Inloggen
AGATHA EN MARIA - ID 15304


Kroniekberichten

Datum 19 juli 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Dordrecht, 18 juli. Heden middag ten twee ure is alhier van de werf van de scheepsbouwmeester Jan Schouten met het beste gevolg te water gelaten het barkschip AGATHA EN MARIA, groot 350 gemeten lasten, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heren Van Zeijp en Di Gazar (opm: Zijp en De Gazar) te Amsterdam, gevoerd zullende worden door kapt. W.B. van Zeijp, en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 27 december 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

St. Tudwell’s Roads (bij Pwllheli) (opm: St. Tudwal’s Roads, West-Wales), 21 december. Het Nederlandse barkschip AGATHA EN MARIA, kapt. W.B. van Zijp, hetwelk de 8e dezer alhier wegens tegenwind was binnengelopen en de 19e de reis op nieuw aanvaardde, is gisteren met schade aan de zeilen en twee gekwetste manschappen geretourneerd. Dit ongeluk beliep het schip in de nacht van zaterdag j.l. (opm: 19 december) in een zware storm.

Afbeelding
Datum 18 maart 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen, als:
Voor Rotterdam: LUCONIA, kapt. C.J.D. Hulshoff; WILHELMINA, kapt. J.F. Ihnen; JULIE, kapt. R. Brem; ZWERVER, kapt. D.A. Koekelis; MARIA DIEDERIKA, kapt. A. van Marion; KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. F.L. Zack; CORNELIS ANTHONIE, kapt. D.R. Kleve; JOSEPHA LOUISA, kapt. A. Muijzon; HENDRIK IDO AMBACHT; kapt. L. Bijl; KAREL EN HENRICUS, kapt. A. van de Geer.
Voor Amsterdam: HENRIETTE, kapt. J. van Loenen; GEBROEDERS, B.G. Flik; GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, kapt. J. Wamsteker; ALBATROS, kapt. K.P. Haasnoot; HERCULES, J.F. Detering; JACOBA CHRISTINA, kapt. J.C. Berk; ELIZE HENRIETTE, kapt. P.J. Detering; WASSENAAR, kapt. A. Hofstee; AMSTEL, kapt. H.H. Rademaker; MATHILDA, kapt. J.H. Fekkes; IJSTROOM, kapt. A. Hansen; KANDANGHAUER, kapt. W. Zeelt; HENRICA, kapt. R. Strackholder; STAD DOCKUM, kapt. N. v.d. Werff; AGATHA EN MARIA, kapt. W.B. van Zijp, MARIA CATARINA, kapt. H.C. de Bos.
Voor Schiedam: ANNA, kapt.H. Harms; CORNELIA MATHILDA, kapt. P. Snoeij; HELLEVOETSLUIS, kapt. W.J. Vos (van Dordrecht).
Voor Dordrecht: JAN VAN HOORN, kapt. B. Molls.
Voor Middelburg: LUCTOR ET EMERGO, kapt. J. Hakker; WILHELMINA CATHARINA, kapt. N.M.O. de Groot Stiffrij.

