Inloggen
KONING WILLEM III - ID 14859


Kroniekberichten

Datum 19 maart 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 18 maart. Heden is van de werf De Boot van de scheepsbouwmeester F.F. Groen in de Groote Wittenburgerstraat te Amsterdam te water gelaten het barkschip WILLEM DANIEL, groot 250 lasten, gebouwd voor rekening van de heer J.D. Cramer aldaar, en gevoerd zullende worden door kapt. T. de Meester
Daarna is voor rekening ener rederij onder dezelfde directie de kiel gelegd voor een barkschip, groot 225 lasten, hetwelk genaamd zal worden KONING WILLEM III.
(opm: zie ook NRC 040454)

Afbeelding
Datum 01 april 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 31 maart. Het schip (opm: bark) KONING WILLEM III is heden van de werf De Boot van de bouwmeester F.F. Groen te Amsterdam te water gelaten. Dit vaartuig, groot 225 lasten, is gebouwd voor rekening van de heer J.D. Kramer, en zal worden gevoerd door kapt. H.H. Zeylstra.

Afbeelding
Datum 11 mei 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia, Samarang en Soerabaija ligt te Amsterdam in lading voor goederen en passagiers het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks barkschip KONING WILLEM III, kapt. H.H. Zeijlstra, vertrekt 31 dezer. Te bevragen bij de cargadoors B.D. Bosscher & Zoon, Amsterdam. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 27 mei 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 36 schepen, als:
Voor Rotterdam: COLUMBINE, kapt. A.J. Andresen; HUGO GROTIUS, kapt. J. Glazener; VIJF VRIENDEN, kapt. C. Johan; GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. C.E. Hoeksma; KONING WILLEM II, kapt. L.R. Giesen; NEDERLAND, kapt. F. Ruiter; KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHT-CLUB, kapt. M.C. van Noijen; KAREL AUGUST, kapt. A.G. Bouten; EGMOND EN HOORNE, kapt. A. Glazener; JACOB, kapt. J.F.C. Börger; MARIA DIDERIKA, kapt. A. van Marion; ZWERVER, kapt. D.A. Koekelis; GUURTJE EN MARIA, kapt. T.J. Boursse Wils; ZWARTE ZWAAN, kapt. J. Muller; S. VAN HEEL, kapt. A.H. van der Waal; BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkama.
Voor Amsterdam: WILLEM DANIËL, kapt. T. de Meester; ADOLF VAN NASSAU, kapt. D.D. Borchers; ZEEMANSHOOP, kapt. P.H. Barkey; ZWALUW, kapt. H. Uitermark; ALCYONE, kapt. H.C.Haacke; WILLEM DE CLERCQ, kapt. P. Ouwehand; IMMAGONDA SARA CLASINA, kapt. N. Rademaker; TRITON, kapt. H. Olie; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. S. Stapert; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. H. de Wijn; KONING WILLEM III, kapt. H.H. Zeijlstra; ANNA, kapt. W.H. Cramer, van Dordrecht; ZWIJGER, kapt. P.P. Hoogland, van Dordrecht.
Voor Schiedam: HENRIETTE ELISABETH SUSANNA, kapt. C. van Veen; CORNELIA MATHILDE, kapt. J.J. Muntendam.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 12 oktober. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip WILHELMINA CLARA, kapt. H. de Wijn, de 7e juli vertrokken van Amsterdan, de dito bark WILLEM DE CLERCQ, kapt. Ouwehand, komende van Amsterdam, en de dito bark KONING WILLEM III, kapt. S.H. Zeilstra, de 22 juni vertrokken van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 02 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 november 1857. Vrachten. Wij hebben opnieuw het arrivement (opm: aankomst) van vele vrachtzoekende schepen te vermelden, ten gevolge waarvan de vrachten een kleine daling hebben ondergaan. Sedert onze laatste werden de volgende bodems opgenomen: naar Nederland: de Nederlandse schepen JOHANNA ALIDA NLG 95 voor suiker en curcuma (opm: ook wel geelwortel genoemd, bevordert de spijsvertering) en NLG 110 voor huiden te Samarang; MAARTEN VAN ROSSEM NLG 95 voor alle artikelen hier; AZIA NLG 90 voor koffij, NLG 100 voor suiker en NLG 110 voor lichte goederen hier en te Samarang; LOUISA MARIA NLG 85 voor suiker en NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn) te Soerabaja, allen naar Amsterdam te laden.
Naar Rotterdam nam het Nederlands schip ELISE SUSANNE een partijtje suiker à NLG 95 en lichte goederen à NLG 105 aan, en daar deze bodem geen volle lading kan krijgen, wordt hij voor rederij-rekening opgevuld. Naar China: het Nederlands schip JEANNETTE à $ 0,50 per picol voor rijst voor Macao of Hongkong hier en te Soerabaja te laden; en Nederlands ADMIRAAL PIET HEIN à $ 0,55 voor rijst voor Macao hier te laden.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen VIER GEZUSTERS, KONING EN VADERLAND, KONING WILLEM III, S. VAN HEEL, CATHARINA EN GEERTRUIDA, MARIA ELISE, HENRIETTE, LAURA EN ADÈLE, MACAO en JOHANNA MARIA. De Nederlandse AMERIKA was in Europa bevracht.
P.S. Bij het ter perse leggen dezes vernemen wij nog de bevrachting van de VIER GEZUSTERS en LAURA EN ADÈLE door de factorij à NLG 90 voor suiker, NLG 30 voor tin en NLG 85 voor kleinigheden koffij en lichte goederen, het eerste schip hier en te Samarang en het andere te Pekalongan, Cheribon en Indramayoe naar Amsterdam te laden.
Door particulieren werden nog opgenomen: Nederlands schip JOHANNA MARIA à NLG 85 voor suiker te Soerabaja en S. VAN HEEL à NLG 82,50 voor suiker en NLG 78 voor rijst op de kust naar Amsterdam te laden.

