Inloggen
GENERAAL DE STUERS - ID 14782


Kroniekberichten

Datum 08 augustus 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Elshout, onder Nieuw Lekkerland, 7 augustus. Heden namiddag ten 3 ure werd van de werf der heren Gebr. B. Pot met het beste gevolg te water gelaten het campagne barkschip GENERAAL DE STUERS, groot 396 lasten, voor rekening van een rederij en directie van de heer J. Vroege te Alblasserdam, zullende gevoerd worden door kapt. F. Fokkens, en bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 26 april 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen, als:
Voor Rotterdam: KLAZINA, kapt. D. Wels Browning, VIER GEBROEDERS, kapt. C. Vonck; JACOBA HELENA, kapt. D.C. Rietbergen; HOLLANDS TROUW, J.C. Kreije; JONGE JAN, kapt. A. Hoogenstraten; ALCOR, kapt. F.J. van Oppen; GENERAAL DE STUERS, kapt. F. Fokkens, en KONING EN VADERLAND, kapt. B.A.F. van Bruggen.
Voor Amsterdam: LEWE VAN NEIJENSTEIN, kapt. R.H. Borgers; ANJER, kapt. H. Biesthorst; WASSENAAR, kapt. A. Hofstee; OOST INDIA PACKET, kapt. B. Bakker Gz; DANKBAARHEID, kapt. W. Postma; CHRISTINA AGATHA, kapt. H. de Visser; KONING WILLEM II, kapt. G. van Eyk Menkman; SARA ALIDA MARIA, kapt. H.A. Tekelenburg; AGNETA, kapt. W.N. Crap Hellingman; en MARIA ELISE, kapt. M. van der Putte.
Voor Dordrecht: JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. T.K. Veldman; FLORA, kapt. A.A. van der Wijk; J.C. SCHOTEL, kapt. J.P. van Beest Holle, en HELLEVOETSLUIS, kapt. W. J. Vos.
Voor Middelburg: WILHELMINA CATHARINA, kapt. N.M.O. de Groot Stiffry; PHOENIX, kapt. J.E. Verhulst.
Voor Schiedam: ANNA, kapt. P.A. Kleynenberg, FORMOSA, kapt. M.A. Smits, en TRIJNTJE FENNA, kapt. J.F. des Ruelles, de beide laatste van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 22 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kaap de Goede Hoop, 16 november 1855. De Nederlandse bark GENERAAL DE STUERS, kapt. F. Fokkens, van Batavia naar Rotterdam, is eergisteren in de Tafelbaai binnengelopen om zeilen en rondhout te herstellen.

Afbeelding
Datum 25 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 24 januari. Door kapitein F. Fokkens, voerende het te Brouwershaven gearriveerde schip (opm: bark) GENERAAL DE STUERS, is de 7 januari op 35º32' N.B. en 33º30' W.L. opgenomen de bemanning van het in zinkende staat verkerende Engelse schip ORYNTHIA, kapt. G. Innes, van Demerary (opm: Georgetown) naar Sunderland, welke equipage gisteren in het Engelse Kanaal is afgezet (opm: zie NRC 240456).

