Inloggen
RIJNBRAND - ID 15213


Kroniekberichten

Datum 01 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 31 december. Heden is van de werf Koning William van de scheepsbouwmeester A. van der Hoog te Amsterdam van stapel gelaten het barkschip RIJNBRAND, groot 180 gemeten lasten, gebouwd voor rekening van de heren J.T. Marselis en gevoerd zullende worden door kapt. L.C. Peters.

Afbeelding
Datum 13 januari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 13 januari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 7 schepen:
Voor Rotterdam: JEANNETTE, kapt. T. Visser.
Voor Amsterdam: JACOBA CORNELIA CLASINA, kapt. A.J. Delclisur; RIJNBRAND, kapt. P.F. Lange; ADMIRAAL VAN HEEMSKERCK, kapt. J. Koning (de laatste van Dordrecht).
Voor Schiedam: PRESIDENT RAM, kapt. J.R. Ulrich (van Rotterdam).
Voor Dordrecht: VEREENIGING, kapt. J. de Jongh.
Voor Middelburg: COMMERCIE COMPAGNIE, kapt. G.J. Bruker.

Afbeelding
Datum 28 november 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 oktober. Vrachten blijven vast ondanks de toenemende arrivementen; naar China zal spoedig meer vraag ontstaan, zodra cargarijst ruimer te bekomen is.
Nederlandse vlag. Naar Nederland laden: OTTO à NL 70 voor rijst en koffij, NLG 72,50 voor suiker en NLG 80 voor huiden, te Pamanoekan en Samarang te laden; de MARIA ANNA en de ZWAAN werden naar Rotterdam door de Factorij opgenomen à NLG 75 voor koffij en suiker op de kust te laden naar Rotterdam en Amsterdam respectief; de BREDERODE laadt te Soerabaija naar Rotterdam suiker à NLG 75 en huiden à NLG 90.
De HENRIETTE neemt alhier naar Amsterdam suiker à NLG 75 en rijst à NLG 70; de THEODORA MACHTILDA laadt alhier naar laatst genoemde plaats suiker à NLG 75 en koffij à NLG 70; de NOACH laadt naar Rotterdam ten dele voor rederij rekening en neemt ter opvulling vracht te Samarang à NLG 75 voor suiker.
Naar Rotterdam laden nog de JOAN, TOLLENS, JEANNETTE EN CORNELIA, LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN, EUGENIE, HENDRIKA en ANTONIA PETRONELLA; en naar Amsterdam de ACADIA, WILHELMINA SENIOR, AMAZONE, ZEENIMPH en MARIA ELIZE, allen à NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, NLG 75 voor koffij, NLG 90 voor huiden, gomelastiek en licht goed, NLG 100 à NLG 105 voor arak en NLG 35 voor koperen duiten, terwijl de ACADIA en SENIOR te Padang koffij bijladen à NLG 90 per last; de WATERGEUS accepteerde NLG 10.000 voor een lading rijst naar en terug met tin van Banka.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen ARGUS, J.M. KEMPER, RIJNBRANDT, BELLATRIX, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, EUGENIE, ULYSSES, AMSTERDAM en het GOEDE VERTROUWEN.
De Nederlandse schepen JACQUELINE EN ELISE en DRIE GEBROEDERS maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 14 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Ten gevolge van mindere vraag voor scheepsruimte flauwer en tot NLG 75 per last voor suiker aan te nemen. De volgende Nederlandse bodems sloten sedert het vorig bericht vracht af tot de volgende koersen:
EUGENIE tot NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak, te Indramaijoe en Soerabaija te laden naar Rotterdam. HENDRIKA tot NLG 80 voor suiker, gom damar en specerijen en NLG 70 voor thee. ZWERVER NLG 80 voor suiker, hier te laden, en NLG 90 voor koffij op Padang. BEATRIX te Soerabaija opgenomen tot onbekende koers. GUURTJE EN MARIA NLG 77,50 voor suiker en NLG 72,50 voor rijst. WEST CAPELLE (opm: WESTKAPELLE) NLG 82,50 voor suiker, doch met bepaling van voor 15 november op twee plaatsen de suiker uit de gouvernement pakhuizen ingenomen te hebben, komende anders de pakhuishuur voor rekening van het schip. LAURA EN ADÈLE NLG 80 voor suiker, koffij, indigo en huiden, NLG 70 voor thee en NLG 35 voor kopergeld.
Onbevracht blijven nog de volgende Nederlandse bodems: ARGUS, J.M. KEMPER, AMSTERDAM, KOSMOPOLIET, J.C. SCHOTEL, WILHELMINA EN ELISE, RIJNBRANDT, ULYSSES, CALIFORNIE, ’T GOEDE VERTROUWEN, ORTELIUS, TONIA, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, GROOTMEESTER NATIONAAL en JACOBUS.