Afbeelding
Datum 27 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 december 1857. Scheepsvrachten. Sedert onze laatste berichten hebben de vrachten noemenswaardige fluctuatiën ondergaan, doch geloven wij niet, dat zij zich op de tegenwoordige hoogte zullen kunnen souteneren (oom: handhaven), daar men voor een lange tijd een goed getal particuliere bodems uit Singapore, China en Europa verwacht. Heden hebben wij de volgende bevrachtingen mede te delen:
Naar Nederland de Nederlandse schepen JOHANNES LODEWIJK à NLG 82,50 voor suiker in kranjangs (opm: gevlochten mand van bamboe als verpakking voor suiker), NLG 75 voor rijst en suiker in zakken en NLG 90 voor huiden, hier voor Rotterdam te laden; LOUIS à NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor rijst en koffij hier en te Samarang naar Amsterdam; PALEMBANG à NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor rijst, hier naar Rotterdam; STAD LEIJDEN à NLG 80 voor suiker, NLG 75 voor rijst en NLG 90 voor arak (opm: rijstbrandewijn) en huiden, hier en te Soerabaija naar Amsterdam; CATHARINA MARIA à NLG 80 voor suiker in kranjangs, NLG 75 voor rijst of suiker in zakken, NLG 85 voor lichte goederen en NLG 90 voor arak, hier, te Tagal en te Samarang naar Amsterdam; WAALSTROOM à NLG 80 voor rijst en NLG 90 voor koffij en lichte goederen, te Padang naar Amsterdam te laden.
Na het afsluiten dezer transacties nam de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij in eens de Nederlandse schepen COMMERCIE COMPAGNIE naar Middelburg; ANNA DIGNA, WILLEM DE CLERCK en DRIE VRIENDEN naar Amsterdam en eindelijk MAASSTROOM naar Schiedam à NLG 90 voor suiker en NLG 85 voor koffij, op de kust te laden. Naar vreemde havens Nederlands HOLLANDS TROUW à GBP 3.10 voor rijst en GBP 4 voor arak en kurkuma (opm: ook geelwortel, bevordert de spijsvertering), hier naar Bremen; Nederlands WILHELMINA krijgt NLG 12.000 voor een reis naar China via Makassar (opm: Ujung Pandang), Nederlandse JOAN MELCHIOR KEMPER, OSIRIS en HONIGBY waren in Europa bevracht. De twee laatstgenoemde schepen nemen huiden en arak à NLG 95 en NLG 105 als bijlading op de kust naar Amsterdam.
Voor rederij rekening laadt Nederlands AUSTRALIE naar Rotterdam; dit schip neemt een partijtje suiker als bijlading à NLG 90.
Disponibel zijn Nederlandse schepen KONING WILLEM III, MARIA ELISE, MARIA ADRIANA en GELDERLAND.