Afbeelding
Datum 25 februari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Rotterdam, 24 februari. Kapt. F. Fokkens, gezagvoerder van de bodem GENERAAL DE STUERS, zond ons in dato 20 februari het volgend schrijven:
De 28 maart 1855 bevond ik mij met het nieuw gebouwd barkschip GENERAAL DE STUERS, op reis van Londen naar Sidney, in 30 graden zuiderbreedte en 34 graden westerlengte, toen de wind met een frisse koelte uit het oosten woei en daarna, naar het noordoost en noorden liep. In het begin der reis was ik door slecht weer en harde winden in gelegenheid geweest van te ondervinden dat het schip uitmuntend zeilde, voortreffelijk stuurde en verder alle goede hoedanigheden van een edel zeeschip in zich verenigde; hetwelk mij deed besluiten, om de nieuwe weg naar Australië, zo voordelig door de heer Maury in zijn Sailing-Direction beschreven en gerecommandeerd, te volgen, ten einde de reis te bespoedigen en ik week diensvolgens hier van de gewone koerslijn af, de grote-cirkel-route (opm: grootcirkel route) volgende.
Een aanhoudend voordelige wind voerde de GENERAAL DE STUERS langs die weg snel zuid-oostwaarts en na de 43e breedtegraad gepasseerd te zijn, maakte het zoele, aangename weer, waarvan wij ruim een maand lang geprofiteerd hadden, plaats voor een natte en gure atmosfeer, de koude hand over hand toenemende naarmate wij zuidelijker kwamen en de 5e parallel van 48 graden bereikt hebbende werd het uitermate koud en guur, terwijl des anderen daags dit onaangename weer nog met ijzel en met regen vermeerderd werd. Des middags bevond ik mij in 49 gr.10’ zuider breedte en 7 gr. 40’ wester lengte, als wanneer de koude nog gevoeliger werd; zeevogels in menigte fladderden in onze nabijheid en vlogen rond het schip, waaronder veel ijsvogels bespeurd werden, die zich zelden ver van het ijs begeven. Deze verschijnselen in verband gebracht met plotselinge vermeerdering der koude van het water uit de oppervlakte der zee, deed mijn voorzorg verdubbelen om scherp naar ijsbergen uit te kijken, hetwelk spoedig noodzakelijk werd bevonden, want tegen 3 uur in de namiddag ontdekte ik in de dikke mist en motregenlucht vooruit in onze koerslijn, ongeveer 15 graden boven de horizon, een witte streep, die enige minuten daarna een hoog uitgestrekt ijsveld bleek te zijn; kort daarna deed zich een tweede ijsklomp op, die veel op een eiland leek, wiens bergtoppen zich minstens 300 voeten boven de zee verhieven en meer dan vijfmaal die uitgestrektheid besloeg en tegen 5 uur waren wij een derde gepasseerd; vanwege de vroeg invallende duisternis verloren wij zowel het een als het andere spoedig uit het gezicht. Wij bleven voor gepaste zeilen met zwakke vaart doorlopen en verschillende verschijnselen, zo wel die nacht als de volgende dag toen het mistig en zeer dik van motregen was, overtuigden mij van aanhoudend in de nabuurschap van ijs te zijn en werkelijk ondervonden wij tot de 14e dat telkens wanneer het weer opklaarde, de zee als het ware met ijsbergen bezaaid was, waaronder zich bevonden die volkomen de gedaante van land hadden en als uitgestrekte hoge eilanden zich voordeden. De 9e vooral, toen het weder wat opklaarde, bevonden wij ons in de nabijheid van verschillende ijsbergen, waarvan één zich vooruit in de verte zó natuurlijk als land vertoonde, dat bijna niemand, zowel passagiers als equipage, aan de wezenlijkheid twijfelde. Hij geleek volkomen naar een zeer bergachtig hoog en uitgestrekt eiland; bergen van verschillende vorm, met scherpe punten, andere suikerbroodvormig en sommige met zeer natuurlijke spits gepiekte kruinen, maakten het hoge middengedeelte uit hetwelk glooiend in heuvelachtige vlakken afliep, hetwelk in gegolfde uitstekende lage punten eindigden, terwijl donkere schaduwen ogenschijnlijk in de kloven en scheuren, bossen en klein geboomte vormden. Zwaar brak de zee tegen de steile ijskust, hoog opstuivende branding op de lage ingebeelde stranden veroorzakend.
Naderbij komende, loste zich het raadsel op en met verbazing werd deze ontzettende ijsklomp aanstaard, welke toen een allerbelangrijkst schoon gezicht opleverde, stromende het water van smeltend ijs langs de steile rotswanden neder, verschillende watervallen vormende, terwijl van de kristallen bergtoppen de heldere zonnestralen onder al de schone kleuren van de regenboog terugkaatsten. Dicht langs dit ijsgewrocht heen zeilende, bevond ik bij hoekmeting, dat deszelfs hoogste punten zich over de vijfhonderd voeten boven de zee verhieven. Nauwelijks hier voorbij zijnde, bevond ik mij onverwachts door kleine brokken ijs omringd, een archipel vormende van meer dan een halve mijl in uitgestrektheid, de grootsten als een scheepshol met kleinere van verschillende en onregelmatige vorm, zeer scherp en puntig op enige afstand allerhande fantastische figuren voorstellende.
Ik was verplicht enige streken over en weer te houden om er klaar van te komen en tegen dat het duister werd, hadden wij gelukkig deze onaangename kameraden achter ons.
Aanhoudend bleven wij nog ijsbergen ontmoeten en de 11e besloot ik uit dien hoofde om van mijn voornemen van groot-cirkel-zeilen af te zien en tot veiligheid van het schip om de noord terug te lopen; de snelle daling van de barometer en symphisometer (opm: sympiesometer, oud type barometer) spoorde mij mede hiertoe aan en ’s morgens liet ik koers veranderen om de ONO. Des middags bevond ik mij in 48 gr. 5’ zuiderbreedte en 16 gr. 32’ westerlengte, de genoemde weerglazen voorspelden slecht weer; des avonds liet ik zeilen vastmaken en reven insteken en tegen middernacht begon een vliegende storm uit het WZW met de kracht eens orkaans los te barsten; de zware zeilen, die dicht gereefd bijstonden, vlogen uit de lijken en sloegen aan flarden, voor top en takel hield ik het schip voor de wind, de zee verhief zich als een toverslag tot ontzaggelijk hoge piramidaalvormige golven die ons dreigden te verzwelgen en van alle kanten het schip kwamen overstelpen; het edele vaartuig schudde evenwel zijn woeste bespringers telkens af en vloog zonder steun van enig zeil voor de storm heen, nauwkeurig naar het roer luisterend. Het opgejaagde water en het schuim der golven werd als jachtsneeuw door de lucht gezweept, het eerste een zoutwaterstortregen voortbrengende, welks droppels door hun snelle vaart onze aangezichten als hagelstenen teisterden. Zes uren lang worstelden wij in dikke duisternis tegen de woeste elementen voor en aleer de dag aanbrak; vreselijk was het bewustzijn, dat wij in onze koers ijsbergen ontmoeten konden, verschrikkelijk denkbeeld!....... Het was een der akeligste nachten mijns levens. Des anderen daags begon tegen de avond de storm te bedaren, en kregen wij niet zonder veel moeite en inspanning een ander stel nieuwe zeilen aangeslagen en successievelijk werd de geleden schade hersteld. Wij vervolgden de koers met zeer onaangenaam dik en vuil weder, tot de 14e, bevindende ons toen in 46 gr. 20’ Z.B. en 27 gr. 17’ O.L, wanneer bij het opklaren der mistige lucht er weer twee kleine ijsbergen dicht bij ons ontdekt werden, en voor dat het avond was, waren wij nog vijf grote puntige brokken gepasseerd.
Dit was toch het laatste ijs dat wij te zien kregen, en het overige gedeelte der reis, tot ruim 113 graden oosterlengte, kenmerkte zich tussen de parallellen van 44 tot 47 graden als een aaneenschakeling van stormen, slecht weder en hoge zeeën met hetzij bijna onophoudelijk sneeuw en hagelbuien, of met dikke lucht mist en motregen vergezeld gaande; in één woord, een weder door deszelfs langdurigheid zeer geschikt om de sterkte en goede hoedanigheden van een schip te beproeven en het geduld en de ervarenheid van de zeeman uit te putten.
Een uitvoeriger verslag dezer reis heb ik naar Amsterdam aan de heer J. Swart opgezonden met het verzoek dat het in Z. Ed. tijdschrift worde opgenomen, ten einde hun die er belang in stellen, gelegenheid te verschaffen zich met de verdere bijzonderheden en niet onbelangrijke voorvallen dezer reis bekend te maken.
Heren liefhebbers van verheven natuurtonelen, die na het lezen van dit verslag zich opgewekt mochten gevoelen een dergelijk reisje uit plezier mee te maken, raad ik aan, alvorens hun plan ten uitvoer te brengen, het versje ‘Winternacht’ van de heer J. van Lennep, te lezen en de laatste regel te volgen, die met de drie voorgaande luidt als volgt:
“Dan is het groots en schoon voor fier gestemde harten,
“Gelaten, onvervaard bij ’t woeden der natuur,
“En door èn doodsgevaar op d’oceaan te tarten;
“Maar ik zit liever thuis bij ’t vuur”.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1856
Krant OP - Oostpost
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaya, 30 oktober. Men bericht ons van Banjoewangie d.d. 24 dezer, dat wegens muiterij aan boord het Nederlandse schip GENERAAL DE STUERS, kapt. T. Fockens, van zijn reis naar Hongkong is moeten terugkeren en aldaar is binnengelopen. Onder militair escorte om de muitelingen te beteugelen en met behulp van inlandse matrozen is gemelde bodem van Banjoewangie naar Soerabaya vertrokken.

