Inloggen
TONIA - ID 14877


Kroniekberichten

Datum 28 april 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Krimpen aan den IJssel, 27 april. Heden is op de scheepstimmerwerf van de heer Jan Otto alhier met het beste gevolg te water gelaten het campagne-schip (opm: fregat) TONIA, groot circa 400 gemeten lasten, gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heer Hendrik Veder te Rotterdam, en zullende gevoerd worden door kapt. C.F. Zeeman.

Afbeelding
Datum 19 juni 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia, om waarschijnlijk in de loop der maand juli te vertrekken, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands campagne-fregatschip TONIA, kapt. C.T. Zeeman, hebbende uitmuntende inrichtingen voor passagiers en varende een bekwame scheepsdokter. Adres bij Wm. Ruys J.Dzn, alhier. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 30 juni 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen, als:
Voor Rotterdam: JULIA, kapt. A. van der Kolff; NIJVERHEID, kapt. E.L. Kerkstra; MINISTER THORBECKE, kapt. A. Bennik.
Voor Amsterdam: IDA, kapt. F.W. Mulder; ZORGVLIET, kapt. F.H. Groote; JAN PIETERSZ. KOEN, kapt. J. Verloop; JOHANNA HENDRIKA, kapt. K. Hoek; PEKING, kapt. A.J.T. Tydeman; DOROTHEA, kapt. A. van der Kolk; JACOB ROGGEVEEN, kapt. J. Vos van Marken; CASTOR, kapt. P. Esink; ALIDA WILLEMINA, kapt. G.E. Doornbos; AMSTERDAM, kapt. C. Tjebbes; TASMANIA, kapt. B.J. Jonker; SENIOR, kapt. K.L. Swart; LOUISA, kapt. J.C. Siedenburg; FACTORIJ, kapt. J. Jansen, TONIA, kapt. C.F. Zeeman, en KEMANGLEN, kapt. H.H. Smit, alle drie van Rotterdam; LOOPUYT, kapt. C.C. Bouwmeester, van Schiedam; ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J. Koning, en OUD ALBLAS, kapt. N.N, beide van Dordrecht.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. J. Gagestein; H. WILLEBRORDUS, kapt. J. de Boer.
Voor Dordrecht: ORION, kapt. C.M. Borghorst.
Voor Middelburg: SCHOUWEN, kapt. J. Kroll; MINERVA, kapt. J.A. van Boven.

Afbeelding
Datum 07 november 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 6 november. De 4e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse brik KAREL AUGUST, kapt. Gerrebrands, de 29e juni vertrokken van Rotterdam, en de dito bark SCHOUWEN, kapt. J. Kroll, de 22e juli vertrokken van Rotterdam.
Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse bark MINISTER THORBECKE, kapt. Bennik, komende van Rotterdam, en de dito schepen TONIA, kapt. C.F. Zeeman, komende van Rotterdam, en GOEDE VERWACHTING, kapt. Boysen, komende van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 24 september 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 21 september. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse brik ANNA, kapt. H. Harmsz, de 31e mei vertrokken van Schiedam, de dito bark JACOB CATS, kapt. Van der Windt, de 30e mei vertrokken van Amsterdam, de dito bark AMERIKA, kapt. Meermans, de 21e mei vertrokken van Boston, de dito bark TONIA, kapt. C.F. Leeman, de 9e juni vertrokken van Amsterdam, de dito bark JOHANNA MARIA, kapt. M.A. Overgaauw, de 5e juni vertrokken van Rotterdam, de dito bark BENGALEN, kapt. T. Keus, de 11e mei vertrokken van Rotterdam, de dito bark CATHARINA MARIA, kapt. J.A. Ballot, de 18e mei vertrokken van Zierikzee, en het dito schip BURGEMEESTER HOFMAN, kapt. Dickman, komende van Rotterdam.
Heden zijn hier aangekomen de dito bark JAVA PACKET, kapt. J.A. Heykoop, de 3e juni vertrokken van Rotterdam, de dito bark KINDERDIJK, kapt. D. Zwanenburg, de 6e juni vertrokken van Hamburg, en de dito bark ANJER, kapt. N.N. , komende van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 30 november 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 oktober. Scheepsvrachten. De bij het afgaan van ons vorig bericht nog disponibele Nederlandse ALCYONE is gecharterd en bedong $ 0,75 voor rijst naar China. Sedert waren arrivementen (opm: aankomst van schepen) weder ruim. De volgende Nederlandse schepen werden aangeboden en opgenomen: KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB voor NLG 30.000 voor een reis naar de Golf van Perzië en terug; ANNA voor GBP 5 voor rijst en koffij naar Californië; TONIA voor NLG 20.000 voor een reis naar China en terug; KONING EN VADERLAND laadt te Soerabaija en Passaroeang suiker en koffij à NLG 90 en huiden en lichte goederen à NLG 100 naar Rotterdam; JAN VAN SCHAFFELAAR neemt de lading van de afgekeurde Bremer MARTHA naar Amsterdam tot ongeveer NLG 86 door een; NEDERLAND laadt suiker op de kust à 90 en vult hier voor eigen rekening met rijst op; JACOB CATS verzeilde met de aan boord hebbende steenkolen naar China. Thans zijn nog onbevracht: GEZINA, HENRIETTE, MARGARETHA SIMONETTA, PIET HEIN, BURGEMEESTER HOFFMAN, VOORUIT en MARIA ELIZE. Het Nederlandse schip INDIA wordt door de agenten beladen. Het Nederlandse schip ANJER heeft nog lading voor Makassar in.
Te Soerabaija werd de Nederlandse GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST à $ 0,50 voor rijst naar China gecharterd.

