Inloggen
VAN BOSSE - ID 14809


Kroniekberichten

Datum 11 november 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Ameland, 6 november. Het schip JONGE HEERO, kapt. Brouwer, van Kiel naar Lynn, is alhier in de nabijheid gestrand, doch het volk gered. (opm: onjuist, zie LC 101154)

NRC 111154
Rotterdam, 10 november. Te Bremerhaven werd op de 7e dezer van de werf van de heer Tecklenborg aldaar te water gelaten het barkschip VAN BOSSE, groot ruim 400 Java-lasten, gebouwd voor rekening van de heren Bonke & Co te dezer stede en gevoerd zullende worden door kapt. W. van der Hoeven.

Afbeelding
Datum 07 januari 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar New York het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlandse barkschip VAN BOSSE, kapt. W. v.d. Hoeven. Adres Wambersie & Crooswijck. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 09 januari 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Bij de bouwmeester van het alhier te huis behorende barkschip VAN BOSSE is thans een dergelijk schip in aanbouw, en zijn de ondergetekenden in staat gesteld tot het geven van nadere inlichtingen alsmede tot het in onderhandeling treden wegens de verkoop van genoemd schip.
Rotterdam, 9 januari 1855, Wambersie & Crooswijck

Afbeelding
Datum 11 februari 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Alhier ligt in lading naar New York om spoedig na open water te vertrekken het nieuw gebouwd en gekoperd campagne barkschip VAN BOSSE, kapt. W. v.d. Hoeven. Adres Wambersie & Crooswijck. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 30 maart 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 maart. De Rotterdamsche Telegraaf-Maatschappij deelt heden het volgende bericht mede d.d. Hellevoetsluis 29 maart: Het schip (opm: bark) VAN BOSSE, kapt. W. v.d. Hoeven, heden van hier naar New York vertrokken met ruim 16 voet diepgang, is door de zeeloods A. van der Schree een geheel nieuw gevonden vaarwater uitgebracht, hetwelk zoveel dieper is, dat in dat nieuwe vaarwater met weinig water aan de wal, een schip van 20 voet had uit kunnen gaan, terwijl door het gewone vaarwater een schip van 15 voet gevaar zou lopen van te stoten.

Afbeelding
Datum 12 september 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 september. De 9e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse barken J.C. SCHOTEL, kapt. J.P. van Beest Holle, de 31e mei vertrokken van Amsterdam, HOLLANDS TROUW, kapt. N.H. Henker, de 2e juni vertrokken van Rotterdam, WILHELMINA CATHARINA, kapt. N.M.O. de Groot Stiffry, de 5e juni vertrokken van Rotterdam, VAN BOSSE, kapt. W. van der Hoeven, de 7e juni vertrokken van New York, en JULIA, kapt. A. van der Kolff, de 28e juli vertrokken van Port Adelaide, en de dito brik ANNA, kapt. P.A. Kleinenberg, de 5e juni vertrokken van Rotterdam.
Gisteren zijn hier aangekomen de dito schepen INDIA, kapt. d´Armond Jerkens, de 20e mei vertrokken van Rotterdam, en VIER GEBROEDERS, kapt. C. Vonck, de 6e juni vertrokken van Rotterdam, en de dito bark ZWALUW, kapt. Uitermark, de 4e augustus vertrokken van Geelong.
Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip JACOBA HELENA, kapt. Wagtendonck, komende van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 02 december 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 oktober. Scheepsvrachten. Sedert ons vorig bericht hadden vele arrivementen plaats, waarvan echter het merendeel bevracht was of door de agenten beladen wordt. De voor chartering aangeboden bodems werden grif opgenomen, en bestonden uit de volgende schepen: VAN BOSSE NLG 115 voor rijst, NLG 122 voor lichte goederen, INDIA NLG 110 voor rijst, NLG 122,50 voor suiker, NLG 140 voor arak (opm: rijstwijn), beide naar Rotterdam, MACASSAR NLG 125 voor rijst, NLG 117,50 voor koffij, COPERNICUS NLG 115 voor rijst, NLG 115 voor suiker, NLG 145 voor arak, beide naar Amsterdam. Het schip BAREND WILLEM, aan de Factorij aangeboden, bekomt van dit lichaam NLG 114 zonder meer voor suiker, koffij en lichte goederen. Het door de Nederlandsche Handel Maatschappij bevrachte schip COLUMBINE doet een tussenreis voor de Factorij naar Australië.