Afbeelding
Datum 12 november 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 3 november. Het Nederlandse schip GENERAAL DE STUERS, over hetwelk wij in ons laatste nummer spraken, is in de avond van 30 oktober j.l. alhier ter rede aangekomen. Betreffende de muiterij vernemen wij, dat deze alleen bestond uit tegenstrevigheid en dat er volstrekt geen dadelijkheden hebben plaats gehad, terwijl zulks zou veroorzaakt zijn, doordien aan de bemanning slecht voedsel werd gegeven. Met uitzondering van de 1e en 2e stuurman, de bootsman, de dokter en een lichtmatroos, heeft de gehele equipage halsstarrig geweigerd om de bevelen van de scheepsgezagvoerder te gehoorzamen. De zaak is door de officier van justitie alhier onderzocht.

Afbeelding
Datum 03 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Hongkong, 15 februari. Vrachten. Stil, echter vermindert het getal schepen dagelijks, daar veel schepen in ballast vertrekken, zodat men enige verbetering van de koersen mag verwachten. De GENERAAL DE STUERS, maakte USD 23 per hoofd netto naar Australie; de ANNA JUSTINA, voor rijst van Rangoon naar hier 65 cents per picol (opm: 61,7613 kg); de REGINA GBP 3.10/- via Akyab (opm: Sittwe) naar het kanaal om order; de KLASINA USD 5000 naar Bengalen en terug. De CHRISTINE en HENRIETTE MARIA vertrokken naar Havana; de EUTERPE, EVERDINA, ELISABETH en ANNA ELISABETH naar Singapore; de PRESIDENT VAN BUREN naar Batavia. De JACOBA CORNELIA is van Bombay en Batavia gearriveerd en de SUMATRA van Calcutta.

