ROOZENDAAL, kapt. Van Hoogenstraaten.

Afbeelding
Datum 13 maart 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
Voor Rotterdam: BASTIAAN POT, kapt. P. van der Hoog, LICHTSTRAAL, kapt. P. Wierikx, GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma, JANNETJE, kapt. H.G. Meijerhoff, JULIA kapt. A. van der Tas, PETRONELLA, kapt. W.T. Leicher, FREDERIK HENDRIK, kapt. l.N. Glazener, ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers, OTTOLINA, kapt. A. Eeleman.
Voor Amsterdam: PROVINCIE DRENTHE, kapt. B.H. Boer, MATHILDE, kapt. J.H. Fekkens, BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, INDIA PACKET, kapt. G. Diepering, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter, NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.C. Rosier, PETRONELLA, kapt. J.C.Strootman, KOOPHANDEL, kapt. J.N. Mooi, AMSTERDAM, kapt. C.J. Doekzen, MARIA VERONICA, kapt. J.S. Schol, WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma, VERTROUWEN,kapt. F. de Vos, KANDANGHAUER, kapt. W. Zeelt.
Voor Dordrecht: GEERTRUIDA MARIA, kapt. M. de Ligny, JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt. K.F. Lammerts.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten.
Voor Middelburg: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve, SALATIGA, kapt. J. Kettler.

Afbeelding
Datum 16 april 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: NIDAROS, kapt. C.A. Foyen, van Frederikstad, met 209 tonnen hout.
Helvoet, 14 april. Aangekomen: CORNELIA, van Marseille; ZEPHIR, van Londen; LORD RAGLAN, van Newcastle; SEINE, van Hamburg.
Vertrokken: INDEX, kapt. Long, naar Hull; DIEUWERDINA, kapt. De Jong, en ALIDA PRONK, kapt. Scholtens, beiden naar Newcastle; ALBATROSS, naar Liverpool; SALTMARCH, kapt. Green; FLORENTINA, kapt. Mohlmann, en SCOTISH SHIP, kapt. Swisk, allen naar Middlesbro'; PRINCESS ALICE, naar Harwich, IMMANUEL, kapt. Bjorness, naar Holmstrand; ENIGHEDEN, kapt. Jacobsen, naar Frederikstad.
De VREDE, kapt. Van Rijn, is gisterenavond zonder assistentie vlot gekomen en in zee gezeild.
Van Texel vertrokken, 13 april, JULIA, kapt. v.d. Tas, naar Batavia; PROVINCIE DRENTHE, kapt. De Boer, naar Samarang; 14 dito, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. Gorter, naar Batavia.
Helvoet, 15 april. Aangekomen: CLAUDIUS, kapt. Rurkenshead, van Newcastle; WHITE, kapt. Calverson, van Londen; JOHAN, kapt. Muller, van Engeland; ZWAANTINA, kapt. Jonker, van Genua.
Vertrokken: ALBATROSS, stoomschip, van de Kwak naar zee.
Deal gepasseerd, 13 april, MARSEILLE, kapt. Clement, van Java naar Amsterdam.
Dover gepasseerd, 12 april, GENAARDE STUERS, kapt. Viersma, van Rotterdam naar Batavia.
Singels gepasseerd, 11 april, TELEGRAAF, kapt. Rolufs, en 12 dito, MARIA ADOLPHINA, kapt. Blom, beiden van Batavia naar Amsterdam
Te Falmouth aangekomen, 11 april, EUROPA, kapt. Van Hager, van Iquique naar Dordt.
Gepasseerd, 12 april, SCHARNHORST, kapt. Hellman, van Batavia naar Amsterdam; 13 dito, PRINSES AMELIE, kapt. Groeneveld, van Batavia naar Amsterdam, met gebroken mast.
Lezard gepasseerd, 8 april, SENIOR, kapt. Bakker, en GOEDE VERWACHTING, kapt. Hillenius, beiden van Java naar Amsterdam.
Van Holyhead vertrokken, 11 april,.SWAN, kapt. Couth, van Liverpool naar Dordt.
Te Shields aangekomen, 11 april, TRITON, kapt. Sandberg, van Dordt.
Te Batavia aangekomen, 29 februari, AUSTRALIË, kapt. Lucas, van Amsterdam.
Vertrokken, 29 februari, TWEE GEZUSTERS, kapt. Bergman, naar Soerabaija; 1 maart, MADURA, kapt. Van Bruggen, naar Nederland.
Zeilklaar, 1 maart, MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. Gerrebrands, naar Rotterdam; ARGO, kapt. Geesterkamp, naar Nederland.
Van Soerabaija vertrokken, 23 februari, JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. Salm, naar Nederland; 25, JHR. Mr. v.d. WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt. Lammerts, naar Sumanap.
Van Singapore vertrokken, 23 februari, ALBRECHT BEYLING, kapt. v.d. Burg, naar Batavia; 26, ALMELO, kapt. Tjebbens, naar Macassar; 3 maart, ADMIRAAL DE WINTER, kapt. Bunnemeijer, naar Hongkong.
Aangekomen: 7 maart, CANDATI, kapt. Bosscher, van Rotterdam.
Te Rangoon aangekomen, 13 februari, EVA JOHANNA, kapt. Hordijk, van Rotterdam.
Vertrokken, 17 februari, CONSTANCE, kapt. Mulder, van Singapore.
Te Akyab aangekomen, 22 februari, ZEEPAARD, kapt. Tjebbes, van Point de-Galle.
Te Melbourne zeilklaar, 27 januari, SILENTIUM, kapt. Van Leeuwen, naar Manilla; 13 februari, JAN HENDRIK, kapt. Lelyvelt, naar Batavia; 22, BARON VAN PALLAND VAN ROSENDAAL, kapt. Hoogenstraten, naar Guam.
Rotterdam, 14 april. Het Deense eskader, dat zich eergisteren op de hoogte van Helgoland bevond, bestaat uit vier schepen.
Yarmouth (Wight), 12 April. Het Nederlandse schip NUMMER I, kapt. Van Duyn, van Rotterdam. 1 van Cowes naar Japan, is hier binnengelopen. (opm: de NUMMER 1 was voor Japanse rekening gebouwd en werd met een tijdelijke zeebrief onder Nederlandse vlag derwaarts uitgebracht)