Afbeelding
Datum 16 februari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 24 december. Vrachten. Voor scheepsruimte bestaat meer vraag sedert de laatste mail, doch verscheidene vrachtzoekende schepen worden dagelijks verwacht. De volgende bevrachtingen zijn gedurende de laatste veertien dagen gesloten. KONING WILLEM III te Soerabaja bevracht à NLG 85 en NLG 90 per last voor suiker naar Amsterdam.
IMMAGONDA SARA CLASINA en MARIA ADRIANA zijn beide door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 85 voor koffij en NLG 90 voor suiker, op de kust te laden naar Nederland. GELDERLAND verkreeg NLG 17.500 voor twee reizen naar de Zuidkust met zout. JAVA is opgenomen à GBP 3.10/- voor rijst en GBP 4 voor licht goed, hier te laden naar Falmouth om orders. EQUATOR (Nederlands) NLG 95 voor suiker en huiden naar Amsterdam, te Soerabaja te laden. MARIA ELISE NLG 92 voor suiker, NLG 85 voor tabak en NLG 100 voor arak (opm: rijstbrandewijn), te Soerabaja ladende naar Amsterdam. ST. JAN, NLG 90 voor suiker, Soerabaja naar Rotterdam, JOAN MELCHIOR KEMPER, en PRINS VELDMAARSCHALK werden in Europa bevracht.
TRITON (Nederlands) laadt voor eigen rekening.
De HIGHLANDER (Engels) is te koop aangeboden.
De Nederlandse schepen ANNA MARIA WILHELMINA, HOLLAND, DE ZWAAN, MARIA ADOLPHINA, AGNETA, PRINSES SOPHIA zijn nog niet bevracht.