Afbeelding
Datum 02 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 april. Vrachten. Door gebrek aan producten zijn de vrachten voortdurend in lusteloze stemming. Wij hebben aangaande de particuliere schepen de navolgende mededelingen te doen, als Nederlandse: PROVINCIE DRENTHE, om hier en te Soerabaija te laden voor Amsterdam, NLG 52,50. voor rijst en NLG 57,50 voor suiker en NLG 60 voor lichte goederen. PRESIDENT VAN BUREN, alhier voor Amsterdam, NLG 54 voor rijst en NLG 60 voor lichte goederen. ALBRECHT BEYLING, $ 0,30 naar Macao of Hongkong en $ 0,40 naar Shanghai. CORNELIA, te Semarang voor Nederland, NLG 60 voor rijst, NLG 65 voor suiker en NLG 62,50 voor tabak. MARIANNE, NLG 80 van Makassar over Ampenan naar Nederland. CHRISTIAAN HUYGENS te Soerabaija, suiker NLG 65, arak (opm: rijstbrandewijn) NLG 75, huiden NLG 75 en tabak NLG 62,50. EUTERPE te Soerabaija, rijst NLG 60, tabak NLG 62,50, suiker NLG 65 en huiden NLG 72. CALYPSO, te Semarang rijst en tabak NLG 60, suiker NLG 65. VRIJE HANDEL voor rijst en rotting, op de kust te laden naar Hongkong of Macao NLG 15.000 naar Shanghai NLG 2000 verbetering. KOSMOPOLIET, NLG 55 voor rijst, NLG 60 voor suiker en licht goed NLG 80 en NLG 85. TONIA 10.000 picol (opm: à 61,7613 kg) rijst naar China à $ 0,37. ROTTERDAM laadt voor eigen rekening. JAN PIETERSZ. KOEN is tijdelijk voor de kustvaart geëmploieerd, de ADMIRAAL VAN KINSBERGEN laadt te Soerabaija voor China rijst, à $ 0,30 naar Macao, $ 0,35 naar Amoy of $ 0,40 naar Shanghai. BEIJENKORF is in Nederland bevracht à NLG 90. De VIER GEZUSTERS zal denkelijk naar Singapore verzeilen. Zonder bestemming zijn nog de schepen PETRONELLA CATHARINA, JONKHEER VAN DER WALL VAN PUTTERSHOEK, STAD UTRECHT, JAN HENDRIK, CONSTANCE, WILLEM DANIËL, ADMIRAAL JAN EVERTSEN, ANNA LENA en HENDRIKA. Het Nederlands-Indisch schip GENERAAL MICHIELS werd naar China bevracht voor 6 maanden à NLG 4000 per maand.

Afbeelding
Datum 30 augustus 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Hongkong, 9 juli. Vrachten veel vaster, ofschoon grote schepen nog moeilijk te bevrachten zijn. Schepen beneden 13 voet diepgang bedingen gemakkelijk $ 0,70 à $ 0,80 om te Siam (opm: Thailand) voor hier te laden. Verscheidene schepen zijn naar Shanghae (opm: Shanghai) bevracht tot $ 0,35 voor rijst; men biedt tevergeefs GBP 4.5/- om in Rangoon (opm: Yangon), GBP 3/- op Java en GBP 3.15/- te Calcutta te laden. Gearriveerd zijn ADOLF VAN NASSAU van Samarang, CERES van Siam, HELMERS van Rotterdam, LOUISA JACOBA JOHANNA van Batavia, en gezeild zijn TONIA naar Batavia, ADOLF VAN NASSAU en JAVA PACKET naar Shanghae.

Afbeelding
Datum 29 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 10 september. De Java Bode deelt mede het volgende extract uit het journaal van de Nederlandse barkschip VRIJE HANDEL, kapt. J.L. Stender: In de avond van de 27e juli 1857, ongeveer kwart over elf ure, stootte het schip, en bij nader onderzoek bleek, dat het op een koraalrif zat. Geen branding werd echter door ons bespeurd, alleen hier en daar witte plekken in het water in de gedaante van zeekwallen. Wij brasten de raas tegen, om zo mogelijk het schip er weder te doen afdrijven, doch tevergeefs. Wij hadden voor tien voet water bij het schip en achter geen grond, zodat wij dadelijk de boten uitzetten, de ballast over boord wierpen om het schip te lichten en tevens om met de boot een werpanker in het W.Z.W. uit te brengen, doch wij vonden op ongeveer 1/8 kabellengte (opm: 1 kabel = 100 vadem = 185,2 m.) van het rif, ten westen van het schip geen grond meer. Wij geiden de zeilen op en haalden de lijzeils neêr. Na verloop van ongeveer een uur zagen wij de branding van het rif en hadden vallend water. Wij peilden de pompen doch vonden niet meer water dan gewoonlijk; het schip stootte zwaar door de branding, die meer en meer toenam met het vallen van het water. Echter rees het water hoe langer hoe hoger in het ruim; wij wierpen nog steeds ballast over boord en hielden de pompen gaande. Ongeveer vijf ure des morgens bevonden wij dat het water met geweld voor in het schip stroomde. Geen kans meer ziende om het schip te redden, zo laadden wij enige provisiën, water, scheepspapieren, instrumenten enz. in de boten, ten einde dezelve, alsmede de manschappen, indien het mogelijke was, te redden. Hiermede bezig zinde zagen wij, omstreeks zeven ure, een schip in het N.t.O, hesen de vlaggen op, deden noodschoten en zonden dadelijk de tweede stuurman met vier man in de giek naar genoemd schip, om hulp te verzoeken. Het bovengemelde schip, hetwelk later de TONIA (opm: fregat), kapt. C.F. Zeeman, bleek te zijn, werkte naar ons op. Omstreeks elf ure verliet de equipage de VRIJE HANDEL en ging over in de boten, doch de kapitein wilde volstrekt, vóór de avond het schip niet verlaten, ofschoon het water reeds aan stuurboord op het dek stond, en zond ons met de boten weg naar meergenoemd schip, ten einde aldaar zo mogelijk te worden bijgestaan. Wij kwamen aldaar ongeveer ten 1.30 uur aan, losten de boten spoedig en gingen onmiddellijk met de middelboot weder van boord met drie man van de equipage van de TONIA en vier man met de eerste en tweede stuurman van de VRIJE HANDEL, om de kapitein af te halen. Dan alvorens twee scheepslengten ver geroeid te zijn, zagen wij, dat de VRIJE HANDEL weer op zijde viel en een ogenblik daarna geheel verdween. Wij spanden alle krachten in om de plaats van het schip te bereiken; kapt. Zeeman zond ook nog de opperstuurman met vier man van de equipage naar het schip af, doch alles was vruchteloos, want, toen wij op de plaats kwamen, alwaar naar onze gissing het schip moest gezonken zijn, zagen wij niets meer van hetzelve, noch enig spoor van de kapitein. Geen kans meer ziende om de kapitein of iets anders te redden, zo keerden de boten weder terug naar boord van de TONIA, alwaar allen, zomede al het geredde werden opgenomen. Gedurende het roeien naar de plaats, alwaar naar onze gissing het schip moest gezonken zijn, werden wij nu en dan overvallen door zware regenbuien met dikke lucht en tamelijk harde wind, hetgeen ons noodzaakte, om zo spoedig mogelijk naar boord van meergemelde bodem terug te keren, te meer nog omdat de zee hoog begon te lopen, de klippen hier en daar op het rif weder boven water kwamen, de zee op het rif zelve stond te branden en de avond begon te vallen en het met de donker en dikke lucht niet onmogelijk zoude zijn geweest, het voormelde schip uit het gezicht te verliezen. Bovengemelde daadzaken mededelende, kunnen wij niet genoeg de edele en menslievende pogingen prijzen, welke kapt. Zeeman onvermoeid in het werk heeft gesteld om ons schipbreukelingen te helpen, zowel door het nader opwerken met zijn schip tot de plaats des ongeluks, als door hulp toe te zenden, zowel van stuurlieden als equipage, en wij brengen dan ook hem hiervoor onze innigste en oprechtste dank toe, hopende dat de goede God hem voor dergelijke ongelukken moge bewaren, want wij zijn naast God onze behoudenis aan die wakkere zeeman verschuldigd. (opm: zie volgend bericht)