Afbeelding
Datum 13 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 april. Scheepsvrachten. De vrachten naar Nederland blijven in dezelfde gedrukte positie verkeren. De voorraad van scheepsruimte werd door het arrivement (opm: aankomst) van vele vrachtzoekende schepen in de laatste 14 dagen aanzienlijk vermeerderd, zodat zich vooreerst nog geen verbetering laat voorzien. De volgende schepen werden sedert de jongste mail bevracht: HERMAN DE RUITER te Soerabaya à NLG 70 en NLG 75 voor suiker en NLG 70 voor tabak naar Amsterdam.
De STAATSRAAD BAUD, STAD ZIERIKZEE en PAUL JOHAN werden door de Factorij opgenomen, de eerste om te Tjilatjap te laden à NLG 80 naar Amsterdam; de tweede tot NLG 70 om te Pekalongan en te Samarang, de laatste mede à NLG 70, om te Cheribon en Indramayoe de lading in te nemen voor Rotterdam. WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN te Soerabaya à NLG 70 voor suiker, tabak en kurkuma (opm: geelwortel, bevordert de spijsvertering); arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 95 naar Nederland.
De ADMIRAAL PIET HEIN werd voor China opgenomen 42½ $ cents voor Macao, en de ZWALUW (Nederlands) 45 $ cents voor Macao, beide hier te laden.
Het Nederlandse schip ZWALUW werd alhier uit de hand verkocht voor NLG 42.000.
De BERNHARD HERTOG VAN SAXE WEIMAR werd voor een kustvracht opgenomen.
De GOEDE VERWACHTING, ANNA PAULOWNA, FACTORY, CATHARINA EN GEERTRUIDA, CORNELIS WERNARD EDUARD, ELIZE HENRIETTE, EUROPA, COLUMBINE, JEANNETTE, FOP SMIT, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, LOUISA, PRINCES DER NEDERLANDEN, DEN ELSHOUT, CADSANDRIA, KAAP HOORN, AGATHA EN MARIA, NIEUW LEKKERLAND, WILHELMINA, WILHELMINA LUCIA zijn hier en op de kust nog zonder bestemming.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 augustus. Vrachten, Ofschoon men van vrachtverhoging spreekt, is die werkelijk nog niet te bespeuren. De Nederlandse MARIA ANNA werd bevracht naar Nederland. DOLFIJN, 300 ton, werd te Soerabaja opgenomen voor NLG 17,50 de koyang zout, van Sumanap naar Wijnkopersbaay. De A.R. FALCK is bestemd naar Japan.
DE VIJF GEBROEDERS, 887 ton, werd in veiling verkocht voor NLG 16.000 met inventaris en de ENTREPRISE (Engels) 228 ton, voor NLG 4.010 en de inventaris NLG 3.000. De BURRA BURRA (Engelse stoomboot) is te koop.
Disponibel zijn de Nederlands schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, PIETER, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, en OUDERKERK AAN DE AMSTEL.
De Nederlandse schepen WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BURGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA (opm: ook LOUISE ROELOFFIENE), CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL en JOHANNA maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 augustus. Het schip AGATHA EN MARIA, kapt. W.B. van Zijp, van Liverpool alhier aangekomen, heeft aan de grond gezeten en moet dokken.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 7 september. Scheepsvrachten. Hoewel gedurende deze maand weinig bevrachtingen plaats hadden, begint men nu toch enige verbetering te bespeuren.
De PIETER bekwam NLG 45 voor suiker en NLG 55 voor arak op de kust. De MARIA ANNA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en het Belgische schip PHILOTAXE (opm: kapt. Louis Weysen), laden voor eigen rekening; de PHOEBUS laadt voor Holland. De DOLFIJN werd te Soerabaija gecharterd voor een zoutvracht van Sumanap naar Wijnkoopsbaai tot NLG 17,50 per koijang. De COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM (662 ton) bekwam NLG 17.800. De A.R. FALCK is naar Japan vertrokken.
De VIJF GEBROEDERS (887 ton) werd met deszelfs inventaris op publieke veiling voor NLG 16.000 verkocht en het Eng. schip ENTERPRISE (228 ton) voor NLG 4.010 en deszelfs inventaris voor NLG 3.000. Het Engelse stoomschip BURRA-BURRA is door het gouvernement aangekocht voor NLG 110.000; het Bremer schip FIDES is te koop aangeboden.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEIN, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA CORNELIA en GEERTRUIDA doen kustreizen.
De nu nog disponibele Nederlandse schepen zijn: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ST. MICHAEL, NOORD-BRABANT, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENR. ELIS, SUSANNE, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA AGNES en LOEVESTEYN.