Afbeelding
Datum 15 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen.
Voor Rotterdam: HENRIËTTE GERARDINA SUSANNA, kapt. N.N; GENERAAL DE STUERS, kapt. F. Fokkens; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; KONING EN VADERLAND, kapt. B.A.T. van Bruggen; VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. A.A. van der Linden; SALATIGA, kapt. J.N. Besier; MARIA ELIZABETH, kapt. K.J. Donker; VIER GEZUSTERS, kapt. J.J. Bik; SCHURINGA, kapt. H.O. Engelsman; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.F. van Ruyven.
Voor Schiedam: CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. J. van Katwijk; JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder.
Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten; LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN (opm: KROONPRINSES VAN ZWEDEN), kapt. J. van der Linden.
Voor Amsterdam: LAURA EN ADÈLE, kapt. F.H.C.L. van Noël; LOUISA MARIA, kapt. P. Tjebbes; SENIOR, kapt. K.L. Swart; KONING WILLEM III, kapt. H.H. Zeijlstra; DIONIJSIA CATHARINA, kapt. J. Berkelbach van den Sprenckel; PROVINCIE DRENTHE, kapt. H. Beckering; AZIA, kapt. T. Molenaar; BURGEMEESTER VAN REENEN, kapt. A.W.C. van der Meer van Kuffeler; H. LIDUINA, kapt. A. van de Brink (van Schiedam), RHIJNVIS FEITH (opm: brik, eerste reis), kapt. A.F. Lammerts, en ANNA, kapt. J.H. Dabrock, (beide van Rotterdam).
Voor Middelburg: PHOENIX, kapt. J. Johansen; DUIVELAND, kapt. J.C. Viersma.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Vrachten. Sedert het laatste bericht hadden de volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen plaats:
ZWIJGER NLG 80 voor suiker en NLG 67,50 voor tabak op de kust te laden naar Rotterdam. PAULINE NLG 75 voor suiker en NLG 62,50 voor tabak naar Rotterdam. VICE ADMIRAAL GOBIUS bekwam NLG 82,50 voor koffij te Padang te laden naar Amsterdam. ARLEQUIN NLG 70 voor rijst naar Rotterdam. ESTAFETTE NLG 85 voor arak NLG 70, voor suiker NLG 60, voor tabak, NLG 30 voor tin en NLG 35 voor koperen duiten, naar Amsterdam. WILLEM DANIEL NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor koffij naar Amsterdam. KONING WILLEM III NLG 80 voor suiker, NLG 62,50 voor tabak op de kust te laden voor Amsterdam. JUNO NLG 77,50 voor suiker, NLG 70 voor tabak te Samarang en NLG 85 voor koffij te Padang te laden naar Amsterdam. KANDANGHAUER werd door de Factorij bevracht tot NLG 75 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 30 voor tin en NLG 35 voor koperen duiten naar Amsterdam. DINA bekwam NLG 75 voor suiker, NLG 80 voor Japanse goederen en NLG 30 voor tin, hier te laden naar Amsterdam. MARGARETHA SIMONETTA NLG 70 voor suiker op de kust en NLG 80 voor Japanse goederen van hier naar Amsterdam. HERCULES NLG 75 voor suiker, koffij en indigo, en NLG 70 voor tabak en huiden naar Amsterdam. DERKINA TITIA is alhier ladende voor Macao. JOHANNA laadt voor Nederland. NOACH bekwam NLG 9.500 voor een lading rijst naar Macao. AZIA en ADMIRAAL DE WINTER bekwamen 60 centen van de dollar voor rijst naar Macao.
KRIMPEN AAN DE LEK vertrekt naar Japan, ook PRINS HENDRIK is na gedane reparatie derwaarts vertrokken.
WATERLOO, JAN PIETERSZOON KOEN en de ELEANOR (Eng.) zijn te koop aangeboden. De LOUIS MEIJER, ELIZA (Eng.) en CECILIA (Zweed) liggen in reparatie.
De volgende schepen zijn nog disponibel: PHILIPS VAN MARNIX, NICOT, CATHARINA
WILHELMINA, KONING EN VADERLAND, LOUIS MEIJER, WASSENAAR, ADRINA EN JACOBA, PRINSES AMALIA, KONING WILLEM III.
De DRIE GEBROEDERS, JACQUELINE, ELIZE, en JONKH. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 13 augustus 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 juni. Vrachten. Deze bleven zich flink soutineren (opm: handhaven). Met het oog op de nieuwe producten die spoedig zullen binnenkomen, en de vraag naar scheepsruimte, is vooreerst geen teruggang te verwachten. Sedert het vertrek der jongste mail vinden de volgende Nederlandse schepen emplooi:
KONING WILLEM III, te Soerabaija bevracht à NLG 80 per last voor suiker en NLG 62 voor tabak, naar Amsterdam. NICOT, werd opgenomen, à NLG 70 voor tabak te Soerabaija, en 1200 pikols tin alhier van de Nederlandsche Handel-Maatschappij à NLG 30, naar Amsterdam. KONING EN VADERLAND, NLG 80 voor suiker, NLG 70 tabak en NLG 65 voor koffij van Soerabaija naar Nederland. PROFESSOR SURINGAR laadt naar Amsterdam à NLG 75 voor suiker en NLG 80 voor licht goed. PHILIPS VAN MARNIX, in lading naar Amsterdam à NLG 75 voor zwaar en NLG 80 voor licht goed. JAN PIETERSZOON KOEN, in lading naar China, vrachtprijs geheim. JACOB ROGGEVEEN door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 100 voor koffij van Menado naar Amsterdam. WILLEM EGGERTS, 250 ton, bedong NLG 9.000 in eens van de Nederlandsche Handel-Maatschappij voor een reis van Soerabaija naar Japan en terug, via Batavia en Singapore. Het Nederlands-Indische schip SMALLWOOD, 424 ton, is te Soerabaija opgenomen voor een lading rijst naar Whampoa of Hongkong à 55 $ cents de pikol en Macao om orders.
CECILIA (Zw), LOUIS MEIJER, MONARCH en ELIZA (Eng) zijn in reparatie.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: CATHARINA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, WASSENAAR, ADRIANA EN JACOBA, JAN VAN GALEN, IDA WILHELMINA, WATERGEUS, JACQUELINE EN ELISE, en ELISABETH.
De DRIE GEBROEDERS en JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 juli. Vrachten. KONING WILLEM III werd te Soerabaja gecharterd tot NLG 80 voor suiker en NLG 62 voor tabak naar Amsterdam. NICOT bekwam kreeg van de Factorij NLG 70 voor tabak te Soerabaja en NLG 30 voor tin hier te laden naar Amsterdam. KONING EN VADERLAND NLG 80 voor suiker NLG 70 voor tabak en NLG 65 voor koffij van Soerabaja naar Nederland. PROFESSOR SURINGAR laadt voor Amsterdam tot NLG 75 suiker en NLG 80 voor lichte goederen. JAN PIETERSZOON KOEN werd tot geheime condities naar China gecharterd. JAC. ROGGEVEEN werd door de Factorij bevracht tot NLG 100 van Menado naar Amsterdam. GENERAAL JACOBIE laadt voor eigen rekening naar het Kanaal om orders. WILLEM EGGERTS werd voor de Factorij gecharterd voor een reis van Soerabaja naar Japan en terug via Batavia en Singapore tot NLG 9.000. PHILIPS VAN MARNIX werd gecharterd naar Amsterdam tot NLG 70 voor suiker, NLG 65 voor rijst en NLG 80 voor arak en lichte goederen. WASSENAAR laadt voor Amsterdam. SHANGHAE bekwam 62 cent van de dollar voor rijst te Padang te laden naar Hongkong. ALBLASSERWAARD NLG 100 voor koffij en NLG 30 voor tin te Menado te laden naar Amsterdam.
DRIE GEBROEDERS doet kustreizen.
De CECILIA (Zweeds) LOUIS MEIJER en MONARCH (Engels) liggen in reparatie.
De ELISE (Engels) en de ELEANOR zijn te koop aangeboden. De volgende schepen zijn nog disponibel: ADRIANA EN JACOBA, LOUIS MEIJER, WATERGEUS, JACQUELINE en ELISE.