Afbeelding
Datum 29 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 november. Vrachten. Sedert de laatste berichten, werden de volgende bevrachtingen gedaan: LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN werd bevracht à NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak, te Soerabaija en Indramaijoe te laden, naar Rotterdam. De EUGENIE bekwam naar Rotterdam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, en NLG 90 voor lichte goederen, alhier en te Cheribon te laden, naar Rotterdam. De HENDRIKA werd door de Factorij gecharterd naar Rotterdam à NLG 80 voor suiker, dammar en kruidnagelen en NLG 70 voor thee. De ZWERVER bekwam NLG 80 voor suiker alhier en NLG 90 voor koffij, te Padang te laden, naar Rotterdam. BELLATRIX werd te Soerabaija op geheime conditiën naar Amsterdam gecharterd. GUURTJE EN MARIE bekwam naar Rotterdam NLG 77,50 voor suiker en NLG 72,50 voor rijst, alhier te laden. WEST KAPELLE werd gecharterd naar Rotterdam, om suiker, koffij en lichte goederen in te nemen te Samarang en Soerabaija, tot NLG 82,50 voor suiker. LAURA EN ADÈLE werd door de Factorij opgenomen à NLG 80 voor suiker, koffij, indigo en huiden, NLG 70 voor thee en NLG 35 voor koperen duiten, te Tagal en Samarang te laden naar Amsterdam. TONIA bekwam NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Samarang, en NLG 85 voor suiker en NLG 110 voor arak, te Tagal te laden naar Rotterdam. KOSMOPOLIET werd gecharterd voor de lading uit het afgekeurde schip BIESBOSCH, à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor koffij en NLG 30 voor tin, van hier naar Dordrecht. ALMONDE, bekwam NLG 82,50 voor suiker, NLG 92,50 voor huiden, te Soerabaija en Passaroean te laden naar Rotterdam. ARGUS NLG 80 voor suiker, te Passaroean te laden naar Nederland. De I.M. KEMPER (opm: JOAN MELCHIOR KEMPER) werd te Soerabaija gecharterd NLG 80 voor suiker, te Soerabaija en Passaroean te laden naar Nederland. RIJNBRANDT werd gecharterd, à NLG 80 voor suiker te Samarang, te laden naar Nederland. JOHANNES CHRISTIAAN laadt gedeeltelijk te Pekalongan à NLG 85 voor suiker, naar Amsterdam. DIONIJSIA CATHARINA bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, te Indramaijoe en Cheribon te laden naar Amsterdam. De ANNA en TWEE CORNELISSEN à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor specerijen, NLG 35 voor duiten en NLG 70 voor thee, naar Rotterdam. WILHELMINA EN ELISE werd naar Bushire en terug gecharterd à NLG 17/m. (opm: 17.000) in full om te Soerabaija te laden. De MALVINA VIDAL hield van Australië 1.000 ton steenkolen in, om voor gouvernements rekening à NLG 17 per ton naar Macassar te brengen. De GROOTMEESTER NATIONAAL bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor koffij, om alhier en op de kust te laden naar Amsterdam.
De CROUCH BROTHERS wordt voor bevrachting en te koop aangeboden. Het Engelse schip ORESTES van omtrent 700 ton register werd met 1.000 ton steenkolen aan boord verkocht à NLG 40/m (opm: 40.000), te Soerabaija te leveren.
De Nederlandse ULYSSES doet kustreizen. JAN PIETERSZOON KOEN wordt te koop aangeboden.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AMSTERDAM, J.C. SCHOTEL, CALIFORNIE, ’T GOEDE VERTROUWEN, ORTELIUS, WILLEM KROONPRINS DER NEDERL, STAD GOUDA, ALDEBARAN en MARIA CATHARINA.

Afbeelding
Datum 17 mei 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen:
Voor Rotterdam: ZWERVER, kapt. B.T. Franzen; HENDRIK IDO AMBACHT, kapt. L. Bijl; JOSEPHA LOUISA, kapt. A. Muyson; GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. C.E. Hoeksma; HENDRIKA, kapt. W. van Aalborg; ANTONIA PETRONELLA, kapt. A. Voorendijk; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffmann.
Voor Amsterdam: TELEGRAPH, kapt. P.B. Rolufs; THEODORA MACHTELDA, kapt. D. Boelhouwer; PROVINCIE DRENTHE, P. Hoekstra; JACOBA CORNELIA CLASINA, kapt. A.J. Decliseur; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg; WILHELMINA EN ELISA, kapt. M. Priebee; RIJNBRAND, kapt. P.F. Lange; NICOLAAS WITSEN, kapt. N.N; QUATRE-BRAS, kapt. H. Nieuwenhuys; DEN ELSHOUT, kapt. E. Akkerman; DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. van Varelen; SCHEVENINGEN, kapt. N.N (opm: mogelijk S. van de Velde); COPERNICUS, kapt. L. Visser, de laatste drie van Rotterdam; BONI, kapt. J.W. Möller van Dordt.
Voor Middelburg: CATHARINA MARIA, kapt. T.R. Oomkens; GRONDWET, kapt. T.C. Kamminga.
Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. T.J. Vassen; JEANETTE EN CORNELIA, kapt. J. Verhoeven; JAN VAN HOORN, kapt. C.M. Borghorst, beide laatsten van Dordrecht.