Afbeelding
Datum 12 november 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 september. Vrachten. Het aantal schepen enigszins verminderende en de producten langzamerhand disponibel wordende, was er enige vrachtverbetering merkbaar, maar is het raadselachtig hoe lang die zal aanhouden, met het oog op de vele zonder emplooi te Singapore en in China liggende schepen.
De volgende bevrachtingen vonden sedert de vorige mail plaats:
MARIA AGNES en MARIA CATHARINA laden voor eigen rekening. HELMERS, naar Macassar gezeild. NOORD BRABANT NLG 45 per last voor rijst te Indramayo; en NLG 45 voor suiker en NLG 40 voor thee alhier naar Holland. ST. MICHAEL, NLG 50, voor suiker en NLG 45 voor rijst op de kust, naar Holland. ARLEQUIN, 624 ton, verkreeg NLG 10.000 in eens naar de Golf van Perzië en terug. BEURS VAN ROTTERDAM, NLG 50, voor suiker te Soerabaija, en NLG 45 voor rijst te Indramayo, naar Rotterdam. VRIENDENTROUW, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen, à NLG 55 voor thee en suiker, te Cheribon en Pekalongan te laden naar Amsterdam. HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, NLG 55, voor suiker te Passaroeang, en NLG 70 voor arak alhier naar Rotterdam. DOROTHEA HENRIETTE, is door het gouvernement opgenomen om troepen naar Banjermassing over te voeren.
De SPIRIT OF AGE (Engels) werd in publieke veiling voor NLG 12.000 verkocht, met inventaris daarbij. De FIDES (Bremen) en HERSCHEL (Hamburg) zijn te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, WILLEM DE EERSTE, SINT JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, STAD DOCKUM, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, TONIA, KOSMOPOLIET, COSMOPOLIET, ADÈLE, JOHANNA, KOERIER, EUTERPE, BULGERSTEYN, JACOBUS, WALCHEREN.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA, IJSSEL, LOUISA ROELOFFINA (opm: brik LOUISE ROELOFFIENA), DOLFIJN, doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 28 november 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 oktober. Vrachten. Sedert de laatste berichten hebben weinig bevrachtingen plaats gehad, doch was echter enige verbetering te bespeuren.
NOORD-BRABANT bekwam NLG 45 voor rijst en suiker en NLG 40 voor thee, te Indramaijoe en hier te laden. ST. MICHAËL NLG 50 voor suiker en NLG 45 voor koffij en NLG 45 voor rijst op de kust te laden. BEURS VAN ROTTERDAM NLG 50 voor suiker en NLG 45 voor rijst op de kust te laden voor Rotterdam. Door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij werd gecharterd VRIENDENTROUW tot NLG 55 voor thee en suiker op de kust te laden voor Amsterdam; HENRIETTE ELISABETH SUSANNE NLG 55 voor suiker te Passaroean en NLG 70 voor arak hier te laden voor Rotterdam; KOSMOPOLIET NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij en thee te Soerabaija en Passaroeang te laden. JACOBUS NLG 60 voor suiker op de kust en NLG 55 voor thee hier te laden en CATHARINA MARIA NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij op de kust te laden. COSMOPOLIET bekwam NLG 55 voor suiker en koffij te Samarang en op de kust te laden. ARLEQUIN (324 ton) bekwam NLG 10.000 voor een reis naar de Golf van Perzië en terug. HELMERS vertrok naar Makassar, MARIA CATHARINA, MARIA AGNES en ADÈLE laden voor eigen rekening. DOROTHEA HENRIETTE werd door het gouvernement ingehuurd voor transport van troepen naar Banjermassing, terwijl de 17 volgende schepen voor de tweede Bonische expeditie zijn ingehuurd, als:
PHILIPS VAN MARNIX, WILLEM DE EERSTE, JOHANNA, ZAANSTROOM, BULGERSTEIN, LOEVESTEIN, SINT JAN, AEGIDIA EN PAULINE, LOUIS MEIJER, IDA WILHELMINA, GEERTRUIDA MARIA, STAATSRAAD COMM. VAN EWIJCK, STAD DOKKUM, CANTON, JACOBA HELENA, BIESBOSCH en ROBERTUS HENDRIKUS.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, ZEEPLOEG, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, IJSSEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA. LOUISA ROELOFFINE (opm: LOUISE ROELOFFIENA), DOLFIJN en HENRIETTE doen kustreizen.
Het Engelse schip SPIRIT OF THE AGE met averij alhier binnengelopen is afgekeurd en met deszelfs inventaris op vendutie verkocht voor NLG 12.000. Het Bremer schip FIDES en het Hamburger schip HERSCHEL zijn te koop aangeboden.
De nu nog disponibele schepen zijn: JULIE CLAIRE, AGATHA EN MARIA, PAULINE, EDOUARD MARIE, PRINS MAURITS, TONIA, KOERIER, EUTERPE, WALCHEREN, DOELWIJK, MINISTER PAHUD, ELIZABETH, ANNA EN ELISE, en SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN.

