Inloggen
HENRIETTE MARIA - ID 14675


Kroniekberichten

Datum 08 april 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Delfshaven, 6 april. Hedennamiddag is alhier van de werf van de heer De Hoog met het beste gevolg te water gelaten het barkschip ROBERTUS HENDRICUS, groot 284 lasten, gebouwd voor rekening van rederijen, onder directie der heren Vaesen en Steinhaus en gevoerd zullende worden door kapt. Mulder. Vervolgens werd dadelijk de kiel gelegd van een barkschip, hetwelk de naam zal dragen van HENRIETTE MARIA, groot 300 lasten, voor rekening van dezelfde heren. Beide schepen zijn bestemd voor de grote vaart.

Afbeelding
Datum 18 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 april. Aanstaande woensdag de 19e dezer, des morgens omstreeks negen ure, zal aan de scheepswerf van de heer H. de Hoog, te Delfshaven, te water worden gelaten het voor de grote vaart bestemde en voor rekening van de heren Vaesen en Steinhaus alhier nieuw gebouwde barkschip HENRIETTE MARIA, groot omstreeks 330 gemeten lasten en gevoerd zullende worden door kapt. Bakker.

Afbeelding
Datum 19 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hongkong, Het Nederlandse schip (opm: bark) HENRIETTE MARIA, kapt. G.W. Bakker, van hier naar Amoy, is met verlies van zeilen uit zee teruggekomen.

Afbeelding
Datum 29 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 19 maart. Het te Rotterdam te huis behorende schip HENRIETTE MARIA, kapt. G.W. Bakker, van Hongkong naar Havana bestemd, is door de koelies overmeesterd. De kapitein en een gedeelte van de equipage zijn te Hainau (opm: waarschijnlijk het eiland Hainan) aan wal gezet. Ongeveer de helft der equipage en de resterende koelies werden aan boord gelaten en nadat deze enige dagen met het schip rondgedreven hadden, werden zij door het Amerikaanse schip COEUR DE LION ontdekt, die hen alhier binnenbracht. Er zal naar men zegt een zeer hoog bergloon gevraagd worden. (opm: zie NRC 020657, 080657 en 100657 en AH 270565)

Afbeelding
Datum 02 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hongkong, 14 april. Sedert ons laatste bericht is voor San Francisco bevracht het Nederlandse schip (opm: fregat) EVA JOHANNA, kapt. S. van Bochove, voor $ 19.000 in full, en naar Ningpo (opm: Ningbo) het Nederlandse schip (opm: fregat) NEÊRLANDS INDIE, kapt. G.A. Wagner, voor $ 3.600 in full.

NRC 020657
Hongkong, 14 april. Omtrent het lot der equipage van het Nederlandse schip HENRIETTE MARIA, kapt. Bakker, hetwelk gedeeltelijk verlaten te Singapore werd binnengebracht – zie ons nommer van 29 april – heeft men nog niets naders vernomen. Het schip is te Singapore aan een Nederlandse oorlogsbrik overgegeven en zal van daar naar Batavia gebracht worden.