Afbeelding
Datum 18 juli 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 mei. In vrachten ging in de jongste 14 dagen weinig om. De stemming is echter zeer vast, en spoedig wordt een rijzing daarvan tegemoet gezien. De volgende Nederlandse schepen vonden emplooi:
VAN GALEN, 609 ton, à NLG 67,50 voor rijst en NLG 70 voor suiker naar Amsterdam, te Cheribon en hier te laden. JACOBUS MARTINUS, 391 ton, à NLG 65 voor rijst en NLG 75 voor suiker hier te laden naar Rotterdam.
Onbevracht zijn de Nederlandse schepen DOGGERSBANK, MARGARETHA JOHANNA, ALCOR, PRINS HENDRIK, KONING WILLEM III.
De ULYSSES, SOUBURG, GOUVERNEUR GENERAAL DUYMAER VAN TWIST en STAD ASSEN maken kustreizen. De STAATSRAAD VAN DER HOUVEN was in Europa bevracht.

Afbeelding
Datum 29 juli 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juni. Vrachten, Nederlandse vlag. De VAN GALEN laadt hier suiker à NLG 67,50 en NLG 70, rijst à NLG 60 en arak à NLG 100, naar Amsterdam; de JACOBUS MARTINUS laadt hier naar Rotterdam, rijst à NLG 65, suiker à NLG 75 en gom elastiek à NLG 87,50; de KAREL AUGUST laadt te Passaroeang tabak à NLG 67,50 en suiker à NLG 70 naar Rotterdam; de KONING WILLEM III heeft 5.000 pic. suiker à NLG 82,50 naar Amsterdam geëngageerd, de DOGGERSBANK laadt te Padang rijst naar Macao of Hongkong à $ 0,65 per picol; de STAATSRAAD VAN DER HOUVEN was in Nederland gecharterd.
Ter bevrachting: Nederlands ALCOR en KONING WILLEM III.