Afbeelding
Datum 16 december 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten. De rijzing in de vrachten tengevolge van de opname van de Bonische schepen, heeft geheel opgehouden en plaats gemaakt voor een zeer flauwe en aanvankelijke teruggang. Dit is het gevolg van de stilte in de uitvoer-handel, waardoor weinig product ter verscheping wordt aangeboden. Sedert de laatste mail zijn de volgende transacties gesloten: PRINS MAURITS NLG 50 per last voor suiker en NLG 45 voor rijst om te Samarang en Cheribon te laden naar Amsterdam. ZEEPLOEG NLG 55 per last naar Nederland, ladende te Tagal. MENTOR laadt voor reders rekening. DOELWIJK, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij à NLG 65 voor koffij, te Padang naar Rotterdam. KOERIER NLG 55 voor suiker en NLG 50 voor rijst en koffij, op de kust te laden naar Amsterdam. AGATHA EN MARIA in lading naar Nederland. De ELISABETH werd door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 60 voor suiker op Pekalongan en Cheribon te laden. ANNA EN ELISE NLG 55 voor koffij te Padang te laden naar Amsterdam. EDOUARD MARIE opgenomen voor een lading rijst à 22½ USDcents de picol naar Hongkong, 30 naar Amoy of 40 naar Shanghai. SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN NLG 48 voor rijst, NLG 55 voor suiker, NLG 67,50 voor huiden en NLG 70 voor arak naar Rotterdam. JOACHIM CHRISTIAN (Hamburg ) GBP 1.12.6 voor rijst en GBP 2 voor arak naar Hamburg en hier op de kust te laden. CROUCH BROTHERS (Engels) bevracht à GBP 2.5/- voor suiker naar Engeland; met 10/- naar het continent, te Samarang is door het gouvernement opgenomen voor de Bonische expeditie à 38 cents per last per dag. De FIDES (Bremen) en HERSCHEL (Hamburg) zijn te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: JULIE CLAIRE, IJSEL, TONIA, EUTERPE, DOLFIJN, WELVAART, JOHANNA EN GEERTRUIDA, ALBLASSERDAM, ROTTERDAM en HUGO GROTIUS.
De JOHANNA EN LOUISE, DERKINA TITIA, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA, LOUISE ROELOFFIENA en HENRIETTE doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 29 december 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 november. Vrachten. De verwachting, welke wij omtrent de vrachten koesterden, heeft zich niet verwezenlijkt, doordat de aankomst van enige vracht zoekende schepen de disponibele scheepsruimte buiten verhouding tot de hoeveelheid van het af te schepen product heeft gesteld. Sedert ons vorig bericht werden de volgende bevrachtingen tot stand gebracht:
Naar Nederland: Nederlands NEDERWAARD en CALYPSO à NLG 55 voor suiker, de eerste hier en de andere hier en te Samarang naar Amsterdam te laden; Nederlands PRINS MAURITS à NLG 50 voor suiker en NLG 45 voor rijst op twee plaatsen te laden; Nederlands EUTERPE à NLG 52,50 voor suiker, NLG 45 voor tabak en NLG 40 voor rijst; en AGATHA EN MARIA à NLG 40 voor rijst, NLG 50 voor tabak, NLG 55 voor huiden en NLG 75 voor arak, hier naar Amsterdam te laden.
Naar China: Nederlands EDUARD EN MARIE à 0,22½ USD per picol voor rijst naar Hongkong of Macao.
Disponibel zijn: Nederlands VIER GEZUSTERS, JAN VAN BRAKEL, en HELENA CONSTANTIA.
In reparatie zijn: Nederlands HOLLANDIA, SCHEVENINGEN en NEÊRLANDS KONINGIN. Verkocht werd Engels ARCHITECT met inventaris voor NLG 9.100.

Afbeelding
Datum 29 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 5 december 1859. Het van hier op 25 november naar Amsterdam vertrokken Nederlandse schip AGATHA MARIA, kapt. van Zijp (opm: bark AGATHA EN MARIA , kapt. W.B. van Zijp) , is op het Duiveneiland (ingang van Straat Bali) aan de grond geraakt. De stoomboot PALEMBANG is tot assistentie afgezonden. (opm: zie NRC 010260 en JB 010260)

Afbeelding
Datum 01 februari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Soerabaija, 8 december 1859. Het Nederlandse schip AGATHA EN MARIA, kapt. Van Zijp, van hier naar Amsterdam, in Straat Bali gestrand – zie NRC van 29 januari – is, na een gedeelte der lading over boord geworpen te hebben, vlot gebracht en hier teruggekomen.