Afbeelding
Datum 08 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 11 april. Nopens het voorgevallene met het schip HENRIETTA MARIA (opm: bark HENRIETTE MARIA) – zie ons nommer van 29 april – deelt de Javasche Courant de volgende bijzonderheden mede: De 6e maart arriveerde te Singapore de Nederlandse bark HENRIETTA MARIA, van Rotterdam, laatst gevoerd door kapt. G.W. Bakker, doch te Singapoera aangebracht door de heer Crawford, eerste stuurman van het Noord-Amerikaanse schip COEUR DE LION. Uit de verhoren van de lieden aan boord van dat schip, is voorlopig het volgende in substantie gebleken: De 8e februari j.l. verliet de HENRIETTA MARIA Macao, aan boord hebbende 318 Chinese koelies, bestemd naar Havana. In de morgen van de 12e februari maakten de koelies oproer en overmanden de equipage. De kok sprong onmiddellijk overboord; de kapitein met de overige equipage werd belet zich naar het dek te begeven. De tolk van de Chinezen riep de kapitein toe, dat hij al de wapens aan hen moest overgeven, daar zij anders de op het dek zijnde equipage en ook de overigen zouden vermoorden. De wapens overgegeven zijnde, kwam alles weer tot rust, doch de kapitein moest, op last van de Chinezen, het roer in handen nemen en naar het land sturen, en eerst toen zij hierin vertrouwen stelden, mocht de kapitein het roer overgeven aan een van zijn stuurlieden. De volgende dag een groot eiland onder wal van Cochin-China in het zicht krijgende, gaven de Chinezen hun verlangen te kennen om daar aan wal gezet te worden. Nabij dat eiland gekomen zijnde, gingen de bootslieden met nog vier man van de equipage, benevens de tolk en twee Chinezen, ter verkenning aan de wal. De HENRIETTA MARIA ankerde daarna op korte afstand van het eiland, doch de Chinezen, daarmee niet tevreden en nog dichterbij willende liggen, lieten de kapitein het anker weer lichten en voldeed aan hun verlangen. De volgende ochtend kwam de tolk met een sampam alleen aan boord terug, zeggende dat hij de sloep met de anderen reeds had terug gezonden. Echter werd later noch van die sloep noch van die bemanning iets vernomen. Nu werd er ten aanhore van al de Chinezen iets in de Chinese taal voorgelezen, waarna allen aan wal wilden gaan. Een tweehonderdtal ging ook hiertoe over, medenemende de kapitein en het merendeel van de equipage, en daartoe gebruik makende van de scheepssloepen, de grote boot en van boten van de wal. Van de equipage bleven alleen aan boord de matrozen H. Proll, J. Harrison en J.J. Dickman en de lichtmatroos G. van Lindt. De Chinezen die aan boord gebleven waren, waarschijnlijk omdat zij geheel van geld ontbloot waren uitten hun verlangen om te verzeilen. Men ging dus onder zeil, onbepaald koers stellende, doch het meest Z.W, in de hoop van een schip in zicht te zullen krijgen. Na aldus vijf dagen gemanoeuvreerd te hebben, zag men het Amerikaanse schip COEUR DE LION, dat men, door bij te draaien en een sjouw te laten waaien (opm: een in het midden samengebonden natievlag als visueel noodsein), om assistentie vroeg. De kapitein van de COEUR DE LION, genaamd G.W. Tucker, kwam daarop aan boord van de HENRIETTA MARIA en gaf enige inlichtingen omtrent de te sturen koers, om Singapoera te bereiken, waarna hij naar zijn schip terugkeerde. Enige ogenblikken later zond hij echter een boot met de stuurman, de heer Crawford, een passagier, de heer Chandler, benevens twee matrozen tot assistentie. De stuurman nam het commando over de HENRIETTA MARIA op zich en bracht het schip te Singapoera, alwaar onmiddellijk door de betrokken magistraat verhoren van de opvarenden zijn afgenomen. Gedurende de overtocht naar Singapoera hebben de Chinezen nog een hunner overboord geworpen. De HENRIETTA MARIA, met de nog overgebleven bemanning en Chinezen, is van Singapoera afgehaald door Z.M. Brik DE HAAI en wordt spoedig hier verwacht. (opm: zie ook NRC 100657)