Afbeelding
Datum 29 januari 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 januari. Het schip KONING WILLEM III, kapt. de Jong, van hier naar Soerabaija, is, volgens brief van de kapitein, de 14e november bij Soerabaija, op Oedjong Pangka, aan de grond vastgeraakt, doch weder af en te Soerabaija aangekomen. Aldaar was de huid afgekeurd en moest het schip gebreeuwd worden. De 13e december was men echter weder bezig de lading voor Nederland in te nemen.

Afbeelding
Datum 27 juli 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. E.G. Bosscher, makelaar, zal op maandag de 10e augustus 1863, des avonds ten zes ure, ten overstaan van de notaris J.W.H.H. Druijvesteijn, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam, presenteren te verkopen het extra ordinair welbezeild, kortelings nieuw gekoperd en kopervast gebouwd barkschip varende onder Nederlandse vlag, genaamd KONING WILLEM III, gevoerd door kapt. A.J. de Jong, gemeten op 422 tonnen of 223 lasten. Het voorzegde schip ligt aan de werf De Boot in de Groote Wittenburgerstraat.
Voorts 1 aandeel Sleepdienst Maatschappij op het Groot Noord-Hollandsch Kanaal, onder directe van de heren J. Boelen Jzn. & J.A. de Haas, en 2 aandelen Stoombootreederij tot het Slepen van Schepen aan het Nieuwe Diep, onder directie van de heer Paul van Vlissingen. Breder bij inventaris omschreven en bericht bij bovengemelde makelaar.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 10 augustus:
-       bark KONING WILLEM III: NLG 35.100.
-       brik HENDRIETTE LOUISA: NLG 15.100.

Afbeelding
Datum 18 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Door de N.H.M. zijn bevracht de navolgende 26 schepen, als:
Voor Rotterdam: MARIA EN ELISABETH, kapt. E.F. Bonjer; ADMIRAAL DE WINTER, kapt. H.A. Bunnemeijer; NEPTUNUS, kapt. G.H. Lodewijks; TWEE CORNELISSEN, kapt. J.C. Kreije; FRANCINA WILLEMINA, kapt. J.A. van Winkel; MARIA DIEDERIKA, kapt. A. van Marion; KOOPHANDEL, kapt. A. Kuipers Wehrmeïjer.
Voor Amsterdam: ESTAFETTE, kapt. C.J. Oepkes; MARIA AGNES, kapt. C.J. Westenink; MARIA ADOLFINA, kapt. A. Blom; PRINSES AMÉLIE, kapt. W. Groeneveld; DRIE GEZUSTERS, kapt. G.O. Fischer; BALTIMORE, kapt. G.H. Brakke; ALMELO, kapt. R.P. Tjebbes; DIONYSIA CATHARINA, kapt. R. Berkelbach v.d. Sprenkel; WHAMPOA, kapt. G.J. Mets; JEDO, kapt. T. van Rossen; KOOPHANDEL, kapt. J.N. Mooi; KONING WILLEM II, kapt. J.L. Besseling; AUSTRALIË; kapt. ……(opm: J.G. Lucas); ANNA EN SOPHIA, kapt. P. Hoekstra.
Voor Dordrecht: KONING WILLEM III, kapt. J.J. Kilian.
Voor Middelburg: VOORUIT, kapt. K.J.C. Lokker; BARON VAN HEEMSTRA, kapt. F. Nepperus Fzn.
Voor Schiedam: LOOPUYT, kapt. M. van der Hidde; CORNELIA MATHILDE, kapt. T.A. Wulp.

Afbeelding
Datum 13 december 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 december. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip KONING WILLEM III (opm: bark), kapitein J.J. Kilian, van Batavia naar Dordrecht bestemd, heden middag te 12 uur wegens tegenwind te Penzance binnengelopen. Schip en equipage zijn in de beste orde.

Afbeelding
Datum 18 december 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 december. Volgens telegram van Penzance heeft het aldaar wegens tegenwind binnengelopen Nederlandse schip KONING WILLEM III, kapt. Kilian, van Java naar Dordrecht, gisteren middag te 3 uur de reis voortgezet. De wind was bij het uitzeilen en ook hedenmiddag oostelijk, lichte koelte, mooi weder. Er was een Kanaalloods aan boord.

