Inloggen
NOORDSTER (DE) - ID 14842


Kroniekberichten

Datum 09 januari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 januari. Te Middelburg zijn de 6e januari op de scheepstimmerwerf der Commercie-Compagnie de stevens gericht van een barkschip genaamd NOORDSTER, groot ongeveer 240 gemeten lasten, zullende gebouwd worden voor rekening van de heren Van den Broecke, Luteyn & Schouten aldaar en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 06 december 1854
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Middelburg, 4 december. Heden is van de werf Commercie-Compagnie alhier te water gelaten het barkschip NOORDSTER, groot circa 240 lasten, gebouwd voor rekening van de heren Van den Broecke Luteyn en Schouten.

Afbeelding
Datum 28 juli 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 juli. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 14 schepen, als:
Voor Rotterdam: VICE-ADMIRAAL GOBIUS, kapt. A.A. van der Linden; HENDRIKA, kapt. L.G. Verbeek.
Voor Amsterdam: LUCIA MARIA, kapt. G. Papineau; PROV. DRENTHE, kapt. H. Beckering; GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders; AUSTRALIE, kapt. D.B. Jochems; NEDERLAND, kapt. P. Huidekoper; MARIA AGNES, kapt. R.A. Tange; SAMARANG, kapt. P.L. Dupain; SALATIGA, kapt. J.N. Besier, de beide laatste van Rotterdam.
Voor Dordrecht: CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. A.J. Ihlower, van Schiedam.
Voor Middelburg: COMMERCIE COMPAGNIE, kapt. J.H. Horn; NOORDSTER, kapt. J. Luteyn.
Voor Schiedam: H. LIDUINA, kapt. P. Lommerse.

Afbeelding
Datum 03 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 februari. Vrachten. Het getal der bij het vertrek der vorige mail nog onbevrachte schepen werd door talrijke arrivementen weder vergroot, waardoor de vooruitzichten nog ongunstiger te noemen zijn, en ook weer iets lagere vrachten geaccepteerd werden. De volgende Nederlandse schepen werden gecharterd naar Amsterdam: WILHELMINA CATHARINA à NLG 67,50 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Samarang te laden; ALBATROS NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor rijst, te Soerabaja te laden; LEWE VAN NYESTEYN NLG 65 voor suiker en NLG 62,50 voor rijst, hier te laden; WATERGEUS NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Soerabaja in te nemen; ADRIANA PETRONELLA à NLG 65 voor suiker te Samarang te laden; VLAARDINGEN bedingt NLG 70 voor suiker te Soerabaja te laden; ZEENIMPH NLG 67,50 voor suiker te Pekalongan; TELEGRAPH laadt koffij te Padang à NLG 82,50; VAN BOSSE bedingt NLG 5000 per maand van Samarang naar Shanghai, RESIDENT VAN SON is voor twee reizen van Sumanap naar Tjilatjap met zout à NLG 1000 per reis ingehuurd. Voor eigen rekening laden HENDRINA, OUDERKERK AAN DE AMSTEL, JANNETJE, BEZOEKIE en NOORDSTER. MARY HILLEGONDA laadt rijst te Samarang naar Shanghai à USD 0,60 per picol. Door de agenten wordt beladen Nederlands MARIA AGNES.
De volgendeNederlandse schepen zijn nog zonder destinatie waarvan echter nog verscheidene hier en op de kust moeten lossen: COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, ZUID-BEVELAND, LAURENTIUS EN EMILIA, NEDERLAND, JASON, CORNELIA, IDA ELISABETH, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, MARGARETHA JOHANNA, MARIANNE, ZWARTE ZWAAN, FACTORY, SCHOUWEN, CHRISTIAAN HUIJGENS, KANDANGHAUER.
Het Nederlandse schip ZWARTE ZWAAN is gecharterd à NLG 82,50 naar Nederland om te Makasser en op Java te laden.