Afbeelding
Datum 10 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 9 juni. Uit een particulier schrijven van Hong-Kong, d.d. 24 april, vernemen wij dat aldaar met de Engelse brik TUBAL CAIN, kapt. Slagett zijn aangekomen vijf man van het vermiste gedeelte van de equipage van het schip HENRIETTE MARIA, kapt. G.W. Bakker (opm: zie NRC 080657), welke bodem op de reis van Macao naar Havana, zoals vroeger gemeld, door de koelies overrompeld en waarvan de kapitein, een gedeelte van de equipage met een zeker aantal koelies, gelijk uit de verklaringen dienaangaande moet opgemaakt worden, op Cochin China aan wal gezet. Uit het relaas van een der geredden blijkt alleen maar, dat zij, toen het oproer uitgebroken en het schip onder de wal ten anker gebracht was, op last van de kapitein, in de giek (opm: type boot) naar de wal zijn geroeid, met zich mede nemende zeven Chinezen. Daar gekomen zijnde, gebood hun de tolk, die zich onder het zevental bevond, weer naar boord te gaan en hen de volgende morgen te komen halen. Door de sterke stroom konden zij hun schip echter niet bereiken en dreven naar een rots, waar zij drie dagen zonder voedsel hebben omgezworven, totdat zij de vierde dag door een paar Chinezen ontdekt werden, die hen van voedsel voorzagen. De volgende morgen echter berichtte hun een der Chinezen, dat zij door een honderdtal mannen vervolgd werden, waarop zij naar een andere schuilplaats de wijk namen. Om hun ongeluk te voltooien, sloeg de zesde dag de boot om en konden zij slechts met de uiterste krachtsinspanning, al zwemmende de wal, en na een voetreis van vier uren, een Chinees dorp bereiken. Aldaar werden zij gedurende zeven dagen zeer gastvrij onthaald, totdat zij met bovengemeld schip gelegenheid vonden naar Hongkong over te komen. De geachte schrijvers sluiten hun brief met de volgende zinsneden: “De TUBAL CAIN kwam hier aan de 17e dezer en volgens kapt. Slagett, zou de HENRIETTA MARIA eerst geankerd zijn geweest, in of bij de Comeringe Bay. De vijf mannen kwamen aan Cape Padaran eerst terecht en waren door hem gevonden aan Point de Ghalen, hetgeen zuidelijk van de beide plaatsen ligt; bijgevolg zouden wij bijna veronderstellen, dat, indien kapt. Bakker met de overigen van de manschappen niet in de golven verongelukt of door de koelies vermoord zijn, zij misschien nog zuidelijker terecht zijn gekomen. Wij hebben alle hoop, dat hij met de overblijvenden nog in het leven zal zijn. Is dit zo, dan twijfelen wij niet of zij zullen hier kunnen aankomen, zodra de zuid-west moeson begint. Als de Chinese jonken, die gewoonlijk in deze tijd van het jaar van daar aankomen, zullen wij uitzien of kapt. Bakker en de andere manschappen daar aan boord zijn. Wij zullen ons zeer verheugen, indien wij dit spoedig aan u kunnen melden. De namen van de geredden zijn: W. Delgman, bootsman; Heinrich Eigler, Adrian Brandt, Hendrikus van Amerzoden en Thomas Braun.

Afbeelding
Datum 01 september 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

St. Helena, 30 juli. Het Nederlandse schip (opm: bark) HENRIETTE GERARDINA SUZANNA, kapt. A. Sissingh, dat 12 dezer alhier van Akyab arriveerde, is op de rede aangezeild door het Engelse schip STAR OF PEACE, en heeft daardoor schade aan verschansingen, stutten enz. bekomen. Na een en ander hersteld te hebben, heeft het schip heden de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 16 november 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 november. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 11 schepen:
Voor Rotterdam: JACOBA CORNELIA, kapt. H. Etz; DILIGENTIA, kapt. D. Bentveld; TRIJNTJE FENNA, kapt. C. Ingerman; HENRIETTE GERARDINE SUSANNA, kapt. A. Sissingh.
Voor Amsterdam: BATAVIA, kapt. J.D. van Dolder; CHRISTINA EN JEANETTE, kapt. N. Rademakers; ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel; CALIFORNIE, kapt. M. de Wijn; ALMONDE, kapt. H.G. Surie; MINISTER THORBECKE, kapt. C. van Duyn.
Voor Dordrecht: JASON, kapt. J.H. Lammerts van Buren.

Afbeelding
Datum 23 februari 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Helvoet, 21 februari. Aangekomen: KILLARNEY, van Harwich. Vertrokken: CORNELIA, naar  Marseille; Maas. kapt. Van Duffelen, naar Gibraltar; FIJENOORD, naar Londen; HENRIETTE GERARDINA SUSANNA, kapt. Sissingh, naar Cardiff; SEAGULL, naar Hull; OSBORNE, naar Leith; ALBATROSS, naar Liverpool; FOREST QUEEN, naar Hartlepool.
Brouwershaven, 20 februari. Vertrokken: SARA, naar Londen.
Te Kangoon aangekomen, 4 januari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Singapore.
Te Genua aangekomen, 16 februari, JENNEKE HENDRIKA, kapt. Stoorvogel, van  Dordrecht.
Deal gepasseerd, 17 februari, ALBERTA ROEMELING, kapt. De Vries, van Dordrecht naar  Belfast.
Van St. Helena vertrokken, 30 december, JOHANNES CHRISTIAAN, kapt. v. Heemstede
Obelt, van Batavia naar Amsterdam. Gepasseerd, 1 januari, CORTGENE, kapt. Rusman, van Java naar Rotterdam.
Texel, 18 februari. Naar men verneemt, moet eergisteren op Vlieland een visserschuit verbrijzeld zijn, bij welk ongeluk 11 man zijn verdronken.