Afbeelding
Datum 23 januari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 29 december. De schepen ISIS, kapt. Torley Duwell, de 23e november uit Soerabaija naar Passaroeang vertrokken, CORNELIS ANTONIE, kapt. Bouten, en KONING WILLEM III, kapt. Vellinga, zijn gestrand en verbrijzeld. De ladingen zijn verloren doch de equipagiën zijn gered.

Afbeelding
Datum 23 januari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 29 december. Volgens een telegrafische dépêche, bij de rederij gisteren avond ontvangen, dato Point de Galle 10 januari, was het barkschip KONING WILLEM III, kapt. Vellinga, op Anambas (opm: eilandengroep ten oosten van Malakka) totaal verongelukt. De equipage is gered.

Afbeelding
Datum 30 januari 1867
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Riouw, (geen datum). Op 12 december jl. verongelukte nabij het eiland Kapini, behorende tot de Groot-Anambasgroep in de Chinese Zee (opm: eilandengroep ten oosten van Malakka) in een hevige storm het Nederlandse barkschip KONING WILLEM III, gevoerd door kapt. J.J. Vellenga, komende van Saigon met een lading rijst en bestemd naar Hongkong. Schip en lading gingen verloren, doch de bemanning werd gered.

Afbeelding
Datum 12 februari 1867
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Singapore, 2 januari. Het schip KONING WILLEM III, kapt. Vellinga qq, van Saigon naar Hong Kong is op 9 december door een orkaan overvallen en geraakte op 12 dito tussen de klippen van de Anambas-eilanden, alwaar het vreselijk stootte en in de diepte wegzonk. De bemanning is gered en hier aangebracht.