Afbeelding
Datum 23 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 22 april. Volgens telegrafisch bericht uit Nieuwediep is het schip BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. Kramers, van Banjoewangie naar Amsterdam bestemd, op de Oostplaat gestrand. Het is vol water. De lading koffij en suiker wordt beschadigd geborgen. De equipage is gered.

Afbeelding
Datum 24 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 22 april. Het Ned. schip BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. Kramers, van Banjoewangie naar Amsterdam, is door het breken van de ketting op de Oostwal gestrand en lek gestoten - zie ons nummer van gisteren. De equipage is hier door de sleepboten aangebracht. De kapitein, de stuurlieden en de loods zijn aan boord gebleven, doch zij zijn heden morgen alhier aangekomen.

Afbeelding
Datum 26 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 april. Zondagmorgen de 21e dezer, omstreeks half zes ure, werd van de vuurtoren Kijkduin geseind om assistentie van een sleepboot voor een binnenkomend schip, hetwelk nader bleek te zijn de Nederlandse bark BARON PALLANDT VAN ROSENDAEL, kapt. W.S. Kramers, geladen met koffij, suiker en tin, komende van Java en bestemd naar Amsterdam. Niettegenstaande de hevige zuidwesten wind en vliegende stroom, stoomde de STAD AMSTERDAM, kapt. Bakker, onmiddellijk de haven van Nieuwediep uit en ontmoette het schip in het Marsdiep bij Den Helder. De sleeptrossen werden overgeworpen en vastgemaakt. De loods had de kapitein het gewone welkom-binnen toegewenst en niemand aan boord dacht anders of men zou, na een bange nacht te hebben doorgestaan, na een half uur zich in een veilige haven bevinden. De wind stak echter meer en meer op en voor de haven zijnde, kwam een stormbui invallen, zodat er geen mogelijkheid was onder die omstandigheden de haven te bereiken, daar de krachten van de sleepboot niet toereikend waren. Kapt. Bakker achtte het raadzaam kapt. Kramers in overweging te geven het anker te laten vallen totdat wind en stroom enigszins bedaard zouden zijn. Dit geschiedde, doch met het ongelukkig gevolg dat de kettingen zowel van het tweede als van het eerste anker braken. Kapt. Bakker zette onmiddellijk sein op om assistentie van een tweede boot. Ieder verwonderde zich over het lang uitblijven van de te hulp geroepen boot, doch eindelijk kwam de ARCHIMEDS, kapt. De Liefde, opdagen. Inmiddels had kapt. Bakker alle manoeuvres beproefd om het schip in diep water te houden en was reeds wegens de hevige vloed en wind tot op de hoogte van het Oudeschild gedreven, alvorens de ARCHIMEDES voorspande. Te vergeefs waren de pogingen van de beide boten om het schip in wind en stroom op te slepen. Het uiterste werd beproefd, doch door de onstuimige zee geraakte een van de sleeptrossen van de AMSTERDAM in de schroef van de ARCHIMEDES, waardoor die sleeptros werd stuk geslagen, terwijl de andere, zomede die van de ARCHIMEDES, braken. Men zag zich toen genoodzaakt het schip aan zijn lot over te laten en met de boten een veilige ankerplaats op te zoeken teneinde de bekomen schade zoveel mogelijk te herstellen. Het duurde daarna niet lang of het schip zat op de Oostwal aan de grond. Door het hevige stoten werd het spoedig lek, terwijl de grote (ijzeren) mast en voormarssteng overboord vielen. Een benauwd ogenblik! De storm enigszins bedarende, lichtten de boten