Afbeelding
Datum 12 april 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 11 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen, als:
Voor Rotterdam: PHILIPS VAN MARNIX (op 8 oktober 1863 te water gelaten), kapt. L.T. van Ruyven; KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand; ALBLASSERDAM, kapt. J. 't Hoen; HENDRIK-IDO-AMBACHT, kapt. L. Bijl; KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard; BATAVIA, kapt. J.J. Prange; HENRIETTE GERARDINA SUSANNE (voorheen genaamd HENRIETTE MARIA) , kapt. A. Sissingh, en CORNELIS ANTHONIE, A.E. Bouten.
Voor Amsterdam: DRIE GEBROEDERS (voorheen genaamd RIJSWIJK), kapt. J. van Tubergen; YSTROOM, kapt. A. Hansen; NICOLAAS WITZEN, kapt. J. Portenger; LOUISE, kapt. P. Buys Jr.; BANTAM, kapt. J.P. Claasen; JACOBA CORNELIA, ………; HONIGBIJ, kapt. J. v.d. Valk; BROUWERSHAVEN, kapt. A. Huizer; ZEPHIR, kapt. P. Wemmers Pz.; PRESIDENT PLATE, kapt. J.C. Harten; HUYDECOPER, kapt. R.J. Reynders; STAATSRAAD VAN DE HOUVEN, kapt. F. Heymeriks; NOVA ZEMBLA, kapt. T. Mammes; SOUBURG (voorheen genaamd VLAARDINGEN), kapt. M.W. Zwart, en BEZOEKIE, kapt. C.J.A.R. Reckers.
Voor Schiedam: JOHANNES LODEWIJK, kapt. A.H. v.d. Waal.
In de bevrachting van maart zijn nog opgenomen de navolgende 8 schepen, als:
Voor Rotterdam: COPERNICUS, kapt. J. Algra; JOHANNA MARIA, kapt. P.J. Dam, en TRITON, kapt. W.H. Rusman.
Voor Amsterdam: GELDERLAND, kapt. D. Graaff; COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, kapt. W.J. Kramers, en ELIZE HENRIETTE, P.J. Deterding.
Voor Dordrecht: ARY SCHEFFER, kapt. G.J. Kunst, en ÆGIDIA EN PAULINE, kapt. P.P. Hoogland.

Afbeelding
Datum 01 februari 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 31 januari. Door het schip (opm: bark) HENRIETTE GERARDINA SUSANNA, kapt. A. Sissingh, van Batavia gearriveerd, is 28 januari, op 49º43' NB 06º08' WL (opm: 15’ ten zuiden van de Scilly Isles) gered en heden alhier aangebracht de equipage, bestaande uit 19 man en twee passagiers, van het Franse schip LA ROSE, kapt. Morin, hetwelk op die datum en hoogte is gezonken. De LA ROSE was 26 januari met steenkolen van Havre naar Vera Cruz vertrokken. (opm: zie ook ZZC 040265)

Afbeelding
Datum 04 februari 1865
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 31 januari. Gearriveerd HENRIËTTE GERARDINA SUSANNA (opm: bark) kapitein A. Sissingh.
Door kapitein Sissingh is gered en alhier aangebracht, de equipage van het Franse schip LA ROSE, kapt. Morin, bestaande uit 18 koppen en 2 passagiers, van Havre naar Vera Cruz bestemd, met steenkolen, welk schip de 28 januari 1865, op 49º43’ NB 06º08’ WL (opm: zie ook NRC 010265) is gezonken, heeft verder van Java aangebracht 9 gepasporteerde militairen.