Afbeelding
Datum 01 februari 1860
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. NLG 40.000 tot NLG 50.000 of minder benodigd zijnde voor reparatie en andere kosten ten behoeve van het Nederlandse barkschip AGATHA EN MARIA, gevoerd door kapt. W.B. van Zijp, zo worden gegadigden uitgenodigd, vóór of op 10 februari 1860 inschrijvingsbiljetten op wissels van de kapitein op zijn reders te Amsterdam, in te zenden ten kantore van de notaris Huet te Soerabaija. Bij gebreke van inschrijvingsbiljetten op wissels, zal de 11e februari 1860 ten zelfde kantoor om 10 uur 's morgens ingeschreven kunnen worden voor de benodigde gelden bij wijze van bodemerij en zal de 13e bodemerij gegeven worden door de kapitein aan de voordeligste geldlener op schip en toebehoren en desnoods op de lading, ten overstaan van de notaris voornoemd, bij wie tevens informatiën te bekomen zijn.
(opm: bodemarij of bodemerij [van bodem = schip] omschrijft Mr. J.A. Molster als eene overeenkomst tussen een geldschieter en een geldopnemer, waarbij eene som gelds wordt opgeschoten, met beding van premie en onder verband van schip of goed of beide, met dat gevolg, dat indien het verbondene, geheel of gedeeltelijk, door toevallen op zee vergaat of vermindert, de geldschieter zijn recht op de opgeschoten penningen en op de premie verliest, voor zoover dit een en ander niet op hetgeen overblijft kan worden verhaald; maar indien het verbondene schip behouden ter plaatse zijner bestemming aankomt, de hoofdsom, benevens de premie moet betaald worden)

Afbeelding
Datum 19 februari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 8 december 1859. Het Nederlands schip (opm: bark) AGATHA EN MARIA, kapt. W.B. van Zijp, van hier naar Amsterdam, dat, als vroeger gemeld, op Duiveneiland aan de grond geraakt is, is vlot gebracht en hier ter rede lek geretourneerd. Naar men zegt is een gedeelte van de lading over boord moeten geworpen worden om het schip te lichten.

Afbeelding
Datum 21 februari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 19 december 1859. Het schip AGATHA EN MARIA, kapt. Van Zijp, van hier naar Amsterdam, met schade uit zee teruggekomen – zie NRC van 19 februari – heeft de lading gelost en moet kielen. De kapitein is ziek en ligt in het hospitaal.

Afbeelding
Datum 29 februari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 28 december 1859. Zaterdag avond l.l. keerde enig volk van de AGATHA EN MARIA, kapt. Van Zijp, naar boord terug. Een van het volk kreeg woorden met de bootsman, die zich ook in de sloep bevond, welke woordentwist zodanig toenam, dat de matroos de bootsman een zware wonde met een mes in de zijde toebracht. Onmiddellijk hield de sloep bij het marine établissement stil om de gewonde aldaar de nodige hulp te verlenen, maar hij bezweek kort daarna.