Afbeelding
Datum 29 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 10 september. Het Nederlandse schip VRIJE HANDEL, kapt. J.L. Stender, van Amoy naar Batavia, is in de Chinese Zee verongelukt. De equipage is, met uitzondering van de kapitein, door kapt. C.F. Zeeman met het schip TONIA gered. (opm: zie ook NRC 130358)

Afbeelding
Datum 29 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 september. Scheepsvrachten. De vrachten zijn enigszins verbeterd, daar het getal schepen op avontuur in de laatste tijd minder is. De TERNATE werd door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 100 per last in eens zonder meer alhier en op de kust te laden, naar Rotterdam. De KANDANGHAUER werd door het Gouvernement opgenomen à NLG 58.000 voor de overvoer naar Nederland van 350 matrozen. De EERSTELING werd door de Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht à NLG 105 voor suiker en NLG 100 voor rijst, op de kust te laden naar Rotterdam. De SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN en WILHELMINA EN CLARA zijn beide door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen, de eerste à NLG 105 voor suiker en tabak en NLG 100 voor koffij, alhier en op de kust te laden voor Rotterdam, en de laatste à NLG 105 in eens zonder meer alhier en te Passaroeang te laden naar Amsterdam. De TONIA, GENERAAL MICHIELS, JULIA en ARDJOENO alle tot NLG 105 voor suiker en NLG 100 voor koffij naar Nederland. De JACOBA EN CHRISTINA bekwam NLG 105 voor suiker hier, en NLG 115 voor koffij te Padang te laden voor Amsterdam, de ADMIRAAL VAN KINSBERGEN NLG 105 voor rijst, NLG 110 voor suiker en koffij, NLG 120 voor arak (opm: rijstbrandewijn) en NLG 125 voor indigo en huiden naar Rotterdam, de JULIE NLG 107,50 voor suiker, NLG 110 voor lichte goederen en NLG 115 voor arak naar Amsterdam, hier te laden. De ZWALUW bekwam 0,65 dollar voor rijst naar China, op de kust te laden. De HENRIETTE CORNELIA laadt voor particuliere rekening naar Japan. De VREEDE en JACOBA CORNELIA zijn nog disponibel.

Afbeelding
Datum 13 maart 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 12 maart. Directeuren der Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen, gevestigd te Rotterdam, hebben in hun laatst gehouden vergaderingen besloten te doen uitreiken:
- Een zilveren medaille aan kapt. W. de Zeeuw Baggus, voerende het Nederlandse hoekerschip THETIS, van Vlaardingen, voor het redden op de 5e januari 1857 van de twee overgebleven schepelingen van het masteloze Deense schoenerschip ENIGHEDEN, kapt. L. Nielsen, waarvan de overige equipage des avonds te voren door een stortzee was over boord geslagen. (opm: zie NRC 260157)
- Een gouden medaille benevens 150 francs voor zijn equipage, aan kapt. Peillon, voerende het te Marseille te huis behorende Franse barkschip l’AIGLE, voor het redden op de 17e juni 1857 in de Chinese Zee van de equipage en passagiers, te zamen 53 zielen, van het Nederlandse barkschip LUITENENT ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. M. Mispelblom Beijer, welk schip op een rif was vastgeraakt en daarna gezonken is. (opm: zie NRC 160857)
- Een gouden medaille aan kapt. C.F. Zeeman, voerende het Nederlandse fregatschip TONIA, voor het redden op zijn reis van Macao naar Batavia, de 28e juli 1857 van de equipage van het gestrande Nederlandse barkschip VRIJE HANDEL, kapt. J.L. Stender, terwijl aan zijn stuurlieden H. Bakker en T. Huizer voor hun vele pogingen tot het opsporen en redden van genoemde kapitein, die zijn schip niet had willen verlaten, een zilveren medaille werd toegekend. (opm: zie NRC 291057)
- Een grote zilveren medaille aan kapt. J.H. Harms, voerende het Hamburger schip HENRIETTE, voor het redden van kapt. J. Verhagen van het gezonken Nederlandse barkschip VONDEL en zijn equipage, welke die bodem op de 1e november 1857 met de boten hadden verlaten en met dezelve in uitgeputte toestand rondzwervende, door hem op de 5e november werden ontmoet, opgenomen, verpleegd en vervolgens te Singapore aangebracht. (opm: zie NRC 050158)

Afbeelding
Datum 17 maart 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Brouwershaven. Den 9 maart binnengekomen GRAAF DIRK III, kapt. C.J. Rotgans, van Batavia naar Dordrecht, CORTGENE, kapt. D. Dunlop Dz, ALBLASSERDAM, kapt. P.G. Pott, TONIA, kapt. C.F. Zeeman, alle drie van Batavia, CORNELIS GIPS, kapt. M. van Rijn van Alkemade, van Bombay.
Den 10 dito CLEOPATRA, kapt. C. Danberg, van New York.
Den 11 dito JACOBA CORNELIA, kapt. F. Rooseboom.
Den 12 dito VOORUIT, kapt. W.C. Kool, ODIELIA MARGARIETA, kapt. C.F. Hazelhoff, alle drie van Batavia, alle 8 naar Rotterdam, WANSBECK, kapt. J.Piwgle, van New Castle naar Schiedam, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, kapt. T.J.J. Bouman, van Batavia.
Den 14 dito EERSTELING, kapt. F.G.C. Mann qq, ARGO, kapt. W. van der Lek qq, alle twee van Batavia, WHITE CLOUD, kapt. J. Bowden, van Boston.
Den 15 dito EERSTELING, kapt. A.P. Armstrong Cz, van Batavia, alle vijf naar Rotterdam.
Het schip ANNA AGATHA, kapt. J. Klingen, is de 11e dezer af en in vlot water, na deszelfs lading in lichters gelost te hebben, en het schip DOELWIJK is de 13e dezer af en in vlot water gebracht, na in zes lichters gelost te hebben.

