Inloggen
ATLAS - ID 15073


Kroniekberichten

Datum 16 april 1856
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Alblasserdam, 12 april. Heden werden alhier gelijktijdig met het beste gevolg te water gelaten van de werf van de heer Cornelis Smit de barkschepen ATLAS en MARIA VERONICA, het eerste gevoerd zullende worden door kapt. B. Bakker Gz., gemeten 394 lasten, het laatste door kapt. G. Mulder , 392 lasten. Beide bodems zijn gebouwd voor rekening van de heren Gebr. Hendrichs & Co. te Amsterdam en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 15 juni 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen, als:
Voor Amsterdam: DOGGERSBANK, kapt. P.J. Kerkhoven; JAVA’S WELVAREN, kapt. K.C. de Veer; A.R. FALCK, kapt. D. van Duivenbooden; SCHOON VERBOND, kapt. D. Doornbos Borchers; MENTOR, kapt. D.A. Zijlstra; JULIE CLAIRE, kapt. A. van Oosterom; PRINSES AMELIE, kapt. W. Groeneveld; ZAANSTROOM, kapt. D. Hofker; STAD LEIJDEN, kapt. C.C. Ruige; TWENTHE, kapt. A. Coopmans; ATLAS, kapt. R. Bakker Gz; MARIA VERONICA, kapt. G. Mulder; HONIGBIJ, kapt. A.M. van Marion, van Rotterdam; JUNO, kapt. W.J. Chevalier, van Dordrecht.
Voor Rotterdam: DOROTHEA HENRIETTE, kapt. C.J.D. Hulshoff; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffman; DEN ELSHOUT, kapt. E.J. Bonjer; BORNEO, kapt. T.A. Jansen; MARIA ADRIANA, kapt. S. v.d. Held Szn; JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, kapt. G.H. Lodewijks.
Voor Dordrecht: BIESBOSCH, kapt. J.H. Mugge.
Voor Middelburg: ONDERNEMING, kapt. J.E. Verhulst; STAD TIEL, kapt. W.R. Dirks, van Tiel; MACHTILDA CORNELIA, kapt. L.E. Lundegren; JAN SCHOUTEN, kapt. J. Coening Meijer, de beide laatste van Dordrecht.
Voor Schiedam: LOURENS KOSTER, kapt. M. Koenen; RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 juli 1856
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 juli. De schepen MARIA VERONICA, kapt. Mulder, en ATLAS, kapt. Bakker Gzn., beide van Rotterdam naar Batavia, waren volgens particulier bericht de 17e dezer in goede staat zeilende bij de Singels.
Het schip ANTJE EN JANSJE, kapt. Krol, was volgens brief van Caronie van de 21e juni aldaar nog liggende.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 23 pktober. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip STAD LEYDEN, kapt. C. Ruige, de 11e juli vertrokken van Genua, het dito schip SCHOONVERBOND, kapt. D. Borchers, de 3e juli vertrokken van Amsterdam, de dito brik PRINCES AMALIE, kapt. W. Groeneveld, de 14e juli vertrokken van Hellevoetsluis, de dito bark JOHANNES HENDRICUS FERDINAND, kapt. G. Lodewijks, de 4e juli vertrokken van Rotterdam, en de dito bark ATLAS, kapt. B. Bakker, de 15e juli vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 13 november 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 september. Vrachten. Het steeds aangroeiend aantal disponible schepen, gevoegd bij het langzaam binnenkomen van onze stapel-artikelen en bij de bekendheid dat een massa schepen nog vrachtzoekend herwaarts onderweg zijn, beletten een verbetering van de rates en bij de weinige gelegenheid tot het maken van tussenreizen, die zich aanbiedt, hebben verscheidene bodems naar Europa ruïneuse charters geaccepteerd. Inderdaad zien ook wij niet de minste aanleiding tot een zo gewenste verbetering in deze stand van zaken gedurende de eerstvolgende maanden.
Sedert onze laatste werden de volgende schepen opgenomen:
Naar Nederland: Nederlands BATAVIER door de factorij tot NLG 65 voor suiker te Pekalongan naar Rotterdam te laden; Nederlands SCHOON VERBOND laadt suiker à NLG 50 te Soerabaja en Nederlands MACASSAR suiker en koffie tot NLG 50 op de kust, beide naar Amsterdam. Naar China via Singapore werd Nederlands PHOEBUS (271 last) à $ 4000 opgenomen.
Diversen: Nederlands JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK (328 last) bedong NLG 2000 ter afhaling van een lading steenkolen van Borneo. Nederlands JAVA'S WELVAREN (248 last) neemt op Madura voor NLG 5000 een lading zout in voor de Zuidkust. Nederlands ALIDA MARIA neemt lading in naar Japan.
Voor rederij rekening laden de Nederlandse schepen ATLAS, TWEE ANTHONY'S, REIJERWAARD en AMAZONE.
Disponible zijn de Nederlandse schepen ELISABETH, ECONOMIST, NOVA ZEMBLA, ISAAC DA COSTA, DOELWIJK, LOURENS KOSTER, REINHARD, CHERIBON, ALLEGONDA JACOBA, RESIDENT VAN SON, JAVAAN, JEANNETTE, VIJF GEBROEDERS, GELDERLAND, LOUISA JACOBA JOHANNA, JOHANNA CHRISTINA, DRIE VRIENDEN, NOORD-BRABAND, JACOB, BANTAM, BEATRIX, ZEELUST, NEPTUNUS, ZAANSTROOM, IJSEL, DELFT, KRIMPEN A/D LEK, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA EN GEERTRUIDA, ADÈLE, WILHELMINA LUCIA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JAN SCHOUTEN, CATHARINA WILHELMINE, OLDENBARNEVELD, STAD SCHIEDAM, VOORWAARTS, NIEUW-HOLLAND, CORTGENE, WALVISCH, en ST. MICHAEL.