Afbeelding
Datum 02 mei 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam naar:
- Batavia. Het Nederlandse fregat KORTENAER, kapt. A.T. Schuchard.
Adres: E. Suermondt & Zonen & Co en Vlierboom & Suermondt en P.A. van Es & Co.
- Batavia. De Nederlandse bark GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. A.F. Giesse.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Ch. Cornelder & Zonen; Hudig & Pieters alhier en Gerard Mauritz te Dordrecht.
- Batavia. Het Nederlandse clipper-fregat KOSMOPOLIET, kapt. J. Koning.
Adres: Visser & Van der Sande alhier en te Dordrecht.
- Batavia. De Nederlandse bark GIJSBERT KAREL GRAAF VAN HOGENDORP, kapt. E.W. Fabritius. Adres: Hartog & Glazener en Ruys & Kellar alhier.
- Naar Batavia. De Nederlandse clipper NOACH, kapt. A. Lupcke.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co.; Hudig & Pieters alhier en P.D. Bosscher & Zn. te Amsterdam.
- Batavia. De Nederlandse bark MARY EN HILLEGONDA, kapt. P. Walters.
Adres: E. Suermondt & Zonen & Co, Vlierboom & Suermondt en P.A. van Es & Co.
- Batavia. De Nederlandse bark NIEUWLAND, kapt. P.G. Pot.
Adres: Vroege, Nieuwkamp & de Wijs.
- Batavia. Het Nederl. clipper-fregat TERNATE, kapt. T. Cars T.Zoon.
Adres: Hendrik Muller & Co, Hudig & Blokhuyzen en Kuijper, Van Dam & Smeer.
- Batavia. De Nederlandse bark JOAN, kapt. C. La Seur.
Adres: Van Overzee & Co, Hudig & Blokhuijzen en Kuijper, Van Dam & Smeer alhier, en De Coningh & Co te Amsterdam.
- Batavia en Soerabaija. De Nederlandse Bark CORTGENE, kapt P. Wemmerus Pz.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
- Batavia. Het clipper fregatschip KOFFIJBOOM, kapt. F. Fokkens.
Adres: Hudig & Blokhuijzen en Kuijper, Van Dam & Smeer alhier, en De Coningh & Co,
te Amsterdam.
- Buenos Aires (direct). De Nederlandse bark JOANNES, kapt. I.D.P. Zetteler.
Adres: Joh. Ooms Ez. & Co of bij Gerbaulet & Co.
- Buenos Aires. De Nederlandse brik LOUISA, kapt. P.F.A. Antusch.
Adres: C. Langlaan en Ch. Cornelder & Zonen.
- Buenos Aires (direct). De Holl. bark ALMONDE, kapt M. Pijl.
Adres: Wambersie & Zoon, of bij Gerbaulet & Co.
- Gibraltar. Het Nederl. schip (opm: sloep) DANKBAARHEID, kapt. P. v.d. Wal
Adres: Seeuwen & Co.
- Gibraltar en Malta. De Nederlandse schoener-brik COURIER, kapt. T. van Vliet.
Adres: Kuijper, Van Dam & Smeer en Vlierboom & Suermondt.
- Havana. De Nederlandse schoener CERES, kapt. C. Boog.
Adres: Hudig & Blokhuijzen.
- Hamburg. Het Nederlandse schip DRIE GEBROEDERS, kapt. J.A. Klein.
Adres: Seeuwen & Co
- Kaap de Goede Hoop. De Nederlandse brik WILDEMAN, kapt. A.I. Driest.
Adres: Hudig & Blokhuijzen en Kuyper, Van Dam & Smeer alhier en Hoyman & Schuurman te Amsterdam.
- Lissabon. Het Nederlandse schip BOREAS, kapt. J. van Dijk.
Adres: Seeuwen & Co.
- Makassar. De Nederl. bark MAKASSAR, kapt. F. Vitringa Coulon.
Adres: G.W. Koning Jr. te Rotterdam en Amsterdam, Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer alhier, en Canne & Balwé te Amsterdam.
- Melbourne (Hobson's Bay). Het Nederl. fregat KANAGAWA, kapt. W. Ouwehand.
Adres: Kuyper, Van Dam & Smeer of bij Gerbaulet & Co.
- Samarang (direct). De Nederl. bark HENDRIKA, kapt. M. van der Valk.
Adres: Hudig & Blokhuyzen en Kuyper, Van Dam & Smeer.
- Samarang via Batavia. De Nederlandse bark LANDBOUW, kapt. A. Sissingh.
Adres: Vaesen & Steinhaus alhier en De Coningh & Co. te Amsterdam.
- Samarang via Batavia. De Nederl. bark HENRIETTE GERARDINA SUSANNE, kapt. P.J. Dam. ~ Adres: Vaesen & Steinhaus alhier en De Coningh & Co. te Amsterdam.
- Samarang (direct). Het Nederl. fregat VOORUIT, kapt. K.J.C. Logger qq.
Adres: Hendrik Muller & Co, Kuiper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuijzen.
- Samarang (direct) met vrijheid om Batavia aan te doen. De Nederl. bark ONRUST, kapt. O.M. Hoogendorp. ~ Adres: Hudig & Blokhuijzen en Kuijper, Van Dam & Smeer.
- Singapore en Hongkong. De Nederlandse 3-mast schoener SOPHIA AMALIA, kapt. P.F. van Overklift. ~ Adres: P.A. van Es & Co.
- Singapore en Hongkong. De Nederl. driemast schoener MARY GODDARD, kapt. N.N.
Adres: P.A. van Es & Co te Rotterdam, en De Groot, Roelants & Co te Schiedam.
- Singapore. De Nederl. bark NEÊRLANDS VLAG, kapt. T. van den Broek Humfreij.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co. en Hudig & Pieters alhier en B.D. Bosscher & Zn te Amsterdam.
- Soerabaija (direct). De bark ANTONIA PETRONELLA, kapt. A. Voorendijk.
Adres: 't Hoen, Hudig & Co, Hudig & Pieters, alhier en B.D. Bosscher & Zn, te Amsterdam.
- St. Petersburg. De Nederl. schoener-galjoot ARENDINA, kapt. W.W. Smit.
Adres: Johs Ooms Ez. & Co.
- St. Petersburg. De Nederl. galjoot JACOBA CORNELIA, kapt. F.D. Fekkes.
Adres: Kuyper, van Dam & Smeer.
- St. Petersburg. Het Nederlandse schip MORGENSTER, kapt. M. v.d. Berg.
Adres: Seeuwen & Co.
- St. Petersburg. De Nederlandse kof JACOB SYNES, kapt. B. Schut.
Adres: Joh. Ooms Ez. & Co.