Afbeelding
Datum 18 mei 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen, als:
Voor Rotterdam: ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, kapt. T.J.J. Bouman; WELTEVREDEN, kapt. H. Teerlink; SOURABAYA, kapt. A.M. Swarts; TRIJNTJE FENNA, kapt.T.F. des Ruelles; CATHARINA MARIA, kapt. N.N, GUURTJE EN MARIA, kapt. T.J. Bourse Wils; JOHANNES LODEWIJK, kapt. A.H. van de Waal; ORION, kapt. C.M. Borghorst, van Dort; PROTEUS, kapt. N. Kikkert, van Schiedam; H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. K.H. de Groot, van Schiedam; HENRIETTE ELIZABETH SUZANNA, kapt. N.N, van Schiedam.
Voor Schiedam: HESTER ADRIANA, kapt. G. Strang van Hees.
Voor Amsterdam: WILDEMAN, kapt. A.J. Driest; THEODORA MACHTILDA, kapt. D. Boelhouwer; ADOLF VAN NASSAU, kapt. T. Meester; MARGARETHA JOHANNA, kapt. L.P. Wassenaar; CHRISTINA AGATHA, kapt. W. L. Esink; ULIJSSES, kapt. J. Schout; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester; MARIA AGNES, kapt. B. ter Brink; JAN PIETERSZOON KOEN, kapt. N.N.; ORTELIUS, kapt. S.F.H. Groote; BARON FORSTNER VAN DAMBENOY, kapt. N. Kruymel; OCEAAN, kapt. E. Poestkoke; ZWIJGER, kapt. P.P. Hoogland, van Dordrecht; GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. A.F. Giesse, van dito; LOOPUYT, kapt. J. Haring, van Schiedam.
Voor Middelburg; ZEEPAARD, kapt. T. Tjebbes q.q; NOORDSTER, kapt. J. Lutijn; MINERVA, kapt. J.A. van Boven.

Afbeelding
Datum 22 december 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 december. Het barkschip NOORDSTER, kapt. J. Luteijn, had te Batavia 474 schuitjes tin ingenomen en was op 14 oktober naar Pekalongan gezeild om aldaar vol te laden met suiker en koffij.

Afbeelding
Datum 16 juni 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen:
Voor Rotterdam: KORTENAER, kapt. A. Glazener Jr; TONIA, kapt. C.F. Zeeman; GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma; JOHANNA MARIA (opm: Vaesen & Steinhaus), kapt. P.J. Dam; EVA JOHANNA, kapt. S. van Bockhove; MAASSLUIS, kapt. S. Post.
Voor Amsterdam: VREDE, kapt. L. van der Plas; CHRISTINA AGATHA, kapt. W.L. Esink; LAURA EN ADÈLE, kapt. H.F.C. Noël; OCEAAN, kapt. D. Herderschee; ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. H.P. Hazewinkel; ANNA, kapt. J.R. Bok (van Rotterdam).
Voor Dordrecht: GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. A.F. Giesse.
Voor Schiedam: LOOPUYT, kapt. M. van der Hidde.
Voor Middelburg: NOORDSTER, kapt. J. Luteyn.

Afbeelding
Datum 31 januari 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 29 januari. Volgens bericht van Panaroekan van 1 december, was het schip (opm: bark) NOORDSTER, kapt. J. Luteyn, toen volgeladen en zou de volgende dag de terugreis op hier worden aangenomen.

Afbeelding
Datum 08 november 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Middelburg, 6 november. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is heden behouden te Newcastle gearriveerd het hier te huis behorende barkschip NOORDSTER, kapt. Luteijn. Dit schip is de 15e oktober ll. dus 2 dagen vóór het woeden van de jongste stormen van Veere uitgezeild en was men hier niet ten onrechte zeer bezorgd over het lot van die bodem, waarvan men sedert de dag van uitzeilen niets meer vernomen had.