Afbeelding
Datum 28 november 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 9 oktober. Vrachten. Sedert onze vorige werden de volgende charters afgesloten.
Naar Nederland nam de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij op de ISAAC DA COSTA en GRAAF DIRK III tegen NLG 50 per last om op de kust te laden. De Nederlandse JAVAAN accepteerde NLG 50 voor suiker en NLG 40 voor koffij op de kust te laten en ZEELUST NLG 50 voor suiker te Cheribon, beide naar Nederland in te nemen.
Naar Manilla acepteerde de Nederlandse ADÈLE $ 0,20 per picol rijst, hier in te nemen.
Naar Sydney nam de Factorij op het Nederlandse schip ST. MICHAEL, groot 185 last, à NLG 6000 in full.
Diversen. Het Nederlandse schip YSSEL gaat een houtlading halen tot 20 pct der waarde van het hout. De GELDERLAND neemt lading in voor Japan, de SOLOO en VAN OLDENBARNEVELD verzeilden naar elders. Voor rederij-rekening laden de REIJERWAARD, TWEE ANTHONY’S, ATLAS, AMAZONE en MAARTEN VAN ROSSEM. De Nederlandse schepen VALPARAISO, LOUISA JACOBA JOHANNA en STAD SCHIEDAM moeten gerepareerd worden.
Verkocht werden de N.Gran. (opm: Nieuw Granada?) COLIBRI à NLG 13.000, terwijl de Engelse schepen ALICE MARTEN en VERNON en de Amerikaanse ESCORT te koop worden aangeboden.
Disponible zijn de Nederlandse RESIDENT VAN SON, JEANNETTE, VIJF GEBROEDERS, JOHANNA CHRISTINA, LOUISA JACOBA JOHANNA, STAD SCHIEDAM, CATHARINA WILHELMINA, DRIE VRIENDEN, NOORD BRABANT, JACOB, BANTAM, BEATRIX, NEPTUNUS, ECONOMIST, ELISABETH, NOVA ZEMBLA, ZAANSTROOM, DELFT, KRIMPEN A/D LEK, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA EN GEERTRUIDA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JAN SCHOUTEN, WILHELMINA LUCIA, DOELWIJK, LAURENS KOSTER, REINHARDT, CHERIBON, ALLEGONDA JACOBA, WALVISCH, NIEUW HOLLAND, CORTGENE, VOORWAARTS, PHILIPS VAN MARNIX, LOUISE, WATERLOO, SCHOONDERLOO, DELFTSHAVEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ODILIA MARGARIETA, WILLEM I, GRONDWET, VOORUIT, EVERDINA ELISABETH, HENRIETTA, STAATSRAAD VAN DER HOUVEN, ABEL TASMAN, CATHARINA MARIA, CORNELIS SMIT, ALBLASSERDAM, PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, JOHANNES ANTHONIUS, GENERAAL MICHIELS, ALMELO, EERSTELING, en PRINSES AMELIE, en diverse onder buitenlandse vlag.