Afbeelding
Datum 11 december 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 december. Van een geachte hand ontvangen wij het volgende extract uit een brief van kapt. W. van der Hoeven, gezagvoerder van het barkschip VAN BOSSE, van New-York te Batavia aangekomen:
Van de linie (opm: evenaar) tot op de rede van Batavia deed ik de reis in 52 dagen, hetwelk zeker tot de kortste passages behoort, die gemaakt worden. Ik koester geen twijfel, of deze voorspoedige reis heb ik voornamelijk te danken, aan het zo goed mogelijk volgen der nieuwe routen, ons door de zeil- en windkaarten van Maury aangewezen. (opm: M.F. Maury, 1806–1873, Noordamerikaans zeeofficier, oceanograaf en meteoroloog; de kaarten verschenen in 1845)

Afbeelding
Datum 01 maart 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 januari. Vrachten. Talrijke arrivementen van vrachtzoekende schepen veroorzaakten verdere daling. Van de bij het afgaan van ons vorig bericht alhier aanwezige schepen werd de Nederlandse AREND met rijst naar China bevracht te Samarang te laden à $ 0,55 per pond-picol; de Nederlandse HENDRINA is nog zonder destinatie en de Nederlandse EUROPA wordt door de agenten naar Rotterdam beladen. De Nederlandse MINISTER THORBECKE was reeds in Nederland voor de thuisreis gecharterd en wordt nu door de agenten beladen. De Nederlandse ZEEPAARD bedong NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor rijst op de kust naar Rotterdam. Sedert arriveerden de volgende Nederlandse schepen: ELISABETH ANTONIA laadt suiker à NLG 77,50 en rijst à NLG 75 op de kust naar Amsterdam. POSTILLON laadt hier naar Amsterdam à NLG 72,50 voor rijst, NLG 80 voor suiker en NLG 90 voor arak. AGNETA laadt alhier naar Amsterdam rijst à NLG 70 suiker à NLG 75, en arak (opm: rijstbrandewijn) à NLG 90. TRITON laadt op de kust voor Amsterdam suiker à NLG 70 en tabak à NLG 80. ALCYONE wordt door de agenten beladen. WITTE CORNELISZ DE WIT laadt te Soerabaya voor Amsterdam rijst à NLG 65, suiker à NLG 70 en huiden à NLG 90. Zonder charter zijn nog COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, VAN BOSSE, TASMANIA, MARIA AGNES, GUURTJE EN MARIA, DUIVELAND, ZUID BEVELAND en WILHELMINA CATHARINA.
Het Nederlandse schip GRAAF VAN NASSAU (opm: bark, kapt. E. Sanders) wordt wegens de grote kosten der reparatie verkocht, even als de INDIA (opm: zie NRC 030357). Het Amerikaanse schip MARY PARKER is alhier voor NLG 25000 verkocht, en het Oostenrijkse schip SPLENDIDO ligt alhier te koop.