het anker, koers zettende in de richting waar het schip was heen gedreven, om zo mogelijk de bemanning van de BARON VAN PALLANDT te redden. Daar het niet mogelijk was wegens de woedende zee om het schip met een sloep te naderen, nam kapt. Bakker het koene, maar voor het behoud van zijn boot en bemanning zeer gewaagde besluit om het schip op zijde te schieten, en dank zij zijn moed en beleid mocht het hem gelukken, welk voorbeeld daarna door de kapt. De Liefde met de ARCHIMEDES gevolgd werd. Een gedeelte van de equipage met hun goederen ging op beide boten over, benevens enige goederen en de voornaamste papieren van de kapitein. De kapitein, de loods, de stuurlieden en de hofmeester wilden het schip nog niet verlaten, ofschoon het voorschip reeds vol water zat. Een loodsvaartuig, dat inmiddels ter assistentie was aangekomen, bleef op korte afstand van het schip ten anker. Toen het weder maandagmorgen enigszins bedaard was, bleek het de kapitein dat het schip niet meer was te redden en besloot hij, vergezeld van de overige achtergeblevenen, om op genoemd loodsvaartuig over te gaan, waarmede zij te Nieuwediep zijn aangebracht. Een aantal schuiten zijn gisteren te Nieuwediep successievelijk aangekomen, die zoveel mogelijk van de inventaris en de lading hebben geborgen. Een van de opvarenden van een van de schuiten heeft het ongelukkige lot getroffen om bij het aftuigen van het schip uit de mast te vallen op het dek. Hij is aan de gevolgen onmiddellijk bezweken.

Afbeelding
Datum 27 april 1867
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwe Diep, 23 april. Het schip BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. Kramers, van Banjoewangie naar Amsterdam, op de Steile Bank gestrand, zal vermoedelijk totaal weg zijn. Van de lading zal weinig en dan nog zwaar beschadigd geborgen kunnen worden.

Afbeelding
Datum 07 mei 1867
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. C.W.K. van Strijen, makelaar te Helder, als gemachtigde van kapt. W.S. Kramers, gevoerd hebbende het op de oostkust van Texel gestrande Nederlands barkschip BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAEL, en van de heer J. Herm. Schröder, agent van Lloyds te Amsterdam, is van mening, na bekomen rechterlijke autorisatie, op donderdag de 9 mei e.k., des avonds ten half acht ure, in het lokaal Tivoli, ten overstaan van Mr. D.P.H. Aberson, griffier bij het kantongerecht te Helder, publiek te verkopen de geborgen inventaris van het voornoemde schip, liggende behoorlijk gekaveld in de pakhuizen aan en op de scheepstimmerwerf De Hoop, aan de Binnenhaven, alsmede aan het havenhoofd alhier, bestaande in ankers, kettingen, zeilen, rondhouten, masten stengen, ra’s, scheepsklok, vlaggen, chronometer, sextant, barometer, vleesstandaards, barkas, middelboot, gieksloep, lopend en staand touwwerk, blokken, kompassen, zeekaarten, seinlantaarns, roeper, koperen ketels, sabels, pistolen, geweren, tafelgoed, zeevaartkundige boeken, apothekers gereedschappen, kanonnen en verder wat van dezen belangrijke inventaris zal worden aangeboden, en waarschijnlijk het wrak van gemeld schip.
De goederen zijn daags voor en op de verkoopdag te bezichtigen van des morgens negen uur tot des namiddags zes uur. Informaties zijn te bekomen bij de heer P.A.C. Hugenholtz, correspondent van Lloyds te Helder en bij den makelaar C.W.K. van Strijen voornoemd.

Afbeelding