|
Batavia, 14 november. Vrachten. Sedert de laatste berichten, werden de volgende bevrachtingen gedaan: LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN werd bevracht à NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak, te Soerabaija en Indramaijoe te laden, naar Rotterdam. De EUGENIE bekwam naar Rotterdam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, en NLG 90 voor lichte goederen, alhier en te Cheribon te laden, naar Rotterdam. De HENDRIKA werd door de Factorij gecharterd naar Rotterdam à NLG 80 voor suiker, dammar en kruidnagelen en NLG 70 voor thee. De ZWERVER bekwam NLG 80 voor suiker alhier en NLG 90 voor koffij, te Padang te laden, naar Rotterdam. BELLATRIX werd te Soerabaija op geheime conditiën naar Amsterdam gecharterd. GUURTJE EN MARIE bekwam naar Rotterdam NLG 77,50 voor suiker en NLG 72,50 voor rijst, alhier te laden. WEST KAPELLE werd gecharterd naar Rotterdam, om suiker, koffij en lichte goederen in te nemen te Samarang en Soerabaija, tot NLG 82,50 voor suiker. LAURA EN ADÈLE werd door de Factorij opgenomen à NLG 80 voor suiker, koffij, indigo en huiden, NLG 70 voor thee en NLG 35 voor koperen duiten, te Tagal en Samarang te laden naar Amsterdam. TONIA bekwam NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Samarang, en NLG 85 voor suiker en NLG 110 voor arak, te Tagal te laden naar Rotterdam. KOSMOPOLIET werd gecharterd voor de lading uit het afgekeurde schip BIESBOSCH, à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor koffij en NLG 30 voor tin, van hier naar Dordrecht. ALMONDE, bekwam NLG 82,50 voor suiker, NLG 92,50 voor huiden, te Soerabaija en Passaroean te laden naar Rotterdam. ARGUS NLG 80 voor suiker, te Passaroean te laden naar Nederland. De I.M. KEMPER (opm: JOAN MELCHIOR KEMPER) werd te Soerabaija gecharterd NLG 80 voor suiker, te Soerabaija en Passaroean te laden naar Nederland. RIJNBRANDT werd gecharterd, à NLG 80 voor suiker te Samarang, te laden naar Nederland. JOHANNES CHRISTIAAN laadt gedeeltelijk te Pekalongan à NLG 85 voor suiker, naar Amsterdam. DIONIJSIA CATHARINA bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, te Indramaijoe en Cheribon te laden naar Amsterdam. De ANNA en TWEE CORNELISSEN à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor specerijen, NLG 35 voor duiten en NLG 70 voor thee, naar Rotterdam. WILHELMINA EN ELISE werd naar Bushire en terug gecharterd à NLG 17/m. (opm: 17.000) in full om te Soerabaija te laden. De MALVINA VIDAL hield van Australië 1.000 ton steenkolen in, om voor gouvernements rekening à NLG 17 per ton naar Macassar te brengen. De GROOTMEESTER NATIONAAL bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor koffij, om alhier en op de kust te laden naar Amsterdam. De CROUCH BROTHERS wordt voor bevrachting en te koop aangeboden. Het Engelse schip ORESTES van omtrent 700 ton register werd met 1.000 ton steenkolen aan boord verkocht à NLG 40/m (opm: 40.000), te Soerabaija te leveren. De Nederlandse ULYSSES doet kustreizen. JAN PIETERSZOON KOEN wordt te koop aangeboden. De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AMSTERDAM, J.C. SCHOTEL, CALIFORNIE, ’T GOEDE VERTROUWEN, ORTELIUS, WILLEM KROONPRINS DER NEDERL, STAD GOUDA, ALDEBARAN en MARIA CATHARINA.
|