Afbeelding
Datum 03 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 februari. Vrachten. Het getal der bij het vertrek der vorige mail nog onbevrachte schepen werd door talrijke arrivementen weder vergroot, waardoor de vooruitzichten nog ongunstiger te noemen zijn, en ook weer iets lagere vrachten geaccepteerd werden. De volgende Nederlandse schepen werden gecharterd naar Amsterdam: WILHELMINA CATHARINA à NLG 67,50 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Samarang te laden; ALBATROS NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor rijst, te Soerabaja te laden; LEWE VAN NYESTEYN NLG 65 voor suiker en NLG 62,50 voor rijst, hier te laden; WATERGEUS NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Soerabaja in te nemen; ADRIANA PETRONELLA à NLG 65 voor suiker te Samarang te laden; VLAARDINGEN bedingt NLG 70 voor suiker te Soerabaja te laden; ZEENIMPH NLG 67,50 voor suiker te Pekalongan; TELEGRAPH laadt koffij te Padang à NLG 82,50; VAN BOSSE bedingt NLG 5000 per maand van Samarang naar Shanghai, RESIDENT VAN SON is voor twee reizen van Sumanap naar Tjilatjap met zout à NLG 1000 per reis ingehuurd. Voor eigen rekening laden HENDRINA, OUDERKERK AAN DE AMSTEL, JANNETJE, BEZOEKIE en NOORDSTER. MARY HILLEGONDA laadt rijst te Samarang naar Shanghai à USD 0,60 per picol. Door de agenten wordt beladen Nederlands MARIA AGNES.
De volgendeNederlandse schepen zijn nog zonder destinatie waarvan echter nog verscheidene hier en op de kust moeten lossen: COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, ZUID-BEVELAND, LAURENTIUS EN EMILIA, NEDERLAND, JASON, CORNELIA, IDA ELISABETH, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, MARGARETHA JOHANNA, MARIANNE, ZWARTE ZWAAN, FACTORY, SCHOUWEN, CHRISTIAAN HUIJGENS, KANDANGHAUER.
Het Nederlandse schip ZWARTE ZWAAN is gecharterd à NLG 82,50 naar Nederland om te Makasser en op Java te laden.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 30 oktober. Volgens brief van Batavia, in dato 10 september, liep aldaar het gerucht, dat het schip (opm: bark) VAN BOSSE, kapt. W.E. Hageman, van Sjanghai naar Singapore, zou verongelukt zijn. (opm: zie volgend bericht, en NRC 051257)

Afbeelding
Datum 01 november 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 31 oktober. Het gerucht te Batavia in omloop, en door de Zeepost van 30 oktober medegedeeld – in ons nommer van gisteren overgenomen – als zoude het schip VAN BOSSE, kapt. Hageman, in de Chinese Zee zijn verongelukt, berust, blijkens nauwkeurige berichten bij de rederij ontvangen, op een ongegronde gissing.