Afbeelding
Datum 12 november 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 10 november. Volgens schrijven van kapt. Luteyn, voerende het schip NOORDSTER, na een reis van 22 dagen van hier te Newcastle aangekomen, had hij gedurende 14 dagen tegen vliegend stormweer en woeste zeeën te kampen gehad, waardoor hij tot aan de kusten van Noorwegen en Jutland was afgedreven en verplicht geweest was om te Remesviig, in de bocht van kaap Lindesnaes (opm: Lindesnes), binnen te lopen, ten einde het tuig en de zeilen na te zien. Na aldaar 3 dagen vertoefd te hebben, was hij de 1e  november met harde zuidoosten wind en met een 50 tal andere schepen (die met hem gevlucht waren) weer uitgezeild en mocht de 6e daarna zijn bestemming bereiken. Niettegenstaande het vele en aanhoudende slechte weer was er niets anders dan een groot marszeil verloren gegaan. Schip en equipage waren in de beste staat.

Afbeelding
Datum 17 april 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 29 schepen, als:
voor Rotterdam: CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. J. Bakker; LOEVESTEYN, kapt. C.J.D. Hulshoff; CATHARINA WILHELMINA, kapt. J.O. Kluin; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. J. Vermey; JAN DANIËL, kapt. A.K. Zweede; BULGERSTEYN, kapt. G. Geerling; HUGO GROTIUS, kapt. T. Vogelsang; COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, kapt. J. van Zanten.
Voor Amsterdam: KIJKDUIN, kapt. K.C. Dekker; GRAAF VAN HEYDEN REINESTEIN, kapt. B.H. Boer; STAD ASSEN, kapt. H.J. Haverbult; GEBROEDERS, kapt. C. de Groot; WILHELMINA EN CLARA, kapt. C. Abrahamsz Jr.; GOUVENEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. C.E. Hoeksma; CATHARINA MARIA, kapt. D. van Amerongen; ANNA, kapt. Bok; LUCONIA, kapt. J. Admiraal Jz.; KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB, kapt. F.L. Zack; DUIVELAND, kapt. J.G. Marcussen; AZIA, kapt. F. Molenaar; WILHELMINA JOHANNA, kapt. L.P. Anderson; MINISTER VAN HALL, kapt. O. de Haas; SCHOONDERLOO, kapt. S.K. Otto; PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. Van Varelen. Voor Dordrecht: BONI, kapt. J.W. Möller; JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. A. Romijn; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel.
Voor Middelburg: DE NOORDSTER, kapt. J. Luteyn.
Voor Schiedam: HEILIGE LIDWINA, kapt. A. van Brink.

Afbeelding
Datum 09 januari 1864
Krant VWB - Vlissingsch Weekblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 8 januari. In onze haven zijn binnengekomen om te overwinteren de navolgende schepen: NOORDSTER, kapt. Luteijn en STAD MIDDELBURG, kapt. Ouwehand, beide van Batavia naar Middelburg; ELISABETH HELENE, kapt. Koerkamp, van Triest naar Rotterdam; WILLEM, kapt. Hecurich, van Pillau naar Dordrecht; MARTHA, kapt. van Veen, van Bremen naar Antwerpen; MARIA, kapt. Teltes, van Bremen naar Brussel; en KNUTTENBORG, kapt. Frantzen, van Denemarken naar Antwerpen.
Ook is binnengekomen het Nederlandse kofschip MARGARETHA, kapt. Korte, van Antwerpen met stukgoed naar Smyrna, hetwelk een klein gedeelte der lading gelost heeft en op de bank gehaald is, om nagezien en waarschijnlijk gerepareerd te worden.

Afbeelding
Datum 23 januari 1864
Krant VWB - Vlissingsch Weekblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Vlissingen, 20 januari. De vaart op Antwerpen is ingevolge bevel van het loodswezen weder opengesteld, en er zijn reeds een dertigtal schepen derwaarts vertrokken.
Heden arriveerde hier ter rede het Amerikaanse driemast schip MARY BANGS, kapt. Bangs, van Callao naar Antwerpen bestemd. Genoemd schip heeft op de Goodwin Sands aan de grond gezeten en is door een Engelse sleepstoomboot hier gebracht.
21 januari. Aangekomen ter dezer rede het barkschip MINERVA, kapt. Botesz, van Batavia naar Middelburg, alles wel aan boord.
22 januari. Het Nederlandse driemast schoenerschip LODEWIJK, kapt. C.J. Ban, van Quisembo naar Rotterdam, is hedenmorgen in de Marinehaven gekomen.
Het barkschip NOORDSTER, kapt. I. Luteijn, is hedenmorgen uit deze haven door de sleepboot UNION 2 naar Middelburg gesleept.
Het barkschip STAD MIDDELBURG, kapt. Ouwehand, dat in de haven ligt, wordt morgen weggesleept.