Afbeelding
Datum 07 september 1857
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Soerabaija, 3 september. Volgens bericht van kapitein Menkman (opm: G. van Eyk Menkman), gezagvoerder van het Nederlandse koopvaardijschip KONING WILLEM II (opm: rederij Rietveld & Roquette, Amsterdam), alhier na een reis van 27 dagen van Sydney aangekomen, was het Nederlandse koopvaardijschip (opm: bark) GENERAAL DE STUERS, kapitein F. Fokkens, hetwelk voor 63 dagen Guichen Bay (opm: 37º07’ Z.B. 139º45’ O.L.) met bestemming naar Batavia had verlaten, aldaar met grote schade binnengekomen.
Te vergeefs was door hem beproefd om Kaap Leeuwin (opm: Zuidwest-Australië) om te zeilen. Door slecht weder overvallen verloor hij zeilen, rondhouten en enige andere zaken en was verplicht af te houden en in genoemde haven de geleden schade te herstellen en provisiën in te nemen.
Volgens mededeling van dezelfde gezagvoerder was het schip (opm: bark) KONING WILLEM II (opm: rederij P. Varkevisser, Rotterdam), kapt. H.R. Giezen te Guichen Bay met een lading Chinezen de 25e juni aangekomen.
Op de 30e daaraanvolgende was het schip van voor zijn ankers geslagen. Ofschoon door de gezagvoerder door het innemen van bovenraas en stengen pogingen waren gedaan, om het schip in zijn drift te stuiten, mocht zulks echter door het breken van het spil niet gelukken. Alsnu beproefde hij om door zeil te maken het schip op strand te zetten. Het raakte echter aan de grond bij de Long Beach. De zee sloeg zeer onstuimig over het vaartuig en maakte het weldra tot een wrak, waardoor de gehele equipage in levensgevaar verkeerde. Door de kustbewoners werd al het mogelijke gedaan om aan de in nood zijnde bemanning hulp te verlenen. Kort na het stoten werd een boot uitgezet waarin zich de stuurman en de equipage met uitzondering van de kapitein begaven, blijvende laatstgenoemde achter wijl de vanglijn der sloep brak. Nauwelijks van het schip verwijderd, geraakte de boot door gebrek aan riemen dwarszees en sloeg vol water, zodat het zich daarin bevindende scheepsvolk moest trachten om zich door zwemmen het leven te redden. Van 25 personen die zich in de boot bevonden hadden slechts 9, waaronder ook de eerste stuurman, het geluk, ofschoon in bewusteloze staat, de wal te bereiken, hierin voornamelijk door de hulp der strandbewoners liefderijk bijgestaan. Ook ter redding van de kapitein werden thans pogingen in het werk gesteld, zelfs werd door zekere heer John Ormerod een som van NLG 600 uitgeloofd aan hen die het wilden wagen om met een sloep het wrak te trachten te bereiken. Onderwijl veranderde de wind en slaagde de gezagvoerder er in om door middel van een ledig vat een touw aan wal te brengen, waardoor men in staat was om hem door de branding te halen.
Bovenstaand bericht zou mede opgenomen zijn in de South Australian Register. (opm: zie ook NRC 210957, 250957 en 201057)

Afbeelding
Datum 15 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 27 schepen.
Voor Rotterdam: HENRIËTTE GERARDINA SUSANNA, kapt. N.N; GENERAAL DE STUERS, kapt. F. Fokkens; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; KONING EN VADERLAND, kapt. B.A.T. van Bruggen; VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. A.A. van der Linden; SALATIGA, kapt. J.N. Besier; MARIA ELIZABETH, kapt. K.J. Donker; VIER GEZUSTERS, kapt. J.J. Bik; SCHURINGA, kapt. H.O. Engelsman; NEDERLAND EN ORANJE, kapt. L.F. van Ruyven.
Voor Schiedam: CHRISTIAAN HUYGENS, kapt. J. van Katwijk; JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder.
Voor Dordrecht: KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten; LOUISA KROONPRINSES VAN ZWEDEN (opm: KROONPRINSES VAN ZWEDEN), kapt. J. van der Linden.
Voor Amsterdam: LAURA EN ADÈLE, kapt. F.H.C.L. van Noël; LOUISA MARIA, kapt. P. Tjebbes; SENIOR, kapt. K.L. Swart; KONING WILLEM III, kapt. H.H. Zeijlstra; DIONIJSIA CATHARINA, kapt. J. Berkelbach van den Sprenckel; PROVINCIE DRENTHE, kapt. H. Beckering; AZIA, kapt. T. Molenaar; BURGEMEESTER VAN REENEN, kapt. A.W.C. van der Meer van Kuffeler; H. LIDUINA, kapt. A. van de Brink (van Schiedam), RHIJNVIS FEITH (opm: brik, eerste reis), kapt. A.F. Lammerts, en ANNA, kapt. J.H. Dabrock, (beide van Rotterdam).
Voor Middelburg: PHOENIX, kapt. J. Johansen; DUIVELAND, kapt. J.C. Viersma.

Afbeelding
Datum 13 januari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. De vrachten voor Nederland zijn iets flauwer gestemd. Bij de grote hoeveelheid producten die nog moeten verscheept worden, denkt men niet dat vrachten belangrijk zullen terug gaan. De volgende schepen vonden emplooi: Nederlands TWEE CORNELISSEN, 472 ton, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen à NLG 80 per last voor suiker en NLG 70 voor rijst; ladende te Pekalongan, Tagal, Dadap, Cheribon en Samarang naar Rotterdam; Nederlands MINISTER PAHUD, 674 ton, NLG 70 voor rijst alhier, NLG 70 voor koffij en NLG 80 voor suiker te Samarang naar Rotterdam; Nederlands HELENA EN ANNA, 862 ton NLG 80 voor suiker en NLG 70 voor rijst; hier te Soerabaja en Passaroeang te laden naar Rotterdam; Nederlands GENERAAL DE STUERS, 749 ton, NLG 75 voor suiker en NLG 110 voor arak, hier te Soerabaja en Passaroeang te laden naar Rotterdam; Nederlands BROUWERSHAVEN, 599 ton, NLG 80 voor suiker alhier, NLG 65 voor koffij te Samarang en NLG 75 voor suiker te Passaroeang te laden naar Rotterdam; Nederlands AMSTERDAM, 799 ton, laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en gedeeltelijk op vracht à NLG 82,50 voor suiker op de kust naar Amsterdam; Nederlands CORNELIA, 778 ton, NLG 77,50 voor suiker, NLG 85 voor licht goed alhier, NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja naar Amsterdam. Nederlands MARIA CATHARINA, 755 ton, NLG 80 voor suiker en NLG 115 voor arak te Soerabaja naar Amsterdam; Nederlands ARGONAUT, 387 ton, NLG 80 voor suiker en NLG 70 voor thee alhier naar Amsterdam; Nederlands WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, te Soerabaja bevracht à NLG 80 voor suiker aldaar en NLG 85 te Probolingo naar Amsterdam; Nederlands EVA JOHANNA, 979 ton NLG 75 suiker, NLG 70 rijst en NLG 100 arak, hier te Cheribin en Tagal te laden naar Rotterdam.
Onbevrachte schepen: Nederlands J.C. SCHOTEL, ULYSSES, CALIFORNIE, 'T GOEDE VERTROUWEN, ORTÉLIUS, ALDEBARAN, STAD GOUDA en PRINS HENDRIK.
De ULYSSES maakt kustreizen, de MARIA MAGDALENA verzeilt naar Macassar (opm: Ujung Pandang).