Afbeelding
Datum 22 mei 1861
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

De 25e maart l.l. zijn te Amsterdam geveild de onderstaande schepen en scheepsparten:
-  PROFESSOR SURINGAR (opm: brik), kapt. G.H. Sneltjes, gebouwd in 1857, groot 149 lasten, opgehouden voor NLG 25.000.
-  1/30e Part van het schip RIJNBRANDA, kapt. Lange (opm: bark RIJNBRAND, kapt. P.F. Lange), gebouwd in 1857, groot 171 lasten, opgehouden voor NLG 1.140.
-  1/64e Part van het schip (opm: bark) NICOLAAS WITSEN, kapt. N.N, gebouwd in 1858, groot 342 lasten, verkocht voor NLG 1.110.

Afbeelding
Datum 03 juni 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 juni. Volgens brief van kapt. Lange, voerende het schip RIJNBRANDT, van Banjoewangie herwaarts gedestineerd, in dato St. Helena 17 april, had hij de 13e maart op de hoogte van Mauritius een orkaan doorgestaan, waardoor het schip 6 uren plat op de zijde van de stuurboordverschansing en de watervaten verloren waren gegaan. Het schip was echter dicht gebleven en had dezelfde dag de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 05 november 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. H.J. Rietveld, C.S. Oolgaardt, J.F.L. Meyjes, W.IJ. van Reinouts, J.W.B. Zurmuhlen en A.J. Corver, makelaars, zullen op maandag de 17e november e. k., des avonds ten zes ure precies, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ, in publieke veiling verkopen het in 1857 nieuw gebouwd, gekoperd, kopervast barkschip, RIJNBRANDT, kapt. P.F. Lange, volgens Nederlandse meetbrief lang 33 el 60 duim, wijd 5 el 64 duim en hol 3 el 90 duim en alzo gemeten op 328 tonnen of 173 lasten.
Het voorz. barkschip ligt aan de werf Koning William, hoogte van de Kadijk.
Alles breeder bij biljetten omschreven. Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Hoyman & Schuurman.

Afbeelding
Datum 19 november 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads Herberg te Amsterdam op maandag 17 november:
-       het barkschip RIJNBRANDT: NLG 25.000, in slag NLG 4500, koper W. Bakker Bzn.
-       Het Noorse brikschip HAABETS ANKER: NLG 1050, in slag NLG 200, koper J.F.L. Meijjes.

Afbeelding
Datum 24 december 1862
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Veilingen van schepen en scheepsparten:
-       Te Dordrecht op 22 november het schip IDA WILHELMINA, kapt. Wijland, gebouwd in 1839, groot 410 gemeten lasten.
-       Te Amsterdam op 17 november 1862 het schip RIJNBRANDT, kapt. Lange, gebouwd in 1857, groot 173 gemeten lasten.

Afbeelding
Datum 07 januari 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Geveilde en verkochte schepen:
-       Geveild te Dordrecht op 8 november 1862 het schip BERNHARD, HERTOG VAN SAXEN WEIMAR, kapt. Gilbert, gebouwd in 1840, 434 lasten, voor NLG 32.000 verkocht aan een rederij te Arendahl (Noorwegen). (opm: zie MB 271262)
-       Geveild te Amsterdam op 17 november 1862 het schip RIJNBRAND, kapt. Lange, gebouwd in 1857, 173 lasten, voor NLG 30.000 verkocht aan de heer M. Löschen te ’s-Gravenhage, zal genaamd worden GEERTRUIDA en gevoerd worden door kapt. H.C. Löschen.
-       Het schip CHRISTINA AGATHA, kapt. Esink, 322 lasten, gebouwd in 1838, is verkocht aan een Noorse rederij.

Afbeelding
Datum 17 september 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 september. Men is zonder bericht aangaande het Nederlandse schip GEERTRUIDA, kapt. Löschen, 23 november 1863 van Gothenburg naar Bombay vertrokken.

Afbeelding