Afbeelding
Datum 26 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kaap de Goede Hoop, 29 januari. De te Amsterdam te huis behorende bark ATLAS, kapt. B. Bakker, van Java naar Nederland bestemd, is 19 dezer op het rif van Lagullas gestrand. Een gedeelte der lading is beschadigd geborgen en zal overmorgen met het wrak publiek verkocht worden.

Afbeelding
Datum 30 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 29 maart. De equipage van het schip ATLAS, kapt. Bakker Gzn, van Batavia herwaarts gedestineerd, op Lagullas verongelukt – zie NRC van 26 maart – is gered.

Afbeelding
Datum 31 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 30 maart. Het aan de Kaap de Goede Hoop verschijnende Volksblad van 19 februari behelst enige bijzonderheden omtrent het in de nabijheid van Struijs-baai verongelukte Nederlandse schip ATLAS, kapt. B. Bakker Gzn, met een lading suiker, rijst enz. van Java naar Rotterdam bestemd, waarvan wij in ons nommer van 26 maart melding maakten. Wij laten de inhoud hier woordelijk volgen:
Het gestrande schip ATLAS. Zo als onze lezers weten is dit Nederlandse vaartuig op de 18e januari ten oosten van Kaap Agulhas gestrand. De regering heeft een commissie benoemd om onderzoek te doen naar de omstandigheden die deze schipbreuk hebben vergezeld, bestaande uit de heren H. Wilson (havenkapitein), voorzitter; Thos. Tinlay; C.S. Poppe en J.C. Juta. Gisteren is het rapport van deze commissie in de Gouvernements Courant gepubliceerd, luidende als volgt:
Na een nauwkeurig onderzoek en overweging van het door de kapitein en zijn officieren afgelegde getuigenis, zijn wij van gevoelen dat het verlies van het vaartuig toe te schrijven is aan het verzuim van de gezagvoerder, in het niet gebruik maken van zijn lood, na zich voorgenomen te hebben zo dicht aan de wal te blijven. Ook moet hij geblameerd worden dat hij zich verlaten heeft op de diepten zo als die opgegeven zijn in een onvolledige kaart.
De verklaring van de kapitein houdt in dat op de 14e januari te vier uur het schip zestien mijlen van wal was. De wind woei uit het ZW. en het schip stond NW½ W. Te half zeven stiet het op wat men vermoedde een zandbank te zijn omtrent 6 of 7 mijlen van wal, trachtte over stag te gaan maar kon niet; er was een voet water in het ruim. Naderhand raakte het over en kwam tot binnen twee mijlen van wal, waar het op de rotsen vast raakte. Geen de minste branding kon worden bespeurd. Beide loodsen waren op het dek, maar dachten het onnodig te peilen omdat naar Norrie’s Algemene Kaart van de Kust er 26 vademen water zijn moest. De zon was nog op toen het schip stiet. De verklaring van de eerste stuurman K. Stobbe komt hoofdzakelijk op hetzelfde neer. De tweede stuurman S.J. Bakker had de wacht onder en wist er niets van. De derde stuurman B. Hoeghuyt Zijlstra had met de eerste stuurman de kaart geraadpleegd, had de kleur van het water niet zien veranderen, geen branding gezien en gedacht dat zij ver genoeg van wal waren en er geen gevaar was.

Afbeelding
Datum 14 april 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 13 april. De aan de Kaapstad verschijnende Monitor van 26 februari 1859 bevat het volgende nopens het verongelukte schip ATLAS, kapt. Bakker (opm: zie NRC 260359):
Kapt. Douglas, voerende het schip BESSIE SEARIGHT, uitgezonden om te redden wat van het wrak van de ATLAS was af te brengen, rapporteert dat hij ongeveer 1½ mijl buiten het wrak de waterdiepte gepeild en slechts 14 à 15 voeten water gevonden heeft. Hij dacht genoegzame diepgang te zullen vinden, want op deze plek is geen bank op de kaart aangeduid. Niets was er, dat hem kon doen onderstellen, dat hij zich in zulk ondiep water bevond en het mag een toeval genoemd worden, dat de BESSIE SEARIGHT niet het lot van de ATLAS heeft gedeeld.

Afbeelding