Afbeelding
Datum 16 juni 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen:
Voor Rotterdam: KORTENAER, kapt. A. Glazener Jr; TONIA, kapt. C.F. Zeeman; GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma; JOHANNA MARIA (opm: Vaesen & Steinhaus), kapt. P.J. Dam; EVA JOHANNA, kapt. S. van Bockhove; MAASSLUIS, kapt. S. Post.
Voor Amsterdam: VREDE, kapt. L. van der Plas; CHRISTINA AGATHA, kapt. W.L. Esink; LAURA EN ADÈLE, kapt. H.F.C. Noël; OCEAAN, kapt. D. Herderschee; ANTHONY VAN HOBOKEN, kapt. H.P. Hazewinkel; ANNA, kapt. J.R. Bok (van Rotterdam).
Voor Dordrecht: GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. A.F. Giesse.
Voor Schiedam: LOOPUYT, kapt. M. van der Hidde.
Voor Middelburg: NOORDSTER, kapt. J. Luteyn.

Afbeelding
Datum 29 november 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 28 november. Bij de Vereeniging van Assuradeuren alhier is heden middag een telegrafische dépêche van Deal ontvangen, meldende dat het Nederlandse barkschip GENERAAL DE STUERS, kapt. Viersma, van Shields naar Java, op het Goodwin Sand aan de grond heeft gezeten, doch met verlies van anker en een gedeelte ketting in evengenoemde plaats was binnengebracht. Het schip maakte geen water.
Bij datzelfde lichaam is heden mede een telegram van Southampton ontvangen, met het bericht dat het Nederlandse fregatschip DILIGENTIA, kapt. Van Bentfeld, van Java naar Rotterdam, de 4e november lek en met meer andere schade te St.Thomas is binnengelopen.

Afbeelding
Datum 09 december 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 december. Voor verleende assistentie aan het schip GENERAAL DE STUERS,  kapt. Viersma, van Shields naar Soerabaija, bestaande in het afbrengen van de Goodwin Sands enz., is GBP 575 toegestaan.

Afbeelding
Datum 27 juni 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 mei. Vrachten. Nederlandse vlag. Voor Nederland werden opgenomen de PROVINCIE DRENTHE, tot NLG 65 voor suiker en tabak en NLG 75 voor lichtgoed, de HENRIETTE GEERTRUIDA SUSANNA à NLG 65 voor suiker en NLG 70 voor tabak, terwijl de MINISTER VAN HALL maar NLG 50 voor suiker en NLG 60 voor tabak bedong. GENERAAL DE STUERS laadt tot NLG 50 koffij en NLG 70 tabak. De HEILIGE LIDUINA gaat via Bangkok met rijst naar Canton Waters à 45 $ cents, of naar Ningpo of Shanghai tot 75 $ cents. De ROBERTUS HENDRIKUS laadt te Soerabaja à 35 $ cents naar Hongkong of 60 $ cent naar Shanghai.
Ter bevrachting blijven nog de Nederlandse schepen AEOLUS, GROOTMEESTER NATIONAAL, SCHEVENINGEN, CORNELIS ANTHONIE, OCEAAN, MATHILDE, WATERGEUS, SCHOONDERLOO, KONINKLIJKE NEDERLANDSE YACHTCLUB, EMERGENS, TOLLENS.

Afbeelding
Datum 13 maart 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen:
Voor Rotterdam: BASTIAAN POT, kapt. P. van der Hoog, LICHTSTRAAL, kapt. P. Wierikx, GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma, JANNETJE, kapt. H.G. Meijerhoff, JULIA kapt. A. van der Tas, PETRONELLA, kapt. W.T. Leicher, FREDERIK HENDRIK, kapt. l.N. Glazener, ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers, OTTOLINA, kapt. A. Eeleman.
Voor Amsterdam: PROVINCIE DRENTHE, kapt. B.H. Boer, MATHILDE, kapt. J.H. Fekkens, BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder, INDIA PACKET, kapt. G. Diepering, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter, NEDERLAND EN ORANJE, kapt. P.C. Rosier, PETRONELLA, kapt. J.C.Strootman, KOOPHANDEL, kapt. J.N. Mooi, AMSTERDAM, kapt. C.J. Doekzen, MARIA VERONICA, kapt. J.S. Schol, WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma, VERTROUWEN,kapt. F. de Vos, KANDANGHAUER, kapt. W. Zeelt.
Voor Dordrecht: GEERTRUIDA MARIA, kapt. M. de Ligny, JHR. MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK, kapt. K.F. Lammerts.
Voor Schiedam: JACOBUS MARTINUS, kapt. F. Meppelder, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, kapt. A. Hoogenstraaten.
Voor Middelburg: LOUIS MEIJER, kapt. G.H. Holtgreve, SALATIGA, kapt. J. Kettler.