Afbeelding
Datum 20 februari 1867
Krant JB - Javabode

Op vrijdag de 7e december 1866 vertrok het Nederlandse barkschip KONING WILLEM III van Kaap St. James naar Hongkong, geladen met ruim 9000 pikols rijst, die het te Saigon had ingenomen. Bij het vertrek was het uitmuntend weer; een flauwe koelte uit het Noorden dreef de bark bedaard voort over de effen watervlakte en met drie andere schepen in onze nabijheid, waren wij die avond ± 6 mijl benoorden genoemde Kaap gevorderd. Reeds de volgende dag veranderde het toneel. Een hoge zee, die uit het noordoosten aan kwam rollen, vergezeld van een stevige bries, die weldra tot storm oversloeg, hadden het gevolg dat het rustijzer van de voorbram-pardoen brak, de voorbramsteng bij het ezelshoofd afknapte en dat zeil verloren ging. Bemerkende dat het niet gelukte om noordwaarts op te werken, besloot de gezagvoerder oostwaarts bij de wind te houden, de Palawan of Mendora-zee door de stevenen en alzo Hongkong te bereiken. De wind werd gedurende die dag steeds oostelijker, verminderde tot marszeils-koelte en bewerkte dat wij slechts schraal zuidoost konden aanleggen. De zee was intussen geweldig hoog, het schip stampte als een bezetene, doch bleef vooreerst droog. In de morgen van de 9e ging die koelte weer in storm over, sloeg een stuk van het galjoen weg, werkte het schip zich lek en steeg de barometer tot 29º à 30º. De volgende ochtend besloot de gezagvoerder af te houden en de oostelijke passage te nemen, door de Java zee en Dampherstraat (opm: Straat Dampier), daar het schip in die positie niet langer kon blijven. Wij pompten iedere nacht 7 duim lens. Na dat besluit genomen te hebben, werd koers gezet om de zuid, waarbij ons de stroom die dag een mijl of vier hielp en wij weldra in het gezicht van eilanden kwamen. Die dag werd, nauwkeurig observerende en uitkijk houdende, zo doorgezeild, totdat wij door een vliegende storm in de nacht genoodzaakt werden bij te draaien. De volgende morgen moesten wij willens of niet, weer voortzeilen, want bijgedraaid zagen wij het behoud van het schip niet zeker. Dus werd er om de zuid gestuurd, ten einde in ruim vaarwater te komen. De wind nam echter steeds in hevigheid toe, was welhaast tot een orkaan aangegroeid, joeg het zeewater bij de masten op en maakte vergezeld van een dichte regen, dat wij niets konden vooruitzien. Omstreeks twee uur zagen wij vlak voor ons land, gingen onmiddellijk overstag en daardoor juist vrij van de branding. De gezagvoerder nam daarop zelf het roer, stuurde noord noord west achter het eiland langs, om alzo beneden de groep te komen en west te halen, verloor bij die poging de fok en voorspanning door, daar de wind aanwakkerde, de verschansing was weggeslagen, de zeilen aan flarden vlogen en het schip bijna niet meer te regeren viel. Tegen 4 uur werd het lot van het schip beslist. Een stortregen, die ons het zien belette, een hevige windvlaag die het schip op zij wierp en daarna het eensklaps op de rotsen zette, waren voldoende om die bodem te gronde te richten. Onmiddellijk sloeg dan ook het schip uit elkander en ware niet de grote mast juist tussen een paar rotsen in gevallen, waarover wij, kruipende, de vaste grond konden bereiken, het is de vraag of iemand van de schepelingen er het leven had afgebracht. Nu is er niemand vergaan. Daar zaten we op Kapinia (opm: Kapina), een van de Andaman-eilanden, zonder voedsel, zonder woning, bijna zonder kleding. Het eiland, geheel onbewoond, leverde niets dan wat water, dat zich door de regen in kuilen verzameld had en een soort van alikruiken, die wij op de rotsen vonden. Deze waren met een enkel vaatje rolpens, dat wij van het uiteengeslagen schip nog machtig werden, het enige wat ons gedurende tien dagen in leven hield, terwijl een hut, zo goed wij konden van boomtakken in elkaar geflanst, des nachts ons een schuilplaats aanbood tegen de ongestadigheid van het weer. Twee van de matrozen ondernamen de volgende dag een tocht rondom het eiland, ten einde te zien of er geen mensen woonden en ons daarvan kond te doen, maar kwamen niet terug. Wij lieten een paar dagen verlopen, doch besloten toen hen op te zoeken, waartoe wij ons en corps op mars begaven over hoge rotsen, diepe ravijnen, over omgewaaide bomen en door struikgewas. Wij liepen tot de middag, doch wij zagen onze lotgenoten niet en weldra was het ons een zekerheid, dat zij het eiland op de een of andere wijze verlaten hadden. De volgende dag weer langs het strand zoekende, zagen wij tot onze grote vreugde vissersstokken in zee staan en kregen daardoor de overtuiging dat hier vroeger of later wel mensen zouden arriveren. Dit gebeurde dan ook en door vissers werden wij na een tiendaags verblijf op Kapina overgebracht naar het eiland Siatam. Deze lieden, die ons aller hulpvaardigst bijstonden, te eten en drinken gaven en ons daarop naar de vorst van Siatam geleidden, kunnen niet genoeg worden geprezen. Hoe groot was onze verrassing, toen wij daar aankomende reeds onze twee makkers vonden, welke op gelijke wijze de route gemaakt hadden. Na verloop van een paar dagen ging onze gezagvoerder met een prauw, welke de vorst van Siatam, na lang aandringen afstond, naar hij meende naar Rio (opm: Riouw), doch kwam aan op Singapore, berichtte daar onmiddellijk de consul het ongeval, die de resident van Rio kennis gaf en zo werden wij allen weldra met een stoomboot afgehaald.

Afbeelding
Datum 28 februari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 15 januari. De Straits Times van 5 dezer meldt, dat van Riouw een kanonneerboot is gezonden naar de plaats des onheils, alwaar de gezagvoerder en 11 man van de equipage van het Nederlandse barkschip KONING WILLEM III, van Saigon naar Hongkong bestemd en op een van de Anamba's (opm: Anambas eilanden) verongelukt, zich bevinden - bevorens gemeld -, af te halen. Van de lading en de goederen van de equipage is niets gered.

Afbeelding