Afbeelding
Datum 04 september 1860
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar de Kaap de Goede Hoop, Kaapstad, Port Elisabeth en Port Natal ligt te Amsterdam in lading, om tegen november te worden geëxpedieerd: het snelzeilend gekoperd Campagne Barkschip AGATHA EN MARIA, kapitein W.B. van Zijp, varende een geëxamineerde doktor, en hebbende een uitmuntende inrichting voor passagiers 1e, 2e en 3e klasse.
Adres bij de heer M.C. Lapidoth, agent der Nederlandsche Landbouw Emigratiedienst, of bij cargadoors Hoyman en Schuurman te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 13 februari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 21 schepen:
Voor Rotterdam: PRINSES AMALIA, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade; ADRIANA PETRONELLA, J.K. Annokkee.
Voor Amsterdam: KIANDRA, kapt. W.C. Pfister; TWEELINGZUSTERS, kapt. W.P. Carst; WELVAART, kapt. J.N. Mooi; JAN HENDRIK, kapt. J. van Lelyvelt; CHRISTINA HELENA, kapt. C. Tjebbes; MARIANNE, kapt. H.P. Grönbeck; AGATHA EN MARIA, kapt. W.B. van Zijp; HERCULES, kapt. J.F. Detering; ELISE HENRIETTE, kapt. P.J. Deterding; CONSTANCE, kapt. T. Sipkes; DELFT, kapt. L. van Geelkerken; HENDRINA, kapt. C.M. Pompe (de beide laatsten van Rotterdam).
Voor Dordrecht: FORTUNA, kapt. M. de Ligny; MARIA DIEDERIKA, kapt. A. van Marion; ROTTERDAM, kapt. H. Poort (de beide laatsten van Rotterdam).
Voor Schiedam: COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIJM, kapt. J. van Zanten, (van Rotterdam).
Voor Middelburg: SCHELDE, kapt. A.L. Hoefman; HUGO GROTIUS, kapt. J. Bergman; DIANA, kapt. M. Rademakers (de beide laatsten van Rotterdam).

Afbeelding
Datum 22 juni 1861
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Per telegraaf wordt medegedeeld, dat de 18e juni j.l. het schip AGATHA MARIA (opm: bark AGATHA EN MARIA, kapt. W.B. van Zijp), beladen met koffij en kopergeld op reis van Tjilatjap naar Nederland, bij Karang-Bolong is gestrand. Het schip moet totaal verloren, de passagiers echter gered zijn (opm: zie JB 260661, 030761, 160861 en NRC 220961).

Afbeelding
Datum 26 juni 1861
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Ten vervolge van het telegrafische bericht, voorkomende in ons laatste nommer, delen wij het volgende mede:
De AGATHA MARIA (opm: AGATHA EN MARIA, zie o.a. JB 220661) is totaal vergaan ten zuid-oosten van de vlaggestok te Karang-Bolong (bij Cilacap). Van de lading is niets gered kunnen worden, daar het schip zeer spoedig na de derde stoot is volgelopen. Equipage en passagiers hebben alles verloren en zijn, ontbloot van het nodige, aan de wal gebracht.

Afbeelding
Datum 03 juli 1861
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Banjoemaas. Ten vervolge van het voorkomende in ons nommer van 22 juni j.l. omtrent het verongelukken nabij Karang-Bolong (opm: Cilacap) van het Nederlandse barkschip AGATHA EN MARIA kunnen wij het volgende melden. Dit schip, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij beladen met koffij, tin en kopergeld, verliet op de 17e juni j.l. des morgens te zes ure met de adsistent-loods aan boord de rede van Tjilatjap en bereikte omstreeks half twaalf uur des voormiddags het gat, toen het bij het omvaren van de hoek van Karang-Bolong stootte en onmiddellijk vol water liep. De equipage en de passagiers konden zich met achterlating van alles redden, doch van hetgeen het vaartuig inhield, heeft men niets kunnen bergen. Toen de eerste hulp kwam opdagen, waartoe na het horen der noodschoten de gezagvoerders van de ter rede liggende schepen en de havenmeester zich onmiddellijk naar de plaats van het onheil hadden begeven, was alles reeds verloren, dewijl het door de hoge zee en zware branding niet mogelijk geweest was, iets uit het volgelopen wrak te halen. Wellicht kan later, wanneer het wrak geheel uit elkander zal zijn geslagen, een gedeelte van het kopergeld en de tin door behendige duikers worden opgevist, doch voor het ogenblik zouden alle pogingen daartoe vruchteloos zijn.
Als passagiers bevonden zich op die bodem mejuffrouw Batten, de heer Ravelet, 7 gegageerde, 6 gepasporteerde en 6 gecondemneerde militairen.

Afbeelding
Datum 22 september 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 20 september. Het wrak van het bij Tjilatjap gestrande schip (bark) AGATHA EN MARIA (opm: zie o.a. JB 220661), kapt. W.B. van Zijp, van Tjilatjap naar Amsterdam, is de 2e juli met de aangespoelde scheepsprovisie en inventaris voor NLG 2.500 verkocht.

Afbeelding