Afbeelding
Datum 27 mei 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. In den jare 1800 vijf en zestig, de dertiende mei, ten verzoeke van het Algemeen Armbestuur van de gemeente Ammerzoden, aan hetwelk bij beschikking van de arrondissements-rechtbank te Tiel, toelating is verleend ten deze kosteloos te procederen, en uit kracht van het verlof, door bovengenoemde rechtbank bij vonnis d.d. 17 maart 1865, aan de requirant verleend, heb ik Willem Arend Harte, deurwaarder bij de arrondissements-rechtbank te Tiel, wonende aldaar, behoorlijk gepatenteerd.
Ten tweede male gedagvaard:
Hendrikus van Ammerzoden, laatstelijk gedomicilieerd te Ammerzoden, doch thans afwezig, gevolgelijk mijn exploit doende bij aanplakking aan de voorname deur der vergaderplaats van gemelde arrondissements-rechtbank te Tiel, alsmede aan het huis van de gemeente te Ammerzoden, terwijl ik een tweede afschrift van hetzelve heb overgegeven aan de ambtenaar van het Openbaar Ministerie bij de meergemelde rechtbank, welke het oorspronkelijke met gezien heeft getekend, en voorts bij plaatsing in de Nieuwe Rotterdamsche Courant en in het Algemeen Handelsblad, als zijnde de daartoe bij voormeld vonnis uitdrukkelijk aangewezen nieuwspapieren.
Om na verloop van drie maanden, na heden, en alzo op vrijdag de eerste september 1865, des voormiddags om tien uur, bij vooraf gestelde procureurs, te verschijnen ter gewone terechtzitting van de arrondissements-rechtbank te Tiel.
Ten einde
- Aangezien de gedaagde zich in december 1855 op het koopvaardijschip HENRIETTE MARIA, kapitein G.W. Bakker, onder directie van de cargadoors Vaesen en Steinhaus te Rotterdam, als lichtmatroos geëngageerd heeft.
- Aangezien het schip, waarop de gedaagde gevaren heeft, in 1857 is vergaan (opm: zie o.a. NRC 290457), en ofschoon niet blijkt, dat de gedaagde bij die schipbreuk het leven heeft verloren, sedert die tijd niets meer van hem vernomen is.
- Aangezien er alzo meer dan vijf jaren na het vertrek van de gedaagde zijn verlopen, zonder dat het bewijs is ingekomen van zijn aanwezen of van zijn overlijden.
- Aangezien de eiser alzo belang heeft, dat bij vonnis van de rechtbank voornoemd worde verklaard, dat er rechtsvermoeden van het overlijden van den gedaagde bestaat, en zulks sedert 1858.
Mitsdien aan gemelde rechtbank, hetzij in persoon, hetzij door iemand van zijnentwege, van zijn aanwezen te doen blijken, de gedaagde tevens aanzeggende, dat, ingeval noch de gedaagde, noch iemand voor hem, op deze dagvaarding, bij vooraf gestelde procureur, mocht opkomen, en alzo niet behoorlijk van zijn aanwezen mocht blijken, door de requirant zal worden geconcludeerd, dat hem daarvan zal worden verleend acte, en tevens verlof tot het doen van een derde dergelijke dagvaarding, met verdere aanzegging aan den gedaagde, dat Mr. Stephanus Kink, procureur bij meergemelde rechtbank, wonende te Tiel, voor de eiser als procureur in deze zal occuperen; zijnde de kosten in debet negen gulden 90 cents.
(getekend) W. A. Harte. (opm: bekort)