Afbeelding
Datum 24 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zierikzee, 23 maart. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip (opm: bark) GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma, heeft in de Noordzee hevige stormen doorgestaan, is lek en heeft anker en ketting verloren.

Afbeelding
Datum 22 september 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 september. Volgens particulier bericht is het schip (opm: bark) GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma, 6 september van hier te Sandarne aangekomen.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 oktober. Het Nederlandse schip (opm: bark) GENERAAL DE STUERS, kapitein J.C. Viersma, de 14e oktober van Sandarne naar Port Adelaide vertrokken, is 20 oktober Elseneur gepasseerd.

Afbeelding
Datum 15 juni 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 8 schepen, als:
voor Amsterdam: ANNA MARIA, kapt. E.T. Jager; JOHANNA EN WILLEM, kapt. C.H. Van der Veen; WILDEMAN, kapt. A.J. Driest; TELENAK, kapt. F.H. Popken en LICHTSTRAAL, kapt. J. Janzen.
Voor Rotterdam: ANTJE, kapt. P. van der Hoog en PETRONELLA, kapt. W.F. Leicher.
Voor Dordrecht: GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma.

Afbeelding
Datum 08 mei 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zierikzee, 7 april. Heden is alhier door de sleepboot SLIEDRECHT I binnengesleept het Nederlandse schip GENERAAL DE STUERS, kapt. Viersma, van Banjoewangi naar Dordrecht bestemd.

Afbeelding
Datum 10 december 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 december. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, zijn de volgende 34 schepen aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden:
ELECTRA (590 last), naar Amsterdam NLG 79,97; HENRIETTE GEERTRUIDA (260 last), naar Amsterdam NLG 110,-; ANNA SOPHIA (382 last), naar Amsterdam NLG 89,74; FAGEL (315 last), naar Amsterdam NLG 94,44, Rotterdam NLG 94,44, Dordrecht NLG 99,44, Middelburg NLG 99,44, Schiedam NLG 99,44; CHRISTINA MARIA (210 last), naar Amsterdam NLG 99,98; VICE-ADMIRAAL MAY (399 last), naar Amsterdam NLG 90,97; FERDINAND & LOUIS (269 last), NLG 93,98; PRESTO (231 last), naar Amsterdam NLG 100,-; JUPITER (387 last), naar Amsterdam NLG 94,90, Rotterdam NLG 100,-; HERMAN DE RUIJTER (319 last), naar Amsterdam NLG 92,49; ORTELIUS (392 last), naar Amsterdam NLG 92,49, Rotterdam NLG 94,49; VOORUIT (143 last), naar Amsterdam NLG 110,-; HOLLANDSCH TROUW (387 last), naar Amsterdam NLG 110,-; MARIA REGINA (225 last), naar Amsterdam NLG 94,50; SCHIEDAM (395 last), naar Amsterdam NLG 103,-, Rotterdam NLG 98,-, Dordrecht NLG 99,-, Middelburg NLG 103,-, Schiedam NLG 98,-; MARIA (561 last), naar Amsterdam NLG 93,-, Rotterdam NLG 88,88; Dordrecht NLG 88,88, Middelburg NLG 89,89, Schiedam NLG 88,88; TRITON (396 last), naar Rotterdam NLG 95,-, Schiedam NLG 95,-; ARGO (284 last), naar Rotterdam NLG 100,-, Schiedam NLG 100,-; MEDEA (398 last), naar Rotterdam NLG 100,-, Schiedam NLG 100,-; MARIE (396 last), naar Amsterdam NLG 100,-, Rotterdam NLG 97,-, Dordrecht NLG 97,-, Middelburg NLG 98,-, Schiedam NLG 97,-; MINA (397 last), naar Amsterdam NLG 98,-, Rotterdam NLG 95,-, Dordrecht NLG 95,-, Middelburg NLG 96,-, Schiedam NLG 95,-; KANAGAWA (642 last), naar Amsterdam NLG 92,50, Rotterdam NLG 87,50, Dordrecht NLG 87,50, Middelburg NLG 92,50, Schiedam NLG 87,50; CORNELIS SMIT (398 last), naar Amsterdam NLG 104,98, Rotterdam NLG 99,98, Dordrecht NLG 99,98, Middelburg NLG 104,98, Schiedam NLG 99,98; HONINGBIJ (399 last), naar Amsterdam NLG 91,39, Rotterdam NLG 88,39, Dordrecht NLG 88,39, Middelburg NLG 88,39, Schiedam NLG 88,39; CONSTANTIA (391 last), naar Rotterdam NLG 92,40, Dordrecht NLG 92,40, Schiedam NLG 92,40; TERNATE (395 last), naar Rotterdam NLG 89,83, Dordrecht NLG 89,83, Schiedam NLG 89,83; MARY EN HILLEGONDA (398 last), naar Amsterdam NLG 94,88, Rotterdam NLG 89,48, Dordrecht NLG 90,48, Middelburg NLG 94,88, Schiedam NLG 89,48; PRINSES AMALIA (445 last), naar Rotterdam NLG 93,44, Dordrecht NLG 94,44, Schiedam NLG 94,44; EVA JOHANNA (517 last), naar Rotterdam NLG 93,34, Dordrecht NLG 94,34, Schiedam NLG 94,34; ALMONDE (294 last), naar Amsterdam NLG 97,99, Rotterdam 92,49, Dordrecht NLG 96,-, Middelburg NLG 97,-, Schiedam NLG 95,-; GENERAAL DE STUERS (396 last), naar Amsterdam NLG 84,-, Rotterdam NLG 80,-, Dordrecht NLG 80,-, Middelburg NLG 83,-, Schiedam NLG 80,-; BASTIAAN POT (394 last), naar Amsterdam NLG 83,50, Rotterdam NLG 79,98, Dordrecht NLG 81,-, Middelburg NLG 83,50, Schiedam NLG 81,-; NIEUWLAND (398 last), naar Amsterdam NLG 84,-, Rotterdam NLG 80,-, Dordrecht NLG 80,-, Middelburg NLG 83,-, Schiedam NLG 80,-; CORNELIS WERNARD EDUARD (470 last), naar Rotterdam NLG 80,-, Dordrecht NLG 83,-, Schiedam NLG 82,-.