Afbeelding
Datum 21 april 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 25 schepen, als voor:
Rotterdam: ELISE SUSANNE, kapt. Jan Kuijt; VREDE, kapt. J.L. ter Bruggen; DILIGENTIA, kapt. D. van Bentveld; JULIA, kapt. A. van der Kolff; HOLLANDS TROUW, kapt. N.H. Keuker; JONGE JAN, kapt. E.H. Pfeiffer; VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johan; HUGO GROTIUS, kapt. O.K. Zweede; TONIA, kapt. C.F. Zeeman; NIJVERHEID, kapt. E.L. Kerkstra; KORTENAER, kapt. A. Glazener Jr.
Amsterdam: LOUISE, kapt. P.F.A. Antusch; JACOB ROGGEVEEN, kapt. J. Vos van Marken; WILHELMINA CLARA, kapt. N.N; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. J. Jansen; PEKING, kapt. H. Croese; TRITON, kapt. H. Olie; PROFESSOR SURINGAR, kapt. G.H. Sneltjes; VREDE, kapt. L. v.d. Plas; ANTONIA GEERTRUIDA, kapt. D. Forbes Browning, van Rotterdam.
Dordrecht: EUTERPE, kapt. A. Kuipers; J.C. SCHOTEL, kapt. J.P. van Beest Holle; BERNHARD HERTOG VAN SAKSEN WEIMAR, kapt. P.H. Hazewinkel.
Schiedam: NOACH, kapt. P. Wierikx, van Rotterdam; JEANNETTE CORNELIA, kapt. J. Verhoeven, van Dordrecht.

Afbeelding
Datum 12 november 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 september. Vrachten. Het aantal schepen enigszins verminderende en de producten langzamerhand disponibel wordende, was er enige vrachtverbetering merkbaar, maar is het raadselachtig hoe lang die zal aanhouden, met het oog op de vele zonder emplooi te Singapore en in China liggende schepen.
De volgende bevrachtingen vonden sedert de vorige mail plaats:
MARIA AGNES en MARIA CATHARINA laden voor eigen rekening. HELMERS, naar Macassar gezeild. NOORD BRABANT NLG 45 per last voor rijst te Indramayo; en NLG 45 voor suiker en NLG 40 voor thee alhier naar Holland. ST. MICHAEL, NLG 50, voor suiker en NLG 45 voor rijst op de kust, naar Holland. ARLEQUIN, 624 ton, verkreeg NLG 10.000 in eens naar de Golf van Perzië en terug. BEURS VAN ROTTERDAM, NLG 50, voor suiker te Soerabaija, en NLG 45 voor rijst te Indramayo, naar Rotterdam. VRIENDENTROUW, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen, à NLG 55 voor thee en suiker, te Cheribon en Pekalongan te laden naar Amsterdam. HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, NLG 55, voor suiker te Passaroeang, en NLG 70 voor arak alhier naar Rotterdam. DOROTHEA HENRIETTE, is door het gouvernement opgenomen om troepen naar Banjermassing over te voeren.
De SPIRIT OF AGE (Engels) werd in publieke veiling voor NLG 12.000 verkocht, met inventaris daarbij. De FIDES (Bremen) en HERSCHEL (Hamburg) zijn te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, WILLEM DE EERSTE, SINT JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, STAD DOCKUM, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, TONIA, KOSMOPOLIET, COSMOPOLIET, ADÈLE, JOHANNA, KOERIER, EUTERPE, BULGERSTEYN, JACOBUS, WALCHEREN.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA, IJSSEL, LOUISA ROELOFFINA (opm: brik LOUISE ROELOFFIENA), DOLFIJN, doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 16 december 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 oktober. Vrachten. De rijzing in de vrachten tengevolge van de opname van de Bonische schepen, heeft geheel opgehouden en plaats gemaakt voor een zeer flauwe en aanvankelijke teruggang. Dit is het gevolg van de stilte in de uitvoer-handel, waardoor weinig product ter verscheping wordt aangeboden. Sedert de laatste mail zijn de volgende transacties gesloten: PRINS MAURITS NLG 50 per last voor suiker en NLG 45 voor rijst om te Samarang en Cheribon te laden naar Amsterdam. ZEEPLOEG NLG 55 per last naar Nederland, ladende te Tagal. MENTOR laadt voor reders rekening. DOELWIJK, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij à NLG 65 voor koffij, te Padang naar Rotterdam. KOERIER NLG 55 voor suiker en NLG 50 voor rijst en koffij, op de kust te laden naar Amsterdam. AGATHA EN MARIA in lading naar Nederland. De ELISABETH werd door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 60 voor suiker op Pekalongan en Cheribon te laden. ANNA EN ELISE NLG 55 voor koffij te Padang te laden naar Amsterdam. EDOUARD MARIE opgenomen voor een lading rijst à 22½ USDcents de picol naar Hongkong, 30 naar Amoy of 40 naar Shanghai. SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN NLG 48 voor rijst, NLG 55 voor suiker, NLG 67,50 voor huiden en NLG 70 voor arak naar Rotterdam. JOACHIM CHRISTIAN (Hamburg ) GBP 1.12.6 voor rijst en GBP 2 voor arak naar Hamburg en hier op de kust te laden. CROUCH BROTHERS (Engels) bevracht à GBP 2.5/- voor suiker naar Engeland; met 10/- naar het continent, te Samarang is door het gouvernement opgenomen voor de Bonische expeditie à 38 cents per last per dag. De FIDES (Bremen) en HERSCHEL (Hamburg) zijn te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: JULIE CLAIRE, IJSEL, TONIA, EUTERPE, DOLFIJN, WELVAART, JOHANNA EN GEERTRUIDA, ALBLASSERDAM, ROTTERDAM en HUGO GROTIUS.
De JOHANNA EN LOUISE, DERKINA TITIA, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA, LOUISE ROELOFFIENA en HENRIETTE doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 14 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Ten gevolge van mindere vraag voor scheepsruimte flauwer en tot NLG 75 per last voor suiker aan te nemen. De volgende Nederlandse bodems sloten sedert het vorig bericht vracht af tot de volgende koersen:
EUGENIE tot NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak, te Indramaijoe en Soerabaija te laden naar Rotterdam. HENDRIKA tot NLG 80 voor suiker, gom damar en specerijen en NLG 70 voor thee. ZWERVER NLG 80 voor suiker, hier te laden, en NLG 90 voor koffij op Padang. BEATRIX te Soerabaija opgenomen tot onbekende koers. GUURTJE EN MARIA NLG 77,50 voor suiker en NLG 72,50 voor rijst. WEST CAPELLE (opm: WESTKAPELLE) NLG 82,50 voor suiker, doch met bepaling van voor 15 november op twee plaatsen de suiker uit de gouvernement pakhuizen ingenomen te hebben, komende anders de pakhuishuur voor rekening van het schip. LAURA EN ADÈLE NLG 80 voor suiker, koffij, indigo en huiden, NLG 70 voor thee en NLG 35 voor kopergeld.
Onbevracht blijven nog de volgende Nederlandse bodems: ARGUS, J.M. KEMPER, AMSTERDAM, KOSMOPOLIET, J.C. SCHOTEL, WILHELMINA EN ELISE, RIJNBRANDT, ULYSSES, CALIFORNIE, ’T GOEDE VERTROUWEN, ORTELIUS, TONIA, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, GROOTMEESTER NATIONAAL en JACOBUS.