Afbeelding
Datum 06 januari 1871
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Te Harburg lagen den 1sten Januarij in de haven de schepen LUDEWINA, kapt. Blaauw en BARON SLOET TOT OLDHUIS, kapt. Braam.
Te Bremerhaven lagen op dat tijdstip de schepen CONFIANCE, kapt. Brongers; GEZINA JANTINA, kapt. Bekkering; CORNELIA, kapt. Nieboer; ANNA, kapt. Kuperus en VIER GEZUSTERS, kapt. Frieling.
In de haven van Geestemünde bevonden zich toen de HENR. GERARD. SUZANNA (opm: waarschijnlijk de bark HENRIETTE GERARDINA SUZANNA), kapt. Dam, HOUTHANDEL, kapt. Koster en GRIETJE, kapt. Siepel.

Afbeelding
Datum 28 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Uit de hand te koop de Nederlandse barkschepen LANDBOUW, groot 607 ton, en HENRIETTE GERARDINA SUSANNA, groot 502 ton, nieuwe meting.
Beide schepen met complete inventaris en geheel voor de houtvaart ingericht, zijn liggende aan de scheepstimmerwerf van de heer Haverkamp, te Amsterdam, en aldaar dagelijks te bezichtigen.
Adres Vaesen & Steinhaus, Rotterdam.

Afbeelding
Datum 04 mei 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen in de Brakke Grond te Amsterdam:
- Het Nederlands brikschip ELMINA is verkocht voor NLG 8.000, in slag NLG 200. Koper H. Tollenaar.
- Het Nederlands barkschip HENRIETTE GERARDINA SUSANNA is opgehouden voor
NLG 9.000.

Afbeelding
Datum 25 mei 1886
Krant AH - Algemeen Handelsblad

De heden in het lokaal De Brakke Grond gehouden veiling van schepen is afgelopen als volgt:
- Het Nederlandse barkschip HENRIETTE GERARDINA SUSANNA NLG 3.600, in slag NLG 500; A. Vinke. (opm: te Nieuwediep gesloopt)
- Het Nederlandse barkschip PIETER NLG 2.950, in slag NLG 300; J.F. von Glahn. (opm: gesloopt)

Afbeelding