Inloggen
LEEUWARDEN - ID 14788


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1854-10-21 / 1855-03-26 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1843
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Raderboot
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Ditchburn & Co., Blackwall, London, Great Britain
Delivery Date: 1843-00-00
Technical Data

 
Gross Tonnage: 130.00 lasts
 
Configuration Changes

Datum 24-03-1854
Type: Rebuilt
Omschrijving: De HERNE arriveerde op 24 maart 1854 van Londen te Amsterdam aan de werf van Paul van Vlissingen & Dudok van Heel, en werd aldaar verlengd en waarschijnlijk ook van een nieuwe machine voorzien, aangezien de acte van verkoop van 30 juni 1854 van Lindeman aan Muntz vermeldt, dat het schip voor NLG 8.000,- was verkocht als liggende aan genoemde werf, half gesloopt, en dat machine en toebehoren, rondhout, staand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften NIET bij de koop zijn inbegrepen en Lindeman dus eigenaar van de machine bleef. De kosten van afbouw en uitrusting waren voor rekening van de koper Muntz. De verbouwing van het schip, thans LEEUWARDEN, kwam in oktober 1854 gereed.
Van de LEEUWARDEN als onder Nederlandse vlag zijn nog geen gegevens gevonden, wel als HERNE: 416 ton bruto/259 ton netto, afm. 169 x 21 x 11 Engelse voet (opm: de HERNE was in 1845 al met ca. 15 voet verlengd, voordien 259 ton bruto/157 ton netto, 153.6 x 21.6 voet), voorzien van een 2-cyl. side lever machine van 120 NPK, gebouwd door Boulton & Watt te Smethwick bij Birmingham. (opm: de tonnagegegevens als HERNE zijn dubieus)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-10-21
Register nr: 18540830
Scheepsnaam: LEEUWARDEN
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 130
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Muntz, P.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Dijker, P.
Opmerkingen: een zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1843-00-00 HERNE
Manager: Herne Bay Steam Packet Co., London, Great Britain
Eigenaar: Herne Bay Steam Packet Co., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1854-03-22 LEEUWARDEN
Manager: Johannes Hendrik Willem Lindeman, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Hendrik Willem Lindeman, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1854-06-30 LEEUWARDEN
Manager: Bernelot Moens & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Rudolph Muntz, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Ship Events Data

1855-02-21: Op reis met een lading steenkolen van Londen naar Oporto geraakte de LEEUWARDEN op 21 februari 1855 bij sterke stroom en westenwind door een defect aan de machine op een zandbank. Het schip werd op of kort voor 12 maart 1855 vlotgebracht en op 26 maart 1855 openbaar verkocht. (hierna ontbreekt elk spoor van het schip (Portugees? als sleepboot of binnenvaarder?)

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Dijker, P.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1854

NRC 180454
Leeuwarden, 13 april. Naar wij vernemen, is men sedert enige dagen aan de fabriek van de heren Paul van Vlissingen en Dudok van Heel te Amsterdam, bezig met de verbouwing van een door de heren Bernelot Moens & Co te Harlingen aangekocht Engels stoomschip, hetwelk onder Nederlandse vlag en genaamd LEEUWARDEN, bestemd moet zijn voor de vaart van Harlingen en het Nieuwediep op Londen.

1855

 

LC 130355

De stoomboot LEEUWARDEN. kapt. P. Dijker, van Londen naar Porto, bij laatstgemelde haven gestrand, zou volgens bericht van Londen van de 9e dezer bij goed weder, ofschoon met zware kosten, afgebracht worden.

 

LC 160355
Volgens berichten uit Oporto was het aldaar gestrande Nederlandse stoomschip LEEUWARDEN, kapt. P. Dijker,
met geringe schade aan de machine in de haven van Oporto gebracht en zou terstond na de reparatie, die slechts een paar dagen zou nodig hebben, met een lading vee naar Southampton vertrekken om zo vervolgens weder geregeld in de vaart tussen Harlingen en Londen te komen. (opm: dat het schip weer in de vaart kwam als LEEUWARDEN, is onjuist.)

 

Akten

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen, toeg.19-06, inv. 383, no.99a

foto P1020903 - 905
KOOPAKTE

Naam schip Brits stoomschip HERNE, thans zullende genaamd worden LEEUWARDEN IDnr 14788

plaats en datum akte onderhandse verkoop/koop, Londen, 22 maart 1854

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper Herne Bay Steam Packet Co., London

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Johannes Hendrik Willem Lindeman, cargadoor te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in 1843 bij Ditchburn & Co te Blackwall

plaats / datum registratie

nummer registratie

notaris David Ba.woth (?), notaris te Londen, gelegaliseerd door de Nederlandse consul te Londen.

prijs

Bijzonderheden:

Zie akte Tresoar, Leeuwarden, Archiefnummer Harlingen, toeg.19-06, inv. 383, no.99b



researcher/datum research: ML / 080617

Naam Brits stoomschip HERNE, thans zullende genaamd worden LEEUWARDEN
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1854
Toegang 19-06
Inventaris 383

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Harlingen, toeg.19-06, inv. 383, no.99b

foto P1020903 - 905
KOOPAKTE

Naam schip HERNE, door kopers te noemen LEEUWARDEN

plaats en datum akte onderhandse verkoop/koop, Harlingen, 30 juni 1854

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper Johannes Hendrik Willem Lindeman, cargadoor te Harlingen

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Hendrik Pieter Bernelot Moens, cargadoor te Harlingen, van de firma Bernelot Moens &Co., als gemachtigde van de heer Rudolph Muntz, cargadoor te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 september 1854

nummer registratie deel 58, folio 139, recto vak 6

notaris

prijs NLG 8.000,- (bij deze prijs of koop is niet inbegrepen de machine en toebehoren, rondhout, staand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften) De kosten van afbouw en uitrusting van het schip zijn voor rekening van de koper.

Bijzonderheden: Het schip ligt bij het passeren dezer akte half gesloopt aan de werf van Paul van Vlissingen en Dudok van Heel te Amsterdam, om te worden verlengd en vergroot.

21.10.1854 voor de schroefstoomboot LEEUWARDEN werd een eerste zeebrief aangevraagd door P. Muntz (opm: Rudolph Muntz), Harlingen, voor kapt. P. Dijker



researcher/datum research: ML / 080617

Naam HERNE, door kopers te noemen LEEUWARDEN
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1854
Toegang 19-06
Inventaris 383