Afbeelding
Datum 29 december 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 november. Vrachten. Sedert de laatste berichten, werden de volgende bevrachtingen gedaan: LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN werd bevracht à NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst en NLG 100 voor arak, te Soerabaija en Indramaijoe te laden, naar Rotterdam. De EUGENIE bekwam naar Rotterdam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, en NLG 90 voor lichte goederen, alhier en te Cheribon te laden, naar Rotterdam. De HENDRIKA werd door de Factorij gecharterd naar Rotterdam à NLG 80 voor suiker, dammar en kruidnagelen en NLG 70 voor thee. De ZWERVER bekwam NLG 80 voor suiker alhier en NLG 90 voor koffij, te Padang te laden, naar Rotterdam. BELLATRIX werd te Soerabaija op geheime conditiën naar Amsterdam gecharterd. GUURTJE EN MARIE bekwam naar Rotterdam NLG 77,50 voor suiker en NLG 72,50 voor rijst, alhier te laden. WEST KAPELLE werd gecharterd naar Rotterdam, om suiker, koffij en lichte goederen in te nemen te Samarang en Soerabaija, tot NLG 82,50 voor suiker. LAURA EN ADÈLE werd door de Factorij opgenomen à NLG 80 voor suiker, koffij, indigo en huiden, NLG 70 voor thee en NLG 35 voor koperen duiten, te Tagal en Samarang te laden naar Amsterdam. TONIA bekwam NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Samarang, en NLG 85 voor suiker en NLG 110 voor arak, te Tagal te laden naar Rotterdam. KOSMOPOLIET werd gecharterd voor de lading uit het afgekeurde schip BIESBOSCH, à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor koffij en NLG 30 voor tin, van hier naar Dordrecht. ALMONDE, bekwam NLG 82,50 voor suiker, NLG 92,50 voor huiden, te Soerabaija en Passaroean te laden naar Rotterdam. ARGUS NLG 80 voor suiker, te Passaroean te laden naar Nederland. De I.M. KEMPER (opm: JOAN MELCHIOR KEMPER) werd te Soerabaija gecharterd NLG 80 voor suiker, te Soerabaija en Passaroean te laden naar Nederland. RIJNBRANDT werd gecharterd, à NLG 80 voor suiker te Samarang, te laden naar Nederland. JOHANNES CHRISTIAAN laadt gedeeltelijk te Pekalongan à NLG 85 voor suiker, naar Amsterdam. DIONIJSIA CATHARINA bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor rijst, te Indramaijoe en Cheribon te laden naar Amsterdam. De ANNA en TWEE CORNELISSEN à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor specerijen, NLG 35 voor duiten en NLG 70 voor thee, naar Rotterdam. WILHELMINA EN ELISE werd naar Bushire en terug gecharterd à NLG 17/m. (opm: 17.000) in full om te Soerabaija te laden. De MALVINA VIDAL hield van Australië 1.000 ton steenkolen in, om voor gouvernements rekening à NLG 17 per ton naar Macassar te brengen. De GROOTMEESTER NATIONAAL bekwam NLG 80 voor suiker, NLG 70 voor koffij, om alhier en op de kust te laden naar Amsterdam.
De CROUCH BROTHERS wordt voor bevrachting en te koop aangeboden. Het Engelse schip ORESTES van omtrent 700 ton register werd met 1.000 ton steenkolen aan boord verkocht à NLG 40/m (opm: 40.000), te Soerabaija te leveren.
De Nederlandse ULYSSES doet kustreizen. JAN PIETERSZOON KOEN wordt te koop aangeboden.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AMSTERDAM, J.C. SCHOTEL, CALIFORNIE, ’T GOEDE VERTROUWEN, ORTELIUS, WILLEM KROONPRINS DER NEDERL, STAD GOUDA, ALDEBARAN en MARIA CATHARINA.

Afbeelding
Datum 25 mei 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 mei. Het alhier te huis behorende barkschip ZWERVER, kapt. B.T. Franzen, onder de Boompjes liggende en bezig zijnde om stenen voor Samarang over te nemen, is heden morgen op zijde geslagen. Naar men veronderstelt, moet het ongeluk ontstaan zijn doordien het schip aan de grond gevallen was. Het schip is naar buiten overgevallen en ligt geheel plat op zijde.
Mensenlevens heeft men bij het ongeval zelf niet te betreuren, doch dit is ook alleen aan een gelukkig toeval te danken, want op het ogenblik, dat het gebeurde bevonden er zich, behalve de equipage een twintigtal stenenzetsters aan boord. Voor deze laatste zeker was de redding vooral zeer bezwaarlijk geweest, wanneer het schip in eens ware omgevallen; maar gelukkig werd het enige minuten gesteund door de kluiverboom (welke later gebroken is) van het achter de bark liggende schip TONIA en daardoor had men gelegenheid allen te redden.
Later is een sjouwerman, met name van Klare, met het uitbrengen van een tros in de rivier gevallen en verdronken; zijn lijk is nog niet gevonden.
Men heeft heden kaapstanden aan de wal opgericht, een kiellichter op zijde gebracht en verder alle voorbereidende werkzaamheden gedaan, om het schip weer overeind te brengen.