Afbeelding
Datum 25 april 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaar J.J. De Kanter als lasthebbende van zijn meesters is van mening te verkopen op dinsdag de 3e mei 1864, des avonds ten zeven ure precies, op de bovenzaal van de Societeit de Vergenoeging, op de Groote Markt te Middelburg, ten overstaan van de notarissen P. van de Graft en W.L. Woutersen, het snelzeilend, kopervast, Nederlands barkschip de NOORDSTER, laatst gevoerd geweest door kapt. Izaak Luteyn, bekleed met geel metaal, lang over steven 34,40 ellen, wijd 6,11 ellen, hol 4,80 ellen en groot 448 tonnen, hebbende een hoogte tussendeks van 1,93 ellen en staande bekend op de vrachtlijst van de Nederlandsche Handel-Maatschappij; ten jare 1854 te Middelburg te water gelaten, benevens rondhouten, staand en lopend want, ankers, zeilen en verdere inventaris. Thans liggende in het dok te Middelburg. Afzonderlijk zal worden gepresenteerd een accuraat lopende en opnieuw schoongemaakte chronometer uit de fabriek van de heer A. Hohwu, te Amsterdam, no. 275. Het schip zal drie dagen vóór en op de verkoopdag te zien zijn, van des voormiddags 9 tot 12 ure en des namiddags van 2 tot 6 ure, tegen afgifte van een bewijs van toegang, te verkrijgen bij bovengemelde makelaar, bij wie tevens nadere informatien, benevens veilconditien en inventaris te bekomen zijn.

Afbeelding
Datum 06 mei 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen op dinsdag 3 mei te Middelburg: het barkschip NOORDSTER, met inbegrip der 4% kosten, tot ruim NLG 31.000 verkocht. Kopers de heren Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye.

Afbeelding
Datum 09 juli 1864
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Het de 3e mei te Rotterdam in veiling gebrachte schip PIETER SCHOENMAKERS, kapt. Van Varelen, gebouwd in 1856, groot 372 gemeten lasten, is voor NLG 55.000 verkocht aan de reders Arnold & Zoon te Amsterdam, is thans genaamd TJIELINGSIE, en zal gevoerd worden door kapt. P. Ouwehand.
Het de 2e mei te Middelburg in veiling gebrachte schip NOORDSTER, kapt. Luteyn, gebouwd in 1854, groot 237 gemeten lasten, is voor NLG 29.900 verkocht aan de reders Den Bouwmeester, Borsius & Van der Ley te Middelburg.
Het schip CHRISTINA EN JEANNETTE, gebouwd in 1839, groot 407 gemeten lasten, is voor NLG. 32.000 uit de hand verkocht aan een Noorse rederij.
De veiling van het tegen 23 mei aangeslagen schip EUGÉNIE,kapt. Barkman, gebouwd in 1849, groot 336 gemeten lasten, heeft geen voortgang, zijnde uit de hand verkocht voor NLG 40.000 aan een Noorse rederij.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1864
Krant VWB - Vlissingsch Weekblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 21 oktober. De Nederlandse bark NOORDSTER, kapt. Tobiassen, van hier naar Frederikstad bestemd, is hedenmorgen naar zee gegaan.

Afbeelding
Datum 05 juni 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 2 juni. Volgens brief van kapitein P. Tobiassen was hij met het barkschip DE NOORDSTER de 29e mei Kopenhagen gepasseerd.

Afbeelding
Datum 13 maart 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 12 maart. De 10e dezer is te Londen aangekomen het barkschip NOORDSTER, kapt. Tobiassen, de 5e bevorens uit Langesund (Noorwegen) gezeild.