Afbeelding
Datum 07 januari 1870
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 januari. Volgens telegram uit Londen d.d. gister is het Nederlandse schip GENERAAL DE STUERS, kapt. Viersma, van Batavia naar Schiedam, met assistentie ener sleepboot, met zware schade te Weymouth binnengebracht. Volgens publieke berichten had genoemd schip het roer verloren.

Afbeelding
Datum 22 januari 1870
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Weymouth. 17 januari. Het schip GENERAAL DE STUERS, kapt. Viersma, van Batavia naar Schiedam, hier met verlies van het roer binnen, is van een nieuw roer voorzien en zal door een stoomboot naar Schiedam gesleept worden.

Afbeelding
Datum 07 april 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: STAD DOCKUM, 206 last, naar Amsterdam NLG 87.78; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 82.97; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 84.40; DEN ELSHOUT, 332 last, naar Amsterdam NLG 82.40; IDA GEERTRUIDA, 246 last, naar Amsterdam NLG 82.89; HOLLANDS TROUW, 387 last naar Amsterdam, NLG 82.40; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 87.40; naar Rotterdam NLG 92; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 83.40; naar Rotterdam NLG 88.40; CORNELIA ADOLPHINA, 398 last naar Amsterdam NLG 82.90; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 82.97; CORNELIS, 249 last, naar Amsterdam NLG 82.50; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam, NLG 81.50; SENIOR, 311 last, naar Amsterdam NLG 83.95; BALTIMORE, 329 last, naar Amsterdam NLG 89.80, naar Rotterdam NLG 91.80, naar Dordrecht NLG 91.80, naar Schiedam NLG 91.80; CALIFORNIA, 343 last, naar Amsterdam NLG 94.80, naar Rotterdam NLG 96.80, naar Dordrecht NLG 96.80, naar Schiedam NLG 96.80; HENRIËTTE GEERTRUIDA, 260 last, naar Amsterdam NLG 82.97; WILHELMINA EN CLARA, 342 last, naar Amsterdam NLG 92; JACOBA EN CHRISTINA, 240 last, naar Amsterdam NLG 82.49; ORTELIUS, 392 last, naar Amsterdam NLG 82.97, naar Rotterdam NLG 87.97; MARIA ADOLPHINA, 347 last, naar Amsterdam NLG 81.99; SOERABAYA PACKET, 262 last, naar Amsterdam NLG 80.88; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 79.94, naar Rotterdam NLG 85; ELIZABETH, 610 last, naar Amsterdam NLG 79.99, naar Rotterdam NLG 85; INSULINDE, 516 last, naar Amsterdam NLG 88.68 naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 91.68; MENTOR, 293 last, naar Amsterdam NLG 88.68 naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 81.68; BATO 794 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80; WILLEM POOLMAN, 859 last, naar Amsterdam, NLG 92, naar Rotterdam NLG 84.83, naar Dordrecht en Middelburg NLG 86 naar Schiedam NLG 84.83; CONSTANTIA, 391 last, naar Amsterdam NLG 87.26, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 84.17, naar Middelburg NLG 86.27, naar Schiedam NLG 84.17; HENDRIKA, 398 last, naar Amsterdam NLG 90.90, naar Rotterdam NLG 87.90, naar Dordrecht NLG 88.90, naar Middelburg NLG 89.90, naar Schiedam NLG 88.90; VIJF VRIENDEN, 178 last, naar Rotterdam NLG 78.98, naar Dordrecht NLG 80.98, naar Middelburg NLG 83.98, naar Schiedam NLG 79.98; MINA, 397 last, naar Amsterdam NLG 89.49, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 84.49, naar Middelburg NLG 85.49, naar Schiedam NLG 84.49; NESTOR, 884 last, naar Amsterdam NLG 82.50, naar Rotterdam NLG 81; OTTOLINA, 780 last, naar Amsterdam en Rotterdam NLG 81.98; BARON PALLANT VAN ROOSENDAAL, 800 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 82.23; CORNELIA MATHILDA 355 last, naar Amsterdam NLG 92.95, naar Rotterdam NLG 87.95, naar Dordrecht NLG 88.95, naar Middelburg NLG 92.95, naar Schiedam NLG 87.95, DORDRECHT II, 408 last, naar Amsterdam NLG 86.-, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 81.49; A.M.E., 491 last, naar Amsterdam NLG 76.98; H.W.M. 665 last, naar Amsterdam NLG 76.98; KOSMOPOLIET II, 569 last, naar Amsterdam NLG 94.-, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84.98; VIER GEZUSTERS, 389 last, naar Amsterdam NLG 82.96; naar Rotterdam NLG 82, naar Dordrecht NLG 82.46, naar Middelburg NLG 82.96, naar Schiedam NLG 82; JOHANNA, 377 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 88; RIDDERKERK, 399 last, naar Amsterdam NLG 86, naar Rotterdam, Dordrecht NLG 84, naar Middelburg NLG 86, naar Schiedam NLG 84; ZUIDHOLLAND, 682 last, naar Amsterdam NLG 82.95, naar Rotterdam NLG 79.95, naar Dordrecht NLG 80.95, naar Middelburg NLG 81.95, naar Schiedam NLG 79.95; TERNATE, 395 last, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82.93, naar Middelburg NLG 84.93, naar Schiedam NLG 82.93; KORTENAER, 513 last, naar Amsterdam NLG 85.47, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82.47, naar Middelburg NLG 85.47, naar Schiedam NLG 82.47; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, 395 last, naar Amsterdam NLG 93.-, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 87.94; NIEUWLAND, 398 last, naar Amsterdam NLG 85.98, naar Rotterdam NLG 80.98, naar Dordrecht NLG 81.98, naar Middelburg NLG 83.98, naar Schiedam NLG 81.98; CORNELIA 796 last, naar Amsterdam NLG 84.48, naar Rotterdam NLG 83.48, naar Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84.48; GENERAAL DE STUERS, 396 last, naar Amsterdam NLG 85.98, naar Rotterdam NLG 80.98, naar Dordrecht NLG 81.98, naar Middelburg NLG 83.98, naar Schiedam NLG 81.98; MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE, 828 last, naar Amsterdam NLG 92.-, naar Rotterdam NLG 83.99, naar Dordrecht NLG 86.99, naar Middelburg en Schiedam NLG 83.99.