Afbeelding
Datum 16 juni 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen:
Voor Rotterdam: KORTENAER, kapt. A. Glazener Jr; TONIA, kapt. C.F. Zeeman; GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma; JOHANNA MARIA (opm: Vaesen & Steinhaus), kapt. P.J. Dam; EVA JOHANNA, kapt. S. van Bockhove; MAASSLUIS, kapt. S. Post.
Voor Amsterdam: VREDE, kapt. L. van der Plas; CHRISTINA AGATHA, kapt. W.L. Esink; LAURA EN ADÈLE, kapt. H.F.C. Noël; OCEAAN, kapt. D. Herderschee; ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. H.P. Hazewinkel; ANNA, kapt. J.R. Bok (van Rotterdam).
Voor Dordrecht: GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. A.F. Giesse.
Voor Schiedam: LOOPUYT, kapt. M. van der Hidde.
Voor Middelburg: NOORDSTER, kapt. J. Luteyn.

Afbeelding
Datum 06 mei 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 5 april. Kapt. Johns, voerende het schip MAGGIE MILLER, van Hongkong alhier binnen, rapporteert 4 maart op 20°21'ZB. en 100°OL. gepraaid te hebben het schip TONIA, kapt. Huizer, van Probolingo naar Rotterdam. Dit schip had 28 februari een orkaan doorgestaan en daardoor schade aan stengen en aan masten bekomen en 300 balen koffij overboord moeten werpen. Het zette koers naar de Kaap de Goede Hoop om te repareren.

Afbeelding
Datum 02 juni 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaap de Goede Hoop, 19 april. Het Nederlandse fregat TONIA, kapt. Huizer, van Java naar Rotterdam, is 10 dezer in de Simonsbaai binnengelopen om enige schade te herstellen. Dit schip heeft vanaf de 28e februari tot op 3 maart met zware orkanen te kampen gehad, waarin men genoodzaakt was 298 balen koffie overboord te werpen, de bramstengen te kappen en de watervaten in te slaan, om het schip te verlichten. Met het kappen van de bramstengen is ook de grote steng gebroken. Het schip zal gedeeltelijk moeten lossen.

Afbeelding
Datum 03 juni 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 juni. Van het schip CORNELIA, kapt. de Vries, van Banjoewangie naar Rotterdam, met schade te Simonsbaai binnengelopen, bedragen, volgens brief van de Kaap de Goede Hoop van de 19e april, de kosten van reparatie NLG 17.587,00.
Het schip TONIA, kapt. Huizer - zie ons vorig nommer - heeft de lading, waarvan enige balen koffie beschadigd zijn, gelost, om een nieuwe bezaansmast in te zetten.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juli. Vrachten. Nederlandse schepen. De ANTONIA PETRONELLA nam NLG 100 aan voor koffij en licht goed van Padang naar Rotterdam. INDIA PACKET NLG 105 voor koffij en licht goed van Padang naar Amsterdam. De TONIA werd opgenomen voor koffij van Menado à NLG 120, opvullende met lading van Samarang à NLG 100 naar Rotterdam. De LOUISE bedong voor suiker, rijst en koffij en licht goed hier en op de kust te laden naar Amsterdam NLG 100.
Ter bevrachting blijven de Nederlandse schepen : JOHANNES LODEWIJK, SLIEDRECHT en WATERGEUS.

Afbeelding
Datum 29 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen. Helvoet, 26 maart. Aangekomen: THERESE, van Grangemouth; JOHN AND CHARLES, kapt. Hopkins, van Rochester; ISABELLA, kapt. Horner, van Bo’ness; ELVE, van Hamburg.
Vertrokken: VOLUNTEER, naar Leith.
Brouwershaven, 26 Maart. Aangekomen: SARA, van Londen; DELFT, kapt. Van Geelkerken, van Hellevoet. Vertrokken: STAD DORDRECHT, naar Londen.
Brouwershaven 27 maart. In zee gezeild: AEGIDIA EN PAULINE, kapt. P.P. Hoogland, naar  Batavia.
Te Texel aangekomen, 26 maart, ROBERTUS HENDRIKUS, kapt. Mulder, van Batavia.
Goudstaart gepasseerd, 22 maart, A.R. FALCK, kapt. Van Duyvenboden, van Banjoewangie naar Amsterdam.
Van Banjoewangie vertrokken, 15 januari, JUNO; 18, HENDRIKA; 19, HELLEVOETSLUIS; 21, HENRIETTE MARIA; 28, TONIA, CAPELLA, en H.V. VAN PAULO, allen naar Nederland.
Van Tjilatjap vertrokken, 20 januari, ISAAC DA COSTA, naar Nederland.