Afbeelding
Datum 07 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Middelburg, 6 april. Woensdag jl. is te Frederikstad gearriveerd het barkschip NOORDSTER, kapt. Tobiassen, van Londen.

Afbeelding
Datum 08 april 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Middelburg, 6 april De 4e dezer is te Hull gearriveerd het barkschip NOORDSTER, kapt. C. Tobiassen, van Porsgrund, met een lading hout. Schip en equipage in goede staat.

Afbeelding
Datum 30 augustus 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 29 augustus. Het Nederlands barkschip NOORDSTER, kapt. P. Tobiassen, is j.l. woensdag te Vlissingen in het dok gehaald.
Gisteren is het schip HONIGBIJ, kapt. Van der Valk (opm: fregat, kapt. J. van der Valk Dzn), mede naar binnengehaald.

Afbeelding
Datum 04 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 3 december. Gisteren middag is van Vlissingen naar zee gezeild het barkschip NOORDSTER, kapt. C. Tobiassen, in ballast naar Fredrikstad bestemd.

Afbeelding
Datum 22 maart 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 21 maart. Volgens particulier bericht uit Middelburg zou het Nederlandse schip (opm: bark, bouwjaar 1855) NOORDSTER, kapt. B.H. Andreassen, van Frederikstad naar Engeland, op Long Sand verongelukt zijn.
Ramsgate, 20 maart. Enige wrakstukken, vermoedelijk van een schip op Longsand gebleven, zijn alhier aangedreven, waaronder ook een schrijfcassette, uit welks inhoud bleek, dat dit de NOORDSTER van Middelburg moet geweest zijn.
(opm: zie ook NRC 240373, MC 250373, MC 280373 en MB 270373)

Afbeelding
Datum 24 maart 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ramsgate, 21 maart. De NOORDSTER is vlot gekomen (opm: zie NRC 220373) en bij de pier gesleept. De bodem schijnt gedeeltelijk weg te zijn. De lading en inventaris zal zo spoedig mogelijk aan land gebracht worden.

Afbeelding
Datum 25 maart 1873
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Het barkschip NOORDSTER, gezagvoerder Andreassen, de 14e dezer van Frederikstad naar Bristol verzeild, is de 18e op Longsand gestrand. De gezagvoerder en equipage zijn allen gered. Later is het schip vlot gekomen, nadat alle masten overboord waren geslagen en met behulp van een logger, een reddingboot en een stoomboot nabij het hoofd van Margate gesleept, waar men zoveel mogelijk zal trachten te bergen; naar het schijnt is een deel van het vlot onder het schip weg.

Afbeelding
Datum 27 maart 1873
Krant MB - Morgenbladet
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Margate, 21 maart. De NOORDSTER, kapt. Andreassen, uit Middelburg, van Frederikstad naar Bristol, heeft schipbreuk geleden op Longsand, de bemanning is er in de ochtend met de reddingboot van afgebracht. Het schip is masteloos en de bodem is zwaar beschadigd.

Afbeelding
Datum 28 maart 1873
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Volgens nader ontvangen mededelingen heeft de stranding van het barkschip NOORDSTER (opm: zie o.a. NRC 230373) op Longsand de 18e dezer bij zware mist plaats gehad; het schip stootte en slingerde zo hevig, dat de gezagvoerder onmiddellijk de masten moest doen kappen; de grote boot was gereed gemaakt en daarin het goed van de equipage en enige provisie geladen, doch zij sloeg bij het te water laten om, waardoor de enige kans van redding verdween. Men moest dus aan boord blijven en zag weldra een gedeelte van de kiel en een deel van de lading naast het schip drijven. De 20e werd het schip vlot en men kwam ’s avonds bij North Foreland ten anker; een vat teer werd op het dek in brand gestoken, welk sein door een te Margate thuis behorende reddingboot werd opgemerkt die de equipage afhaalde en te Margate aan wal bracht. Enige uren later, de 21e te 9 uur ’s morgens, werd het wrak binnen gebracht. Het is voor reparatie niet meer vatbaar. (opm: het schip werd voor de sloop verkocht)

Afbeelding