Afbeelding
Datum 09 april 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 10 schepen, als:
Voor Amsterdam: A.M.E., kapt. N.N. 491 lasten, vracht NLG 76.98. H.W.M., kapt. A.G. M. Bruijns, 665 lasten, NLG 76.98. JUPITER, kapt. P.H. Kiewit, 387 lasten, vracht NLG 79.94. ELISABETH, kapt. Y. Feenstra, 610 lasten, vracht 79.94. BATO, kapt. H.W. Kramer, 794 lasten, vracht NLG 80.-. SOERABAYA PACKET, kapt. S.C.J. Olivier, 262 lasten, vracht NLG 80.88.
Voor Rotterdam: VIJF VRIENDEN, kapt. J. Verwey, 178 lasten, vracht NLG 78.98. ZUID-HOLLAND, kapt. J.J. Swart, 682 lasten, vracht NLG 79.95. NIEUWLAND, kapt. H.G. Ruhaak, 398 lasten, vracht NLG 80.98. GENERAAL DE STUERS, kapt. J.C. Viersma, 396 lasten, vracht NLG 80.98.

Afbeelding
Datum 30 december 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 27 december. (per telegram van Port Said dd. 27 december). Het Nederlandse schip GENERAAL DE STUERS, kapt. Wiersma, van Batavia naar Rotterdam, is hier lek binnengelopen.

Afbeelding
Datum 15 januari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 13 december. De Nederlandse bark GENERAAL DE STUERS, kapt. Viersma, van Batavia naar Rotterdam, met koffie en suiker, is hier de 8e dezer lek binnengelopen. Het schip heeft op 09º ZB 101º OL zeer slecht weder gehad, waardoor het zwaar werkte en 11 duim water per uur maakte. De lading wordt nu gelost en het schip zal onderzocht worden.

Afbeelding
Datum 09 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 10 januari. Het schip GENERAAL DE STUERS, kapt. Viersma, van Batavia naar Rotterdam, hier lek binnengelopen – vroeger gemeld – is onderzocht. Na een gedeelte der lading gelost te hebben, is het lek voor aan de boeg gevonden. Het schip wordt thans gerepareerd.

Afbeelding
Datum 08 mei 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Mauritius, 4 april. Van de lading per het Nederlandse schip GENERAAL DE STUERS, kapt. Viersma, van Batavia naar Rotterdam, alhier met schade binnen geweest, zijn 245 balen koffie wegens beschadigdheid verkocht.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen:
- Het fregatschip HELENA, groot 748 ton, gebouwd in 1857 (opm: in 1858 voor het eerst naar zee), is voor NLG. 36.000 verkocht (vermoedelijk naar Noorwegen).
- Het barkschip GENERAAL DE STUERS, groot 749 ton, gebouwd in 1854, is voor NLG 41.000 verkocht aan een huis te Christiania (opm: Oslo, Noorwegen).

Afbeelding