Afbeelding
Datum 05 december 1857
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia. Op de 2e dezer werd alhier met het van Japan teruggekomen schip (opm: bark) JAN DANIËL, kapt. H. Hagers, aangebracht de equipage van het Nederlandse schip (opm: bark) VAN BOSSE, bestaande in de gezagvoerder W.E. Hageman met zijn vrouw, benevens 25 opvarenden (opm: zie ook NRC 311057).
Wij ontlenen uit het journaal van die bodem, die in de Japanse zee totaal vergaan is, de volgende bijzonderheden omtrent de lotgevallen van dit schip en deszelfs bemanning:
De 5e juli de rivier van Shanghae (opm: Shanghai) verlaten hebbende met bestemming naar Singapore, hadden wij al dadelijk met veel slecht weder te kampen, waardoor wij slechts langzaam vorderden. De 15e juli werden wij in het gezicht van het eiland Kokinaan door zwaar stormweder overvallen, hetwelk de volgende morgen zo in hevigheid toenam, dat wij ons op een typhoon voorbereidden en voor dichtgereefde marszeilen in een dik bezette lucht, onder zware stortregens en invallende stormvlagen koers hielden, terwijl wij gedurende twee dagen geen observatiën konden bekomen. In de nacht van 17 op 18 juli, ten 3 ure, stootte het schip eensklaps en vonden wij ons geheel omgeven door zware branding. Denkende door de duisternis, die ons omringde, op de klippen te hebben gelopen, deden wij naar zeemansgebruik al het mogelijke om weder vlot te komen, doch vruchteloos.
Bij het peilen der pompen vonden wij reeds zeven voeten water; door de hemelhoge zee werd het schip geheel opgenomen en viel dan weder met een vreselijk gekraak neder en dermate op zijde dat wij slechts met moeite op dek konden blijven staan. Wij poogden toen de grote boot uit te zetten, maar deze werd door de zee tegen het schip aan stukken geslagen. Onze laatste toevlucht bestond nu in twee sloepen, die wij gelukkig te water kregen en waarin wij ons allen begaven, onze wapenen en enig voor de hand zijnde provisiën medenemende. In die tussentijd was het dag geworden en bemerkten wij dat wij op een ons geheel onbekend eiland (opm: mogelijk één der Ryukyu-Shoto eilanden, 26º10’ N.B. 127º18’ O.L.) gestrand en van klippen omringd waren. Wij zagen om naar een veilige plaats om te landen en roeiden naar het strand, hetwelk wij bedekt zagen met honderden van inlanders, maar daar ons verblijf met zovele mensen en zonder provisiën in twee kleine sloepen onmogelijk was, moesten wij wagen ons naar land te begeven op het gevaar af van vermoord of gevangen genomen te worden. Ten 8 ure ontscheept zijnde, bleek ons de vriendschappelijke gezindheid der bevolking al spoedig. Wij werden verder binnenwaarts op het eiland gebracht en gehuisvest en vernamen dat het eiland Tarame (opm: mogelijk één der Ryukyu-Shoto eilanden) heette. Onze voeding bestond in een soort van gierst met gedroogde vis en spek. Kleding bezaten wij niet, behalve die wij bij het schipbreuk lijden aan het lijf hadden. Wij bleven 8 dagen op het eiland en waren onophoudelijk op de uitkijk om een schip dat ons zoude kunnen opnemen te ontdekken, maar te vergeefs. Toen werden wij naar een noordelijk liggend eiland Typyaan (opm: mogelijk één der Ryukyu-Shoto eilanden) gevoerd, waar wij gedurende een maand op dezelfde gastvrije wijze als op Tarama behandeld werden. Van Typyaan zeilden wij met twee kleine jonken naar Groot Lioutchiou (opm: Groot Liouchiou, thans Okinawa-Ken), alwaar de gouverneur van Naffa (opm: Nafa, thans Naha op Okinawa) ons op de hartelijkste wijze ontving. Wij vonden daar drie Franse zendelingen, die van de weinige klederen die zij hadden het een en ander met ons deelden. De onze zagen er zeer gehavend uit en vooral hadden wij groot gebrek aan schoenen. De 9e november, dus bijna vier maanden na ons schipbreuk lijden, werden wij verrast door de komst van de JAN DANIËL, kapt. H. Hagers, van Decima komende en door het opperhoofd aldaar, de heer Donker Curtius, op de reis naar Java afgezonden om ons af te halen. De gouverneur van Naffa had de heer Donker Curtius van het verblijf van schipbreukelingen op Liouchiou weten kennis te geven. Wij werden op de JAN DANIËL op de meest menslievende en hartelijke wijze ontvangen en vergaten van lieverlede het geledene leed en gebrek en kwamen de 2e december allen gezond ter rede van Batavia aan.

Afbeelding
Datum 25 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 10 december 1857. Het schip (opm: bark) VAN BOSSE, kapt. Hageman, is in de Chinese Zee verongelukt. De bemanning is gered (opm: zie NRC 270158 en ZZC 300158).

Afbeelding
Datum 27 januari 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 10 december. Met het schip JAN DANIEL, kapt. Hagers, zijn alhier aangebracht kapt. Hageman en de verdere equipage van het Rotterdamse barkschip VAN BOSSE, welke bodem op de reis van Woosung naar Singapore, bij het eiland Turanee verongelukt is (opm: zie NRC 250158 en ZZC 300158).

Afbeelding