Afbeelding
Datum 16 juli 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 4 schepen als:
Voor Rotterdam : TONIA, kapt. K.D. Breuning.
Voor Amsterdam: VREDE, kapt. D. van Duijvenboden en HERMAN DE RUITER, kapt. W.L. Esink.
Voor Schiedam: VAN DER PALM, kapt. J. van Katwijk.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 2 augustus. De Rotterdamse Diergaarde heeft de volgende geschenken ontvangen:
1 hamervogel (Megacephalon Maleo) en 5 vogeltjes van Australië, van de gezagvoerder J.A.N. Schagen van Leeuwen, van het barkschip SILENTIUM, van de heren J.M. van der Lely & Co te Maassluis;
3 Javaan apen, 2 muskuseenden en enige naturaliën, van de gezagvoerder J.M. Möller, van het barkschip BONI, van de heren G. van Hoogstraten en Zoon te Dordrecht;
2 Javaan apen en 1 marter, van gezagvoerder K. Doedes Breuning van het fregatschip ZUIDHOLLAND van de heer J.H. Veder;
2 troupialen van de heer P. Crans, luit. t./z. 2e kl. op Zr.Ms. korvet PALLAS;
enige levende zeeslakken van Curaçao van de heer H.C. Steenbergen, off. van gez. 2e kl. op gemelde bodem;
1 zwarte panter en 1 Javaan aap van de gezagv. H.G. Haasloop Werner van het fregatschip TONIA, van de heer Hend. Veder;
1 Laponder aap van de 1ste stuurman Kock, van gemelden bodem;
1 zeeschildpad en enige mineralen van de gezagvoerder H. de Vos, van het brikschip HERMINA, van de heer J. Maurits te Maassluis;
1 penelope van de heer J.P.A.E. van Lansberge te Paramaribo, overgevoerd door de gezagvoerder D. Visser, van het brikschip ANNA LENA, van de heer J. Zaal te Amsterdam; 1 grote boa slang, geschenk van gemelde heer, is dadelijk na de aankomst overleden;
2 mandril-, 3 moustac- en 1 talapoinapen, 1 Afrikaans schaap en 1 muskus-eend van de gezagvoerder O.J. Bax van het driemast schoenerschip LODEWIJK van de heren Kerdijk & Pincoffs;
1 mandril aap van de heer F.J. Widerian te Quisembo, overgevoerd door gemelde gezagvoerder;
2 Javaanse boshanen en 1 marter van de heren van Zeijlen & Dekker, aangebracht met hun barkschip SUSANNA JOHANNA, gezagvoerder J.P. Peeters;
1 Javaan aap van de gezagvoerder C. Vonck, van het fregatschip INDIA, van de heren Bonke & Co.;
1 grote slang (Python Reticulatus) van de gezagvoerder J. Admiraal Jzn, van het barkschip LUCONIA, mede van de heren Bonke & Co;
1 partij slakken uit de ovens van de glasblazerij van de heren J.F. Hoffmann & Zoon, geschenk van de heren B. Commender en A.B. Wieghel, beambten bij gemelde fabriek.

Afbeelding
Datum 30 november 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Schiedam, 28 november. Volgens brief uit Hongkong, d.d. 15 oktober, was het barkschip VAN DER PALM, kapt. Van der Woude, aldaar nog liggende, en was de kapitein voornemens naar Batavia te zeilen. De kapitein deelt tevens mede, dat de orkaan, die aldaar de 1 en 2 oktober gewoed heeft, veel averijen heeft veroorzaakt; dat enige schepen strandden en vele schepen elkander voor de boeg kwamen; ook de VAN DER PALM kreeg daarbij enige geringe schade, de reling en nagelbank braken, alsmede de Spaanse ruiter en brasboom aan bakboordzijde; alles was echter weder hersteld.
Het schip TONIA, kapt. Werner, kreeg een jonk voor de boeg. Dit schip bekwam daarbij eveneens veel schade.

Afbeelding
Datum 05 februari 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 december. Vrachten zijn thans merkelijk flauwer dan vóór weinige dagen geleden. Bleven de arrivementen toen beperkt, zodat telkens slechts een of twee schepen ter bevrachting aangeboden werden, nu kwamen meer schepen bijkans gelijktijdig aan, terwijl door de plaats gevonden hebbende charters in de eerst behoefte ruim voorzien is. Ook worden nog in Britisch Indië en in Europa gecharterde schepen verwacht. Hierbij komt nog, dat de af te schepen voorraden thans niet door nieuwe productie vermeerderd worden en derhalve de hoeveelheden ter afscheep langzamerhand verminderen. Dadelijk disponibele bodems genieten dan ook de voorkeur boven dezulken, die nog lang werk hebben met de inhebbende ladingen te ontlossen. De volgende transacties kwamen sedert 14 dezer tot stand:
Naar Amsterdam, Nederlands VREDE NLG 107,50 voor suiker in de Oosthoek en NLG 100,- voor rijst alhier; G.P. SERVATIUS NLG 97,50 voor suiker te Soerabaija en Passaroeang en NLG 92,50 voor koffij en rijst alhier; Nederlands HOLLAND en ANNA SOPHIA NLG 97,50 voor suiker in de Oosthoek.
Voor bevrachters rekening wordt alhier beladen naar Rotterdam Nederlands LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM NLG 105,- voor suiker te Cheribon en Tagal, NLG 90,- voor koffij alhier; NOACH II NLG 100,- voor suiker, NLG 95,- voor koffij te Cheribon en hier; TONIA NLG 105,- voor suiker, NLG 95,- voor rijst, hier en in de Oosthoek; JACOBA NLG 105,- voor suiker te Tagal, NLG 100,- voor suiker en NLG 110,- voor licht goed alhier; HERMAN DE RUYTER NLG 105,- voor suiker te Samarang; VICE-ADMIRAAL MAY NLG 100,- voor suiker, NLG 90,- voor koffij, NLG 110,- voor licht goed, hier en te Soerabaija; HENRIETTE ELISABETH SUSANNA NLG 100,- voor suiker, in de Oosthoek te laden, GEERTRUIDA MARIA NLG 95,- voor suiker te Tagal, NLG 85,- voor rijst alhier.
Engels AUSTRALIE is te koop aangeboden.
Onbevracht zijn nog Nederlands FRANCINA WILHELMINA, BATO, VIJF VRIENDEN en SAMARANG.

Afbeelding
Datum 11 april 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 maart. Aangekomen schepen: ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. Witting; BEZOEKIE, kapt. Reekers; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. Wielema; CORNELIS SMIT, kapt. Weidenaar; KONING WILLEM II, kapt. Besseling; LANDBOUW, kapt. Sissingh; MATHILDA, kapt. Fekkes; PATRIARCH SAMHIRI, kapt. Lion; PETRONELLA, kapt. Strootman; QUATRE-BRAS, kapt. Westerveld qq.; REGINA MARIS, kapt. Ouwehand; STAD LEYDEN, kapt. Van der Poll; WILDEMAN, kapt. Driest; WILLEM POOLMAN, kapt. Hoogstraaten; MINA, kapt. Van Bruggen.
Vertrokken schepen: BANTAM, kapt. Claasen; CHRISTINA MARIA, kapt. de Veer; CLIO, kapt. Ruardi Bek; HERMAN DE RUYTER, kapt. Esink; JACOBA, kapt. Rijken; JOSEPHINA BERHARDINA, kapt. Willms; LEOPOLD GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. Keuker; MARIA REGINA, kapt. Ouwehand; MEPPEL, kapt. Stikkel van Dam; NEREUS, kapt. Planten; NIEUWLAND, kapt. Pott; PADANG PACKET, kapt. Huidekoper Jz; TONIA, kapt. Haarloop Werner; NOACH II, kapt. Wierix.
AH 110468
Travemünde, 7 april, Binnengekomen JANTJE, kapt. H.B. Geerts Azn, van Amsterdam.
(opm: nadat de lading in Lübeck was uitgelost diende het onder de voorwaarden van de bodemarijbrief in Harlingen opgeschoten geld + de [onbekende maar zeer stevige] rente worden voldaan; waarschijnlijk was de rederij hiertoe niet in staat zodat de kof moest worden verkocht; op 6 augustus 1868 werd J.F.E. Weichel uit Lübeck de eigenaar, de nieuwe naam werd VORTSCHRITT; op 27 oktober werd de kof met behoud van naam opnieuw verkocht, mogelijk aan een kapitein Voss; diens laatst gevonden zeetijding dateert van 20 oktober 1870, wanneer Kopenhagen wordt binnengelopen, onderweg van Riga naar West Hartlepool; de kof is rond 1844 gebouwd, volgens B.V. in Leer)

Afbeelding
Datum 30 november 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Melbourne, 11 oktober. Het Nederlandse schip TONIA, kapt. C. Johan, is de 23e september te Hobsons-Baai gedurende een zware storm van de ankers geslagen en heeft verscheidene boten doen zinken, en kwam vervolgens in aanvaring met de Noorse bark HEIDE, waardoor dat schip galjoen en bramsteng verloor en schade aan de boeg en boegspriet kreeg, te samen tot een bedrag van GBP 95. De TONIA heeft schade aan het achterschip bekomen.

Afbeelding
Datum 09 december 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 december. Betreffende de averij van het schip TONIA, kapt. Johan - zie ons nummer van 30 november - wordt bij brief van de kapitein, d.d. Melbourne 10 oktober, nader gemeld dat het schip overeenkomstig de voorschriften van de havenmeester vastgemaakt liggende, de 22e september 's avonds in een hevige bui van zijn ankers sloeg en daardoor onder en voor de boeg van de Zweedse bark HEIDE geraakte, waardoor beide schepen schade bekwamen. De TONIA, die onder andere de gehele spiegel en het achterdekje met bolders en relingen had verloren, werd met assistentie van twee stoomboten voor GBP 40 in de baai gesleept. De schade van de HEIDE beliep GBP 98 en werd bij arbitraal vonnis ten laste van de TONIA gebracht. Over 16 dagen hoopte de kapitein verder tot laden gereed te zullen zijn.

Afbeelding
Datum 11 juni 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 april. Vrachten toonden niet veel levendigheid doch bleven de rates vrijwel gesoutineerd. Naar Rotterdam werd opgenomen: Nederlands: MADURA NLG 67,50, NLG 65 tabak, gedeeltelijk leverbaar Amsterdam, in de Oosthoek in te nemen. Naar Amsterdam: Nederlands WATERLOO NLG 70 en NLG 62,50 suiker, NLG 57,50 tabak, NLG 95 arak, in de Oosthoek te laden. ZEEBLOEM NLG 70 voor suiker en koffie te Semarang en NLG 75 suiker te Cheribon. Naar China werd te Soerabaja opgenomen om aldaar te laden naar Amoy of Swatow: Nederlands-Indië BATAVIA PACKET, 14.000 picol $ 0,40 voor oliekoeken met 50 legdagen. Onbevracht zijn nog : Nederlands JAN VAN GALEN, HENDRIK IDO AMBACHT, PEBE, LANDBOUW, JOHANNA, WIJK AAN ZEE, ROTTERDAM, TONIA, ALDEBARAN.

Afbeelding
Datum 20 december 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Az., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen als lasthebbende van hun meesters op dinsdag 9 januari 1872, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, no. 499, publiek veilen het snel zeilend, gekoperd en kopervast Nederlands fregatschip TONIA, laatst gevoerd door kapt. H.G. Haasloop Werner, volgens meetbrief lang 42,80 meter, wijd 7,57 meter, hol 5,23 meter, en alzo groot 753 tonnen of 398 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, en verdere scheepsgereedschappen, zoals het thans is liggende in de Westerhaven te Rotterdam. Nog zal afzonderlijk worden geveild: een chronometer. Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengenoemde makelaars. (opm: vergelijk naam kapitein met NRC 020172; verkocht naar Noorwegen en herdoopt in BETTY)

Afbeelding
Datum 02 januari 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Az., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hun meesters, op dinsdag 9 januari 1872, des middags ten 12 ure in de zaal aan de Scheepmakershaven, Wijk 1, nummer 499, publiek veilen: het snelzeilend, gekoperd en kopervast Nederlands fregatschip TONIA, laatst gevoerd door kapt. C. Johan, volgens meetbrief lang 42,80 meters, wijd 7,57 meters, hol 5,23 meters en alzo groot 753 tonnen of 398 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals het thans is liggende in de Westerhaven te Rotterdam. Nog zal afzonderlijk worden geveild: een chronometer. Nadere informaties zijn te bekomen bij bovengenoemde makelaars. (opm: vergelijk naam gezagvoerder met Kroniek 1871, NRC 201271)

Afbeelding
Datum 09 januari 1872
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Het Soerabaiasch Handelsblad van dinsdag 2 januari meldt:
De hevige wind heeft eergister op de rede alhier een paar onheilen veroorzaakt, doordien de van Batavia komende stoomboot niet voor haar anker bleef liggen, maar aan het drijven raakte en terecht kwam tegen het schip GESIENA MARIA, dat daarbij enige averij kreeg, terwijl de stoomboot zelf haar bezaansmast brak. Twee tambangans, die tussen de beide grote vaartuigen in waren, werden verpletterd en zonken, terwijl de daarin aanwezigen door de bemanning der GESIENA MARIA en de andere nabij zijnde tambangans werden gered.
Tambangan boat
Coll: Robertus Pudyanto
NRC 100172
Publieke verkoping op dinsdag de 9e januari in de zaal aan de Scheepmakershaven te Rotterdam:
- het fregatschip TONIA: NLG 23.100, koper Sandberg te Dordrecht (opm: doorverkocht aan of in opdracht van Noorse reders)
- een chronometer NLG 130, en een dito NLG 80.

Afbeelding